Bejelentkezés Regisztráció

Hozzászólások a Momus írásaihoz


7333 miketyson 2020-03-10 07:01:06

felice??


7332 IVA 2020-03-09 22:42:09 [Válasz erre: 7331 Edmond Dantes 2020-03-09 19:57:48]

Till Géza szerint egy olasz falucskában történik A szerelmi bájital.


7331 Edmond Dantes 2020-03-09 19:57:48

Pár apró megjegyzés Heiner Lajos mai érdekes Bájital-recenziójához: végülis játszódhatna akár az általa(d) vázolt helyszínen a darab. Wikipédia összevissza ír: a magyar változat szerint az opera Firenzében játszódik, az angol és olasz szerint Baszkföldön. Nem tudom, ki ez az Enzo Dara, de az a "nagy" Enzo Dara nem/sem "elpusztíthatatlan" ld. pl. itt Pantheon 2062 (én bátorkodtam beírni). Egyébként szerencsés -ha szerencsés- aki bejutott a Fenicébe vagy akárhová és egészséges marad(t): úgy tudom, t.k. teljes a színház-zárlat is azon a környéken.


7330 Héterő 2020-03-01 21:52:32 [Válasz erre: 7329 IVA 2020-03-01 21:15:14]

Így igaz.

A rendezővel készített interjút Vajland Judit:

"...a német operaházakban eltöltött hosszú idő" figyelmet érdemlő hatása Kelet-Magyarországra:

„Tosca, miattad elfeledtem Istent”. Én még nem találkoztam olyan rendezéssel, ami megmutatta volna, hogy ez miért van így. Számomra egyértelmű, hogy ez egy merevedés a templomban, a mise alatt. Scarpia elszégyelli magát, bűnbocsánatért könyörög, legalábbis megpróbálja ezeket az erotikus fantáziákat kiűzni a fejéből.

...bevágja Tosca előtt az ajtót. Ráfordítja a kulcsot, sőt a mi díszletünkben a lamellákat is elfordítja. Nincs menekvés. Egy ilyen helyzetben, ha a férfi megpróbál rámászni a nőre, akkor az a minimum, hogy a nő ágyékon rúgja. ...szerintem a férfi örüljön, hogy ennyivel megússza.

...elveszem az intimitását, ha bezárom egy szűk térbe, berakok egy WC-t és egy cellatársat, és ebbe a helyzetbe érkezik meg hozzá Tosca.

Ha végig nézzük akár a Manon Lescaut-t, a Turadotot, jól látszik a nőkhöz való viszonyának az íve.


7329 IVA 2020-03-01 21:15:14

A „Hangsúlyeltolódás a szürkeségben – Tosca bemutató Debrecenben” című kritikához:
Az is helyénvaló ötlet, hogy fináléban Tosca nem az Angyalvár fokáról veti magát a mélybe, hanem a rendőrfőnök asztaláról korábban elcsent pisztollyal vet véget életének.
Tosca Mario haláláig hisz Scarpia ígéretében, a sikeres szökésben. A rendőrfőnököt azért öli meg, hogy ne kelljen fizetnie, hiszen nem prostituált, hanem szerelmes nő. Ha az extrém gyilkosság előtt még egy pisztolyt is elcsent, megfontolt bandita.


7328 Búbánat 2020-02-24 21:32:23

Köszönöm Zétának Zempléni Mária operaénekesnővel készített sokrétű és nagy ívű interjúját, amit jó volt olvasnom abban a tudatban is, hogy sok minden visszaköszön nekem a Dankó Rádió Túl az Óperencián című operettműsorából: a Művésznővel  a felelősszerkesztő-műsorvezető, Nagy Ibolya  beszélgetett  2017. október 30. – november 5. között:

https://mediaklikk.hu/2017/10/30/tul-az-operencian-zempleni-maria-44-het/

A beszélgetés szerkesztett változatát naponta részletekben hallottuk a zenei műsorba ágyazva, és Zempléni Mária több operett-, opera- és dalfelvételének a bejátszása színesítette a portrét:

Lehár Ferenc: Giuditta (1982) - rádió

Huszka Jenő: Lili bárónő (1983) - rádió

Kálmán Imre: A bajadér (1988) - rádió

Pjotr Csajkovszkij – Josef Klein: A diadalmas asszony (1989) – rádió

Thern Károly: Gizul - Isidora és Endre kettőse (Zempléni Mária, B. Nagy János, km. MRT Szimfonikus Zenekara, vezényel: Kórodi András)  - rádió

Vivaldi: L’Olimpiade (1978) - Hungaroton

Salieri: Falstaff (1985) - Hungaroton

Mozart: Figaro házassága - Cherubino áriája„Asszonyok, lányok, kérdezlek én: vajh, mitől lobban lángra a szív?...(Zempléni Mária, a Magyar Állami Operaház Zenekarát Kórodi András vezényli)

Rossini: Mózes - Ima (Km.  Zempléni Mária, Takács Tamara, Kováts Kolos, Bándi János, a Magyar Állami Operaház Énekkara és Zenekara).


