vissza a cimoldalra
2018-09-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61041)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

Lisztről emelkedetten (917)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1060)
Pantheon (2259)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (774)
Simándy József - az örök tenor (550)
A nap képe (2093)
Élő közvetítések (7395)
Operett, mint színpadi műfaj (3699)
Jonas Kaufmann (2273)
Help me! (1091)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1478)
Franz Schmidt (3180)
Balett-, és Táncművészet (5548)
Opernglas, avagy operai távcső... (20136)
Momus-játék (5512)
Kimernya? (2746)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

3738   IVA • előzmény3733 2017-07-08 04:22:45
Köszönöm, hogy ezt a vad dolgot leírtad, kedves Héterő, mert ez egy konkrét példa arra, hogy miért utálom az ilyen rendezői rápakolásokat.
A rendezésnek mindent érthetővé kell tennie, de meg kell hagynia a hősök titkait és titokzatosságát is. Anyegin, bár válasza kegyetlen, őszinte, becsületes. Áriája józan. Ha részegen, lotyók társaságában jelenne meg, Tatjána nem vallaná be neki évek múltán, hogy imádja még. A Konwitschny rendezte jelenet, ahogy leírod, primitív és profán. Nem hagyja meg az énekesnek a karakterábrázolás lehetőségét (Ötvös Csaba egy-két fintorral is képes volt erre), és bennünket, nézőket is megfoszt az izgalmas címhős titokzatosságától.
Anyegin megjelenése a bálon, találkozása Tatjánával olyan mesterien drámai, torokszorító, hogy bármilyen ötlet belepakolása elveszi a hatását.
Sajnálom, hogy nem voltam együtt a már nem egészen fiatal nővel: kettőnknek talán sikerült volna... (Amennyiben a „gazfickó” a rendező.)
3733   Héterő • előzmény3731 2017-07-08 02:03:03
Általánosságban gondoltam, a Fonó-vita csak katalizátor volt.
Peter Konwitschnyt nagy rendezőnek és megnyerő embernek tartom, müncheni Tristanja kedvenc rendezéseim közé tartozik. Kevés olyan rendező lehet, aki előadás előtt éjjel háromkor benéz a színházba, rendben van-e minden.
Neki is vannak vad dolgai: Anyéginja lotyók társaságában, részegen közli szende imádójával, hogy frigyük nem aktuális; a halott Lénszkij és a címszereplő enyhén homoerotikus táncot lejt pár tucat szék között a bált bevezető zenei rész alatt. Hiába volt egyébként kiváló az előadás, az egyik feldühödött, nem egészen fiatal nőt szabályosan le kellett fogni, mert mindenáron meg akarta pofozni a "gazfickót".
3731   Cilike • előzmény3730 2017-07-07 18:32:35
De kedves Héterő, a konkrét esetre ez nem áll. Mert ez nem szegényházas (szerintem).
3730   Héterő 2017-07-07 16:09:23
Az opera általában egy szép mese, többnyire felnőtteknek. Analógiaként akár a meséket is át lehetne rendezni.

Egy kopasz elvtárshoz fűződő korszakban készült mesekönyvben olvastam modern mesehősökről. Fanyűvőt, Vasgyúrót és Hegydöntögetőt elviszik - értelemszerűen - az Állami Erdőgazdaságba, a Sztálin Vasműbe és a Keleti Főcsatorna építkezéséhez. Szembesülniük kellett szegényeknek azzal, hogy a láncfűrész, a hengersor, illetve a lépegető exkavátor mennyivel többre képes, mint ők, ráadásul a legnagyobb gép kezelője - horribile dictu - egy nő, és még a savanyúcukrot sem veszi ki munka közben a szájából.

Ellenállhatatlanul előtolul bennem ez a kép, amikor szegényházira rendezett, úgymond mai értelmezéssel előadott operát látok.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Farkas Judit, Molnár Tímea (ének)
Németh Zoltán, Harazdy Miklós (zongora)
"Hangulatkoncert"
WEBER: A bűvös vadász - Agathe áriája
DONIZETTI: Don Pasquale - Norina áriája
MOZART: Cosí fan tutte - Fiordiligi áriája ('Per pieta...')
PUCCINI: Bohémélet - Musette áriája
LISZT: 7. transzcendens etűd
PUCCINI: Turandot - Liu halála
DEBUSSY: A tékozló fiú - Lia áriája
GOUNOD: Faust - Margit ékszeráriája
CHOPIN: Valse Brillante, op. 34, No. 1
DVOŘÁK: Ruszalka - Holdária
MENOTTI: A médium - Monica keringője

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Yang Sung-Won (cselló), Enrico Pace (zongora)
LISZT: 1. elégia (cselló-zongora átirat)
LISZT: 1. (E-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: 4. (Desz-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: Elfelejtett románc (cselló-zongora változat)
LISZT: 6. (E-dúr) consolation
LISZT: Gyászgondola (cselló-zongora változat)
LISZT: 3. (E-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: Die Zelle in Nonnenwerth (cselló-zongora változat)
LISZT: Cantique d'Amour
CHOPIN: g-moll cselló-zongora szonáta, op. 65
CHOPIN: C-dúr polonaise bevezetéssel, op. 3
19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Kauten Andrea (zongora)
Savaria Szimfonikus zenekar
Vezényel: Medveczky Ádám


WEBER: A bűvös vadász – nyitány
GOETZ: Zongoraverseny
BRAHMS: I. (d-moll) zongoraverseny, op. 15
A mai nap
történt:
1908 • Mahler VII. szimfóniájának bemutatója (Prága)
született:
1912 • Kurt Sanderling, karmester († 2011)
elhunyt:
1972 • Robert Casadesus, zongorista (sz. 1899)
2010 • Polgár László, énekes (sz. 1947)