Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

4531 Búbánat 2020-02-12 22:57:29

Bellini: Az alvajáró – képgaléria

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2020. február 9.

 


4530 bermuda 2020-02-12 22:52:26 [Válasz erre: 4528 -zéta- 2020-02-12 21:59:17]

Igaz lenne ha faluban lenne de ez a balett intézet.. Itt a balett nénik ültek... Ok. Viccen kívül: nem volt ugyebár telt ház... számított valaki arra? Sokan nem is hallottak Belliniről, max a Normáról, de a Sonnambulát 100 éve nem adták itthon.. és influenza járvány is van.. ismerőseim  is otthon maradtak...kben először csak 1 dátum volt a 11. én is arra vettem.. s utána lett még a 9-e.... sőt holnap Pécsen.. ..még ,ha már .... azt is kifogásolta valaki h a tenor olyan alacsony ... tényleg , manapság nincs tenor 170 fölött? Demuro is Brownlee is ..mi van a tenorokkal? 


4529  2020-02-12 22:31:15

4528 -zéta- 2020-02-12 21:59:17 [Válasz erre: 4523 Amalgám 2020-02-12 14:15:37]

Mert ezek a mindent látó nénik alakítják a (közösség) falu közvéleményét... Ez a darab nem kis mértékben szól erről is... 


4527 bermuda 2020-02-12 21:52:45 [Válasz erre: 4522 -zéta- 2020-02-12 13:59:44]

Ismerősöm is ezt firtatta, h, miért ültek ott a nők.. hmmm. majd megkeresem a választ rá... nálam ez nem volt központi kérdés.....


4526 Klára 2020-02-12 19:06:25 [Válasz erre: 4520 telramund 2020-02-11 13:17:35]

Gruberova mindig élmény, a javasolt felvétel is az! Egyelőre csak belehallgattam, de végig fogom nézni - hallgatni az egészet, megéri. Köszönöm a tippet!


4525 ganesa 2020-02-12 17:52:41

"ppp" "nagy" kritikájához egy pár keresetlen megjegyzés:

Bizonyára másik darabot látott, mint ami tegnap volt a MÜPÁ-ban! A Bellini mű ugyanis egy svájci kisfaluban játszódik, nem a többször idézett olaszországiban... Ez az írásmű többi részéből is gyanúsan visszaköszön - mármint, hogy a szerző valami mást látott/hallott.

A helyesírás nem kötelező, de egy "kultur" (sic!) portálon talán elvárható (ez persze csak egy, a sok sic!-elni valóból) egy ilyen "cikkben".

A véleményformálás megalapozottságának megítélése persze mindenkinek magánügye. Erről én ezért nem is írok ilyen megdönthetetlen kijelentéseket, mint a cikk szerzője. Különösen magasröptű Bellini megítélése és a "youtube" (sic!) alapú énekművészeti háttérre hivatkozások.

Született egy Fáy II.! (Gondolom persze, hogy voltak már ilyen kinyilatkoztatások korábban is...) Egyébként szakmaiatlansága mellett SEM szórakoztató, mint Fáy cikkei! 


4524 Edmond Dantes 2020-02-12 16:27:07 [Válasz erre: 4520 telramund 2020-02-11 13:17:35]

Köszönöm, meghallgattam az 1. felv. áriát és a 2. finálét is Gruberovával. Utóbbi végén talán és minimum háromvonalas (tartott) dé-t vélek hallani. A rossz hangminőség dacára úgy gondolom, emlékezetes produkció lehetett.


4523 Amalgám 2020-02-12 14:15:37 [Válasz erre: 4522 -zéta- 2020-02-12 13:59:44]

Kedves -zéta-, persze, ezt így mindenki tudja, a kérdés sokak számára inkább a következő szint lehet, vagyis hogy miért kellett megjeleníteni ezt a funkciót a darabban.


4522 -zéta- 2020-02-12 13:59:44 [Válasz erre: 4521 Nagy Katalin 2020-02-12 12:00:33]

Szerintem nagyon egyszerű: ők azok az asszonyságot, akik mindig mindent látnak és tudnak. Minden közösségben van ilyen... 


