vissza a cimoldalra
2019-11-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (3299)
Élő közvetítések (8249)
Társművészetek (1461)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (88)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4611)
Erkel Színház (10375)
Operett, mint színpadi műfaj (4150)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (999)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3510)
Palcsó Sándor (271)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1806)
Franz Schmidt (3457)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2358)
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! (137)
Pantheon (2446)
Kiss B. Atilla (202)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Bánk bán (Sándor cár, 2003-03-28 14:16:41)
 Búbánat üzenete:
"Magyarorszsági Szent Erzsébet mint romantikus operahősnő"

"Újkori Erkel-bemutató Pesthidegkúton"

(Új Ember, Pallós, 2007. augusztus 19-26.)

"[....] A Nyári Művészeti Fesztiválon (Pesthidegkút- Klebelsberg Kuno Művelődési, Kulturális és Művészeti Központ) augusztus 26.-án este hét órától a kultúrkúria színháztermében egy zenetörténeti kuriózum előadására kerül sor. Paróczay Balázs rendező a Széchényi Könyvtár archívumából és a feledés homályából emelte ki Erkel Ferenc és a Doppler fivérek - Czanyuga József librettójára komponált - Erzsébet című ünnepi dalművét, amelyet 1857. május 6-án a pesti Nemzeti Színházban mutattak be az idelátogató császári pár, Ferenc József és Erzsébet tiszteletére.
Az újkori bemutató zenei vezetője, Dargay Marcell szerint a mű 'alkalmisága' azonnal kiderült a zenei szövet egyenetlenségeiből, a 'kora romantikus' cselekmény naív logikai kuszaságából. Míg a két szélső felvonásért felelős Doppler Ferenc és Károly egy könnyedebb hangvételű daljátékban gondolkodtak, és Donizettit tekintették példaképnek, addig a második felvonásban Erkel drámaibb formában, Verdi stílusában 'szólalt meg', miközben hagyományos magyaros - verbunkos elemeket is felhasznált. Dargay szerint Doppler 'része' hatásosabb, Erkelé komorabb, összetettebb - nemesebb. Érdekes, hogy Erkel az általa megzenésített Himnuszt egy az egyben belefoglalta a művébe, amely így prozódiailag megőrizte az utókornak nemzeti imádságunk első változatának eredeti ritmizálását.
Paróczay Balázs tudatosan csak az opera igazán érdekes első, illetve második felvonását állítja színpadra, méghozzá a történet időtlenségét hangsúlyozó puritán rendezésben. Elmondása szerint az Erzsébet ősváltozatának utolsó része valójában egy cselekménytelen, táncokkal, karjelenetekkel fűszerezett lovagi torna és népünnepély volt, amely - a második felvonásvég pogányok lemészárlására buzdító kórusát 'ismétlő' - harsány fináléval zárult. A rendező az eredeti, archaikus jellegű szöveg megtartásával a dramaturgiailag 'széttartó' műnek akart keretet, a címszereplőnek pedig valódi karaktert adni a húzásokkal.
A félreértésekkel tűzdelt meglehetősen történelmietlen cselekmény két álruhába bújt - egymást tudtukon kívül próbára tevő - pár, Erzsébet és Thüringiai Lajos, valamint szolgálóik, Gunda és Kuno egymásra találásáról szól. II. Endre magyar király, a keresztesek vezetőjeként, a lánya nászára áldást adó atyaként jelenik meg a színen.
Az operaritkaság nem illeszkedik a 'szokványos' Szent Erzsébet-ábrázolások közé, de a királylány ismert erényei - hűsége, kitartása, a koldusokhoz, nélkülözőkhöz való figyelmes odafordulása - itt is hangsúlyos szerepet kapnak. Paróczay szerint az opera Erzsébet 'kifosztását' sejteti, hiszen ő az, aki mindig, minden körülmények között AD, aki mindig szeret, akit szinte felfal az őt körülvevő 'kozmikus éhség'. Erzsébet lelki érése során rájön, hogy hogyan kell 'helyesen táplálnia' az embereket. A fejlődéstörténetet sugalló rendezői beállítás kísérletet tesz annak bemutatására, hogy válhatott a bájos királylány, a gondtalan arisztokrata azzá a szent asszonnyá, akit ma is tisztelünk.
A 'felújítás' alkotói Erzsébet imáját átemelték az első felvonásból, ezzel intimebb, emelkedettebb, az 'eredeti' Erzsébet-képhez közelebb álló befejezést adva a darabnak.
Az Erzsébetet november 10-én a szent szülőhelyén, Sárospatakon is előadják majd, aztán várhatóan Pesthidegkúton lesz újra látható és hallható a dalmű a fiatal operisták (Bucsi Annamária, Kóbor Tamás, Simon Krisztina, Rezsnyák Róbert és Gogolyák György) előadásában."

