Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

3700 Cilike 2017-07-01 23:08:17
"A Ringet már le akarták venni, mégis játsszák tovább. Miért? Az egész világon azt mondják, ez egy érdekes Ring, érdemes megtartani, ez determinálja a Wagner-napok műsorát. Ha fel akarjuk építeni a kicsi Bayreuthot, több előadást kell adnunk, de a mostani Ring-díszlet ezt lehetetlenné teszi. Két nap a beépítése és újabb két nap a bontása, díszlet nélkül meg nem is lehet próbálni. Azt szeretném, hogy a fesztivál ideológiája az legyen, amit Wagner mondott: a jót meg kell tartani, a rosszat kijavítani. A siker dacára miért tartanak hamarosan szünetet a Ringben? Bayreuthi tapasztalat, érdemes Ring-szünetet tartani, mert megterheli a többi előadást. Eredetileg 2017-re terveztük ezt, de 2018-ra halasztjuk, akkora a sikere! A Ringen kívüli darabokra – a Trisztán és Izolda kivételével – kétszer akkora kórusra van szükség. A bayreuthi vendéglátó-ipari egységek is tudják, forgalmuk húsz százalékkal csökken, ha A bolygó hollandi megy, mivel nincs benne szünet."

3699 Cilike 2017-07-01 23:07:20 [Válasz erre: 3698 pinocchio 2017-07-01 22:12:26]
És ez is rohadtul nem igaz, mert Fischer már idén se akarta a Ringet játszani, mégis műsorra vették, az idénre tervezett pihentetést akarják jövőre bepótolni. [url]http://nol.hu/kultura/akkora-siker-a-ring-hogy-egyelore-nem-lehet-levenni-a-pesti-musorrol-1619873;Íme.[/url]

3698 pinocchio 2017-07-01 22:12:26 [Válasz erre: 3697 pinocchio 2017-07-01 22:10:59]
Az Irish Art News információi szerint anyagi okból kétséges, hogy 2018-ban elhangzik-e a Ring Budapesten. Káel Csaba német szponzorokat keres a Wagner-napokhoz. A Budapesti Wagner-napok Bayreuth után Európa második legfontosabb helyszíne, ahol évről évre elhangzik A Nibelung gyűrűje – írja Irish Art News, hivatkozva a Fidelio.hu-ra

3697 pinocchio 2017-07-01 22:10:59
[url]http://http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:4jpc5ybe3mQJ:museum.breuerpress.com/2017/06/30/veszelyben-a-wagner-napok/+&cd=2&hl=hu&ct=clnk&gl=hu&client=opera; Veszélyben a Wagner-napok a MÜPA-ban??[/url]

3696 Sipi 2017-06-26 13:46:09
Jó lehet, hogy rosszul emlékeztem, rég volt már Morris.

3695 Licht Alberich 2017-06-26 12:50:26 [Válasz erre: 3693 karnagy 2017-06-26 07:44:38]
Jay Hunter Morris kritikán aluli volt, kifejezetten kínos volt hallgatni, főleg Gerhard Siegel mellett...

3694 Heiner Lajos 2017-06-26 09:00:54 [Válasz erre: 3692 Búbánat 2017-06-25 16:03:54]
2013-ban a Szegedi Szabadterin jatszottak - ld. DNI beszamolojat.

3693 karnagy 2017-06-26 07:44:38 [Válasz erre: 3690 Sipi 2017-06-23 16:47:44]
Pedig szerintem Jay Hunter Morrisszal volt probléma. Siegel brutálisan leénekelte őt (hangerőt tekintve is)!

