Bejelentkezés Regisztráció

Balett-, és Táncművészet


5535 IVA 2018-07-28 02:18:05 [Válasz erre: 5534 IVA 2018-07-23 19:20:26]

Reklám, megjegyzésekkel:
A Royal Moscow Ballet előtt az Erkel Színházba érkezik a Moscow City Ballet is:
https://koncertpromo.jegy.hu/program/moscow-city-ballet-don-quijote-93038
Még majdnem minden hely szabad a Don Quijote előadására::
https://koncertpromo.jegy.hu/program/moscow-city-ballet-don-quijote-93038/459281
Érdekesség, hogy az erkély oldalpáholyaiba 4–4 jegyet kínálnak. Az egyik székről csak extra magasak láthatják a fél színpadot, alacsonyabbak csak a fal mellé állva, 13 ezerért.
A bal oldali proszcéniumpáholy is kiadó. A 2. sorból 17 ezerért szintén csak állva lehet látni a színpad felét, az első székről valószínűleg semmit sem.
A legolcsóbb jegyek ára 10 ezer forint.


5534 IVA 2018-07-23 19:20:26

Egy furcsa precedensről adok hírt, amely lehetne akár fájdalmas is.
Néhány napja egy barátom kérdezte, tudok-e arról, hogy december 3-án A hattyúk tavával lép fel egy orosz társulat az Erkel Színházban, noha az Operaház honlapján még nincs fenn a műsor.
Eljutottam egy Eventim nevű jegyügynökség oldalára (http://www.eventim.hu/hu/jegyek/the-royal-moscow-ballet-a-hattyuk-tava-budapest-erkel-szinhaz-495390/event.html), amelyen olvasom, hogy:
A nagy érdeklődésre való tekintettel: EXTRA ELŐADÁS ÚJ IDŐPONTBAN!
Hazánkba látogat a világhírű Moszkvai Balett

A továbbiakban tipikusan mai beharangozó:
Egy hamisítatlan téli szenzációval, 2018. december 3-án hazánkba látogat a Moszkvai Balett – a táncosok a Hattyúk tava előadással kápráztatják el a budapesti közönséget. Csajkovszkij világhírű darabját Marius Petipa, Lev Ivanov és Anatoly Emelianov rendezte.
A társulatot Anatoly Emelianov alapította, első előadásukra 2002. augusztus 12-én került sor – a bemutatón a moszkvai értelmiség oszlopos tagjai is részt vettek.
” Stb.
Ehhez képest a társulat „eredeti” intézményneve: The Royal Moscow Ballet. Természetesen, hiszen tudjuk, Oroszországban királyság van. Lehet, hogy királyság volt a szovjet és a cári időkben is, csak másképp tanultuk és tapasztaltuk.
Az új „időpont”: „h, 03. dec 2018 kor 15:00” és „h, 03. dec 2018 kor 19:00
Nem voltan nagyon lelkes (már azért sem, mert egy kedves fórumtársunk korábban leírta, hogy több zengzetes nevű, de nem feltétlenül etalon értékű orosz társulat járja a világot), csak kíváncsi. Meg is találtam a vendégségbe ígért együttes Hattyúk tava-felvételeit a YouTube-on (és más társulatokéit is: pl. Royal Russian Ballet), van, amelyikről lehet tudni, hogy 30 éves, ám jellemzően semmilyen adat sem szerepel a megosztón. Így hát a Royal Moscow Ballet előadásából annyit tudtam megállapítani, hogy táncosai abszolút profik (vagy azok lehettek), és hogy díszlete mind a négy képen át ugyanaz: éjszakai tó, fölötte a teljes cselekmény ideje alatt változatlan helyű telihold. Kalózfelvétel lehet, amelyről nem derül ki, hogy a művészek milyen színészegyéniségek és létrejön-e a darabból a színház.
Visszatérve az Eventim weboldalára: egészen tegnapig olcsóbb sportcsarnoki árkategóriákkal, 9900 és 16900 Ft között hirdették a jegyeket. Ám a nézőtér fölött a kurzor nyila minduntalan tenyérré változott: lehet. hogy még nem aktiválták az oldalt? Úgy gondoltam, ma felhívom az irodát a megadott telefonszámon, de mára ez szükségtelenné vált. Mindkét előadás alatt azt olvasom: ELFOGYOTT.
Érdekes hirdetési és jegyértékesítési rendszerrel lehet dolgunk. Kezdve azzal, hogy hozzám, aki naponta böngészek balettel kapcsolatos oldalakat a Google-on, egyetlen hirdetést sem küldött a rendszer az eseményről.
Barátom, aki élőben még nem látta A hattyúk tavát, megnézte volna az előadást. Én: talán. Legfeljebb akkor, ha pontosabb és csábító információkat kapok róla, és kedvenc helyem szabad még. Tehát nem érint érzékenyen a kudarc, de akár érinthetne is.
Mindenesetre az Operaháznak érdemes lenne felvennie a kapcsolatot ezzel az Eventimmel, amely a meg nem hirdetéstől egyik napról a másikra eladná a Billy Elliot teljes tábláit.


5533 Myway 2018-07-22 08:35:08 [Válasz erre: 5531 mandarina 2018-07-21 07:03:34]

Nagyon jó!


5532 Myway 2018-07-22 08:31:42 [Válasz erre: 5529 mandarina 2018-07-20 20:32:51]

Talán IGEN!


5531 mandarina 2018-07-21 07:03:34

Lőcsei Jenő face-bejegyzése Billy Elliot-ügyben:

giugno alle ore 14:00

Billy Elliot

A Billy Elliot története nagyon közel áll hozzám, mert 1966-ban magam is egy bányatelepről, Királdról kerültem az Állami Balett Intézetbe. Már csak... ezért is személyesen megszólítva érzem magam ha a darabbal kapcsolatos eseményekről olvasok.
N. Tahó Zsófiát el kell rettentsem: nem vert el az apám és az édesanyám sem, nem akarták ,hogy bokszoló vagy focista legyek, sőt a királdi bányász kulturház balett tanfolyamára rajtuk kívül még legalább tíz- tizenöt bányász házaspár küldte el a gyerekeit. A közeli Ózdon kohász házaspárok tucatjai tették ezt a gyerekeikkel és közülük is számosan kerültek a Balett Intézetbe és lettek a táncművészet jeles képviselői. Persze mire is számíthatna az ember, ha a szocializmusban eltorzult lelkületű emberekről beszélünk.
Nyugalom! Ma már ilyen veszély nem fenyeget, az akkori többezer felvételizővel szemben most alig akad évente néhány aki ilyen megvetendő álmot dédelgetne magában. Biztos vagyok benne hogy a demográfiai válság leküzdésének szándéka vezérli a szülőket amikor megóvják kölykeiket ettől a fertőtől.
Félreértés ne essék! Én a nyolcvanas évek elején, amikor Bécsben dolgoztam, rendszeresen szamizdatot csempésztem haza a kocsim kárpitja mögé dugva. A rendszerváltás után 29 évvel talán egyszer ezt is leírhatom, szerénytelenség nélkül.
Az életemből ötvennégy évet abban a tévhitben éltem le, hogy a balett a táncművészet egyik ága, avagy egy tánctechnika, amelyet használva magasrendű művészeti alkotások hozhatók létre. A balettművész pedig az a művész aki ezen a nyelven magas szinten „beszélni„ képes.
Most végre fel lettem világosítva: „ aki balettozik az nyilván meleg” a balett pedig „penetráns és féktelen melegpropaganda”.
Nem vagyok meleg, de erre nem vagyok büszke. Ha azonban most ennek van itt az ideje, akkor büszkén beállok a melegek közé, ahogy igény szerint akár azt is vállalom hogy civil buzi cigány és zsidó vagyok. Tessék választani. Bízom a fiaimban,hogy ezt meg fogják bocsájtani nekem.
Ha csak ürügy az előadások elhagyására az Ókovács Szilveszter által emlegetett „visszaesett érdeklődés”,akkor elég nagy baj van. Ha viszont egy szennylap, egy ócska cikkel, néhány nap alatt ilyen hatást képes kiváltani, akkor az már talán a tragédia előszele.
A legnagyobb csalódás,hogy a „szakma” ezt is csendben lenyeli, mint gyöngytyúk. No komment.Pedig vannak írástudók, vannak szervezetek, valaki tán kikérhetné magának. A cikket, minimum. Ne bagatelizáljuk a lapot kérem.
Nem kell lájkolni.


