Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

4465 Búbánat 2019-12-18 20:22:04

Az M5 csatorna sugározza ma éjjel:

2019. december 18. szerda 21:50 - 00:00

MüpArt Classic

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Johann Sebastian Bach: h-moll mise BWV 232

Koncertfilm (2019) (130')

Vezényel: Vashegyi György

Közreműködők:

  • szoprán: Sunhae Im, Pintér Ágnes
  • kontratenor: Damien Guillon
  • tenor: Szigetvári Dávid
  • bariton: Peter Harvey
  • Purcell Kórus
  • Orfeo Zenekar

A zenetörténet egyik legnagyobb remekműve, Bach egyik legnagyobb szabású kompozíciója rejtélyes alkotás. Az, hogy a lutheránus zeneszerző teljes misét komponál a katolikus liturgia tételei szerint és ez a mű terjedelmével szétfeszíti egy egyházi szertartás kereteit, önmagában kérdéseket vet fel: milyen célra szánta Bach ezt az alkotást, melyet különböző időszakokban komponált tételekből állított össze. Bár életében teljességében ez a mű nem hangzott el, minden bizonnyal összegzésnek szánta, mintegy egész életművének legtökéletesebb esszenciáját, összefoglalását.


4464 Búbánat 2019-11-29 15:20:26 [Válasz erre: 4463 Búbánat 2019-11-29 15:19:26]

Baritonpárbaj

2019.11.28 – tiszatájonline.hu

Márok Tamás

KELEMEN–KÁLMÁNDY–PÁL–VERDI A BUDAPEST MUSIC CENTERBEN

Az operaszínpadon gyakori a párbaj, de azonos hangfajú énekesek ritkán csapnak össze. Baritonpárbajról nem tudok, bariton-bariton duett az alaprepertoárban is csak egy van: Falstaff és Ford kettőse Verdi operájában.

[…] „Két egymást követő este két művész énekelte el egy kivétellel ugyanazt a programot, amit párbajnak is fölfoghatunk.

Nem lenne értelme az összehasonlításnak, ha nem hasonló képességű énekeseket hallottunk volna. Kelemen Zoltán és Kálmándy Mihály mindketten nemcsak nagyon jó énekesek, de igazi Verdi baritonok. A program hat nehéz Verdi-áriából állt. A mai magyar mezőnyben (a tiszteletbeli magyar Alexandru Agachét leszámítva) nincs is szólamtárs, aki ezt a programot hasonló színvonalon, vagy egyáltalán végig tudná énekelni.” […]


4463 Búbánat 2019-11-29 15:19:26 [Válasz erre: 4458 Búbánat 2019-11-23 22:24:21]

Legyen meg itt is a "hivatalos" beszámoló-kritika, beteszem ide a linket: 

http://momus.hu/article.php?artid=7247

„Rendhagyó operagála a Danubiával”

Café Momus - zéta -, 2019-11-24 [ Budapesten ]

Budapest Music Center
2019. november 22.

LUI VERDI III. – Apák, szerelmek, barátok

Verdi-áriaest  - Kelemen Zoltán – Óbudai Danubia Zenekar – Pál Tamás


4462 Edmond Dantes 2019-11-29 08:29:37 [Válasz erre: 4439 Edmond Dantes 2019-11-13 10:12:52]

Februárban két (félig?) szcenírozott Alvajáró lesz a MüPában, külföldi karmesterrel és főszereplőkkel, magyar rendezővel és tervezőkkel, zenekarral, kórussal. Az alvajárót is olyan darabnak gondolom, amit így érdemesebb kihozni, mivel nem hinném, hogy egy (inkább két) szériára és az ahhoz "járó" teljes színpadi produkcióra elégséges közönségigény lenne. A bel canto szerelmesei -és mindenki más, aki elmegy- remélhetőleg színvonalas előadást kapnak, mostani jegyvásárlással pedig még ajándékutalványt is.


4461 Búbánat 2019-11-28 23:55:04

„bel canto diadala” – fantasztikus sikerű koncerten lehettem jelen a Magyar Nemzeti Múzeum dísztermében rendezett Donizetti - Rossini gálaesten!

 A kitűnő Magyar Nemzeti Énekkar, a női- és férfikarainak szólistái, valamint Bizják Dóra zongoraművész közreműködésével előadott énekszámok után minduntalan feltört belőlünk az ováció – jogosan!  Amit és amilyen kimagasló művészi színvonalon  az énekkar és szólistái ezen az estén nekünk nyújtottak, annak ecsetelésére nem találok szavakat!...Az énekes szólisták - a mindig remek Énekkarukkal együtt - mind bizonyították roppant tudásukat, felkészültségüket, rátermettségüket; nagyszerű éneklésüket  hallgatva olykor eszembe ötlött, akár teljes operaelőadásokban - és oratóriumokban -  is szívesen látnám-hallgatnám mindegyiküket!  Csodálatos ének-zenei élménnyel ajándékoztak meg bennünket!  

Bizják Dóra pedig káprázatos, virtuóz zongorajátékával egyenesen elbűvölte hallgatóságát! Például önálló szólószáma előadása - LISZT FERENC: Soirées musicales de Rossini – Bolero  - után az egész terem feldübörgött: kirobbant a  tapsvihar!... - de nem először és nem utoljára a koncerten.

