Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények
Kedvcsináló - és információk - az olvasóknak, akik készülnek a koncertre...- ha elolvassák a két interjút.
Igen, láttam, nem erről írtam! A közös koncertet talán mégis másképp kéne hirdetni.
És akkor kik szerepeltek és énekeltek helyette?
A Müpa magazin (2018. január-február szám) címlapján Diana Damrau fotója; benne a 24-25. oldalon Damrauval, a 26-27. oldalon Kaufmann-nal beszélgetések leközlése a február 22-i közös koncertfellépésük felvezetéseként.
Otello énekkar és gyermekkar nélkül? Vagy MüPa csupán "lefelejtette" őket a színlapról? (Az alkotók között feltűntetik a két karigazgatót.)
Rákerestem a február 22-i Jonas Kaufmann és Diana Damrau koncertre a müpa honlapján, és csak Jonas néz rám. Diana még egy kicsinyke képet sem érdemel, vagy annyira mellékszereplő a dalesten? Vagy ez a hozzá nem értés és bunkóság?
Ezek az Operamacerák jelentős részben improvizatívak, szerintem jó ez így, de ilyenkor nem lehet pontosan kiszámítani az időigényt. A délutáni előadás igen hirtelen ért véget, elképzelhető, hogy volt még valami a "tarsolyban", amire már nem került sor, és ebben lett volna Kolonitsnak szerepe (mármint hangilag is).
A délelőtti és a délutáni előadás is Cherubinóra volt kihegyezve, és Kálnay Zsófia nagyszerűen teljesített. Megismerhettük remek humorérzékét, improvizatív készségét és atlétikus képességeit is. Meg persze jól is énekelt. :-)
Gondolom, nem lehetett volna a grófnőt a középpontba helyezni, most, hogy Kolonits a belcanto-operairodalom legnehezebb szopránszerepére készül, életében először (a Norma premierje jövő pénteken lesz Debrecenben).
Azt sejtem, hogy mivel ezek az operabeavató ifjúsági előadások nem fix forgatókönyv alapján működnek, az eredetileg tervezett számokból kevesebb került megvalósításra. Nyilván a művésznő sem ült volna fölöslegesen ki, ha tudja, hogy nem lesz rá szükség...
Tisztelt "zéta"! Biztosan úgy van ahogy tetszett írni: délelőtt énekelt. Sőt január 12-én is énekelt A vámpír előadásán, valószínűleg később is fog énekelni.
A vasánap délutáni előadáson, amelyiket említettem, a telt házas - 459 fő - közönség azonban hiába várta a hangbani jelenlétét is. Kizárólag csak ennyit említettem.
Délelőtt viszont énekelt... :-)
Érdekes „fellépése” volt ma délután 15-17 óra között a Müpa Fesztivál Színházban Kolonits Klárának.
Opera-Macera címen a Figaro házassága opera egyes részeit elemezte Dinyés Dániel és Göttinger Pál nagyon élvezetesen. A Momus honlapján is megtalálható közreműködő énekesi listán első helyen Kolonits Klára neve szerepel.
Nevezett művésznő: meghajolt a szereplők bemutatásánál, egész idő alatt ült a színpad jobb oldalán, átvonult a színpadon Cherubino átöltöztetési jeleneténél, majd meghajolt a záró tapsoknál. A nagyon szórakoztató másfél órás produkció alatt – ellentétben a többi feltüntetett énekessel - egy árva hang sem hagyta el a torkát.
Figyelemre méltó volt.
A szerdai Ucsida-koncertre van egy eladó, megfizethető jegyem.
Privát üzenetben megtaláltok.
Mint említettem, nekem a régi rádiófelvétel a mérce; ha a zene jól szól, már félig-meddig elégedett leszek; az énekszólamok sem hinném, hogy teljesen élvezhetetlenek lesznek... Úgyhogy várjuk ki a végét!
Szép Galathea szerepében a rángatózó hangú Lukács Anita, Ganimédesz pedig a prózában recsegő Hábetler András! Biztosan felejthetetlen élmény lesz!
