Bejelentkezés Regisztráció

Hozzászólások a Momus írásaihoz


6314 lujza 2017-01-08 01:04:45 [Válasz erre: 6313 Héterő 2017-01-07 11:54:30]
Igen, én is azok közé tartozom, akik megtanulták, és szeretik is használni az ikes igéket, de gyakran szomorúan állapítom meg, hogy őskövület vagyok, mert ma már nem divat, a fiatalok mintha nem is ismernék, és mindenkit nem lehet kijavítani.

6313 Héterő 2017-01-07 11:54:30 [Válasz erre: 6310 lujza 2017-01-07 03:34:09]
Kedves - lujza - , a Maestrot nem kell védened, hiszen sok szép és nyelvileg kifogástalan írását olvashattuk itt is, másutt is; ráadásul a tartalom is mindig megkapó volt. Nem az öregség-fiatalság a döntő, hanem valami más. Lehet, hogy ebben az értelemben te is "öreg" vagy?

6312 parampampoli 2017-01-07 10:13:45 [Válasz erre: 6311 parampampoli 2017-01-07 10:12:59]
Azóta rájöttem, bocsánat.

6311 parampampoli 2017-01-07 10:12:59 [Válasz erre: 6309 Héterő 2017-01-07 02:07:58]
Ez a felszólítás melyik beírásra válasz?

6310 lujza 2017-01-07 03:34:09 [Válasz erre: 6309 Héterő 2017-01-07 02:07:58]
Ugyan! Ma már csak az öregek használják az ikes igét, a Maestro viszont fiatal! Viszont ilyen szépen ritkán ír az egyik karmester a másikról! Az egyik mondata különösen a szívemből szól: "nagyon kezdtem utálni (igazságtalanul) a rezzenéstelen arcú karmester sztárokat...". Ezzel én is így vagyok.

6309 Héterő 2017-01-07 02:07:58
Kedves, mélyen tisztelt Maestro: törődöm...! Kérem, javíttassa ki, hiszen sok fiatal a sajtóhibát jövőbeli normának veheti - a tekintélyelv alapján.

6308 nickname 2016-12-24 23:51:30
Számomra a Kármeliták rendezés ügyileg elfogadhatóbb volt, mint a Traviáta. Amúgy láttam a Kármeliták egy német előadását felvételről - az ArtHaus adta talán ki DVD-én - még évekkel ezelőtt, ami szinte teljesen az üres színpaddal operált. Nekem mondjuk az nagyon tetszett rendezés tekintetében. Nem vártam el most sem a hiperrealizmust Angertől.

6307 parampampoli 2016-12-24 22:15:35
Ez a helyzet ezekkel az Anger-, meg úgy általában a "modern" rendezésekkel: ha lekapcsolják a villanyt, mindjárt jobban tetszenek, mintha nézni is kell őket.

6306 lujza 2016-12-24 01:45:20
A Karmeliták rendezése tényleg rejtély, de pont az áramszünetes vége nekem tetszett.

6305 Héterő 2016-12-23 20:05:18
:-)

6304 lujza 2016-12-12 02:38:04
Nagyon a szívemből szól dni írása. Mikor Kocsis Zoltán halálhírét meghallottam, első gondolatom az volt, hogy mi lesz most a zenekarral. Nagyon elkényeztetett minket ez a hosszú idő, amíg biztos kezekben tudhattuk őket, és senkinek se jutott eszébe az utódlásról gondolkodni.

6303 Aurora 2016-12-08 10:08:26 [Válasz erre: 6301 IVA 2016-12-06 04:58:06]
Köszönöm a bizalmat. Tatiana Melniket több szerepben is láttam a színpadon, sajnos, mégsem sikerül felidéznem az arcát. Sem az arcvonásai, sem az arcjátéka nem karakteres. Tánctudásában lehet gyönyörködni. Karina Sarkissova inkább színpadi jelenség. Mindez persze csak az én véleményem. Tetszett Spartacusbeli Júliaként is, sajnálom, hogy nem volt alkalmam látni ebben a szerepben Szumrák Verát, Sebestény Katalint, Pártay Lillát, Bán Teodórát.