5530 mandarina 2018-07-20 20:33:11 [Válasz erre: 5527 Búbánat 2018-07-16 10:01:08]

Van ennek bármi köze a baletthez vagy táncművészethez?


5529 mandarina 2018-07-20 20:32:51 [Válasz erre: 5528 Myway 2018-07-17 09:00:52]

Van ennek bármi köze a baletthez vagy táncművészethez?


5528 Myway 2018-07-17 09:00:52 [Válasz erre: 5527 Búbánat 2018-07-16 10:01:08]

Azért ez már nem semmi: AB a Magyar Idők jelenlegi főmunkatársa. 


5527 Búbánat 2018-07-16 10:01:08

A SZURIKÁTA ÉS A BILLY ELLIOT

Magyar Idők.hu

Vélemény

"NEM HISZEM, HOGY A TÜTÜBEN TÁNCOLÓ URAK JAVÍTANÁNAK A BALETTMŰVÉSZEK ÁLTALÁNOS MEGÍTÉLÉSÉN"

Apáti Bence


5526 Jana 2018-07-14 11:39:17

Olvasom, hogy a társulat 65 - 70 százaléka külföldi. Ezt természetesen látni az előadások szereposztásából is. Ugyanakkor a Táncművészeti Egyetem végzős táncosai külföldön helyezkednek el.
A Nemzeti Balett értesítéseiben a facebookon több alkalommal olvastam, hogy próbatáncot hirdetnek.
Nem ellentmondásos ez?


5525 Búbánat 2018-07-09 18:11:36

MAGYAR IDŐK, 2018. JÚLIUS 8. VASÁRNAP 11:30

LUGAS - Ozsda Erika

A CSILLÁRT A PLAFONRÓL

KEVEHÁZI GÁBOR EGY MAJDNEM BOTRÁNYRÓL, A KULCSRA ZÁRT KÖZÖNSÉGRŐL ÉS A SZÍNHÁZI DEMOKRÁCIÁRÓL

Bajban vagyunk. Ez az ország momentán egyetlen klasszikusbalett-együttessel rendelkezik, miközben Németország minden nagy városában van egy társulat – mondja a Kossuth-díjas művész, Keveházi Gábor. Kiváló technikájú klasszikusbalett-táncosként tartják számon, aki a balettirodalom szinte összes főszerepét eltáncolta.

– A budapesti Operaház kapuit 1984-ben, a százéves évfordulón A fából faragott királyfi című balettelőadással nyitották meg újra, bár a megnyitó majdnem botrányba fulladt. Mi történt?

– Begördültem az Operaház elé egy szép, spenótszínű Daciával, melyet megállított a rendőr. Az autót elszállíttatta, engem meg elzavart. Ez nagy hiba volt. Én táncoltam volna a Királyfit.

AZ ELVTÁRSAK KÖNYÖRÖGTEK

– Kinek és mit mondott a portán?

– Az összes elvtárs és hazánkba akkreditált nagykövet az est meghívottjai között szerepelt. Az őket őrző-védő terminátorfiúk kérdezték meg a kapuban, hogy hová-hová. „Most már sehova, és csak szólok, hogy elmarad az előadás. Na, viszlát” – mondtam, és hazamentem. Otthon bekapcsoltam a tévét, mert úgy volt, hogy közvetítik a megnyitót… Tíz perc múlva villogó rendőrautók fékeztek a ház előtt, és az elvtársak könyörögtek, hogy menjek vissza. „Jó, de feltételeim vannak. A Daciámat leteszik a ház elé, a sarki rendőr pedig bocsánatot kér.” Megtörtént. Másnap hívatott Mihály András, az Operaház akkori főigazgatója. „Gabikám, mit csináltál már megint?!” „Igazgató úr, nem én voltam. Talán le kellett volna adni a művészek névsorát, rendszámát, és biztosítani kellett volna a bejutást.” „Már megint neked van igazad!” – mondta. Aztán néhány évvel később én lettem az igazgató.

– Mit szólt volna mindehhez Kropacsek bácsi?

– A nagypapám? Két méter magas volt, az MTK kapusa, és egyszeres válogatott. Ő magyarosította a nevünket Keveházira. Édesanyám nem szerette volna, hogy én is futballista legyek, ezért a nagymamám a férfiak tudta nélkül elvitt az Állami Balettintézetbe. A második évben bekerültem az Operaházba, A diótörőbe.

– Akkoriban egészen más tantárgyakat tanultak a balettintézetben. Milyen óráik voltak, melyek ma már nem léteznek?

– Sajnos ma nincsen karakteróra, nemzetek tánca: boleró, tarantella, bolgár tánc, lengyel polka, mazurka. Akkoriban a táncírás is nagyon érdekes dolog volt, ma már túl bonyolult, mert egy egyszerű pas de deux leírása is több száz oldalt tesz ki. Manapság kamerákkal rögzítik a koreográfiákat, melyekről sokkal gyorsabban be lehet tanulni őket. Mi még jártunk szolfézsra, tanultunk zongorázni, színházi vívást és akrobatikát. Nemrég megnéztük Seregi László felújított koreográfiáját, a Rómeó és Júliát, és meglepődtünk, mert a férfiak ügyetlenül vívtak.

– Hogyan értékelik a mai fiatal táncosok például Fülöp Viktor művészetét?

