Bejelentkezés Regisztráció

Hozzászólások a Momus írásaihoz


6332 Momo 2017-02-22 11:18:48
Először is köszönjük a [url]http://www.momus.hu/article.php?artid=7033;a beszámolót[/url], kedves Lajos. Jó ilyesmit olvasni. :-) Másodszor annyit szeretnék megjegyezni, hogy nem saját töketlenségünk miatt találunk oly kevés [url]https://hu.wikipedia.org/wiki/III._B%C3%A9la_magyar_kir%C3%A1ly;III. Béla[/url] korabeli építményt kedves kis Hazánkban, hanem mert Batu kán, (és az utána következő évszázadokban a többiek) sajnos végül sorra mind megérkeztek... :-))

6331 IVA 2017-02-16 01:03:44 [Válasz erre: 6330 parampampoli 2017-02-15 22:44:15]
Én is menekülnék, de már nem lehet: jegyem van rá.

6330 parampampoli 2017-02-15 22:44:15
Csodálom operatikus lelkesedését, hogy a miskolci Hollandit végig tudta nézni, hallgatni. Leírása és a képek alapján futva menekültem volna. László Boldizsár vigyázzon magára. Túl sokat énekel, túlságosan sokfélét. Vigyázzon magára ő maga, ha más nem akar rá vigyázni. Egy most elsiratott nagy tenor legyen példaképe.

6329 Marzimino 2017-01-26 14:04:10 [Válasz erre: 6328 chenier 2017-01-26 10:10:25]
Én is köszönöm az igényes recenziót! Még csak az elsőt olvastam. Így van! A régi élvonal sokkal jobb a mai élvonalnál. Az okokon, a magyarázaton egy ideig gondolkodtam, de mindig arra jutok, nem igazán tudom. Végső soron szellemi síkon kellene keresgélni, még akkor is, ha nagyon is anyagi dologgal állunk szemben, a hanggal. Van egy Rigoletto LP-m vele (EVEREST-CETRA kiadás) a napokban meghallgatom:).

6328 chenier 2017-01-26 10:10:25
Köszönöm a megemlékezést Bastianniniról! Sajnos elég keveset lehet olvasni róla, és sajnos a világban sem nagyon emlegetik már a földkerekség egyik legnagyobb baritonját! Pedig bármelyik szerepében hallgatjuk őt, utána meg azokat, akik ma énekelnek, és akiket a mai nagyoknak kiáltanak ki, nem lehet nem meghallani az égbekiáltó különbséget! Nála minden együtt volt. A gyönyörű hang, muzikalitás, tökéletes fraziálás, kifejezőerő és nem utolsó sorban a remek külső adottságok.

6327 Edmond Dantes 2017-01-25 13:39:47 [Válasz erre: 6326 -zéta- 2017-01-25 11:32:53]
További érdekesség: a végzetes Végzet-előadáson Warren partnere Tebaldi és Tucker volt, csakúgy mint Bastianinié a Chénier egyidejű szériájából néhányban. Továbbá a Warren halála előtti három Forzában Bastianini énekelte Don Carlo(s)t.

6326 -zéta- 2017-01-25 11:32:53 [Válasz erre: 6325 Heiner Lajos 2017-01-25 09:51:47]
Bastianini ott volt azon az előadáson, amikor Warren meghalt, hiszen másnap Gerardot énekelt ugyanott... Döbbenetes a Sors összejátszása...

6325 Heiner Lajos 2017-01-25 09:51:47
Oly sok köszönet a Bastianini-írásért! Az én bűnöm, hogy ha a múlt század közepének-második felének nagy baritonistáira gondolok, mindenekelőtt Warren jut az eszembe. Aztán Warren. Meg Warren. S persze Merrill, Gobbi, Svéd, Milnes. Bastianini kevésbé, talán a pálya rövidsége miatt. Egyetlen apró korrekció. Rodzinski lengyel és nem orosz származású volt. Hogy a kép még tarkább legyen, Splitben született. Gratula az íráshoz, izgatottan várom a folytatást!

