Bejelentkezés Regisztráció

Erkel Színház


8305 nickname 2017-10-05 21:21:29

Akkor más is úgy látja, hogy eddig volt két teljesen felesleges premier az új évadban az Erkelben, amire semmi, de semmi szükség nem volt ebben a formában. Pazarlás, ablakon kidobott milliók. 


8304 Búbánat 2017-10-05 19:45:43

Cser Krisztián megsérült a színpadon

FIDELIO

2017.10.03. 10:00 MÓDOSÍTVA: 2017-10-03 10:10:11

0

A basszusénekes az október 2-i Figaro 2.0 előadásán egy rossz lépés következtében részleges izomszakadást szenvedett. A lépcsőkorlátnak támaszkodva fejezte be az áriát.


8303 Edmond Dantes 2017-10-05 19:40:14

..és egy másik bejegyzés port.hu-ról, bocs, de betűhíven:

"Hát, nem tudom, elérkezett-e a darab üzenete 15 éves kamasz leányomhoz? Az osztállyal szervezett keretek között nézték meg az előadást, gyermekem az élmény hatása alatt közölte, hogy a színdarab egy \"f*s\" volt, amiben nőnek öltözött férfiak erőszakoltak meg férfinek öltözött nőket, vagy fordítva, nem mintha nem volna mindegy a lényeget tekintve. Szerintem egyrészt nem biztos, hogy kamaszokkal így kéne megszerettetni a színházbajárást ( majd jelzem is a pedagógusnak, hogy legyen óvatosabb), másrészt szegény Mozart, mit vétett?"

Ha jól sejtem, itt már nem is a produkció minősége = "tetszési indexe" aggályos, hanem pl. a 12-es korhatár-karika, miközben az új Hugenották vagy pl. a Traviata (!) 16-os karikával megy, egy új balett-produkció pedig 18-as karikát "visel". Ha ehhez a Figaro 2.0-hoz egy 12 éveske elég érett, vajon mit láthat majd a nyájas néző a KLASSZIK 47°N19°E-ben?


8302 parampampoli 2017-10-05 19:08:49 [Válasz erre: 8301 Alvaro 2017-10-05 15:45:02]

Egy érdekes facebook bejegyzés a témában, a tieddel abszolút egybevágó.

"Hát pont az ilyen rendezésekért nem veszünk soha többet bérletet, mert eddig mindig 3 féle bérletet vettünk duplán. Miután beleszaladtunk egy pár ilyen elmebeteg rendezésbe, többet nem adok ki pénzt, hanem itthon felteszem a lemezt. Kérdezem én, hogyan szerettessem meg az operát a gyerekemmel,ha az olyan rendezésben kerül elő ami 18 éven felülieknek való és undorító! Ezért nem érdemes pénzt adni, kiöltözni, és szépen elvonulni, akár az Operába, akár az Erkelbe! "

Érnek itt a dolgok, érnek, érlelődnek. És minden a "legjobb" irányba mutat. -:((((


8301 Alvaro 2017-10-05 15:45:02

Nem ilyen minősíthetetlen produkciókkal kell megnyerni a fiatalságot a műfajnak... felháborító amit H.A tett... szomorúbb, hogy tehette...


8300 Bél Sára 2017-10-05 12:41:24 [Válasz erre: 8181 Búbánat 2017-09-13 22:59:16]

Volt két nagyon jó Bánkunk, az ős és a Nádasdy. Volt sok kiváló szereplő, most is lenne. Nem érten, miért kellett baritonosítani. Ráadásul ez a verziósítás eg harmadik. Több helyről összeollózott, átírt, átkomponált, átszerkesztett változat.

Úgy nem jó, mint a most kamasznyelvre átfigarósított Mozart-remek.. A Bohém jó volt, igaz, ott olaszul énekeltek...


8299 Bél Sára 2017-10-05 12:30:55

Sok alapanyag kell a Figaróhoz. Annyi repked majd a levegőben, hogy a banki kamatlábak megtöbbszöröződnek, És ez már elegendő lesz az utód Figaró-rajongók világra jöttéhez. Addigra meg remélhetőleg ismét az eredeti megy, Hábetler-fertőzetlenül.


