Bejelentkezés Regisztráció

Hozzászólások a Momus írásaihoz


6686 telramund 2018-10-07 22:09:41

Nagyon egyetértek -zéta Aida  kritikájával!Miután elég keményen ,bár  röviden lehúztam a produkciót,mint nem zenész ( de közeli kapcsolatban  a zenével főként az operákkal ,nagy tapasztalattal és rálátásra jelenünk operéletére is)vártam a védőszentek támadását,ami szerencsére elmaradt.Régen túl vagyok azon az állapoton,hogy valaki jó volt az jó lesz örökre,akármit is énekel..Na ez messze nem így van.Ez pedig érvényes nem csupán  New Yorkra,hanem Budapestre is.A múlt az a múlt.A jelen éneklés  állapota a mérvadó..Az emberek azonban jól manipulálhatók.Ha egy előadásban a díszlet a lényeg akkor régen rossz!Nekem pedig az volt,de a kritika vége is  efelé tendált..


6685 Edmond Dantes 2018-10-07 21:56:54

Láttam Cossotto pesti Amnerisét: valóban királynői hang és jelenség, becses operai élményem volt az az este az ő jóvoltából. És ő énekel régi Aida-lemezemen is, a most eltávozott Caballé és az általad is említett Domingo (no meg Cappuccilli és Ghiaurov) társaságában,Muti vezényel.


6684 IVA 2018-08-23 01:52:05

Nem baj, ha senkinek sem tetszem, ha az emberek elfordulnak az utcán, amikor meglátnak. Az a fontos, hogy a tükörben szépnek látom magam.


6683 Haandel 2018-08-18 18:51:33 [Válasz erre: 6682 Edmond Dantes 2018-08-16 14:37:22]

'Mecsoda különbség...'

;-)


6682 Edmond Dantes 2018-08-16 14:37:22 [Válasz erre: 6680 eccerű 2018-08-15 21:50:31]

Mecsoda különbség...


6681 tiberio 2018-08-16 07:59:39

Nem tudom, hogy az általam preferált (opera)karmestereknek milyen a zongoratudása, azt viszont igen, hogy a Déri Úr által felsoroltak közül - hangszeres tudás ide vagy oda - kiknek az előadásait kerültem jó messzire.


6680 eccerű 2018-08-15 21:50:31 [Válasz erre: 6679 eccerű 2018-08-15 21:50:03]

Győriványit.


6679 eccerű 2018-08-15 21:50:03 [Válasz erre: 6678 eccerű 2018-08-15 21:49:15]

Bocsánat, Kocsárt nem ismeri a telefonom.


6678 eccerű 2018-08-15 21:49:15 [Válasz erre: 6677 eccerű 2018-08-15 21:47:44]

Kesselyák, Gyurcsányi és Kocsár esetében azonban...


6677 eccerű 2018-08-15 21:47:44 [Válasz erre: 6669 parampampoli 2018-08-10 19:02:45]

Egy apróság, úgy látom, elsikkadt. Déri András nem egyszerűen karmesterekről beszélt, hanem operakarmesterekről. Ott igenis racionális elvárás a zongoratudás, és bizony az általa leírt szamárlétra sem az ördögtől való. Ha valaki 30-40 évesen GMD lesz, sokszor csak a hatalommámor sugárzik belőle, a szakma és a műfaj iránti alázat nem. Egyébként a felsorolt három illető nem operaházi karmester, ezért megbocsájtható nekik a zongoratudásuk mértéke.


6676 Haandel 2018-08-11 17:56:12 [Válasz erre: 6675 Edmond Dantes 2018-08-11 09:32:40]

;-)


6675 Edmond Dantes 2018-08-11 09:32:40 [Válasz erre: 6667 Haandel 2018-08-10 17:49:42]

IVA szepen es vilagosan fogalmazta...az o velemenyet es talan igaza van...az o nezopontjabol talan masokebol is. En is -remelem- kristalytisztan megfogalmaztam az en velemenyemet 6643, 6653, 6665 majd 6671 es talan valamelyest nekem is igazam van egy masik nezopontbol...vagy nincs igazam. Alazattal vallalom mindig a tevedes lehetoseget. 