4521 Nagy Katalin 2020-02-12 12:00:33 [Válasz erre: 4498 Amalgám 2020-02-10 11:10:43]

A díszletdobozban szerényen üldögélő, időnként láblógató asszonyságok szerepeltetésében többen kerestünk mély, mélyebb és legmélyebb értelmet. Végül az a megoldás győzött, miszerint a rendező két nőrokonának kívánt kivételes helyet biztosítani a színpadon, hogy közvetlen részesei legyenek az élménynek. Magam és barátnőim nevében szívesen vesszük tanult fórumtársaink erre vonatkozó meglátásait.  


4520 telramund 2020-02-11 13:17:35 [Válasz erre: 4518 Edmond Dantes 2020-02-11 11:38:01]

Ha javasolhatom hallgassa meg Gruberovával talán a yt-on még megtalálható a nápoyli előadás fináléját.

https://www.youtube.com/watch?v=PgflyG60ZHI

 


4519 Búbánat 2020-02-11 12:13:23 [Válasz erre: 4518 Edmond Dantes 2020-02-11 11:38:01]

Múltidéző

"Bemutatjuk új operafelvételünket – részletek Bellini operáiból”

1957. február 14., Kossuth Rádió 18.50 - 19.50

A felvételen énekel:

Gyurkovics Mária, HÁZY ERZSÉBET, Sándor Judit, Bende Zsolt, Mátray Ferenc, Molnár Miklós, Székely Mihály.

Km. a Magyar Rádió Énekkara és a Magyar Állami Operaház zenekara
Vezényel: Fischer Sándor


1. ) Norma – részletek az operából

- Nyitány
- Bevezető jelenet (Székely Mihály és énekkar)
- „Casta Diva” –ária (Gyurkovics Mária és énekkar)
- Norma-Adalgisa kettőse (Gyurkovics Mária, Sándor Judit)
- Oroveso áriája (Székely Mihály és énekkar)
- Opera fináléja (Gyurkovics Mária, Mátray Ferenc, Székely Mihály, énekkar)

2.) Az alvajáró

- Szerelmi kettős (Házy Erzsébet, Mátray Ferenc, énekkar)
- A gróf áriája (Székely Mihály, énekkar)
- Amina áriája a II. felvonásból (Házy Erzsébet, km.: Mátray Ferenc)

3.) A puritánok

- Giorgio áriája (Székely Mihály és énekkar)
- Négyes (Házy Erzsébet, Mátray Ferenc, Bende Zsolt, Molnár Miklós, énekkar)


4518 Edmond Dantes 2020-02-11 11:38:01 [Válasz erre: 4517 telramund 2020-02-11 10:48:14]

Köszönöm, igen, közben meghallgattam az áriát Ghiaurovval és d'Arcangeloval, a szopránáriát Callas-szal és Netrebkoval, a részben duett tenoráriát Pavarottival és Sutherland-del. Ahány énekes, ahány korszak, annyiféle stílus. Nincs általános örök mérce. Ők is másképpen énekelnék ma mint amikor a felvételek készültek. Ma este okosabb leszek Alvajáróilag :-)


4517 telramund 2020-02-11 10:48:14 [Válasz erre: 4516 Edmond Dantes 2020-02-11 10:15:35]

Nem .,de van egy nagyon jó áriája és az áriát követő cabaletta igen hatásos.


4516 Edmond Dantes 2020-02-11 10:15:35 [Válasz erre: 4514 Búbánat 2020-02-11 09:54:30]

Az alvajáróban a basszus a főszereplő? Hm ... nem úgy tűnik.


4515 telramund 2020-02-11 10:06:39 [Válasz erre: 4512 Apika 2020-02-11 00:35:51]

Nagy bátorságra vall,hogy  Mumus fülét bírálja,aki már olyan magaslatokra képzeli magát, hogy   a pórok csevegéseibe már nem szól hozzá,csak vezércikkekben osztja az észt és az írányt mi a jó ,mi a nem jó és mi a középszer..Már eleve téves,hogy Elvino  és Ammina szerepe könnyebb lenne.Eleve más hangvételt igényel mint  Puritánok Elvirája és Arturója Nekem volt szerencsém hallani a művet Gruberovával és Beczalával  anno Zürichben Az nem volt semmi,ahogy ez a müpabeli előadás sem.Főleg ha hozzátesszük,mindkét főszereplő először énekelte kevés próbával a szerepet.Amit nem tartok szerencsésnek 4 nap alatt elénekelni 3x ezeket a többnyire lehetfinom éneklést iénylő szólamokat.