3692 Búbánat 2017-06-25 16:03:54
[url] https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10207587362602201&set=a.10202537659242773.1073741830.1834576810&type=3&theater; Porgy és Bess [/url] koncertszerű előadás a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon – ez a nyári produkció ma utoljára van műsoron. https://porgy-es-bess.broadway.hu/2017-06-23-20-00?gclid=CKmPj7-T2dQCFRxeGQodujgNtg The Gershwins: Porgy és Bess operakoncert Írta: George Gershwin, DuBose, Dorothy Heyward és Ira Gershwin BEMUTATÓ angol nyelven, magyar felirattal "„Summertime”, „I Wants to Stay Here”, „A Woman is a Sometime Thing” – ismerős dallamok, a legnagyobb előadók, többek között Ella Fitzgerald és Louis Armstrong hangján megszólaló, visszatérő slágerek. Mégis ritkán adatik meg, hogy eredeti zenei környezetükben, élőben élvezhessük Gershwin kompozícióit, amelyeket a Porgy és Bess című művéhez megalkotott. A Budapesti Nyári Fesztivál idén erre kínál lehetőséget: szimfonikus koncert show formájában, amerikai sztárénekesekkel és hangulatos vetítéssel varázsolja a Margitsziget Nagyszínpadára a hazánkban ritkán látható, különleges műfajú Gershwin-operát. Gershwin 1935-ben írt zseniális jazz-operájának leginkább csak az önálló slágerré vált betétdalait ismeri a közönség. Pedig a művet – a történetszál olyan érzékeny és modern témái mellett, mint a faji és a nemi megkülönböztetés kérdése, vagy az elnyomottság elleni harc egyéni és kollektív tragédiái –, a zenei és nyelvi összetettség, valamint a különlegesen kevert, immár hamisítatlanul amerikaivá lett műfaja valódi kuriózummá teszik az operák világában. Zenéjében, amely az improvizáció érzetét kelti, szervesen egyesülnek az afroamerikai eredetű jazz, a tradicionális fekete zene, a blues és az indián népzene motívumai. A Porgy és Bess a hazai operaszínpadok ritkán játszott darabja, ami a megvalósítás nehézségeinek köszönhető. Bár a magyarországi ősbemutatót 1970-ben megtartották az Erkel Színházban, a nagysikerű előadást egyik napról a másikra le kellett venni repertoárról, a szigorított szerzői előírások miatt: Gershwin jogutódja ragaszkodott hozzá, hogy a fekete szerepeket kizárólag afroamerikai énekesek alakítsák. A megváltozott feltételek mellett azóta a műnek egyetlen magyarországi bemutatója volt, 1991-ben a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, külföldi vendégszereplőkkel. Huszonhat évvel a margitszigeti bemutató után most ismét felcsendül a vérbő „amerikai folkopera”, a szerző eredeti szándéka szerint fekete szólistákkal. A szerepek hiteles megformálására olyan amerikai operasztárok érkeznek, mint a Besst alakító Laquita Mitchell, valamint a Porgy-ként színre lépő Kenneth Overton, a legnevesebb amerikai operaházak elismert és népszerű énekesei, akik először lépnek fel hazánkban, a Szabad Tér Színház meghívására. A szimfonikus zenekari kísérettel, nagy létszámú kórussal és egyedi látványvilággal megvalósuló produkció nemcsak az operarajongóinak nyújt ritka élményt, de a jazz műfaj kedvelőinek is különleges zenei csemegét ígér."

3691 Búbánat 2017-06-24 12:30:24
Ma este: 2017. Június 24. | 21:00, Pécs, Expo Center Giuseppe Verdi: La Traviata Germont: Plácido Domingo PLÁCIDO DOMINGO operaszerepben harminc év után lesz ismét látható magyar színpadon. A címszerepet (Violetta) napjaink egyik legjelentősebb operacsillaga, MARINA REBEKA fogja alakítani, aki első alkalommal lép fel hazánkban. A szoprán díva, a Traviata Violetta Valery szerepében lett világhírű, és többek között New York, London, Párizs, Madrid operaházaiban arat fergeteges sikereket. Alfredo Germont szerepét a Los Angeles Opera ünnepelt tenoristája, JOSHUA GUERRERO énekli, az előadásnak CSÍK GYÖRGY a látványtervezője, VINCZE BALÁZS a koreográfusa és NAGY VIKTOR a rendezője. A Pannon Filharmonikusokat Eugene Kohn dirigálja. Helyszín: Pécs, Expo Center Jegyár: 3500 Ft - 39900 Ft Jegyek a Széchenyi téri Pécs pontban válthatók, valamint online a www.jegymester.hu weboldalon.