Felejthetetlen, szépséges Donizetti- és Rossini-melódiák, ismert meg kevéssé ismert, ritkán hallható gyönyörűséges áriák, dalok, együttesek, kórusok csendültek fel és követték egymást – még sokáig elhallgattuk volna azokat, további darabrészleteket is szívesen vettem volna; a koncert műsorszámai jól voltak összeválogatva. Bízvást mondhatom, az évad egyik legemlékezetesebb ária- és dalestjére került sor,   és valóban, a bel canto minden szépsége kitárulkozott előttem!

Elismeréssel kell szólnom az est karmesteréről, a Nemzeti Énekkar karnagyáról, Somos Csabáról is, aki lelke volt az est zenei megvalósításának! Külön köszönet illeti a műsorvezető Tóth Antalt - az Énekkar menedzserét - az egyes énekszámok előtt elmondott kis rövid zenetörténeti ismertetőiért, összefoglalóiért, melyekből értően és tömören megtudhattuk, miről szól a felhangzó ária, dal, jelenet, mit kell tudni a zeneszerző darabjainak keletkezéséről.  

"Canzoni e quartettini"

Rossini és Donizetti gálaest

Szólót énekelnek a Nemzeti Énekkar művészei

Bizják Dóra zongora

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)

Somos Csaba karmester

Házigazda: Tóth Antal

„Hangversenyünk műsorának olasz elnevezése (dalok és kvartettek) az olasz bel canto két nagy mesterének köszönhető. Az est folyamán Rossini és Donizetti különleges szépségű áriáit és együtteseit hallhatja a közönség. A hamisítatlan olasz muzsika meghatározó szerepet játszó, elfogulatlan vidámságát, drámaiságát és karaktergazdagságát élvezhetjük a Nemzeti Énekkar művészei és Bizják Dóra zongoraművész tolmácsolásában. Énekeseink virtuóz szóló- és kamaraprodukciói mellett a teljes együttes több kvartettet és operakórust is megszólaltat.”

GAETANO DONIZETTI

Don Pasquale – Cselédkórus (Énekkar)

Don Pasquale – Norina, Malatesta és Don Pasquale hármasa (Dóri Eszter Zita, Mokán László, Gáspár István)

Boleyn Anna – Smeton áriája (Müller Beáta)

A szerelmi bájital – Adina-Dulcamara kettőse (Bálint Ágnes, Pásztor Péter)

Parafrasi del Christus - kantáta (Kovalik Erika, Bakos Kornélia)

Lammermoori Lucia – Hatos a II. felvonásból (Széll Cecília, Galgóczy-Boros Dóra, Varga Donát, Boros Sándor, Pásztor Péter, Kelemen Dániel és az Énekkar)

szünet

GIOACCHINO ROSSINI

Mózes – Mózes imája és jelenet (Langermann Mónika, Derzsi-Pap Enikő, Dékán Jenő, Gáspár István és az Énekkar)

A sevillai borbély – Rosina áriája, I. felv. (Halmosi Katalin)

Stabat mater – „Eja mater” – a cappella énekkar és basszus szóló (Pintér Dömötör és az Énekkar)

Due Quartettini – I gondolieri (Énekkar és szoprán, alt, tenor, basszus hangokra szólisták)

LISZT FERENC: Soirées musicales de Rossini – Bolero (Bizják Dóra – zongora)

Toast pour le nouvel an – Ottetino (Fekete Andrea, Király Judit, Puskás Eszter, Derzsi-Pap Enikő, Gavodi Zoltán, Czier Zoltán, Cserményi Zsombor, Labant Árpád Bence)  (a cappella)

Hamupipőke – I. felv. finálé (Széll Cecília, Bakos Kornélia, Kiss Borbála, Dékán Jenő, Mokán László, Gáspár István, Ladjánszki László és a Férfikar)

/Magyar Nemzeti Múzeum - Díszterem -  2019. november 28./


4460 Búbánat 2019-11-23 22:41:47 [Válasz erre: 4459 Franca 2019-11-23 22:37:32]

Azért mert idővel "szétmennek" a topicok... Meg ki ezt olvassa, ki meg azt..  No meg kiemelten kezelem a leírtakat.


4459 Franca 2019-11-23 22:37:32 [Válasz erre: 4458 Búbánat 2019-11-23 22:24:21]

Miért kell ugyanazt négy topicba is beírni? 


4458 Búbánat 2019-11-23 22:24:21 [Válasz erre: 4440 Búbánat 2019-11-13 11:00:15]

Hogyhogy nem láthatjuk Kelemen Zoltán operaénekest a Magyar Állami Operaház repertoárján szereplő Rigoletto címszerepében? Vagy Az álarcosbál Renatójaként (=René)?   A költői kérdésemre nem várok választ, de mégis.  És előrebocsátva, hogy a tavasszal bemutatandó Don Carlos szereposztásában Posa márkiként sem látom kiírva nevét, még inkább értetlenkedem. 

Ha az Opera vezetéséből ellátogatott valaki illetékes tegnap a BMC koncerttermébe meghallgatni Kelemen Zoltán énekét nagy Verdi-baritonáriákat műsorra tűző áriaesten (Macbeth, Traviata, Rigoletto, Don Carlos, Az álarcosbál), bizonyára meglepődött és igazat ad nekem, elgondolkodik azon, hogy is van ez?  

