Bejelentkezés Regisztráció

Hozzászólások a Momus írásaihoz


7127 IVA 2019-08-07 17:55:05 [Válasz erre: 7119 -zéta- 2019-08-07 13:36:52]

Tavasszal az Aidát közvetítették a MÜPÁ-ból
Kedves Zéta, biztos, hogy így akartad írni?


7126 zöldszemű 2019-08-07 17:23:43 [Válasz erre: 7123 Búbánat 2019-08-07 16:13:03]

Kedves Búbánat,
az általad idézett idős hölgy tapasztalataihoz hasonlókat mondhatnék.  
Azzal, hogy még mindig örülök annak, hogy én is, mégiscsak, mindenek után és ellenére, tettem egy kivételt,  és elmentem tavaly májusban Kolonits Klára Normájához az Erkel Színházba.

Ami a jelenlegi opera látogatásaidat illeti, úgy érzem, azért találod érdekesnek a mai előadásokat, mert ismered a darabokat klasszikus, hagyományos előadásban.

Szerintem ez megerősíti,  hogy az unokáim generációjának is szüksége lenne az alapélményekre, különben észre sem veszik, hogy egy modern rendezésben valahol „rejtvényt kellene fejteniük”.  


7125 zöldszemű 2019-08-07 16:59:29 [Válasz erre: 7054 bermuda 2019-07-27 00:10:51]

Kedves Bermuda,

a múlt század közepén az Operába járók különösen szerencsésnek érezhették  magukat.
(1954-ben kezdtem, a harmadik emelet utolsó sorában.)  
Az általad felsorolt művészek még szintén az előadóművészek nagy generációjához tartoztak.

Megpróbálom összefoglalni.
1. szerencse:
A klasszikus repertoárt  európai –  világszínvonalú – énekesek előadásában ismerhettük meg, akiknek hagyták természetes módon beérni a hangját, azonban  művészi pályájuk csúcspontján,  az 1950-es évektől -  már nem utazhattak külföldre.  Reménytelen és felesleges lett volna szerepeket, vagy teljes műveket  idegen nyelven betanulniuk.  
(Pl. Svéd Sándor a New Yorki Metropolitan Opera tagja volt,  de nem engedték ki, ezért íratta  ki a neve mellé a plakátokon, hogy  Budapesten „m. v.”  lép fel. Ő a szerepei egy részét a magyar előadásokon  „csak azért is is” a new yorki elvárásoknak (ill. feltételeknek!)  megfelelően, eredeti nyelven énekelte.) 
Időnként jöttek vendégművészek, akik  be tudtak állni az előadásba, mert a rendezésekben akkor nem voltak nagy különbségek.

2. szerencse: 
Magyarországon a külföldi szerzők operái az 1800-as évek közepe-vége(?)  óta magyar szöveggel kerültek színre. Nem elemezve most a fordítás minőségét, egyes szövegrészeket a közönség  betéve tudott, a közbeszédben szokásos fordulattá váltak  – pl. „Az asszony ingatag...”, stb.  Későbbi újrafordítások a már bevált részeket nem érintették.

Rádió: Kossuth és Petőfi. Operarészleteket  hetente többször is adtak. 
(Külföldi lemezek, felvételek  esetleg  nem álltak rendelkezésre,  vagy  politikai okokból mellőzhették őket? Ki tudja. )  
A lényeg, hogy  az operákat  magyar művészek jó minőségű stúdió felvételein, magyarul hallgathattuk,  kifogástalan szövegmondással.  Ennek köszönhetően, ha az Operában nem is volt mindig minden érthető, a szöveget kívülről  tudtuk.  

3. sz. szerencse: 
Az Operaház  III. emelete és az Erkel Színház erkélyének hátsó sorai,  bérletei szerényebb jövedelműek számára is megfizethetők  voltak.  Természetes volt, hogy egy-egy darabhoz többször is elmentünk.

Tehát, örüljünk a szerencsénknek.
A világ, mint tudjuk: kinyílt, halad, és ma más lehetőségekkel  szerencséltet bennünket a sors. Próbáljuk ezeket is megtalálni.


7124 Franca 2019-08-07 16:31:53 [Válasz erre: 7119 -zéta- 2019-08-07 13:36:52]

Visszagondolva a hetvenes évekre, őszintén gyűlöltük a koncertek, előadások előtti hosszú, soha véget érni nem akaró ismertetőket. Nagy divatja volt ennek vidéken, diákoknak szánt előadások előtt,  nyilván a fiatalság pallérozásának nemes céljától indíttatva. Az egyre növekvő nézőtéri zajszintből ítélve az ellenkezőjét érte el a gyakorlat, a diákság figyelme ellankadt, mire megkezdődött maga az előadás. Szegény színészek, énekesek ilyen módon hátrányból indultak, mert még ha az ismertető előtt némi izgalommal várták is az előadást a diákok, azt követően viszont már látványosan és visszafordíthatatlanul unatkoztak. Bíztam benne, hogy ez a gyakorlat mára már kiment a divatból, de ezek szerint nem.


7123 Búbánat 2019-08-07 16:13:03 [Válasz erre: 7118 zöldszemű 2019-08-07 12:56:35]

Kedves "zöldszemű"!

Egy idős, kedves hölgyismerősöm, aki nagy operabarát és rajongója a műfajnak, anno sok-sok éven át még öt-hat különböző bérlete, kombinált bérlete is volt az Opera és az Erkel Színház előadásaira, idővel fokozatosan lecsökkentette a számukat: előbb négyre, aztán háromra, kettőre. Majd már csak egy  premier - bérletet tartott meg magának - végül  azt is "feladta"...  Néhány éve  - nem a kora miatt, és egészségi állapota még ma is megengedné - egyáltalán nem jár operába, mert nem tudja, képtelen elviselni mindazt, amit az utóbbi évtizedben s manapság látni lehet a magyar színpadokon, így a dalszínházban is: ő ahhoz a generációhoz tartozik, akit évtizedekkel ezelőtt magába szippantott a műfaj gazdagsága, sokszínűsége, bűvölete, átadta magát a varázsának, a csillogásának, de a romantika szélsőségei vagy a realista ábrázolású megközelítések is kislány korától rabul ejtették a szívét:  a szépség, az érzelmesség, a fordulatos történet,  de a mély mondanivalót sugalló, a történelmi korok levegőjét idéző látványvilág, vagy akár a vígoperai beütésű, harsány hangulatokat is kifejező, egyértelmű, világos szüzsé, hamar utat talált hozzá, és a daljátékok, a balett, a táncok is hamar elrepítették a komoly opera világába, amely „beszippantotta”: elkábította, „letaglózta”,  a kapott katarzisokkal együtt,  a hatalmába kerítették.  Mint zeneszerető és -értő emberből, ámulatot váltott ki, amit látott, ami a nézőtérről elébe tárult: a két világháború között, de az ötvenes-hatvanas években bemutatott, felújított zenés darabok változatossága, az „aranykorszakok” legendás énekművészeinek produkciói, a színpadi kiállítások mind, lenyűgözték.  Megismerte a magyar nyelven énekelt operákat, betéve tudta a cselekményt, a szöveget, az énekelt verssorokat… a zene, a dallam, a játákszituációk, a rendezés "elemei", a szerepek előadói - jelmezük is,  a fejében megmaradtak. Mondhatni naponta az Operába/Erkelbe járt. Megrendítő, felkavaró élmények is tapadtak a látottakhoz-hallottakhoz. Könnyű volt mindezt befogadnia; a kor tehetséges, ügyes mester- rendezői és karmesterei egyaránt partnerei, odafigyelő „kiszolgálói” voltak a közönségnek, „képesek voltak” nem szembe menni velük és többnyire hűen „odavarázsolták” a színpadra a zeneszerző és szövegíró megálmodta elképzelést; a felépített díszletek között, szép kosztümös kiállításban és látványvilágával nem meghamisított adaptációjú alkotások sorai kerültek ki kezükből.

