vissza a cimoldalra
2017-12-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Társművészetek (1220)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3859)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60213)
Momus társalgó (6308)
Milyen zenét hallgatsz most? (24990)
Kedvenc előadók (2814)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11198)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (6445)
Erkel Színház (8582)
Élő közvetítések (6746)
Operett, mint színpadi műfaj (3407)
Berlioz újratemetése (140)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2451)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1203)
Franz Schmidt (2975)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1142)
Bartók Béla szellemisége (256)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (423)
Opernglas, avagy operai távcső... (19881)
Jonas Kaufmann (2150)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (571)
Lisztről emelkedetten (879)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (935)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

8315   IVA • előzmény8312 2017-10-06 03:04:17

Nézd, én nem hiszem, hogy ha megnézek egy Carment, amelyben nincs egyetlen elmés és szellemes ötlet sem, csak a gagyi mai miliőbe helyezés, az üres show, rondának tartom a díszletét és a jelmezeit, és nincs benne egy szereplő sem, akinek egy pillanatra elhinném, hogy azonos azzal, akit megformálni igyekszik (aztán megnézem a másik szereposztással is, és akkor sem jutok közelebb hozzá), tehát ez a totális elutasítás elsősorban az én személyemről „árulkodna”. (Csak egy példát mondtam a számos közül.)
Én nem ismerem személyesen, de árnyaltabban látom az itt kemény véleményt író embereket. Vannak, akik szakmainak vagy szakmainak vélt tapasztalatai nyilvánulnak meg az énekesek, illetve az őket kiválasztó vezetők iránt; vannak, akik a világ nagy operaházaiban gyűjtött empirikus élményeikhez mérik az itthoni teljesítményeket, mások a hordozókon láthatókhoz-hallhatókhoz. Mindenkinek lehet egy viszonyulása, lojalitása vagy ellenszenve az intézmény vezetéséhez is, sőt összekapcsolhatja ezt politikai meggyőződésével – miáltal sajnos a vélemények nem, vagy nem teljesen függetlenek. Ez valóban nem erény, de lelki nyomornak nem nevezném, az ismeretség alapossága híján semmiképp sem.
Nem tudom, hogy engem a kb. 4 ember közé gondolsz-e, hiszen általában elutasítom a legtöbb új produkció valamennyi elemét. Kétlem, hogy ez földbe gyalázás lenne. Ami pedig véleményem függetlenségét illeti, nekem kínos belső vívódást és lelki traumát okoz „egyeztetni” a véleményemet egy olyan vezető regnálása alatti Operaház előadásairól, aki felé egyszerre érzek csillapodni nem akaró hálát, érdemeiért az Erkel Színház megtartásában, illetve egyre erősödő haragot a művészi nívó gyengesége, a provokatív és üres repertoár-megújítási üzem miatt. Ez a vívódás és trauma azonban nem azonos az életemmel, annak csupán időszakos eleme, amitől még nem érzem magam lelki nyomorban.
Az „operát szerető, színházba járó emberek” alatt nyilván azokat érted, akik a falakat rengető vastapsokkal jutalmazzák az előadásokat, önbizalmat és örömet nyújtva ezzel a közreműködőknek. Nehéz „műfaj” ez, mármint az ujjongás, hiszen a közönségnek nincs módja arra, hogy külön ünnepelje a zeneszerző géniuszát, az előadók teljesítményét, de elutasítsa a rendezést, a látványt. Még premieren sem igen, amikor az alkotók a tablóban jelennek meg, és kihasználják az általános ovációt.
Visszatérve a vitaindításhoz idézett blogger beszámolójához, amely meghatottan számol be a páholyokban is állva tapsoló diákokhoz. Bele szoktál-e nézni a nemrég indult X-Factorba? (OFF: Én bele-bele, mert lelki nyomortól távoli életem része, hogy az is szól az otthonomban. ON:) Ritka gyengének tűnt az induló mezőny. Annál gyengébb csak a zsűri (!), aki újabban a már valamennyire tűrhető, értékelhető produkciókat is álló tapssal nyugtázza. Ennek az egész show-nak a világa úgy van kitalálva, hogy valami világraszóló szenzációként hasson. Hát melyik fiatal ne szeretne a részese lenni ilyen kollektív ovációnak, egyszer végre nemcsak a szobában, hanem egy igazi nézőtéren is!

8312   Momo • előzmény8311 2017-10-06 00:02:58

Nézd, nekem egyre inkább az a véleményem, hogy a totális elutasítás ugyanúgy a bíráló személyéről árulkodik elsősorban, mint a kritikátlan rajongás...