A Müpában bemutatásra kerülő Szép Galatheát azért is igen várom, mert Franz von Suppé invenciózus és szellemes operettjéhez élő előadásban még sohasem volt szerencsém, ugyanakkor a Rádió Dalszínháza pazar felvételét a hatvanas évekből nagyon jól ismerem és szeretem. Csodás szereposztásban vették fel a rádió stúdiójában ezt az egyfelvonásos, vidám "antik" témájú darabot:
Galathea: László Margit
Pigmalion: Réti József
Ganimédesz: Melis György
Mídász: Palcsó Sándor
Utóbb a Zenés TV Színház elkészítette az operett televíziós változatát - prózai szereplők játszottak, a karakterek énekhangja e rádiófelvétel hanganyagáról szólalt meg. (play back)
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2018-02-16 19:30:00
- Suppé: A szép Galathea
- Bartók: A fából faragott királyfi - táncjáték, op. 13, BB 74
"A műsoron szereplő két művet az átváltozás jelensége köti össze: egy ember által teremtett tárgy életre kel.
A szép Galathea című operettben a megelevenedett szobor leválik alkotójáról, önálló érzései lesznek, melyeken az alkotó már nem uralkodhat többé. Suppé műve a másik elengedéséről szól: nem kérhetjük számon másokon az önnön álmainkat, nem formálhatunk senkit olyanná, amilyennek mi szeretnénk. Suppé A szép Galathea című operettje Sylvie Gabor rendezésében elevenedik meg.
A fából faragott királyfi történetében a királyfi által a maga képére alkotott fabáb elfoglalja alkotója helyét. A királylány a hús-vér királyfi helyett a fabábot választja, és nem veszi észre, hogy az csak látszólag azonos a királyfival. Végül ráébred tévedésére, ám a királyfi visszautasítja, és ezért meg kell szabadulnia a külsőségektől. Az átváltozás Bartóknál egyfajta megtisztulást is jelent: a királyfi és királylány akkor lehetnek egymáséi, ha levetik külsőségeiket, ha puszta önmagukat adják a másiknak. A száz éve született művet Cakó Ferenc különleges homokgrafikája illusztrálja."
Rendező: Budafoki Dohnányi Zenekar, Müpa
AZ ÁTVÁLTOZÁS -
Suppé: Szép Galathea
Galathea: Lukács Anita
Pigamlion: Horváth István
Ganimédesz: Hábetler András
Mídász: Szerekován János
Jelmez és díszlet: Árva Nóra
Rendező: Sylvie Gabor
* * *
Bartók: A fából faragott királyfi
Cakó Ferenc – homokgrafika
Vezényel: Hollerung Gábor
Szereplőváltozás az újévi koncerten
A Müpa honlapján olvasom: 2017. december 29
Tájékoztatjuk kedves közönségünket, hogy Thomas E. Bauer megbetegedése miatt január 1-jén, Haydn A teremtés című oratóriumában az éppen Budapesten tartózkodó kiváló operaénekes, Sebestyén Miklós lép színpadra.
Hamar Zsolt ünnepi zenékről és zenei ünnepekről
szerző: Pallós Tamás
Új Ember Hetilap - 2017. 12.17.
Nemrég, a 2017–2018-as évad elején új kezdeményezésükről, a Nemzeti Filharmonikusok templomi koncertjeiről kérdeztük Hamar Zsolt zeneigazgatót. Advent és a közelgő karácsony kapcsán most többek között a Kocsis Zoltántól „megörökölt” Diótörőről, a félreértett Csajkovszkijról, az örök Bachról és a decemberben induló nagy akadémiai projektről beszélgettünk. Kiindulópontunk Csajkovszkij mesebalettjének hazai „elmaradhatatlansága” volt.
Tehát akkor helyesen:
Bartók Rádió közvetíti ma este:
19.35 – kb- 22.00 Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet
Kodály 135 - ünnepi hangverseny
Km. Kristóf Réka, Mester Viktória, Kovácsházi István, Sebestyén Miklós (ének),
Kántor Balázs (gordonka),
Bizják Dóra (zongora),
a Nemzeti Énekkar (karig.: Somos Csaba) és
a Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
Műsor:
1. Két ének - mély férfihangra zenekarral
2. Fölszállott a páva - változatok magyar népdalra
3. Jézus és a kufárok - vegyeskarra
4. Békesség-óhajtás - vegyeskarra
5. Szonatina - csellóra és zongorára
6. Budavári Te Deum
Tegnap elírtam, ma este lesz megtartva ez a Kodály-koncert a Müpában - amit a rádió élőben közvetít.