– Dilettánsként. Ahogy talán az én felvételeimre tekintenek majd ötven-hatvan év múlva. Egyébként Fülöp Viktor a világ egyik legnagyobb mozgásművésze volt, de mint klasszikusbalett-táncos nem volt versenyképes. Azóta az előadói képesség nem, viszont a technika rohamosan fejlődik. A balettművészet közelít a sport, az akrobatikus világ felé, ami nem biztos, hogy jó. Érdekes, hogy ma az ázsiaiak a legjobb balettművészek. Amikor először jártunk Japánban, 1972-ben, még megmosolyogtuk a tánctudásukat. Negyven évvel ezelőtt Nagojában táncoltam A hattyúk tavában a herceget. Van benne egy rész, amikor a táncos ráugrik a lábára, és forog. A japán színpadon olyan részre érkeztem, ahol illesztés volt, amelyen nem lehetett forogni, ezért kénytelen voltam egyet előre lépni. Ezt az előadást felvették videóra, és megtanulták. Az összes japán fiú úgy táncolta el a variációt, hogy közben egyet előbbre lépett…

– Kiváló technikájú danseur noble-nak tartották, olyan klasszikusbalett-táncosnak, aki hősi szerepeket, hercegeket alakít. A balettirodalom szinte összes főszerepét eltáncolta itthon és külföldön is. Munkásságáért minden elismerést és díjat megkapott. Ezek közül melyikre a legbüszkébb?

– A Párizsi Táncakadémia Nizsinszkij-díjára, melyet 1976-ban Tokióban vehettem át az alapítótól, Serge Lifartól. Az összes kitüntetés büszkeséggel tölt el, de a hazai balettművészek közül Nizsinszkij-díjas táncos egyedül én vagyok. A tokiói versenyen – 37 évvel ezelőtt – még képes voltam háromfordulatos ugrásra, amelyet ma is csak kevesen tudnak megcsinálni. A pályám során óriási nevek ajánlottak szerződést: Maurice Béjart, Roland Petit, a Monte Carlo Balett. Először Amerikába hívtak, de nem mentem. Felléptem a mostani japán császár előtt, amikor még az apja, Hirohito uralkodott, táncoltam a holland királynőnek és a monacói hercegnének, Grace Kellynek, itthon Kádáréknak, és én fogadtam Diana hercegnét is az Operaházban. Az Aida-turné során együtt öltöztem Plácido Domingóval, akivel állandóan frocliztuk egymást. Én operahangon énekeltem, ő meg balettozott! Aztán előadás után jókat ettünk az étteremben. Annak idején a nemzetközi táncújságokban évente megjelent egy toplista, melyet az újságírók állítottak össze azokról, akiket a legjobb táncosnak tartottak. Hosszú ideig három név állt rajta: Mihail Barisnyikov, Vlagyimir Vasziljev, Keveházi. A kommunizmus idején három művész kapott állandó útlevelet: Sass Sylvia, Kocsis Zoli és én. Azért Hegyeshalomnál minket is jól átvizsgáltak, hogy nincs-e nálunk két plusz zöld szappan.

– Előfordult, hogy úgy táncolt végig egy előadást, hogy nem fájt semmije?

– Ritkán. Bizonyos szinten lehetetlen volt fájdalom nélkül élni. Állandóan gyógyszert szedtünk, jegeltük, borogattuk magunkat. Nagyon jó barátom, az akkori világ legjobb táncosa, Vlagyimir Vasziljev egyszer előadás előtt belerúgott a falba. Kérdezem: „Miért rúgod, Vologya?” „Ma nem fájt semmim, muszáj volt valamit csinálnom.”

– Mikor kezdett el koreografálni?

– Eck Imre, a Pécsi Balett alapítója és igazgatója nagyon szeretett alkotó táncosokkal dolgozni. Sokat segítettem neki, amikor az Otellót koreografálta velem a címszerepben. Egyszer megkérdezte: „Te, Keve, nem csinálnál egy balettestet?” Meglepődtem. Aztán az első darabomat, A szerelem pillanatait 1980-tól sokáig táncolta a Pécsi Balett. Koreográfusként az egyik legnagyobb sikerem a Cristoforo, mely Amerika felfedezéséről szól. A Kakukkfészek című előadás, melyet Pécsen a kamaraszínházban játszottunk, inkább táncjáték lett. Megérkeztek a nézők, és azt látták, hogy körben rácsok vannak. Aztán az ápolók – a legrosszabb arcú díszítők – kulccsal bezárták a közönséget. Síri csönd lett. Onnantól, akinek nem tetszett az előadás, nem tudott felállni és kimenni! Nagyszerű táncosokkal dolgoztunk együtt, még a régi igazgatót, a hetvenéves Tóth Sándort is felkértem egy szerepre, Weber Kristóf zeneszerző meg egy debilt játszott, akit egész este tologattak.

DUPLA ÁR A FEKETEPIACON

– Másik koreográfiáját, a Zorbát, a Magyar Nemzeti Balett együttese 2005-ben Athénban mutatta be. Milyen érzéssel álltak színpadra a darab zeneszerzője előtt?

– Fantasztikus volt fellépni az ötezer fős antik görög színházban, ahol a díszletet maguk a színházi romok alkották. Nagyon féltünk, hogy a nyolcvanadik születésnapját ünneplő Mikisz Theodorakisz mit fog mondani. Sírt örömében! Fergeteges sikerünk volt, szétverték a házat. Isztambulban előadásonként hétezer néző nézte meg a Zorbát. A feketepiacon dupla árért lehetett rá jegyet szerezni. Az utcán is felismertek, a piacon minden árus berángatott a boltba, hogy vele kávézzam, nála vásároljak.

– Hol állnak ma a magyar balettművészek a világ táncszínpadán?

– Bajban vagyunk. Ez az ország momentán egyetlen klasszikusbalett-együttessel rendelkezik. Németország minden nagy városában van egy társulat. Prágában kettő, azonkívül egy-egy Brnóban és Ostravában. Szlovákiában nemcsak Pozsonyban, Kassán is dolgoznak. Nálunk csak a Magyar Nemzeti Balett táncolja spicc-cipőben a Csipkerózsikát vagy A hattyúk tavát. Feltétlenül alapítani kellene még egy együttest – egyrészt a konkurencia miatt, másrészt azért, hogy a magyar művészeknek legyen hova szerződniük. Az Operaház balettegyüttesének 65-70 százaléka külföldi, ami nagy baj. Az már nem nemzeti, hanem nemzetközi társulat, a fiatal magyar táncosok pedig kénytelenek külföldre menni.

IGOR MOJSZEJEV CSENDJE

– A balettművészek tíz évig tanulnak, majd – ha szerencséjük van – még 25 évig tudnak dolgozni. Mit kezd az életével az a táncos, aki lesérül, vagy kiöregszik a pályáról?

– Húsz év elteltével az ember amortizálódik, ami komoly gond. A táncművészeti életjáradék 25 év után adható. Mi régen harminc évig is tartottuk a táncosokat, mert vannak olyan szerepek, melyeket még abban a korban is el tudnak táncolni. Ma már más a tendencia. Ha nem szedi le a csillárt a plafonról, ha nem ugrik nyolc métert, akkor kirúgják. A hollandoknál például lehetőséget adnak átképzésekre. Így lett az amszterdami balett vezető szólistája pilóta. Vannak, akik gazdasági pályára mennek, mások jogásznak tanulnak, néhányan elkallódnak.

– Harminchat évesen lett először az Operaház balettegyüttesének igazgatója, majd 2001-től négy éven át a pécsi társulatot igazgatta, aztán ismét visszakerült az Operaházba. Hogyan dolgozta fel, hogy 2011-ben eltávolították az intézmény éléről?

