Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények
Köszönjük szépen a gyűjtést, szerintem a Fischer-féle IV-re érdemes lesz odafigyelnünk...
Lusta vagyok linket adni, de:
IX. szimfónia: Müpa, 2019. február 7., csütörtök, 19. 31, MÁV Zenekar, Maxim Vengerov
IV. szimfónia: Müpa, 2019. március 22, péntek, 19.30 - NFZ, Hamar Zsolt
Müpa, 2019. május 9, csütörtök, május 10., péntek: 19.45, május 11., szombat, 15.30 - BFZ, Fischer Iván
Ne ragadtasd el magad, közös nevező mindig van, a matematika és az élet szerint is.:)
Gardinerben egyetértünk, meg merem kockáztatni hogy az a Requiem az évad csúcspontja volt.
Currentzisben nem. Szerintem túl volt hype-olva. Jó volt, szép volt, de hogy sziporkázóan zseniális lett volna, abban kételkedem. A 4. utolsó tétele iszonyatosan lelassítva az alig hallható szólistával pedig kifejezetten csalódás. (Akárcsak a totál oda nem illő ráadás.) Persze ha neked ez nyitotta ki Mahler világát (és végülis ez a lényeg), akkor nyilván nincs a kettőnk élménye között közös nevező.
Én is így éreztem a Brucknerrel, a 2. tétel engem nagyon szíven ütött.
Szerintem a Bartók is kifejezetten jó volt. Persze nem az utolsó szó a Zenéről, de nekem tetszett, élveztem.
Hú ezeket nem is tudtam!
És kik lesznek az előadók? Linket tudnál adni? (Csak hogy ne kelljen rákeresnem...)
Egyszer hallottam élőben a 9.-et az NFZ-vel egy vendégkarmesterrel, de azt akkor túl erőszakosnak éreztem, már csak azért is mert viszonylag közel ültem és az előadók a zengető kamrákat is zárva tartották, pedig szerintem ehhez már ki kell nyitni.
OK, várhattam volna 56 percet. No de van szerinted olyan megfejtést beküldő, aki a fórumok hsz-aiból puskázik?
Csodás este volt, nagyon szerencsések voltunk, hogy ennek részesei lehettünk. Bruchner VI. szinfoniája, főleg annak 2. és 3. tétele mindent vitt. Én is úgy gondolom, hogy bátor és gesztusértékű választás volt ez a Bartók darab, mindemellett talán szerencsésebb lett volna mást választani.
Még mindig a 2 nappal ezelőtti Simon Rattle koncertről.
Sajna kissé beteg lettem azután, ezért csak most szólnék hozzá. Először is szeretnék egy nagy-nagy köszönetet mondani a MÜPA-nak mert ez a bérletes koncertsorozat eddig óriási volt. Gardiner-Currentzis-Rattle, egy ilyen bérlet megállja a helyét a világ bármelyik nagyvárosában, kivételes élményben volt részünk, a magam részéről nagyon hálás vagyok érte. Egy ilyen sorozat után óhatatlan, hogy az ember kicsit összehasonlítsa a produkciókat. Almát a körtével hasonlítani mindig kockázatos és nyilván a tetszés-nemtetszés kategóriája igencsak szubjektív. Egy biztos, számomra Gardiner fantasztikus volt, évek óta nem hallottam ilyen Verdi Requiemet, pedig minden évben azzal a reménnyel megyek el, hogy talán majd most... Ez a most ebben az évadban jött el. Currentzis és a Permi Zenekar produkciója pedig annyira zseniális és lélegzetelállító volt, hogy nem is találok rá szavakat.