A hölgyismerősöm elmesélte azt is, mennyire várták az új bemutatókat, hányszor megnézték ugyanazt az operát, balettet, ugyanabban a rendezésben, ami a szívükhöz nőtt. Nem hiányoltak más rendezést, úgy volt jó és szép, ahogy kapták. Évtizedeken keresztül járt operába, balettelőadásra és mindig elégedett volt a látottakkal, a megtapasztaltakkal. Kielégítették a korabeli  szép díszletek, jelmezek, a színpadi varázs, ami mindig hatott - és nem riasztott… Ezek együtt jelentették neki "az" operát - nemcsak az énekesek, karmesterek, énekkar, zenekar…  Aztán azok az idők elmúltak , az az álomvilág lassacskán köddé vált/válik  - átadva a helyét egy új, más, az idős korosztály által már nem kedvelt és bosszantó, untató,  esetleg undorító, émelyítő, csupasz, sivár, érthetetlen, motiválatlan, meghamisított „valaminek”, aminek szinte már semmi köze nincs a szerzők eredeti alkotásához, de a mondjuk harminc-negyven-ötven évvel ezelőtt színpadra állított, még a szerzői szándékot tiszteletben tartó rendezői elképzelésekhez sem.

 Ez az idős hölgy mostanság többször kifejezést adott annak a nézetének: számára megszűnt – megszűnik az Opera (az operába járás). Be nem teszi a lábát oda többé, még ingyen sem. Ezek az újabb és legújabb rendezések már nem az ő világáé: mivoltuk, színvonaluk, mondanivalójuk,  szellemiségük, sivárságuk,  az adaptációk, az átértelmezések, (ál)aktualizálások, a tudatos elvetése mindannak, ami a "hagyományosat" jelenti,  már nincs, nem létezik, „alig megfogható”; elviselhetetlenek, sok esetben meghaladja értelmi/felfogó képességét. Tisztában van vele, hogy az „őskor”-ba ma már nem lehet visszanyúlni, minden változik, ez az állapot nemcsak itthon, de opera világában szinte világjelenség, ami nem vigasztalja. Elismételte, ő a múltban él és ebből a "dobozból" már nem fog, nem hajlandó kilépni.  Csodálkozik rajtam, akiről tudja, szintén mennyire híve voltam és vagyok a hagyományos ízlésvilágnak, aki szeretem a szépet, a kulturáltat, az egyértelműt,  az érthetőt-világosat-egyenest; hogy némely  gyomorkavaró darabot képes vagyok „fogyasztani”,  nem menekülök ki a nézőtérről, ha ilyet kapok/látok, egyáltalán, nem futamodok meg előle, és ha találnék valami szörnyűséget e formabontó jegyeket magán viselő darabokban, lehetséges, hogy idővel „hozzáedződöm”, esetleg megbékélek ezzel, tudomásul veszem, hogy ez van, nem kapok mást, és így is visszamegyek újra megnézni akár, még akkor is, ha különben tényleg több tekintetben elborzaszt, ami a látómezőmbe kerül.

Azt mondom: azért találni még az ilyen rendezésekben is valamit, amivel azonosulni lehet/tudok, amit nem vetek el azonnal, ami megmozgatja fantáziám, hogy így is lehet csinálni, felépíteni, kivitelezni – felejtve a múltat, az akkori varázslatot, mert most más időket élünk, haladunk a korral;  ami nem biztos hogy épületes,  ami szívünkhöz szól és elménkben elraktározó/megmaradó; lehet, hogy  nyers, „faragatlan”, olykor a tűrőképesség határán mozgó, de valamiért, valakiért még is azonosulni tudok azzal – feltéve ha jók  a szereplő művészek,  elégedett vagyok a fellépett  énekesekkel, a kórussal, a zenekarral, karmesterrel… (a rendezésből csak azt tartom meg, amit „találatnak” tartok – ha van ilyen), találni azért olyan mozzanatokat benne, amelyeket megérthetek, amihez még nem kell „rejtvényt fejtenem”, hogy tudjam, mi is a végső mondanivalója, és persze  a függöny mögötti történésektől nem kell behunynom a szemem… Megnézem, amit kapok, aztán levonom a következtetéseket, úgyis, hogy a régen látottak iránt való nosztalgiaérzés megmarad, de elkönyvelem, hogy tetszett, nem tetszett, ha tetszett miért tetszett, ha nem tetszett, miért nem tetszett; felesleges szembeállítanom azzal a színpadképpel, látvánnyal, rendezéssel, amely gyermek-és ifjúkorom emlékei között emlékezetes emlékképként megmaradt.  Tehát  nem veszett ki belőlem a hagyományszeretet,  és bizony sokszor én is visszasírom a „régit”,  a több évtizedeset, hiszen a „hagyomány” ismeretében magamban letisztultak  ezek, s mindenkor helyre tudom tenni a múlttal szakítani kívánó, csak a mára kihegyező és kivetülő, a  kortárs, elvont képzeteket, képzettársításokat, a „valóság”, a „mindennapok” lecsupaszított miliőjét idéző, abban csapongó „ötlet-börzét”, „ötlettelen” víziókat.

Csupán kíváncsi és érdeklődő ember vagyok, míg az említett idős hölgy szemében ezért kissé „mazochista” érzetet-lelkületet kelthetek… ezt belátom.  Ez az ellentmondás persze lecseng, amikor elolvassa a Momus írásait, melyből válogatok neki és kimásolva odaadom azokat – hogy szembesüljön azzal, miből maradt ki, minek örüljön, avagy ne örüljön.   (Amikor szóban megbeszéljük az olvasottakat, szinte minden esetben hálát ad az égieknek, hogy már nincs bérlete;  nincs mi ösztönözze oda, ahol nem azt kapná, amelybe anno annyira „beleszerelmesedett”, ami félévszázados, de legalábbis több évtizedes emlékfoszlányok, amibe kapaszkodhatna… ami már  (zene)történelem. Utoljára Gruberova kedvéért mégis kivételt tett, és jegyet vásároltatott magának Donizetti Luciájára az Erkel Színházba – utólag elmondá: szívesebben vette volna, ha csak koncertszerű előadásban kapta volna…)


7122 smaragd 2019-08-07 15:38:36 [Válasz erre: 7121 Héterő 2019-08-07 15:24:31]

Nem  kellett volna ezzel a csúnyasággal a fantáziámat szennyezni...nem nézek oda és kész!

Majd fotózhatsz, ha ott tartunk :-)


7121 Héterő 2019-08-07 15:24:31 [Válasz erre: 7120 smaragd 2019-08-07 14:43:52]

"Új ruhákat vennék reprezentatív alkalmakra."

Eddig az idei nyár legnőiesebb, leg-operatisztelőbb bejegyzése!
Ezt kapd ki, bayreuthi Tannhäuser-rongáló, szakállas, sárga és fehér tütüs nőimitátor:

Le Gâteau chocolat.        Le Gâteau chocolat

Süticsoki, most egy igazi nő mondja. De a te kedvedért biztosan nem venne új ruhát...


7120 smaragd 2019-08-07 14:43:52 [Válasz erre: 7118 zöldszemű 2019-08-07 12:56:35]

Én az alábbiakkal teljes mértékben egyetértek és sok sikert, jó erőt kívánok a megvalósításukhoz! Még akkor is, ha mindez lehetetlennek látszik – pillanatnyilag.

Minden változik és ez a helyzet is normalizálódhat.