Ma este a Bartók Rádió közvetíti
19.35 - kb. 22.00 Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet
Ünnepi hangverseny Kodály Zoltán születésének 135. évfordulóján
Km. Horváth István (tenor), Rácz István (basszus)
a Magyar Rádió Énekkara, Gyermekkórusa és Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Vásáry Tamás
1. Psalmus Hungaricus
2. Szimfónia
3. Nyári este
4. Budavári Te Deum
Zéta írta a Juan Diego Flórez topicba. Átírom ide a hírt:
Betegség miatt új időpontban, 2017. december 30-án lép színpadra Juan Diego Flórez a Müpában
A Müpa tájékoztatja a közönséget, hogy Juan Diego Flórez ma esti, 2017. december 11-én 19:30 órára a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe meghirdetett áriaestje betegség miatt elmarad. Az előadást új időpontban, 2017. december 30-án 19:30 órakor rendezi meg a Müpa.
A megváltott jegyek és bérletek az új időpontra automatikusan érvényesek, vagy december 11-én 19:30 óráig visszaválthatók a helyszínen, valamint 19:00 óráig a Müpa Andrássy út 15. alatti állandó jegypénztárában, vagy értéküknek megfelelően levásárolhatók a Müpa saját rendezésű produkcióira.
Művészetek Palotája
Juan Diego Flórez áriaestje
Vezényel: Guillermo García Calvo
Közreműködik: Liszt Ferenc Kamarazenekar
2017. december 11. hétfő19:30 — 22:00
Egy szünettel
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
- Mozart: A varázsfuvola - Nyitány
- Mozart: Szöktetés a szerájból - Ich baue ganz
- Mozart: A színigazgató - Nyitány
- Mozart: Don Giovanni - Il mio tesoro
- Mozart: Il ré pastore (A pásztorkirály) - Si spande il sole in Faccia
- Mozart: Szöktetés a szerájból - Nyitány
- Mozart: A varázsfuvola - Dies Bildnis
- Mozart: Idomeneo - Fuor del mar
- Rossini: Otello - Che ascolto oihme
- Rossini: A tolvaj szarka - Nyitány
- Donizetti: Szerelmi bájital - Una furtiva lagrima
- Donizetti: Roberto Devereux - Ed ancor la tremenda porta
- Donizetti: Don Pasquale - Nyitány
- Puccini: Bohémélet - Che gelida manina
- Verdi: Luisa Miller - Nyitány
- Verdi: Rigoletto - Questa o quella
- Verdi: A lombardok - La mia letizia
Hivatalosan is együttműködik a Filharmónia Magyarország a Nemzeti Filharmonikusokkal
Stratégiai együttműködésről írt alá megállapodást Szamosi Szabolcs, a Filharmónia Magyarország ügyvezető igazgatója és Herboly Domonkos, a Nemzeti Filharmonikusok megbízott főigazgatója csütörtökön Budapesten.
(Fidelio/MTI)
Bartók Rádió ma esti koncertközvetítése
19.35 – kb, 21.00 Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet
Angyalhangok - a Cantemus Kórus adventi koncertje
2017. november 26. vasárnap19:30 — 21:00
Vezényel: Szabó Dénes, Szabó Soma
Közreműködők:
Tóka Ágoston - orgona
Vigh Andrea – hárfa
Cantemus Gyermekkar, Pro Musica Leánykar, Cantemus Vegyeskar, Cantemus Ifjúsági Vegyeskar, Cantemus Fiúkórus
Tervezett műsor:
- Händel: Zadok, a főpap
- Britten: A Ceremony of Carols, op. 28 - részletek
- Caccini: Ave Maria
- Palestrina: Hodie Christus natus est
- Schütz: Karácsonyi történet - záró kórus
- Javier Busto: O magnum mysterium
- Bracket: Az ajándék (Bob Chilcott feldolgozása)
- Gyöngyösi Levente: Asperges me
- Gyöngyösi Levente: Quo ibo a spiritu tuo
- Kocsár Miklós: O magnum mysterium
- Kodály: Angyalok és pásztorok
- Biebl: Ave Maria
- Ēriks Ešenvalds: Stars
- Britten: Ünnepi te deum, op. 32
- Gyöngyösi Levente: Puer natus
- Wade-Szabó Soma: Ó jöjjetek, hívek (Adeste fideles)
- John Rutter: Candlelight carol
- Gruber-Mohr: Csendes éj
A Müpa honlapjáról:
A Müpa által 2017/18-ra Az évad együttesévé választott Cantemus Kórus esetében valójában nem is egyetlen kórusról, hanem kóruscsaládról van szó. A történet több mint negyven éve kezdődött, Nyíregyházán. 1975-ben Szabó Dénes tanár és karnagy a város 4-es számú általános iskolájának felső tagozatos növendékeiből megalapította a Cantemus Gyermekkart, majd az iskolát elvégzett tagokból létrejött a Pro Musica Leánykar, sőt ebbe a körbe tartozik a Banchieri Énekegyüttes és a Cantemus Vegyeskar is. Idővel Szabó Dénes fia, Szabó Soma is bekapcsolódott a munkába, amely kezdettől - lévén az „őskórus” megalakulásának színhelye egy zenetagozatos iskola - a kodályi elvek szerint zajlott. A kórusok és karnagyaik művészi tevékenységének minőségét az évtizedek alatt összegyűlt számtalan versenygyőzelem, díj és kitüntetés, koncertek, hanglemezek, rádió- és tévéfelvételek sokasága jelzi. Ma már a Cantemus kóruscsalád a magyar hangversenyélet nélkülözhetetlen része.