3690 Sipi 2017-06-23 16:47:44 [Válasz erre: 3684 Licht Alberich 2017-06-22 23:34:39]
Egyetértek. Mondjuk karakterre szerintem jó Siegfried volt, azzal nem volt bajom, sőt! Annál inkább a hangjával. Már kínos volt hallani a küszködését a szólammal a 3. felvonásban. Bizosan gyilkos szólam, elismerem, de nekem mondjuk Christian Franz se szokott tetszeni Siegfriedként (pláne mikor egy fejjel magasabb mimékkel szemben kell eljátszania a hőst). Az itteni Ringben nekem Jay Hunter Morris és Stefan Vinke voltak, akikkel ha jól emlékszem nem volt anno ilyen problémám.

3689 Edmond Dantes 2017-06-23 10:23:25
Stephen Gould júniusban [url]http://www.nntt.jac.go.jp/english/productions/detail_007996.html;Siegfriedeket[/url] énekelt Tokyoban. Jay Hunter Morris áprilisban/májusban a Hollandiban énekelt volna a MET-ben = talán ő se ért volna rá, valami okból végül másvalaki énekelte Eriket. Daniel Brenna [url]http://www.ravellofestival.com/eventi/hungarian-radio-symphony-orchestra/?lang=en;itt is, ilyent is[/url] énekel nemsokára. Smith pedig (csak utólag olvastam) már elmúlt hatvan(egy), nem néz ki annyinak, de így már kevésbé meglepő, hogy olykor elfáradt a Rienziben.

3688 macskás 2017-06-23 07:48:26 [Válasz erre: 3684 Licht Alberich 2017-06-22 23:34:39]
Komolyan mondom, megsértődöm!:) Nem elég, hogy ott voltam, még piszkálsz is? :) Gould azért jobban tetszik!

3687 lujza 2017-06-23 02:39:05
https://papageno.hu/featured/2017/06/mas-emberre-valunk-a-wagner-ciklus-hallgatasa-kozben/

3686 lujza 2017-06-23 02:38:21 [Válasz erre: 3684 Licht Alberich 2017-06-22 23:34:39]
Akkor már inkább az általam nem kedvelt ronda hangú Jay Hunter Morris.

3685 lujza 2017-06-23 02:36:27 [Válasz erre: 3679 karnagy 2017-06-22 08:15:17]
Tényleg, de azóta már Langgal is óvatosabbnak kell lenni. Nemrég Bécsben énekelt Brünchildéket, nagy-nagy sikoltozások közepette. De akkor már emlékezzünk meg a csodálatos egykori Hundingról, Polgár Lászlóról is! Seiffert nekem még Trisztánnak is jó lehetne, nem értem Fischer miért Smith-t választotta.

3684 Licht Alberich 2017-06-22 23:34:39 [Válasz erre: 3683 macskás 2017-06-22 14:28:39]
Szép fiú, az kétségtelen...;) Ha még hangja is volna a szerephez...

3683 macskás 2017-06-22 14:28:39 [Válasz erre: 3682 Licht Alberich 2017-06-22 13:27:23]
Nekem mind2 tetszett!

3682 Licht Alberich 2017-06-22 13:27:23 [Válasz erre: 3677 lujza 2017-06-22 02:37:32]
Brenna valóban nem volt jó, de még mindig sokkal jobb volt, mint tavaly. Az a baj, hogy ma nincs jó Siegfried és Tristan a "piacon". Talán Gould, de már ő is nagyon hullámzó.