A kiváló baritonista énekművészetének fontos mérföldköveit jelentik ezen operák és benne ezek a szerepek; az általa most előadott, elénekelt, összetett felépítésű áriák minden szépségét, értékét kimagasló művészi színvonalon  prezentálta előttünk.

Micsoda kiállóképesség, átlényegülés, komoly, nagy hangvolument is kívánó egyik szerepből át a másikba, biztos énektechnikai tudás (frazeálása, legátóia, a hajlékonyság, a hangszínekkel való bánás stb…), erőteljes, kisugárzó hang - drámai, ha kell lírai megszólalásaival…! Anélkül, hogy színpad, jelmez, díszlet, szereptárs volna  – mert Kelemen Zoltán hangfenomén operaénekes, mindent tud és kibír!  A hat, félelmetesen szép Verdi-baritonáriával, amelyeket egy-egy rövid szünet beiktatásával elénekelt, szinte: „alakított” – akárha a színpadon játszaná és élné át a szerepet!  Átszellemült, a karakterbe plántáló empatikus megszólalásai, megformálásai – ha csak egy-egy ária keretébe sűrítve is –  ezen operák csúcspontjait idézik meg - magas érzelmi hőfokon!

És ha hozzáteszem, hogy fellépése alatt csupán fél méter távolság választotta el a közönség első sorától, de ezt a „terhet” is viselte azon kívül, hogy úgy kellett énekelnie, hogy a koncertteremnek nincs pódiuma, az akusztika olyan felemás, mindebből is következően a zenekar olykor erős hanghatásait  kvázi "túlkiabálni" szükségeltetik – lám, ezt is bírja erővel, idegekkel, ami fizikailag is elismerésre méltó teljesítmény!

Kelemen Zoltán széles repertoárja sokszínű, igen jelentős! [ https://hu.wikipedia.org/wiki/Kelemen_Zolt%C3%A1n_(opera%C3%A9nekes,_1970)

Az elmúlt évtizedek alatt a Szegedi Nemzeti Színház vezető baritonistájaként sorra énekelte-alakította nagy sikerrel Verdi jelentős  (hős)bariton főszerepeit is:  Rigoletto, Macbeth és a Simon Boccanegra címszerepei; Georges Germont, René, Jago, Luna, az Ernani Don Carlo-ja, A végzet hatalma Don Carlos-a.

 Kelemen Zoltán immár évek óta a Magyar Állami Operaház tagja is, de az említett szerepekben - a Traviata  Germont-ját  és korábbról az Otello Jágóját leszámítva -  nem látható.  Miért?  (Még Fordot énekelte a Falstaffban, Paolo Albianit a Boccanegrában - de ezek "fajsúlyban" talán nem mérhetők  az előzőkhöz.) Pedig „kéznél” van….elővehető, felkérhető a nem is olyan régmúltban abszolvált sikerszerepeire, még úgy is, hogy rajta kívül is vannak jó baritonistái a HÁZ-nak, de mégis, szerintem ildomos  ha Kelemen Zoltánt kiemelkedő énektudásához, hatalmas művészi tapasztalatához, renoméjához méltó szerepekben (is) foglalkoztatná, amiből most ízelítőt nyújtott – és kaphattunk tőle  -  tegnap este a BMC Verdi-koncertjén.

 Mindezt azért is vetem fel, mert Kelemen Zoltán minden bizonnyal megérdemelné, sőt „kijárna” neki egy új Verdi-szerepben való bemutatkozás is: utóbb beállhatna a jövő tavasszal bemutatandó Don Carlosba és megkaphatná Posa márkit!  Aki ilyen elképesztően, hatásosan, fenomenális baritonján elő tudja adni az opera két megrendítő szépségű részletét (Per me giunto; s különösen Posa halálát: O Carlo, ascolta) ezeket az áriákat külön, most tanulta meg erre az alkalomra, Pál Tamás karmester szemmel látható elismerésétől övezve ( a „Szabadságkettőst” már régtől tudja, sokszor előadta koncerteken)  – annak ott van/lenne a helye az új rendezésű Don Carlos operában is!

Még pár szó a műsorról:

A Verdi-esten az Óbudai Danubia Zenekar kíséretével és a felkért kiváló karmesterükkel, az örökifjú Pál Tamással az élen – a terem hangzó viszonyai mellett – ragyogó, pompás hangzásban szólaltak meg a szebbnél szebb áriák! Külön dicséretet érdemelnek a Stiffelio nyitányának és a Macbeth III. felvonásbeli teljes balettzenéjének interpretálásáért!

Az elhangzott zenék alatt kivetített képeket láthattunk Verdiről, személyes- és munkakapcsolataiból, az ősbemutatók színhelyéül szolgáló városok operaházairól korabeli és mai külső-belsőjéről.  A házigazda Eckhardt Gábor műveket ismertető elemző-összekötőszövege szolgált egy-egy zeneszám közben kis szusszanásnyi pihenőre a fellépő művészeknek.

