Bejelentkezés Regisztráció

Johann Sebastian Bach


254 Sesto 2009-01-13 09:36:04 [Válasz erre: 251 frushena 2009-01-12 17:26:56]
(...)Véleményem szerint, igenis az egyik legfontosabb dolog, egy korabeli hangszeres előadásban a KORABELI HANGSZER! (...)Nem értem, hogy a mai, modern zenészek, karmesterek miért képzelik azt, hogy a zeneszerzőnél jobban ismerik magát a művet és annak előadásmódját." - Frushena, itt és most lenne egy konkrét kérdésem EZZEL kapcs.: DE akkor most hogy van ez(?) - netán azok a karmesterek, amelyek az ún. autentikus/historikus iskolát képviselik/ismerik/FORSZÍROZZÁK etc. netán mégis jobban tudják/ismerik az adott müvet a komponistánál? - minden esetre ez nagyon sokszor ilyen beállításba kerül (kissé anakronisztikus módon!) - elvégre ök nem csak állítják, hanem praktizálják ("ott a korabeli hangszer - az már elég?!") a - szerintük=a XX. vagy XXI. sz.-ban - autententikus hangzásnak/stilusnak vallott vmit., holott - speciell a topicnál maradva - Bach-ot már egyikük sem ismerheti/ismerhette,............... Nem értem.....(!) Jó, ez nem barokk - de analóg módon, ezért utálom bizonyos esetekben, ha pl. Harnoncourt Mozart-ot dirigál és szinte szószerint azt merészeli állítani, hogy kvázi "minden más xar, de legalábbis elvetendö, ahogy eddig és föként mások ezt v. azt dirigálják/dirigáltak - na de ö bezzeg!" - hááááát persze, biztos súgott neki MócART, amikor együtt homokoztak vagy urambocsá' összevesztek a kisszitán, vödrön és lapáton a homokozóban,............(?) Szóval ez a fenanagy autentikus maszlag számomra esetenként legalább olyan gyanús, mint ahogy az ún. autentikus irányzat képviselöi "gyanakodva" figyelik a "másik irányzat" elöadóstílusát, irányzatait..........

253 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2009-01-13 08:22:53 [Válasz erre: 252 Sipi 2009-01-13 08:03:41]
Én Vashegyi Györgytől olvastam valahol erről témáról, vagyis hogy miért is nem mindegy, hogy korabeli hangszer vagy nem és én neki hiszek. Pl. a barokk mesterek műveiket az akkori hangszerek hangzási és egyéb tulajdonságait figyelembe véve írták meg (röviden és egyszerűen ezekre a hangszerekre írták a zenét), vagy, vannak speciális effektusok a barokk zenében, amelyek modern hangszereken kivitelezhetetlenek. stb, stb...

252 Sipi 2009-01-13 08:03:41 [Válasz erre: 251 frushena 2009-01-12 17:26:56]
Hát nem tudom. Szerintem nem véletlenül fejlesztették a hangszereket évszázadokon keresztül. Nem vagyok ugyan a témában annyira jártas, de úgy tudom, a régi hangszerek gyakrabban elhangolódtak, technikailag tökéletlenebbek voltak, nem lehetett rajta mindent előadni, amit szerettek volna. Így nem csoda, ha egy zenész ezt megtapasztalva azt mondja, hogy inkább előadom a művet modern hangszereken. De úgy látom, sokan meg épp átesnek a ló túlsó oldalára; azt hiszik, ha korabeli hangszereken játszanak, attól már eleve jó lesz az előadás. Pedig nagyon sok olyan összetevője van a zenének, amit viszont már nem ismerünk, hogy hogyan is játszhatták akkor, így aztán hiába a korabeli hangszer. A remekmű pedig modern hangszereken is az marad. Nálam elsősorban inkább a tempó, az egyes részletek minősége és a zenei ívek a fontosak. Ha ez az ízlésem szerint való, mindegy milyen hangszeren játszanak.