Abban az esetben, ha visszatérünk a klasszikus művek eredeti előadásához,

általánosságban véve és majd, ha visszatér a nézők bizalma

  • még az idős emberek is elmennének, valami szépet látni és hallani, ahogy hallom, még egyszer, mert most nagyívben kerülik az Operát,
  • nagyszülők, szülők, gyerekek, unokák generációira is lehet számítani,
  • az iskolai oktatási tervekbe is újra feszengés nélkül be lehet majd tenni az operai programot, pl. esztétikai, erkölcsi adott esetben a hazafias nevelés céljaihoz, ha még van ilyesmi egyáltalán...?
  • új ruhákat vennék reprezentatív alkalmakra :-) .

Az előzményekből kiemeltem:

Ehhez a  „hagyományos előadások  az Operában” felvetésemhez  mostanáig nem találtam hozzászólást.

A legfontosabbnak azt tartottam, hogy a remélt következő operabarát-generáció
először legalább egyszer!  az operákat az eredeti formájukban ismerhesse meg.  
Ahogyan szövegkönyv  írója és a zeneszerző  együttesen megalkották.
A mondanivalóhoz illő  színrevitelben.  

A megvalósításhoz -   mint legideálisabb, legméltóbb  helyszínre - a  budapesti  Magyar Állami  Operaházra  gondoltam.    

Szerintem ez  nemcsak az operákkal épp hogy ismerkedőket vonzaná,  de a világ más  részeiből is szívesen jönnének Budapestre  opera barátok, akiknek van igénye a tartalom és a forma egységére: hagyományos operaelőadásokra, Európa egyik legszebb, neo-reneszánszdalszínházában.

Évekkel ezelőtt úgy gondoltam, hogy ha szóba kerül valamelyik opera, az unokáimnak  elmesélem a történetét.  Zenei tanulmányaiknak hála, több dallamot ismernek. 
Ha érdekli őket, kinézünk egy előadást az Operában, és  előtte  elolvassuk az Operakalauzt, hogy a cselekményt térben-időben el tudják helyezni.  Ez néhány esetben  sikerült, máig emlékeznek rá.


7119 -zéta- 2019-08-07 13:36:52 [Válasz erre: 7118 zöldszemű 2019-08-07 12:56:35]

Szerintem egyetértett mindenki Veled.

Tavasszal az Aidát közvetítették a MET-ből a MÜPÁ-ban és azért vittem el a 15 éves múlt kamasz fiamat, mert a Mohácsy-féle (amúgy nem a legvadabb) rendezés maceráit szerettem volna kikerülni... Ehhez nagyon jól jött ez a klasszikus szépségű rendezés... (a felvonások közti szövegelést unta egyedül)...


7118 zöldszemű 2019-08-07 12:56:35 [Válasz erre: 7057 Klára 2019-07-27 10:59:52]

Kedves Klára, valamint Búbánat, IVA,  Franca, Bermuda (7049 – 7056) Fórumtársak,

július -24-i 7048. sz.  bejegyzésem,  hogy a mai fiatalokkal hogyan lehetne megszerettetni az opera műfaját, válaszokat generált.
A  legtöbb hozzászólás ahhoz érkezett,  hogy az előadás természetesen érthető kell, hogy legyen:  idegen nyelven énekelt előadásnál magyar fordítást,  magyar műveknél  idegen nyelvű szöveget kell vetíteni. .
Igazat kell adnom azoknak, akik a magyar operáknál is szükségesnek tartják a szöveg vetítését, mert az énekeseknek nem minden szava érthető. Az ének  fontosabb, mint a szövegmondás.

Többen adtak  ötleteket a díszletekhez és a jelmezekhez
Szerintem a hagyományos színrevitelnek a szerzők eredeti mondanivalóját kell szolgálnia.   Hogy miként, azt szándékosan nem részleteztem,  azért van a feltételes  –hat/-het/-lehetőleg    minden mondatban.

A legfontosabbnak azt tartottam, hogy a remélt következő operabarát-generáció
először,  legalább egyszer!  az operákat az eredeti formájukban ismerhesse meg.  
Ahogyan szövegkönyv  írója és a zeneszerző  együttesen megalkották.
A mondanivalóhoz illő  színrevitelben.  
Ahogyan  a mindenkori   Operák könyvében mindenki elolvashatja.

Indoklásom:
Aki nem ismeri az eredeti művet,  később nem fogja tudni  mihez viszonyítani az egész világon dívó ilyen-olyan átértelmezéseket.
Példát is hoztam: az átdolgozást, a karikatúrát is csak az érti meg, aki ismeri azt, akiről-amiről  szól.

A megvalósításhoz -   mint legideálisabb, legméltóbb  helyszínre - a  budapesti  Magyar Állami  Operaházra  gondoltam.    
Két legyet szeretnék  ütni egy csapásra.
Szerintem ez  nemcsak az operákkal épp hogy ismerkedőket vonzaná,  de a világ más  részeiből is szívesen jönnének Budapestre  opera barátok, akiknek van igénye a tartalom és a forma egységére: hagyományos operaelőadásokra, Európa egyik legszebb, neo-reneszánsz dalszínházában.

Évekkel ezelőtt úgy gondoltam, hogy ha szóba kerül valamelyik opera, az unokáimnak  elmesélem a történetét.  Zenei tanulmányaiknak hála, több dallamot ismernek. 
Ha érdekli őket, kinézünk egy előadást az Operában, és  előtte  elolvassuk az Operakalauzt, hogy a cselekményt térben-időben el tudják helyezni.  Ez  néhány esetben  sikerült, máig emlékeznek rá.
Remélhetőleg elmennek majd más előadásokra is.

Egy  operaelőadásra  különös gonddal készülünk. Igényesebben öltözünk, az Operaház, a terek, a fények, a művészek, az élő produkció,  a közönség , a tapsok  –  sokáig tartó, sokrétű  közösségi  élmény. Lehet belőle számtalan példát felidézni, vagy tanulságot levonni.  

Előadás, otthon? Nem működik.

Gondosan kikerestem, beszereztem hagyományos, látványos, magas művészi színvonalú   DVD-ket – hiába.  Kamaszok nem ülnek velem  végig három felvonást a képernyő előtt, ha még nem ismerik a művet.  Nem fárasztják magukat a felirat apró betűinek a böngészésével – ha egyáltalán van magyar szöveg -  , hanem diplomatikusan elköszönnek és visszavonulnak az okostelefonukkal.
Teljes opera,   CD-n? Még reménytelenebb.

Ehhez a  „hagyományos előadások  az Operában” felvetésemhez  mostanáig nem találtam hozzászólást.

Rosszul közelítettem volna meg?
Nyilvánvaló képtelenség, szót sem érdemes rá pazarolni? 
Vagy annyira kézenfekvő, hogy mindenki egyetért vele? 


7117 IVA 2019-08-06 04:50:17 [Válasz erre: 7111 Edmond Dantes 2019-08-05 09:20:02]

Ha a (röviden) színházi személyzet „civillé válása” félóráig, sőt óráig is eltart, ez csak igazolja villamosvezetőm tapasztalatát. Beszélgetésünk idején a 28-as még ideiglenesen a Keletihez tartott. Mire onnan fordult és a kőbányai végállomástól újból az Eiffel Műhelyházhoz érkezett, éppen felvehette az onnan „özönlő” tömeg maradékát, amelyet immár a második járatnál szokatlannak talált.
Különben igen változó és olykor meglepő a művészek lesminkelésének, átöltözésének ideje. Hányszor előfordult, hogy ugyanarra a földalattira várakoztunk az operaházi alkalmazottakkal! Vagy mire a Radnóti Színházban megkaptam a kabátomat a ruhatárban és kikeveredtem a Nagymező utcából, az Andrássy úton már találkoztam színészbejáróból kifelé tartó színészekkel.
A kiigazítást köszönöm. Be kell vallanom, hogy az említett régi-új neveket nem tanultam meg pontosan, mert azonmód a Tolbuhin körút és a Dimitrov tér neveket használom. (Még jó, hogy kissé feljebb a Molotov tér nevét korábban megváltoztatták, így nem szokhattam meg.)