7327 daunerni 2020-02-23 21:25:08 [Válasz erre: 7326 Klára 2020-02-23 16:33:41]

Rám nagy hatással volt egy Erkel Színházi előadás, amit talán 1987-ben, vagy 88-ban hallottam...
A Kelen Péter, Csurja Tamás páros énekelte a szabadság-kettőst, Kováts Kolos volt Fülöp és Lukács Ervin vezényelt...


7326 Klára 2020-02-23 16:33:41 [Válasz erre: 7324 Edmond Dantes 2020-02-23 10:27:51]

Igen, a Don Carloshoz elengedhetetlen a szó legnemesebb értelmében vett miszticiizmus, azonkívül hatalmas elkötelezettség a MŰ iránt! És nem tudom, ki mondta, de igaza volt: kell hozzá 6, azaz hat egyformán ragyogó hang és alakítás. Ha ezek közül egy is hiányzik, kár hozzákezdeni.


7325 Edmond Dantes 2020-02-23 11:53:34 [Válasz erre: 7316 Nagy Katalin 2020-02-21 12:58:52]

Még egy szempont (érv?), miért kevesebb -ha kevesebb- nálunk az olasz bel canto a sokéves nemzetközi átlagnál: az olaszok mint már írtam (idéztem), pertu viszonyban vannak magával az opera műfajával, ehhez jön még az, hogy nekik bel cantót játszani a nemzeti (opera)kultúra ápolása is, egyfajta hazaffyasch kötelezettség. Továbbá egy olasz operaház, erre fogadni merek, megközelítőleg sem játszik és nem érzi kötelességének játszani az operairodalom egészét. Bp.-en a két (még mindig nem három) házban Monteverditől és Glucktól kezdve a kortársakig, köztük kortárs magyar szerzőkig (vö. nemzeti operakultúra ápolása) a komplett operairodalommal számolni és foglalkozni kell(ene) + balett, amit tudtommal Olaszországban szintén kevesebbet játszanak az operaházak mint Pesten. De mondok még borzasztóbbat :-) minap egy MüPa-koncert szünetében nézegettem a Beethoven-évvel kapcsolatos tablókat. Többek közt megtudhattuk, hogy az akkori olasz bel canto-kultusz egyik oka az is lehetett, -nekem, legalábbis ez jött le- hogy a reformkori közönség tüntetőleg elfordult a kortárs német (nyelvű) operáktól. A Fideliót is főleg 1-2 sztár-Leonóra kedvéért "tűrte meg". Magyarán: a korabeli nagy (túlzott??) magyar bel canto-láz politikai felhangoktól sem volt mentes, ami számomra nem meglepő. Az opera Magyarországon mindig is a politika egyik terepe volt.


7324 Edmond Dantes 2020-02-23 10:27:51

Találó kifejezés dr. Heiner Lajos pozsonyi Don Carlos-beszámolójában a miszticizmus. Én "előkelőnek" és a szó jó értelmében "úrinak" érzem a Don Carlost és ahogy öregszem, egyre jobban szeretem. Nagyon várom a felújítást.


7323 Edmond Dantes 2020-02-23 10:16:53 [Válasz erre: 7322 bermuda 2020-02-21 19:32:38]

Hát a Norma? Németh Mária utolsó pesti Normái után évtizedekkel (1978) újították fel végre nálunk, szintén Gardellivel+két, nemzetközileg is neves címszereplővel, Sass Sylviával és Kincses Veronikával. Nem akármilyen előadás volt majdnem 40 év után! 

PS Az Ernani nem 1981 után ment: 1980 januárjában újították fel. Én az első szereposztással láttam, ki merem jelenteni, európai színvonalú előadás volt, máig fejben tartom: Kincses Veronika, B. Nagy János, Miller Lajos és Kováts Kolos a négy főszerepben.