8298 Edmond Dantes 2017-10-05 09:01:25 [Válasz erre: 8297 Edmond Dantes 2017-10-05 08:58:19]

8297 Edmond Dantes 2017-10-05 08:58:19

Egyáltalán nem akarom védeni az új Figaro-produkciót, sőt: ld.8271-2-4, már csak azért sem, mert nem láttam a darabot. Csupán jelzem, hogy a cím is sugallja, ez valami "más": Figaro 2.0. A 2.0 azonban ez esetben erősen megtévesztő lehet, mivel szó sincs olyamiről mint pl. a Bohémélet 2.0 esetében, ami egy önmagában meg- és helytálló, színvonalas produkció: értelmezi, felfrissíti a művet, nem pedig csonkolja, szétveri azt, amire az itt leírtak alapján a Figaro 2.0 esetében következtetni lehet. Nálam itt húzódik a határ avagy a vörös vonal. "Nem mind arany, ami fénylik", de az ellenkezője is igaz lehet: "Nem mind gagyi, ami sárga." Pl. Bohémélet 2.0 nem gagyi.


8296 IVA 2017-10-05 00:19:23 [Válasz erre: 8295 nickname 2017-10-04 11:29:38]

Minél több információt csöpögtetsz a produkcióról, annál rosszabb a kép. A képviselő mennyivel hozza közelebb a darabot az ifjúsághoz, mint a gróf?
Különböző nemesi rangú emberekről szól csaknem az egész történelem, és a világirodalom jelentős része. A képviselőket álatalában csak a médiából ismerjük. Jönnek-mennek.


8295 nickname 2017-10-04 11:29:38 [Válasz erre: 8293 IVA 2017-10-04 00:36:30]

Az első éjszaka joga ki lett iktatva ebből a verzióból. A gróf képviselő, aki a parlamentben csábítgatja a nőket, majd mikor a választások miatt nem akar bortányt, akkor fordul a figyelme a saját háza népe felé és kezd el udvarolni Susannának. Ez megint kicsike logikai bukfenc és nem életszerű és nem igazán állja meg a helyét dramaturgiailag. Na mindegy. Nem is fejtem ki, mert biztos velem van a baj, én nem értek valamit úgy, ahogy kellene.


8294 Myway 2017-10-04 08:54:35 [Válasz erre: 8282 -zéta- 2017-10-02 18:09:03]

De jó!!!


8293 IVA 2017-10-04 00:36:30 [Válasz erre: 8291 nickname 2017-10-03 17:03:04]

Az első televíziós valóságshow-k idején egy tapasztalt és jól kommunikáló részvevő beavatta a nézőket abba, hogy a „takarodó” után a villákban elhelyezett kamerarendszer nyilvánvalósága ellenére milyen erősen működnek a hormonok. Valószínűleg Majoros Péter sem orvosi szakszerűséggel fejezte ki magát, de talán mégis pontosabban, mint Hábetler András, akinek ennyire futotta a Figaro erotikus és szerelemittas légkörének magyarázatára. Nem vagyok feminista, de azért fölvetem, milyen meggondolásból hallgatott ugyanakkor a petesejtek szálldogálásáról? Tán csak nem attól tartott, hogy ezzel megidézné a legköznapibb petesejtek, a tyúktojások szálldogálását?
A Figaro házassága cselekményének nagy tétje, hogy Susanna megőrizze érintetlenségét Figarója számára, még mielőtt Almaviva nyilványosan lemond az első éjszaka jogának intézményéről. Namármost, ha Susanna már a darab elején úgy hancúrozik a lepedő alatt Figaróval, hogy „végeznek” is (és netán ezt nem is első ízben teszik), nincs tétje a dolognak. Sőt, ez esetben Susanna még butus is, aki elmulasztott néhány kellemes órát a Gróffal, aki maga is vonzó férfi, és még bőkezű is lett volna a szobalányhoz. De a darab nem erről szól, hanem Susanna Figaro iránti szerelméről, és szeretetre méltó személyéről, akiben nem véletlenül talált baráti és lelki társra a Grófné.