Ez volt a műsor:

„LUI (APÁK, SZERELMEK, BARÁTOK)”

Giuseppe Verdi

Stiffelio – Nyitány
M
acbeth – Perfidi!... Pietá rispetto amore
Traviata – Di Provenza il mar, il suol
Don Carlos – Per me giunto
Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata

Macbeth – Balettzene
Az álarcosbál – Eri tu
Don Carlos – O Carlo, ascolta

KÖZREMŰKÖDIK:

  • Kelemen Zoltán – bariton
  • Óbudai Danubia Zenekar
  • Eckhardt Gábor – házigazda: műsorszám-elemző, kommentátor

2019. november 22. – BMC Koncertterem


4457 Búbánat 2019-11-19 14:13:43

Bartók Rádió, ma este

20:05 - Kapcsoljuk a Mátyás templomot

A Magyar Rádió Énekkara (karig.: Pad Zoltán) és Szimfonikus Zenekara hangversenye
Vez.: Somos Csaba


Km.: Erik Bosgraaf (blockflöte), Varga Fruzsina (fuvola), Ducza Nóra (ének)


1. Johann Sebastian Bach: F-dúr mise – Gloria BWV. 233.

2. Georg Philipp Telemann: F-dúr concerto TWV.51:F1,

3. Antonio Vivaldi: a) C-dúr concerto RV. 444., b) Laudate pueri – Gloria Patri et Filio RV. 601.,

4. Georg Philipp Telemann: e-moll concerto TWV.52:E1.,

5. Georg Friedrich Händel: Laudate pueri Dominum HWV. 237.


4456 IVA 2019-11-15 02:49:57 [Válasz erre: 4454 bermuda 2019-11-14 20:03:31]

Az a kis „szinte ária” hozzátartozik Rosillon és Valencienne kettőséhez, hiszen azzal indul a nagy „főzés”. Ama C a forrás, amitől a nő is elveszti a fejét. (Ez a felvétel valami stúdiós show-ban lehetett.)


4455 IVA 2019-11-15 02:29:54 [Válasz erre: 4445 Klára 2019-11-14 08:19:25]

Bizony, az Erkel Színházban Otellóként és Sámsonként hitelesen robusztus embernek láttam Del Monacót, és csak később, az internet idejében tudtam meg, hogy nem volt magas, és nem hízelgett a megjelenésének Tebaldi termete.


4454 bermuda 2019-11-14 20:03:31 [Válasz erre: 4446 -zéta- 2019-11-14 08:24:55]

Azért az elejét-ami egy szépséges szinte ária -egy C-vel_ azt nem láttam a videón.


4453 tiramisu 2019-11-14 15:37:59 [Válasz erre: 4444 IVA 2019-11-14 04:11:41]

4452 tiramisu 2019-11-14 15:37:56 [Válasz erre: 4444 IVA 2019-11-14 04:11:41]

4451 tiramisu 2019-11-14 15:37:53 [Válasz erre: 4444 IVA 2019-11-14 04:11:41]

4450 tiramisu 2019-11-14 15:37:49 [Válasz erre: 4444 IVA 2019-11-14 04:11:41]

4449 joska141 2019-11-14 11:58:02

Szólóestek a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon:

2020.július 03 - Angela Gheorghiu

2020.július 17 - Piotr Beczala

Már lehet jegyeket vásárolni a Szabadtéri honlapján, viszonylag drágán...


4448 Búbánat 2019-11-14 10:23:42 [Válasz erre: 4447 Klára 2019-11-14 09:49:08]

Igen, MDM Lehárt szívesen énekelt: A víg özvegy duettje mellett ott van például  a Paganini ismert dala is...

Lehár: Paganini - Mario del Monaco - Girls were made to love and kiss

Mantovani & His Orchestra

Érdekesség, hogy e dalt férfikar kísérettel énekli del Monaco...

(Kulinyi Ernő magyar fordításában: "Volt, nem egy de száz babám..."


4447 Klára 2019-11-14 09:49:08 [Válasz erre: 4446 -zéta- 2019-11-14 08:24:55]

Kösz! Ez tényleg különleges. Persze, az azért hozzá tartozik a dologhoz, hogy a Lehár operettek betétdalai elérik egy komolyabb opera  szoprán és tenoráriájának színvonalát.Nem véletlen, hogy neves énekesek és énekesnők rendszeresen műsorra tűzik azokat. Köztudott, hogy Lehár operettjeit Richard Tauber-nek, és Richard Tauber-re írta. És a Víg özvegy a MET műsorán is szerepelt már, Renée Fleming ragyogó Glavari Hanna volt. . Az persze nem derül ki ebből a felvételből, hogy "egyszeri kisiklás", egy rádió felvétel kedvéért, vagy többször is előfordult hasonló fellépés. Mindenesetre jól énekli és ez a lényeg.

 


4446 -zéta- 2019-11-14 08:24:55 [Válasz erre: 4445 Klára 2019-11-14 08:19:25]

Na, akkor mutatok Neked valami különlegeset... Del Monaco operettben...:-)


4445 Klára 2019-11-14 08:19:25 [Válasz erre: 4443 IVA 2019-11-14 03:35:07]

Del Monaco nem csak remek énekes, de igen jó színész is volt! Nem mellesleg, ő volt az az énekes-sztár, aki kijelentette, hogy nem elég egy szerepet csak elénekelni, színészileg  is meg kell formálni. Annak idején volt szerencsém budapesti fellépései alkalmával Otelloként, Sámsonként és Bajazzoként is látni és hallani őt, életreszóló élmény volt. Egyébként nem volt egy nagytermetű ember, de a színpadon mindenki főlé magasodott! 