7322 bermuda 2020-02-21 19:32:38 [Válasz erre: 7321 Edmond Dantes 2020-02-21 16:33:11]

Valóban mindkettő ment , az Ernani 81- után. én akkor már nem jártam operába,,. a Lombardok a 70 es években... az kimaradt, de azért mert nem az a szereposztás volt aki miatt én ált operába mentem. Sorry...tévedtem.


7321 Edmond Dantes 2020-02-21 16:33:11 [Válasz erre: 7320 bermuda 2020-02-21 15:55:02]

Elso ranezesre: Lombardok es Ernani biztosan volt, mindketto emlekezetes Gardelli-produkcio volt, nagyszeru enekesekkel, magam is lattam mindkettot.


7320 bermuda 2020-02-21 15:55:02 [Válasz erre: 7318 -zéta- 2020-02-21 15:25:23]

Jómagam belcanto -fan vagyok, Bellini és Donizetti az én világom... amikor aktiv operajáró voltam ..1960-1982 -ig cirka... nem igen láttam belcantó előadásokat-volt a Lucia..és 2 vigopera (azokat nem is kedveltem)...de nem volt Bellini, nem volt Bolena, nem volt Lucrezia Borgia.. és nem volt korai Verdi  pl Lombardi, Ernani, L. Miller stb. Ez kinek a bűne?? Én is csak lemezről ismertem és szerettem meg.Mostanában, h végre van egy énekesnő aki ezekre a szerepekre  alkalmas.. elő kellene venni , mert késő lesz.. s a közönség , ha nem látja sosem ismeri meg ezeket a gyönyörű dallamokat.

 


7319 Nagy Katalin 2020-02-21 15:42:41 [Válasz erre: 7318 -zéta- 2020-02-21 15:25:23]

Rendben van, megadom magam. Beletörődöm a magyarázatba.


7318 -zéta- 2020-02-21 15:25:23 [Válasz erre: 7316 Nagy Katalin 2020-02-21 12:58:52]

Mivel nálunk a direktor felel az arculatért, ekkora. 

De mondok rá más példát. Tóth Aladár idején adták először együtt "ciklusban" az öt nagy Mozart-operát (Szöktetés, Cosi, Don Giovanni, Figaro, Varázsfuvola), előtte senkinek nem jutott eszébe, és akkor már 150 évvel voltunk a komponista halála után... 


7317 takatsa 2020-02-21 13:35:10

Jövőre talán lesz Ezred lánya. Aztán majd kiderül, mennyi köszönet lesz benne. Mert ahhoz egy igazi belcanto tenor kellene, akinek nemcak céje van, de tisztán is tud énekelni. Volt nékünk világnagy belcanto tenorunk (Réti József), de hol van ő már? Lehet, hogy ez a fő akadálya kis hazánkban a belcanto opera előadásoknak, hogy (a szoprán szólamon kívül) nincs, aki elénekelje.


7316 Nagy Katalin 2020-02-21 12:58:52 [Válasz erre: 7315 Edmond Dantes 2020-02-21 10:06:04]

Azt nem vitatom, hogy az olaszok jobban kedvelik az operát, mint a magyarok és azt sem, hogy a nemigen fognak évenként Wagner-fesztivált rendezni. DE a belcanto (vagy bel canto, az olasz helyesírás mindkét írásmódot elfogadja) itt sem volt mindig egyformán népszerű. A közízlés errefelé is változott. Verdi, majd Puccini és a verizmus egyértelműen háttérbe szorította. Toscanini például állandóan szerette volna Rossininek a vígoperákon kívüli arcát megmutatni, de a Scala 1946-os újranyitásán is csak egy részletet tudott előadatni a Mózes című operájából (https://ppiccini52.wordpress.com/2016/04/25/arturo-toscanini-concerto-di-riapertura-della-scala-ricostruita-dopo-la-guerra-11-maggio-1946/).

Maria Callas érdemei elévülhetetlenek, de a belcanto feltámadását azért mégsem egyedül idézte elő.

Nekem úgy tűnik, hogy a háború után a MÁO is követte ezt a belcanto iránti fokozatosan megélénkülő érdeklődést. Utána viszont teljesen kimaradt abból a reneszánszból, amely másutt, Nyugat-Európában, Amerikában végigsöpört és egy sor belcanto-operát tartósan visszahozott az alaprepertoárba. Ennek a miértje nem hagy nyugodni. Zéta válaszának igazát nem vonom kétségbe, de engedtessék meg, hogy nehezen fogadjam el: ekkora befolyása lenne egyetlen operaigazgató személyes érdeklődésének, még akkor is, ha az történetesen a MÁO élén áll?