6674 IVA 2018-08-11 05:51:14

Piszkálta az emlékezetemet, és Déri András írásának egyik mondatáról – „Van egyáltalán az előadásban valami szépség, katar(k)tikus pillanat?” – most elő is jött: volt már a mi magyar Giovanninknak is rockosított változata, ugyancsak szemérmetlen címmel és műfaji meghatározással. Ha jól emlékszem, a Szegedi Szabadtéri Játékokon mutatták be, és lemezen is megjelent 1985-ben:
János, a vitéz - rockopera
https://www.youtube.com/watch?v=86GKrLSP5bI
Természetesen nem néztem meg annak idején, és természetesen a lemezt sem vettem meg. Most, hogy kb. „három centinként” belehallgattam, úgy gondolom, lehet(ett) megtapasztalás nélkül is elítélni valamit. Nemcsak Mozartért, de Kacsóh Pongrácért is.
Ám nem lehetett ez rosszabb annál a János vitéznél, amelyet viszont megnéztem a Pesti Színházban 2004 márciusában, Forgács Péter rendezésében:
https://port.hu/adatlap/szindarab/szinhaz/janos-vitez/directing-8099
Voltaképpen nem emlékszem rá, mitől volt annyira borzalmas, bár leírtam valahol annak idején, de nem ér annyit, hogy előkeressem. Azt viszont nem felejtettem el, hogy az Iluskát alakító (különben tehetséges) egyetemi hallgatót M. G. P. minden idők legpöszébb Iluskájaként értékelte.
A 2009-ben a Nemzeti Színházban, Alföldi Róbert rendezésében bemutatott János vitéz zenei, énekesi szempontból sokkal korrektebb volt ez előzőeknél. Csak az a vég, a III. felvonás megoldása ne lett volna!!! Talán Alföldi ötlete volt az előképe annak a divatnak, hogy számos, jobb erkölcsűnek megírt operai hősnőt kizavarnak strichelni a placcra. Hol is? A Magyar Állami Operaház rendezéseiben.


6673 IVA 2018-08-11 04:52:11 [Válasz erre: 6667 Haandel 2018-08-10 17:49:42]

Köszönöm szépen.


6672 IVA 2018-08-11 04:50:31 [Válasz erre: 6660 Héterő 2018-08-10 09:02:07]

Ezt a lapos vackot?


6671 Edmond Dantes 2018-08-10 22:14:12 [Válasz erre: 6668 parampampoli 2018-08-10 18:57:24]

Már hogyne vettem volna észre, világosabb mint a Nap. Karmesterháború, ami eszkalálódik.


6670 tiramisu 2018-08-10 19:41:43

Antal Mátyás karvezetés szakot is végzett.      -                                                          A  Zeneakadémián és az Egyetemek Művészeti Karán  kötelező a zongoratanulás, vizsgakötes tantárgy. Komolyan veszik! - Sok karmester profi zongorista módon játszik, van aki kevésbé perfekt, de valamilyen hangszeren jól játszik, legalább középfokú, vagy felsőfokú végzettséggel.  A jó karmester elsősorban jól vezényeljen . 


6669 parampampoli 2018-08-10 19:02:45

Nem csak Kesselyák nem tud zongorázni, nem tudott Győriványi sem, és nem tud Kocsár sem. De tudtommal nem tudnak semmilyen más hangszeren sem. Ellenben Ligeti csodálatos hegedűs, Berkes Kálmán isteni klarinétos, Antal Mátyás nagyszerű fuvolás volt.