Operettet tudtommal nem énekelt, nem tudom, fenntartásai voltak-e e máfajjal kapcsolatban, de egész habitusa, emberi és művészi mivolta alapján kizártnak tartom. Olasz dalokat viszont sokszor és sokat énekelt.

Ami az operettet, mint műfajt illeti, mindig is voltak nagy énekesek,akik felléptek operettekben, vagy egész egyszerűen csak énekeltek operett betétdalokat, mióta a hanglemez ipar létezik, vannak lemezek régi nagyok ilyen felvételeivel.

 


4444 IVA 2019-11-14 04:11:41 [Válasz erre: 4435 Edmond Dantes 2019-11-13 09:05:42]

Nem hivalkodásból mondom (Schrott fellépéseit végül is nem többszörösen felemelt helyárakkal gazdálkodják ki), hogy a kérdés(ed)re adható választ az előadások tapasztalatára bíztam. A váltótársak adottak. Azt nem bántam volna, ha a női főszereplőkből is választékot kapunk.
Nekem Gáti István Figarója maradt legemlékezetesebb. Legtöbbször Bordás Györgyöt láttam a szerepben, az ő alakítását is szerettem. Kedvenc grófom Sólyom-Nagy Sándor volt.


4443 IVA 2019-11-14 03:35:07 [Válasz erre: 4433 lujza 2019-11-13 01:44:13]

Még egy szempontból „olcsóbb” dolog esztrád-műsort adni, mint opera-előadásban fellépni: tudjuk, hogy a kiváló énekesek között sem briliáns színész mindenki. Mario Del Monaco az volt, meg is mutatta, hogyan épít fel és alkot meg egy Otellót, Sámsont. Elképzelhetetlen, hogy az 1960-as években ezek helyett előadott volna néhány Verdi- és Puccini-áriát, jól összekeverve, mint egy salátát, ráadásképpen esetleg elénekelte volna a Vágyom egy nő utánt…


4442 Edmond Dantes 2019-11-13 19:54:25 [Válasz erre: 4435 Edmond Dantes 2019-11-13 09:05:42]

Kicsit javítanám délelőtti beírásomat a "soha nem mondd azt, hogy soha" örök igazsága jegyében. Jeles fórumtársunk -a privát üzenet-vonalon- felhívta figyelmemet legalább két valóban kitünő művészre, akik szerinte remek Figarók voltak és szerintem is azok lehettek, csak nem emlékszem rá, hogy a címszerepben velük (is) láttam volna legkedvesebb vígoperámat. Enyhítő körülmény, hogy a kérdéses mondatomat (4435) a "talán" szóval kezdtem.


4441 Búbánat 2019-11-13 11:26:42

Bartók Rádió ma esti - élő - oratóriumközvetítése

Müpa - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem 2019-11-13

19:35 -21.06  Giuseppe Verdi: Requiem

Ea.: Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)

Vezényel: José Cura

 Km.: Sümegi Eszter, Gál Erika, Fekete Attila, Palerdi András (ének)

(Ism. november 25., 12.36)


4440 Búbánat 2019-11-13 11:00:15 [Válasz erre: 4433 lujza 2019-11-13 01:44:13]

Sok esetben valami téma köré fűzi fel műsorát a meghívott operaénekes: egy adott operaszerző műveiből kiválogatott részleteket énekel el az áriakoncertjén.

Egy példa a közeljövőből:

Ilyen lesz hamarosan a BMC-ben sorra kerülő  Verdi-portrésorozat harmadik része: áriaest!

LUI VERDI III. (apák, szerelmek, barátok) - Budapest Music Center

Óbudai Danubia Zenekar

Vezényel: Pál Tamás

Müsoron:

Traviata: Di Provenza il mar, il suol
Rigoletto: Cortigiani, vil razza dannata
Macbeth: Pietá, rispetto, amore
Otello: Credo in un Dio crudel
Don Carlo: Carlo, ascolta

Közreműködik | Kelemen Zoltán – november 22.; Kálmándy Mihály  - november 23.

A sorozat házigazdája | Eckhardt Gábor


4439 Edmond Dantes 2019-11-13 10:12:52 [Válasz erre: 4431 IVA 2019-11-12 22:11:30]

Ha már ebben a topikban esik szó operákban, szerepben fellépésről, tisztáznám múltkorról: ha aközött kell/lehet választani, hogy 1-1 operát, vendégénekes(eke)t normál vagy koncertáns/félig szcenírozott előadásban néznénk meg inkább, persze hogy "normálban". A kérdés itt az, hogy vendégénekesre szerepben vagy gálán vagyunk-e kiváncsibbak. A válasz aligha kétséges. 1 (2?) koncertáns/félig szcenírozott előadás olyankor pedig igenis üdvözlendő, ha sorozatban kitűzésük még kultúrmissziós szempontból sem éri meg, ha nincs igény legalább egy szériára.