7315 Edmond Dantes 2020-02-21 10:06:04 [Válasz erre: 7309 Nagy Katalin 2020-02-20 12:23:19]

Már mindenkinek mindent megírtam, de önnek is hagyok újdonságot :-) ...köztudott , hogy Olaszországban az opera műfaja eleve populárisabb mint nálunk: ahogy valaki egyszer írta, az olaszok pertu viszonyban vannak az operával, főleg persze a sajátjaikkal. Naná, hogy a bel canto ott, a bel canto hazájában ma is trendi. Amivel most rukkolok elő -rajongók ne olvassák!- az az, hogy talán ha Rossini és Donizetti kevesebb operát írt volna, azt a kevesebbet többet játszanák, több helyen. Ahogy mondják: kevesebb több lenne ... Bellini három (négy?) darabja is szerintem azért van a köz(??)tudatban, mert összesen alig van több. Ha tovább él és sok operát ír még, szerintem Az alvajáró is majdnem-elfeledett lenne. Mint tudjuk, egy új milánói színház (a minap rejtvény is volt), a T. Carcano megnyitására írta, alkalmi darabnak szánhatta, de mert 4 év múlva már meghalt -szerencsére közben megírta a Normát- kicsiny termése jobban megmaradt az emlékezetben, bár Az alvajáró sokáig -legalábbis Itálián kívül- bizony "alva járt", álomba szenderült és Callas kellett ahhoz, hogy felébredjen. A régi bon mot-t a témához igazítva: a legjelentősebb három Bellini-opera a következő kettő:  N o r m a :-)


7314 Edmond Dantes 2020-02-21 09:49:57 [Válasz erre: 7310 -zéta- 2020-02-20 16:00:54]

Kedves -zéta-, kissé vitatkoznom kell. Nem gyűjtö(tte)m ki az elmúlt 30-60-100 év bel canto darabjait, amiket MÁO-ban játszottak, de csak amennyire fejből emlékszem, már az is elég tekintélyes mennyiség lenne kilóra. A már bemutatott darabok előadásszáma pedig valószínűsíthetően a közönség érdeklődéséhez igazodhatott. Nem említed a múlt század első kétharmadának igazán jelentős igazgatóit: attól tartok, már ők sem tolták túl a bel cantókat, pedig akkoriban még igazán képzett bel canto énekeseink is voltak ... de a közönség érdeklődése már a 20. szd. első kétharmadában is inkább -időről-időre váltakozó sorrendben- Wagner, Puccini, Verdi, Mozart, olykor 1-2 újdonság felé fordult. Hozzájuk képest az olasz bel canto és a francia repertoár zöme háttérbe szorult; még egyszer: szerintem nem azért, mert a direktorok nem szerették őket, hanem mert a magyar közönség igénye volt akkora, amekkora.


7313 takatsa 2020-02-21 09:35:25 [Válasz erre: 7311 lujza 2020-02-21 02:40:10]

Igazad van, játszani kellene, szoktatni (visszaszoktatni) hozzá a közönséget. És persze nemcsak játszani, hanem jól játszani. A MÜPA ebből a szempontból úttörő munkát végez és én reménykedem abban, hogy ezt a sorozatot a következő években is folytatja. Mert ez az Alvajáró - szemben néhány fanyalgó véleménnyel - jó volt, nagyszerű volt, köszönet érte.


7312 Edmond Dantes 2020-02-21 09:34:08 [Válasz erre: 7311 lujza 2020-02-21 02:40:10]

Nekem nincs "bajom" a bel cantoval, csak nem a kedvenc operai fachom. Már írtam, bárcsak ez = hogy nekem nem kedvencem, szóval bárcsak ez lenne a legnagyobb gond, de a szélesebb közönségnek sem a kedvence nálunk ... részletek 7277 és 7303. Shakespeare-hasonlat többszörösen sántít. Egyrészt sokat, talán túl sokat is játsszák, mert t.k. az ő darabjain élik ki a rendezők néha (?) nem helyénvaló újító-átértelmező vágyaikat és ezért (is) a csapból is ő folyik, ellentétben a bel cantoval. Másrészt nem állítottam, hogy a bel canto operák életkorával ("túl régiek") lenne a gond. Mozart korosabb a bel canto-triónál -szerencsére- mégis rengeteget játsszák. Bár ez sem volt mindig így, tudtommal voltak időszakok, amikor valamivel hátrébb szorult, nem csak itthon, talán a nagy Wagner-, Verdi-, Piuccini-láz(ak) idején. Azaz koronként változnak az ízlések. A pofonok kevésbé :-) Ami pedig az itthoni játszottságot illeti, abban kissé vitáznom kell zétával, mert időről-időre igenis elővettek, elővesznek bel cantókat a felsorolt és fel nem sorolt igazgatók is. És elővettek volna többet is, ha a közönség csápolt volna. Kb. annyira volt igény, amennyit játszottak, legfeljebb nem mindig a legkeresettebbeket játszották.