4514 Búbánat 2020-02-11 09:54:30

VINCENZO BELLINI AZ ALVAJÁRÓ CÍMŰ OPERÁJÁT VITTE SZÍNRE A MÜPA

Breuer Csilla

2020. FEBRUÁR 10. HÉTFŐ 12:45 Magyar Nemzet

„Aki nem szereti Vincenzo Bellinit, az a zenét sem szereti” – mondta a pármai konzervatórium egykori igazgatója, Arrigo Boito librettista és zeneszerző Bellini művészetéről. Én szeretem Bellinit, mégsem fogalmaznék ennyire kategorikusan. Az viszont tény, hogy a tökéletes dallamformálást középpontba helyező bel canto operákban gyönyörű áriák szólalnak meg, és ezek egy része Bellini nevéhez fűződik. A stílus legnevesebb zeneszerzői közé tartozik Gaetano Donizettivel és Gioachino Rossinivel együtt, akik az 1805–1830 közötti aranykorban alkottak.



4512 Apika 2020-02-11 00:35:51

Tisztes zenei középszer, kellemes öltözetben - Bellini Alvajárója a Müpában -ppp

Kedves ppp,  ez az előadás neked a tisztes zenei középszert jelenti?

Hát akkor te továbbra is hallgasd nyugodtan a MÁO - amúgy - általad is lebecsmérelt, lepocskondiázott, ennél  a mostani "tisztes zenei középszernél" emeletekkel lejjebb lévő (lásd még: a béka segge alatti) előadásait. 

Jó szórakozást!


4511 telramund 2020-02-10 22:15:27 [Válasz erre: 4508 nickname 2020-02-10 19:09:37]

Ha Markova hangja sötét volt,mit mond Callas hangszínére ebben a szerepben?

Azt kellene írni,hogy a szoprán pocsék volt ,a tenor semmilyen és akkor jönnre az ellenszél?Ahelyett ,hogy örülnénk,hogy hallottaunk egy jó Alvajárót ,belekeverjük a nézőtér telítettségét, a taps erejét,ami azért nem volt ,még így sem semmi a MÜPA sznob közönségét tekintve.íPrsze legjobb egyesek szerint az olasz nevű basszbariton volt,aki olyan unalmasan és érzelemmentesen adta elő az áruiát,,ghogy azt hittem soha nem lesz vége.A Cabaletttáról ne iis beszéljünk.(AZ ária gyors részére gondolok!)


4510 Búbánat 2020-02-10 19:49:11

Az opera tulajdonképpen küldetés – interjú Riccardo Frizza karmesterrel

BOJTA ZITA2020.02.09. 09:37 Origo.hu

[...]

„Óriási hibát követnénk el, ha egy bel canto operát a mai kor igényeihez akarnánk igazítani, ha megpróbálnánk modernizálni. Ma az az elvárás, hogy egy dráma rövid és pörgős legyen. Régen ezt máshogyan gondolták, akkoriban sokkal nagyobb hangsúlyt helyeztek az érzelmekre. Ezt a ritmust nem szabad megváltoztatnunk. Azt kell megtanulnunk, megértenünk, hogy akkoriban hogyan fejeztek ki érzéseket, hogyan építettek fel egy zenei struktúrát, hogyan hatoltak egy jelenet mondanivalójának a mélyére, csodálatos dallamokkal körítve. Olyan ez, mint Chopin. Idő kell hozzá. Van, hogy gyorsan dübörög, de van, hogy lassú és melankolikus.

Én vagyok a Donizetti Operafesztivál zeneigazgatója, és ott mindig teljes operát adunk elő, soha nem húzunk. Ez az egyetlen módja, hogy pontosan megértsük, mit akart a szerző. A struktúra rendkívül fontos, például, hogy mindig megismételjük a cabalettákat, mert akkor a közönség is emlékezni fog a melódiákra. Úgy tudunk megjegyezni egy dallamot, ha kétszer-háromszor is meghallgatjuk.”