E két produkcióhoz képest a Rattle koncert csalódás volt. Ez a csalódás persze csak viszonylagos, mivel ha csak ezt az egy koncertet nézzük, akkor ez is nagyon-nagyon jó volt, kimagaslóan jó azokhoz a produkciókhoz képest, amelyeket általában hallgathatunk hazánkban. De ennyi. Nem volt sem fantasztikus, sem lélegzetelállító, egyszerűen nagyon jó volt. Az első részben Bartóknak talán a Csodálatos Mandarin melletti legjobb művét hallhattuk, a Zenét. Egy külföldi zenésznek ezt a művet eljátszani - nekünk, magyaroknak -, mindig kockázatos vállalkozás, mivel ez a mű hozzánk-, rólunk-, és belőlünk szól, a miénk, vagy mi vagyunk az övé, nem is tudom... Simon Rattle értő, és profi módon tolmácsolta ezt a művet, de nem megrendítően és nem extatikusan, és ez így önmagában kevés. Pedig vannak (vagy inkább voltak) külföldi karmesterek, akik nagyon értették ezt a Zenét, elég, ha csak Pierre Boulezre utalok. Számomra ez a profi és eléggé steril előadás csalódás volt, minden a helyén volt, a zenekar precízen követte az instrukciókat, a hangzás szép volt és homogén, de valami mégis hiányzott, nagyon hiányzott...
A második félidő Bruckner szimfóniája, hát mit is mondjak róla? Szemben Currentzis Mahlerével, amely után azt mondtam, hogy számomra ez az előadás releváció volt, és akkor jöttem rá, hogy Mahler milyen sziporkázóan zseniális, Brucknerről nem változott a véleményem. Egy tisztes középszerű mesterember, nem több, nem kevesebb. Rattle kotta nélkül vezényelt - biztosan nagy kedvence - a zenekar hangja betöltötte a hatalmas termet, a rezesek szóltak, ismétlés ismétlés hátán, hol hangosan, hol még hangosabban. Az biztos, hogy a Londoni szimfonikusok nagyon jók, profik, és rutinból mindent tudnak, kiváló hangzás, nagyszerű stílusérzék és Rattle is nagyon érti a dolgát, nemhiába elismert karmester világszerte. És az is biztos, hogy ez a Bruckner közelebb áll Rattle-hez és a zenekarhoz, mint Bartók. Hát, nekem ez az utóbbi a legnagyobb bajom a két nappal előtti estével.
Sajnos tévedsz ld. 4153: 2019-01-15 11:05:35 (beküldés határideje 11:59:59 volt); én már előző du. beküldtem, de ha benézel, látni fogod, hogy arrafelé mostanában spoiler-ügyekben nagy ám a szigor és az irgum-burgum ;-)
OK, az első rész szólistái korrektek voltak. De Trinidad fényes csillaga!!!
Bruckner maga a megvilágosodás. Most tavasszal 2 zenekar is előadja ugyancsak csodálatos 4. szimfóniáját, sőt heteken belül 9. is lesz! Csak így tovább!!! :ODDD
Hollerungot kifelejtettem. Hamart nem láttam.
Hopp, ez a kritikus úrnak szólt:)
Na, ebből is látszik, hogy enyhén szólva képtelen vagyok mindenre.
Én láttam Hamar Zsoltot és Hollerungot is.
Én voltam, mondjuk pont máshogy látom mint az előttem szólók. :-)
Nekem nagyon tetszett, és én valóban nem foglalkoztam még eddig a Bruckner 6.-kal és valóban megvilágosodásszerű volt az élmény. De a Bartók is tetszett.
Ellenben én a Permiek koncertjére mondtam volna, hogy korrekt volt, de aki nem volt rajta, az nem veszített semmit.
Én már nem foglalkozom a Kimernyával, és ha nem tévedek, a hsz-t a beköldési határidő után küldtem el.
Sőt Csengery Kristóf is, egy általam ismert ügyvéd meg egy első hegedűszólamban játszó úriember az NFZ-ből. Kukucskáltam a VIP-szalon felé, de nem láttam ott senki híres embert. Mások láttak ilyeneket?
Jaj, de jóóóó!
Utolsó koncert a Hungarian Quartet volt. Ma sem tudok menni.
Csörgő Simon koncertjén én voltam, beszámoló íródik... :-)
Igen!
De töretlenül haladok a cél felé.
Nos, ez a beírás talán kissé korán került ma fel a fórumra, tekintve, hogy a tegnapi Kimernya?-kérdés megfejtését 1/1 tartalmazza, röviden: spoiler-gyanús :-)
Szerintem ennél nagyobb veszteség téged is ért már. Főleg, ha hm... nem szereted Brucknert. (A permiek Mahler-estjét viszont sajnálhatod.)
Akkor ne sajnáljam, hogy kihagytam?
Megint be vagyok havazva, de iszonyatosan.