7116 IVA 2019-08-06 04:43:36 [Válasz erre: 7110 Edmond Dantes 2019-08-05 08:45:19]

De nem is hivatkoztam a fórum szabályzatára, ezúttal sem. A kifogásaimat leírtam, és nem ismétlem tovább.


7115 smaragd 2019-08-05 10:13:41 [Válasz erre: 7113 Edmond Dantes 2019-08-05 09:59:01]

Udvariasságból válaszolok, röviden.

El lehet olvasni korábbi, szintén általában rövid bejegyzéseimet az ebbe a fórumba és az említetteken kívüliekbe beírtakat is, azaz el lehetett volna olvasni…

Nem vagyok oda-visszavágó típus, ezért most már csak annyit teszek hozzá, hogy nálam a színvonal magyar anyanyelvűeknél a magyar nyelv tiszteletben tartásánál kezdődik, gondolom most már világos. :-)

Felnőtt ember vissza tudja tartani az ingereit, azaz el lehet menteni a piszkozatokat és később helyesen bejegyezni.


7114 Edmond Dantes 2019-08-05 10:08:20 [Válasz erre: 7103 lujza 2019-08-04 23:40:17]

Kedves Lujza, köszönöm. Mi tagadás, lebuktam: nincs "Ringató"-korosztályos csöppség a közvetlen környezetemben és bár hallottam  ezekről a programokról, megfeledkeztem róla. Egy ötletünket tehát megvalósították. Pech. Illetve szerencsére :-)


7113 Edmond Dantes 2019-08-05 09:59:01 [Válasz erre: 7108 smaragd 2019-08-05 05:36:21]

Kedves smaragd, üdv. itt! Nagy öröm, hogy ezúttal nem csupán 2-3 érdekfeszítő, sokunkat megmozgató topikba (Kemény Egon, Franz Schmidt) írt be. Bár nem túl érdemi ügyben, de e rovatban is végre megszólalt. Örömmel jelentem, hogy visszatértem állomáshelyemre, ahol megszokott, ékezetes gépemen potyogok pötyögök. Nem ígérhetem, hogy ezentúl ez mindig így lesz, sőt. Megtisztelő, hogy néhány utóbbi, ékezetek nélküli beírásomat kigyűjtötte. Több is van, korábbról. Hogy attól, hogy ékezet nélküliek, színvonaltalanak lennének? Hm, érdekes (mások is írnak így olykor)...mert mi más miatt minősíthette "fenti bejegyzéseimet" színvonaltalannak, ha egyszer -ön írta- nem olvasta el azokat (sem)? Üdv. ED


7112 Edmond Dantes 2019-08-05 09:46:04 [Válasz erre: 7106 IVA 2019-08-05 03:11:16]

1. Nem írtam, hogy büszke vagyok rájuk, legfeljebb büszke lehetek rájuk, de az nem ugyanaz és azt sem írtam. Hanem, hogy -és milyen jó ezt ismét leírni, kösz!- "dicsoseget hoznak hazajuknak. Mert mint mar irtam, a haza nem azonos a hazat aktualisan iranyito kormanyzattal, semelyikkel." (ekezetek nelkul, pfuj!)

2. Bocs, tényleg köszönöm a jegyár-infókat. Akkor kiterjesztőleg így: sem Erkel (alap) helyárait, sem a legutóbbi áremelés mértékét nem gondolnám példátlannak. Mint jeleztem, a zárvatartás átkos éveiben elmaradt áremelést akarhatták/kellett behozni, ami közgazdaságilag indokolt. A közönség "goromba" reagálás=fogyása mint az -zéta- áttekintő írásából kiolvasható, számos tényezőből eredeztethető, aminek csak egyik -szerintem távolról sem fő- oka az áremelés. 


7111 Edmond Dantes 2019-08-05 09:20:02 [Válasz erre: 7105 IVA 2019-08-05 03:02:11]

Csak egyszer jutottam be műhelyházi előadásra, a többi produkcióra  szétkapkodták az (ingyen)jegyeket. Előadás után éppen csak elértük az utolsó "normál" járatot, a következő = már éjszakai járat 30 perc múlva jött kiírt menetrend szerint. Főleg zenekari művészeket láthattál a szerelvényen (+tűzrendészt, ha aznap nem volt havária esete), mert ők gyorsak lehetnek: hangszerüket le- ill. elteszik, gyors átöltözés, máris indulhatnak. A többi fölsorolt közreműködő nem tud ilyen hamar "civillé" válni, ők aligha érhették el a normál járatot. Dehát mit lehet tenni, ha a külső belvárosi külső Köbányai úton még nem jár az M10-es metró. M10 lesz, számozás 9-ig már foglalt. Menetrendet linkeltem! Remek PR-szlogen ötletet adhattál Főig. úrnak!! "Operát nézni jöjjön Műhelyházunkba! Nagyszerű produkciók, olcsó helyárak (csak 30€!), közvetlen párizsi vonatösszeköttetéssel!" Jobb híján -gyenge franciaságom miatt- Google fordítóval: "Venez regarder l'opéra dans notre studio! De superbes productions, des prix raisonnables (seulement 30 €!) Avec correspondance directe en train vers Paris!"  PS Apró kiigazítás: néhai Tolbuhin körút régi-mai neve Vámház körút, néhai Dimitrov tér régi-mai neve Fővám tér. Fővámház az ott álló Ybl-palota volt (nem az Népköztársaság Andrássy-úti).


7110 Edmond Dantes 2019-08-05 08:45:19 [Válasz erre: 7104 IVA 2019-08-05 02:55:50]

UFF Jó reggelt, jó hetet-havat! Nem találtam a szabályzatban olyan passzust, ami tiltaná szakácskönyv belinkelését. Miért is tiltaná? Hiszen pl. ez a link is némileg operai vonatkozású. "A gyomor a legnagyobb karmester", mondta a maestro.. Tegnap belinkelt receptkönyv szerzője nem mérhető a "pesarói hattyúhoz"...vagy mégis? Ha Beethoven a zene Mozartja, miért ne lehetne ő a zene politika szakácsművészet Rossinija? Ha tudná, kihez hasonlítom, talán örülne neki. "Egy logikai követeztetés a felelőtlen hasonlatosdiból nem hitvallás."-írod te. Egy felelőtlen következtetés a logikai hasonlatosdiból hitvallás.- írom én. Így írtok ti (Karinthy) és így írunk mi :-) Igyekszem jelen lenni, igen: gondolataimmal együtt -akadnak, akik talán elviselik - politikai üzeneteim viszont nem. Legfeljebb gondolataim páraknak érdektelenek/nem tetszenek: átugor(hat)ják. Én bizony dolgosmagyaroztam. Dolgosak vagyunk, tán nem?


7109 Búbánat 2019-08-05 07:47:18 [Válasz erre: 7108 smaragd 2019-08-05 05:36:21]

E.D. bizonyára olyan laptopról írta az említett sorszámok alatti  "szösszeneteit", amin nincs magyar írásjel - ékezet; más fórumtársak esetében is találkozhattunk már "ékezetlen" beírásaikkal.  Magam sem helyeslem ez "írásmódot".  