4438 Edmond Dantes 2019-11-13 09:59:55 [Válasz erre: 4433 lujza 2019-11-13 01:44:13]

Egyrészt tudjuk: van az a pénz... Másrészt az általad felsorolt "problémák" mindig is megvoltak és mégis jöttek-mentek ide-oda, már a jet-korszak előtt is, azóta is. A mai száguldó világban végképp nem gond az ilyesmi: egy közös próba, esetleg csak pár szám plusz bejárás. A régi nagy "bölények" megoldották gond nélkül. Ma már nincs eltérő nyelven éneklés sem mint azelőtt. (Magyar szólisták és kórus magyarul énekelt/ek.) Igen, divat lett -és kényelmes- végighaknizni a fél világot azonos, begyakorolt gálával mint teszi azt pl. Kaufmann a Mein Wien-nel vagy tette a Damrauval közös Wolf-dalesttel, de létezik még operai vendégszereplés is. 


4437 Klára 2019-11-13 09:37:26 [Válasz erre: 4433 lujza 2019-11-13 01:44:13]

Ebben sok igazság van, nyilván kényelmesebb egy-egy estét vállalni, ami majdnem bármikor, egy für alle Fälle szabadon tartott estére benyomható, mint egy teljes operaestét. És nyilván nem kevesebb, vagy nem sokkal kevesebb pénzért. Tisztelet a kevés kivételnek. (Anja Harteros pl. egy riportban elmondta, hogy nem szívesen vállal ária-koncertet, mert az ária operaszinpadra való, nem pedig pódiumra.)

Sokszor az is belejátszik, hogy a közvetítő, a menedzser hogyan vélekedik arról az országról, illetve arról a szinhzról, vagy arról az előadásról - mert azt azért előre lecsekkolják -  amiben a sztárnak fel kellene lépnie.


4436 Franca 2019-11-13 09:24:22 [Válasz erre: 4435 Edmond Dantes 2019-11-13 09:05:42]

Ezen én is sokat agyaltam, végül a gróf mellett döntöttem. Schrott, mint Don Giovanni nagyon arisztokratikus,illúziókeltő jelenség volt, jól illik hozzá az arisztokrata fennhéjázás megjelenítése. 


4435 Edmond Dantes 2019-11-13 09:05:42 [Válasz erre: 4431 IVA 2019-11-12 22:11:30]

Igazad van, egyszer már ki is néztem, aztán elfelejtettem, jó hogy szólsz. Úgy látszik, Schrott a többszörös kivétel. Vajon melyik szerepben érdemes(ebb) megnézni? És melyik váltótárs jobb: Molnár Levente vagy Palerdi András? Talán még sosem láttam igazán emlékezetes Figaróval a darabot. Melis viszont -szerintem- fenomenális Gróf volt.


4434 nickname 2019-11-13 06:28:30 [Válasz erre: 4431 IVA 2019-11-12 22:11:30]

Én a Faustban is szívesen meghallgatnám, vagy a Boito-operában is. Hozzáteszem azt a Faustot én vagy hatszor láttam, mert egyrészt szeretem a darabot, másrészt voltak énesek, akik miatt mindig betévedtem rá. Az egyik Elena Mosuc volt - Rost mellett ő volt a másik jó Margit az elmúlt években Pesten. 


4433 lujza 2019-11-13 01:44:13 [Válasz erre: 4426 Edmond Dantes 2019-11-12 14:26:51]

A baj az, hogy maguk az énekesek viszont, úgy látszik, mintha kedvelnék ezt a koncert formát. A műsor kedvük szerint összeállítva, gyakran a karmestert is hozzák magukkal, fellépő ruhájuk van, és így végig turnézzák fél Európát. Ha opera szerepre szerződnek, idegen a rendezés, a partnerek, a jelmez, a karmester, nem biztos, hogy van kedvük ezzel bíbelődni.


4432 Franca 2019-11-12 22:54:22

Furlanetto is volt már Don Carlosban, fenomenális előadás volt. Szerintem is operai szerepekre kellene meghívni ezeket az énekeseket, sokkal emlékezetesebb lenne, mint  sokadszorra meghallgatni az agyoncsépelt áriákat és nyitányokat. 


4431 IVA 2019-11-12 22:11:30 [Válasz erre: 4429 Edmond Dantes 2019-11-12 16:43:36]

A 4 Figaro házassága januárban, a még mindig nem akárki Erwin Schott-tal, méghozzá két szerepben, csak lesz. Az Erkelben. Lesz… (És ezzel sokkal jobban járunk, mint ha abba a rakás szemét operaházi Faustba hívnák meg Schrottot.)


4430 otello 2019-11-12 21:06:10 [Válasz erre: 4428 Klára 2019-11-12 16:01:42]

Lehet félreérthető voltam, de Beczala csak az új szerepeknél tartja magát a 2 évhez. Repertoárszerepeket vállal ennél több évre előre is. Csak a pontosság kedvéért :)


4429 Edmond Dantes 2019-11-12 16:43:36 [Válasz erre: 4428 Klára 2019-11-12 16:01:42]

Lemondások mindig vannak ... pl. mi is sok mindenről és sok mindenkiről lemondunk :-) és beugrások is vannak. Schrott is, aki nem akárki, be tudott ugrani két Don Giovanniba ... szerencsére. Sajnos inkább kivétel volt az az eset. A jövő évad terve szerintem nagyjából kész lehet és egy-másfél évre előre lehet(ne) találni, felkérni nagy nevet. Ha akarnának. A jelek szerint nem akarnak, tendenciának tűnik. De lesz 2021/22-es szezon is és nagyjából mindegy, hogy MÁO-val vagy anélkül, a nagy nevek szokásos fellépő helye többnyire az Erkel volt. Volt..


