vissza a cimoldalra
2020-09-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Edita Gruberova (3111)
Társművészetek (2075)
Eiffel Műhelyház (287)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7370)
Pantheon (2729)
Régizene (4401)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4107)
Momus-játék (5890)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4932)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4746)
Kimernya? (3771)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2059)
Franz Schmidt (3690)
Zenetörténet (294)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62448)
Rost Andrea (2053)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

45   eccerű • előzmény44 2008-05-10 18:27:48
Ha készségszinten tud valaki szolmizálni, - a lentebb említett reflex kialakult már - akkor könnyebb úgy blattolni. Én nem állítottalak volna le, hanem utána szolmizálva is elénekeltettem volna, és amelyik jobban sikerült, azt vettem volna figyelembe. Ha ABC-vel, akkor azt.
44   nyunyi • előzmény43 2008-05-10 08:43:58
Köszönöm, hogy kijavítottál. Látod, én ilyen behatóan nem ismerem a témát, pedig előbb említett Ugrin tanárúr oktatott. Igaz nem szolfézs szakra jártam. Az biztos azonban, hogy amikor az érettségin ABC - s névvel keztem a blattolást, leállítottak, és szolmizálnom kellett.
43   eccerű • előzmény42 2008-05-10 00:16:34
Nem akarlak megbántani, de ez a hozzászólás szomorú látlelete annak, hogy mennyire fogalma sincs sokaknak az egész témáról.

Amit Te szolmizációnak nevezel, az a mi általunk is használt relatív szolmizációs rendszer. A világ nagy része nem ezt, hanem az abszolút rendszert használja, ahol a C (és a cisz, és a cesz) =dó, a D (a disz és a desz) =ré, és így tovább. Ez arra jó, hogy ennek segítségével remekül lehet hamisan énekelni, egyszer hallgass meg egy spanyol, görög, stb. zeneakadémistát, hogy (nem) tud tisztán énekelni! A relatív rendszer lényege ezzel szemben éppen az, hogy egy dó-mi mindig, minden körülmények közt nagyterc. Így a pavlovi úton kialakulhat a tiszta intonáció képessége a szolmizációs szótagok segítségével, hiszen ugyanahhoz a kiejtett hangsorpárhoz mindig ugyanaz a hangmagassági reláció társul.

Továbbá a (relatív) szolmizáció nem összekeverendő a (megint elmondom, nem Kodály-) módszerrel, előbbi fontos, de nem legfőbb része az utóbbinak.
Azt helyesen látod, hogyha nem is nyűg, nevezzük inkább mankónak, amelyet el lehet, sőt egy idő után el is kell dobni, aki az ellenkezőjét állítja, hazudik.

Mikor van ez a pont? Nem az alteráció zavar be a képbe, sőt, ott van csak igazán elemében. Akik például Pécsről, Győrffy István keze alól kerültek és kerülnek ki, azok virtuóz módon tudnak tájékozódni (a szóhasználat fontos!) a relatív szolmizáció segítségével a legvadabb alterált akkordok világában is, Ami gondot okozhat az a moduláció. De azt meg illik észrevenni. Ugyanígy segíteni tud az atonális zene világában is, de elsősorban a funkciós zenére alkalmazható jól.

Ennek értelmében természetesen a szolmizáció profi zenészeknek is nyújthat segítséget, nemcsak \"civileknek\".
42   nyunyi 2008-05-09 23:02:00
A Kodály módszer, egyszerű, közérthető módon kínál lehetőséget egy egyszerű, közérthető dallam leolvasására, megszólaltatására. Amint belép a képbe egy alteráció, netán hangnemváltás, már nem lehet alkalmazni - vagy csak nehezen. A szolmizáció nem zenész palánták számára kitalált tanítási módszer, és ez dicséretes. Tovább lépve viszont inkább nyűg a többre vágyóknak.
Hírek
• Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok szeptember 25-re tervezett évadnyitó hangversenye
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Alszászy Gábor (zongora)
A kiállítást megnyitja: Eckhardt Mária
"Vendégségben Liszt Sugár úti otthonában"
Az időszaki kiállításhoz kapcsolódó koncert
Gobbi: Hat magyar modorú kis jellemrajz, op. 19 – 1. A sétányon, 5. Az erdőben, 4. A horgászatnál, 3. Éji hangok
Gobbi: 7. keringő, op. 10
Gobbi: 8. keringő, op. 22
Zichy–Liszt: Valse D’Adèle
Ábrányi: 3. ábránd – részletek
Liszt: 16. magyar rapszódia
Liszt: 18. magyar rapszódia
Liszt: 19. magyar rapszódia

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kirill Troussov (hegedű)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Daniel Boico
Barber: A rágalom iskolája – nyitány, op. 5
Bruch: 1. (g-moll) hegedűverseny, op. 26
Holst: Planéták, op. 32

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Andrew Staples (tenor)
Szőke Zoltán (kürt, Báll Dávid (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
"Európai hidak 2020 - Egyesült Királyság"
Haydn: Induló a walesi herceg tiszteletére, Hob. VIII:3
Britten: Simple Symphony
Britten: Szerenád tenor hangra, kürtre és vonósokra, op. 31
James MacMillan: Cumnock Fair
A mai nap
történt:
1922 • Cornell MacNeil, énekes († 2011)
született:
1922 • Ettore Bastianini, operaénekes († 1967)
1927 • Alfredo Kraus, énekes († 1999)
elhunyt:
1960 • Seiber Mátyás, zeneszerző (sz. 1905)
2014 • Christopher Hogwood, karmester (sz. 1941)