Adventi koncertjük Palestrinától John Rutterig ívelő műsora a maga stiláris gazdagságával méltón jelzi, milyen felkészültek, sokoldalúak és rugalmasak a Cantemus kórusok. A koncerten a tiszta, emberi hang eszközével a karácsonyvárás örömét emelik angyali szférákba. Olyan, egymástól távoli zenei világok, mint Schütz vagy Britten, Händel vagy Kocsár Miklós művészete, meglepő egyértelműséggel alkotnak harmóniát és olvadnak össze egyetlen hangulati ívvé az advent misztériumában.
A koncertet 18.30 órai kezdettel, Előhang címmel beszélgetés előzi meg, amelyen a fellépő művészekkel és a műsoron szereplő művekkel ismerkedhetnek meg közelebbről az előadásra jeggyel rendelkezők.
Hülyéskedést félre téve: esetleg Zombola Péter II. szimfóniájában lehet olyan volális rész, melyet Halász Judit énekelhetett? A Vier lertzte Liedert nem hinném.
Igen, a Schumannban.
Tök véletlen bukkantam erre a programra:
http://www.bdz.hu/index.php?oldal=koncert&id=471&berlet=95
Vajon ő énekel?
https://hu.wikipedia.org/wiki/Hal%C3%A1sz_Judit_(sz%C3%ADnm%C5%B1v%C3%A9sz)
Az M5 csatornán láthatjuk ma 21.15 – 23.25 óra között a képernyőn:
MüpArt Classic koncertek
Dmitrij Hvorosztovszkij áriaestje (www.operavilag.net beszámolója a koncertről)
„A világ egyik vezető baritonja, a krasznojarszki születésű orosz operaénekes, Dmitrij Hvorosztovszkij 2016 tavaszán a Müpában szülőföldje vezető zenekarával és karmesterével lépett fel. A New York-i Metropolitan Opera ünnepelt sztárja áriaestjén az orosz és az olasz operarepertoár legnagyobb bariton szerepeiből válogatott műsorral érkezett, melyet a magyar közönség is hatalmas ovációval köszönt meg.”
(130 perc)
Családi okok miatt eladóvá vált egy MÜPA Hang-szálak bérlet :
dec.11. -Juan Diego Flórez
febr.10. - Bartók - A kékszakállú herceg vára, Eötvös Péter: Senza Sangue
febr.22. - Jonas Kaufmann, Diana Damrau
A bérlet a 2. emeleti oldalerkélyre szól, érdeklődni nálam privátban, köszönöm!
Én pedig követelem, hogy A ravasz rókácska főszerepét ezentúl ne szoprán, hanem valódi róka énekelje! Illetve az opera más szerepeit is a nevüknek megfelelő állat.
Nem mondok ellent annak, hogy ez rasszizmus, de nekem elsőként a hisztérikus őrület jutott szembe erről. Sajnos volt már példa arra, hogy mire képes a rasszizmus és a téboly együtt. (Úgy gondolom, a hisztériának ugyanerről a tövéről fakad a görög kereszt leretusáltatása a joghurtos dobozokról egy áruházlánc intézkedésére, illetve a Ploërmel főterén álló pápaszobor botrányos ügye is.)