251 frushena 2009-01-12 17:26:56
Johanna, Bach : "A lemez remek bizonyíték arra, hogy nem a korabeli hangszerek használatától lesz autentikus egy előadás. Sokkal fontosabb a hangképzés milyensége, a frazeálások, a hangsúlyozások helyénvaló alkalmazása." Azért szerintem ez sok esetben nem így van. Bach az akkori hangszereket használta, nem pedig mondjuk a romantikus hangszerek tárát. Véleményem szerint, igenis az egyik legfontosabb dolog, egy korabeli hangszeres előadásban a KORABELI HANGSZER! Amúgy épp a minap beszélgettem erről egy kedves kollégámmal. Nem értem, hogy a mai, modern zenészek, karmesterek miért képzelik azt, hogy a zeneszerzőnél jobban ismerik magát a művet és annak előadásmódját. Persze ettől még lehet kiváló előadás, de akkor sem 'korabeli, korához hű' előadást hallunk. Köszi az írást Johanna!

250 frushena 2008-12-26 12:08:19
[url]http://www.fidelio.hu/hir.asp?id=14855;Újabb ismeretlen Bach-kéziratokat találtak[/url] forrás : fidelio.hu

249 gl 2008-12-22 09:57:34
Van egy eladó jegyem - betegség miatt - a Müpába a ma esti Bach hangversenyre. A jegy az 1. emelet 1. sorába szól, ára 3600 Ft helyett 3500 Ft (még mielőtt valak jegyüzérkedéssel vádolna). Érdeklódni a kettőszázharminc-nyolcannyolc-huszonnyolc-as t-mobilos számon lehet.

248 virius 2008-12-21 23:10:05
Három év után újra eljutottam a Deák térre, meghallgatni a Karácsonyi oratóriumot, pontosabban annak első felét. Most nem volt tv-felvétel, viszont a tenorszólamot már nemcsak öt ember énekelte, s ez jó jel. A szólisták fele volt ugyanaz, fele új a 2005-ös előadáshoz képest: Zádori Mária és Berczelly István most is kitűnőek voltak. Anno Németh Judit jobban tetszett, mint most Bakos Kornélia, aki külsőleg hasonlít ugyan neves pályatársnőjére, a Schlafe, mein Liebster-áriát viszont nem tudja olyan meggyőzően indítani. Ellenben nagyon jó Megyesi Zoltán, aki Marosvári Pétert váltotta a tenorszólóban. Kamp Salamon volt ezúttal is a dirigens és ismét megkockáztatom: jó lenne, ha az oratórium második felét (Újév, Vízkereszt) is műsorra tűznék egyszer...

247 Sipi 2008-12-18 08:20:37 [Válasz erre: 244 frushena 2008-08-28 23:35:37]
Hát most, hogy néhányba belehallgattam, meg kell mondjam, hogy nem tetszenek éspedig azért, mert iszonyú gyorsak. Nem tudom élvezni a fantasztikus dallamokat, mert csak elhadarják. De ezt sajnos elég sok Brandenburgi verseny-felvételen tapasztalom.

246 Sipi 2008-12-18 08:08:45 [Válasz erre: 244 frushena 2008-08-28 23:35:37]
Érdekesek ezek a korabeli hangszerek, sajnos élőben még sosem hallottam ilyeneket. (Kár, hogy a YouTube videóján elég torz a hang.)

245 frushena 2008-12-16 07:56:04
[url]http://kultura.hu/main.php?folderID=910&articleID=277112&ctag=articlelist&iid=1;Bach-kantáták karácsonyra[/url] December 22-én az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus lép színpadra, hogy Zádori Mária, Németh Judit, Julian Podger és Raimund Nolte közreműködésével három német nyelvű (a Bach-életműben páratlan módon négy trombitával hangszerelt 63-as, a 64-es, a 121-es) és a Magnificat néven ismertté vált, pompázatos latin nyelvű kantátával kápráztassa el a közönséget. Az est karmestere Vashegyi György lesz. 2008. december 22. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) "Karácsony: Bach ünnepi kantátái és Magnificat" − Purcell Kórus, Orfeo Zenekar (korabeli hangszereken) km.: Zádori Mária (szoprán), Németh Judit (alt), Julien Podger (tenor), Raimund Nolte (basszus); vez.: Vashegyi György; Bach: Sehet, welch eine Liebe hat uns der Vater erzeiget, BWV 64; Christen, ätzet diesen Tag, BWV 63; Christum wir sollen loben schon, BWV 121; Magnificat, BWV 243