7311 lujza 2020-02-21 02:40:10 [Válasz erre: 7308 Edmond Dantes 2020-02-20 10:03:05]

Nem tudom, mi a bajod a bel cantoval? Ahogy Zéta írta, nálunk a direktorok sajnos nem nagyon ambicionálták már rég óta, magam se ezeken az operákon nevelkedtem. De ez olyan, mintha a színházak nem játszanának mondjuk Shakespeare-t, mondván, hogy túl régiek a művei. A bel canto operák nagyon szépek, csak elég nehéz elénekelni őket. A közönség pedig nevelhető, évente egyet-egyet elő kéne venni, jó rendezéssel és szereposztással, és persze nem a legnagyobb nézőterű színházban adni elő őket. De ettől még játszani kellene!


7310 -zéta- 2020-02-20 16:00:54 [Válasz erre: 7309 Nagy Katalin 2020-02-20 12:23:19]

Minden direktor a saját ízlésére szabta a műsort és pont bel canto érdeklődésű igazgató nem akadt. Pech!

Lukács Miklós = Wagner, Mihály András = XX.század első fele, Petrovics= Puccini + kortárs, Vass (Fischer-Kovalik) = minden amit kifacsart rendezéssel el lehat adni, Szinetár =romantika, Ókovács= R. Strauss + minden ami nem bel canto...

A többi igazgató annyira rövid ideig regnált, hogy nem tudott kiderülni, hogy állnak a kérdéshez... 


7309 Nagy Katalin 2020-02-20 12:23:19 [Válasz erre: 7307 -zéta- 2020-02-20 09:55:16]

Nem értem a bel canto magyarországi mellőzöttségét. Az értetlenségem nem álnaivság: nem vagyok zenész, a zenei világról kizárólag a közönség oldaláról vannak ismereteim. Lánykoromban (drága nagyanyám mondta mindig így) nem jártam rendszeresen operába, a műfaj iránti rajongás később ért utol. Akkor már évek óta külföldön, egészen pontosan Észak-Olaszországban, Lombardia egyik megyeszékhelyén laktam az év túlnyomó részében. Számomra természetes a bel canto jelenléte, nincs olyan operát játszó hely, ahol a szezonból kimaradna. Az itteni színházak Verdi és Puccini darabjai mellett, nem kevésbé gyakran játsszák Rossini, Donizetti és Bellini műveit is. Csak Rossinit kiragadva: az obligát Sevillai borbély mellett a Hamupipőke, Az olasz nő Algírban, a Tankréd állandóan repertoáron van, de a kevésbé ismert operáit is vetésforgószerűen rendre bemutatják valahol, mind a nagy, mind a kis vidéki teátrumokban. A MÁO régi előadásairól olvasgatva meglepődéssel fedeztem fel, hogy az 50-es, 60-as években Pesten is volt Hamupipőke, A török Itáliában…stb. miért nem maradtak a műsorrendben később?  Mi történt?


7308 Edmond Dantes 2020-02-20 10:03:05 [Válasz erre: 7307 -zéta- 2020-02-20 09:55:16]

Vajon miért volt elzárva a közönség? Más: mi értendő francia bel canto opera alatt? A hugenottákat annak számítottuk, amikor téma volt a fórumon, de azt a zenetudomány a grand opéra kategóriába sorolja. Van aztán opera lirique és opera comique, ami szintén nem bel canto. De akkor melyik francia opera bel canto? Ha pedig van  (szerintem van) 1-1 jó szopránunk-mezzonk-tenorunk-baritonunk-basszusunk olasz -vagy ha van olyan, akkor francia- bel cantora, az már elég lehet .... csak közönség is legyen egy (két?) komplett szériára ...