6302 IVA 2016-12-06 05:01:44 [Válasz erre: 6301 IVA 2016-12-06 04:58:06]
A hibásan linkelt cím: [url]http://tanckritika.hu/kategoriak/kritika/1029-horeczky-krisztina-hosszu-eltav;Hosszú eltáv[/url]

6301 IVA 2016-12-06 04:58:06
Helyreigazítás – vagy bizonytalanság? A főoldalon jelent meg beszámolóm a Don Quijote című balett felújításáról, [url]http://www.momus.hu/article.php?artid=7008&cat=48;„Az idő mindent fölfedez...” – Szubjektív élmények és észrevételek a Don Quijote-balett főpróbáján[/url] címmel. Az előadást azzal a meggyőződéssel néztem, hogy a női főszerepben, Kitriként nem Tatiana Melniket látom, hanem az egyik szereposztásban sem szereplő Karina Sarkissovát, ám a beugrásról az Operaház nem értesítette a nézőket. Azt is megjegyeztem, hogy Kitrit már az első felvonásban három különböző jelmezben láthattuk. Határozottságomat táplálta az is, hogy az előadást nem a kakasülőről láttam, hanem bizony a földszint első sorából. Ráadásul, egy véletlennek köszönhetően, pár percig a színpad és a nézőtér távolságánál közelebbről is alkalmam nyílt „szemügyre vennem” Sarkissovát, akinek arcvonásai a balerinák „egyensminkje” alatt is igen jellegzetesek. „Őt” véltem látni Kitri szerepében, munkáját figyelve az általa alakított Utcai táncosnőt nem is kerestem. Meggyőződésemet tovább erősítette a Horeczky Krisztina (Tánckritika.hu) [url]http://tanckritika.hu/kategoriak/kritika/1029-horeczky-krisztina-hosszu-eltav ;Hosszú eltáv[/url] című kritikájában olvasott alábbi jellemzés: „A sovány, egyarcú Melnik – aki amikor szélesen vigyorog, Az oroszlánkirály hiénáit, Shenzit, Banzait és Edet idézi – ugyanolyan Kitriként, mint driádként.” Tatiana Melnik árnyaltnak csakugyan nem mondható kedélynyilvánítását magam is megjegyeztem az éppen egy hónappal korábban látott Spartacusról szóló [url]http://www.momus.hu/article.php?artid=6996&cat=48;Örök szabadságvágyunk örökzöld balettdrámánkban – a Spartacus felújítása forradalmunk 60. évfordulójára az Operaházban[/url] című írásomban, igaz, mellőzve ilyen erős hasonlatot, mert az nem is érintett ilyen erősen. Egy hónappal előbb soványnak sem találtam Melniket, legalábbis nem soványabbnak, mint az megszokott egy szólótáncosnő alkatában. A „soványságot” és a széles mosolyt inkább Karina Sarkissova jellemzőjének tartom, ezért nyugodt hitem kiegészült azzal a feltételezésemmel, hogy Kitri szerepét Don Quijote Horeczky Krisztina által véleményezett premieren is Sarkissova táncolta, de ezt a kritikus nem vette észre. Történetem következő fordulatának helyszíne [url]http://www.momus.hu/forum.php?forumcat=180;e fórum Balett és táncművészet című topicja[/url], ahol Aurora fórumtársunk jelentkezett három Don Quijote-előadás, köztük a főpróba nyomán írt 5240. sz. hozzászólásával, és jelezte, hogy Kitrit a kiírásnak megfelelően Tatiana Melnik táncolta, sötét hajjal, ami megtéveszthetett engem. Nem egykönnyen akartam szembesülni azzal, hogy meglehetős életkorban és színháznézői gyakorlattal hajlamos lennék hajszín alapján félreazonosítani művészeket, az Operaház gazdag képanyaga híján és tán illetéktelenül végigkukkoltam a két orosz művésznő közösségi oldalán található fényképeket is, de éppen olyanra bukkannom nem sikerült, amely megvilágította volna tévesztésem biztos pontját. Ezek után nincs más hátra, mint megbíznom Aurora tapasztalatában. Kérem a kedves Szerkesztők állásfoglalását az ügyben, hogy etikus-e ilyen esetben javítani a cikkben hibásan feltüntetett szereposztási tételt, illetve átszerkeszteni a tévesztést tartalmazó mondatokat – avagy helyesebb-e és lehetséges-e a cikkhez kapcsolni ezt a kommentárt. Aurora segítségét köszönöm!