(Simán lehet, hogy az a kb. 4 ember, aki itt minden operaházi produkciót a földbe gyaláz, elsősorban saját lelki nyomorát vetíti ki az Opera előadásaira. Tekintve, hogy vannak mások, (operát szerető, színházba járó emberek), akiknek meg ugyanaz tetszik.)

8311   IVA • előzmény8309 2017-10-05 23:40:38

Igen, a vélemények különbözőek lehetnek. Nemcsak a bírált alkotás totális elfogadása és totális elutasítása közötti skálán, hanem a függetlenség és az (el)kötelezettség közötti, annál is tarkább skálán is.
Az olvasó fogadóképességének palettája is elég színes, a hiszékenység és a szkepticizmus között. A szerző sugárzó szakértelme sem feltétlenül hitelesíti a véleményt, de a sugárzó dilettantizmus mégannyira sem. (Itt nem feltétlenül arra gondolok, hogy ki szakmabeli, ki nem, ki bölcsész, ki nem, hanem arra, hogy a felháborodás vagy a rajongás mennyire előzmények nélküli vagy alkalomszerű.)

8309   Momo 2017-10-05 21:41:15

Nem mondom, hogy muszáj vele egyetérteni. De tessék látni, hogy van más vélemény is, mint a totális elutasítás.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház, Bernáth Büfé

Ringató"

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Fülei Balázs tanítványai

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Wagner Rita tanítványai

18:00 : Budapest
Erkel Színház

HUMPERDINCK: Jancsi és Juliska

18:00 : Budapest
Patrona Hungariae Katolikus Iskolaközpont

Szili Gabriella, Bólya Papp Nikoletta, Gavodi Zoltán, Dévényi Judit Anna, Megyesi Zoltán, Somogyi Balázs, Cser Péter, Najbauer Lóránt
Anima Musicae Kamarazenekar
vezényel: Dinyés Soma
HÄNDEL: Messiás 1. Rész.
A műről rövid ismertetőt tart Dinyés Soma

18:00 : Budapest
Bartók Béla Emlékház

Kokas Dóra (gordonka)
J.S. BACH: d-moll szólószvit gordonkára, BWV 1008
KODÁLY: Szólószonáta, Op.8

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Farkas Mira (hárfa) Nyári László, Varga Oszkár (hegedű), Krähling Dániel (brácsa), Karasszon Eszter (cselló), Scheuring Kata (fuvola), Puha György (klarinét)
HÄNDEL: Prelúdium és toccata (Marcel Grandjany átdolgozása)
HASSELMANS: A forrás, Op.44
ALBÉNIZ: España, op. 165 – 5. Malagueña
KREISLER: Régi bécsi táncdallamok – 2. Szerelmi bánat
SARASATE: Spanyol táncok, op. 21 – 2. Habañera
WALTER-KÜHNE: Fantázia Csajkovszkij Anyegin című operájának témáira
DEBUSSY: Két tánc
RAVEL: Bevezetés és allegro, Op.46

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Moritz Gnann
NIELSEN: Héliosz-nyitány, Op.17
MILHAUD: A világ teremtése
RAVEL: Daphnis és Chloé

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Zemlényi Eszter (szoprán)
Nemzeti Filharmonikusok
Vezényel: Keri-Lynn Wilson
KRZYSZTOF PENDERECKI: II. („Karácsony”) szimfónia
MAHLER: IV. (G-dúr) szimfónia

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Szalóki Ági (népi ének), Bodrogi Éva (barokk ének)
Szalai Péter (ütők), Kónya István (lantok), Szászvárosi Sándor (viola da gamba)
"Mindez világ örvendezzen!"

19:30 : Budapest
Uránia Nemzeti Filmszínház

Sinfonietta Pannonica Ensemble:
Eckhardt Violetta, Jász Pál (hegedű), Sipos Gábor (brácsa), Máté Győző (brácsa), Szabó Péter (gordonka)
"Take Brahms - 2. hangverseny: Vonósötösök"
BRAHMS: F-dúr Vonósötös Nr.1., Op. 88
BRAHMS: G-dúr Vonósötös Nr.2., Op. 111

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Teleki Miklós (orgona), Kováts Kolos (basszus), Krusic Eleonóra (fuvola)
A mai nap
történt:
1925 • A Wozzeck bemutatója (Berlin)
született:
1922 • Németh Amadé, karmester, zeneszerző († 2001)
elhunyt:
1788 • Carl Philipp Emanuel Bach, zeneszerző (sz. 1714)