244 frushena 2008-08-28 23:35:37
Kis üdítő sláger : Freiburg Baroque Orchestra és BACH : Brandenburg Concertos. DVD-n kiváló minőségben évezhető a Zenekar Bach felvétele. Nagyszerű! [url]http://www.youtube.com/watch?v=Zpf38dQpMzk;BWV1046[/url] [url]http://www.youtube.com/watch?v=EC1E4_imS0A;BWV1047[/url] [url]http://www.youtube.com/watch?v=hXBmygI-N3M;BWV1048[/url] [url]http://www.youtube.com/watch?v=EmIHESHE3EM;BWV1051[/url]

243 frushena 2008-03-23 23:22:11
Nos milyen volt a János passió?

242 frushena 2008-03-22 18:12:41 [Válasz erre: 241 zsoly 2008-03-22 18:10:13]
Pont ezért akartam, hogy legyen ,,, hát akkor lecsúsztam róla!

241 zsoly 2008-03-22 18:10:13 [Válasz erre: 240 frushena 2008-03-22 18:05:15]
Pár hónapja ment, de meg nem mondom melyik csatornán. Viszont így lett belőle egy VHS-m. :)

240 frushena 2008-03-22 18:05:15 [Válasz erre: 239 zsoly 2008-03-22 17:56:20]
Ahogy mondod! Igazán leadhatná a TV is!

239 zsoly 2008-03-22 17:56:20 [Válasz erre: 238 frushena 2008-03-22 17:55:36]
Igen, ezt tudom. A filmből, ami szerintem jól sikerült egy alkotás.

238 frushena 2008-03-22 17:55:36 [Válasz erre: 237 zsoly 2008-03-22 17:53:17]
Testvére Riccardo ----> zeneszerző! Ő alakította testvére hangjához műveit!

237 zsoly 2008-03-22 17:53:17 [Válasz erre: 234 frushena 2008-03-22 17:29:54]
Köszi!

236 frushena 2008-03-22 17:51:26 [Válasz erre: 235 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2008-03-22 17:49:13]
Csak nem ,,,, :)))

235 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2008-03-22 17:49:13
Momo von Hofmannsthal (1961- )castrato coloratura soprano

234 frushena 2008-03-22 17:29:54 [Válasz erre: 233 zsoly 2008-03-22 17:29:03]
Broschi

233 zsoly 2008-03-22 17:29:03 [Válasz erre: 232 zsoly 2008-03-22 17:28:52]
Brosci

232 zsoly 2008-03-22 17:28:52 [Válasz erre: 231 frushena 2008-03-22 17:24:46]
Ne legyél durci! :) De legalább azt írd meg nekem, hogy Broschi vagy Borsci, mert ezt nem tudom.

231 frushena 2008-03-22 17:24:46 [Válasz erre: 230 zsoly 2008-03-22 17:21:01]
Direkt nem írtam ide! Minek? Mindenki csak őt ismeri!

230 zsoly 2008-03-22 17:21:01 [Válasz erre: 229 frushena 2008-03-22 17:17:03]
És hol marad Broschi? :)) Vagy Brosci? Bocs, nem tudom pontosan, hogy írják, csak hogy ő volt Farinelli.

229 frushena 2008-03-22 17:17:03 [Válasz erre: 223 zsoly 2008-03-22 13:53:49]
Giovanni Battista Andreoni, (1720-1797), castrato soprano Domenico Annibali, (1705-1779), castrato contralto Antonio Maria Bernacchi, (1685-1756), castrato soprano Matteo Berselli (1690 - ?), castrato soprano Gaetano Caffarelli 1710-1783), castrato Antonio Campioli (1685 - ?), castrato contralto Giovanni Carestini (1705-1760) castrato mezzo-soprano Gioacchino Gizziello (1714-1761), castrato soprano Nicolò Nicolino (1673-1732) castrato soprano Andrea Pacini, castrato contralto Francesco Senesino (1680-1759) castrato contralto Valentino Valentini, castrato contralto Valeriano Valeriano, castrato soprano Anton Hubert Porporino (1719 – 1783) és nem folytatom :)

228 zsoly 2008-03-22 17:13:07 [Válasz erre: 227 -krl- 2008-03-22 15:52:50]
Igen-igen, a szemszín kapcsán még tényleg két hiteles képről írtak.