6300 -zéta- 2016-11-26 23:06:29 [Válasz erre: 6299 Cilike 2016-11-26 18:40:42]
:-)))

6299 Cilike 2016-11-26 18:40:42
De jó, Zéta, hogy annyira hasonlít a véleményünk a Luciáról, már kezdtem magam hülyének érezni. :-)

6298 IVA 2016-11-21 01:06:28
Amikor az éhes tigris elejtette zsákmányát, először feltépi annak hasát, hogy felfalja a máját. Számára ugyanis ez a vitaminok forrása, amelyekhez a növényekből nem tud hozzájutni. Csak ez után lát a hús fogyasztásához. Amikor megjelent -ppp- [url]http://www.momus.hu/article.php?artid=7004;Egy régi vágású tenor - Marcello Giordani a Toscában[/url] c. kritikája, csupán a szopránra vonatkozó három bekezdésnek rontottam neki. Az egész írás komótos élvezetére csak most lett időm, és nem is bánom, hogy megadtam a módját. Érdekes, mennyire igazolja a mellékelt fénykép azt, amit -ppp- oly érzékletesen ír le a vendégművész játékkultúrájáról. Az idejét sem tudom, mikor láttam, hogy egy énekes ilyen beszédesen, mégis természetesen karolja át a partnerét. Ezen kívül persze megannyi gesztus létezik az operaszínpadon, amelytől egy előadás igazi színház lehetne, nem a színjátszás mellőzése vagy paródiája. Úgy gondolom, tanult rendezők első számú feladata lenne ezeket a „technikákat” megtanítani az énekeseknek, nem pedig átértelmezni és kellemetlen látványkeretbe erőltetni a darabokat. Ebben látom az első lépést a közönség felé: hogy megvegyék mind a rájuk váró helyeket a nézőtéren.

6297 Károly 2016-10-25 22:21:50
Igaz és találó a Lukács Gyöngyi könyvéről írt kritika.

6296 Haandel 2016-10-25 21:44:21 [Válasz erre: 6295 Haandel 2016-10-25 19:49:03]
Helyesen: [url]http://www.momus.hu/article.php?artid=6997;Köszönöm!!![/url] * * * * *

6295 Haandel 2016-10-25 19:49:03
[url]http://www.momus.hu/article.php?artid=6997;Köszönöm!!![/url] (Köszön Őm ;-)

6294 IVA 2016-10-24 05:21:46 [Válasz erre: 6293 lujza 2016-10-24 02:53:00]
Csakugyan, ha máshonnan nem, az Operaház honlapjáról is beírhattam volna. A korabeli műsorfüzetekben azonban sem a színlapon, sem az ismertetésben nem szerepel, így sajnos elkerülte figyelmemet a megemlítése.

6293 lujza 2016-10-24 02:53:00
Csak egy dolog maradt ki: ez a Spartacus librettó Haward Fast regénye alapján készült.

6292 tiramisu 2016-10-22 11:42:45 [Válasz erre: 6284 IVA 2016-10-21 02:13:24]
Pontosan.

6291 IVA 2016-10-22 05:09:58 [Válasz erre: 6289 lujza 2016-10-22 01:40:06]
Mondhatni: helyettünk szóló kritika.

6290 IVA 2016-10-22 05:08:59 [Válasz erre: 6286 Klára 2016-10-21 09:31:35]
Értem. De egy fórum már csak ilyen: mások véleménye is szerepel a miénk mellett. És azokban óhatatlanul megnyilvánulnak az érzelmek is.

6289 lujza 2016-10-22 01:40:06
Köszönet a Kolonits kritikáért!

6288 Klára 2016-10-21 14:26:21 [Válasz erre: 6287 telramund 2016-10-21 09:57:14]
Komoly művészi alázattal és kellő önkritikával megírt könyv, melyet közel 20 év énekesi múlttal a háta mögött adott közre. Nagyon sok mindenről lerántja a leplet. Ajánlanám néhány igazgató/intendáns és magát opera-rendezőnek képzelő egyén figyelmébe.

6287 telramund 2016-10-21 09:57:14 [Válasz erre: 6278 tiramisu 2016-10-20 22:12:48]
Hogy mi az a Wagner tenor az kiderül Jonas Kaufmann könyvéből.Sőt még nagyon sok minden,(ott nem arról van szó,hogy Önmagát fényezze) érdemes elolvasni,különösen a Wagner muzsikával kapcsolatos részeket.