4428 Klára 2019-11-12 16:01:42 [Válasz erre: 4427 Edmond Dantes 2019-11-12 14:33:35]

Persze, ehhez az sem ártana, ha a következő évad/évadok programját idejekorán meg lehetne határozni (ez is vezetői döntés kérdése). Nem akarok egy Kaufmann, Netrebko - bár ő talán inkább nem- stb színvonalú énekessel példálózni, akik 5 évre terveznek, de Bedzala pl. két évre tervez és szerződik. Tehát nem lehet ex has hétfőn felhívni, hogy "figyuzz haver, csütörtökön felléphetnél nálunk"- bocs a triviális megfogalmazásért, de gyakran az az érzésünk, mintha a programterv ilyen alapon készülne!


4427 Edmond Dantes 2019-11-12 14:33:35 [Válasz erre: 4425 Klára 2019-11-12 12:15:31]

Ha a költségvetési milliárdokkal kipárnázott MÁO-ra céloz, alig hinném, hogy "nem fussa" pár nagy név szerepre szerződtetésére. Mint itt is számosan nehezményezik, se szeri se száma külföldről importált másod- és harmadvonalbeli művészeknek, akik helyett/nélkül hazai szólamtársak is vannak, akik el tudnák énekelni azokat a szerepeket, amikre külföldi közepeskéket hívnak, tán jobban is mint a vendég(ek). Na ezekről a közepeske külföldiekről vagy egy részükről pl. -mint ön fogalmazta- le lehetne mondani a cél érdekében.


4426 Edmond Dantes 2019-11-12 14:26:51 [Válasz erre: 4424 -zéta- 2019-11-11 23:38:43]

Igen. Klára érti, amit írtam, sokadszor: cipőt a cipőboltból, operaénekesre operai szerepben kiváncsi(bb) a közönség. A szervezőknek is észre kellene venni, hogy futószalagon importált énekesekkel hirdetett, töltelékként agyonjátszott zenekari számokkal kitömött (Forza-nyitány, Méditation, Intermezzo és hasonlók) operai gálaestek csak kivételes nagy nevekkel töltik meg a háza(ka)t. Mifelénk pedig kivételes nagy nevek kevesen vannak. Nem én nem követem "a jelenlegi énekes felhozatalt", ahogy azt Telramund vélelmezte lentebb, hanem a pesti közönség. (Konkrét példákat inkább nem említek.) Így volt ez fiatal koromban és így van azóta is, ma is.


4425 Klára 2019-11-12 12:15:31 [Válasz erre: 4422 Edmond Dantes 2019-11-11 09:34:23]

Valóban, jó lenne operaszínpadon szerepben látni őket, mint erről már több alkalommal volt szó ezen a helyen. Valószínűleg az érintett műintézet költségvetése nem fedezné a fellpti díjat. Bár, mint gyakorló háziasszony, pontosan tudom, hogy arra van pénz, amire nagyon akarom, mert meg lehet teremteni a lehetőséget - persze, ehhez el kell dönteni, miről mondok/mondunk le a cél érdekében.


4424 -zéta- 2019-11-11 23:38:43 [Válasz erre: 4422 Edmond Dantes 2019-11-11 09:34:23]

Én is félreértettem, miért akarod zongorával hallgatni őket? ;-)


4423 Búbánat 2019-11-11 21:33:11

Musical Gála a Budapesti Operettszínház közreműködésével a MÜPA-ban!

A Musical Gálán 2019. november 16-án 20 órától a MÜPA-ban a Budapesti Operettszínház musical repertoárjából és egyéb jól ismert musical sikerekből hallhatunk részleteket a színház sztárjainak tolmácsolásában.

A nagy érdeklődésre való tekintettel egy délutáni gálát is – 16 órai kezdéssel -  beszúrtak!

Elisabeth, a Mozart!, az István, a király, a Szentivánéji álom, a Rudolf, az Elfújta a szél, A Szépség és a Szörnyeteg, a Rebecca, a West Side Story, az Evita és Az Operaház fantomja

Fellép: Dolhai Attila, Gubik Petra, Janza Kata, Kocsis Dénes, Polyák Lilla, Fischl Mónika és Szabó P. Szilveszter

Közreműködik a Budapesti Operettszínház zenekara és táncosai

Vezényel: Bolba Tamás

Rendező: Somogyi Szilárd

/Central Médiacsoport Zrt./


4422 Edmond Dantes 2019-11-11 09:34:23 [Válasz erre: 4421 telramund 2019-11-11 09:22:04]

Természetesen mindkét énekest ismerem (mint írtam: "két igazi operai világsztár") ... éppen ezért sajnálkoztam afölött, hogy nem szerepben lépnek fel Bp.-en, hanem áriaesten, amire valószínűleg nem fogok elmenni.


