vissza a cimoldalra
2017-10-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (59874)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3847)
Társművészetek (1210)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc előadók (2812)
Momus társalgó (6052)
Milyen zenét hallgatsz most? (24975)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2273)
Kedvenc művek (141)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11180)
A csapos közbeszól (94)

Marton Éva (703)
Jonas Kaufmann (2127)
Élő közvetítések (6635)
Operett, mint színpadi műfaj (3285)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1120)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1113)
Franz Schmidt (2921)
Balett-, és Táncművészet (5405)
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? (467)
Lehár Ferenc (576)
Zenetörténet (191)
Kodály Zoltán (342)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2361)
Bartók Béla szellemisége (210)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (296)
Palcsó Sándor (179)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

8276   IVA • előzmény8267 2017-10-02 03:45:36

Rémes, rémes! Jóindulattal hajlana az ember arra, hogy ezt operaparódiának nevezze, de ahhoz a gegeknek szellemesnek kellene lenniük, nem közönségesnek.

Ami a nehézségeket illeti, az oly sokat szidott „átkosban” – igaz, hogy négy évadon keresztül tartott az Operaház rekonstrukciója (a mostaniról még nem tudjuk, meddig fog tartani) – az Erkel Színházban az alábbi kiemelkedő eseményekkel találkozhatott valamennyi generáció, a fiatalok is, akiket nem néztek le jobban, mint a felnőtteket, idősebbeket:

A varázsfuvola – felújítás 2 szereposztásban, Ferencsik Jánossal
Triptichon – felújítás 2 szereposztásban
Simon Boccanegra – felújítás 2 szereposztásban
A végzet hatalma – új betanulás 2 szereposztásban
Hoffmann meséi – felújítás 2 szereposztásban
Kékszakáll – bemutató 2 szereposztásban
Carmen – felújítás 2 szereposztásban
Lohengrin – új betanulás 2 szereposztásban
A próba – bemutató 2 szereposztásban
Psalmus Hungaricus – A székely fonó, 2 szereposztásban
Parsifal – bemutató Ferencsik Jánossal
Otello – új betanulás 2 szereposztásban
Bohémélet – új betanulásban
A lombardok – új beállások
Pillangókisasszony – felújítás 4 szereposztásban

Az Erkel Színház népszerű és nívós repertoárja mellé áthozták az Operából:

A walkür
Giselle
A hattyúk tava
Béjart-est
Balanchine-est
Spartacus

A felsorolások korántsem tükrözik a teljességet. Nem állítom, hogy az előadások mindegyikére lelkesedéssel emlékszem, a francia művek felújítása akkor is a leggyengébb pontja volta a dalszínháznak. A sor végén említem a Don Giovanni Ljubimov-féle rendezését, amely emlékeimben a bóvli kategóriába tartozik, noha tudom, hogy többen a dicsőséglistán tartják számon.
Ami a szereposztásokat illeti, előfordult, hogy a kiválóságok mellett néhány kényszer- vagy gyengébb megoldást hallottunk, ám az nemigen, hogy egy gyenge gárdának csak egy-két elfogadható pontja legyen.
Később sajnálatosan a Bánk bán és még inkább a Hunyadi László kapott méltatlanul mostoha szereplőgárdát. Azért nagyon sajnálatosan, mert akkoriban már egyre nagyobb számban jártak külföldiek is az előadásokra, az Erkelbe is, és nemigen lehetett csodálkozni azon, ha senki nem vitte hírét zseniális nemzeti dalműveinknek. Márpedig annak, hogy operahallgatók áldozatkész rajongással beleszeressenek művekbe, műfajokba, stílusokba, legfőbb feltétele a kiváló, a művel adekvát minőségű előadási színvonal. Külföldiek számára is, vidékiek, diákok számára is.
Nagyon sajnlom tehát, hogy az OperaKaland közönsége olyan előadásokban találkozik a műfajjal, művekkel, amelyek után legfeljebb azt mondhatják el, hogy na, itt is jártunk.

8267   nickname 2017-10-01 15:09:10

A nagy poén, mikor a második felvonás elején a grófnő ezt énekli a recitativóban: Minden férfi egy szemét állat, de az én férjem mind között a legnagyobb strici. A negyedik felvonásban jelmezbál van: a férfiak nőnek, a nők férfink öltöznek. Miközben Figaro Marcellinának panaszkodik, mert azt hiszi, hogy újdonsült felesége hűtlen, egyszercsak a gróf sétál be a háttérben, női ruhában, majd megszólal, hogy "Úgy szorít már ez a kurva cipő". Ezt követően leveszi és eldobja a cipóőét. Szarházinak a grófi titulálja Figarót a második felvonás végén többször is. A grófné és a Susanna pedig többször is jelzik Figarónak a második felvonás végén, hogy Figaro gáz van!, hiszen nem tudják mi is áll abben a bizonyos okmányban. Marcellina meg svájci frank alapú hitelt adott Figarónak.  

