vissza a cimoldalra
2018-09-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61041)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1480)
Franz Schmidt (3183)
Élő közvetítések (7397)
Kimernya? (2751)
Ilosfalvy Róbert (811)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2889)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1064)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4335)
Palcsó Sándor (227)
Balett-, és Táncművészet (5550)
Momus-játék (5515)
Opernglas, avagy operai távcső... (20137)
Operett, mint színpadi műfaj (3700)
Pantheon (2260)
Lisztről emelkedetten (917)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (774)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

2173   Edmond Dantes • előzmény2172 2016-12-31 11:46:31
Úgy észlelem, mindkettőnket bűvkörében tart Róma, nekem (is?) kedvenc városom. Eszük az tényleg van, de ez nem feltétlenül a koncertterem helyszínének kiválasztásában merül(t) ki. Egyszer majd felkészülök "Róma helyzete a kulturális intézmények elhelyezkedésének tükrében" c. toposzban és akkor tudok érdemben visszatérni erre a dologra.

A másik kérdésre rövidebb a válaszom: s e h o v á.

Lábjegyzet...néha hosszabb mint a válasz maga:
Az Erkel Színház és a Zeneakadémia a klasszikus zene magyarországi fénykorában is szépen kiszolgálta az igényeket, pedig az olcsó helyárak, az akkori szűkösebb kulturális kínálat és egyéb tényezők okán nagyobb volt a kereslet + folyamatosan nyíltak, nyílnak az új illetve felújított játszóhelyek: Vigadó, BMC, Aréna (!) és még sokan mások.
Másfelől a komolyzene bizonyos szakágai iránt többé-kevésbé drámaian csökken a kereslet mármint a valódi, fizető(képes) kereslet, a többnyire nyomott jegyárak mellett (ellenére) is. A kamarazenét szinte mindenestől elérte a keresletcsökkenés sőt, a kereslet hiánya, hasonlóképpen a kóruskoncerteket, az orgonakoncertek nagy részét (...amikre amúgy van egy jó pár templom) és még sorolhatnám. És most tessék kapaszkodni: a nagy hangversenytermi koncertek ékköve, a nagyzenekari koncert műfaja sem felszálló ágban van, mifelénk sem. Erkel és (a szintén nem túl szerencsés helyre épült, de meglévő) BKK bőven kiszolgálná a Bartók-termi igényeket. Fesztivál Színház profilját felszívná egy csomó más befogadó intézmény. Ludwig Múzeum pedig huss, átröppen a már tárgyalt Liget-projekt egyik új épületébe. Apropó, remélhetőleg már elkészültek a (program)tervek a MüPa megszűnő Ludwig-tereinek kihasználására.

Kurz: MüPa egy pénznyelő automata. Lehet, hogy szép (szerintem rút), lehet, hogy jó helyen van (szerintem nem), lehet, hogy eminens és pótolhatatlan szükség van rá (szerintem nem), de hogy pénznyelő automata, az tuti. És nagylelkű leszek: n e m teszem hozzá, hogy a futballstadionok még pénznyelőbbek. Nem teszem hozzá, bizonyára egyik-másik fórumtársunk nagy bánatára.
2172   lujza • előzmény2166 2016-12-31 01:51:03
Ez telitalálat volt! Róma képes volt visszalépni az olimpiarendezéstől, bár épp olyan messzi és nehezen megközelíthető helyre építette a szupermodern hangversenytermét, mint mi. Úgy látszik, mégis több eszük van. De azóta is töprengek, hogy vajon a mégiscsak kicsi Zeneakadémia mellé, mondjuk az V.-VI. kerületben, hogy ne kelljen utaznod, hová lehetett volna még egy hangversenytermet felépíteni?
2166   Edmond Dantes • előzmény2163 2016-12-24 10:01:12
Nem jártam és/de nem Rómában vagyunk és nem Rómáról beszélgetünk. MüPa alkalmatlan helyre épült (Nemzetivel együtt), ráadásul köztudott "titok", hogy a híd miatt irdatlan extra építési költségek keletkeztek a rezgések és plusz zajok kiküszöbölése érdekében.

PS Róma képes volt viszalépni az olimpiarendezéstől. Akkor most Róma jó vagy rossz példát mutat(ott) ezzel Bp.-nek? Szóval ne keverjük ide Rómát (se). Különben is: Roma locuta... :-)
2163   lujza • előzmény2159 2016-12-24 01:41:47
Ha jártál volna Rómában, a Santa Cecilia Zenekar új, szupermodern hangversenytermében (bár lehet, neked az is csak egy hodály), akkor tudnád, mi az a messze. És azt is, milyen nehéz az úri közönségnek oda kijutni, majd hazamenni onnan. De aki csak 1-2 km-en belül szeret koncertet hallgatni, az így járt!
A Liget-projektnek pont az a baja, hogy nem hajlandóak azokat a múzeumokat valahol messzebb felépíteni, mint ahogy a Müpával megtették.
2159   Edmond Dantes • előzmény2157 2016-12-23 11:38:22
MüPa: nem a bögyömben van, hanem a Soroksári úton és ez vele a nagy baj meg a nagy bajom. Nem Nagybajom, bár még ott is épülhet hangversenyterem, még inkább Liget-projekt múzeum, leginkább pediglen mint tudjuk, stadion.

Hogy él és virul-e MüPa, nem tudom, talán senki nem tudja (mármint pénzügyileg és ténylegesen jegyet váltók száma tekintetében), de azt tudom, hogy ugyancsak farkasétvágyú és feneketlen pénznyelő hordó, ráadásul a "hordó" beruházási költségei a végtelenben fognak találkozni, megtérülni és/vagy törlesztődni még ott = a végtelenben sem.