Én + a főszerkesztő úr. Többre számítottam. A Zenében Valaki, Aki a Matskákat is Szerette, lesöpörte az ángliust. A Bruckner/6 korrekt volt. Koncert után lelkendező hallgatók, akik nyilván ekkor hallották először (élőben) Kántor Uram eme szösszenetét, elragadtatottan nyilatkoztak, hogy ez az interpretáció megnyitotta előttük a művet, milyen gyönyörű dallamok vannak benne stb.
Volt valaki Sir Simon koncertjén?
Meséljetek!
BOLSHOI - Best of VERDI, PUCCINI, GOUNOD, TCHAIKOVSKY operagála
A VILÁGHÍRŰ MOSZKVAI BOLSHOI SZÍNHÁZ SZÓLISTÁI MAGYARORSZÁGON
Az operagálán Medveczky Ádám Kossuth- díjas karmester vezényel, illetve közreműködik a több mint 60 fős Monarchia Szimfonikus Zenekar.
A Bolshoi szólistái:
Elena Zelenskaya: szoprán
Svetlana Shilova: mezzó szoprán
Olga Ionova: szoprán
Andrei Grigoriev: bariton
Roman Muravitsky: tenor
Aleksey Neklyudov: tenor
Előadások:
2019. 01.08. 19:00 Debrecen- Kölcsey Központ
2019. 01.09. 19:00 Budapest- Erkel Színház
Program:
1.rész
1.Orchestra
2.Arensky «Song of the off-stage singer»-Raphael-A.Neklyudov-2.18
3.Puccini «Quando me'n vo…»- La Boheme-Musetta-O.Ionova-2.50
4.Puccini «Rodolfo Marcello duet»-La Boheme-R.Muravitsky-A.Grigoriev-4.00
5.Saint-Saens «Mon couer s’ouvre a ta voix»-Dalila- S.Shilova-6.00
6.Verdi «Lunge da Lei»-Alfredo-La Traviata-A.Neklyudov-3.30
7.Cilea «Ecco:respire appena»- Adriana Lecouvreur -E.Zelenskaya-4.20
8.Verdi «Dio,Che nell’alma infondere»- Don Carlo- A.Neklyudov-A.Grigoriev-2.20
9.Puccini «E lucevan le stelle”-Tosca-Cavaradossi-R.Muravitsky-4.30
10.Verdi «Cortigiani vil razza dannata»-Rigoletto-A.Grigoriev-5.00
11.Verdi «Bella figlia dell’amore»-Rigoletto- O.Ionova, R.Muravitsky,S.Shilova, A.Grigoriev-6.00
2. rész
1.Offenbach «Belle nuit…»-Les Contes D’Hoffmann- E.Zelenskaya-S.Shilova-4.00
2.Gounod «Je veux Vivre»- Romeo et Juliette-O.Ionova-4.00
3.Bizet La Habanera-Carmen- S.Shilova-4.00
4.Gounod «Ange adorable»- Romeo et Juliette- A.Neklyudov-O.Ionova-4.50
5.Verdi «O Carlo,ascolta...»-Don Carlo- A.Grigoriev-3.40
6.Puccini Nessun Dorma–Turandot-R.Muravitsky-3.50
7.Puccini «Vissi d’arte»-Tosca- E.Zelenskaya-3.20
8.Rimsky-Korsakov «Tzarevna Lebed»-The Tale of Tzar saltan-O.Ionova-3.00
9.Tchaikovsky «Kuda,kuda,vi udalilis»-Lensky-Eugene Onegin-A.Neklyudov-6.00
10.Tchaikovsky «Lisa Polina duet»-Pique Dame- E.Zelenskaya-S.Shilova-2.40
11.Tchaikovsky «Chto nasha Giz’n…»- German-Pique Dame- R.Muravitsky-2.00
12.Puccini «In questa reggia…»-Turandot -E.Zelenskaya-5.00
13.Mozart «La ci darem la mano»- Don Giovanni-trio-A.Grigorie-E.Zelenskaya- O.Ionova- S.Shilova- 3.00
14.Il Brindisi-La Traviata-tutti!-3.30
Egyébként Szántó Andrea a Leoncavallo Bohéletben nem énekelt rosszul, sőt, nekem tetszett, annak ellenére, hogy bemondták, hogy beteg és ha jól emlékszem azt is, hogy le akarta mondani a szereplést.