[...] 

„a közönségnek…szüksége van arra, hogy egyhelyben maradjon, beengedje magába a zenét és meditáljon rajta egy kicsit. Tavaly húzás nélkül adtuk elő a Semiramist, négy óra húsz perc volt... A közönség egyáltalán nem fáradt bele, teljesen bevonódtak a történetbe. Ha a teljes művet visszük színre, akkor semmilyen részlet, információ nem vész el, képesek vagyunk követni a cselekményt. Ha húzunk belőle, akkor a libretto is veszít a folytonosságából. Kimarad valami, átugrunk néhány eseményt, és a közönség egy része elveszíti a fonalat. Olyankor végig kell várni a négy órát, mire talán újra összeáll a kép. Csak úgy, mint ha a moziban kihagyunk egy részt a filmből, akkor nehezebb megérteni, miről van szó. A közönség részéről soha nem hallottam panaszt, az operarajongók szeretik a teljes előadásokat.

[…]


4509 Amalgám 2020-02-10 19:30:36 [Válasz erre: 4508 nickname 2020-02-10 19:09:37]

Amina az operairodalomban par excellence drámai koloratúrszoprán szerepnek számít, az meg hát a természete folytán sötét, nem annyira csilingelő stb... Én nagyon szép hangnak találtam, azt hiszem, valahol Sass Sylviáéra emlékeztet, legalábbis hangszínben. A hangversenyterem pedig nem kifejezetten színház, más a környezet és a technikai lehetőségek, a szcenírozott / félig szcenírozott stb. előadások világa valami ilyesmi; a rendezéssel sem volt sok gondom.


4508 nickname 2020-02-10 19:09:37 [Válasz erre: 4487 takatsa 2020-02-09 23:19:25]

Hát engem Zuzana Markova annyira nem varázsolt el. Pár éve Jessica Pratt a Puritánokban igen, ő nagyon jó volt, de nekem Markova hangszíne kicsit sötét volt ehhez a szerephez és nem szólt olyan szép tisztán, csillingelően, különösebben virtuóz se volt az énektecnikája szerintem. A rendezést hagyjuk. Egyszerűen a darab ledobja magáról. Semmi értelme nem volt enneka  modernizálásnak, ráadásul még következetlenségek is voltak benne. Teltház valóban nem volt és olyan frenetikus ünneplés se a végén, mint hagy ne mondjam milyen esetkben akár az Erkelben, akár Debrecenben, akár Szegeden volt egy-egy bel canto opera előadásán. 


4507 Haandel 2020-02-10 17:52:26

Bellisima Sonnambula in diretta dal MüPa

Amióta hallotam a MüPa-ból Az alvajáró-t
halldocklog az édesen ölő melankóliától.

Zuzana, bevallom, szétzilálta a lelkemet;
nuku mese, ebben Konu is sokat segített.

Egy szó, mint száz:
Felejthetetlen előadás!


4506 Edmond Dantes 2020-02-10 15:36:14 [Válasz erre: 4505 nizajemon 2020-02-10 14:49:30]

Közben megtaláltam itt Momuson a Bellini-topikban: jól emlékeztem, A puritánokban volt ez a Callas-os táncos-sétálós betét, igen, Popovával, ő volt Callas. Az alvajáró idős hölgyei is emlékeztethetnek valakikre ... holnap jól megnézem majd őket (is).


4505 nizajemon 2020-02-10 14:49:30 [Válasz erre: 4502 Edmond Dantes 2020-02-10 14:30:05]

Köztünk szólva azóta sem értem,hogy az Operaház miért nem csinált Aleszja Popovával magának egy jó promót. A hölgy igen dekoratív,érett gyönyörű asszony,finom,mint a Duán átfújó májusi szél,Kolonits Klára énekelt volna alá a Normából.


