vissza a cimoldalra
2017-10-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (59896)
Kedvenc előadók (2813)
Társművészetek (1211)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3847)
Haladjunk tovább... (205)
Momus társalgó (6052)
Milyen zenét hallgatsz most? (24975)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2273)
Kedvenc művek (141)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11180)
A csapos közbeszól (94)

Erkel Színház (8363)
Udvardy Tibor (167)
Bartók Béla szellemisége (214)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (300)
Élő közvetítések (6644)
Lisztről emelkedetten (849)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2364)
Franz Schmidt (2923)
Edita Gruberova (3020)
Wagner-felvételek (257)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1115)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1121)
Balett-, és Táncművészet (5406)
Lehár Ferenc (578)
Jonas Kaufmann (2132)
Pantheon (2104)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

97   Semmelweis • előzmény92 2007-03-27 22:27:24
Csatlakozom.
Vannak Bartók zongoraversenyeim az amúgy kiváló Martha Argerich-el. A nagyszerű művésznek pl. a harmadik zgv. díszítéseiben fogalma sincs, hogy mit játszik. Mivel nem itt nőtt fel, nem érzi, hogy nem csak egyszerű, vidám trillákról van szó, hanem jelentésteli magyar dallamok bújnak meg a műben. Rosszul, félreértelmezve, „üresen” játssza ezeket a frázisokat.
Ugyanez fordítva: Amikor sok itthoni előadás után először hallottam orosz előadókkal az Anyegint, meglepve tapasztaltam, hogy végig az opera során egy sor apró dolgot különösebb betanítás, és gyakorlás nélkül, megfelelően értelmeznek, és keltenek életre az előadók, egyszerűen azért, mert „értik” az orosz zenét.
Nem lennék meglepve, ha a közös európai kultúrkincs részévé vált műveknek (mint a Varázsfuvola, a Bohémélet, stb.) is lenne egy megfelelőbb „helyi” olvasata, ami mára már reménytelenül elveszett.
92   eccerű • előzmény89 2007-03-27 07:00:29
Kérdéseidre a válaszok sorrendben:
Egy rohadt jó karmester/zenekar/zongorista is játszhat rosszul. (Richter például saját bevallása szerint nem játszott jól Mozartot, és ebben nem is tévedett oly nagyot.) Itt ráadásul a zongorista nem is rohadt jó, legfeljebb rohadt.
Ha egyszer a produkció nem volt jó, akkor miért kéne az ellenkezőjét írni? Egy világszínvonalú együttes v. előadó pont attól világszínvonalú, hogy csak jót ad ki a kezei közül, ezt várnánk el tőlük.
Nem hiszi minden magyar ember, hogy Bartókot csak magyar tud jól játszani: a magyarok többsége nem érdeklődik a komolyzene - így Bartók - iránt. Sajnos nem hit kérdése, hanem a tapasztalat mondatja azt, hogy kevés kivétellel tényleg csak a magyarok tudnak Bartókot jól játszani. Mondom, kevés kivétel azért van. Ennek oka pedig igan sajátos nyelvünkben és népzenénkben rejlik, s mivel elég kis lélekszáma nép vagyunk, a világ zenekultúráját nem domináljuk, ezért teljesen érthető is a dolog. Gondolod, hogy mondjuk bolgár, észt vagy vietnámi zenét többen tudnak jól játszani, mint magyart??
A felhozott példák pontosan azért nagyon rosszak, mert egyrészt fordított a logikád - azt kellett volna írnod, hogy szlovák népdal csak Gruberová énekeljen, hiszen ő szlovák, usw., másrészt Rachmaninov zenéjére (meg az olasz-német-osztrák zenekultúrára) éppen az a jellemző, hogy teljesen közérthető, ha tetszik \"internacionalista\", legalábbis ma már az.
89   Bruderlein und Schwesterlein 2007-02-28 08:42:33
Miért van az, hogy eljön Pestre egy rohadt jó zenekar, karmester meg zongorista Bartókot játszani (VPO, Barenboim, Lang2), és a magyar kritikustársadalom jobb esetben fanyalog, rosszabb esetben pedig ócsárol?