No, ez a vegytiszta rasszizmus. Nem a művész tehetsége számít, hanem a származása.
Egyébként a Gershwin örökösök Porgy-hoz kapcsolódó megkötése is rasszizmus.
Csocsoszánt ezentúl csak japán énekelje, Radamest csak arab, Lakmét csak hindu, Kalafot csak tatár. Hogy Otellóhoz hogy találnak mórt és varég Varjág vendéget. Píszíék majd megoldják.
Müpa honlapjáról
Kocsis Zoltán-emlékkoncert |
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem |
Egy éve távozott el közülünk Kocsis Zoltán, hiányt hagyva maga után, de feladatot is adva: a magyar zenésztársadalomnak meg kell őriznie és ápolnia kell az örökséget, amelyet a korszakalkotó muzsikus ránk hagyott. |
Ázsiai karaktert csak ázsiai énekelhet?
"A Music Theatre Wales műsorra tűzte Eötvös Péter operáját, a Roland Schimmelpfennig-drámából készült The Golden Dragont. Az énekesek között nincs ázsiai származású, emiatt többen rasszizmussal vádolják a társulatot."
"Eötvös Péter operáját az Ensemble Modern és az Opera Frankfurt felkérésére komponálta, a bemutatót Frankfurtban, 2014. június 29-én tartották. A részben tragédia, részben komédia műfajú produkció ázsiai karaktereit a walesi társulat nem ázsiai származású énekesekre bízta, ez okozta egy ázsiai gyökerű színész és társulatvezető felháborodását, amelyhez többen csatlakoztak."
(Papageno)
Eötvös Péter operáját levették a műsorról, mert minden szereplője fehér
" Eötvös Péter Der goldene Drache (Az Arany Sárkány) című operája egy kínai étteremben játszódó tragikomikus történet, viszont a Music Theater Wales produkciójában fehér emberek játszották a szerepeket. A társulat indoklása szerint az opera egy mindenkire érvényes, általános sztorit kíván bemutatni, de a Hackney Empire más állásponton volt. Közleményük szerint a nem megfelelő szereposztás nem összeegyeztethető az intézmény azon törekvésével, hogy "a különbözőség zászlóvivői legyenek", és elérhetővé tegyék a színházi szakmát mindenféle bőrszínnel rendelkező emberek számára."
(Fidelio)
Annyi minden élvezett már műemléki védettséget, és mégis! Legfeljebb majd megszűnik a védettség.
Persze, a remény hal meg utoljára!
A VI-os stúdió talán műemléki védettséget élvez. És vajon mi lesz a XXII-es stúdióval?
A MÜPA honlapjáról
„Az operett legjava a Müpában”
„Bécs a Müpába költözik!
"2018. február 15-én a Met három operasztárja - Marlis Petersen, Piotr Beczała és Thomas Hampson - a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának közreműködésével a legnépszerűbb operettslágereket hozza el a magyar közönségnek."
Bécsi, bécsibb - operett!Marlis Petersen, Piotr Beczała és Thomas Hampson operettestje
- Zeller: A madarász - nyitány
- Lehár: Giuditta - Octavio belépője (Szép itt az élet és oly vidám)
- Kálmán: Marica grófnő - Jöjj, cigány
- Kálmán: A csárdáskirálynő - Táncolnék
- ifj. J. Strauss: A denevér - keresztmetszet
- - Nyitány
- - Óra-duett - Ez az ízlés, ez a kellem….
- - Quadrille
- - Csárdás - Hazámnak dalára nyugtom nem lelem
- - Tercett - A szívem úgy reszket
- Millöcker: A koldusdiák - Ollendorf belépője (Szépen bánjak tán a nőkkel?)
