vissza a cimoldalra
2017-11-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60137)
Momus társalgó (6274)
Milyen zenét hallgatsz most? (24979)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3855)
Társművészetek (1217)
Kedvenc művek (142)
Kedvenc előadók (2813)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11196)
A csapos közbeszól (94)

Brahms, Johannes (155)
Momus-játék (5366)
Kimernya? (2591)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4104)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1127)
Giacomo Meyerbeer (650)
Operett, mint színpadi műfaj (3348)
Simándy József - az örök tenor (487)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2418)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1177)
Franz Schmidt (2955)
Erkel Színház (8510)
Kodály Zoltán (348)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (562)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6439)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2410)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

3741   nickname • előzmény3737 2017-07-08 10:19:13
Nem védek semmit, de mindennek meg lehet a maga pozitívuma. Még az új Faustnak is. Hidd el, hogy a szegedi Faust egyszerűen egy féli szcenírozott előadás volt, a darab fontos jelenetei nem voltak megrendezve. Ehhez képest a lengyel rendező Budapesten profi munkát végzett minden tekintetben.Egyébként mivel nem vagyok olyan tehetős kedvenc rendezéseimre se adnék ki 18-21 ezer forintot egy estére, mert elvinné fizetésem jelentős százalékát. Pedig én még nem is létminimumból tengődöm, úgyhogy-e tekintetben engem már régen nem gondolkodom ilyenen. Ha mondjuk havonta 300-400 ezer forintot kapnék kézhez nettóban,akkor meg nem érdekelne a 20 ezer forintos jegy. Énekesek miatt pedig a számomra leginkább visszatetsző rendezéseket újra néztem már nem egyszer. Ugyanis szeretem az élőzenét. Nem vagyunk egyformák. Nyilván volt, aki Mikó idején Nádasdy rendezéseit sírta vissza, mert fiatal korában Nádasdy és Oláh előadásokon nőtt fel.
3737   IVA • előzmény3732 2017-07-08 03:52:22
Kedves Nickname, a Te dolgod, hogyan értékeled, véded az operaházi Székely fonót. (Igen higgadtan.)
Znaniecki Faustja után legfeljebb a főpróbára szántam volna rá magam, de mivel azt abszolút zártkörűnek nyilvánították, ki akartam hagyni ezt a rendezést. A darabot, Kodály zenéjét viszont annyira szeretem, hogy aztán mégis vettem a premierre 1500 forintos jegyet, a III.-ra, egészen oldalra, ahonnan csak a színpad felét lehet látni a magosból.
A jegyszedő azonban azzal az ajánlattal lepett meg, hogy mehetek a földszintre is, és mivel számomra vonzó helyre is tudott jegyet adni, elfogadtam az ajánlatot. Már nem tudom, hogy ez eredetileg 18, vagy a premier miatt 21 ezer forintos hely volt-e. Könnyen el tudtam képzelni azt a szituációt, amelyben annyit fizettem volna a helyért, hiszen valamikor a „törzshelyem” volt, és sohasem potyajeggyel. Ma ez van, de kérdem én, hogy ilyen pénzekért védhető-e, hogy a darab „ebben a formában talán nem a kedvenc rendezésem”, vagy az „engem annyira nem zavart ez a rendezés” minőség.
Hát ezért, ennyiért megy az ember színházba? Nem az a dolga egy operaelőadásnak, hogy a néző kedvencévé emelje a művet, hogy elvarázsolja, megrázza, felkavarja? Hogy aztán mindig és mindig újranézni vágyja, és élete végéig emlékezzen rá? Akár erősen, akár gyengébben támogatott helyárak esetén is. Hiszen az operacsinálás: hivatás.
A Parsifalt a Müpában nem láttam, nem szólok hozzá. Jövőre az Erkelben nézem, eredeti játszóhelyén.
3732   nickname 2017-07-08 00:14:20
Nem akarok semmiről senkit meggyőzni. Szeretni sem kell semmit, csak próbálom megvilágítani,hogy a színház világa alapvetően mindig ugyanúgy működött. A Székely fonó meg ebben a formában talán nem a kedvenc rendezésem, de a népiességtől nem távolodott el a rendező, ami nekem szimpatikus volt: az emberélet eseményei népi környezetben. Nem mélyberántás, csak megtörte a magyar rendezők által képviselt hagyományt és megpróbált egyetemes jelentést adni a darabnak. Engem annyira nem zavart ez a rendezés.