7307 -zéta- 2020-02-20 09:55:16

A hazai közönség az általam átlátott elmúlt közel fél évszázad alatt majdnem szisztematikusan el volt zárva az igazi bel cantotól. És ez így van ma is. 

A hatalmas operaházi repertoár ellenére csak nyomokban jelent meg a Verdi előtti olasz bel canto (ebből talán egyedül a Don Pasquale és a Sevillai ment huzamosan), a francia még nyomokban sem.

Amikor egy-egy szériában felbukkant pl. a Lucia, az is sokszor erősen csonkítva. A Müpa megnyitása ebből a szempontból is újat hozott, de ettől még nem nevelődött ki az a rajongói réteg, vagy ha igen, még igen sovány.

És akkor még nem beszéltünk a művészállomány alkalmasságáról, ma alig 3-4 olyan énekesünk van (lenne) erre a feladatra... 


7306 Edmond Dantes 2020-02-20 09:55:07 [Válasz erre: 7305 nizajemon 2020-02-20 09:30:03]

Marton Évának valószínűleg kevésbé gyűlt meg vele a baja, pedig -tudjuk- Turandoton kívül főleg a Wagner-Strauss repertoárban hasított nagyot.


7305 nizajemon 2020-02-20 09:30:03

Azt hiszem,hogy Mario del Monaco könyvében olvastam,hogy a nagy Renata Tebaldinak is meggyűlt a baja a Gioconda eléneklésével.


7304 Klára 2020-02-20 09:17:39 [Válasz erre: 7299 Károly 2020-02-19 20:41:52]

Evvel sajnos egyet kell értsek! Ugye, panaszkodunk, hog haldoklik az opera, mint műfaj, kevés a néző, stb. Éppen ezért kellene jobban figyelni a műsor összeállítására, hány előadásra van igény? Hány házat lehet megtölteni? Hogyan nevelődik ki a következő operalátogató generáció? Ha valaki véletlenül egy félresikerült előadásra esik be - l.Gioconda - az biztos, hogy egy darabig nem vesz mégegyszer jegyet!

A másik felvetés, igenis kellene egy kisebb befogadóképességű előadóterem - mindegy, minek hívjuk - ahol azon a darabok játszhatóak, melyekre kisebb az igény!  A nagy prózai szinházak sem véletlenül tartanak kamaraszínházat, vagy kamaraszínpadot, ahol sikerrel mennek azok a darabok, melyekkel a színházat nem lehet megtölteni. De ez is műsorpolitika, reklám és közönségszervezés kérdése!


7303 Edmond Dantes 2020-02-20 08:55:13 [Válasz erre: 7302 lujza 2020-02-20 01:52:59]

Eyvazov. Lehet, hogy pár év múlva annyira önjáró lesz már, hogy ő protezsálja majd aszonyt itt-ott. Az idő és a korkülönbség néki dolgozik ;-)

Gioconda. Tisztázzuk: egy dolog az én személyes véleményem, ami az, hogy van benne egy csokorra, mondjuk egy 45-ös lemezre max. egy CD-re való sláger vagy slágergyanús szám, a többi rosszul szerkesztett, rossz felépítésű cselekmény (ami még nem bűn) és elég unalmas nem túl színvonalas zene. Nagy sztárokkal naná, hogy "nagyot szólna". A telefon, sőt még a telefonkönyv is nagyot szól, ha a vonal másik végén nagy sztár van és nagy sztár olvassa énekli fel a tel. könyvet. Azt írtam és ez a lényeg MÁO szempontjából, hogy egy kéthetes Gioconda-szériára Pesten lehetetlen tízezer nézőt beszervezni a második évad hat előadására világsztárok nélkül, de az már ... nem folytatom ld. 7277 itt.