Miért hiszi minden magyar ember, hogy Bartókot csak a magyarok tudnak autentikusan előadni? Ennyi erővel Gruberova is megmaradhatna a szlovák népdaloknál, Domingo meg a zarzueláknál és Richter is feszt Rachmanyinovot játszott volna...
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Bartók Béla Emlékház

Előadás diákoknak Kodály Zoltán halálának 50. és Lajtha László születésének 125. évfordulója alkalmából
Bartók, Kodály és Lajtha zenekari művei
Előadó: Solymosi Tari Emőke (PhD), zenetörténész, az MMA rendes tagja, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem adjunktusa

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

"Liszt Ferenc születésnapi hangverseny"
A Liszt Társaság rendezvénye

18:00 : Budapest
Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjteménye

"Thurzó Zoltán interaktív zongoraestje"
Invocation (Invokáció)
Ave Maria (Üdvöz légy, Mária)
Bénédiction de Dieu dans la solitude (Isten dícsőitése a magányban)
Pensée des morts (Emlékezés a holtakra)
Pater noster (Miatyánk)
Hymne de l’enfant à son réveil (Az ébredő gyermek himnusza)
Funérailles (Temetés)
Miserere, d’après Palestrina (Miserere, Palestrina nyomán)
Cím nélkül: Andante lagrimoso
Cantique d’amour (Szerelmi himnusz)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti terem

Moment’s Notice Trio:
ifj. Kurtág György (elektronikus hangszerek), Lukács Miklós (cimbalom), Gőz László (harsona, basszustrombita, kagylók)
"Jazz Itt!"

19:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Ház

"A zene ölelésében"
A Transilvanum Alapítvány jótékonysági koncertje

19:00 : Budapest
Aranytíz Kultúrház

"Történelmi táncklub - tanít a Mare Temporis"
Válogatás a 17-19. századi báltermek népszerű társastáncaiból

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Harmonia Caelestis Barokk Zenekar:
Bertalan Andrea, Belovári Beatrix (barokk fuvola), Tóth-Vajna Zsombor, Tóth-Vajna Gergely (csembaló)
JOHANN PHILIPP KIRNBERGER: G-dúr fuvolaszonáta
CARL PHILIPP EMMANUEL BACH: e-moll fuvolaszonáta, Wq. 124, H.
WILHELM FRIEDEMANN BACH: D-dúr trió 2 fuvolára és basso continuora F. 48.
JOHANN CHRISTIAN BACH: F-dúr szonáta 4 kézre, Op. 18, No. 6
JOHANN SEBASTIAN BACH: G-dúr triószonáta BWV 1039

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Pozsár Eszter (fuvola), Stefan Varga (gitár)
"klasszikus és jazz"
I. GIULIANI: Grand Serenade Op. 82.
II. Brothers In Art - lemezbemutató koncert

19:00 : Budapest
FUGA Budapesti Építészeti Központ

"CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál"
SZŐLLŐSY András és a magyar film / 1.
Feldobott kő (1969) / SÁRA Sándor (rend.)

19:30 : Budapest
Budapesti Kongresszusi Központ

Várdai István (cselló)
Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Baráti Kristóf
MUSZORGSZKIJ: Éj a kopár hegyen
SOSZTAKOVICS: I. gordonkaverseny Op.107
DVOŘÁK: IX. (Újvilág) szimfónia, e-moll, Op.95

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Sakata Tomoki (zongora)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
vez.: Somos Csaba
ERKEL: Ünnepi nyitány
MIHALOVICS ÖDÖN: Gyászzene Deák Ferenc emlékére
LISZT: I. Zongoraverseny Esz-dúr
MOSONYI MIHÁLY: Gyászhangok Széchenyi halálára
LISZT: Hungária – szimfonikus költemény

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Emanuel Ax (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
vez.: Fischer Iván
J.S. BACH: III. (D-dúr) szvit, BWV 1068
MOZART: d-moll zongoraverseny, K.466
CSAJKOVSZKIJ: IV. (f-moll) szimfónia, Op.36
A mai nap
történt:
1842 • A Rienzi bemutatója (Drezda)
1973 • Megnyílt a Sydney Opera House
született:
1874 • Charles Ives, zeneszerző († 1954)
1923 • Robert Craft, karmester
1977 • Leila Josefowicz, hegedűs
elhunyt:
1999 • Kistétényi Melinda, orgonista (sz. 1926)