4421 telramund 2019-11-11 09:22:04 [Válasz erre: 4420 Edmond Dantes 2019-11-11 08:37:05]

Lawrence Brownlee -t valószínűleg nem ismeri,pedig igen kiváló Flórez nagyságú koloratúr tenor.igen magas árfolyamon.Legutóbb hallgathatta  a Bolsojban Obraczova emléklére rendezett Grandiozus gálán.Ideje lenne követnie a jelenlegi énekes felhozatalt és nem leragadni a sztárolt,kissé túllihegett szopránoknál és tenoroknál.Remélem a tenorral együtt fellépő Kolonits Klára  ellen nincs kifogása,hogy zenekar kíséri .

.


4420 Edmond Dantes 2019-11-11 08:37:05

A 2020-as BTF-en két igazi operai világsztár is fellép: Kristine Opolais (Jose Simerilla Romeroval) és Lawrence Brownlee (Kolonits Klára és Yijie Shi társaságában) ... számomra sajnálatos módon mindkettő zenekari áriaesten.


4419 Búbánat 2019-11-07 21:14:21

LUI VERDI III. (apák, szerelmek, barátok) - Budapest Music Center

Stiffelio – Nyitány

Macbeth – Perfidi!… Pietá rispetto amore

Traviata  – Di Provenza il mar, il suol

Don Carlos – Per me giunto

Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata

Macbeth – Balettzene

Az álarcosbál – Eri tu

Don Carlos – O Carlo, ascolta

 

Közreműködik | Kelemen Zoltán

Óbudai Danubia Zenekar

Vezényel | Pál Tamás

Verdihez fel kell nőni, énekesi szempontból legalábbis mindenképp. Hatványozottan igaz ez a férfi főhősökre: sok nagy művész évtizedeken keresztül csiszolta egy-egy jelentős Verdi szerepét, mire rátalált a figura mélyén megbúvó emberre. Mert az opera csodája nem a hangokban, hanem a hangokból kirajzolódó drámában van – ez ugyan közhely, mégis ritkán történik meg a nagy találkozás. Verdi a férfiakkal szemben kissé szigorúbb, mint a női főhősök esetében: több a gonoszság, az önkényeskedés, de itt is sok száz árnyalatát lehet felfedezni a rendszerint szenvedő, és küszködő férfiléleknek.

A sorozat házigazdája | Eckhardt Gábor

2019-11-22 | 19:00

LUI VERDI III.

Budapest Music Center – Koncertterem | Budapest 1093 Mátyás u. 8.

Jegyár |2800,- Ft


4418 Héterő 2019-10-30 20:25:08

             Hetedik Egri Kamaraopera Fesztivál
2019. nov. 21. – nov. 24.

A Mozart és Salieri, az   ...és Echo, valamint a Boci boci tarka előadásra
a Kepes Intézetben lehet jegyet vásárolni 1500 forintos áron (Eger, Széchenyi u.16.) november 5-étől,
a Tancréd... és az Apollo... ingyenes, de regisztrációhoz kötött:
jegy.kamaraopera@gmail.com


4417 Búbánat 2019-10-23 20:41:58 [Válasz erre: 4385 andy 2019-10-01 23:24:37]

„Csodák és álmok” - Villazón a Müpában

szerző: Reviczky Katalin

Új Ember Hetilap – 2019. október 20.  

„2004-ben robbant be a komolyzenei életbe, és azonnal az operaéneklés csodájának tartották. Ma is sokoldalú és körülrajongott művészként jegyzik a mexikói születésű Rolando Villazón Mauleónt, aki a közelmúltban második alkalommal járt néhány órára Budapesten. Tavaly Monteverdi Orfeójának koncertszerű előadásán meggyőzte a közönséget arról, hogy a korai barokk zene közegében is jól érzi magát. Ezúttal pedig anyanyelvén megszólaltatott spanyol és latin-amerikai, jobbára népzenei ihletésű dalok világába kalauzolta el közönségét, amely ugyan nehezen melegedett bele a dalestbe, később azonban annál lelkesebben ünnepelte az énekest. Villazón szokatlanul széles műfaji változatosságot mutató repertoárt mondhat magáénak. A most felcsendülő, részben az egzotikus színezetű múltból, részben a jelenből választott dalok pianóikkal és crescendóikkal jól tükrözték a művész nyugtalan, vibráló egyéniségét.”

[…]

„Villazón nem kíméli sokoldalú tehetségét. Bár hangjának fénye sajnos nem a régi, és hangerejéből is veszített, az előadó megnyerő egyénisége mit sem változott. Ma is azt a benyomást kelti, mint korábban, hogy két végén égeti a gyertyát. Játéka, előadásmódja nemegyszer még a dalinterpretációknál is olyan túlfűtötten drámai, hogy a néző szinte aggódik, túléli-e a művész a fellépést. Vasakarat ez, állandó tanulás vagy egyszerűen csak életszükséglet, alkati igény? Az égiek műve, vagy mind együtt, amit felsorolt? C’est ça! Talán egyfajta ars poetica, amit nem lehet megfogalmazni.”


4416 Klára 2019-10-22 14:55:06

off: csak egy apró megjegyzés, az a párezer külföldi, aki lelkesen a "demokratikus rezon" reményében szavazott, mi a búbánatot csinál ebben a terrorsúlytotta országban, és miérz él Budapesten, nem pedig ..........bárhol. Talán csak nem a terrorizmus mentes viszonylag nyugodt létezési lehetőség miatt?






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.