6286 Klára 2016-10-21 09:31:35 [Válasz erre: 6284 IVA 2016-10-21 02:13:24]
Nem az egyéniség, és az előadói stílus, vagy az ária tartalma volt megjegyzésem lényege, hanem az a tény, hogy egyik előadót megkövezünk egy operettáriáért, míg a másikat istenítjük ezért. (igaz, a Benatzky-t kifelejtettem, bár Kaufmann azért is kapott)Ez nem az előadói stílus, hanem a kritikai megítélés függvénye, aminek ugye konzekvensnek kellene lennie. Egyébként a mai tenorok (Vogt, Bedzala, Domingo, stb szíveen tűzik műsorukra a klasszikus operettszámokat, és a kritikusok vagy blogolók nem szoktak sikongatni miatta.

6285 IVA 2016-10-21 02:20:44 [Válasz erre: 6282 lujza 2016-10-21 01:27:13]
Ebben a dalban sem volt más választása, mint cipőben maradni.

6284 IVA 2016-10-21 02:13:24 [Válasz erre: 6275 Klára 2016-10-20 14:33:49]
Követ ugyan nem dobok, de nem halkan mondom: itt azért nem csupán Netrebko és Kaufmann egyéniségében és előadói stílusában van lényeges különbség. Giuditta a belépőjében kínálja magát, dala a strófák között, a vége felé pedig különösen, táncba fordul. Sylvia orfeumi sanzonett, aki éppen nemcsak be-, hanem fellép is: dallal, tánccal. Tehát a(z akár mezítlábas) tánc mindkét hősnőhöz és szituációikba, nem utolsósorban a zenékhez is tökéletesen illik, sőt kívánkozik. A Marica grófnő Taszilója egy vallomást énekel visszafogott szenvedéllyel. Se a hőshöz, sem a helyzethez, sem a zenéhez nem kapcsolódhatna tánc mezítláb, térdig felhúzott nadrágszárral – talán ezen is múlt, hogy elmaradt... Jó, hogy a Wagner-tenor kategorizálása csak életbe lépett, és nem hatályba. Az „egyéb tenor” kategória... elég profánul hangzik.

6283 IVA 2016-10-21 01:30:26 [Válasz erre: 6274 Klára 2016-10-20 13:56:47]
Ha létezik olyan operai díva, aki a celeb szó közhasználatba kerülése előtt korának celeb-szerű jelensége volt, akkor az Callas. Magánélete kezdettől (a nálunk még csak finoman létező) bulvár kedvelt témája volt, felfedezésének már életében is több verziója élt. Akkor persze még nem volt digitális fényképezőgép, sem mobiltelefon, sem közösségi oldalak az interneten. Azok is foglalkoztak vele, akiket egyáltalán nem érdekelt a művészete, sőt az opera műfaja sem. Természetesen énekes volt – akinek a magánélete és szakmai botrányai minduntalan csiklandozta a nyilvánosságot. Netrebko is énekes, méghozzá olyan kaliberű, akinek a pályáját nem kell megtámogatni celeblétével. Az csak úgy van, mert ilyen a XXI. század, és mert Netrebko nem is akarja megkerülni. Ma már minden művész hátterében működik kisebb-nagyobb team. Sajtós, vagy egy admin, aki a közösségi oldalakra feltöltöget híreket, képeket, videókat. Ez utóbbi lehet egy barát vagy rajongó is. Nem biztos, hogy Netrebko teamje „komolyabb” a másokénál.

6282 lujza 2016-10-21 01:27:13 [Válasz erre: 6275 Klára 2016-10-20 14:33:49]
Sőt, még egy Benatzkyt is elénekelt ráadásul cipőben.