4504 nizajemon 2020-02-10 14:43:25 [Válasz erre: 4502 Edmond Dantes 2020-02-10 14:30:05]

Igen. Ausztriában is rendezett,és ötletesen,nem kiforgatva a darabot,nem lilaködös rendező :DD


4503 Amalgám 2020-02-10 14:41:50 [Válasz erre: 4502 Edmond Dantes 2020-02-10 14:30:05]

Ld.: Fórum - Vincenzo Bellini (479)!


4502 Edmond Dantes 2020-02-10 14:30:05 [Válasz erre: 4501 nizajemon 2020-02-10 14:06:28]

Ő rendezte A puritánokat is: nem abban volt az a bizonyos Callas-"emlékséta" (4499)? Vagy?


4501 nizajemon 2020-02-10 14:06:28 [Válasz erre: 4499 Edmond Dantes 2020-02-10 12:54:46]

Tehetséges a rendező Úr,ha esetleg felmerülne a neve,biztosan nem kellene elborult rendezésű darabra számítani tőle.


4500 telramund 2020-02-10 13:39:01 [Válasz erre: 4496 takatsa 2020-02-10 10:46:06]

Persze azon is el lehet gondolkozni,hogy a legolcsóbb jegyek nem keltek el!


4499 Edmond Dantes 2020-02-10 12:54:46 [Válasz erre: 4495 Búbánat 2020-02-10 10:43:36]

Esetleg "reinkarnációi" az első Aminának (Giuditta Pasta) és Az alvajárót újraébresztő :-)  Maria Callasnak? Emlékszem, nem túl régen egy másik operában (miben is?) egy balerina sétált fel s alá a darabban és a rendező értelmezésében ő Callas volt, neki tisztelegtek így.


4498 Amalgám 2020-02-10 11:10:43 [Válasz erre: 4495 Búbánat 2020-02-10 10:43:36]

Nos, például hogy ez a kérdés megszülessen... A rendezők nem feltétlenül akarnak mindig "mondani" valamit, esetleg csak "gondolkodtatni" szeretnék a közönséget. Persze lehet, hogy nagyon mély, határozott értelmű szimbólumról van szó. Meg az is, hogy a rendező úr csak úgy betette a hölgyeket, és most derült érdeklődéssel szemléli, ahogy a közönség elszántabbjai megpróbálnak valami értelmet keresni a dologban.


4497 Búbánat 2020-02-10 10:50:59 [Válasz erre: 4496 takatsa 2020-02-10 10:46:06]

Aha...


4496 takatsa 2020-02-10 10:46:06 [Válasz erre: 4495 Búbánat 2020-02-10 10:43:36]

Kérdésedre egyszerű a válasz, csak olvasd el az előző hozzászólásokat: kevés volt a néző. :)


4495 Búbánat 2020-02-10 10:43:36

Zseniális opera Az alvajáró! Bellini csodálatos remekműve nagyszerű előadásban került színre a Müpában,  élményszámba menően alakították szerepüket a produkció művészei; a Debreceni Kodály Kórus és a Pannon Filharmonikusok Riccardo Frizza karmester irányításával csúcsteljesítményt hoztak létre; a briliáns  ének-zenei hangzásról  csak a legnagyobbak felvételei jutnak az eszembe...Az .énekes-szereplők mindegyike "kitett" magáért, különösen a címszerepben egészen káprázatos Zuzana Marková, aki biztos technikájú szépséges koloratúrszopránjával a "mennyekbe" vitt!  Kellemes meglepetésemre  a dél-koreai Konu Kim is megmutatta, milyen kiváló hangképzésre képes Elvino irtó nehéz tenorszerepében. De a többiek is: Mirco Palazzi (Rodolfo gróf), Zemlényi Eszter (Liza) a bel canto és Bellini dalművének minden ragyogását kifejezték előadásukban.  

 

De azt magyarázza meg nekem valaki, mi célja volt a rendező Némedi Csabának a két vén-nem vén  "csoroszlya-hölgy" szerepeltetésének a darabban, akik  az első pillanattól kezdve, az opera utolsó taktusáig, ott ültek szorosan egymás mellett a díszlet hátterében, némán, statikusan?