- Millöcker: Dubarry grófnő - Ez ő, ez ő, a Dubarry
- Millöcker: A szegény Jonatán - nyitány
- Lehár: Paganini - Nem szeret így téged más
- Lehár: Paganini - Volt nem egy, de száz babám
- ifj. Johann Strauss: Bécsi vér - keringő
- Stolz: Bécsi dal - Bécs csak éjjel lesz szép
- Kálmán: Marica grófnő - Mondd meg, hogy imádom a pesti nőket
- Stolz: A kedvenc - Te légy a lelkem császára
- Siecynski: Bécs, álmaim városa
"Könnyed, fülbemászó, de operai igénnyel megírt dallamokkal és sok humorral átszőtt történet, amelynek központi témája a szerelem: a bécsi születésű operett ma ismert, többnyire óriási sikert arató táncos-komikus és szubrett szereplőkkel megerősített alakját részben magyar zeneszerzőknek köszönhetően nyerte el. A Müpában kuriózumnak számító operettgálán olyan, az operaszínpadokról ismert világsztárok lépnek fel, mint Marlis Petersen, Piotr Beczała és Thomas Hampson, hogy a legnépszerűbb operettkomponisták örökzöld muzsikájával örvendeztessék meg a közönséget."
Rendező: Müpa
3838
Köszönöm + köszönöm :-)
Engedelmeddel, írásodat belinkelem három másik topicba - ott is helyük van.
Köszönöm a beszámolódat! Végül én is eljutottam szombaton este a Müpába és átadhattam magam a "belcanto" gyönyörűségének. Minden szavaddal egyetértek, melyet a Normának a MET-ből műholdon át sugárzott, élő előadásán hallottakról-látottakról, a benyomásaidról írtál.
Bellini: Norma - Metropolitan Opera, New York/MüPa Fesztivál Színház, 2017. október 7.
Vajon kötelezettségének vagy kihívásnak gondolja-e a Metropolitan, hogy ötnegyed évszázad óta műsorán tartja a bel canto opera koronaékszerét, Callas majd Sutherland óta szinte folyamatosan: netán minden korszak 1-1 nagy dívájának és persze saját közönségének akar/t-e kedveskedni a Norma színrevitelével? Néhány év pihentetés után idén immár "opening night" rangjára emelték a már nem új produkciót, ennek október 7-ei előadását láthattuk a MüPa Fesztivál Színházban élő közvetítésben. Sir David McVicar rendezése, nemkülönben a díszletek (Robert Jones), jelmezek (Moritz Junge) a hagyományokat őrző, "csak tiszta forrásban" megmerítkezni óhajtó nézőknek aligha okoznak csalódást, összességében és egy szóval hiperrealista, úgyszólván támadhatatlan produkció avagy: nincs itt kérem semmi "ugribugri", kissé monoton-monochrome (többnyire feketébe hajló szürkés-fémes) a színvilág, a világosítást (Paule Constable) inkább sötétítésnek nevezném. Emlékezetes világítási élményről még a sajnálatosan rövid "Guerra, guerra!" kórusszám alatt és a fináléban beszélhetünk. A színpadi kivitelezés szerintem legnagyobb ötlete az, amikor az 1. felvonás színváltozásakor a druidák ligete nem forgószínpad segítségével tűnik el, hanem felliftezik a zsinórpadlásra, a süllyesztőből pedig egyidejűleg Norma otthona emelkedik fel. A 2. felvonásban azután ugyanez történik fordított irányban: Norma otthona visszasüllyed a mélybe és a druidák ligete visszaereszkedik a színpad szintjére, Irminsul templomában kiegészülve a nevezetes gonggal. Kiváló ötlet, komoly technikai bravúr, amit a MET közönsége nyíltszíni tapssal honorált.
Carlo Rizzi színvonalas, lelkiismeretes munkát végzett együtteseivel, a nyitányban saját és zenekara legjobb képességeit tudta felmutatni, ezt követően pedig a zenekart és a kórust, ha nem is alárendelve, de -ismét csak a bel canto játszási hagyományaihoz híven- az énekesekhez igazítva irányította.
