vissza a cimoldalra
2020-02-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11466)
A csapos közbeszól (95)

Franz Schubert (311)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2713)
Pantheon (2541)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4557)
Balett-, és Táncművészet (5982)
Erkel Színház (10544)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2359)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3698)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7328)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4694)
Zenei események (1012)
Élő közvetítések (8407)
Opernglas, avagy operai távcső... (20417)
Momus-játék (5794)
Franz Schmidt (3540)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1874)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

5887   IVA • előzmény5886 2019-09-24 04:11:23

Kedves Siegfried, bizonyára Te is tudod, hogy ez a fórum – noha bizonnyal olvassák az illetékesek is – nem az Operaház virtuális vendégkönyve. (Nehezen jutott eszembe az utóbbi szó, mert míg kb. 15-20 évvel ezelőtt szinte minden színház honlapján volt ilyen menü, mára kiment a divatból; egyik színház sem kíváncsi a nézők véleményére, amely nem feltétlenül pozitív.) Ezért szerintem nem várható, hogy az itt megfogalmazott kívánságok teljesülnek, de még az sem, hogy nyomukban magyarázat érkezik.
Különben is, mit várhatnánk olyan honlaptól és társulati nyilvántartástól, amelyben a nem magyar születésű (valójában külföldi vendég) művészek nevének sorrendjét áterőszakolták a magyar szokás, szabály szerint?
Már hozzászoktunk, hogy a nem aktív jelzést leginkább a családi okból nem táncoló művészeknél olvashatjuk, és ezt nem árnyalja egyetlen egyszerű szó (pl. jelenleg, ideiglenesen, már) sem. Arra tehát végképp nem számíthatunk, hogy a társulati névsorból kiderülhetnek olyan finomságok, hogy a vezetőség miben egyezett meg egy-egy művésszel; miért nem aktív, ha képességei változatlanok; ha azok megváltoztak, miért nem kap más jellegű szerepeket; ha szolgálati évei szerint szakmai nyugdíjra jogosult, miért szerepel még a társulati névsorban (mások neve, pl. a Végh Krisztináé is évekig szerepelt nem aktív jelöléssel). Ezekre a kérdésekre legfeljebb a művészek nyilatkozata adhatna választ (pl. interjúban), de az is elképzelhető, hogy ők maguk nem kívánják megosztani helyzetüket a nyilvánossággal (pl. azért, mert nem tekintik véglegesnek). Lehet, hogy e többféleképpen értelmezhető státusnak anyagi oldala is van.
Azt nem hiszem, hogy egy agresszív hangú beszólás nyomán bármi is jobbra fordulhatna. (Természetesen ezzel nem a Te hozzászólásodra utaltam.) Rosszabbra viszont igen: a döntési helyzetben levők is emberek...

5886   Siegfried • előzmény5883 2019-09-23 21:58:11

Nem tudom, hogy Kozmér Alexandra és Aleszja Popova távozása közös vagy a színház egyoldalú döntése volt. Kérem a színház vezetését, hogy adja meg a művésznőknek és a közönségnek is a színpadi elbúcsúzás lehetőségét! Fájdalmas, hogy ilyen hírt tájékoztatás nélkül, a honlap társulati névsorából lehet megtudni.

5883   Myway • előzmény5878 2019-09-20 17:58:42

"Aleszja Popova művésznő státusza „nem aktív”-ra változott" - EZT A POFÁTLANSÁGOT NEM KELLETT VOLNA MEGTENNI AZ OPERÁNAK! 

5878   Amalgám 2019-09-19 05:26:28

Magyar Nemzeti Balett 2019/2020

 

Végső soron már augusztus óta olvashatók a társulat honlapján a jelen évadra vonatkozó személyi adatok, de talán nem lehet érdektelen, ha valaki érintőlegesen itt is összefoglalja a legfontosabb személyi fejleményeket, és a lezajlott első balettelőadások évadnyitó jellege kapcsán a teljesség igénye nélkül megpróbálja áttekinteni a legjelentősebb változásokat. Elnézést kérek azért, ha az alábbi összefoglaló hiányos és pontatlan, mind a fórumtársaktól, mind pedig azoktól az esetleges érintettektől, akik művészként esetleg most az én hanyagságomtól szenvedve lesznek tévedés vagy méltatlan mellőzés áldozatai.

 

A leginkább említésre méltó fejlemény az, hogy az aktív és ténylegesen magántáncosnői tevékenységet végző első magántáncosnők száma kettőre csökkent. Aleszja Popova művésznő státusza „nem aktív”-ra változott, míg Karina Sarkissova a továbbiakban balettmesterként és koreográfusként szerepel a névsorban. Sarkissova művésznő esetében sajnos talán okkal feltételezhetjük, hogy az év elején elszenvedett sérülése miatt kénytelen legalább huzamosabb időre megszakítani magántáncosnői működését, míg a közönséggel különösen bensőséges kapcsolatot ápoló, szépséges Aleszja Popova esetében a társulat mindig dinamikus belső élete elgondolások rendkívül széles skálájának adhat teret.