– Nagyon rosszul érintett, iszonyúan igazságtalannak éreztem. Az igazgatói poszt – szolgálat. Elsősorban a közönséget és az együttest kell kiszolgálni. Az igazgató kötelessége megteremteni a legjobb feltételeket ahhoz, hogy a táncművészek a legmagasabb szintű produkciót tudják nyújtani a közönségnek Az 1200 nézőt befogadó Operaházban a legtehetségesebb táncosokkal a nagy klasszikusokat kell játszanunk. Úgy gondolom, a nemzet első és legnagyobb balett-társulata nem kísérleti együttes. Természetesen szükség van modern és kortárs társulatokra – az arra megfelelő színházakban. Az Operaházat a mai napig a második otthonomnak tekintem, habár külföldön is rengeteget dolgoztam: két évig a Norvég Királyi Operaház tagjaként táncoltam, tíz-tizenöt évig pedig fél évet külföldön, fél évet itthon töltöttem. A mai napig vallom, hogy a színházban addig lehet vitázni és demokráciát játszani, amíg a művészeti tanács eldönti, hogy mit mutassunk be, és azt kik táncolják. Profi együttes esetében, ha megkezdődik a munka, megszűnik a demokrácia, és életbe lép a „művészi terror”. Aki elöl áll, az diktál. Gyerekként tanúja voltam, mikor Igor Mojszejev társulatának száz táncosa melegített, ricsajozott a teremben. Miután Igor belépett az ajtón, hirtelen néma csend lett. Mojszejev soha nem kiabált a táncosaival, mindig szépen, halkan elmondta, hogy mit szeretne látni. És a társulat gyönyörűen csinálta is! Ugyanez történt és történik Antonio Gades együttesében, a Kirov és a Bolsoj társulatában. Balettigazgatóként komoly terveim voltak még, de félbeszakítottak. Aztán eltelt egy év, és meghívtak többfelé tanítani. Először Kazahsztánban tartottam kurzust, aztán Belgrádban, majd a cseheknél. Idén Moszkvába utazom, és néha a Magyar Táncművészeti Egyetemen is tanítok. Előre néző, optimista ember vagyok, akinek mindig van A, B, sőt C terve is.

– Ma azzal foglalkozik, amivel szeretne?

– Úgy élek, ahogy szeretnék, de nem vagyok a helyemen. Még mindig érzek magamban annyi erőt, hogy létrehozzak egy új együttest.


5524 Myway 2018-06-16 18:39:05 [Válasz erre: 5523 IVA 2018-06-16 15:51:28]

Talán mégis csak táncolhat POPOVA a new yorki előadásokon?


5523 IVA 2018-06-16 15:51:28 [Válasz erre: 5520 Myway 2018-06-16 09:08:44]

A linkelt video első percében megtudható: „éppen várandós”.


5522 Myway 2018-06-16 09:24:46

Végre egy tisztességes balett gálaest volt tegnap Nagy Iván emlékére! (Kár, hogy ezeknek a műveknek semmi közük hozzá. Talán lehetett volna szólistákat hívni az ABT-ből, az ENB-ből, meg Chiléből is.) A Balanchine PDD lehetett volna picit jobb, főleg Chase Finlay hibázott többet. Jó volt a Satanella és a Szilfid is. Talán meg lehetett volna említeni, hogy a  bécsi versenyen (VIBE) a gyerekek az amatőr kategóriában indultak. Az Etüdökben Tatjana Melnik és Igor Tsvirko brilliánsan táncoltak. DE az est csúcspontja a Don Quijote pad de deux volt: Kimin Kim fenomenális előadó és Evgenia Obraztsova is csak egy hajszállal marad el tőle. Remekül teljesített a Magyar Nemzetközi Balett az Etüdökben.


5521 Myway 2018-06-16 09:08:56 [Válasz erre: 5519 IVA 2018-06-16 03:29:35]

Miért? Mi történt Tanykpaevával?


5520 Myway 2018-06-16 09:08:44 [Válasz erre: 5519 IVA 2018-06-16 03:29:35]

Miért? Mi történt Tanykpaevával?


5519 IVA 2018-06-16 03:29:35 [Válasz erre: 5512 IVA 2018-04-16 04:11:52]

Bár a következő évadra is biztosítottam magamnak A bahcsiszeráji szökőkút láthatását, két estére is, valószínű, hogy Aliya Tanykpayeva Zarémájáról ismét lemaradok. Valaki ellenem dolgozik ez ügyben:
https://www.facebook.com/Operahaz/videos/10155615749818181/
Nem vigasztal, hogy a táncosnőt a New York-iak sem fogják látni.


5518 Haandel 2018-06-14 16:18:01

Teatro Carlo Felice Genova
Don Quixote
14 giugno 2018 | 20:00 | TCF WebTV
 


5517 Búbánat 2018-05-07 07:23:11

Az Opera honlapjáról:

 

2018. május 7-én 21:15-től látható felvételről Wayne Eagling és Solymosi Tamás Csajkovszkij zenéjére készített koreográfiája az M5 HD műsorán.

Csajkovszkij Diótörője évtizedek óta, szerte a világban a karácsonyi készülődés elengedhetetlen része. A budapesti Operában közel hetven éven át azonos előadást láthatott több felnövekvő generáció. 2015 telén Marius Petipa és Lev Ivanov (a korábban repertoáron levő változat koreográfusai) és Oláh Gusztáv díszlettervező emlékének is adózva egy újragondolt, a klasszikus balett hagyományait követő, de a 21. század táncművészeti és vizuális elvárásainak megfelelő, új kiállítású darabbal jelentkezik a Magyar Nemzeti Balett. A klasszikus zenei anyagra egy igazi Diótörő-specialista, a nemzetközi hírnévnek örvendő Wayne Eagling és Solymosi Tamás koreografált új mesebalettet.

A főbb szerepekben:  Sarkissova KarinaLeblanc Gergely, Komarov AlekszandrRadziush Mikalai
Közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara és Gyermekkara, valamint a Magyar Nemzetei Balettintézet növendékei és a Csillagszeműek.
Karmester: Déri András

A felvétel 2016. december 10-én készült az Operaházban.

 


5516 IVA 2018-04-30 06:08:45

Egy kis Orosz – Róna: https://www.youtube.com/watch?v=I6SKy5KLSwc
Ahogy röptében…


5515 Búbánat 2018-04-28 11:01:51

M3 csatorna mai műsorán szerepel:

2018. április 28. szombat 12:20 - 12:50

Zenés TV Színház

Prospero

Balettfilm (1987))

Szereplők:

  • Aleszja Popova (Ariel)
  • Markó Iván (Prospero)

Rendezte:  Jászi Dezső

Forgatókönyv - koreográfia:  Markó Iván

Zeneszerző: Schubert Franz

Időtartam: 30 perc

„A Schubert műveire készült koreográfia a Mester és Tanítványa viszonyáról szól. Prospero, a táncművészet mestere egy tehetséges tanítványra, Arielre talál. A kezdő balerina már többször feladná, de a Mester pontosan tudja, mikor és mivel kell őt nagyobb erőfeszítésre sarkallnia. Eljön az idő, amikor úgy érzi, Tanítványa készen áll arra, hogy a világ színe előtt bizonyítson. A bemutatkozás azonban nem hozza meg a várt sikert. Ariel Mestere bíztatása ellenére feladja, de később visszatér, s egymást segítve törnek céljuk felé. A siker nem marad el. Ekkor érzi Prospero, hogy már útjára bocsáthatja Arielt.”