8292 IVA 2017-10-04 00:30:51 [Válasz erre: 8289 Alvaro 2017-10-03 07:49:37]

Szinte minden operában nagy (pontosabban fő-) szerepe van a szexualitásnak. A műfajt azonban az teszi kivételesen vonzóvá, varázslatossá és átélhetővé, hogy fő témája a szexualitás – valószínűleg egyedülállóan – emberi minősége: a szerelem. Ennek művészi megnyilatkozását (pl. Mozart művészetében) szexszé degradálni – minden, csak nem az opera, a klasszikus zene népszerűsítése a fiatalok körében. Tudjuk, hogy a kamaszok ma már a felső tagozat utolsó éveiben (viszonylag) kockázatok nélkül el tudják kezdeni a szexuális életet, amiért nem kell regényeket és operatörténeteket megélniük. Ha egy Figaro házassága előtt kiáll a rendező a függöny elé (ez már önmagában szörnyű, hiszen a színpadra állítóknak az utolsó jelmezes próba után már nincs keresnivalójuk a színpadon!) és banális stílusban, a biológiaórán tanultakra hivatkozva ajánlja az operairodalom egyik legfinomabb és legszellemesebb darabját, a hallgatóság sohasem fogja megérteni a műnek – sem a többi (valamennyi) Mozart-operának – a problematikáját.


8291 nickname 2017-10-03 17:03:04 [Válasz erre: 8289 Alvaro 2017-10-03 07:49:37]

De hogy ennek a szállnak a spermiumoknak is vajh mi szerepe volt a rendezésben?????? Nem tudtam rájönni! Nagy szerepe van a szexnek  - ez alapján meg azt hittem tele tette erotikus utalásokkal, jelenetekkel az egészet, de csak az első felvonás kezdődött úgy, hogy Figaro és Susanne hancúrozott a lepedő alatt. Mikor ezt észrvette, Hábetler úr gyorsan vissza is húzta a függönyt, majd megvárta, amíg végeznek, aztán ment csak "fel a függöny" végleg. Igazán  nagyszerű indítás volt, de kb. ennyiben kifulladt a nagy szerepe van a történetben a szexnek utalás. Nem értem, hogy egyáltalán ezt miért kellett feldobnia?!


8290 Edmond Dantes 2017-10-03 08:31:51

Érdekes világ. Van, aki valakiben a túl modern, túl korszerű művészt-rendezőt látja fél évszázada és van, aki azt a személyiséget, akiről nemigen jut eszébe maradandó művészi "névjegy", annál inkább az, hogy az illető életművének ebben a fél évszázadban leginkább rangok, címek halmozása, váltogatása (volt?) a legmaradandóbb névjegye. Többnyire a "fő-" szócskával (vagy anélkül, de hasonló vagy még fontosabb székben) az élen: rendező, művészeti vezető, főrendező, művészeti vezető (nem szóismétlések!), művészeti igazgató, elnökhelyettes, rendező, kormánybiztos, igazgató, igazgató, munkatárs, elnök, címzetes igazgató, csővezető. Utóbbi kettő kivételével valamennyi címet a wikipédia szócikkéből másoltam át, a címzetes igazgatói státusz azonban valós. Ehhez képest a (fő?)tanácsadói státusz igazán szerénynek mondható.


8289 Alvaro 2017-10-03 07:49:37

H. A. kiállt az elején (ettől a korábbi Operakaland előadásokon is rosszul voltam) , és azt mondta a Figaro házasságában nagy szerepe van a szexnek...és képzeljétek el fiatalok, ahogy szállnak a spermiumok....már ekkor el akartam indulni kifelé, de amikor Figaro "Non piú andrai" kezedetű áriája a végén "poposítva" szólalt meg, akkor kezdtem felemelkedni a székből...de még ekkor is maradtam... akkor szakadt el a cérna, amikor a Grófné azt mondta: az én férjem a legnagyobb strici... ekkor hagytam ott a nézőteret. H.A. az elején elmondta, Ő a Figarót a legnagyobb operának tartja... ha így van, mutathatott volna némi tiszteletet iránta, és a szerzője iránt... Gondoltam, ezt neki is megírom, de rájöttem, semmi értelme..szerinte a fiatalokat így kell operakedvelővé nevelni.... szerintem viszont nem.... másképpen látjuk a világot.... sajnos neki jogában állt ezt a gyalázatot megtenni, nekem és a tanítványaimnak pedig, hogy ne nézzük.... csak azokat sajnálom nagyon, akik mondjuk először jártak operában... és azt gondolták, valóban ilyen lehet minden előadás... egy intézmény, ami mondjuk olyan világszínvonalú előadásokat tud produkálni mint a Karmeliták párbeszéde, vagy az Árnyék nélküli asszony az elmúlt évadban ezt hogyan engedheti meg magának... ez az igazgató felelőssége is.... 