6668 parampampoli 2018-08-10 18:57:24 [Válasz erre: 6665 Edmond Dantes 2018-08-10 16:53:51]

Nem vetted észre, hogy Déri András írásának semmi, de a Földön semmi köze ahhoz, hogy látta-e a nevezett művet vagy nem?? Egyáltalán, ezt az érvnek vélt nem érvet felejtsük már végre el! Kovács János írása is önmagában értelmezendő volt, elvi szempontból, és nincs összefüggésben azzal, hogy látta-e a  rockGiovannit, vagy sem. És ez érvényes bárki másra is. Én pl. nem láttam, nem is érdekel, de lehet az a véleményem, hogy Mozart műveit semmilyen formában ne dolgozgassák át. És ne használják hátsó szándékkal reklámcélokra a nevét!


6667 Haandel 2018-08-10 17:49:42 [Válasz erre: 6665 Edmond Dantes 2018-08-10 16:53:51]

Szerintem IVA nagyon szépen és világosan fogalmazott:

6645 IVA
…’’Elsősorban azért, mert Kovács János nem egy előadásról mondott kritikát, hanem az eredetit meghamisító zenei átdolgozásokról, amelyek gyakorlata nem új keletű, és amely gyakorlat Mozart nagy művéhez érkezve verte ki nála a biztosítékot, aggódva azért, hogy innen a gyakorlat már nem fog határokat ismerni és tisztelni.’’ …

 

A 'kritizálók' nem ‘’latatlanban (es hallatlanban)‘‘  'kritizáltak', mert ahogyan írod,  látták/halloták a "vagolmanyt".
A 'kritizálók' nem a "vagolmanyt"  'kritizálták'.
A 'kritizálók' , egy kritikus pillantban, kristálytisztán fogalmaztak.


6666 tiramisu 2018-08-10 17:07:54

Kedves Déri  András!   Péter Szabó Anikó nevét kifelejteni az operaházi korrepetitorok  közül több, mint bűn hiba!   Kár, hogy nem tudtad, mennyit lehetett volna tanulni  tőle! 


6665 Edmond Dantes 2018-08-10 16:53:51

Kaptunk (nem teljes) korkepet es ismertetest az Opera karmestereirol, egyfajta nezopontbol. Koszonjuk. Megtudtuk (??), hogy Kesselyak Gergely (vagy masvalaki??) karmester letere nem tud (jol) zongorazni. Tovabba olvashatunk egy ujabb irast olyasvalakitol, aki nem latta a RockGiovannit, csak egy "vagolmanyat". Ez nekem igy nem all ossze. Allaspontom viszont valtozatlan: latatlanban (es hallatlanban) nem kritizalok. Es Mozartot nem feltem a RockGiovannitol. Es a kozonseget sem feltem tole.


6664 tiramisu 2018-08-10 16:40:29 [Válasz erre: 6660 Héterő 2018-08-10 09:02:07]

Te jó Isten?  Ezt komolyan gondolták? Hihetetlen ízléstelenség!


6663 nizajemon 2018-08-10 12:55:16

Megváltozott az élet ritmusa,ma egy okostelefon mindent elénkpakol. Hol vagyunk már a gyerekkorom falusi, villanyoszlopra szerelt hangosbeszélőjétől :)))


6662 nizajemon 2018-08-10 12:51:20 [Válasz erre: 6658 IVA 2018-08-10 07:46:47]

Azért,hogy megérjenek az emberek az eredeti élvezésére :) Nem gondoltam rád a műfaj gyalázásával,csak a véleményemet írtam.


6661 Edmond Dantes 2018-08-10 12:27:30

Végre egyszer valami jó(pofá)t is kaptunk az előttem szólótól, tüneményes: köszönet érte.


6660 Héterő 2018-08-10 09:02:07 [Válasz erre: 6658 IVA 2018-08-10 07:46:47]

És ha EZT hallottad volna?


6659 IVA 2018-08-10 07:49:03 [Válasz erre: 6657 nizajemon 2018-08-10 05:58:28]

Én nem mondtam, hogy műfajgyalázás történt. (Ljubimov rendezése az volt, de még sokáig nem mindenki meri elismerni.) Viszont úgy gondolom, a Don Giovanni zenéjének minősége és hatása fokozhatatlan. Elrontani ugyanakkor mindent lehet.


