vissza a cimoldalra
2018-06-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4006)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60840)
Momus társalgó (6335)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Társművészetek (1255)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11277)
A csapos közbeszól (95)

Palcsó Sándor (211)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2763)
Charles Gounod (219)
Kolonits Klára (1073)
Opernglas, avagy operai távcső... (20083)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (886)
Élő közvetítések (7241)
Média, zene, ízlés (82)
Balett-, és Táncművészet (5525)
Pantheon (2227)
Erkel Ferenc (1039)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1422)
Franz Schmidt (3139)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4280)
Momus-játék (5497)
Rost Andrea (2026)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

3738   IVA • előzmény3733 2017-07-08 04:22:45
Köszönöm, hogy ezt a vad dolgot leírtad, kedves Héterő, mert ez egy konkrét példa arra, hogy miért utálom az ilyen rendezői rápakolásokat.
A rendezésnek mindent érthetővé kell tennie, de meg kell hagynia a hősök titkait és titokzatosságát is. Anyegin, bár válasza kegyetlen, őszinte, becsületes. Áriája józan. Ha részegen, lotyók társaságában jelenne meg, Tatjána nem vallaná be neki évek múltán, hogy imádja még. A Konwitschny rendezte jelenet, ahogy leírod, primitív és profán. Nem hagyja meg az énekesnek a karakterábrázolás lehetőségét (Ötvös Csaba egy-két fintorral is képes volt erre), és bennünket, nézőket is megfoszt az izgalmas címhős titokzatosságától.
Anyegin megjelenése a bálon, találkozása Tatjánával olyan mesterien drámai, torokszorító, hogy bármilyen ötlet belepakolása elveszi a hatását.
Sajnálom, hogy nem voltam együtt a már nem egészen fiatal nővel: kettőnknek talán sikerült volna... (Amennyiben a „gazfickó” a rendező.)
3733   Héterő • előzmény3731 2017-07-08 02:03:03
Általánosságban gondoltam, a Fonó-vita csak katalizátor volt.
Peter Konwitschnyt nagy rendezőnek és megnyerő embernek tartom, müncheni Tristanja kedvenc rendezéseim közé tartozik. Kevés olyan rendező lehet, aki előadás előtt éjjel háromkor benéz a színházba, rendben van-e minden.
Neki is vannak vad dolgai: Anyéginja lotyók társaságában, részegen közli szende imádójával, hogy frigyük nem aktuális; a halott Lénszkij és a címszereplő enyhén homoerotikus táncot lejt pár tucat szék között a bált bevezető zenei rész alatt. Hiába volt egyébként kiváló az előadás, az egyik feldühödött, nem egészen fiatal nőt szabályosan le kellett fogni, mert mindenáron meg akarta pofozni a "gazfickót".
3731   Cilike • előzmény3730 2017-07-07 18:32:35
De kedves Héterő, a konkrét esetre ez nem áll. Mert ez nem szegényházas (szerintem).
3730   Héterő 2017-07-07 16:09:23
Az opera általában egy szép mese, többnyire felnőtteknek. Analógiaként akár a meséket is át lehetne rendezni.

Egy kopasz elvtárshoz fűződő korszakban készült mesekönyvben olvastam modern mesehősökről. Fanyűvőt, Vasgyúrót és Hegydöntögetőt elviszik - értelemszerűen - az Állami Erdőgazdaságba, a Sztálin Vasműbe és a Keleti Főcsatorna építkezéséhez. Szembesülniük kellett szegényeknek azzal, hogy a láncfűrész, a hengersor, illetve a lépegető exkavátor mennyivel többre képes, mint ők, ráadásul a legnagyobb gép kezelője - horribile dictu - egy nő, és még a savanyúcukrot sem veszi ki munka közben a szájából.

Ellenállhatatlanul előtolul bennem ez a kép, amikor szegényházira rendezett, úgymond mai értelmezéssel előadott operát látok.
Hírek
• Különleges előadással zárul a Nemzeti Filharmonikusok évadzáró hangversenye a Dohány utcai Zsinagógában
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
A mai nap
történt:
1821 • A bűvös vadász bemutatója (Berlin)
született:
1927 • Ilosfalvy Róbert, énekes († 2009)
1943 • Marton Éva, énekes