6324 bermuda 2017-01-10 00:02:12 [Válasz erre: 6323 Cilike 2017-01-09 19:04:38]
Nekem is bántotta a szemem a "visitozás"... picit el is vette a kedvem a kritikától, bár a többi része tetszett. Köszönöm Cilike.

6323 Cilike 2017-01-09 19:04:38
Hmmm. "Visítozás". Márki úr, ez kicsit erős volt. Zenedráma. Könyörgöm, ki mondta, hogy a belcanto operák zenedrámák? Az Wagner. A belcanto az dallam, szép dallam, énekhang, szép énekhang, kedves kritikus kolléga úr.

6322 -zéta- 2017-01-08 18:53:59 [Válasz erre: 6321 Heiner Lajos 2017-01-08 17:21:42]
Ez miért csak most derül ki?

6321 Heiner Lajos 2017-01-08 17:21:42
Pretre. Nagynéném operaénekes volt. Énekelt vele Beethoven Kilencdiket.

6320 Héterő 2017-01-08 14:42:37 [Válasz erre: 6318 Steff 2017-01-08 09:46:49]
Hajdu Endre: Szómúzeum "Hát ez tematikailag igen vegyes katyvasz. Lehet, hogy szórakoztató, de elég bulvárnak tűnik... Bulvár, bulvár bulvár..."

6319 -zéta- 2017-01-08 12:31:29 [Válasz erre: 6317 Steff 2017-01-08 09:12:10]
[url]http://momus.hu/article.php?artid=5296;Egyszer[/url] írtam egy koncertbeszámolót archaikus nyelven, nagyon jól szórakoztam közben..;-)

6318 Steff 2017-01-08 09:46:49
[url]http://www.tintakiado.hu/book_pic.php?id=173&width=200;Szómúzeum...[/url]

6317 Steff 2017-01-08 09:12:10 [Válasz erre: 6316 IVA 2017-01-08 02:23:33]
„Nyelvőr”… Ott áll, és őrködik, nehogy a beavatatlan többség kárt tegyen a nyelvben. :D Tömény röhej. Elképzelem, hogy most egyszerre visszaállítanánk mindazokat a jelenségeket, amik 100-150 év alatt kikoptak a nyelvhasználatból. Kíváncsi lennék, mit szólnának a „nyelvőrök”. Pedig csak az történne, amire vágyakoznak: konzerválva lenne egy bizonyos nyelvállapot.

6316 IVA 2017-01-08 02:23:33 [Válasz erre: 6314 lujza 2017-01-08 01:04:45]
Engem nem annyira az keserít el, hogy a fiatalabb nemzedék igénytelen a nyelv használatára, inkább az, hogy – és ez már nem is új keletű – némelyik nyelvőr, illetve nyelvész is. Az ikes igék helyes ragozása tekintetében már Grétsy László is gyakran nyilatkozott engedékenyen egy-egy ilyen vonatkozású kérdésben a televíziós műsorában, mondván, hogy a nyelvben megindult folyamatokat úgysem lehet megállítani; Nádasdy Ádám pedig mintha valósággal propagálná a szabályok mellőzését, sőt a trágár szavak felvételét is a köznapi beszédbe. Én szívesen veszem, ha kijavítanak. Lehet, hogy nem mindig érint jól – de milyen jó, hogy azután mindig ügyelni tudok arra a hibára! Kijavítani csak azokat merem és szoktam, akiket szeretek. Azok fogadják el, akik tudják, hogy szeretetből, a javukra teszem. Ha valaki nem kukkantott volna még oda: a Héterő által kifogásolt helyen megtörtént a javítás.

6315 Steff 2017-01-08 01:21:16 [Válasz erre: 6313 Héterő 2017-01-07 11:54:30]
Ja, az öregek még tudtak szépmagyarul beszélni, a fiatalok viszont már rútmagyarul beszélnek.

6314 lujza 2017-01-08 01:04:45 [Válasz erre: 6313 Héterő 2017-01-07 11:54:30]
Igen, én is azok közé tartozom, akik megtanulták, és szeretik is használni az ikes igéket, de gyakran szomorúan állapítom meg, hogy őskövület vagyok, mert ma már nem divat, a fiatalok mintha nem is ismernék, és mindenkit nem lehet kijavítani.