7108 smaragd 2019-08-05 05:36:21

Fórum - Hozzászólások a Momus írásaihoz (RM, 2002-11-15 12:47:11)

7098, 7099, 7100, 7101, 7102

A magyar nyelv ékezetes magánhangzókat is használ,elhagyásuk magyartalan.

Nem találok mentséget a fenti bejegyzések színvonaltalanságára, és azt hiszem, hogy nem én vagyok az egyetlen, aki ezeket nem olvassa el.


7107 IVA 2019-08-05 03:16:37 [Válasz erre: 7103 lujza 2019-08-04 23:40:17]

Nem is csak egy HÉV-et említhetünk: a ráckevei mellett a csepeli gyorsvasút, amelynek a környék rendezése, fejlesztése előtt nem volt megállója a Boráros tér és a Szabadkikötő között.


7106 IVA 2019-08-05 03:11:16 [Válasz erre: 7101 Edmond Dantes 2019-08-04 07:00:45]

1. Légy nyugodtan büszke azokra, akik miatt olykor szégyenkezni lehet.
2. Nem köszönted meg, hogy pontosítottam az Erkel Színház helyáremelésének ütemét. Ez nem baj, de a ferdítés az. Másodszor hangsúlyozom: nem az Erkel helyárait neveztem gorombának, hanem a legutóbbi áremelés példátlan mértékét, amire a közönség is „gorombán” reagált, mely reagálása szorosan összefügg a topic aktuális témájával (Zéta vitairata).


7105 IVA 2019-08-05 03:02:11 [Válasz erre: 7100 Edmond Dantes 2019-08-04 06:51:54]

Valószínűleg több, mint félezer ember távozhat a Műhelycsarnokból egy-egy előadás után. A 300-400 nézőn kívül ugyanis, több-kevesebb csúszással, még legalább százan: énekkar, zenekar, balettkar, szólisták, a művészeti, technikai és kiszolgáló személyzet, a tűzrendésztől a ruhatárosig. Nem hiszem, hogy valamennyien személyautóval közlekednek, eddig is sok ismerős arcot láttam a villamoson a színházi „szolgálattevők” közül.
Csak egy „szállásom” van. Az nem a Keleti pályaudvar, de vegyük azt példának, hiszen onnan számos további járat indul, még Párizsba is. Ha a Müpánál a 2-es jön előbb, nem érdemes tovább várakozni: arról hamar át lehet szállni a Fővámház térnél a 4-es metróra (0–9 perc várakozási idő), ahonnan a 4. megálló a Keleti. Ha a 24-es érkezik előbb a Müpához, azt sem érdemes elengedni. Késő este gyorsvonatként működik. Kevés utasa van (valószínűleg ezért nem gyakorítják), ha senki sem várakozik egy megállóban és senki sem jelzi leszállási szándékát, meg sem áll. Hihetetlenül gyorsan jut el a Keletihez.


7104 IVA 2019-08-05 02:55:50 [Válasz erre: 7098 Edmond Dantes 2019-08-04 06:05:07]

Helyetted jelzem, hogy OFF: itt két teljes hozzászólásodban nem a Café Momus írásaival foglalkozol, hanem velem. Semmilyen címen sincs helye szakácskönyv belinkelésének a Hozzászólások a Momus írásaihoz topicban. Egy logikai követeztetés a felelőtlen hasonlatosdiból nem hitvallás. A gusztustalanság és az undor szavakat csakis a leírt gondolataidra, a folyton jelen levő politikai üzeneteidre vonatkoztathattam, rád nem, hiszen nem tudom, ki vagy, valószínűleg sosem láttalak. De ha mindenárom magadra akarod venni, az ellen nem tehetek.
A hozzászólásaim időpontjai nekem nem „problémáim”, csak magánérdekűek, a tartalmaktól függetlenek, az azokra történő utalás: személyeskedés. Én nem dolgosmagyaroztam, ne is próbáld azt is rám ruházni!


7103 lujza 2019-08-04 23:40:17 [Válasz erre: 7101 Edmond Dantes 2019-08-04 07:00:45]

A Müpa megelőzőtt titeket az ötletelésben, Gállné Gróh Ilona, a módszer kidolgozója, a kezdtektől fogva tart itt Ringató néven babakoncerteket, elég nehéz bejutni rá. A közlekedést pedig nemcsak a 2-es és 24-es villamosok jelentik, bár sokan azt választják. De az 1-es villamos már Kelenföldtől Óbudáig közlekedik, gyakrabban is jár, és főleg több utast tud szállítani. Emellett buszok is járnak a Soroksári úton, sőt a HÉV mellett még vizibusz is van, de leginkább hatalmas autóparkoló, ami sehol máshol. Szükség is van rá, mert a hangversenyterem befogadókészsége az Erkelével vetekszik, és többnyire mégsem akkora probléma a megtöltése.


7102 Edmond Dantes 2019-08-04 07:25:44 [Válasz erre: 7072 bermuda 2019-08-01 23:08:58]

Kedves bermuda! Csak ismetelni tudom: irigylem bamulatos memoriajaert. A felsorolt es fel-nem-sorolt muveszek, nemelyikuk sajnos tul koran, mar eltavozott, de nem eltek, nem enekeltek hiaba. Oromet, eletre szolo elmenyt szereztek sokaknak, sokunknak. Nyugodjanak bekeben, a meg elok pedig eljenek sokaig egeszsegben. Mi pedig erjuk be a maiakkal (sok jo akad koztuk) es elvezzuk enekuket eredeti nyelven, ahogyan megirtak a muveket es ha igenyeljuk, olvassuk a magyar feliratot hozza! Orulok, hogy masnak is kedves-kedvenc olvasmanya Dumas regenye, ahonnan nickemet vettem :-)


7101 Edmond Dantes 2019-08-04 07:00:45 [Válasz erre: 7097 IVA 2019-08-04 05:05:57]

1) Meghiszem azt! Marmint hogy nem erdekelnek. Csak ok meg ne tudjak, mert meg ketsegbeesnek es az arthat nemzetkozi karrierjuknek: ketsegbeesetten nehezebb dirigalni, rendezni, oktatni...es a hazajuknak dicsoseget hozni. Marpedig ketsegbe-nem-esett allapotban ok bizony dicsoseget hoznak hazajuknak. Mert mint mar irtam, a haza nem azonos a hazat aktualisan iranyito kormanyzattal, semelyikkel.

2) - 3) Erkelrol beszeltunk: pihentessuk Operahaz arainak ugyet, beszeltunk rola eleget. Erkel arai marpedig nem gorombak, csaknem szelidek. Daczosan Foig. ur partjan allok e tekintetben es nem csupan e tekintetben. Minden tekintetben persze nem. Az szolgalelkuseg lenne. (vo. "Cortigiani!"/"Szolgalelkek!"/Rigoletto)

MuPa-kornyeki negyedek jovobeli demografiai viszonyai egyelore nem ismeretesek, de a csecsemokoncertek bevezeteset jo otletnek tartom. BFZ-Kakaokoncertek mintajara:  anyatejkoncertek! De kedvezmenyes aron! Es meg jaratsurites sem szukseges, legfeljebb ejszakai babakocsi-rally-k lesznek a Soroksarin, Vagohid u.-ban, hidon. Izgis.