 

A változások következő jelentős része a címzetes magántáncosnők körét érinti, ahol örvendetesen és megalapozott módon növekedett a létszám. Hazaszerződött Svédországból Ecseki Ágota, aki 2010-ben végzett a Táncművészeti Főiskolán, majd külföldre távozott, és eddig a Svéd Királyi Balett második szólistája volt. A társulat eddigi tagjai közül – igen megérdemelt módon – kinevezést kapott a két évvel ezelőtti Magyarországra szerződéséig az Ogyesszai Operaház prímabalerinájaként dolgozó Ellina Pokhodnykh, valamint  Lee Yourim, aki az elmúlt évad során több szerepében is élő cáfolatát nyújtotta a Távol-keleti balettművész hölgyekkel, főként pedig a színészi képességeikkel kapcsolatos, nagy mértékben általánosító kétségeknek, szerepeiben rendkívüli technikai tudásról tett tanúbizonyságot, és a Magyar Táncművészek Szövetségétől elnyerte Az évad legjobb pályakezdő táncművésze címet is. Sokat sejtető személyiségként megérkezett a címzetes magántáncosnők közé Vera Sabantseva, a NOVAT eddigi prímabalerinája, ami miatt – egyes jelek alapján úgy tűnik – most elég nagy a szomorúság Novoszibirszk balettszerető népének körében.

 

Jelentősek a változások a karban is, a több távozás és számos új szerződtetés közül ki kell emelni talán Aglaja Sawatzki és Kóbor Demeter, valamint a Wakabayashi Yuki – Kiyota Motomi kettős érkezését. A német születésű, magyarul nagyon szépen beszélő Aglaja Sawatzki 2015-ben végzett Budapesten a Táncművészeti Főiskolán, majd a Morvaországi és Sziléziai Nemzeti Színházhoz (Ostrava) szerződött, ahonnan most továbblépési lehetőséget kapott a Magyar Nemzeti Baletthez. Kóbor Demeter két éve végzett a táncművészetin, és most drezdai, illetve varsói kitérő után tért vissza Magyarországra. Wakabayashi Yuki és Kiyota Motomi az idén végeztek a stuttgarti JSC-n, továbbá megnyerték a Kijevi Grand Prix nevű balettversenyt, feltehetően ekkor figyelt fel rájuk az éppen ott zsűriző Solymosi direktor úr. A számos további szerződtetett művész között a leginkább figyelemre méltó talán több orosz hölgy neve, akik általában kevéssé jelentős társulatok szólótáncosi múltjával rendelkeznek. Összességében véve olyan kép rajzolódott ki bennem, hogy a Magyar Nemzeti Balettnél már a tánckarhoz is elég nehéz közvetlenül egy friss balettakadémiai végzettséggel bekerülni: ehhez vagy egy gyengébb társulat több éves szólótáncosi múltja, vagy erősebb társulatoknál szerzett néhány éves kartáncosi múlt, vagy a friss végzettséghez társuló komolyabb nemzetközi versenyeredmény is szükséges.        

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Adamik Gábor (euphonium)
Lukács Gergely, Pék András, Török József (tuba)
Kiss Gy. László (tárogató)
Mersei Zsolt, Novák András, Pálfi Csaba (klarinét)
Az est házigazdája: Tóth Endre zenetörténész
"Farsangi kavalkád - Vidám színek a kamarazenében"
VIVALDI: Ouverture di concerto
HÄNDEL: Vízizene, HWV 349 – Adagio
SAINT-SAËNS: Az állatok farsangja – Nyitány, Elefánt, Fosszíliák, Finálé
SAINT-SAËNS: Sámson és Delila – Bacchanale
LISZT: 2. magyar rapszódia, S. 244
KODÁLY: Epigrammák (1,2,3,5)
SCHUMANN/KORB ATTILA: Hazatérő vidám földműves... és társai
FARKAS FERENC: Régi magyar táncok
Tiszta Amerika! – filmzenei részletek
BARTÓK BÉLEA: Román népi táncok
PIAZZOLLA: Ètude de tango
MONTI: Csárdás
KOVÁCS BÉLA: Üdvözlet a Balkánról
KORB ATTILA: Magyar rajzfilmzene – sziporkák
19:00 : Veszprém
Hangvilla

Mendelssohn Kamarazenekar
"Farsangi koncert"

19:00 : Miskolc
Művészetek Háza

Zemlényi Eszter (ének), Lajkó István (zongora)
Miskolci Szimfonikus Zenekar
Kodály Kórus Debrecen Nőikara (vezető karnagy: Szabó Sipos Máté)
Vezényel: Kovács János
SZKRJABIN: fisz-moll zongoraverseny
LISZT: Dante-szimfónia
A mai nap
történt:
1607 • Monteverdi Orfeójának bemutatója (Firenze)
született:
1842 • Arrigo Boito, zeneszerző, librettista († 1918)
1934 • Renata Scotto, énekes
elhunyt:
1704 • Marc-Antoine Charpentier, zeneszerző (sz. 1643)