6658 IVA 2018-08-10 07:46:47 [Válasz erre: 6656 nizajemon 2018-08-10 05:47:31]

De miért kellene lehozni a legmagasabb rendű műfajt a hétköznapok szintjére? Mozartot vagy mások kiváló zenéjét hallgatni: az élet ünnepi órái. Ha gyerekkoromban azt hallottam volna az Operában (Erkelben), ami a rádióból szólt (kiv. operarészletek) és amit az osztálytársaimmal énekeltünk az iskolában, azért sohasem törtem volna magam a fővárosba, ilyen színházakba.


6657 nizajemon 2018-08-10 05:58:28 [Válasz erre: 6656 nizajemon 2018-08-10 05:47:31]

Csak bele kell gondolni,hogy mennyi inger ért egy 40-50 évvel ezelőtt volt fiatalt,és mennyi most.Gondolok itt mindjárt a telefonokra.Álláspontom szerint itt műfajgyalázás esete nem áll fent.Belefér a "korba".


6656 nizajemon 2018-08-10 05:47:31 [Válasz erre: 6654 IVA 2018-08-10 04:22:06]

A műfaj sajátosságai okán,szerintem segíthet lehozni a mindennapok szintjére,lehántva róla a rárakódott elitpéncélt.


6655 IVA 2018-08-10 04:43:53 [Válasz erre: 6652 Edmond Dantes 2018-08-09 19:37:20]

Nemcsak a Győzikét nem nézed, de a Don Giovannit és társait sem. Azt vallod, hogy látatlanban nem szidalmazol semmit és senkit, meg gyengéden célozgatsz a pesti vattázásokra, az olvasónak viszont úgy tűnik, hogy egy sárkány ül a barlangjában és gyűlöletének lángjait szórja kifelé, nem feltétlenül művészeti indíttatásból.
A vattázás egy tetten érhető, talán nem kivételesen alkalmi jelenség, de mégsem általános gyakorlat az Operaház nagyon is kifogásolható közönségszervezésében. Te viszont általánosítasz: aki a hozzászólásaidat olvassa, mindennaposnak gondolhatja. Mert az lehet, hogy „lelkiismeretesen” figyeled a nézőtereket a jegyvásárlási oldalakon, de azt nem tapasztalod, hogy az Erkel Színház csaknem minden előadása után mégiscsak egy fizető tömeg ünnepel, tetszését nyilvánítva. Ez akkor is tény, ha az előadások nekem történetesen nem, vagy nem nagyon tetszenek.


6654 IVA 2018-08-10 04:22:06 [Válasz erre: 6650 nizajemon 2018-08-09 19:12:51]

A Me Too-mozgalom is képes népszerűsítésre. Az a kérdés, hogy pozitív-e ez a hozam.


6653 Edmond Dantes 2018-08-09 20:05:22 [Válasz erre: 6650 nizajemon 2018-08-09 19:12:51]

Végre egy nyitott, befogadó szemlélet. Lehetőséget ad. Esélyt ad. 


6652 Edmond Dantes 2018-08-09 19:37:20 [Válasz erre: 6649 -zéta- 2018-08-09 18:32:00]

Erre könnyen válaszolok: nem nézek Győzike-showt :-) és amit nem nézek (nem láttam), azt viszont nem is ekézem. Ezzel visszaérkeztünk induló beírásomhoz = nem szidalmazok és nem dicsérek semmit, senkit látatlanban + bónuszként gyengéden céloztam a pesti vattázásokra.


6651 nizajemon 2018-08-09 19:15:48 [Válasz erre: 6650 nizajemon 2018-08-09 19:12:51]

-ik-


6650 nizajemon 2018-08-09 19:12:51

Don Giovanni teltházas előadás mindkét Házban.Szerintem nem árt neki,ha átdolgozzák,népszerűsít vele.