Talán az utolsó Kocsis-koncerteken?
Igaz, ott valóban Vizin volt, Szántót valamikor máskor hallhattam Juditként.
Hát én bizony (már?) nem emlékszem különbségre. A két mezzót azért keverhetted össze, mert Vizin Viktória az Eötvösben énekelt a télen és utána Szántó Andrea Juditot. Egyik sem volt kimagasló.
Igen, Vizin Viktória
Igen, Vizin Viktória
Vizin Viktória volt Judit...
Azért nagyon is volt különbség. Nekem egyébként Szántó Andrea maradt meg abból a Kékszakállúból inkább.
Szabó Bálint pedig a müncheni Parsifalban is énekelt, Titurelt.
Annak a produkcionak ket elonye volt: ketszer lehetett meghallgatni a darabot egy este es Fischer Adam vezenyelt. Sem a ket enekes nem hagyott bennem emleket sem a ketfele megkozelites (ferfi/no felol) kozott nem fedeztem fel semmi extra kulonbseget. Talan nem is volt.
Szabó Bálint operaénekesről, szerepeiről, szerepalakításairól infók az alábbi linkeken is hozzáférhetők:
https://www.operabase.com/a/B%C3%A1lint_Szab%C3%B3/2460/hu
https://operafesztival.hu/index.php/hu/eladok/szolistak/1697-szabo-balint
http://www.kolozsvariradio.ro/2015/01/14/zeneter-szabo-balint-sikertortenetei/
https://www.staatsoper.de/en/biographies/detail-page/szabo-balint.html
https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/szabo-balint-az-opera-bastille-ban-69106.html
Az maradt meg bennem, hogy semmi nem maradt meg SzB Kékszakállú-jából .
Gondolom, Kaufmann-rajongók tömege nézte-hallgatta a müncheni Otellot. Nos, abban Szabó Bálint énekelte Lodovico szerepét. Ez eléggé "megbecsült" státusz?
Elsősorban német színpadokon (elég jó helyeken) jó ideje megbecsült énekes.
9 éve azon a bizonyos, "2 Kékszakállú egy este" projektben volt szerencsém a Bartók-opera címszerepében látni/hallani, akkor nem lettem egyértelmű rajongója, de az az ötlet eleve nem énekesbarát módon volt tálalva...
És őt valaki hallotta már, hogy milyen? Mondjuk 800 forintot ezekben az operaínséges időkben megér nekem két koncertszerű előadás januárban - megnézem a Sábát is, de sajna a Hollandira minden jegy elkelt, mire észbe kaptam.
Az Operaház honlapja szerint Sz.B., azaz Szabó Bálint...
Két hét múlva Boccanegra a MüPában és Fiesco még mindig N.N..
4131-4132: köszönöm! :-)
Komolyan dolgozom is azon - hogy az effajta recenziókat - a regisztrált író-olvasó engedélyével a fórumból a címoldalra emelhessük. Szándékaink szerint a Momus nem arra van, hogy valaki felkért szakértő leírhassa a "hivatalos" véleményt. Valamennyien rajongók vagyunk, egyenrangú közönség, akik szívesen megbeszélik egymás közt az élményeiket.
Sajnos Karita Mattila koncertjén nem tudtam ott lenni, Edmond Dantesnek külön köszönöm a beszámolót!
Megjegyzem mennyire hiánypótló az effajta, szépen megfogalmazott hangverseny recenzió mind itt a Mómuson, mind az offline médiában. Ezen a fórumon sajnos operák, és főleg az operaénekesek teljesítményének taglalása kissé túlterjeszkedik. (Gondolom az idelátogatók többsége jelenlegi, vagy ex-kórustag)
Európa nagy részén minden koncert után minimum a helyi, de sok esetben az országos sajtó kulturális rovata is értő kritikát közöl. Ez nagyon fontos része a klasszikus zenei hangverseny életnek, ami a koncert látogató közönség számára is jó fogódzó.
Úgyhogy kár egy jótollú, lelkes hangverseny látogató kritikáját kóstolgatni. Nehogy elmenjen a kedve az ilyen hiánypótló, "jószolgálati” tevékenységtől!
Hát... Ezt sajnos nem fogjuk megérni. :O(((