4494 Edmond Dantes 2020-02-10 09:49:13 [Válasz erre: 4490 takatsa 2020-02-10 07:15:03]

Én már többször több topikot teleszórtam a véleményemmel: dehogyis van válságban az opera, ellenkezőleg! Köszönöm neked és az utánad megszólalóknak a sok pozitívumot a vasárnapi előadásról, még nagyobb kedvvel megyek a holnapira. Az alvajáró nekem újdonság lesz, kicsit majd rákészülök ...


4493 nizajemon 2020-02-10 09:47:30 [Válasz erre: 4487 takatsa 2020-02-09 23:19:25]

Nem hallottam még egyben a darabot,de szerintem nem mérhető a Puritánokhoz,a Normához meg semmiképp sem. Konu Kim szenzációsan énekelt.


4492 Edmond Dantes 2020-02-10 09:46:10 [Válasz erre: 4491 Klára 2020-02-10 09:37:32]

Mármint nálunk.


4491 Klára 2020-02-10 09:37:32 [Válasz erre: 4490 takatsa 2020-02-10 07:15:03]

Bezzeg ha valamelyik kereskedelmi TV adó az aktuális zenei tárgyú vetélkedőt, műsort, stb (amit írásban nem minősítek) vinné ki, megfelelő reklám mellett, egy stadiont megtöltenének vele! Sajnos, ez a helyzet.


4490 takatsa 2020-02-10 07:15:03 [Válasz erre: 4489 Amalgám 2020-02-10 00:30:43]

Ó, hát válság az van, az emberi faj válsága. Ez is egy adalék hozzá, hogy egy Budapest nagyságú világváros nem tud megtölteni egy termet egy ilyen kivételes előadásra. Arra gondoltam, hogy mennyit fanyalgunk azon, hogy kihaltak a nagyszerű énekesek, karmesterek, aztán itt van az ellenpélda, hogy vannak, léteznek, csak nem jó helyen keressük őket.:)


4489 Amalgám 2020-02-10 00:30:43 [Válasz erre: 4487 takatsa 2020-02-09 23:19:25]

Kiemelkedően jó volt az előadás, minden szereplő teljesítményéről csak a legnagyobb elismerés hangján lehet szólni. A van-e válság kérdését azért árnyalja egy kicsit, hogy én a II. emeleten félig telt középerkélyen üldögéltem, míg fölöttem a III. emelet üresen és lezárva állt. De most nem ez a leghangsúlyosabb kérdés: kedd este van még egy előadás, szabad helyekkel; bátorítom a fórumtársakat, hogy siessenek megtölteni a házat, és hosszú időre emlékezetes operaélményben lesz részük.


4488 Beatrice 2020-02-10 00:10:21 [Válasz erre: 4483 Beatrice 2020-02-03 22:14:46]

Nem okozott csalódást a koreai tenor, sőt! Szerintem ő volt a legjobb az előadói gárdában. Hangja betöltötte a terem óriási terét, jó technikával, árnyaltan, kifejezően énekelt.


4487 takatsa 2020-02-09 23:19:25

Még hogy válságban van az opera? A ma esti produkció (Bellini: Az alvajáró) élesen cáfolja ezt a vélekedést. A recept egyszerű: tökéletes előadás. Ez pedig az volt a javából, az első hangtól az utolsóig. Nem is tudom, hogy mikor volt ilyen élményben részem. Nyilvánvalóan oroszlánrésze van ebben az est karmesterének Riccardo Frizzának, a Pannon Filharmonikusoknak, és a csodálatos debreceni Kodály Kórusnak. A két főszereplő pedig fenomenális volt. Zuzana Markováról sejtettem, hogy nagyszerű lesz, de az előadása minden képzeletemet felülmúlta. Konu Kimről pedig annyit mondhatok, hogy még életemben nem hallottam ilyen csodás belcanto tenort. De, mint írtam, az egész előadás tökéletes volt, Mirco Palazzi és Zemlényi Eszter is magas fokon, hibátlanul abszolválta a szerepét, és a kisebb szerepeket éneklő művészekről is el lehet mondani, hogy a szerep találkozott a kvalitással, senkire sem volt túl bő a kabát, fantasztikusan szólt minden. A rendezés, a díszlet konzervatív, mértéktartó volt, nem akart a zene fölé nőni. Most döbbentem rá, hogy tulajdonképpen mi is az az olasz belcanto opera, és ahogyan megigézetten ültem, arra gondoltam, hogy ilyen előadásban jöhet a 99 Donizetti és számtalan Rossini, Bellini, soha sem fogom megunni. A földszint utolsó sorában középütt ültünk, a kamera mellett, 3100 ft-os jegyekkel. Jó befektetés volt, ennyi pénzért életem egyik legnagyobb élményét kaptam. Köszönet érte.