3681 Orfeusz 2017-06-22 12:20:26 [Válasz erre: 3679 karnagy 2017-06-22 08:15:17]
Igen, fantasztikus volt Lang..

3680 macskás 2017-06-22 08:31:46 [Válasz erre: 3673 Sipi 2017-06-21 17:03:25]
Igen:)

3679 karnagy 2017-06-22 08:15:17 [Válasz erre: 3678 karnagy 2017-06-22 08:11:41]
Ja, látom, az előbbi a Rienzire vonatkozott. Bocs... A Tristan-ra visszatérve... Én gondolkoztam, hogy vegyek-e rá jegyet, végül is vettem, de magam is aggódom Dean-Smith miatt. Pár éve Bécsben hallottam, nagyon soványka kis Fidelio-t hozott, óriási csalódás a többetek által említett A walkür-felvonáshoz képest. Emlékeztek amúgy, hogy Petra Lang mennyire zseniális Sieglinde-t énekelt azon az előadáson? :)

3678 karnagy 2017-06-22 08:11:41 [Válasz erre: 3674 lujza 2017-06-22 02:28:56]
Hát én is jobban örülnék egy Seiffert-Tristánnak, mint egy Dean-Smith-nek... Szerintem is kitűnő lenne.

3677 lujza 2017-06-22 02:37:32 [Válasz erre: 3673 Sipi 2017-06-21 17:03:25]
Nekem viszont nagyon nem tetszett Brenna (igaz, már tavaly se). Finoman szólva nem voltak egy súlycsoportban Theorinnal, és most nem a kilókra gondolok.

3676 lujza 2017-06-22 02:35:28 [Válasz erre: 3672 Orfeusz 2017-06-21 11:36:04]
Szerintem ne reménykedj, végig fogja énekelni, de mit ér majd az egész?

3675 lujza 2017-06-22 02:34:23 [Válasz erre: 3637 karnagy 2017-06-09 09:55:05]
Szerencsére a második Parsifal se sikerült rosszul, nagyon egyetértek a megállapításaiddal. Nekem is a második felvonás tetszett a legjobban. Viszont Halfvarson hiányzott, most nem ő volt Gurnemanz.

3674 lujza 2017-06-22 02:28:56 [Válasz erre: 3670 Licht Alberich 2017-06-21 10:08:12]
A most hallott Seiffert biztos megfelelne.

3673 Sipi 2017-06-21 17:03:25 [Válasz erre: 3665 macskás 2017-06-20 12:42:22]
Annyi baj legyen, megszoktam már, hogy mi mindig mindent máshogy látunk-hallunk. :-)

3672 Orfeusz 2017-06-21 11:36:04 [Válasz erre: 3671 Licht Alberich 2017-06-21 10:10:13]
Ettol felek en is hogy nem fogja birni a Trisztant, es meg ha vegigenekli is nem lesz tul jo attol felek De 2. vagy 3. eloadasra kell jegyet venni es addigra biztos lesz egy beugro Trisztan. Azert szomoru hogy ilyen kivalo enekes ennyire leszalloagban van.

3671 Licht Alberich 2017-06-21 10:10:13 [Válasz erre: 3667 lujza 2017-06-21 01:11:52]
Smith-t 2006-ban hallottam Tristanként Bayreuth-ban, akkor még nagyon jó volt, azóta leszállóágban van. El nem tudom képzelni, hogy jövőre 10 nap alatt 3 Tristant leénekel...

3670 Licht Alberich 2017-06-21 10:08:12 [Válasz erre: 3669 Edmond Dantes 2017-06-21 08:34:51]
Franz biztos bírta volna hangerővel, de a Rienziben szépen is kell énekelni...:)

3669 Edmond Dantes 2017-06-21 08:34:51 [Válasz erre: 3668 lujza 2017-06-21 01:16:39]
Hát ez sajnos (!) majdnem ugyanaz mint amit írtam illetve amit gondoltam: "maga Wagner nem vette be a kánonba" = quasi bojkottálta saját művét (nyilván a többi javára). A família pedig ezek szerint -mint gondoltam- továbbvitte e "nemes" kezdeményt. és "pár éve valaki meg akarta csinálni a rendes bayreuthi operában, de ebből olyan felháborodás lett, hogy elállt tőle" = talán tényleg azért, mert "snassz"..egy igazi...Wagner-rajongónak a Rienziért lelkesedni. (?) "Félre": ebből is látszik, hogy én pl. nem vagyok "igazi" Wagner-rajongó, mert én bizony lelkesedtem az egész produkcióért és most már még jobban várom A hugenottákat. Valahogy úgy képzelem, lehet hasonlóság a két darab közt. A hétfői Rienzi bőven megállt volna Bayreuthban, talán a címszereplő lehetett volna ott másvalaki, de nem is megyek messzire: örökös MüPa/Wagner-tenorunk, az elnyűhetetlen Christian Franz bőven győzte volna az amúgy iszonyat méretű, nehézségű szólamot. Mindent győz.

