vissza a cimoldalra
2018-09-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61041)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (7403)
A nap képe (2095)
film és zene (189)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1068)
Kimernya? (2752)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4338)
Ilosfalvy Róbert (812)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1480)
Franz Schmidt (3183)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2889)
Palcsó Sándor (227)
Balett-, és Táncművészet (5550)
Momus-játék (5515)
Opernglas, avagy operai távcső... (20137)
Operett, mint színpadi műfaj (3700)
Pantheon (2260)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

8276   IVA • előzmény8267 2017-10-02 03:45:36

Rémes, rémes! Jóindulattal hajlana az ember arra, hogy ezt operaparódiának nevezze, de ahhoz a gegeknek szellemesnek kellene lenniük, nem közönségesnek.

Ami a nehézségeket illeti, az oly sokat szidott „átkosban” – igaz, hogy négy évadon keresztül tartott az Operaház rekonstrukciója (a mostaniról még nem tudjuk, meddig fog tartani) – az Erkel Színházban az alábbi kiemelkedő eseményekkel találkozhatott valamennyi generáció, a fiatalok is, akiket nem néztek le jobban, mint a felnőtteket, idősebbeket:

A varázsfuvola – felújítás 2 szereposztásban, Ferencsik Jánossal
Triptichon – felújítás 2 szereposztásban
Simon Boccanegra – felújítás 2 szereposztásban
A végzet hatalma – új betanulás 2 szereposztásban
Hoffmann meséi – felújítás 2 szereposztásban
Kékszakáll – bemutató 2 szereposztásban
Carmen – felújítás 2 szereposztásban
Lohengrin – új betanulás 2 szereposztásban
A próba – bemutató 2 szereposztásban
Psalmus Hungaricus – A székely fonó, 2 szereposztásban
Parsifal – bemutató Ferencsik Jánossal
Otello – új betanulás 2 szereposztásban
Bohémélet – új betanulásban
A lombardok – új beállások
Pillangókisasszony – felújítás 4 szereposztásban

Az Erkel Színház népszerű és nívós repertoárja mellé áthozták az Operából:

A walkür
Giselle
A hattyúk tava
Béjart-est
Balanchine-est
Spartacus

A felsorolások korántsem tükrözik a teljességet. Nem állítom, hogy az előadások mindegyikére lelkesedéssel emlékszem, a francia művek felújítása akkor is a leggyengébb pontja volta a dalszínháznak. A sor végén említem a Don Giovanni Ljubimov-féle rendezését, amely emlékeimben a bóvli kategóriába tartozik, noha tudom, hogy többen a dicsőséglistán tartják számon.
Ami a szereposztásokat illeti, előfordult, hogy a kiválóságok mellett néhány kényszer- vagy gyengébb megoldást hallottunk, ám az nemigen, hogy egy gyenge gárdának csak egy-két elfogadható pontja legyen.
Később sajnálatosan a Bánk bán és még inkább a Hunyadi László kapott méltatlanul mostoha szereplőgárdát. Azért nagyon sajnálatosan, mert akkoriban már egyre nagyobb számban jártak külföldiek is az előadásokra, az Erkelbe is, és nemigen lehetett csodálkozni azon, ha senki nem vitte hírét zseniális nemzeti dalműveinknek. Márpedig annak, hogy operahallgatók áldozatkész rajongással beleszeressenek művekbe, műfajokba, stílusokba, legfőbb feltétele a kiváló, a művel adekvát minőségű előadási színvonal. Külföldiek számára is, vidékiek, diákok számára is.
Nagyon sajnlom tehát, hogy az OperaKaland közönsége olyan előadásokban találkozik a műfajjal, művekkel, amelyek után legfeljebb azt mondhatják el, hogy na, itt is jártunk.