 


5514 Búbánat 2018-04-20 21:34:45

Ma éjjel az M3 csatornán ismét láthatjuk:

2018. április 20., 22.50 – 00.10


Leo Delibes – Harangozó Gyula: Coppélia

A balett televíziós filmváltozata

A Zenés TV Színház bemutatója: 1976. december 25.

(80')

Koreográfus: Harangozó Gyula
Balettmester: Koren Tamás

E.T.A. Hoffmann műve alapján írta: Charles Nuitter és Alexandre Saint-Leo

Km. a Magyar Állami Operaház Balettkara és Zenekara

Vezényel: Pál Tamás

Rendező: Bednai Nándor

Díszlet: Drégely László

Jelmez: Witz Éva

Vezetőoperatőr: Darvas Máté

Szereposztás:

Harangöntő - Barkóczy Sándor

Harangöntő felesége - Éhn Éva

Swanilda, a lányuk - Csarnóy Katalin

Ferenc, Swanilda vőlegénye - Dózsa Imre

Coppelius - Sipeki Levente

Coppélia – Sebestény Katalin

Őrmester – Nagy Zoltán

Lengyel lány – Pongor Ildikó

Lengyel vőlegény – Erdélyi Sándor

Polgármester – Tauz István

Polgármester felesége – Anda Margit

Írnok – Urbán Ferenc

Táncmester – Pethő László

Sánta őr – Szilágyi Mihály

„A harangöntő lánya, Swanilda és Ferenc jegyben járnak, amikor a fiú megpillantja Coppelius mester ablakában a gyönyörű Coppeliát. Ferenc beleszeret a lányba. Swanilda és a lányok egy elhagyott kulcs segítségével bemerészkednek Coppelius házába és rájönnek, hogy a bábkészítő mester felhúzható, zenélő, táncoló babákat alkot, és egyik remeke éppen Coppelia…”

 


5513 Búbánat 2018-04-16 10:49:42

 Delibes Sylvia című balettjét néztem meg szombaton este az Erkel Színházban.  Seregi László koreográfiájában 1972-ben bemutatott előadás felújítására nagyon kíváncsi voltam, hiszen akkor láttam először és szombatig egyetlenszer ezt a "balettkomédiát" - amelyből szinte már csak a zenéje maradt meg bennem. 

Kedves, bájos darab,  de túl nagy hatást most sem tett rám: minden benne van, ami egy balett, egy táncjáték szépsége és tartozéka. A látottak művészi színvonalával nem lehetek elégedetlen. Szépek a színpadképek,  tetszetős a díszlet-jelmez-világítás, de a látvány mégis,  nekem kissé szegényesnek tűnt -  ugyanakkor a második felvonás fináléja igen attraktív, jól kivitelezett, és amely  után az egész előadást nagy tetszéssel fogadta a közönség.  De mint említettem, hiányérzeteim maradtak... Talán érthetően, a népszerű zeneszámra - Pizzicato - táncolt  két jelenet kapta a legnagyobb tapsokat. 

Az ifjú táncosok és a tánckar mindamellett dicséretet érdemelnek, mert láthatóan igyekeztek tudásukkal örömet nyújtani, bennünket kissé belefelejtkeztetni egy romantikus történet meséjébe, a  XIX. század végi párizsi, színes, kavargó forgatag  álomvilágába - hogy ez számomra kissé bágyatagúra sikeredett? - valószínűleg bennem van a hiba...

2018. április 14., esti előadás szereposztása volt:

Sylvia - Balaban Cristina

Amyntas - Timofeev Dmitry

Diana - Popova Aleszja

Orion - Melnyk Vladyslav

Amor - Kerényi Miklós Dávid

Kentaur - Bajári Levente

Kentaur teste - Szigeti Gábor

Öltöztetőnő - Riedl Ágnes

Öltöztető - Kohári István

 

A zenét átdolgozta Pál Tamás

Díszlettervező: Forray Gábor

Jelmeztervező: Márk Tivadar

 

Km. a Magyar Nemzeti Balett, valamint a Magyar Állami Operaház Zenekara

Vezényelt: Déri András


5512 IVA 2018-04-16 04:11:52 [Válasz erre: 5508 nickname 2018-04-07 13:20:35]

Kedves Nickame, a főoldali beszámolómban és a topicban leírt véleményem, kifogásaim ellenére is egyetértek Veled! Ha nem tartanám A bahcsiszeráji szökőkútat a most látott előadások után is fontos és élvezhető, erős hatású darabnak, nem támasztanék felé ilyen sok igényt. Elárulom, hogy már az idei bérletmegújításkor gondoskodtam arról, hogy a következő évadban is láthassam, kétszer is.


5511 IVA 2018-04-16 04:03:08 [Válasz erre: 5506 Myway 2018-04-07 11:16:14]

Köszönöm, kedves Myway! Főoldali írásomon túl, külön szeretnék reagálni a Te 5500. sz. beszámolódra.
Szerintem lehet várni görög vagy francia vagy akármilyen nemzetiségű karmestertől egy balettmű jó dirigálását, viszont nem hiszem el, hogy az operaházi, vagy legalább itthoni karmesterkínálatból senki sem akadt (volna) erre a feladatra, ráadásul jobb. Az Operaház kiadott tervezete szerint a 2019-es 6 előadást is ez a karmester fogja vezényelni…
Írásomban így is meghaladtam a kívánatos részletesség és terjedelem mértékét, noha kifogásaimnak csak egy részét említettem. A címadó szökőkút semmiképp sem kelti márvány hatását, inkább mintha színes, mázas agyagot imitálna. Az említett mintás kortina nem is hasonlít az eredetileg tervezettre, valamilyen más előadásból ismerősnek rémlett, de nem jövök rá, honnan.
Nekem is úgy tűnt, hogy a kastély, a hárem és Girej teraszának játéktere szűkebb, mint korábban. Erre utaltam azzal, hogy talán a színpad jelenlegi állapota nem tette lehetővé, hogy a díszlet és tánckar a megszokott hatást keltse.
Igazából nem tudom, hogyan gyűrődött a fejbőr a tatárok nyakán. Mostanában olvastam, hogy a fiúk kopnyáját gyerekkoruktól torzították, hogy tojás alakúra nyúljon. Korábbi évtizedeinkben maga a teljesen kopasz fej a színpadi világításban elég idegen hatást keltett. Mostanában, amióta ez divat lett, gyengébb a hatása. Ezért lenne célszerű folytatni a karaktermaszkírozás hagyományát, karvalyorral stb., hogy Mária szemével is félelmetesebbnek lássuk Girejt, Nuralit.
Némelyik szereplőről eltérően, sőt ellenkezőképpen vélekedünk. Például Krupp Annáról és Min-jung Kimről. Nem először látom, hogy Kim technikailag kiváló, de a játékhoz nincsenek színei. Mivel A hattyúk tava kettős főszerepében nem láttam, nem is tudom elképzelni, hogyan oldja meg a feladatot színészileg. (New Yorkban talán látni fogják.)
Ugyanakkor, ha A bahcsiszeráji szökőkútat több előadásban adnák, szerintem érdemes lenne kipróbálni Karina Sarkissovát Mária szerepében is. Változatlanul nem értem, miért kreálták számára a „első karaktertáncos” minősítést, amikor a balettben minden szerepben jellemet, karaktert kell megformálni. Így nem értem azt sem, miért nem próbálják ki Sarkissovát A hattyúk tava kettős főszerepeiben is, amikor alkata és technikai felkészültsége megfelel hozzá. (Az internetről tudom, hogy a mostani mellett rendelkezik az „északias imázzsal” is.)
Őszintén megmondom, nem emlékszem arra, milyenek voltak a régi előadásokban a gyümölcsös tálcák, amelyekkel a háremhölgyek táncolnak, amelyeket nyilván Girejek kínálnak, frissítőként, nem pedig játékra. Most mindenesetre meghökkentett, hogy a gyümölcsök mennyire nem valódiakat, hanem a valódit is gyengén utánzó, lakkozott műgyümölcsöket utánoznak. Külön említést érdemelnek a tálcák közepén díszlő ananászok csúcsán smaragdzölden rikító levélrózsák. Ha ezzel az egykor erős hatású tánccal indul a felvonás, talán fel sem tűnnek ilyen piszlicsáré dolgok, de így még az a kérdés is felvetődött bennem, hogy vajon ismerhették-e a történet idején Kelet-Európában ezt az újvilági gyümölcsöt.