Sondra Radvanovsky hosszú utat tett meg a Házban, mire kis szerepektől - köztük egy másik Papnőtől, az Aidában- eljutott a sztár-státuszig, egyebek közt a MET történetében elsőként és gyors egymásutánban elénekelve Donizetti királynő-trilógiájának mindhárom alakját vagy most a druida Főpapnő parádés szólamát. Talán azoknak sem okozott csalódást, akik korábban Netrebkót várták ott a szerepre 2017-ben. A hang hatalmas, sokszínű, vélhetően nemcsak Budapestről, hangszórón át hallgatva tölti be az irdatlan nézőteret; amikor szükséges, képes a legfinomabb pianók eléneklésére is. A próbakőnek számító Casta diva áriát is ihletetten, hibátlanul adta elő. A személyiség kisugárzása ha tán nem is elsöprő erejű, de bőven elégséges Norma sorsának és lelkivilágának ábrázolására. Joyce DiDonato, akit éppen a Norma-előadás napján láttam a mezzon mint A tó asszonyát, Adalgisaként egyenrangú partnere volt a címszereplőnek. DiDonato eddig inkább könnyedebb, lírai koloratúralt-mezzo szerepekben csillogott, számomra most kiderült, hangja kellő súlyú, sűrűségű ehhez a drámai szólamhoz is; a nagy Mira, o Norma-duett az est egyik fénypontja volt. Kár, hogy Adalgisa ezután -mint például Eboli nagy áriáját követően a Don Carlosban- eltűnik a cselekményből és csak néma és kétségbeesett szemlélőként jelenik meg a színpad szélén a tragikus végkifejletkor, Norma és Pollione/Severus máglyára indulásakor. Utóbbit Joseph Calleja énekelte magabiztosan, szó szerint is súlyos egyénisége jelentőséget adott a proconsul kicsit talán radamesi karakterű, de amazénál itt haloványabban megírt szerepének és -mint azt a szünetbeli interjúban maga sem mulasztotta el megerősíteni- az ária magas C-je is jól szólt. Matthew Rose-nak sem okozott gondot Oroveso vázlatos szerepének megformálása. Clotilde-ot Michelle Bradley, Flaviot Adam Diegel énekelte és ne feledkezzünk meg Norma két kisfiának bájos alakítóiról: Christopher Reynolds és John Reynolds amúgy egy hétéves ikerpár.
Az évadnyitó Norma kétségtelenül a nagy hangok diadala volt: a New York Times-ban találó címmel jelent meg egy cikk a MET idei évadjáról "The Met Has the Voices. But Will It Need More to Survive?" Jó kérdés.
Felhívom T. érdeklődő fórumtársaim figyelmét, hogy néhány jegy jelenleg ismét kapható a MET okt. 7-ei Norma-előadásának élő közvetítésére a MüPa Fesztivál Színházban.
Ma esti Concerto/Volumenek bérlet a Zeneakadémián, Várjon Dénes zongora, vez. Keller András. Egy Mozart D-dúr és Bartók 3. zongoraverseny. Nagyszerű volt! Utána egy csodálatos ráadás. Bécsi klasszikusra tippeltünk, de nem biztos. Tudja-e valaki, mit játszott Várjon Dénes ráadásnak? Előre is köszönöm! Zöldszemű
Érzek ebben némi nagyképűséget, hogy Pavarotti nevével hirdetik a koncertet... szerintem a művésznőnek lassan meg kellene fontolnia a visszavonulást...az Erkel Színház 3. sorában tavaly már nem hallottam...
Kertesi Ingrid Bel Canto estje - In Memoriam Luciano Pavarotti Zeneakadémia, Zeneakadémia Nagyterem 1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 8. Az opera felejthetetlen csillaga, a legendás Luciano Pavarotti 10 éve távozott közülünk. Az évfordulót megtisztelve a világ számos országában megrendezésre kerülő koncertek sorához kapcsolódva emlékezünk ezen az estén e nagy művészre. SZEPT 20. SZERDA, 19:30 “Luciano Pavarotti a XX. század operatörténetének egyik legkarizmatikusabb előadója volt. Tehetsége és jelentősége Enrico Caruso-hoz és Beniamino Gigli-hez hasonlítható. Hangszínének egyedülálló szépsége, kivételes rendkívüli lénye és magával ragadó temperamentuma minden idők egyik legismertebb és legnépszerűbb énekművészévé tette. Emlékkoncertünk – melynek védnöke a másik legenda: Jose Carreras – ezelőtt az Ember és Művész előtt tiszteleg. Személyes karmestereként a négy világrész legszebb helyszínein vezényeltem előbb saját koncertjeit, majd a Három Tenort együtt is. Munka közben Pavarotti a Lélek és a Vezér volt egy személyben. Halálosan komoly, a tökéletességet könyörtelenül megkövetelő alkotó a színpadon, és jóhumorú, nagylelkű, magával ragadó barát a színfalak mögött. „Szeretném, ha úgy emlékeznének rám, mint operaénekesre!” Ez volt a végrendeleted- Barátom és Pályatársam; mi most így teszünk – végtelenül tisztelő szeretettel és az Örökkévalóságban való újratalálkozás bizonyosságával.” Janos Acs