8267   nickname 2017-10-01 15:09:10

A nagy poén, mikor a második felvonás elején a grófnő ezt énekli a recitativóban: Minden férfi egy szemét állat, de az én férjem mind között a legnagyobb strici. A negyedik felvonásban jelmezbál van: a férfiak nőnek, a nők férfink öltöznek. Miközben Figaro Marcellinának panaszkodik, mert azt hiszi, hogy újdonsült felesége hűtlen, egyszercsak a gróf sétál be a háttérben, női ruhában, majd megszólal, hogy "Úgy szorít már ez a kurva cipő". Ezt követően leveszi és eldobja a cipóőét. Szarházinak a grófi titulálja Figarót a második felvonás végén többször is. A grófné és a Susanna pedig többször is jelzik Figarónak a második felvonás végén, hogy Figaro gáz van!, hiszen nem tudják mi is áll abben a bizonyos okmányban. Marcellina meg svájci frank alapú hitelt adott Figarónak.  

Jut eszembe a Non più andrai vége is poposítva van. Időnként rákezdi az előadásban a könnyűzenei zenekar a dobokkal, gitárokkal és együtt kíséri az énekeseket Mozart zenéjével. Igazán nagyszerű megoldás. Ezenkívül mintha valahol hangosítás is lenne - mikrotport? De minek? Mondjuk Wierdl Eszterre ráférne, ha végig hangosítva lett volna talán végig hallottam volna mit énekel a kakasülön, a karzat utolsó soraiban. Az énekesek szövegmondása meg egy katasztrófa! Alig lehet őket érteni és hallani. Kivétel Szabóki és Palerdi. És most lehet jönni azzal, hogy nem minden a hangerő: valóban nem, de mikor éppen hallottam őket tisztán, akkor se énekeltek valami szépen, muzikálisan, árnyalatokkal, érzelmekkel teli. Ez az egész megint olyan összecsapott, félig kdolgozott bemuató, mint a Bánk bán. És nem érdekelnek a nehézségek! Ha nincs elég idő, nincsenek jó énekesek, nincs elég pénz, nincsenek megfelelő körülmények, akkor nem kell bemutatót tartani!

Nyilván minden kedves tizenéves felismerte a Rózsalovag hármasát is és dekódolta, hogy miért is szólal meg a második felvonásban, miért is váltanak az énekesek hirtelen magyarról németre, miért is szól egy teljesen más stílusú zene hosszú percekig. Nyilván minden tizenéves alámerült már az operatörténet mélységeibe és kiválóan ismeri Richard Strausst zenéjét, különös tekintettel annak legnépszerűbb operájára. 

Műsorajánló
Mai ajánlat:
14:30 : Budapest
BFZ Székház

Kakaókoncert
ismétlés: 16:30

15:00 : Budapest
Zeneakadémia

"Liszt-Kukacok Akadémiája"
Zenelabirintus

15:00 : Budapest
Erkel Színház

ORFF: Carmina Burana

16:30 : Budapest
Napfényes Étterem és Rendezvényterem

Narihito Mukeda (zongora)
Shimizu Yosuke, Hagiwara Riku, Hagiwara Izumi (cselló)
Ifjú virtuózok és mesterművek
PAGANINI: variációk egy Rossini témára
POPPER: Koncertpolonéz Op. 14.
SCHUMANN: Adagio és Allegro
BARRIÉRE: Szonáta két csellóra
BOCCHERINI: Esz-dúr csellószonáta
POPPER: Szvitek két csellóra
POPPER: Requiem Op.66.

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

25 éves a Nemzeti Kulturális Alap
Fesztiválnyitó gálaest

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Nyíregyházi Pro Musica Leánykar
Vezényel: Szabó Dénes
Ittzés Gergely (fuvola), Balog József (zongora)
Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
Gyöngyösi Levente szerzői estje
Nőikarok
Fuvolaverseny
Zongoraverseny
A Mester és Margarita – I. felvonás
19:00 : Kecskemét
Hírös Agóra, Kulturális Központ

Operát az Operából! – Klasszikus és modern
Balett-est
A mai nap
született:
1923 • Kónya Sándor, operaénekes († 2002)
1973 • Ingrid Fliter, zongorista
elhunyt:
1835 • Vincenzo Bellini, zeneszerző (sz. 1801)
2006 • Pege Aladár, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1939)