227 -krl- 2008-03-22 15:52:50
Az is érdekes, hogy ebben a cikkben egyetlen képmást említenek, mint alapot, pár héttel korábban meg kettőt írtak.

226 zsoly 2008-03-22 14:11:00 [Válasz erre: 225 sphynx 2008-03-22 14:04:40]
Jó, jó, rossz hatással volt rám az ujságíró. :) A cikkben is valami kísértetiesen hasonló mondat található. :)

225 sphynx 2008-03-22 14:04:40 [Válasz erre: 224 zsoly 2008-03-22 13:54:21]
Ez akkor is hülyeség.

224 zsoly 2008-03-22 13:54:21 [Válasz erre: 218 sphynx 2008-03-22 12:34:19]
Hehe. :)) Nem kinyitották, hanem megnyitották. :))

223 zsoly 2008-03-22 13:53:49 [Válasz erre: 221 frushena 2008-03-22 12:37:26]
Sorolhatod, de természetesen csak azokat, akik sztárok is voltak, nem ám csak ilyen futottak még vásári castrati :))

222 Popriscsin 2008-03-22 13:03:19 [Válasz erre: 196 frushena 2007-12-20 22:43:01]
J.S.Bach által meghatározott track-számokkal?? :-)))

221 frushena 2008-03-22 12:37:26 [Válasz erre: 219 zsoly 2008-03-22 12:36:30]
Soroljam? :-)

220 frushena 2008-03-22 12:37:05 [Válasz erre: 218 sphynx 2008-03-22 12:34:19]
JAJJJDEHÜLYEVAGY! :))))))))))))))))))))) Hát szétröhögtem magam !!!!!!

219 zsoly 2008-03-22 12:36:30 [Válasz erre: 217 frushena 2008-03-22 12:22:38]
A korszak sztárjait keressük pl. a castrato-k között. :))

218 sphynx 2008-03-22 12:34:19 [Válasz erre: 216 zsoly 2008-03-22 11:56:03]
\"Bach koponyája alapján készült arcmással nyitották meg az eisenachi Bach múzeum új tárlatát.\" Hozzávágták az ajtóhoz, és az kinyílt?

217 frushena 2008-03-22 12:22:38 [Válasz erre: 216 zsoly 2008-03-22 11:56:03]
Ha már a barokk kor sztárjait emlegetik --- Akkor nem volt ilyen, nagyágyúk inkább. Bach, Händel, Vivaldi, Rameau! Csak, hogy a négy legnagyobbat mondjuk!

216 zsoly 2008-03-22 11:56:03
Bach koponyája alapján készült arcmással nyitották meg az eisenachi [url]http://www.hirado.hu/cikk.php?id=268682;Bach múzeum új tárlatát[/url]. Az írás érdekes, de ha már újságírásról volt szó, nem tudom szó nélkül hagyni, hogy talán nem kéne Bachot a barokk kor \"sztárjának\" titulálni. Voltak akkor is sztárok, Bach nem tartozott közéjük...

215 Sipi 2008-03-07 20:02:05 [Válasz erre: 210 tarnhelm2 2008-03-07 09:34:15]
Persze, historikusra gondoltam, csak véletlenül modernt írtam. Több életrajzból illetve zenei könyvből olvastam, hogy Bach vagy Mozart például mennyire szerette, ha alkalmasint nagyobb zenekar szólaltatta meg műveit. Biztos, hogy nagyobb erőkre vágytak, mint ami elérhető volt. Tehát hibás elgondolás a hűségre hivatkozva az akkori kis zenekarral előadni műveiket. Viszont ha úgy adják elő, természetesen fontos lenne az akkorinak megfelelő akusztikus környezetben (ha már hűséges előadásmód, akkor bizony ez is lényeges eleme lenne, szerintem inkább, mint a korhű hangszerek). Ha viszont megnövelt zenekarral adják elő, akkor lényeges, hogy a hangszerelés egyensúlya megmaradjon. Mozartnál például a számomra annnyira jellegzetes fafúvós hangszín a szimfóniákban ha elvész, akkor egy fontos dolog vész el. Szóval én így látom.