6313 Héterő 2017-01-07 11:54:30 [Válasz erre: 6310 lujza 2017-01-07 03:34:09]
Kedves - lujza - , a Maestrot nem kell védened, hiszen sok szép és nyelvileg kifogástalan írását olvashattuk itt is, másutt is; ráadásul a tartalom is mindig megkapó volt. Nem az öregség-fiatalság a döntő, hanem valami más. Lehet, hogy ebben az értelemben te is "öreg" vagy?

6312 parampampoli 2017-01-07 10:13:45 [Válasz erre: 6311 parampampoli 2017-01-07 10:12:59]
Azóta rájöttem, bocsánat.

6311 parampampoli 2017-01-07 10:12:59 [Válasz erre: 6309 Héterő 2017-01-07 02:07:58]
Ez a felszólítás melyik beírásra válasz?

6310 lujza 2017-01-07 03:34:09 [Válasz erre: 6309 Héterő 2017-01-07 02:07:58]
Ugyan! Ma már csak az öregek használják az ikes igét, a Maestro viszont fiatal! Viszont ilyen szépen ritkán ír az egyik karmester a másikról! Az egyik mondata különösen a szívemből szól: "nagyon kezdtem utálni (igazságtalanul) a rezzenéstelen arcú karmester sztárokat...". Ezzel én is így vagyok.

6309 Héterő 2017-01-07 02:07:58
Kedves, mélyen tisztelt Maestro: törődöm...! Kérem, javíttassa ki, hiszen sok fiatal a sajtóhibát jövőbeli normának veheti - a tekintélyelv alapján.

6308 nickname 2016-12-24 23:51:30
Számomra a Kármeliták rendezés ügyileg elfogadhatóbb volt, mint a Traviáta. Amúgy láttam a Kármeliták egy német előadását felvételről - az ArtHaus adta talán ki DVD-én - még évekkel ezelőtt, ami szinte teljesen az üres színpaddal operált. Nekem mondjuk az nagyon tetszett rendezés tekintetében. Nem vártam el most sem a hiperrealizmust Angertől.

6307 parampampoli 2016-12-24 22:15:35
Ez a helyzet ezekkel az Anger-, meg úgy általában a "modern" rendezésekkel: ha lekapcsolják a villanyt, mindjárt jobban tetszenek, mintha nézni is kell őket.

6306 lujza 2016-12-24 01:45:20
A Karmeliták rendezése tényleg rejtély, de pont az áramszünetes vége nekem tetszett.

6305 Héterő 2016-12-23 20:05:18
:-)

6304 lujza 2016-12-12 02:38:04
Nagyon a szívemből szól dni írása. Mikor Kocsis Zoltán halálhírét meghallottam, első gondolatom az volt, hogy mi lesz most a zenekarral. Nagyon elkényeztetett minket ez a hosszú idő, amíg biztos kezekben tudhattuk őket, és senkinek se jutott eszébe az utódlásról gondolkodni.

6303 Aurora 2016-12-08 10:08:26 [Válasz erre: 6301 IVA 2016-12-06 04:58:06]
Köszönöm a bizalmat. Tatiana Melniket több szerepben is láttam a színpadon, sajnos, mégsem sikerül felidéznem az arcát. Sem az arcvonásai, sem az arcjátéka nem karakteres. Tánctudásában lehet gyönyörködni. Karina Sarkissova inkább színpadi jelenség. Mindez persze csak az én véleményem. Tetszett Spartacusbeli Júliaként is, sajnálom, hogy nem volt alkalmam látni ebben a szerepben Szumrák Verát, Sebestény Katalint, Pártay Lillát, Bán Teodórát.