Alvajáró: attól, hogy kisebb egy színház, még nem az érdeklődés lesz nagyobb telt ház esetén, hanem a férőhelyek száma kisebb. 3. em. lezárásával már MüPában is könnyebb eldugni az üres helyeket mint Erkelben (ahol minden üres hely látszik), ahogy az egyik fórumtárs beírásából is kiderült, aki látta a lezárt 3. em.-et és egy másik fórumtárséból, aki nem látta, miként én sem. MÁO-ban pl. még könnyebb "telt házat" imitálni produkálni: a páholyok hátsó sorai és 3. em. oldala nem látható = 6-700 nézővel már elég tetszetős lehet a Ház "töltöttsége" ... de ettől még a bel canto operák többsége iránti itthoni igény ott sem lenne nagyobb. MüPa -mint írod- gavalléros kultúrmisszióját egy pillanatig sem vitattam, nem vitatom. Magam is két (2) db. teljes árú jegy megvásárlásával járultam hozzá az est jelentősnek mondott kulturális és biztosan jóval szerényebb anyagi sikeréhez. Innentől off (??). Messzire vezetne annak elemzése, hogy néhány ilyen -kevesekhez eljutó- gavalléros kultúrmisszió költségéből hány ... nem, nem kórházi lélegeztetőgépre, hanem olyan "lélegeztetőgépre" telne, amivel a tao-támogatások kivégzése miatt súlyos oxigén- értsd: forráshiányban szenvedő  független színházi  társulatokat lehetne és kellene megsegíteni. Még egyszer: megsegíteni és nem "eltartani". KiEltartani olyan színházat -nem is akármelyiket!- kell, amelyik sokmilliárdos anyagi és "eszmei" támogatás mellett is tetemes bevételhiányt produkál és nagytermében havonta számos alkalommal egyszerűen nincs előadás vagy "zártkörű" és "nem értékesíthető" produkciók jelennek meg a jegytérképén és -noha nem ifjúsági színház- iskolai "kötelező" előadások sokaságával tölti fel műsorrendjét és ezekre kirendelt szervezett diákokkal a nézőterét... de ez már tényleg másik topikba való másik történet.


7302 lujza 2020-02-20 01:52:59 [Válasz erre: 7301 Edmond Dantes 2020-02-19 21:19:24]

Ne légy biztos abban, hogy Eyvazov abszolút önjáró lenne: az ő gyakori szerepeltetése együttjár Netrebko rendszeres fellépéseivel a Met-ben.

A Gioconda nemcsak elmegy, világsztárokkal nagyot is szólna. Egyébként se a belcanto operákkal van baj, hanem azzal, hogy ezeket nem hodály méretű színházakban kéne játszani. De ahogy az Erkel, úgy a Müpa is túl nagy ehhez. Ha lenne Operánk is, vagy más, kisebb nézőterű színház, rögtön nem lenne gond megtölteni, ha jó a produkció. Egyébként a Müpa nagyon is gavalléros, gyakorlatilag kulturmissziót teljesít ezekkel az előadásokkal.


7301 Edmond Dantes 2020-02-19 21:19:24

Nalunk eddig egyetlen korona-pozitiv esetet sem diagnosztizaltak. Eyvazov mint latom, mar onjaro: MET-ben Kalafot enekel Netrebko es koronavirus nelkul. Gioconda vilagsztarokkal elmegy, anyagilag erre csak MuPa kaphato.


7300 nizajemon 2020-02-19 20:57:51 [Válasz erre: 7299 Károly 2020-02-19 20:41:52]

Ebben az esetben kit nem engedtek színpadra?


7299 Károly 2020-02-19 20:41:52

Én amondó vagyok, hogy ha nagy követelményeket támasztó művekről van szó, amiknek az előadásához nincsenek meg a megfelelő adottságú énekesek, vagy vannak, de őket érthetetlen módon nem engedik fellépni, akkor azokat az operákat jobb nem játszani! Azon a színvonalon például, ahogyan a Giocondát játszották, semmiképpen nincs értelme! 


7298 nizajemon 2020-02-19 20:26:35 [Válasz erre: 7296 Amalgám 2020-02-19 20:09:38]

Csak magamon nevettem magamban,eszembe sem jutott az össztársadalom.Egy nagyobb itthoni influenzajárványhoz is társul nagyon sok haláleset. Sajnos.


7297 Heiner Lajos 2020-02-19 20:25:57 [Válasz erre: 7294 otello 2020-02-19 20:06:38]

Ezzel a logikaval: a valto szereposztasra hivjuk meg Netrebkot a ferjevel!


7296 Amalgám 2020-02-19 20:09:38 [Válasz erre: 7293 nizajemon 2020-02-19 19:58:14]

Lehet ezen humorizálni, de amit -zéta- írt, érvényes faktor. Valóban kialakult bizonyos szintű kollektív pszichózis a betegséggel szemben. Nem össztársadalmi, de azért társadalmi szintű, és ha csak a népesség néhányszor tíz százalékát érinti, az attól még a látogatói adatokban is néhányszor tíz százalék lehet.


7295 nizajemon 2020-02-19 20:08:37 [Válasz erre: 7294 otello 2020-02-19 20:06:38]

Máris támogatom a felvetést.