8288 IVA 2017-10-03 04:01:55 [Válasz erre: 8284 Alvaro 2017-10-02 20:58:58]

Alighanem az a kisebb baj, ha valaki, aki nem művész (jelen esetben nem rendező), annak hiszi magát. A nagy baj az, hogy mégis el akarják adni, részben az igazi művészek hiánya miatt.


8287 IVA 2017-10-03 03:47:26 [Válasz erre: 8277 Pristaldus 2017-10-02 10:49:03]

Ami Szinetár Miklóst illeti…
1967. február 17-én kaptuk tőle azt A denevért, amelyben Rosalinda lastexnadrágot viselt az első felvonásban, majd amikor Alfrédtól is sikerült megszabadulnia, bekapcsolta a televíziót, amelynek képernyőjén megjelent a TV Maci. (Az estélyen, ahol főhőseink inkognitó jelennek meg, ugyanakkor a Császár-keringő szórakoztatta a bál közönségét.)
Ettől a fél évszázada esett rendezéstől datálom a Szinetár-iskolát, annak máig „korszerű” üzenetét, a „modern” zenés színházat. Hallottam kb. két évtizeddel ezelőtt nyilatkozni Szinetárt egy tv-műsorban, magyarázva, hogy főiskolai hallgatóit is arra oktatja, hogy a színpadon ne az jelenjen meg, amit a szerzők úgyis megírtak, hanem az, amit ők gondolnak erről.
Tehát lastexnaci, TV Maci – körülbelül ennyit, de inkább csak még kevesebbet mondanak számomra immár fél évszázada a miliő- és cselekménytranszformálások. Legfeljebb ma Pamina farmer-halásznadrágja hordozza azokat a mély gondolatokat, amelyeket a korabeli Rosalinda pantallója, a televízió csodája helyett pedig a mai távközlés divatos újdonságai, no meg a kerekes szék.


8286 lujza 2017-10-03 00:58:00 [Válasz erre: 8285 Alvaro 2017-10-02 21:08:59]

Ajánlom inkább ezt:

Vagyis szerettem volna, de az jelent meg, hogy your browser does not allow...

Szóval: Müpa január 14 Fesztivál színház: Operamacera - Figaró házassága.


8285 Alvaro 2017-10-02 21:08:59

és nem mondják, hogy ilyen szeméttel kell megnyerni a fiatalokat a műfajnak...az én tanítványaim el voltak képedve, hogy ilyen darabot akarnak a torkukon lenyomni....


8284 Alvaro 2017-10-02 20:58:58

Az opera műfajának megcsúfolása, ennek a csodálatos operának a meggyalázása volt a mai Figaro 2.0....a csoportommal kollektíven otthagytuk az első rész után... H.A. biztos nagy művésznek hiszi magát.... de amit tett az merénylet a műfaj ellen....


8283 Edmond Dantes 2017-10-02 19:43:04 [Válasz erre: 8282 -zéta- 2017-10-02 18:09:03]

Ez az (egyesitett) Operahaz renovalas utani latvanyterve?


8282 -zéta- 2017-10-02 18:09:03

Itt is kipróbáltam a képbeillesztést... milyen szép nap is ez...:-)


8281 Edmond Dantes 2017-10-02 15:49:12 [Válasz erre: 8279 Pristaldus 2017-10-02 11:33:01]

Hát ez az...de miért is ("van ott")? Vajon a tanácsadói stallum életfogytig szól?

Azt írtam: "Marton Évát most hagyjuk.." mert el kellett mennem, de már itt vagyok...amúgy csak 2012 óta (fő!)tanácsadó = abban a székben szinte újonc és a Figaró bonyolult darab ám ;-)


8280 Pristaldus 2017-10-02 11:33:24 [Válasz erre: 8279 Pristaldus 2017-10-02 11:33:01]

Tanácsadó!


8279 Pristaldus 2017-10-02 11:33:01 [Válasz erre: 8278 Edmond Dantes 2017-10-02 11:04:30]

Nem dőlne össze! De ott van! 

Martom Évát miért is hagyjuk? Ő is tanádcsadó, vagy nem?