6302 IVA 2016-12-06 05:01:44 [Válasz erre: 6301 IVA 2016-12-06 04:58:06]
A hibásan linkelt cím: [url]http://tanckritika.hu/kategoriak/kritika/1029-horeczky-krisztina-hosszu-eltav;Hosszú eltáv[/url]

6301 IVA 2016-12-06 04:58:06
Helyreigazítás – vagy bizonytalanság? A főoldalon jelent meg beszámolóm a Don Quijote című balett felújításáról, [url]http://www.momus.hu/article.php?artid=7008&cat=48;„Az idő mindent fölfedez...” – Szubjektív élmények és észrevételek a Don Quijote-balett főpróbáján[/url] címmel. Az előadást azzal a meggyőződéssel néztem, hogy a női főszerepben, Kitriként nem Tatiana Melniket látom, hanem az egyik szereposztásban sem szereplő Karina Sarkissovát, ám a beugrásról az Operaház nem értesítette a nézőket. Azt is megjegyeztem, hogy Kitrit már az első felvonásban három különböző jelmezben láthattuk. Határozottságomat táplálta az is, hogy az előadást nem a kakasülőről láttam, hanem bizony a földszint első sorából. Ráadásul, egy véletlennek köszönhetően, pár percig a színpad és a nézőtér távolságánál közelebbről is alkalmam nyílt „szemügyre vennem” Sarkissovát, akinek arcvonásai a balerinák „egyensminkje” alatt is igen jellegzetesek. „Őt” véltem látni Kitri szerepében, munkáját figyelve az általa alakított Utcai táncosnőt nem is kerestem. Meggyőződésemet tovább erősítette a Horeczky Krisztina (Tánckritika.hu) [url]http://tanckritika.hu/kategoriak/kritika/1029-horeczky-krisztina-hosszu-eltav ;Hosszú eltáv[/url] című kritikájában olvasott alábbi jellemzés: „A sovány, egyarcú Melnik – aki amikor szélesen vigyorog, Az oroszlánkirály hiénáit, Shenzit, Banzait és Edet idézi – ugyanolyan Kitriként, mint driádként.” Tatiana Melnik árnyaltnak csakugyan nem mondható kedélynyilvánítását magam is megjegyeztem az éppen egy hónappal korábban látott Spartacusról szóló [url]http://www.momus.hu/article.php?artid=6996&cat=48;Örök szabadságvágyunk örökzöld balettdrámánkban – a Spartacus felújítása forradalmunk 60. évfordulójára az Operaházban[/url] című írásomban, igaz, mellőzve ilyen erős hasonlatot, mert az nem is érintett ilyen erősen. Egy hónappal előbb soványnak sem találtam Melniket, legalábbis nem soványabbnak, mint az megszokott egy szólótáncosnő alkatában. A „soványságot” és a széles mosolyt inkább Karina Sarkissova jellemzőjének tartom, ezért nyugodt hitem kiegészült azzal a feltételezésemmel, hogy Kitri szerepét Don Quijote Horeczky Krisztina által véleményezett premieren is Sarkissova táncolta, de ezt a kritikus nem vette észre. Történetem következő fordulatának helyszíne [url]http://www.momus.hu/forum.php?forumcat=180;e fórum Balett és táncművészet című topicja[/url], ahol Aurora fórumtársunk jelentkezett három Don Quijote-előadás, köztük a főpróba nyomán írt 5240. sz. hozzászólásával, és jelezte, hogy Kitrit a kiírásnak megfelelően Tatiana Melnik táncolta, sötét hajjal, ami megtéveszthetett engem. Nem egykönnyen akartam szembesülni azzal, hogy meglehetős életkorban és színháznézői gyakorlattal hajlamos lennék hajszín alapján félreazonosítani művészeket, az Operaház gazdag képanyaga híján és tán illetéktelenül végigkukkoltam a két orosz művésznő közösségi oldalán található fényképeket is, de éppen olyanra bukkannom nem sikerült, amely megvilágította volna tévesztésem biztos pontját. Ezek után nincs más hátra, mint megbíznom Aurora tapasztalatában. Kérem a kedves Szerkesztők állásfoglalását az ügyben, hogy etikus-e ilyen esetben javítani a cikkben hibásan feltüntetett szereposztási tételt, illetve átszerkeszteni a tévesztést tartalmazó mondatokat – avagy helyesebb-e és lehetséges-e a cikkhez kapcsolni ezt a kommentárt. Aurora segítségét köszönöm!