3668 lujza 2017-06-21 01:16:39 [Válasz erre: 3664 Edmond Dantes 2017-06-20 10:25:50]
Nem bojkottálják a Rienzit Bayreuthban, egyszerűen maga Wagner nem vette be a kánonba, így nem játszhatják ott. Rémlik, hogy pár éve valaki meg akarta csinálni a rendes bayreuthi operában, de ebből olyan felháborodás lett, hogy elállt tőle.

3667 lujza 2017-06-21 01:11:52 [Válasz erre: 3661 Edmond Dantes 2017-06-20 09:04:27]
Smith-t hallottam Tannhauserként, nem tetszett. Nemrég hallottam a Dal a földről tenorszólamát énekelni a Müpában, szintén nem tetszett. A Trisztánjára egyáltalán nem vágyom. Ehhez képest minden tőle telhetőt megtett hétfőn ebben a baromi ordítós szerepben, csak épp az imára nem maradt már ereje, se tehetsége. Persze erről Wagner is tehet, hogy lehet az 5. felvonásba tenni egy ilyen szép áriát! De az az egy felvonásnyi Walkür egykor a Zeneakadémián egészen különleges volt, és tán akkor még neki is szép volt a hangja.

3666 nickname 2017-06-20 16:06:50 [Válasz erre: 3659 Orfeusz 2017-06-19 21:42:44]
A címszerepet éneklő énekest én nem hallottam korábban - azt persze nem állítom, hogy pont ideális volt és kifogástalan, de számomra nem volt élvezhetetlen. A Ring nekem kimaradt, Parsifalra megyek, de számomra a Parsifal előtt is jó volt hallani ezt a darabot. Valóban a kórus részek sikerültek a legjobban, lehet, ha másodszorra is lehetőségem lenne meghallgatni az előadást jobban kiütköznének számomra is az egyes énekesek hibái, így viszont élvezetes előadás volt számomra. Azt meg nem vártam a darabtól, hogy olyan élményt nyújtson, mint egy jó Parsifal, vagy Walkür előadás. Egyébként számomra a Szerelmi tilalom is kellemes csalódás volt, még ha annak a darabnak különösebb zenetörténeti jelentősége nincs is. A Rienzinek azért talán már van.

3665 macskás 2017-06-20 12:42:22 [Válasz erre: 3653 Sipi 2017-06-19 14:39:45]
Nem így láttam-hallottam!