8278 Edmond Dantes 2017-10-02 11:04:30 [Válasz erre: 8277 Pristaldus 2017-10-02 10:49:03]

Azon tűnődöm, vajon összedőlne-e a világ, ha a 85 éves Szinetár Miklóst "lapátra tennék"? Éljen és viruljon egészségben 120-ig, de nem biztos, hogy neki vagy bárkinek tanácsadónak is kell lennie-maradnia 120-ig. És nem biztos, hogy az ő tanácsai megfellebbezhetetlenek (sőt!!), függetlenül ettől a mostani Figaró-kacattól.

 Marton Évát most hagyjuk...


8277 Pristaldus 2017-10-02 10:49:03

Csak úgy, mellékesen eszembe jutott, hogy vajon mit szólnak ehhez a Figaró produkcióhoz az Operaház nagy tanácsadói, mint Marton Éva és Szinetár Miklós? Helyeslik és bólogatnak rá? Vagy meg sem szólalnak, nehogy őket is lapátra tegyék?


8276 IVA 2017-10-02 03:45:36 [Válasz erre: 8267 nickname 2017-10-01 15:09:10]

Rémes, rémes! Jóindulattal hajlana az ember arra, hogy ezt operaparódiának nevezze, de ahhoz a gegeknek szellemesnek kellene lenniük, nem közönségesnek.

Ami a nehézségeket illeti, az oly sokat szidott „átkosban” – igaz, hogy négy évadon keresztül tartott az Operaház rekonstrukciója (a mostaniról még nem tudjuk, meddig fog tartani) – az Erkel Színházban az alábbi kiemelkedő eseményekkel találkozhatott valamennyi generáció, a fiatalok is, akiket nem néztek le jobban, mint a felnőtteket, idősebbeket:

A varázsfuvola – felújítás 2 szereposztásban, Ferencsik Jánossal
Triptichon – felújítás 2 szereposztásban
Simon Boccanegra – felújítás 2 szereposztásban
A végzet hatalma – új betanulás 2 szereposztásban
Hoffmann meséi – felújítás 2 szereposztásban
Kékszakáll – bemutató 2 szereposztásban
Carmen – felújítás 2 szereposztásban
Lohengrin – új betanulás 2 szereposztásban
A próba – bemutató 2 szereposztásban
Psalmus Hungaricus – A székely fonó, 2 szereposztásban
Parsifal – bemutató Ferencsik Jánossal
Otello – új betanulás 2 szereposztásban
Bohémélet – új betanulásban
A lombardok – új beállások
Pillangókisasszony – felújítás 4 szereposztásban

Az Erkel Színház népszerű és nívós repertoárja mellé áthozták az Operából:

A walkür
Giselle
A hattyúk tava
Béjart-est
Balanchine-est
Spartacus

A felsorolások korántsem tükrözik a teljességet. Nem állítom, hogy az előadások mindegyikére lelkesedéssel emlékszem, a francia művek felújítása akkor is a leggyengébb pontja volta a dalszínháznak. A sor végén említem a Don Giovanni Ljubimov-féle rendezését, amely emlékeimben a bóvli kategóriába tartozik, noha tudom, hogy többen a dicsőséglistán tartják számon.
Ami a szereposztásokat illeti, előfordult, hogy a kiválóságok mellett néhány kényszer- vagy gyengébb megoldást hallottunk, ám az nemigen, hogy egy gyenge gárdának csak egy-két elfogadható pontja legyen.
Később sajnálatosan a Bánk bán és még inkább a Hunyadi László kapott méltatlanul mostoha szereplőgárdát. Azért nagyon sajnálatosan, mert akkoriban már egyre nagyobb számban jártak külföldiek is az előadásokra, az Erkelbe is, és nemigen lehetett csodálkozni azon, ha senki nem vitte hírét zseniális nemzeti dalműveinknek. Márpedig annak, hogy operahallgatók áldozatkész rajongással beleszeressenek művekbe, műfajokba, stílusokba, legfőbb feltétele a kiváló, a művel adekvát minőségű előadási színvonal. Külföldiek számára is, vidékiek, diákok számára is.
Nagyon sajnlom tehát, hogy az OperaKaland közönsége olyan előadásokban találkozik a műfajjal, művekkel, amelyek után legfeljebb azt mondhatják el, hogy na, itt is jártunk.


8275 Edmond Dantes 2017-10-01 21:36:46 [Válasz erre: 8273 nickname 2017-10-01 21:29:34]

Csak ismetelni tudom ez alattimat. Van elet Nadasdy Kalman stb. utan es nelkul is...szerencsere. Csak nem effajta "elet".