5510 nickname 2018-04-07 22:22:04 [Válasz erre: 5509 Myway 2018-04-07 18:16:16]

Persze, hogy lehet, semmi gond ezzel. Nekem a Hugenották rendezése is felüdülés volt egy új Otellóhoz képest, de azt is bírálták, de semmi gond. Lehet.


5509 Myway 2018-04-07 18:16:16 [Válasz erre: 5508 nickname 2018-04-07 13:20:35]

Teljesen egyetértek, de attól még lehet bírálni a BAHCSI előadást is. A HATTYÚ a világ legrosszabb verziója és sajnos ezzel megy az Opera New York-ba égetni magát, a DIÓTÖRŐ siralmas, A VÍG ÖZVEGY lapos, de a KALÓZ-t és a MANON azért kissé megvédem.


5508 nickname 2018-04-07 13:20:35

Minden hibája ellenére ez s A bahcsiszeráji szökőkút számomra hatvanszor élvezhetőbb volt, mint az utóbbi évek bármelyik nagy balett bemutatója: A hattyúktava unalom a köbön, a Diótörő kiüresedett látványvilág, A kalózt inkább hagyjuk, a Manon és A víg özvegy szintén nem azok a darabok, amiknek a bemutatása feltétlenül szükséges volt. Úgyhogy bár nem vitatkozok egyik kritikával sem, de számomra inkább hatszor ez a A bahcsiszeráji szökőkút  mint még egyszer az új Diótörő. 


5507 Búbánat 2018-04-07 11:22:17 [Válasz erre: 5124 Búbánat 2016-04-30 11:01:13]

Ismét láthatjuk a televízióban ( M3 csatorna) most délben: 12.25 - 13.40

Hidas Frigyes: A Cédrus - balettfilm

A Zenés TV Színház bemutatója: 1977. április 8. MTV 1.


5506 Myway 2018-04-07 11:16:14 [Válasz erre: 5503 IVA 2018-03-28 01:11:50]

Kedves IVA! Őszintén gratulálok a BAHCSI kritikához!!!


5505 Búbánat 2018-04-06 13:48:18

Oláh Zoltán: „A táncos nem befolyásolhatja, hogy milyen szerepet bíznak rá”

TáncBlog - Kozár Alexandra,  2018 március 13. 21:06

"A balettirodalom finom hercegeit, elegáns klasszikus szerepeit szinte kivétel nélkül eltáncolta, kétszer volt Étoile, és még a Táncművészeti Egyetemen is elkezdett tanítani. Szerepekről, feladatokról és koreográfiai trendekről beszélgettünk."


5504 Haandel 2018-04-05 17:11:51

Mariinsky Theatre
The Legend of Love
5 April 2018 | 18:00 | Mariinsky TV


5503 IVA 2018-03-28 01:11:50 [Válasz erre: 5500 Myway 2018-03-23 13:35:19]

Érdekes és izgalmas volt olvasni a beszámolódat. Bár én nem ugyanilyennek láttam őket, nem is pontosan ugyanőket (és kevesebb indulattal), több dologban pontosan egyezik a véleményünk.


5502 kokusz 2018-03-26 14:35:29

Holnap, 27-én , a Mezzón HATTYÚK TAVA lesz, Bolsojból Ez egy nem olyan régi előadás, és a főszerepben Svetlana Zakharovával (a világ talán legjobb balerinájával - nem véletlenül a Scala is az ő főszerepléseivel örökítette meg többbalettet a DVD-n). Amikor a MÁO-ban színre került a Hattyúk tava, akkor többen itt megírták a véleményüket róla. Bár lehet, hogy itt kevesen nézik a Mezzót, mégis kíváncsi lennék azok véleményére, akik megnézik - hogy mennyire tetszett. Azt hiszem, van itt több szakértő (és ezt nem ironikusan mondom), vagyis olyan emberek,  akik a szakmában mozognak. Én nem vagyok az, csak egy szimpla, mezei néző.

Az adatok hozzá :

http://www.mezzo.tv/nos-programmes/le_lac_des_cygnes_par_le_ballet_du_bolchoi


5501 Búbánat 2018-03-24 11:09:00

Tegnap este ünnepelte a közönség - velem együtt - A bahcsiszeráji szökőkút előadását!

Nem vagyok "balett-szakértő".  Mivel először volt szerencsém ehhez a nagyhírű baletthez,  nincs összehasonlítási alapom; hajdanán nem igazán "érdekelt" ez a műfaj. Amit most láttam, tetszett: megragadó táncjelenetek  egész sora van benne! Hatalmas sikere volt például a harmadik felvonásban a virtuóz harci táncnak... 

A tánckar mellett kiemelt tapsokat kaptak a főszerepeket táncoló művészek: Melnik Tatiana (Mária), Leblanc Gergely (Waclaw),  Apáti Bence (Girej kán),  Rónai András (Nurali), Földi Lea (Zaréma).

A zenekart  Yannis Pouspourikas vezényelte - az számomra is talány, miért kellett egy külföldi karmestert hozni, amikor itthonról is hívhattak volna arra alkalmasat a zenei irányításhoz.  Egyébként semmi bajom vele, jól eldirigálta zenekarát.


5500 Myway 2018-03-23 13:35:19

„Ilyeneknek láttam Őket” – elnézést Csatho Kálmántól, akinek a Nemzeti  Színházról írott régi könyének címét használtam, de jobb nem jutott eszembe.

