vissza a cimoldalra
2018-09-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61041)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

Pantheon (2259)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (774)
Simándy József - az örök tenor (550)
A nap képe (2093)
Élő közvetítések (7395)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1058)
Operett, mint színpadi műfaj (3699)
Jonas Kaufmann (2273)
Help me! (1091)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1478)
Franz Schmidt (3180)
Balett-, és Táncművészet (5548)
Opernglas, avagy operai távcső... (20136)
Momus-játék (5512)
Kimernya? (2746)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2887)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

8315   IVA • előzmény8312 2017-10-06 03:04:17

Nézd, én nem hiszem, hogy ha megnézek egy Carment, amelyben nincs egyetlen elmés és szellemes ötlet sem, csak a gagyi mai miliőbe helyezés, az üres show, rondának tartom a díszletét és a jelmezeit, és nincs benne egy szereplő sem, akinek egy pillanatra elhinném, hogy azonos azzal, akit megformálni igyekszik (aztán megnézem a másik szereposztással is, és akkor sem jutok közelebb hozzá), tehát ez a totális elutasítás elsősorban az én személyemről „árulkodna”. (Csak egy példát mondtam a számos közül.)
Én nem ismerem személyesen, de árnyaltabban látom az itt kemény véleményt író embereket. Vannak, akik szakmainak vagy szakmainak vélt tapasztalatai nyilvánulnak meg az énekesek, illetve az őket kiválasztó vezetők iránt; vannak, akik a világ nagy operaházaiban gyűjtött empirikus élményeikhez mérik az itthoni teljesítményeket, mások a hordozókon láthatókhoz-hallhatókhoz. Mindenkinek lehet egy viszonyulása, lojalitása vagy ellenszenve az intézmény vezetéséhez is, sőt összekapcsolhatja ezt politikai meggyőződésével – miáltal sajnos a vélemények nem, vagy nem teljesen függetlenek. Ez valóban nem erény, de lelki nyomornak nem nevezném, az ismeretség alapossága híján semmiképp sem.
Nem tudom, hogy engem a kb. 4 ember közé gondolsz-e, hiszen általában elutasítom a legtöbb új produkció valamennyi elemét. Kétlem, hogy ez földbe gyalázás lenne. Ami pedig véleményem függetlenségét illeti, nekem kínos belső vívódást és lelki traumát okoz „egyeztetni” a véleményemet egy olyan vezető regnálása alatti Operaház előadásairól, aki felé egyszerre érzek csillapodni nem akaró hálát, érdemeiért az Erkel Színház megtartásában, illetve egyre erősödő haragot a művészi nívó gyengesége, a provokatív és üres repertoár-megújítási üzem miatt. Ez a vívódás és trauma azonban nem azonos az életemmel, annak csupán időszakos eleme, amitől még nem érzem magam lelki nyomorban.
Az „operát szerető, színházba járó emberek” alatt nyilván azokat érted, akik a falakat rengető vastapsokkal jutalmazzák az előadásokat, önbizalmat és örömet nyújtva ezzel a közreműködőknek. Nehéz „műfaj” ez, mármint az ujjongás, hiszen a közönségnek nincs módja arra, hogy külön ünnepelje a zeneszerző géniuszát, az előadók teljesítményét, de elutasítsa a rendezést, a látványt. Még premieren sem igen, amikor az alkotók a tablóban jelennek meg, és kihasználják az általános ovációt.
Visszatérve a vitaindításhoz idézett blogger beszámolójához, amely meghatottan számol be a páholyokban is állva tapsoló diákokhoz. Bele szoktál-e nézni a nemrég indult X-Factorba? (OFF: Én bele-bele, mert lelki nyomortól távoli életem része, hogy az is szól az otthonomban. ON:) Ritka gyengének tűnt az induló mezőny. Annál gyengébb csak a zsűri (!), aki újabban a már valamennyire tűrhető, értékelhető produkciókat is álló tapssal nyugtázza. Ennek az egész show-nak a világa úgy van kitalálva, hogy valami világraszóló szenzációként hasson. Hát melyik fiatal ne szeretne a részese lenni ilyen kollektív ovációnak, egyszer végre nemcsak a szobában, hanem egy igazi nézőtéren is!

8312   Momo • előzmény8311 2017-10-06 00:02:58

Nézd, nekem egyre inkább az a véleményem, hogy a totális elutasítás ugyanúgy a bíráló személyéről árulkodik elsősorban, mint a kritikátlan rajongás...

(Simán lehet, hogy az a kb. 4 ember, aki itt minden operaházi produkciót a földbe gyaláz, elsősorban saját lelki nyomorát vetíti ki az Opera előadásaira. Tekintve, hogy vannak mások, (operát szerető, színházba járó emberek), akiknek meg ugyanaz tetszik.)

8311   IVA • előzmény8309 2017-10-05 23:40:38

Igen, a vélemények különbözőek lehetnek. Nemcsak a bírált alkotás totális elfogadása és totális elutasítása közötti skálán, hanem a függetlenség és az (el)kötelezettség közötti, annál is tarkább skálán is.
Az olvasó fogadóképességének palettája is elég színes, a hiszékenység és a szkepticizmus között. A szerző sugárzó szakértelme sem feltétlenül hitelesíti a véleményt, de a sugárzó dilettantizmus mégannyira sem. (Itt nem feltétlenül arra gondolok, hogy ki szakmabeli, ki nem, ki bölcsész, ki nem, hanem arra, hogy a felháborodás vagy a rajongás mennyire előzmények nélküli vagy alkalomszerű.)

8309   Momo 2017-10-05 21:41:15

Nem mondom, hogy muszáj vele egyetérteni. De tessék látni, hogy van más vélemény is, mint a totális elutasítás.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Farkas Judit, Molnár Tímea (ének)
Németh Zoltán, Harazdy Miklós (zongora)
"Hangulatkoncert"
WEBER: A bűvös vadász - Agathe áriája
DONIZETTI: Don Pasquale - Norina áriája
MOZART: Cosí fan tutte - Fiordiligi áriája ('Per pieta...')
PUCCINI: Bohémélet - Musette áriája
LISZT: 7. transzcendens etűd
PUCCINI: Turandot - Liu halála
DEBUSSY: A tékozló fiú - Lia áriája
GOUNOD: Faust - Margit ékszeráriája
CHOPIN: Valse Brillante, op. 34, No. 1
DVOŘÁK: Ruszalka - Holdária
MENOTTI: A médium - Monica keringője

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Yang Sung-Won (cselló), Enrico Pace (zongora)
LISZT: 1. elégia (cselló-zongora átirat)
LISZT: 1. (E-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: 4. (Desz-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: Elfelejtett románc (cselló-zongora változat)
LISZT: 6. (E-dúr) consolation
LISZT: Gyászgondola (cselló-zongora változat)
LISZT: 3. (E-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: Die Zelle in Nonnenwerth (cselló-zongora változat)
LISZT: Cantique d'Amour
CHOPIN: g-moll cselló-zongora szonáta, op. 65
CHOPIN: C-dúr polonaise bevezetéssel, op. 3
19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Kauten Andrea (zongora)
Savaria Szimfonikus zenekar
Vezényel: Medveczky Ádám


WEBER: A bűvös vadász – nyitány
GOETZ: Zongoraverseny
BRAHMS: I. (d-moll) zongoraverseny, op. 15
A mai nap
történt:
1908 • Mahler VII. szimfóniájának bemutatója (Prága)
született:
1912 • Kurt Sanderling, karmester († 2011)
elhunyt:
1972 • Robert Casadesus, zongorista (sz. 1899)
2010 • Polgár László, énekes (sz. 1947)