Jut eszembe a Non più andrai vége is poposítva van. Időnként rákezdi az előadásban a könnyűzenei zenekar a dobokkal, gitárokkal és együtt kíséri az énekeseket Mozart zenéjével. Igazán nagyszerű megoldás. Ezenkívül mintha valahol hangosítás is lenne - mikrotport? De minek? Mondjuk Wierdl Eszterre ráférne, ha végig hangosítva lett volna talán végig hallottam volna mit énekel a kakasülön, a karzat utolsó soraiban. Az énekesek szövegmondása meg egy katasztrófa! Alig lehet őket érteni és hallani. Kivétel Szabóki és Palerdi. És most lehet jönni azzal, hogy nem minden a hangerő: valóban nem, de mikor éppen hallottam őket tisztán, akkor se énekeltek valami szépen, muzikálisan, árnyalatokkal, érzelmekkel teli. Ez az egész megint olyan összecsapott, félig kdolgozott bemuató, mint a Bánk bán. És nem érdekelnek a nehézségek! Ha nincs elég idő, nincsenek jó énekesek, nincs elég pénz, nincsenek megfelelő körülmények, akkor nem kell bemutatót tartani!

Nyilván minden kedves tizenéves felismerte a Rózsalovag hármasát is és dekódolta, hogy miért is szólal meg a második felvonásban, miért is váltanak az énekesek hirtelen magyarról németre, miért is szól egy teljesen más stílusú zene hosszú percekig. Nyilván minden tizenéves alámerült már az operatörténet mélységeibe és kiválóan ismeri Richard Strausst zenéjét, különös tekintettel annak legnépszerűbb operájára. 

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Belvárosi Főplébániatemplom

"Belvárosi orgonakoncertek"

19:00 : Budapest
Fészek Művészklub

Audur Edda (klarinét), Gellért András (zongora)
ALBAN BERG: Drei Stücke für Klarinette und Klavier Op.5
WITOLD LUTOSŁAWSKI: Dance Preludes op.25
JON THORARINSSON: Sonata for clarinet and piano (1947)
GELLÉRI ANDRÁS: Bridges (2017)
DEBUSSY: Premiere Rhapsodie (1910)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Rajk Judit (alt)
Pétery Dóra (orgona)
Budapesti Vonósok
A Zeneakadémia Egyházzene Tanszékének Kórusa
Vezényel: Alessandro Cedrone
KODÁLY: 114. genfi zsoltár
RESPIGHI: G-dúr szvit orgonára és vonósokra
KODÁLY: Mónár Anna
KODÁLY - ANGERER: Négy népdal a Magyar Népzene sorozatból – Egy kicsi madárka; Tücsöklakodalom; Zöld erdőben; Dudanóta
RESPIGHI: Trittico Botticelliano – 1. La Primavera (Tavasz)
KODÁLY: Ádventi ének
RESPIGHI: Trittico Botticelliano – 2. L’Adorazione dei Magi (A bölcsek imádása); 3. La nascita di Venere (Vénusz születése)
KODÁLY: Kádár Kata
KODÁLY: Két dal a Székelyfonó című daljátékból – Szomorú fűzfának; Rossz feleség

19:30 : Budapest
Óbudai Társaskör

Liszt Ferenc Kamarazenekar
TELEMANN: La Bizarre-szvit
GEMINIANI: g-moll concerto grosso Op.3/2
VIVALDI: g-moll versenymű két csellóra, RV 531
DUBROVAY LÁSZLÓ: Vonósszimfónia
HÄNDEL: h-moll concerto grosso Op.6/12

20:00 : Budapest
A38 Hajó

Martin Kohlstedt (zongora)
A mai nap
született:
1706 • Baldassare Galuppi, zeneszerző († 1785)
1898 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekesnő, színésznő († 1981)
1927 • Lakatos Gabriella, balett-táncos († 1989)
1945 • Jávori Vilmos, jazz-muzsikus († 2007)
elhunyt:
1545 • John Taverner, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1893 • Charles Gounod, zeneszerző (sz. 1818)
1944 • Viktor Ullmann, zeneszerző (sz. 1898)
1968 • Tóth Aladár, zenetörténész, 1946 és 1956 között az Operaház igazgatója (sz. 1898)