ZAK-kal égvilágon semmi bajom, se Nagybajom se Kisbajom. Régi fényében tündököl. Mióta élek, minden otthonom 1-2 km-en bévül van onnan = semmi okom nincs, hogy a bögyömben legyen. Talán visszaszoknak-visszaszöknek majd lassacskán azok a produkciók ZAK-ra, amiknek kb. akkora közönsége van, amekkora a nézőtere és az a közönség örömmel fog odajárni (Soroksári út helyett), a parkolási gondok daczára is.
2157   lujza • előzmény2156 2016-12-23 02:21:40
Légyszíves ne hodályozd le a Müpát! Nagyon a bögyödben van, hogy él és virul, a Zeneakadémiával együtt.
2156   Edmond Dantes • előzmény2152 2016-12-21 13:16:28
Legyen neked igazad! Lehet, hogy a "halódás" kifejezés stilisztikailag túlzó, de a minap is beírtak itt valamelyik topikba arról, hogy ZAK valahogy nem a régi vagy ehhez hasonlót. És a programok iránti valós=fizető közönségigény is elég "változatosnak" tűnik.. Talán ha majd egy csomó produkció visszacsorog oda MŰPA-ból, mert nem lehet velük megtölteni a Soroksári úti hodályt, akkor...
2152   -zéta- • előzmény2151 2016-12-20 15:54:24
Halódna??? Hát ezt cáfolnám. Az elmúlt évad során számos koncertről maradtunk le a Zeneakadémián, a telt ház okán. A Kisterem pedig a korábbinál jóval sűrűbb programot teljesít, amióta Solti Györgyről van elnevezve...
2151   Edmond Dantes • előzmény2149 2016-12-19 10:19:50
Ld még 2150.
ZAK felújítása szerintem elsősorban mint műemlék és mint oktatási intézmény felújítása (volt). A két terem persze főleg játszóhely, de érdekes módon mintha kissé (?) halódna a felújítás óta. Mintha "maradék elv" alapján kerülnének oda koncertek és azok többségére sem állnak sorba jegyért, pedig elég jó a ház tájolása. És ha egyszer igazán beindulna az Erkel befogadó-ház profilja (mint anno), akkor ZAK, de MÜPA is felköthetné...azt. Utóbbi aztán pláne.
2149   Cilike • előzmény2146 2016-12-18 23:00:25
És azért mennek félházzal, mert "építünk újat"? Vagy mert nincs rá kereslet? Új Operaház NEM épül. A régi viszont igenis kap támogatást. Legyünk tényszerűek, ha gyalázkodunk. A Zeneakadémia is fel lett újítva. Az, hogy a kultúrára -magas kultúrára- költeniakarnak, az szerintem nem baj. Aki szerint meg igen, az nem tudom, mit keres egy komolyzenei fórumon?
2146   Klára 2016-12-18 20:18:48
Nem értjük? Új Nemzeti Színház (nem a betervezett helyen), MÜPA (ha már új Zeneakadémia nem épülhet), Magyar Zene Háza, új Operaház - semmiből sem jó a régi, mert "nem mi építettük". Aztán a régieknek se támogatás, se pénz, se posztó. Színház, illetve XY Színpad, lakásszínház, stb is van Bp-en kb 30, félházzal mennek, és eszik a pénzt. Mi meg építünk újat, oszt jónapot!
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

"Liszt-Kukacok Akadémiája"

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Gran Duo Italiano:
Mauro Tortorelli (hegedű), Angela Meluso (zongora)
LISZT: Gran duo concertant sur la romance ʻLe marinʼ
LISZT: Romance oubliée
LISZT: Die Zelle in Nonnenwerth
SIVORI: Variazioni sul Faust di Gounod
SIVORI: 2 Romanze senza parole, op. 23 – 1. (Esz-dúr) románc
SIVORI: Fiori di Napoli, op. 22
PAGANINI: Variazioni sul tema del Carnevale di Venezia

15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Sylvia Schwartz (szoprán)
Cantemus Vegyeskar (karigazgató: Szabó Soma)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
ČIURLIONIS: Az erdőben
ARVO PÄRT: Como cierva sedienta
PETERIS VASKS: Epifania
ARVO PÄRT: Te Deum

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ORFF: Carmina Burana

19:00 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Csáki András (gitár)
Anima Musicae Kamarazenekar
Ars Sacra Fesztivál
BECCHERINI: Éjjeli őrjárat Madridban
ALBENIZ: Spanyol szvit
CASTELNUOVO-TEDESCO: Gitárverseny
ANTON ARENSKY: Kamaraszimfónia

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály Templom

Organ & Choir

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Balogh Ádám (zongora)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Hámori Máté
"A Semmelweis emlékév ünnepi koncertje"
ERKEL: Bánk bán - nyitány
LISZT: A-dúr zongoraverseny
MOSONYI: Ünnepi zene
BRAHMS: 2. (A-dúr) szerenád, Op.16

19:30 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Baráti Kristóf, Jakub Jakowicz (hegedű)
"Szeryng 100"
J.S. BACH szonátái és partitái szólóhegedűre
g-moll szonáta, No. 1, BWV 1001
h-moll partita, No. 1, BWV 1002
a-moll szonáta, No. 2, BWV 1003
C-dúr szonáta, No. 3, BWV 1005
d-moll partita, No. 2, BWV 1004
E-dúr partita, No. 3, BWV 1006

20:00 : Budapest
Mátyás-templom

Magyar Virtuózok Kamarazenekar
18:00 : Debrecen
MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ

MODEM/12 - Koncertek
A mai nap
történt:
1869 • A Rajna kincse bemutatója (München)
született:
1954 • Gőz László, harsonás
1958 • Andrea Bocelli, énekes
elhunyt:
2001 • Isaac Stern, hegedűs (sz. 1920)