8274 Edmond Dantes 2017-10-01 21:34:18 [Válasz erre: 8269 telramund 2017-10-01 17:54:34]

A fo baj az, hogy ilyen produkciok lattan jon a nagy folhordules: "na ugye?!! Ilyen a modern rendezes meg a rendezoi onkeny."

Hat  n e m. Nem ilyen. Ez ui.  ugy tunik, nem "modern rendezes" vagy "rendezoi onkeny" hanem szimplan bovli kategoria.


8273 nickname 2017-10-01 21:29:34

Ehhez csak annyit tennék hozzá, hogy a fiatalság elég sokat hangoskodott. A második rész alatt egyre jobban unták az egészet, legalábbis nekem a sok beszélgetés, zaj miatt olyan érzésem volt, mintha egy középiskolai órán ülnék, ahol a kedves diákok szétunják magukat. Nem is beszélve arról, hogy a szünetben rengetegen felszívódtak. No comment. Ennek az átdolgozásnak semmi, de semmi létjogosultsága nincs! Nádasdyék megintcsak forognak a sírjukban, hogy mivé lett a dalszínház, amelyben egykor Oláh, Rékai, Nádasdy, Ferencsik, Gardelli neve biztosította a színvonalat, vitte sikerre még az átdolgozott műveket is, mert azokat nem összefércelték, hanem gondos előkészíületek után állították színpadra! 


8272 Edmond Dantes 2017-10-01 21:27:47 [Válasz erre: 8267 nickname 2017-10-01 15:09:10]

Ez mar a foigazgatoi palyazat zaszloshajo-produkcioja? Az illetekes miniszter nyilvan ismert mosolya kisereteben fogja vegigcsapolni az eloadast, a koruskarnagy-allamtitkar nemkulonben. Javaslom a kinevezest hatarozatlan idore megejteni, utod csak 2/3 tobbseggel legyen kinevezheto. Van precedens erre mas poszt(ok)on is.

 

 


8271 Edmond Dantes 2017-10-01 21:18:24 [Válasz erre: 8261 nickname 2017-09-30 22:13:18]

Es ez a remek produkcio megy ha jol  emlekszem szinte egesz honapban...az ifjusag zenei nevelese cimszoval..


8270 parampampoli 2017-10-01 19:47:29 [Válasz erre: 8269 telramund 2017-10-01 17:54:34]

Bravo!!


8269 telramund 2017-10-01 17:54:34

A mai Opera Caféban volt szó erről a Figaróról.Illik tudnunk,hogy az operának alkalmazkodnia kell a mai fiatalok igényeihez azaz a nullához,meg a facebookhoz.Tudni kell a fiatalnak nem azt kell érezni,hogy egy múzeumban van.Tehát minden őskonzervatív,aki Mozartot és az általa írt művet akarja hallani tűnhet- ezen előadás szellemében írván- a  p......-ba.


8268 nickname 2017-10-01 15:10:35 [Válasz erre: 8267 nickname 2017-10-01 15:09:10]

A kivétel nem Palerni, hanem Rácz István a férfiak közül.


8267 nickname 2017-10-01 15:09:10

A nagy poén, mikor a második felvonás elején a grófnő ezt énekli a recitativóban: Minden férfi egy szemét állat, de az én férjem mind között a legnagyobb strici. A negyedik felvonásban jelmezbál van: a férfiak nőnek, a nők férfink öltöznek. Miközben Figaro Marcellinának panaszkodik, mert azt hiszi, hogy újdonsült felesége hűtlen, egyszercsak a gróf sétál be a háttérben, női ruhában, majd megszólal, hogy "Úgy szorít már ez a kurva cipő". Ezt követően leveszi és eldobja a cipóőét. Szarházinak a grófi titulálja Figarót a második felvonás végén többször is. A grófné és a Susanna pedig többször is jelzik Figarónak a második felvonás végén, hogy Figaro gáz van!, hiszen nem tudják mi is áll abben a bizonyos okmányban. Marcellina meg svájci frank alapú hitelt adott Figarónak.  