3664 Edmond Dantes 2017-06-20 10:25:50
Talán kockáztattak, de végül nagyot dobtak a rendezők, amikor a Hollandival már kiteljesedett(nek gondolt) Wagner-fesztiválra kitűzték a Rienzit, egyikét azoknak a kevés Wagner-opuszoknak, amiket a premier közönsége "an und für sich", már születése pillanatában szeretett, ünnepelt. Ezt a szeretetet, viharos ünneplést tapasztaltam tegnap este a MüPában az ismeretlen darabokért ritkán lelkesedő pesti közönség részéről, persze sok külföldi is ült a nézőtéren. Az ünneplés nem szólhatott csupán a később méltatandó előadóknak: egy több mint háromórás, koncertszerűen előadott "újdonságot" -ha unja a hallgatóság- nem lehet csak és kizárólag jó és még jobb előadókkal sikerre vinni. Lehet, hogy a francia nagyopera, az érett olasz bel canto -és az ifjú Verdi- vagy a "nagy" Wagner- zenedrámák kizárólagos rajongói csalódtak (volna) a Rienzi hallatán, de a hétfői közönség mindvégig a legteljesebb figyelemmel követte a valós eseményeken alapuló, Wagner librettójában szószegésekkel, össze- és visszaesküvésekkel kicsit túlterhelt drámát, amit mint megannyi operában, a színpadon nem sokan élnek túl... Talán állandóbb repertoárdarabja marad az operaházaknak a Rienzi, ha maga Wagner nem írja fölül e korai zsengéjét és az operairodalmat alapjaiban megújító későbbi zenedrámái nem terelik az érdeklődést ez utóbbiak felé. Talán kicsit "snassz" is egy igazi (milyen is az igazi?) Wagner-rajongónak a Rienziért lelkesedni: nem tudom, játsszák-e Bayreuthban...nem lepne meg, ha csöndesen -avagy hangsúlyosan- bojkottálnák ott. A műből eddig csak a népszerű nyitányt, Adriano áriáját és Rienzi imáját ismertem: most már tudom, alapos aránytévesztésben voltam. A Rienzi ugyanis mindenekelőtt k ó r u s o p e r a, irdatlan mennyiségű és elképesztően nehéz kartételekkel. A címszerepen kívül rajtuk, a kórusművészeken áll vagy bukik az előadás sikere. És máris rátérek a méltatásra: ez az előadás a Nemzeti Énekkar és a betanító karigazgató Somos Csaba kimagasló sikerét, hogy ne mondjam: diadalát hozta. Bámulatos hangzás, a hatalmas forte-tömbök mellett -ha és ahol szükséges és lehetséges- lírai hangzás, sőt őszinte áhítat sugárzott a teljes együttesből; már őmiattuk érdemes volt elmenni. A zenekar is derekasan kitett magáért, a vendég Sebastian Weigle már a terjedelmes nyitányban "odatette magát", koncerttermi színvonalon csendültek fel az operában felhangzó főbb témák, néhány szép szólóval a nyitányban is, később is. Weigle nem csupán biztos kezű ura volt a produkciónak, de valahogy érezni lehetett együtt-lélegzését együtteseivel, szólistáival egyaránt. Közülük már csak a szólam terjedelme okán is Robert Dean Smith nevét kell elsőként említeni. Pár évvel ezelőtti Tannhäuserére szinte már nem is emlékeztem, most szinte újra fel kellett fedeznem. Nem volt teljesen egységes, hibátlan hangi alakítás az övé, olykor a fáradás jeleit is mutatta, de a trisztáni méretű szólamot előadni, olykor Mesterdalnokok-méretű kórussal a hátában -vagy éppenséggel áténekelni azt- pódiumon, face to face a közönséggel, ahol-amikor minden apró rezdülés látszik-hallatszik: nos ez olyan feladat, amit Robert Dean Smith dicséretesen megoldott. Kicsit vegyes benyomásokat hagyott bennem a másik "férfi" főszereplő, Adriano megszemélyesítője, Michelle Breedt. Férfi volt a dél-afrikai mezzoszoprán a javából, s bár nadrágszerep az Adrianóé, én lebeszéltem volna a teltkarcsú művésznőt arról, hogy pizsamaszerű fehér öltözékben, gyönggyel-strasszal kirakott papucsban, felékszerezve jelenjen meg a pódiumon. Megtette volna egy szerény fekete nadrágkosztüm. Ez a vagány, bevállalós alkat sütött át színpadi mozgásán is: olykor gumilabdaként pattogva adta elő szólamát, ami főleg a második rész elején azaz a harmadik felvonás ismert áriájában és az azt követő jelenetekben teljesedik ki. Összességében ő is tetszett és például Brangäne higgadtabb szerepében éneklése is biztosan még hibátlanabb. Wagner ebben a darabjában nem igazán hálás a szopránszerep: Irene nem kapott önálló szólószámot és elsősorban az utolsó felvonásban csilloghat. Pedig Emily Magee teljes mértékben meggyőzött róla, hogy átütő erejű hangja és megjelenése, kisugárzása főszerepekre is abszolút predesztinálja őt. Falk Struckmann ugyancsak a hangmilliomosok kasztjába tartozhat. Nagy terjedelmű és nagy volumenű hangja lenyűgöző erővel, tisztasággal szól...ameddig szólhat: sajnos Steffano Colonna is a korai elhalálozottak között van. Csakúgy mint nagy vetélytársa, Orsini: Boaz Daniel szerepére itthon is lehetnek, vannak alkalmas énekesek, miképpen a többi három szerepben igen jól teljesítettek a magyarok: Cser Krisztián, Brickner Szabolcs és Bakonyi Marcell. Ha rajtam múlna, jövőre is összehoznám ezt az előadást: a Nemzeti Énekkar, Nemzeti Filharmonikusok és a karmester olyan biztos és impozáns alap, ami 2018-ban is legalább egy előadásnyi közönséget és a tegnapihoz hasonló sikert hozna a Fesztiválon és a Fesztiválnak. Wagner: Rienzi (koncertszerű előadás) - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2017. június 19.