7100 Edmond Dantes 2019-08-04 06:51:54 [Válasz erre: 7096 IVA 2019-08-04 04:52:50]

Indulatok? Nekem? Meg az sem hoz indulatba, hogy immar (napi?) felezres tomeget almodsz a Muhelyhaz kozonsegekent. Potszekezve? Vagy hogyan? Es a tuzrendeszeti eloiras: az kutya? Mert mintha 3-400-as ferohelyrol cikkeztek volna. Ejnye no! Foig. urral nem folosleges, hogy egy csoportba soroljalak, sot! bar napi otmillios  (500 nezo x 10.000 Ft) jegyarbevetellel tan meg o sem szamol...meg a 4-5-szor nagyobb Erkelben sem tul gyakran. Ezzel a bizonyara megalapozott kalkulacioval meg ot es gazdasagi igazgatojat -ha nem eppen te vagy az- lepipalod :-) mikent a muhelyhazi Totek ezek szerint majd lepipaljak az Erkel-Toscaekat. Nagy orom, hogy neked mindket MuPa-villamosjarat megfelelo nyilvan oda-vissza. Abbol a lakasodbol indulsz az eloadasra es abba a lakasodba utazol vissza, amelyikhez eppen jon a soros villamos...mint Klara irta, ugy 10-10 percenkent. Kituno  statusz! Foleg ha meg a 28-as utvonala menten is van hol megszallni a suritett ejszakai jarattal a Muhelyhazbol valo hazateres utan.


7099 Edmond Dantes 2019-08-04 06:29:15 [Válasz erre: 7095 IVA 2019-08-04 04:46:23]

A multkor azt irtam altalanossagban, hogy szinvakokkal nem erdemes vitatkozni. Most sem teszem. De ha te Trianonrol es vegsavazasrol irsz -amirol en viszont nem irtam- akkor baj- es forumtarsi kotelessegem figyelmedbe ajanlani: fordulj egy jo szemeszhez, mert valahol, valamit ugy felreolvastal, hogy a fal adja a masikat ... marmint az a fal, aminek szemvizsgalat (szemuveg?) nelkul a vegen meg nekimesz, ami baj lenne, mert cimed ismerete nelkul, barmennyire is szeretnek, nem tudnek a segitsegedre sietni.


7098 Edmond Dantes 2019-08-04 06:05:07 [Válasz erre: 7094 IVA 2019-08-04 04:30:33]

A linkelt oldalt sosem olvasom. A google kereso dobta ki, amikor egy olyan szakacskonyvet akartam belinkelni, ami melto helyet biztosithat 7084-ben kifejtett politikai hitvallasodhoz, amit bekereztethetnel, meg jol johet valahol, valamikor. Sosem keso. Ez az oldal pont melto a te "masik" oldaladhoz (7084) szerintem. Erzekenykedj csak nyugodtan. En nem erzekenykedtem, amikor undorodtal (marmint tolem) es amikor gusztustalannak illettel...inkabb szanakoztam es szanakozom. Viszont udvariassagomat es szeretetemet segitsegul hivva, nem intezlek el rovid uton mint tette azt nemreg ket masik forumtars. En jo fiu vagyok es tisztelettudo :-) A hozzaszolasaid bekuldesenek idopontjat nem tartom kozerdeku problemanak: azok az idopontok  valoszinuleg a te maganerdeku problemaid. Nekunk pedig ejszakai termesed udito-frissito olvasmany napkozben; koszonet erte, hogy mint friss ujdonsagot kezbesited az ...khm... ebredo magyaroknak es a mas felteken mar ebredt, eber, dolgos magyaroknak ;-)


7097 IVA 2019-08-04 05:05:57 [Válasz erre: 7093 Edmond Dantes 2019-08-03 17:42:30]

1. A nevezett személyek nem érdekelnek. De ha a haza vonatkozásában dicsőítik őket, különösen ha a provokálás szándékával, biztosítom a provokáció sikerét.
2. Az Operaház (értsd: az Andrássy úti) működési formája sem lesz reális, és egyik színházé sem az.
3. Én viszont emlékszem, és látom a műsorkalendériumok adatait is, ezért ragaszkodom a 2017/2018-as évadra szóló helyáremelés mértékének goromba jelzőjéhez. Nem a bejárató időszak (2013. február – 2013. június) áraihoz (300–1500 Ft) viszonyítottam.
A 2013/2014-es, 2014/2015-ös, 2015/2016-os és 2016/2017-es évad helyárai 500 és 3600 Ft között voltak. (A földszinti középpáholy 2. sori székei 300-ba kerültek.)
Senki sem képzelte, hogy ezek az árak az idők végezetéig változatlanok maradnak, az emelés várható volt. A következő, 2017/2018-as évadra azonban Ókovács – sajtó- és más kulturális termékek áremelését hagyományosan és megszokottan kísérő udvarias sajnálkozás nélkül, „hidegvérrel” – bejelentette, hogy az Erkel Színház helyárait a duplájára emeli, és lakonikusan hozzáfűzte: a Billy Elliotnál bevált, most is be fog válni. Ez azért volt dühítő, mert már akkor nyilvánvaló volt, hogy a musicalszínházi árképzés a Billy Elliotnál sem vált be.)
Engem kielégít a vita, fogadni nem szoktam, de nem zárom ki, hogy amikor a Müpa környéki lakónegyedekben kézbesíteni kezd a gólya, a csecsemőszínház (1–3 éves korig) mintájára bevezetik a csecsemőkoncerteket.


7096 IVA 2019-08-04 04:52:50 [Válasz erre: 7092 Edmond Dantes 2019-08-03 17:26:28]

A témák egész sorára pazarolsz indulatokat. Nem mindegy, hogyan írom le félezer ember hazatávozását a Műhelyházból? Valamelyik előadás után, amikor már csak kevesen maradtunk a 28-ason, a villamosvezető tőlem kérdezte meg, mi van a Kőbányai úton, ahonnan újabban minden este egy tömeg jön ki. Vitatkoznom kellett volna vele?
Fölösleges igyekezet egyazon optimista-csoportba sorolnod engem a főigazgatóval. Nem voltam és nem is vagyok a Műhelyház drukkere, amivel nem ellenkezik, hogy ami érdekelt, azt megnéztem ott.
A ferencvárosi Broadway jövője sem érint személyesen. Nekem oda is kiváló közlekedésem van, arra a villamosra szállok fel, amelyik előbb jön – de vannak mások is: azért szóltam hozzá, mert ez közügy.


7095 IVA 2019-08-04 04:46:23 [Válasz erre: 7091 Edmond Dantes 2019-08-03 11:59:20]

Azért írtam a témához mindössze annyit (mintegy időhatározót), hogy „az új Nemzeti Színház helyének második kiválasztását ért kifogások óta”, mert úgy gondoltam, a Hozzászólások a Momus írásaihoz topicba ennyi elég. Úgy gondolom most is: miután te egy Trianonról és a kormány szidásáról szólható vitához végszavaztál.


7094 IVA 2019-08-04 04:30:33 [Válasz erre: 7090 Edmond Dantes 2019-08-03 11:48:34]

Ha a linkelt oldalba ütközöm, ½ másodpercen belül összecsukom. A Hozzászólások a Momus írásaihoz topicban sem teszek másképp.
Nem tudom, mire szavaztál, nem is érdekel. A felelőtlen politikai vicsorgás modelljének veszélyes ismérveit ecseteltem, nem ismétlem. Nyilván vannak, akiknél bejönnek a másokat érzékenyen érintő poénjaid is.
Ha közérdekű problémának találod a hozzászólásaim elküldésének időpontjait, megpróbálhatod kezdeményezni a szerkesztőknél, hogy szabályozzák a fórum nyitvatartási idejét. Külön örülnének ennek azok, akik a másik féltekén használják a világhálót.


7093 Edmond Dantes 2019-08-03 17:42:30 [Válasz erre: 7086 IVA 2019-08-03 05:02:39]

1) Neeem, neeem. Már az égő gyufával közelítettek a gyújtózsinórhoz Erkelnél...de mert nem jártak sikerrel, inkább külföldön próbálnak azóta több-kevesebb sikerrel szerencsét.