214 tarnhelm2 2008-03-07 14:42:47 [Válasz erre: 213 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2008-03-07 12:53:33]
Szerintem, ez messze nem ilyen egyszerű. A hangszereket nem véletlenül fejlesztették évszázadok folyamán. A bélhúr, a fafuvola könnyen elhangolódnak, a különféle archaikus rézfúvosokon szinte biztos a gixer. Bach számos művénél nem is jelöl hangszert, mert nem ilyen-vagy olyan \"hangszerre\", hanem \"ideális hangszerre\" komponált. Igen fontosnak tartotta a csemballó fejlesztését. Feltehetően szívesebben használt volna, ha lett volna, kalapácszongorát amin tényleges lehet is hallani a hangokat - míg a 3-4 csemballós (zongorás) versenyműveiből már csak nagy csörömpölés marad csemballón előadva. A másik probléma, hogy ezek a hangszerek egyszerűen nem szólalnak meg egy nagyobb teremben, mert kis szobákra vannak tervezve. Ha historizálunk - akusztikai okokból - miért nem historizálunk a termekkel? Miért nem historizálunk a szituációkkal? (pl. egyházi művek esetén). Ezért mondom, hogy fából vaskarika a historizálás. Ettől még érdekes, és persze, miért is ne lehetne meghallgatni ezeket a hangszereket. Na de követelményként állítani?! Modernnek tekinteni azt, ami avitt?! Szivesen meghallgatok olykor-olykor egy historikus előadást, bár néha visítok a fájdalomtól, olyan hamis tud lenni egy-egy hangszer. Vannak kiváló művészek: Herreweghe például. Nála sose érzem, hogy pótcselekvés lenne a historizálás. Bach előadásokban nagyon szeretem Rillinget, aki egyfajta kentaur-produkciót hoz létre a szűkebb aparátussal, és az archaikushoz közeli előadásmóddal, de jó minőségű, koncerttermekre alkalmas hangszerekkel. A klasszikánál pedig alig tudok pozitív példát historikus előadásokra összevetve a bagy karmesterek (Furtwängler, Karajan, Solti, Thielamann stb.) előadásaihval bizony Gardiner, Harnoncourt vagy Norrington nagyon vérszegény tud lenni. (Norrington nemcsak vérszegény, hanem igen fura is.)

213 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2008-03-07 12:53:33 [Válasz erre: 212 tarnhelm2 2008-03-07 11:44:02]
Ami a hangszereket illeti. Ezeket a zenéket ezekre a hangszerekre írták. Persze a barokk játékmód, stílusos előadás fontosabb, mint maguk a hangszerek, de ha már vannak, miért ne használják őket? Így teljes. Személy szerint nekem jobban is tetszik a régi hangszerek hangja (mondjuk egy barokk fuvola puhább, dúsabb hangja), mint a modern hangszereké.

212 tarnhelm2 2008-03-07 11:44:02 [Válasz erre: 211 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2008-03-07 10:23:16]
Csakhogy mi az eredeti? És közel kell-e állni egy elképzelt eredetihez? Ez-e a legfontosabb? Nem inkább a ma emberéhez kellene szólni egy előadással? Van-e értelme misét koncertként előadni, mikor ilyen nem történhetett akkoriban? Ráadásul koncertteremben és nem templomban? Még ráadásabbul hatalmas koncertteremben (pl MüPa)szólhat-e jól kisteremre tervezett, halk hangszerek hangja. Érdemes-e csak azért kis kórust használni, mert esetleg az ősbemutatón is így volt, holott ennek az oka valójában anyagi természetű korlátokban keresendő, nem a koncepcióban? Tudjuk, milyen örömet jelentett Bachnak vagy Mozartnak ha olykor nagyobb kórust használhattak. BAch rengeteget dolgozott azon, hogy jobbítsa a hangszereket, miért kényszerítjük rá a fizikiailag par excellence rosszabb minőségűeket? Bach korában a egészen más volt a mindennapi élet zajszintje, az emberek idegrendszere, reagálása - előállítható ez a mai körülmények között? (Azaz hallhatjuk-e mi és érezhetünk-e úgy, hallgatóként, mint a közönség Bach korában?). Az autenticitás illúzió. Érdekes kísérlet, miért is ne - de követelménnyé tenni szerintem nem sok értelme van. A filológusi munka helyett egy koncertteremben sokkal többre tartom az előadói invenciót. (Hallottam már erre is példát historikus előadásokkor, de bizony nagyon sokszor érzem, hogy az autenticitás látszatával próbálják elfedni az ötlettelenséget, nem is beszélve a hibák tömegéről - amire azt lehet mondani, ez van, nehéz ezeken a hangszereken játszani.)