6649 -zéta- 2018-08-09 18:32:00 [Válasz erre: 6648 Edmond Dantes 2018-08-09 18:19:44]

Miért nem lottózol?

Összehasonlíthatatlan tételeket hasonlítasz össze. Miért nem mindjárt Győzike-show nézettségével veted össze Az ember tragédiája előadásait?


6648 Edmond Dantes 2018-08-09 18:19:44 [Válasz erre: 6647 Franca 2018-08-09 16:08:46]

Maskeppen fogalmazok: RockGiovannira tippem szerint fajlagosan (!) tobb jegyet adtak el mint sok, nagyon sok operahazi, erkel szinhazi eloadasra.Magyarul: amarra volt kereslet Miskolcon, Pesten meg gyakran nagy az operahazi, erkeles kereslet vagy meg inkabb kinalat: vattara.


6647 Franca 2018-08-09 16:08:46 [Válasz erre: 6646 Edmond Dantes 2018-08-09 14:06:24]

Ezt valóban csak tippelni lehet. Akiket én ismerek, környéken lakó operarajongókat, egy sem váltott jegyet a RockGiovannira. 


6646 Edmond Dantes 2018-08-09 14:06:24

Van egy tippem: tobb igazi operarajongo valtott igazi = teljes aru jegyet a miskolci RockGiovannira mint szamos vagy lassan mar szamtalan operahazi sot, erkel szinhazi be- es kivattazott eloadasra. Lehet, hogy ez ciki (nem tudom, igy van-e), de nem lennek meglepve, ha igazam lenne.


6645 IVA 2018-08-09 05:27:50 [Válasz erre: 6625 IVA 2018-08-03 04:57:20]

Szüts Apor nyílt válaszlevelében meglepett, hogy nem védi munkájának eredményét tíz körömmel. A Kesselyák Gergelyében viszont az, hogy nem emlékszem rá, mikor találkoztam az önfényezésnek ilyen, mindenre kiterjedő, mámoros mértékével, amely saját személyére és az általa vezetett intézményre is irányul. Csak éppen arról nem győzött meg, hogy itt egy új alkotással van dolgunk. (Úgy gondolom, privát levélben szólíthat valaki egy szakmabelit akár Cicamicának is, de egy nyílt levél inkább a nyilvánossághoz szól, mint a címzetthez, ezért a becéző megszólítás többnyire hivalkodásként hat.)
Mindketten azt vetik Kovács János szemére, ami látszólag jogos: olyan darabváltozatról mondott nyilvános ítéletet, amelynek előadását nem látta. Miért tartom ezt a szemrehányást csak látszólag jogosnak?
Elsősorban azért, mert Kovács János nem egy előadásról mondott kritikát, hanem az eredetit meghamisító zenei átdolgozásokról, amelyek gyakorlata nem új keletű, és amely gyakorlat Mozart nagy művéhez érkezve verte ki nála a biztosítékot, aggódva azért, hogy innen a gyakorlat már nem fog határokat ismerni és tisztelni. Ha Kovács János az előadásra rábólintó kritika nyomán írt, nyilván meghallgatta az abban mellékelt részletet (amint tettem én is). Még ha a felvétel hangminősége különben rossz is, nem hiszem, hogy annak alapján bármi jó remélhető az egésztől.
A hivatkozott előzményben példaként említettem a magam több évtizedes rossz emlékét, mert úgy vélem, Jacobi Viktor zenéjének ugyanúgy jár a tisztelet, mint a Mozarténak. Vagy mint az ifjabb Johann Straussénak: a napokban akadt utamba A denevérnek ez az 1962-ben készült verziója: https://www.youtube.com/watch?v=2WYS_YPZUxU. Lehet szörnyűködni.
Ha nekem, aki nem vagyok muzsikus, voltak és vannak tapasztalataim a fölösleges és kiábrándító zenei feldolgozásokról, feltételezzük, hogy Kovács Jánosnak is voltak és vannak bőven: véleménye aligha elhamarkodott. Gondolom, abban nem tévedek, hogy Kovács János nem fizetett kritikát írt az Opera-Világba, a Café Momusre annál is biztosabban nem, tehát nem lehet számon kérni rajta a teljes előadás személyes élménye megszerzésének lelkiismeretességét. Rajtam sem, akinek szintén van véleményem: korábbi tapaszalataim, (bevallottan) előítéleteim és meghallgattam a részleteket. Micsoda kalandvágy kell(ene) ahhoz, hogy egy muzsikus vagy egy operarajongó jegyet váltson és Miskolcra utazzék egy RockGiovanni című előadáshoz!
Remélem, nem az történt, hogy a MÁO ezt a produkciót szándékozik beszerkeszteni a következő évad Primavera-sorozatába, mely esetben Kovács János nyílt levelével kezdődött volna el az esemény reklámkampánya – talán à la Billy Elliot.