2) Jelen helyzet szerint Erkel Színház mai működési formája irreális ... mármint ha "reális" működésen fizető nézőkkel teltházas előadásokat értünk esténként, teljes évadban és üzemmódban = pláne működő Andrássy és Kőbányai úti házakkal súlyosbítva.

3) Nem emlékszem, hogyan emelték az árakat és mi számít bázisárnak, amihez képest 100%-kal emeltek. A bejárató időszak nem tekinthető bázisnak. De ha későbbi időszak ára a bázisár és ahhoz képest emeltek 100%-kal (amit kétlek), a mai árak akkor sem elrugaszkodottak. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a zárvatartás évei alatt elmaradt áremelést is "be kellett hozni". Nem megyek ám én szemben minden OSZI-intézkedéssel :-)

Nagy tétben fogadok, hogy igen kevés olyan lakója van-lesz a MüPa környékén épülő lakóparkoknak, akik a közelség kedvéért ugranak majd át a MüPába koncertet hallgatni.


7092 Edmond Dantes 2019-08-03 17:26:28 [Válasz erre: 7089 IVA 2019-08-03 05:38:31]

Aha, ideiglenesen. Kb. annyira ideiglenesen mint az ideiglenesen hazánkban állomásozó...stb. M3 már "felújított" része sem üzemel hétvégéken. És a neheze = a valódi belvárosi szakasz felújítása még csak eztán jön. Eztán = ki tudja, hány év múlva. "Műhelyházból hazaáramló közönség": nem vagytok ti  =te és a főig. úr kicsit (nagyon) optimisták? Már látom, ahogy csak úgy feketéllik a környék a 10.000 Ft-os Tótékról kiáramló közönségtől. Na, ezt a jó esetben (jó esetben!) 3-400 fős ...khm... sokaságot fogják a 22h30 után egymás nyakára hágó sűrítő villamosok a belvárosi Népszínház u.-ba hordani...tudod, oda, ahol a hatos megáááll. Vidnyánszky Attila fizetős nézőit, ne aggódjunk, többnyire 4-5 taxi kényelmesen hazaszállítja, az ajándékjegyes diákokat remélhetőleg iskolabuszok viszik-hozzák. Káel Csaba sem kapkodta eddig el a járatsűrítés követelését. Nem is fogja. Úgyhogy jobb, ha kinevezzük kétharmaddal a Soroksári utat és a Vágóhíd utcát belvárosnak és operáért ezentúl a külvárosba (Andrássy út, Köztársaság II. János Pál pápa tér) bumlizunk. Ahogy kb. írod, nézőpont kérdése = ki hol lakik.


7091 Edmond Dantes 2019-08-03 11:59:20 [Válasz erre: 7087 IVA 2019-08-03 05:09:20]

MÁO majd Vígszínház (és sok más egyéb) helyét egy háromszor ekkora ország rohamosan fejlődő új fővárosának gondosan megtervezett városfejlesztési koncepciójába szervesen beépülve jelölték ki. Tudták, belváros lesz ott. Ellenben pl. az új Nemzetit csakazértsem- megfontolásból álmodta az új hatalom nem az arra leginkább alkalmas helyre, az Erzsébet térre, inkább lett ott Gödör, majd mára azt is kisajátították. Saját célokra már jó hely. Vagy inkább került volna a Nemzeti egy másik tervezett helyre (később akár MüPa is), a Felvonulási térre, amit most teleszórnak múzeumokkal.


7090 Edmond Dantes 2019-08-03 11:48:34 [Válasz erre: 7084 IVA 2019-08-03 04:45:07]

Ehhez a gyönyörű hitvalláshoz semmit nem fűznék, max. némi sorosozással, migráncsozással sóval-borssal fűszerezném és már kész is van a mesterszakács legújabb ínyencfogása. Ő se tud ízletesebbet. "Félre": honnan tudod, mire savaztam? És hol, mikor diktatúráztam? És hogy nem jönnek be a poénjaim: hová tűnt közismerten remek humorod? Majd igyekszem további sziporkákkal föléleszteni. Éjszaka különösen üdit-frissít majd :-)


7089 IVA 2019-08-03 05:38:31 [Válasz erre: 7082 Klára 2019-08-02 14:36:23]

A 3-as metró felújítása remélhetőleg csak ideiglenesen rontja a főváros közlekedését.
Kétségtelen, hogy a Nemzeti Színház és a Müpa közösségi közlekedési minősége nem kielégítő, de a vonalakat illetően aligha lehetne jobb. Minden környék elérhetősége erősen függ attól, hogy a néző hol lakik.
Ókovács Szilveszter legalább megfogalmazta azt a kérést, hogy a BKK legyen tekintettel az Eiffel Műhelycsarnokból késő este hazaáramló közönség igényeire. Úgy gondolom, Vidnyánszky Attila és Káel Csaba is kezdeményezhetné, hogy 22-23 óra tájban sűrűbben járjanak a villamosok, és hogy a forgalomhoz és a helyszínek tekintélyéhez méltóbb megállót alakítsanak ki. (Bár lehet, hogy a Müpának ez nem érdeke, hiszen a nézőteret így is meg tudja tölteni.)


7088 IVA 2019-08-03 05:17:16 [Válasz erre: 7081 Edmond Dantes 2019-08-02 10:26:09]

De miért is kellene egy színháznak mindenáron a belvárosban lennie? A lentebb említett Víg ma sincs a belvárosban, a Király Színházat, a Magyar Színházat sem oda építették. A „pesti Broadway” sem a belvárosba esik, a Madáchot, a József Attila Színházat sem belvárosban létesítették. Az utóbbit születésétől a mai napig sokan kerülik is a fekvése miatt (noha már metróállomásnál van, és persze egyéb megvetésekből is), ugyanakkor mégis népszerű színháznak számít.


7087 IVA 2019-08-03 05:09:20 [Válasz erre: 7080 -zéta- 2019-08-02 10:17:17]

És – amint az új Nemzeti Színház helyének második kiválasztását ért kifogások óta köztudott – a Vígszínház is hasonló optimizmus jegyében épült. Még ha nem a prérire is, de malmok, gyárak, raktárak, szegény bérházak környékére. A mai Újlipótváros, amelynek később a kedvenc színháza lett, még nem is létezett.


7086 IVA 2019-08-03 05:02:39 [Válasz erre: 7079 Edmond Dantes 2019-08-02 09:59:32]

1. Kovalik Balázs, Fischer Ádám és az Opera vezetőségének más tagjai egyetlen szót sem emeltek az Erkel Színház mellett. Hidegvérrel asszisztálás helyett használhatnám a szolgai hallgatást is, és akkor még jóhiszemű vagyok.
2. Nem tudom, mely „évtizedekre” gondolsz, mindenesetre az Erkel Színház „visszaalakítása” Városi Színházként működésének formájára a mai világban sajnos irreális, az álmok dimenziójába tartozó ötlet.
3. A 100 %-os alaphelyár-emelés bármely nagyságrend esetében goromba, és a következmény bizonyította, mennyire nem célszerű. Más színházakban sem emelik a helyárakat kétszeresükre egyik szezonról a másikra, a menőkben sem. A Centrál Színház My Fair Ladyjének legmagasabb árai 6 ezerrel indultak, és még most sem kerülnek annak duplájába (10 körül vannak).
„Nem emlékszem”…, hogy olyant írtam, miszerint a IX. kerületben épülő lakónegyedek belvárosi szövetté varázsolnák a Müpa környékét. A nagyvárosias jelleg és a benépesedés alakításában játszhatnak szerepet, s hogy ez mennyire lehet tényező a Müpa nézőterén, azt a jövő kérdéseként vetettem fel.