Sajnos - jelentős földrajzi távolságomból kifolyólag - nem lehetek jelen a ma esti előadáson. Remélem, noha a mai ajánló nem tér ki a produkcióra, lesznek "bátor", "vállalkozó kedvű" fórumozó látogatói is ennek, az Erkel-életműben kuriózum dalmű "újkori' bemutatójának, a pesthidegkúti kies kúria dísztermében, ma este 7-kor - akiktől valamiféle beszámolót is kaphatunk a produkcióról.
A rádió Új Zenei Újság-ja Kovács Sándor szerkesztésében egy kapcsolódó interjúval és a próbáról bejátszott zenei részlettel igyekezett felcsigázni a műre és annak zenei szépségeire az operaritkaságok iránt amúgy is érdeklődő - 'vevő' - opera(zene)barátok táborát...
 Kérjük, üzenete elküldése előtt vegye figyelembe a
"Tudnivalók a fórumozáshoz"-ban foglaltakat!
üzenet:
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Jókai Anna Szalon

Kónya István (barokk lant)
"La conversation"
A fejedelmi udvarok és polgári szalonok lantmuzsikája: Weiss, Visée, Bittner és Blohm művek

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Varga Oszkár (hegedű), Matuska Flóra (cselló), Dani Imre (zongora)
"Haydn Reloaded"
TORNYAI PÉTER: Piano Trio No. last-but-one
HAYDN: 44. (E-dúr) zongoratrió, Hob. XV:28
BALOGH MÁTÉ: Mrs. Trio
DVOŘÁK: 4. (e-moll) zongoratrió, op. 90 („Dumky”)
21: "Kóda" - kötetlen beszélgetés az előadókkal

19:00 : Budapest
Duna Palota

Dimitris Dekavallas (gitár)
Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Garo Avessian
Műsorvezető: Zelinka Tamás
"Csodák a zenében"
BEETHOVEN: Coriolan – nyitány, op.62
RODRIGO: Concierto de Aranjuez
BEETHOVEN: 8. (F-dúr) szimfónia, op.93

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Kelemen Zoltán (bariton)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Pál Tamás
Házigazda: Eckhardt Gábor
LUI (apák, szerelmek, barátok)
Verdi-portrésorozat Ecjhardt Gáborral 3.
VERDI: Stiffelio – Nyitány
Macbeth – Perfidi!... Pietá rispetto amore
Traviata – Di Provenza il mar, il suol
Don Carlos – Per me giunto
Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata
Macbeth – Balettzene
Az álarcosbál – Eri tu
Don Carlos – O Carlo, ascolta

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Farkas Katalin (hegedű), Fervágner Csaba (nagybőgő)
MORTARI: Duettini Concertati (1966)
PENDERECKI: Duo Concertant for Violin and Double bass
GLIERE: Suite for Violin and Double Bass
SÁNDOR LÁSZLÓ: Duó hegedűre és nagybőgőre - ősbemutató
PIAZZOLLA: 3 Tangos (arr. Andreas Wiebecke-Gottstein)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Balázs János, Szakcsi Lakatos Béla (zongora)
MVM Koncertek "A zongora 1-ben"
Az improvizáció

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Elisabeth Leonskaja (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
DVOŘÁK: d-moll legenda, op. 59/1
DVOŘÁK: II. szláv tánc, op. 46/2
DVOŘÁK: Nem mondom el - kórus vegyes karra, op. 29, No. 3
BEETHOVEN: IV. (G-dúr) zongoraverseny, op. 58 (11.21-én és 23-án)
BEETHOVEN: V. (Esz-dúr, „Császár”) zongoraverseny, op. 73 (11.22-én)
DVOŘÁK: VII. (d-moll) szimfónia, op. 70

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Orgonaestek Virágh Andrással (operaénekesekkel és hangszeres művészekkel)
A mai nap
történt:
1928 • A Bolero bemutatója (Párizs)
született:
1458 • Jacob Obrecht, zeneszerző († 1505)
1710 • Wilhelm Friedemann Bach, zeneszerző († 1784)
1901 • Joaquin Rodrigo, zeneszerző († 1999)
1913 • Benjamin Britten, zeneszerző († 1976)
1951 • Kent Nagano, karmester
1962 • Sumi Jo, énekes
elhunyt:
2007 • Maurice Béjart, koreográfus (sz. 1927)
2017 • Dmitrij Alekszandrovics Hvorosztovszkij, énekes (sz. 1962)