211 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2008-03-07 10:23:16
Tudom, ez ízlés kérdése. Viszont ezek a az ún. histórikus előadások (nem kisfokú hibahatárral számolva is) közelebb állnak az eredetihez, autentikusabbak, mint a zsíros, elnyújtott massza, ahol a nagy hangtömegben az apró szépségek elvesznek. Különben nem, nem minden korhű előadás jár együtt gyors tempókkal. Ismerek olyan h-moll mise felvételt, amin pl. a Kyrie-t klempereri tempóval adják elő.

210 tarnhelm2 2008-03-07 09:34:15 [Válasz erre: 209 Sipi 2008-03-07 08:22:14]
\"Modern\" alatt ezesetben valószínűleg \"historikus\" felvételt kell érteni... :) Ez tetszik. Igen, a historikus felvételek általában gyorsabbak - mindenféle filológiai kutatásra való hivatkozással -, mint a korábban divatos \"romantikus\" előadásmód. Alapvetően én is kevéssé szeretem ezt az \"új-régi\" előadói stílust.

209 Sipi 2008-03-07 08:22:14
Minden modern felfogású Bach előadás ilyen iszonyatosan gyors tempójú? Nemrégiben vettem egy CD-n Brandenburgi versenyeket valami skót zenekarral és hát nem igazán tetszik. De ezt már más felvételeken is észrevettem. Az eddigi legjobb Brandenburgi 1-2-3-at Karajan/Berliniek előadásában hallottam, ami csöppet sem korhű, de sokkal élvezhetőbb számomra.

208 frushena 2008-03-01 21:18:17 [Válasz erre: 207 beeex 2008-03-01 21:06:57]
Öreg hiba! \"könnyed kis kamaradarab lett belőle\" pont olyan, amilyennek nem szabadna lennie egy h-moll misének! :S Talán elgközelebb! Most viszont lesz Húsvéti oratórium.

207 beeex 2008-03-01 21:06:57 [Válasz erre: 205 frushena 2008-02-06 07:46:44]
Bizony kicsit el volt szúrva, az 5. sorban középen alig voltak halhatóak a szólisták, mivel a zenekar mögé tették szerencsétleneket. „..a spirituális része kissé kevesebb figyelmet kapott” . Mondhatni semmit. H-moll mise a szombati teasütemény mellé, egy könnyed kis kamaradarab lett belőle sok finom részlettel.

206 frushena 2008-02-15 08:09:42
Belvárosi Szent Mihály Templom (Váci u. 47/B) 2008. március 23. Húsvét vasárnap este fél 8 órakor BACH : Húsvéti Oratórium 1. Jesu, meine Freude - motetta BWV 22 2. Kommt, eilet und laufet - Oratorium Festo Paschali BWV 249 Közreműködők: Andrejszky Judit - szoprán Huszár Anita - alt Szigetvári Dávid - tenor Csizmár Dávid - basszus ProFun Kamarakórus (karnagy: Énekes Katalin) Diósdi Szent Gellért Vegyeskar (karnagy: Szabó Katalin) Savaria Barokk Zenekar korhű hangszereken Vezényel: Németh Pál

205 frushena 2008-02-06 07:46:44
[url]http://www.kultura.hu/main.php?folderID=1174&articleID=266291&ctag=articlelist&iid=1;h-moll mise[/url] kritika





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.