3663 Búbánat 2017-06-20 09:25:34
Számomra hatalmas élményt jelentett most először élőben is meghallgatni Wagner Rienzijét. Lenyűgöző alkotás ez a romantikus történelmi "francia" nagyopera - á la Meyerbeer. Persze az opera jelentős húzásokkal ment, így is három óra időtartam, de egy pillanatig nem volt fárasztó. Óriási produkció, csodálatos zenei összetevőkkel, úgyhogy ez a mondhatni monumentális "kórusopera" számomra - a bel canto korszakát is felvillantva - a reveláció erejével hatott! Minden elismerésem a karmesteré, a karnagyé, az énekkaré, zenekaré és a kitűnő szólista-művészeké, akik ezt a Wagner korai remekét ilyen magas színvonalon és hőfokon számunkra interpretálták a Művészetek Palotájában.

3662 Edmond Dantes 2017-06-20 09:05:37 [Válasz erre: 3661 Edmond Dantes 2017-06-20 09:04:27]
jav. ...időnként át kell(ene)..

3661 Edmond Dantes 2017-06-20 09:04:27 [Válasz erre: 3659 Orfeusz 2017-06-19 21:42:44]
Azt hiszem, elég nagy különbség 1 felvonásnyi Siegmundot elénekelni mint egy teljesen a tenorra épült bő háromórás Rienzit, óriási kórussal súlyosbítva, amin időnként űt kell(ene) énekelni.. Az ünneplés jelentős részben a fizikai teljesítménynek szólhatott.

3660 lujza 2017-06-20 01:47:31 [Válasz erre: 3659 Orfeusz 2017-06-19 21:42:44]
Sajnos egyetértek. (Mint ahogy a Ringről írtakkal is, különösen ami Theorint illeti.) Szerencsétlen dolog volt szerintem a Rienzit közvetlenül az Istenek alkonya utáni napra tenni. Az erős kontraszt nehezen tette lehetővé, hogy élvezni tudjam a művet, bár az előadók igyekeztek megtenni mindent. A kórus félelmetesen szólt, azt hiszem, amúgy is a kórusrészek érnek a legtöbbet a darabban. Megdöbbentett, hogy Robert Dean Smith énekelt abban a zeneakadémiai fantasztikus Walkür felvonásban! Nem emlékeztem, hogy ki volt, de amikor mostanában hallottam őt párszor, egyszer se tetszett.

3659 Orfeusz 2017-06-19 21:42:44
A Ring utan a Parsifal elott a Rienzi sztem kevesse elvezheto, a nyitanyt es Rienzi 5.felvonasbeli imajat leszamitva a zeneben a kesobbi Wagner szinte alig felfedezheto. A Nemzeti Enekkar csodalatos volt, nekem a szolistak nem igazan tetszettek, Michelle Breedt volt meg a legjobb bar neha erosen torik a hangja; Emily Magee tud a felso regiszter szepen enekelni de szamomra az egesz hang nagyon furan szol, furcsa es kellemetlen szinezete van a kozepregiszternek; Robert Dean Smith unnepleset nem ertem mert velemenyem szerint sajnos erosen hangi hanyatlasnak indult az egyebkent jo par eve kivalo tenor, kulonosen a magassabb regiszterben vannak komolyabb problemai, bar lehet hogy betegen enekelt nem tudom , de ahhoz kepest ahogy 2004ben a zeneakademian enekelt Walkur 1 felvonast, ahhoz kepest nagyon nagy a kulonbseg igaz az mar 13 eve volt..