7294 otello 2020-02-19 20:06:38 [Válasz erre: 7288 Klára 2020-02-19 19:28:26]

Nem feltétlen lehetetlen. Hernández férje Francesco Pio Galasso, aki már többször fellépett BP-en az operában is. Lehet egy közös fellépés lehetősége miatt elvállalnák, mert a tenor nem énekel a legnagyobb házakban. Valamit valamiért...


7293 nizajemon 2020-02-19 19:58:14 [Válasz erre: 7292 nizajemon 2020-02-19 19:56:46]

Szólok is a főnökömnek,hogy holnaptól egy hét karantén alá vonom magam.Biztosan díjazza majd.


7292 nizajemon 2020-02-19 19:56:46 [Válasz erre: 7291 Heiner Lajos 2020-02-19 19:51:22]

Ettem kínait egy hete.Előttem sem félt senki,ahogy láttam,a mögöttem állók  sem váltottak sápadtra az idegességtől.


7291 Heiner Lajos 2020-02-19 19:51:22 [Válasz erre: 7285 -zéta- 2020-02-19 16:44:16]

És azonnal le kellene venni a Turandotot a világ összes operaházának műsoráról!!!!


7290 nizajemon 2020-02-19 19:47:09 [Válasz erre: 7289 nizajemon 2020-02-19 19:43:06]

Bocs,nem ide tartozik,de Szűcs Márta Violettaként,Gildaként. Abba is mondtam :)


7289 nizajemon 2020-02-19 19:43:06 [Válasz erre: 7288 Klára 2020-02-19 19:28:26]

Klára,én is szeretem. Pont az előbb gondolkodtam,hogy az általam hallott Giocondák közül kit szerettem a legjobban. Persze tudtam a választ rá. Misura Zsuzsát. Elfogult vagyok vele. Ahogyan Sümegi Eszterrel is. Meg a számomra örök Pillangóval,Kincses Veronikával is. Mimiként Tokody Ilonával.Páncél Évával.Szerettem Kováts Kolost.Nagyon.Kelen Pétert. Kálmándy Mihályt. 


7288 Klára 2020-02-19 19:28:26 [Válasz erre: 7287 nizajemon 2020-02-19 19:23:12]

Álmodik a nyomor! Befizetnék rá, mert nagyon szeretem ezt az operát - bocsi - és Hernandez is toplistás nálam. Csodálatos előadás lenne, de kik lennének a partnerei? ?


7287 nizajemon 2020-02-19 19:23:12 [Válasz erre: 7286 Klára 2020-02-19 17:31:15]

Nem lenne rossz,ha a Műpa koncertszerűen előadatná a Giocondát Saioa Hernandezzel. Giocondának ,Laurának és Enzonak fénykorban érdemes nekikezdeni,de úgy úgy elvisz a darab,hogy haza sem találnék.


7286 Klára 2020-02-19 17:31:15 [Válasz erre: 7284 Edmond Dantes 2020-02-19 16:32:46]

Plusz nincsenek olyan énekeseink, akik ezeket a műveket méltó módon elő tudnák adni! Vagy a színpadra állításért felelősök - hogy finoman fogalmazzak - nem jó helyen keresik őket. (tisztelet a kivételnek)


7285 -zéta- 2020-02-19 16:44:16 [Válasz erre: 7281 Amalgám 2020-02-19 15:44:08]

Plusz influeznajárvány + koronavírus... 

Nem vicc, a koncert előtt pár nappal fellépő kínai együttes miatt többen akartak jegyet visszaváltani más koncerteknél is...


7284 Edmond Dantes 2020-02-19 16:32:46 [Válasz erre: 7281 Amalgám 2020-02-19 15:44:08]

Ez a dolog pozitív olvasata, bár erre az előadásra nem csak a MüPa törzsközönségéből mentek el, akik ott voltak. Abban talán meg lehet egyezni, hogy a közelebbi jövőben nem érdemes kitűzni a darabot sem MüPában sem MÁO-ban. És attól is tartok, hogy bel canto operákat csak gondos mérlegelés-válogatás után szabad itthon játszani, főleg sorozatban. Néhány kedvencet leszámítva nincs nagy közönsége nálunk. Talán azért nem, mert nekünk sem a szó eredeti sem átvitt értelmében nem anyanyelvünk a bel canto stílus mint amennyire az a szülőhazájában. Tudom, nem ajánlatos általánosítani, de szerintem ez a helyzet.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.