Amúgy meg pl. emlékszem, mikor először láttam a MÜPA Parsifálját. Egy csomó minden zavart az elején. Szépen énkeltek oké, jól szólt a zenekar,meg a férfikar az első felvonásban oké, de mindig csak hiányzott a zöld gyep, meg a szent grál tárgyiasult megjelenése és hasonlók. Aztán a második felvonás előtti szünetben olvasgattam a műsorfüzetet, kicsit elgondolkoztam a darabról és mivel az egész egy ünnepi játék, miért ne lehetne misztériumjáték-szerűen felfogni? Vagy mint egy beavatás történet? És ha így tekintünk a darabra már nem is hiányzik a középkor és a harmadik felvonásban a rendezés a maga egyszerű eszköztárával, ami igen csak idegen egy realisztius rendezéstől, megfogott és magával ragadott. A végére az egészet olyan szépnek éreztem és még olyan érzésem se volt, hogy Wagner forog a sírjában emiatt. Néha van ilyen. Nem mondom, hogy mindig. Most is nagy élmény volt az utolsó Parsifal. Sokkal nagyobb, mint a tavalyi operaházi Parsifal, azzal a semmitmondó rendezéssel. Lehet valaki másnaka az új Székely fonó nyújott ilyen élményt. Egyébként nem húzom le az operaházi Parsifalt, mert az Andrássy úti - Erkel Színházbeli előadások közül több szép emlék, de nem a rendezés miatt. A MÜPA esetében a rendezés is hozzájárult az üneppi előadásokhoz.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
MűPa, Zászlótér

Möntör Máté (gitár), ifj. Farkas József (zongora)
"Hangulatkoncert"

18:00 : Budapest
MTA Zenetudományi Intézet

Hlavacsek Tihamér (zongora), Wiedemann Bernadett (ének)
Kodály, Lajtha, Dohnányi és Liszt dalai
KURTÁG: Játékok (válogatás)
KODÁLY: Székely keserves
BARTÓK: Kilenc kis zongoradarab (válogatás), 14 bagatell
LISZT: Ave Maria, Legenda no.2

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Rachmaninov Trió:
Mikhail Tsinman (hegedű), Natalia Savinova (cselló), Viktor Yampolsky (zongora)
"Budapesti Moszkva Napok"
HAYDN: G-dúr trió, Hob. XV:25
MENDELSSOHN: d-moll trió, Op.49
CSAJKOVSZKIJ: a-moll trió, Op.50

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekar szólistái
"Ránki György 110"
RÁNKI GYÖRGY
Ballada és ellenballada az ifjúságról 4:50
Pentaerophonia
Don Quijote és Dulcinea
A hétfejű sárkány szerenádja
Lúdapó meséi

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Rost Andrea (szoprán), Vigh Andrea (hárfa)
GLUCK: „Che farò senz’Euridice?” – Orfeo áriája az Orfeo és Euridice című operából
HÄNDEL: „Ombra mai fu” – Xerxes áriája a Xerxes című operából
HÄNDEL: C-dúr chaconne, HWV 484
JOHN THOMAS: The Minstrel's Adieu to his Native Land
BELLINI: „Oh! quante volte ti chiedo” – Júlia áriája a Rómeó és Júlia című operából
BALLINI: „Casta Diva” – Norma áriája a Norma című operából
DONIZETTI: „Prendi, per me sei libero” – Adina áriája a Szerelmi bájital című operából
DONIZETTI: „Regnava nel silenzio” – Lucia áriája a Lamermoori Lucia című operából
DONIZETTI–ROMAN MOSSHAMMER: Hárfa szóló a Lammermoori Lucia című operából
WALTER-KÜHNE: Fantázia Csajkovszkij Anyegin című operájának témáira
VERDI: „È strano, è strano!” – Violetta áriája a Traviata című operából
PUCCINI: „Vissi d'arte” – Tosca imája a Tosca című operából

20:00 : Budapest
Trafó

"10 éves a Bélaműhely"
Szépen játsszál mer’ elveszem!
A mai nap
született:
1942 • Hamari Júlia, énekes
elhunyt:
1695 • Henry Purcell, zeneszerző (sz. kb. 1659)
1938 • Leopold Godowsy, zongoraművész (sz. 1870)