3658 Edmond Dantes 2017-06-19 21:24:58 [Válasz erre: 3657 nickname 2017-06-19 21:17:51]
Holnap...:-) Mára még/már csak annyi, hogy szerintem Wagner önmaga támasztott konkurenciát saját Rienzijének a későbbi és mindentől, korai önmagától is gyökeresen eltérő darabjaival és megújította a műfaj egészét. Ha nem így történik, a Rienzi máig repertoárdarab marad(hatot)t volna...főleg, mert Wagner nem szólta volna úgy le mint az őt ill. az ő Rienzijét melegen pártfogoló Meyerbeert. Ilyen az élet.

3657 nickname 2017-06-19 21:17:51
Szerintem jó volt ez a Rienzi, de kíváncsian várom a véleményeket. Mindenesetre számomra egyértelmű, hogy ha ez az opera nem is ér fel a későbbi Wagner-operák nagyságával, mégis miért arathatott akkora sikert saját korában és maradhatott évtizedekig műsoron. Ha Meyerbeer és más, a grand opera műfaját "művelő" szerző darabjaihoz mérjük a Rienzit és nem a Ring-ciklushoz, akkor egyértelmű, hogy a korabeli operai közegben kimagasló esztétikai értékekkel rendelkező műről van szó, ami nem mellesleg színpadilag nagyon hatásos/hatásvadász muzsika.

3656 Edmond Dantes 2017-06-19 21:04:04
Túlzás nélkül és teljesen megérdemelten: tomboló, falrengető siker a mai Rienzi(n). Budapest fölfedezte az olykor olasz bel cantóba, olykor (gyakrabban) francia nagyoperába oltott korai Wagnert és a fölfedezés feletti örömében szétszedte a házat. A fesztivált záró Parsifalra remélhetőleg ismét összerakják.

3655 Orfeusz 2017-06-19 15:31:33 [Válasz erre: 3654 parampampoli 2017-06-19 14:59:56]
Azon az esten nem volt formaban, kar hogy nem voltal ott hetvegen hogy meghallgasd

3654 parampampoli 2017-06-19 14:59:56 [Válasz erre: 3652 Orfeusz 2017-06-19 13:56:46]
Én csak azt nem tudom, hogy Theorin a Wagner-gálaesten az Erkelben miért nem tudott ilyen csodálatosan énekelni?

3653 Sipi 2017-06-19 14:39:45 [Válasz erre: 3652 Orfeusz 2017-06-19 13:56:46]
Hát jó volt, valóban. Csak nagyon nagy kár, hogy Daniel Brenna annyira kifáradt a harmadik felvonásra, hogy már csak szenvedett. :-(

3652 Orfeusz 2017-06-19 13:56:46
Nehez szavakba foglalni a tegnapi Istenek alkonyat es ahogy Irene Theorin enekelt es jatszott; 3 egymas koveto esten keresztul Brunnhilde a faradtsag legkisebb jelen nelkul, nagy hangerovel , szuper magasagokkal, csodalatos pianokkal es hatalmas atelessel, szenvedellyel enekelt kulonosen a tegnapi Istenek alkonyaban; ugy enekelt mintha nem lenne holnap, frenetikus , fantasztikus volt; Waltrauteval , a fantasztikus Anna Larssonnal valo jelenete vagy az 1. felvonas vege, a 2.felvonas vege es a zarojelenet mind katartikus elmeny volt, eletem egyik legnagyobb operaelmenye volt tegnap Es halas koszonet a fantasztikus Fischer Adamnaknak es a Mupanak az egesz Wagner fesztivalert amely ma a vilag egyik kegrangosabb wagner fesztivalja lett

3651 Sipi 2017-06-19 12:14:36 [Válasz erre: 3648 lujza 2017-06-18 01:22:19]
Én Szemere Zitát nem hallottam, de Gál Gabi is nagyon szép volt, az biztos. Nekem Solti Ringjével is csak az az egy bajom van, hogy Joan Sutherland nagyon szépen énekel, de az ő hangját hallgatva is inkább tudok elképzelni egy 80 kilós Brünnhildét mint egy csivitelő erdei madarat.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.