Mérhetetlen csalódás a most „felújított” BAHCSISZERÁJI SZÖKŐKÚT! Nem is tudom miről írjak, mert ST által favorizált 1934-es eredeti leningrádi Kirov (Mariinszkij) Színház által bemutatott változat katasztrófális. Talán nem volt véletlen, hogy sem ott, sem később 1952-ben nálunk bemutatott változatból is kihagytak részeket. No de most visszakaptuk! Először is zárt függöny előtt egy jókora „Mozart-blokkkal” indul a darab, mely semmire nem jó, de azért még az előadás során kapunk egy nagyobb adag „bécsi klasszikust” is. A zenekar rémesen játszik, de mit lehet várni egy görög (francia?) karmestertől, aki a balettzenék világában nem tűnik járatosnak a hallottak után, Aszafjev zenéjét tán még hallomásból sem ismerte. Egyáltalán minek kellett külföldről hozni dirigenst akkor, amikor bármelyik magyar korrepetítor jobbat hozott volna ki a zenekarból. A zenekar színtelenül, unalmasan, erőtlenül, halkan, meg néha harsogva, dinamikátlanul játszik, a karmester indokolatlan lassításai tönkre teszik a balett grandiózus jeleneteit is.

Fülöp Zoltán egykori impozáns díszleteinek rekonstrukciója NEM sikerült. Nos a szökőkút – hiszen ez a mű címe – vízfolyását az elő- és utójátékban egykor imitálták, a hárem képben pedig igazi víz folyt belőle, ez most is üdítőleg hatott. Primitív a belógatott szökőkút, amit talán egy trégerrel hátrább kellett volna bekötni, hogy a borzalmas színű pszeudó „Bourbon liliomos” mintázatú  előfüggöny normálisan összehúzható legyen. Hiányzik a lengyel udvar és a hárem pompája, a hálószoba függönyeinek vészjósló atmoszférája és a kán tetőteraszának borzongató hangulata.

Sokáig reménykedtünk, hogy Márk Tivadar csodálatos kosztümei is rekonstruálásra kerülnek, ehelyett sajnos Rományi Nóra tervezett China Town hangulatú, részben csiri-csáré új ruhákat.  Ezek egy része már most agyon mosott hatást kelt. Legszörnyűbbek Zaréma és Girej ruhái, utóbbi egy borzalmas, könnyű anyagú, kezelhetetlenül nagyméretű fekete-arany klepetust kapott, melynek mintázata az Erkel Színház nézőtéri szönyegpadlójához hasonló. Szegény Zaréma könnyű, súlytalan vörös selyem köntöse még balesetveszélyes is (Sarkisova kis híján hasraesett benne a szökőkúthoz vonulásakor).     

A tánckarnak a többé-kevésbé elviselhető technikai megvalósításon kívül sajnos fogalma sincs a darab stílusáról, karakterek megjelenítéséről. A Potoczki palota előtt soha nem volt ilyen kicsi hely, de most akkora a kavalkád, a tömörülés, egymás nyakában lihegés, hogy akár a színpad mögötti autóparkoló is szűk lenne nekik. Talán Waclaw és Mária duettje hoz némi fényt a sötétségbe. Mind két szereposztás párosa legalább felidézi a régi emlékeinket. Leblanc Gergely és Balázsi Gergő Ármin is elegáns, jó megjelenésű és természetesen remek táncos. Melnik Tatjana gyönyörű, poétikus alakítása és tánca mellett Felméry Lili két hajszállal kevesebbet nyújt.

Mind két szereposztásban a két szóló lengyel ifjú nézhető, de (nem az ő hibájuk!) kiábrándító, hogy a kardok csattogása helyett fapálcikák tompa hangját hallhatjuk. Ez egyébként az összes „harcos” jelenetre jellemző. Aztán meg hová lett Potoczki herceg eleganciája?

És akkor kéne berobbannia Girej kánnak, hogy értelmet kapjon az egész darab. Keresni kellett magas, karizmatikus táncost  (vagy talán pantomímest) erre a rendkívül hangsúlyos szerepre, melyhez hasonló a balettirodalomban talán csak Carabosse (Csipkerózsika) és A csodálatos mandarin címszerepe. Kekalo Jurii harmatgyenge figura, erőtlen egyéniség, valószínüleg a krimi tatárok egyetlen harcba sem követték volna. Láthatólag szenvedett a ráaggatott asztalterítő vékony anyaga és hosszúsága miatt, mely alaposan zavarta mozgásában. Bántó volt látni a csillogó karikagyűrűjét, nem illik privát ékszerben színpadra menni (de ez nem csak rá vonatkozik).

Nagy csalódás volt Apáti Bence, aki mind alkatilag, mind egyéniségét tekintve méltó lehetett volna Girej szerepére. A lengyel udvarba berobbanása mindet eldöntő erejű lehetne. Nem tűnt jó előjelnek az előjáték szökőkútjánál a Rodin-i Gondolkodó póz helyett egy „hokedlin” való gubbasztása. Nehézkes mozdulatai, karomszerű, feszes kéztartásai, mimikája sem erősítették a nagyvezér figuráját. Mind két Girejnek pechje volt a többször lepottyanó díszes tökfödőjével is. Érdekes, hogy korábbi Girejeknél ez sohasem fordult elő!

Beleégett a szemünkbe Fülöp Viktor kánjának őserejű extatikus első megjelenése, Waclaw leszúrása ahogy néhány pillanatig karjában tartja az ifjút, mielőtt az földre hullana, majd a szépséges Mária iránti megismételhetetlen hódolata,  később pedig Zarémát semmibe vévő dühkitörése, amikor a háremből szinte függönyöket letépve távozott. A mai szereplők szinte kioldalogtak az első járásba. Egyik kán sem tudott megfelelő, érzelmektől sistergő kontaktust teremteni egyik szerelmével sem, sem Zarémával, sem az újdonság erejével ható Máriával.

Sajnos a mostani Girejek nem vonulnak be a magyar tánctörténet aranykönyvébe, mert nyomába sem érnek Fülöp Viktor, Havas Ferenc, Szakály György, vagy akár Nagy Zoltán és Jezerniczky Sándor alakításainak sem.

Nurali szerepében Rónai András remek formát nyújt mind tánctechnikailag, mind a figura kidolgozása terén, talán csak az utolsó jelenetben Girej felé extatikusan könyörgő, térden csúszó alázat pillanataival maradt adós. A mindig kíváló Kerényi Miklós Dávid ezuttal nem nyűgözött le tűzes alakítással.

Problémák voltak a kopasz parókákkal, melyek úgy gyűrődtek a táncosok nyakán, mint egy rinocérosznak.  

Zaréma a másik kulcsszerep! Nagy kár, hogy éppen a nagy entrée-jét tette tönkre az új felfogás, miszerint az előfüggöny előtt – akárcsak a tatár harcosok – vonul végig sleppjével tükörben nézve magát. Sarkissova Karina felületes játékával, túlzott „sztanyiszlavszkij-i” mimikájával, harsány sminkjével felejthető. Tanykpayeva Aliya belső sugárzása, gyönyörű alkata, kíváló technikája már majd nem megközelíti az etalon Zarémák figuráját.    

Nagyon rosszak az eunuchok, a hárem hölgyek jelentéktelenek, az egyik második feleség (Krupp Anna) nagy tévedés, míg a másik (Kim Minjung) jó választás volt. Lee Yourim csörgős táncosnőjét viszont öröm volt nézni.

Talán nem esett volna le a karikagyűrű a fiatal nemzetközi balettművészek ujjáról, ha kissé tanulmányozták volna a Youtube-on fennlévő Bahcsi részleteket akár Pliszetszkájával, Ulanovával, Lakatos Gabriellával, Fülöp Viktorral, akik még a szakma nagy mesteri, CSODÁI voltak. Nem szégyen utánozni őket!