6300 -zéta- 2016-11-26 23:06:29 [Válasz erre: 6299 Cilike 2016-11-26 18:40:42]
:-)))

6299 Cilike 2016-11-26 18:40:42
De jó, Zéta, hogy annyira hasonlít a véleményünk a Luciáról, már kezdtem magam hülyének érezni. :-)

6298 IVA 2016-11-21 01:06:28
Amikor az éhes tigris elejtette zsákmányát, először feltépi annak hasát, hogy felfalja a máját. Számára ugyanis ez a vitaminok forrása, amelyekhez a növényekből nem tud hozzájutni. Csak ez után lát a hús fogyasztásához. Amikor megjelent -ppp- [url]http://www.momus.hu/article.php?artid=7004;Egy régi vágású tenor - Marcello Giordani a Toscában[/url] c. kritikája, csupán a szopránra vonatkozó három bekezdésnek rontottam neki. Az egész írás komótos élvezetére csak most lett időm, és nem is bánom, hogy megadtam a módját. Érdekes, mennyire igazolja a mellékelt fénykép azt, amit -ppp- oly érzékletesen ír le a vendégművész játékkultúrájáról. Az idejét sem tudom, mikor láttam, hogy egy énekes ilyen beszédesen, mégis természetesen karolja át a partnerét. Ezen kívül persze megannyi gesztus létezik az operaszínpadon, amelytől egy előadás igazi színház lehetne, nem a színjátszás mellőzése vagy paródiája. Úgy gondolom, tanult rendezők első számú feladata lenne ezeket a „technikákat” megtanítani az énekeseknek, nem pedig átértelmezni és kellemetlen látványkeretbe erőltetni a darabokat. Ebben látom az első lépést a közönség felé: hogy megvegyék mind a rájuk váró helyeket a nézőtéren.

6297 Károly 2016-10-25 22:21:50
Igaz és találó a Lukács Gyöngyi könyvéről írt kritika.

6296 Haandel 2016-10-25 21:44:21 [Válasz erre: 6295 Haandel 2016-10-25 19:49:03]
Helyesen: [url]http://www.momus.hu/article.php?artid=6997;Köszönöm!!![/url] * * * * *

6295 Haandel 2016-10-25 19:49:03
[url]http://www.momus.hu/article.php?artid=6997;Köszönöm!!![/url] (Köszön Őm ;-)

6294 IVA 2016-10-24 05:21:46 [Válasz erre: 6293 lujza 2016-10-24 02:53:00]
Csakugyan, ha máshonnan nem, az Operaház honlapjáról is beírhattam volna. A korabeli műsorfüzetekben azonban sem a színlapon, sem az ismertetésben nem szerepel, így sajnos elkerülte figyelmemet a megemlítése.

6293 lujza 2016-10-24 02:53:00
Csak egy dolog maradt ki: ez a Spartacus librettó Haward Fast regénye alapján készült.

6292 tiramisu 2016-10-22 11:42:45 [Válasz erre: 6284 IVA 2016-10-21 02:13:24]
Pontosan.

6291 IVA 2016-10-22 05:09:58 [Válasz erre: 6289 lujza 2016-10-22 01:40:06]
Mondhatni: helyettünk szóló kritika.

6290 IVA 2016-10-22 05:08:59 [Válasz erre: 6286 Klára 2016-10-21 09:31:35]
Értem. De egy fórum már csak ilyen: mások véleménye is szerepel a miénk mellett. És azokban óhatatlanul megnyilvánulnak az érzelmek is.

6289 lujza 2016-10-22 01:40:06
Köszönet a Kolonits kritikáért!

6288 Klára 2016-10-21 14:26:21 [Válasz erre: 6287 telramund 2016-10-21 09:57:14]
Komoly művészi alázattal és kellő önkritikával megírt könyv, melyet közel 20 év énekesi múlttal a háta mögött adott közre. Nagyon sok mindenről lerántja a leplet. Ajánlanám néhány igazgató/intendáns és magát opera-rendezőnek képzelő egyén figyelmébe.