4486 Búbánat 2020-02-05 11:17:37

Ma éjjel az M5 csatornán láthatjuk ismét

2020. február 5. szerda 21:50 - 23:20

Müpart Classic koncertek

Anja Harteros zenekari áriaestje

2015. október 29.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

(90')

"A Singer of the World énekverseny 1999-es győztese, a görög-német szülőktől származó világhírű szoprán 2015-ben először lépett a magyar közönség elé a MÜPÁban. A sokoldalú művésznő az operairodalom szinte valamennyi jelentős szoprán szerepét énekli a világ legnagyobb operaszínpadain, de dalénekesként is rendszeresen fellép. Áriaestjén kedvenc szerepeiből válogatott, első sikere, Mozart: Figaro házassága Grófnéjától kezdve Verdi hősnőin át, a verizmus néhány érzelmekben gazdag nőalakját idézte fel – hatalmas sikerrel."

Vezényel: Ivan Repušić

Pannon Filharmonikusok

  • Mozart: Figaro házassága - Nyitány
  • Mozart: Figaro házassága - Porgi, amor, qualche ristoro (a Grófné áriája a II. felvonásból)
  • Verdi: Traviata - Előjáték a III. felvonáshoz
  • Verdi: Otello - Ave Maria (Desdemona imája a IV. felvonásból)
  • Verdi: Nabucco - Nyitány
  • Verdi: A trubadúr - Tacea la notte (Leonora áriája az I. felvonásból)
  • Verdi: Aida - Ritorna vincitor (Aida áriája az I. felvonásból)
  • Puccini: Manon Lescaut - Intermezzo a III. felvonásból
  • Cilea: Adriana Lecouvreur - Poveri fiori (Adriana áriája a IV. felvonásból)
  • Verdi: A végzet hatalma - Nyitány
  • Verdi: A végzet hatalma - Pace, pace mio Dio! (Leonora áriája a IV. felvonásból

4485 Búbánat 2020-02-04 10:45:21

Népszerű operát játszanak a Müpában

ORIGO2020.01.27. 16:11

A 2017-es, nagy sikerű Bellini-bemutató után két estén keresztül ismét a bel canto operák szerelmesei vehetik birtokukba a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermét. 2020. február 9-én és 11-én a közel két évszázada bemutatott remekmű, Az alvajáró kerül színre Némedi Csaba rendezésében, a karmester a kiváló olasz dirigens, Riccardo Frizza.

Két estén keresztül ismét a bel canto opera lesz a Müpában.

2020. február 9-én és 11-én adják elő Vincenzo Bellini egyik legnépszerűbb operáját, Az alvajáró-t. Vincenzo Bellini egyik legnépszerűbb operája egy házasság előtt álló pár történetét mutatja be, akiknek különféle bonyodalmak nehezítik meg szerelmük beteljesülését.

Az opera happy enddel ér véget, a fiatalok egymáséi lesznek. Ahogy a rendező, Némedi Csaba egy korábbi interjúban megfogalmazta: „a zenének olyan lelke és átütő ereje van, pulzál, lüktet, és olyan érzelmi skálát vonultat fel, ami az ember torkát szorongatja. Nem riad vissza a giccses szépségtől sem, de ez a korszak alapvető stílusjegye. Érzelmekben, színekben gazdag alkotás, ami engem mind rendezőként, mind operarajongóként megfog.”

Az 1831-ben bemutatott darab alapjául Ferdinand Hérold balettje állt, ennek állít emléket a 2017-es A puritánok-at is jegyző Némedi Csaba rendezése. A koncepciójának egyik tartópillére az Operettszínház balettművésze, Kozmér Alexandra szerepeltetése, aki jelenlétével hidat képez a táncművészet és a zene között. A főszerepben a cseh koloratúrszoprán Zuzana Marková érkezik Budapestre, aki számos sikert tudhat magáénak az olasz repertoár és ezen belül a bel canto területén.