6281 Héterő 2016-10-21 01:15:23 [Válasz erre: 6278 tiramisu 2016-10-20 22:12:48]
Éppen a leg-belcantobbat hagytad ki...

6280 IVA 2016-10-21 00:18:16 [Válasz erre: 6264 márta 2016-10-03 09:29:56]
Szerintem nem bátorságon múlik, hogy valaki vígoperákat (is) énekel. Tebaldi legjobban az olasz romantika tragikus (lírai és drámai) szerepeiben tudta kifejezni magát, és ezekkel bízták meg, Netrebko pedig, pályája kezdetén nem is sejtette a majdani drámai szerepekre való alkalmasságát, ezért, szép és fiatal üdvöskeként, lírai és vígoperai szerepekkel látták el. Tebaldi nem saját szépsége (hangszépsége) és tökéletessége bűvöletében élt, hanem a pálya volt az élete. Azért nem rúgta a cipőjét a pódiumon, mert ez nyilván eszébe sem jutott, talán nem is állt volna jól neki, és az idejében nem volt igény a show-ra. Netrebko „natúr” lányként jelent meg a nyugati világban, ma is természetes ember, nem fenségesen elegáns, hanem közvetlen. Ez a kis show, úgy látszik, amolyan „védjegye” lett.

6279 IVA 2016-10-21 00:12:46 [Válasz erre: 6250 parampampoli 2016-10-01 10:08:12]
A szűkebb színkészlet helyett szinte egyedülálló kiegyenlítettséget kapunk Netrebkótól. Kiben ezt élvezzük, kiben azt.

6278 tiramisu 2016-10-20 22:12:48 [Válasz erre: 6275 Klára 2016-10-20 14:33:49]
Wagner tenor az , aki végig bírja énekelni Wagner műveit. Bayreuthban Wagner elképzeléseinek megfelelően lefedték a zenekari árkot, hiszen jól tudta, hogy zenekara hatalmas hangerővel bír. Akár. Vigyázott tehát az énekeseire, hogy hangilag ne kelljen forszírozniuk. A világ operaházaiban nincs meg a fedett zenekari árok, így ott az akár csúnya hangú , ámde nagyhangú tenorok kiválóan érvényesültek, érvényesülnek. Így jöhetett "divatba" az ön szerinti "beszélő éneklés", "ordítás". A "beszélő éneklés",ahogy Ön nevezi, a wagneri deklamáció pedig a szerzőtől ered! Belcanto stílus? Némely operáját tréfásan "olasz operáknak "is nevezik : Mesterdalnok, Tannhauser, Lohengrin ... :-)

6277 tiramisu 2016-10-20 21:52:44 [Válasz erre: 6274 Klára 2016-10-20 13:56:47]
Az akkor volt, ma pedig ez van! Ez így van rendjén! Legalább lehet nosztalgiázni....

6276 Edmond Dantes 2016-10-20 16:16:49 [Válasz erre: 6274 Klára 2016-10-20 13:56:47]
Callas és Tebaldi nem egy súlycsoport. Callas egy egyszemélyes "top" súlycsoport volt, még az után is, hogy lefogyott :-) és annak ellenére, hogy rövid pályaív adatott neki. Alatta lévő súlycsoportban Tebaldihoz hasonlítható szerintem Leontyne Price (pár hónap múlva lesz 90), szinte azonos korosztály és fach mint Tebaldi. Nálam kettejük közül Price a nyerő.

6275 Klára 2016-10-20 14:33:49 [Válasz erre: 6264 márta 2016-10-03 09:29:56]
Csak halkan mondom mert még megköveznek! Kaufmann azon a bizonyos MŰPA-dalesten ráadásként 2 Strauss-dalt, 2 Liszt-dalt és egy Kálmán Imre operettáriát énekelt (Marica grófnő). Igaz, nem mezítláb és nem is táncolt hozzá térdig felhúzott nadrágszárral.. Kapott is érte kritikailag és blogilag hideget-meleget. Netrebko Sylvia belépőjét énekelte - szintén Kálmán Imre és szintén operett. Ő viszont evvel a produkcióval mennybe ment! Más: Wagner igenis írt bel-canto stílusban, sok-sok piano, sőt ppp megjelöléssel. Sajnos, időközben divatba jött a beszélő éneklés, az ordítás, amit elég nehéz kiölni a köztudatból. Ezért is lépett életbe a Wagner-tenor és egyéb tenor kategorizálás, mert aki túl sokat és túlerőltetve énekel Wagnert, az elveszti az egyéb szerepekhez szükséges könnyedséget, hajlékonyságot, stb. Tisztelet a kevés kivételnek, mert azok mindig vannak és lesznek is.