6287 telramund 2016-10-21 09:57:14 [Válasz erre: 6278 tiramisu 2016-10-20 22:12:48]
Hogy mi az a Wagner tenor az kiderül Jonas Kaufmann könyvéből.Sőt még nagyon sok minden,(ott nem arról van szó,hogy Önmagát fényezze) érdemes elolvasni,különösen a Wagner muzsikával kapcsolatos részeket.

6286 Klára 2016-10-21 09:31:35 [Válasz erre: 6284 IVA 2016-10-21 02:13:24]
Nem az egyéniség, és az előadói stílus, vagy az ária tartalma volt megjegyzésem lényege, hanem az a tény, hogy egyik előadót megkövezünk egy operettáriáért, míg a másikat istenítjük ezért. (igaz, a Benatzky-t kifelejtettem, bár Kaufmann azért is kapott)Ez nem az előadói stílus, hanem a kritikai megítélés függvénye, aminek ugye konzekvensnek kellene lennie. Egyébként a mai tenorok (Vogt, Bedzala, Domingo, stb szíveen tűzik műsorukra a klasszikus operettszámokat, és a kritikusok vagy blogolók nem szoktak sikongatni miatta.

6285 IVA 2016-10-21 02:20:44 [Válasz erre: 6282 lujza 2016-10-21 01:27:13]
Ebben a dalban sem volt más választása, mint cipőben maradni.

6284 IVA 2016-10-21 02:13:24 [Válasz erre: 6275 Klára 2016-10-20 14:33:49]
Követ ugyan nem dobok, de nem halkan mondom: itt azért nem csupán Netrebko és Kaufmann egyéniségében és előadói stílusában van lényeges különbség. Giuditta a belépőjében kínálja magát, dala a strófák között, a vége felé pedig különösen, táncba fordul. Sylvia orfeumi sanzonett, aki éppen nemcsak be-, hanem fellép is: dallal, tánccal. Tehát a(z akár mezítlábas) tánc mindkét hősnőhöz és szituációikba, nem utolsósorban a zenékhez is tökéletesen illik, sőt kívánkozik. A Marica grófnő Taszilója egy vallomást énekel visszafogott szenvedéllyel. Se a hőshöz, sem a helyzethez, sem a zenéhez nem kapcsolódhatna tánc mezítláb, térdig felhúzott nadrágszárral – talán ezen is múlt, hogy elmaradt... Jó, hogy a Wagner-tenor kategorizálása csak életbe lépett, és nem hatályba. Az „egyéb tenor” kategória... elég profánul hangzik.

6283 IVA 2016-10-21 01:30:26 [Válasz erre: 6274 Klára 2016-10-20 13:56:47]
Ha létezik olyan operai díva, aki a celeb szó közhasználatba kerülése előtt korának celeb-szerű jelensége volt, akkor az Callas. Magánélete kezdettől (a nálunk még csak finoman létező) bulvár kedvelt témája volt, felfedezésének már életében is több verziója élt. Akkor persze még nem volt digitális fényképezőgép, sem mobiltelefon, sem közösségi oldalak az interneten. Azok is foglalkoztak vele, akiket egyáltalán nem érdekelt a művészete, sőt az opera műfaja sem. Természetesen énekes volt – akinek a magánélete és szakmai botrányai minduntalan csiklandozta a nyilvánosságot. Netrebko is énekes, méghozzá olyan kaliberű, akinek a pályáját nem kell megtámogatni celeblétével. Az csak úgy van, mert ilyen a XXI. század, és mert Netrebko nem is akarja megkerülni. Ma már minden művész hátterében működik kisebb-nagyobb team. Sajtós, vagy egy admin, aki a közösségi oldalakra feltöltöget híreket, képeket, videókat. Ez utóbbi lehet egy barát vagy rajongó is. Nem biztos, hogy Netrebko teamje „komolyabb” a másokénál.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.