Jut eszembe a Non più andrai vége is poposítva van. Időnként rákezdi az előadásban a könnyűzenei zenekar a dobokkal, gitárokkal és együtt kíséri az énekeseket Mozart zenéjével. Igazán nagyszerű megoldás. Ezenkívül mintha valahol hangosítás is lenne - mikrotport? De minek? Mondjuk Wierdl Eszterre ráférne, ha végig hangosítva lett volna talán végig hallottam volna mit énekel a kakasülön, a karzat utolsó soraiban. Az énekesek szövegmondása meg egy katasztrófa! Alig lehet őket érteni és hallani. Kivétel Szabóki és Palerdi. És most lehet jönni azzal, hogy nem minden a hangerő: valóban nem, de mikor éppen hallottam őket tisztán, akkor se énekeltek valami szépen, muzikálisan, árnyalatokkal, érzelmekkel teli. Ez az egész megint olyan összecsapott, félig kdolgozott bemuató, mint a Bánk bán. És nem érdekelnek a nehézségek! Ha nincs elég idő, nincsenek jó énekesek, nincs elég pénz, nincsenek megfelelő körülmények, akkor nem kell bemutatót tartani!

Nyilván minden kedves tizenéves felismerte a Rózsalovag hármasát is és dekódolta, hogy miért is szólal meg a második felvonásban, miért is váltanak az énekesek hirtelen magyarról németre, miért is szól egy teljesen más stílusú zene hosszú percekig. Nyilván minden tizenéves alámerült már az operatörténet mélységeibe és kiválóan ismeri Richard Strausst zenéjét, különös tekintettel annak legnépszerűbb operájára. 


8266 IVA 2017-10-01 05:00:57 [Válasz erre: 8264 IVA 2017-10-01 01:15:42]

ifúságot → ifjúságot (OFF: Csakugyan üdvös lenne a helyesírás-ellenőrző segítség a szerkesztőablakban, vagy az utólagos szerkesztés lehetősége.)


8265 IVA 2017-10-01 04:19:15 [Válasz erre: 8264 IVA 2017-10-01 01:15:42]

ereti értelme → eredeti értelme


8264 IVA 2017-10-01 01:15:42 [Válasz erre: 8261 nickname 2017-09-30 22:13:18]

Véletlenül értesülve arról, hogy ezúttal az OperaKaland 3 előadására a nagyközönség is bejuthat, kissé jobban áttanulmányoztam az előadásról tudhatókat, illetve a szereposztásokat.

Néhány fénykép láttán és az ajánlóban a mai szó olvastán úgy döntöttem, hogy (Ppp írásjeleit használva) nem!!! nem!!!!!!!!!!!, s így majd elkerülhetem az Úristen szólongatását ez ügyben.

Ilyen dolgokra azonban nem is számítottam volna! „Jó”, hogy itt áll ez a beszámoló, köszönet érte.

(Csak az idézett szóhasználatokról: a szarházi nyilván átvitt értelmű szitokszó, amelynek ereti értelme mintha nem is lenne. A kurvának és a stricinek azonban nagyon is konkrét jelentése van, ezért állítom, hogy a Figaro házasságának teljes szöveg- és gondolatkörnyezetétől idegen, a Beaumarchais, da Ponte, illetve Mozart stílusától való távolságáról már ne is szóljunk. No és arról se, hogy ilyen kifejezésekért igazán kár operakalandra invitálni az ifúságot. Szegények, szegények!)


8263 Momo 2017-09-30 22:32:35 [Válasz erre: 8260 nickname 2017-09-30 21:55:23]

Na, én is elmondtam, te is elmondtad... ezt jól megbeszéltük. :-)


8262 parampampoli 2017-09-30 22:29:43 [Válasz erre: 8261 nickname 2017-09-30 22:13:18]

Úristen!!! Úristen!!!!!!!!!!! -:(((((((((((


8261 nickname 2017-09-30 22:13:18

Előzetes ígéreteim és a katasztrofális Bánk bán után megnéztem az új Figaro verziót is. Kérem volt itt minden: az énekkari részek kihúzása, zenei idézet a Carmenből - habanera -, a Rózsalovagból, de ami a legjobb volt: pop-rock-zenét vegyítettek Mozart muzsikájával, igaz Lagzi-Lajcsi hangulatot varzsolva Figaro és Susanne esküvőjére, de olyan jól esett hallani a szarházi, kurva, strici szavakat is ebben a klasszikusban. Nagyszerű volt Csikós Attila esztétikus díszletei után a szegényes díszlet, a jelenetek megrendezetlensége, az elcsépelt és közhelyes utalások sorozata. és olyan jó volt, hogy ismét össze-vissza feliratozás volt: sokszor nem is azt énekelték, vagyis teljesen nem azt, ami a feliratozón volt. Ezenkívül igazán nagyszerű volt, hogy két énekest leszámítva egy énekes se tudta korrektnél jobban ellátni a feladatait, a zenekar eljászogatott, Mozart zenéje meg úgy elcsordogált minden különösebb szépség, finomság, árnyalat nélkül a medrében.