6644 Haandel 2018-08-08 19:26:16 [Válasz erre: 6635 Sipi 2018-08-06 11:50:44]

... 
♫ ''Sáros úton egyre lépkedek, 
Körülöttem boldog emberek, 
Elmesélni nékik nem tudom, 
Milyen nagy a bánatom.'' 
♫ 
... 


6643 Edmond Dantes 2018-08-08 09:36:49 [Válasz erre: 6641 Pristaldus 2018-08-07 17:47:52]

Így igaz: tényleg nem a Janóval van a baj. A baj azzal van, amit én talán mindenkinél hamarabb felvetni bátorkodtam itt a RockGiovanni-ügyben: nem taposunk sárba valamit (semmit), amit nem láttunk, nem ismerünk. ("Félre": nem vezetek nyilvántartást, de emlékeim szerint buktatott ő már meg igazgató(ka)t, egyebet, ilyen-olyan stallum birtokában vagy "csak úgy". Talán okkal. Szóval a karnagy úr aztán igazán nem tartozik a "(le)győzöttek" közé. Ha rosszul emlékszem, elnézést kérek.


6642 Edmond Dantes 2018-08-08 09:29:34 [Válasz erre: 6640 Déri András 2018-08-07 17:40:58]

Én hiszek a karnagy úrnak (már ha a karnagy úrhoz van szerencsém), de az én  fülem közelében a "Janó" volt általánosan elterjedt :-)

off Eleve szinte senkit nem a becenevén szólítok meg, már ha lehetséges: bizonyos nevek, mondjuk "György" és mások, elég nehézkesen használhatók becézés nélkül nyelvünkben.


6641 Pristaldus 2018-08-07 17:47:52

Nem a Janóval van a baj! A sok lúd disznót győz effektus sokkal beszédesebb! 


6640 Déri András 2018-08-07 17:40:58 [Válasz erre: 6639 Edmond Dantes 2018-08-07 15:59:38]

A Kovács Jancsi a gyakoribb (Felesége, Sudlik Mária is így szólította). A Janó-t a magukat legbenfentesebbeknek gondolók használják.


6639 Edmond Dantes 2018-08-07 15:59:38 [Válasz erre: 6638 joska141 2018-08-07 15:49:59]

Úgy tudom, a szakmában mindenki így hívja/szólítja meg őt, ettől függetlenül is javaslom elolvasni a levél többi részét.


6638 joska141 2018-08-07 15:49:59 [Válasz erre: 6637 Edmond Dantes 2018-08-07 12:10:22]

Amikor Kesselyák Gergely a nyílt, mindenki számára elérhető levél megszólításában "lejanózza" a nála 20 évvel idősebb Kovács Jánost, akkor már nem is érdemes a levél többi részét elolvasni.


6637 Edmond Dantes 2018-08-07 12:10:22

Kesselyák Gergely nyílt levele RockGiovanni-ügyben itt.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.