vissza a cimoldalra
2018-09-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61043)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (3706)
Élő közvetítések (7409)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (775)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1070)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1481)
Franz Schmidt (3184)
Balett-, és Táncművészet (5556)
Kedvenc magyar operaelőadók (1090)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2891)
A nap képe (2095)
film és zene (189)
Kimernya? (2752)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4338)
Ilosfalvy Róbert (812)
Palcsó Sándor (227)
Momus-játék (5515)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Charpentier: Messe
Dauner Nagy István, 2003-06-20 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Charpentier: Messe Charpentier: MESSE a 8 voix et 8 violins et flutes; MOTET 'Miseremini mei'
Orfeo Zenekar
Purcell Kórus
Mária Zádori, Gabriella Jani, Péter Bárány, Zoltán Gavodi, Rezső Kutik, András Regenhart, István Kovács, Máté Sólyom-Nagy (ének)
Vez.: Vashegyi György
Hungaroton - HCD 32146
2003

Amikor először hallgattam ezt a lemezt, az volt az érzésem, hogy "eeeekkora" halat fogtam! Aztán a további meghallgatások némiképpen - mondjuk úgy - árnyalták a kialakult képet.
Igazán nem rossz ez a hanglemez, de erények és hibák egyformán jellemzik, és nem alakul ki közöttük az az egyensúly, ami oly gyakran teszi az előadásokat egyöntetűen középszerűvé.

Először a kiadvány "repertoárértéke" keltette fel figyelmemet. A Hungaroton gyakran válogat a világpiacon könnyebben értékesíthető, másod- vagy harmadvonalbéli szerzők műveiből. Marc-Antoine Charpentier sem tagja a legszűkebb válogatott keretnek, de talán ő a legnépszerűbb a névtelenek közül. A Te Deum mindenkinek ismerős - ha máshonnan nem, hát a néhai Intervízió szignáljából. Igényes és szellemes zene az ővé, és igazán nem tehet arról, hogy Lully fölékerekedett - nem feltétlenül minőségben. Lullynek, mint királyi komponistának az adminisztratív lehetősége is megvolt arra, hogy riválisait árnyékban tartsa.

A lemezen hallható mise nem egyszerűen szép, hanem helyenként meglepően egyéni, izgalmas és drámai is tud lenni (Qui tollis peccata mundi - tétel!) Viszont az igazi nagysághoz nem elég "erős". Önálló zeneműként nincs sodrása, így a liturgikus közegből kiszakítva kissé terjedelmesnek - és fárasztónak - tűnik.

Az igazi attrakció a korhű hangszereken játszó Orfeo Zenekar, és persze Vashegyi György. Tudnak valamit, ami miatt megérdemlik kiemelt figyelmünket. Zenéjük lélegzik, formálásuk beszél, márpedig számomra ez a legfontosabb szempont. Jó lenne, ha ők is elhinnék, hogy a nehezén már túl vannak, és mernének kissé bátrabbak, helyenként "karcosabbak" lenni. Az együttes hangja most talán túlontúl is finom, képlékeny, a nagyobb formákhoz nincs benne elegendő csont. Elhiszem, hogy egy misében nem kinálkozik annyi lehetőség a "harapós" megszólalásra, mint mondjuk egy szvitben, de talán ezt sem kellene végig kivett protézissel énekelni.

Jut eszembe, ezen a felvételen énekelnek is...

Nos, a kialakult kép itt szintén elég felemás. A Purcellről elnevezett kislétszámú kórus szólisztikus hangszínű tagjait hallás után is meg lehetne számolni. Ez persze nem baj, ez is egyfajta hangzás-ideál (ráadásul valószínűleg közelebb áll a korabeli eszményhez, mintha a szólók valódi szólistaként állnának szemben az együttesekkel) - de így biztosan kevésbé "izgalmas".

A hölgyek nagyon szépen énekelnek. Biztosan illetlenség lenne elárulnom, hogy milyen régóta vagyok nagy tisztelője Zádori Máriának - de Jani Gabriella is igen meggyőző. Hanem hát az Urak! Maradjunk abban, hogy bizony a férfi szólisták teljesítménye nem elég a nemzetközi élvonalhoz.

Mint a bevezetőben már utaltam rá, ez a felvétel nem középszerű - messze a fölött van. Vannak olyan értékei, melyek egyértelműen jelzik, hogy készítői többre hivatottak. Tudnak olyasmit, amit sokan soha nem képesek megtanulni. Mi pedig - éppen ezért - még többet várunk tőlük.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Dmitrij Maszlejev (zongora)
Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Berkes Kálmán
GLINKA: Ruszlán és Ludmilla – nyitány
RACHMANINOV: Rapszódia egy Paganini-témára, Op.43
BARTÓK: Concerto zenekarra, BB 123

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Ránki Fülöp (zongora)
Nemzeti Filharmonikusok
Vezényel: Hamar Zsolt
LIGETI: Concert Românesc
BARTÓK: I. zongoraverseny, Sz. 83, BB 91
DOHNÁNYI: II. (E-dúr) szimfónia

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Balog József (zongora)
Liszt Ferenc Kamarazenekar
vez.: Balogh Máté
BALOGH MÁTÉ: Melodiemusik
LISZT: Malédiction (km.: Balog József - zongora)
ORBÁN GYÖRGY: Búcsú Rasumoffsky gróftól
BARTÓK: Divertimento

19:45 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Pedro Carneiro (marimba)
A Budapesti Fesztiválzenekar Kortárs Együttese
Vezényel: Olari Elts
TÕNU KÕRVITS: Himnuszok az északi fényhez
ERKKI-SVEN TÜÜR: Ardor - marimbaverseny
ERKKI-SVEN TÜÜR: Szenvedély
TUBIN: VII. szimfónia
19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

La Moda Piano Trio
SCHUMANN: g-moll zongoraszonáta, op. 22
BRAHMS: G-dúr hegedű-zongora szonáta, op. 78
RACHMANINOV: g-moll cselló-zongora szonáta op. 19

19:00 : Varsó
Lengyel Színház

V4 Operaturné
KODÁLY: Székely fonó
A mai nap
született:
1683 • Jean-Philippe Rameau, zeneszerző († 1764)
1906 • Dmitrij Sosztakovics, zeneszerző († 1975)
1927 • Colin Davis, karmester († 2013)
1932 • Glenn Gould, zongorista († 1982)
elhunyt:
1849 • id. Johann Strauss, hegedűs, zeneszerző (sz. 1804)
1989 • Lehel György, karmester (sz. 1926)
2009 • Alicia de Larrocha, zongorista (sz. 1923)