6274 Klára 2016-10-20 13:56:47 [Válasz erre: 6269 telramund 2016-10-03 11:31:36]
Így igaz, az összehasonlítás mindig divat volt, és többnyire fals eredményre vezetett. Egy dolog biztos, Callas, Tebaldi, stb korában az operaénekes énekes volt, és nem celeb! Egyébként mindkettő korszakalkotó énekes volt (copyright Rudolf Bing).Az akkori és mostani játékfelfogás és -stílus nyilván eltérő, de akkoriban épeszű énekesnőnek nem jutott eszébe cipőt lerúgni, úgy táncolni, ahogy... Egyébként Netrebko-nak kétségtelenül szép hangja van, meg egy komoly team-ja, mely rendszeresen ellátja a médiát "kis hírekkel", amiktől a rajongók egyre jobban bezsonganak. Voltak és ma is vannak énekesnők, itthon is és külföldön is, akik nem szerepelnek a bulvárban, nem ülnek be TV vetélkedőkre édi-bédi stílusban bíráskodni, "csak énekelnek". És mégis sikeresek!

6273 parampampoli 2016-10-16 10:14:51 [Válasz erre: 6265 Cilike 2016-10-03 09:32:36]
Tebaldi fiatal korában szerintem se volt szép, de idősebb korában, mikor már abbahagyta a pályát, lefogyott, és rendkívül elegáns, dekoratív, decens úrinő lett belőle.

6272 parampampoli 2016-10-16 10:13:10 [Válasz erre: 6271 IVA 2016-10-16 00:04:31]
Köszönöm. Sajnos szép dolgokról nem tudtam írni, de az igazat megpróbáltam.

6271 IVA 2016-10-16 00:04:31
Paradoxnak tűnhet, hogy bejegyeznem -Ppp- Traviata-felújításról írt kritikáiról, különösen a másodikról, hogy tetszik. Hiszen általam is rossznak ítélt produkcióról ír csúnya dolgokat. Hadd idézzem John Keats jól ismert verssorait: »„A Szép: igaz s az Igaz: szép!” – sose áhítsatok mást, nincs főbb bölcsesség!”« Szóval, igaznak tartom. (Sajnos.)

6270 telramund 2016-10-03 11:34:37 [Válasz erre: 6269 telramund 2016-10-03 11:31:36]
.....hogy Callassal egy időben Izoldát és bel cantot énekeltetett.

6269 telramund 2016-10-03 11:31:36
Ez az összehasonlítgatás nagy divat volt mindig.Még a csodás Callast is hasonlítgatták a maga idejében és pont a drámai kifejezés tekintetében Rose Ponsellehez. Lehet nem is volt korszak alkotó a maga idejében Callas? Más: Kaumnann könyvében olvastam,hogy Tulio Serafin nem is volt olyan"gaz",hogy Calassal egy időben Izoldát és bel cantot énekeltett.Tudnillik megnézte a kottát és látta,hogy Wagner mit is írt utasításokat.Érdekes dolgokat feszegetnek,ami senkinek nem jut eszébe,mert a hagyomány a szélés deklamálást és az ordítást teszi írányelvnek a Wagner operákban.Az utasítások pedig a partitúrában mások!

6268 telramund 2016-10-03 11:20:45 [Válasz erre: 6264 márta 2016-10-03 09:29:56]
Próbálta volna az akkori időkben.Régen a hang számított az pedig volt Tebaldinak.Nem attól estek hasra,hanem a hangtól.Ez az egy közös kettőjükben,hogy szép a hangjuk,de más az egyéniségük.Részletekbe az udvariasság miatt nem mennék bele,mert valaki nagyon elmaradna.

6267 Heiner Lajos 2016-10-03 10:19:37 [Válasz erre: 6263 márta 2016-10-03 09:08:54]
Akkor a korai Callasra és a mostani Netrebkora gondoltál, az tényleg már súlyos. De még nem gravid.

6266 Heiner Lajos 2016-10-03 10:17:20 [Válasz erre: 6261 -zéta- 2016-10-02 20:22:57]
Nem vagyok járatos a szigetek világában. Szegeden a Boszorkánysziget sem sziget. Bár ismertem pár szigetnőt. Ha egyedül lettem volna egyikükkel egy lakatlan szigeten, akkor sem...

6265 Cilike 2016-10-03 09:32:36
Tebaldi? Tebaldi szép lett volna? Nekem mindig olyan "vasszűz" képzetem van róla.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.