Sajnálatos, hogy ekkora (bár felesleges) munkával színre állított darabot alig egy hét alatt lezavar az együttes. Aki még kiváncsi lehet a Bahcsira, annak már Szentpétervárra, vagy Almatyba kell utaznia, mert csak ott látható Zaharov koreográfiája.

Bár a siker nem marad el, mégis Lakatos Gabriella, Fülöp Viktor, Márk Tivadar és Borisz Aszafjev forog a sírjában! 

 

 


5499 IVA 2018-03-23 02:42:53

Az „adoptációról” is esik itt szó: https://www.youtube.com/watch?v=eBRBlALc94o
Aki nem akar elpazarolni 7 percet az életéből, ne nézze meg! Csak örömömben linkelem ide, miután most tudtam meg, hogy csodagyerek voltam, testvéremmel egyetemben. Simán ki tudtuk mondani a „bahcsiszeráji” szót, nemhogy médiaszakos előtanulmányok nélkül, de még az általános iskola felső tagozata előtt.

Úgy sejtem, az Opera Café videója az Operaház saját anyaga. Sajnos én a mai napig bizonytalan vagyok Aliya Tanykpayeva nevének helyes kiejtésében, jó lenne egyszer magától a művésznőtől hallani. Kétlem azonban, hogy a „tankipajeva” lenne a helyes, ahogy az Operaház saját videójában mondják:
https://www.youtube.com/watch?v=qJwgB1w4nO0


5498 IVA 2018-03-23 02:40:37 [Válasz erre: 5496 parampampoli 2018-03-22 08:28:31]

A tehetségtelensége „hóót” mértékében ugyanúgy nem vagyok biztos, mint írásainak remekségében. Remélem, az előbbi ügyében ma este tovább árnyalódik a véleményem.


5497 Búbánat 2018-03-22 16:58:55

Ma éjjel az M3 csatorna sugározza, 22.50 – 23.40

Ismétlés: március 25., vasárnap 13:10 - 14:00

Halhatatlanok Társulata

Keveházi Gábor (2004.)

Riportfilm-sorozat 

 (50')

Keveházi Gábor nyíltan mesél pályájáról, sikereiről, a szakmáról. Közben részleteket láthatunk nagy szerepeiből többek között: Kalóz - kettős; Tavaszünnep, Rómeó és Júlia, A csodálatos mandarin, Giselle, Zorba


5496 parampampoli 2018-03-22 08:28:31 [Válasz erre: 5494 IVA 2018-03-20 19:26:18]

Már hogyne lehetne!. Az origón?? Dehogynem lehet. Még egy olyen táncosról is, akiről kb. mindenki tudja, hogy "hóót" tehetségtelen. Viszont remek szélsőjobbos írásokat publikál.


5495 IVA 2018-03-20 19:44:32 [Válasz erre: 5492 ebera 2018-03-20 17:14:50]

Noha az internetes jegyértékesítés a demokratikus esélyegyenlőség garanciája, A bahcsiszeráji szökőkút első előadására a legjobb helyeket az Operaház már a bérletértékesítés indításakor sem bocsátotta fizető földi halandók rendelkezésére, nemhogy az elővétel indulásához. Közben azóta figyeltem, hogy mégis felszabadul-e egy nekem való jegy, tapasztalatom azonban megegyezett az Eberáéval. Lassan bár, de majdnem minden jegy elkelt.


5494 IVA 2018-03-20 19:26:18 [Válasz erre: 5490 Búbánat 2018-03-20 11:52:42]

Kapkodtam a levegő után. Nehéz elhinni, hogy a XXI. században is lehet így írni.


5493 nickname 2018-03-20 18:03:34 [Válasz erre: 5491 joska141 2018-03-20 15:48:03]

Voltak, akik távoztak a szünetben - irreálisan hosszúak voltak a szünetek ez is közrejátszott szerintem ebben - de azért sikerült egy háromnyedháznyi közönséget becsalogatni és tényleg lelkes volt a tapsolás. A díszletek is igyekeztek hűen követni a régieket, így a színpadképek is szépek voltak. A zenekar nekem annyira nem tetszett, a táncosok közül se mindenki, de örülnék még ilyen felújításoknak, régi díszletek és koreográfiák feltámasztásának. 


5492 ebera 2018-03-20 17:14:50 [Válasz erre: 5491 joska141 2018-03-20 15:48:03]

Erre az előadásra már elkelt a jegyek nagy része, legalább 90%-a jóval korábban. Kb. 1 hónappal előtte, amikor én vettem, már alig volt néhány jegy. Előadás előtti napon kíváncsiságból ránéztem a szabad helyekre, talán 5-10 volt. ( Bocs, hogy meg kell cáfoljalak.)


5491 joska141 2018-03-20 15:48:03 [Válasz erre: 5490 Búbánat 2018-03-20 11:52:42]

Biztosan így volt, de azért ne feledjük: erre a premier előadásra is 50%(+kezelési költség) féláron kínálta a jegyeket, több mint a felét, a Ma este színház honlap.


5490 Búbánat 2018-03-20 11:52:42

Erősen szubjektív, hozsannázó cikk az Origón:

A bahcsiszeráji szökőkút - balettpremier az Erkel Színházban - Apáti Bencének Girej kán alakításáról

Hihetetlen sikerű bemutatót tartottak az Operában, pontosabban az Erkel Színházban. A bahcsiszeráji szökőkút című balettet játsszák ismét, nagyjából másfél évtized után. A főszerepben a nagy táncos, a Girej kánt minden túlzás nélkül zseniálisan táncoló és játszó Apáti Bence. A történet pedig eléggé aktuális.


5489 kokusz 2018-03-20 11:46:06 [Válasz erre: 5488 IVA 2018-03-20 07:34:39]

Igazad van, elírtam a hónapot. Ma, márc. 20-án lesz.


5488 IVA 2018-03-20 07:34:39 [Válasz erre: 5487 kokusz 2018-03-20 00:17:44]

Ma még csak március 20. van.


5487 kokusz 2018-03-20 00:17:44

Ma, ápr.20.án, kedden a Marius Petipa sorozatból a  Mezzón 20.30-kor Csipkerózsikát vetítik, szintén Mariinskijből. 2015-ös előadás. 

 

 

 

 

 


5486 Búbánat 2018-03-16 11:10:50

A bahcsiszeráji szökőkút közelgő felújítása alkalmából az Erkel Színház előcsarnokában a magyar balettkultúránkra meghatározó hatást tett  szovjet balett alkotóinak nevezetes koreográfiáiból  (így Vaszilij Vajnonen táncmester nálunk készült munkáiból is ) nyílt egy reprezentatív tárlat; az Operában bemutatott, az ötvenes évektől játszott előadásokon készült fotókat láthatunk: a kiállítás színpad- és szerepképekből áll össze,  betekintést nyújtva A diótörő;  Párizs lángjai; A bahcsiszeráji szökőkút; Rómeó és Júlia;  valamint A hattyúk tava és a Giselle balettek koreográfiáiba, továbbá archív színes és fekete-fehér képeken a korszak legendás magyar táncművészeivel is találkozunk. 






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.