A nemes egyszerűséggel a bel canto repertoár nemzetközi sztárjaként emlegetett olasz basszista, Mirco Palazzi Rodolfo gróf szerepében áll színpadra, míg Elvinót a dél-koreai tenor, Konu Kim személyesíti meg. A nemzetközi sztárgárda mellett magyar csillagokban sem lesz hiány, Lisaként a legutóbb a Budapesti Wagner-napokon az erdei madár szerepében debütáló Zemlényi Esztert, Teresa szerepében Simon Krisztinát, Alessióként pedig a nagy sikerű Háry János-produkció címszereplőjét, Dobák Attilát láthatja a közönség.

A darab karmesterét szinte visszajáró vendégként köszöntheti a publikum: Riccardo Frizza, a vérbeli operakarmester A puritánok után a Pannon Filharmonikusok és a Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté) élén ismét bebizonyítja, mitől különleges az olasz muzsika. A bresciai születésű dirigens egyebek mellett a milánói Scala, a Párizsi Opera és a New York-i Metropolitan Opera állandó meghívott művésze.

Némedi Csaba szintén visszatérő látogató a Müpában, hiszen az általa rendezett A puritánok-at megelőzően Kocsis Zoltán Strauss-ciklusának két darabját, A béke napjá-t és a Daphné-t is színpadra állította a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A félig szcenírozott opera díszleteiért Szendrényi Éva, a jelmezekért pedig Zöldy Z. Gergely felel. A Müpa, a Pannon Filharmonikusok és a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. koprodukciójában megvalósuló produkciót a budapesti közönség február 9-én és 11-én, a pécsi pedig február 13-án láthatja.

19:00 — 22:00

Egy szünettel

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Vezényel: Riccardo Frizza

Szereplők:

  • Rodolfo gróf - Mirco Palazzi
  • Amina - Zuzana Marková
  • Elvino - Konu Kim
  • Lisa - Zemlényi Eszter
  • Teresa - Simon Krisztina
  • Alessio - Dobák Attila
  • Myrtha, a villik királynője - Kozmér Alexandra
  • Jegyző - Bejan Miklós Máriusz

Közreműködők:

Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté)

Pannon Filharmonikusok

Alkotók:

  • díszlettervező: Szendrényi Éva
  • jelmeztervező: Zöldy Z Gergely
  • rendezőasszisztens: Polgár Etelka
  • rendező: Némedi Csaba

4484 Edmond Dantes 2020-02-04 08:52:17 [Válasz erre: 4483 Beatrice 2020-02-03 22:14:46]

Az baj. Visszakerestem Puritánok-beírásomat (3573 itt): Demurotól sem voltam annyira elragadtatva mint a közönség, de azért jó volt. A "fiatal koreai tenorról", Konu Kimről kevés információ olvasható, felvételei viszont vannak. Pl. az Operalia'2016-ról, ahol 1. díjat nyert. Ezt az Arnold-áriát (klikk ide) választottam kedvcsinálónak, Domingo vezényel. PS: Camarenával, aki tavaly ROH-ban énekelte a szerepet, azért szívesebben nézném meg :-)


4483 Beatrice 2020-02-03 22:14:46 [Válasz erre: 4480 lujza 2020-02-03 02:20:54]

Az eredetileg beharangozott tenor, Francesco Demuro, akit a Puritánokban megkedveltünk, sajnos mégse fog fellépni az előadásban. Remélem, a helyette éneklő fiatal koreai tenor nem okoz majd csalódást.


4482 Beatrice 2020-02-03 22:11:25 [Válasz erre: 4481 telramund 2020-02-03 15:53:45]

Tényleg reményteli. A felvételből ítélve megvan az elégikus jellegű hangszín, ami Bellinihez kell.

Azért a hölgy kösse fel a fehérneműt - az Alvajáró fináléja két éve már elhangzott a Müpában...

Hallotta valaki Markovát tavaly a Veszprémfesten Gilda szerepében?






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.