Azért Szabóki Tünde grófnéja ott volt a toppon, csak hát kicsit kiverte a biztosítékot, hogy a Dove sono vége poposítva lett. Rácz István is igazi felüdülés volt ebben az énekgárdában - Palerdi harmatgyenge Figarója és Káldi-Kiss korrektnél nem jobb grófja mellett. Igazán nagyszerű, hogy ezek után ki tudja meddig csak ez az elfuserált, átírt Figaro megy majd.

Annyira nagyszerű volt az is, hogy Hábetler András kiállt magyarázni rendezését. Kérdem én minek? Ja mert operakaland, akkor szépen ez a rendje a dolgoknak, hogy a fiatalságnak szájbarágunk még így is. Értem. Jól van. Meg a nyitány után valami spermákról vagy hímivarsejt kifejezést használta? magyarázott, hogy azok kúsznak a cél felé  a nyitány zenéjére. Nem tudom már, mert az egész annyira kínos volt ismét, hogy már össze-vissza nézelődtem, köhécseltem, a perceket számolam és én hülye, a második részt is végig ültem. 

Na, ezek után remélem, hogy az idén nyáron, Szombathelyen, szintén Hábetler András által rendezett Szöktetésti is műsorra tűzi a MÁO mielőbb. A dilettantizmus diadala üli lassan víg torát a színházban. Nosza, elmegyek én is operarendezőnek. Manapság már mindenki rendez operát. Szegény grófnő Novák Péternél alkoholista volt a depressziója miattt, Hábetlernél meg zugevő. Micsoda brilliáns öteletek. Megjegyzem Novák kolozsvári rendezése azúj Erkeles bemutatóhoz képest igazán szép emlékké nemesedett.


8260 nickname 2017-09-30 21:55:23 [Válasz erre: 8255 Momo 2017-09-27 20:25:21]

Hahahaha akkor úgy látszik a Muzsikában is már csak pótcselekvő bölcsészek publikálnak, mert Miklósa Violettáját ottan se díjazták, De semmi baj: te mindenhez jobban értesz bizonyára- egyébként a közönség véleménye nem számított nem írták le se a Muzsikában, se az Opera-világban, se az Operaportál cikkeiben tudtommal. Én meg azt írok ide, amit gondolok és úgy vagyok pökhendi, ahogy az akarok lenni, mert nem vagyok kritikusok.


8259 nizajemon 2017-09-28 15:28:14 [Válasz erre: 8258 Edmond Dantes 2017-09-28 14:56:29]
Megnéztem a Rigoletto jegytérképét,és fullházas volt mindegyik előadás.Direktorkén hamar kitűznék tavaszra is egy sorozatot.

8258 Edmond Dantes 2017-09-28 14:56:29 [Válasz erre: 8257 Edmond Dantes 2017-09-28 14:53:54]
Vagy ha nem a "miért" a kérdés, csak megerősítést vársz, akkor pedig szurkolok, hogy úgy legyen, ahogyan írod, az ez alatt említett ok miatt.

8257 Edmond Dantes 2017-09-28 14:53:54 [Válasz erre: 8256 nizajemon 2017-09-28 12:12:16]
Szóval a Rigolettót jobban "kajálod" mint az Anyegint ;-) Gondolom, a "miért" szócska maradt ki a kérdésedből. Gondolom azért játszanák két blokkban (ha két blokkban), hogy a közönség legalább két periódus között választhasson, ha már szériában (és nem keverten) játszanak mostanában operákat Pesten.

8256 nizajemon 2017-09-28 12:12:16 [Válasz erre: 8255 Momo 2017-09-27 20:25:21]
Tudható valami arról,hogy (lásd Rigoletto),a népszerű darabokat két blokkban játszanák,ősszel és tavasszal? Nekem a "nénémhez írt levelek" nem annyira jönnek be,a fentieket viszont kajálnám.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.