7085 IVA 2019-08-03 04:51:26 [Válasz erre: 7078 Edmond Dantes 2019-08-02 08:31:39]

Szerintem a film jelzőjeként az új értelme nem abszolút. Azt írod, többnyire új filmeket nézünk, ez lehet igaz részedről, részemről már nem – de nem is rólunk van szó, hiszen ebben a mondatban általános alany van. Hála az elérhetőségnek, szerintem az emberek legalább annyi „régi” filmet néznek, mint „újat”.
Az újraszinkronizálás ellen vagy mellett nem érdemes vitatkozni, mert az hanyagság, valamint jogi és nyerészkedési ügyek és ügyletek folyománya.


7084 IVA 2019-08-03 04:45:07 [Válasz erre: 7077 Edmond Dantes 2019-08-02 08:17:38]

Nosza, undorodjunk kölcsönösen, és bár ez OFF azonmód, hadd legyen érvényes bárhol és mármikor. Politikai és médiaszimpátiáinknak, illetve -ellenszenveinknek nem kell egyezniük, és jobb, ha azok itt hallgatnak, mint ha leíródnak. De az utóbbi is túlélhető. Én azért használtam most erős kifejezést (bár mindjárt kiderül, mennyire nem az mégsem), mert kártékony és kétélű divatnak tartom, hogy valaki a jelen hatalmat (és sajtóját), mert azt nem ő választotta és nem tetszik neki, valamelyik diktatúrához hasonlítja. A fasizmus, a (Magyarországon maradva) Rákosi- és a Kádár-korszak mérhetetlen emberi veszteségeket és áldozatokat követelt. A mostani, harmadszor is a választók akaratából hatalmon levő kormánynak az előző, keményebb-lágyabb diktatúrákhoz hasonlítása, illetve ilyen vélt hasonlóságra való utalás, nem kevesebb, mint az elhunyt és túlélő áldozatok tömegeit ért veszteségek és szenvedések bagatellizálása, ezáltal az ő emlékük gyalázása. Bízom abban, sőt hiszem, hogy részedről nem ez az eredeti szándék, de az itt leírt véleményem miatt hadd tartsam a poén kedvéért semmi sem drága jópofaságokat gusztustalannak.


7083 Edmond Dantes 2019-08-02 14:53:16 [Válasz erre: 7082 Klára 2019-08-02 14:36:23]

Minden jóra fordul, ha elkészül az M6-os metró, közvetlen összeköttetést teremtve MüPa és a még annál is megközelíthetetlenebb Műhelyház között. Azért M6 lesz a neve, mert mint tudjuk, M5 pár nappal ezelőtt elkészült és ünnepélyesen föl is avatták. Apró szépséghibája, hogy H5 néven úgy 130 éve egyszer már elkészült és belátható időn belül ott egy árva kapavágás nem várható. Hamarabb lehet M6-unk...


7082 Klára 2019-08-02 14:36:23 [Válasz erre: 7081 Edmond Dantes 2019-08-02 10:26:09]

Nem volt belváros, nem is lesz az. Ez így igaz!  A MüPa elhelyzése valóban nem megfelelő,  a tömegközlekedési megközelíthetősége pedig katasztrofális! Volt szerencsém pár alkalommal a 2/24 villamos megállójában azon a keskeny járdaszigeten álldogálni a villamost várva, és közben hallgattam a mellettem várakozó bel - és külföldi nézők zúgolódását! Mert ugye este már mindkét járat 10 percenként közlekedik! Akinek nem a Jászai Mari tér felé, vagy kifejezetten a Keleti pályaudvar felé van az uticélja, annak valamire át kell szállnia, ami este nem is olyen egyszerű, éppen a járatsűrűség, bocs ritkaság miatt! Ráadásul a hármas metro munkanapokon a Kőbánya -Kispest végállomás és a Nagyvárad tér között nem közlekedik, szombat-vasárnap pedig Kőbánya- Kispest és a Lehel tér között nem közlekedikk, tehát további átszállűsi variációk jönnek számításba! 

 


7081 Edmond Dantes 2019-08-02 10:26:09 [Válasz erre: 7080 -zéta- 2019-08-02 10:17:17]

Ez így igaz, egész életemet onnan nem túl messze élem le. Dicséretes, ahogyan a Duna vonzerejét kihasználva Budapest északi és déli irányban terjeszkedik az utóbbi időben. (Más kérdés, hogy építészeti szempontból milyen színvonalon.) Pl. London is terjeszkedik a folyóparton (Docklands), pedig a város ölég méretes cucc amúgyis. Azonban sem Docklands, sem Garancsi-negyed, de még a Vágóhíd u./Soroksári út sem belváros. Nem volt, nem lesz az.


7080 -zéta- 2019-08-02 10:17:17 [Válasz erre: 7079 Edmond Dantes 2019-08-02 09:59:32]

Ad UFF: Amikor az Operaház telkét kijelölték az építkezésre, ott még csak városszéli kertek voltak, s a határt a mai Oktogonon lévő temető jelentette...


7079 Edmond Dantes 2019-08-02 09:59:32 [Válasz erre: 7047 IVA 2019-07-24 04:14:09]

Talán megbocsátod, hogy csak most reagálok erre, cserében röviden, a te pontozásod szerint.

1) Nem emlékszem, hogy zseniálisnak neveztem Kovalik Balázst. Nem emlékszem, hogy ő és Fischer Ádám -aki viszont valóban nagy karmester- hidegvérrel asszisztáltak a színház lebontásának ötletéhez, még kevésbé, hogy a lebontás az ő fejükben merült fel. Egyébként egyiküknek sincs szüksége az Erkel Színház kontextusára ahhoz, hogy dicsőíteni kellene őket ... ellentétben utódaik jelentős részével.

2) Az Erkel Színházra valóban nem téglát kell dobálni, hanem -a főigazgató ígérete szerint- tisztességesen felújítani és tisztességesen kialakított repertoárral tisztességesen megtölteni vagy ha ez nem mindig megy, akkor részben vegyes profilú azaz részben befogadó színházzá át- ill. visszaalakítani, ahogyan és amilyen az volt évtizedeken át.

3) Egyetértek, kivéve a helyáremelést. Nem volt goromba. Jelentem, más színházakban is emelnek jegyárat. Mármint a menőkben. Igaz: akad, ahol meg ingyen osztogatják a belépőket.

UFF A MüPa körül épülő lakóparkoktól a Soroksári út és a Vágóhíd utca és a Müpával átellenben a Ferencvárosnak egy egész negyede nem varázsolja belvárosi szövetté a környéket, a Budán épülő Garancsi-negyed bevallottan egyfajta előkelő sziget lesz. Ezeknek a majdani lakossága aligha lehet (komoly) tényező a Müpa közönségének összetételében.


7078 Edmond Dantes 2019-08-02 08:31:39 [Válasz erre: 7075 IVA 2019-08-02 05:24:20]

Megsúgom, de csak néked: új film az, ami új. Ez nem relatív, ez abszolút. A régi filmek egy részét is eredeti nyelven vetítik vagy ami sokaknak nem tetszik: idővel újraszinkronizálják. Ez a régi filmek régi szinkron(hang)jainak rajongói számára olyan mint az operák újrafordítása a régi fordítások iránti operarajongók számára...kivéve persze magukat az újrafordítókat: nekik az effajta újítás, értsd: felkérés szerfölött tetszik. Aligha operabolondok, akiket nem lehet elcsalni idegen (eredeti) nyelvű előadásokra. Az operák konganának az ürességtől, ha így lenne...vagy mind operabolondokkal vannak teli. (Nem az Erkel van teli, az nincs teli, de nem emiatt.)






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.