vissza a cimoldalra
2020-09-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62449)
Régizene (4430)
Eiffel Műhelyház (291)
Társművészetek (2081)
Kimernya? (3772)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4934)
Balett-, és Táncművészet (6037)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1449)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4108)
Franz Schmidt (3691)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2060)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2841)
A nap képe (2234)
Opernglas, avagy operai távcső... (20659)
Lisztről emelkedetten (1013)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7378)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Charpentier: Messe
Dauner Nagy István, 2003-06-20 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Charpentier: Messe Charpentier: MESSE a 8 voix et 8 violins et flutes; MOTET 'Miseremini mei'
Orfeo Zenekar
Purcell Kórus
Mária Zádori, Gabriella Jani, Péter Bárány, Zoltán Gavodi, Rezső Kutik, András Regenhart, István Kovács, Máté Sólyom-Nagy (ének)
Vez.: Vashegyi György
Hungaroton - HCD 32146
2003

Amikor először hallgattam ezt a lemezt, az volt az érzésem, hogy "eeeekkora" halat fogtam! Aztán a további meghallgatások némiképpen - mondjuk úgy - árnyalták a kialakult képet.
Igazán nem rossz ez a hanglemez, de erények és hibák egyformán jellemzik, és nem alakul ki közöttük az az egyensúly, ami oly gyakran teszi az előadásokat egyöntetűen középszerűvé.

Először a kiadvány "repertoárértéke" keltette fel figyelmemet. A Hungaroton gyakran válogat a világpiacon könnyebben értékesíthető, másod- vagy harmadvonalbéli szerzők műveiből. Marc-Antoine Charpentier sem tagja a legszűkebb válogatott keretnek, de talán ő a legnépszerűbb a névtelenek közül. A Te Deum mindenkinek ismerős - ha máshonnan nem, hát a néhai Intervízió szignáljából. Igényes és szellemes zene az ővé, és igazán nem tehet arról, hogy Lully fölékerekedett - nem feltétlenül minőségben. Lullynek, mint királyi komponistának az adminisztratív lehetősége is megvolt arra, hogy riválisait árnyékban tartsa.

A lemezen hallható mise nem egyszerűen szép, hanem helyenként meglepően egyéni, izgalmas és drámai is tud lenni (Qui tollis peccata mundi - tétel!) Viszont az igazi nagysághoz nem elég "erős". Önálló zeneműként nincs sodrása, így a liturgikus közegből kiszakítva kissé terjedelmesnek - és fárasztónak - tűnik.

Az igazi attrakció a korhű hangszereken játszó Orfeo Zenekar, és persze Vashegyi György. Tudnak valamit, ami miatt megérdemlik kiemelt figyelmünket. Zenéjük lélegzik, formálásuk beszél, márpedig számomra ez a legfontosabb szempont. Jó lenne, ha ők is elhinnék, hogy a nehezén már túl vannak, és mernének kissé bátrabbak, helyenként "karcosabbak" lenni. Az együttes hangja most talán túlontúl is finom, képlékeny, a nagyobb formákhoz nincs benne elegendő csont. Elhiszem, hogy egy misében nem kinálkozik annyi lehetőség a "harapós" megszólalásra, mint mondjuk egy szvitben, de talán ezt sem kellene végig kivett protézissel énekelni.

Jut eszembe, ezen a felvételen énekelnek is...

Nos, a kialakult kép itt szintén elég felemás. A Purcellről elnevezett kislétszámú kórus szólisztikus hangszínű tagjait hallás után is meg lehetne számolni. Ez persze nem baj, ez is egyfajta hangzás-ideál (ráadásul valószínűleg közelebb áll a korabeli eszményhez, mintha a szólók valódi szólistaként állnának szemben az együttesekkel) - de így biztosan kevésbé "izgalmas".

A hölgyek nagyon szépen énekelnek. Biztosan illetlenség lenne elárulnom, hogy milyen régóta vagyok nagy tisztelője Zádori Máriának - de Jani Gabriella is igen meggyőző. Hanem hát az Urak! Maradjunk abban, hogy bizony a férfi szólisták teljesítménye nem elég a nemzetközi élvonalhoz.

Mint a bevezetőben már utaltam rá, ez a felvétel nem középszerű - messze a fölött van. Vannak olyan értékei, melyek egyértelműen jelzik, hogy készítői többre hivatottak. Tudnak olyasmit, amit sokan soha nem képesek megtanulni. Mi pedig - éppen ezért - még többet várunk tőlük.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kolonits Klára - ének
Prunyi Ilona - zongora
Banda Ádám - hegedű
BARTÓK BÉLA:
Liebeslieder énekhangra és zongorára (1900), BB 20
Est énekhangra és zongorára (1903), BB 29
Andante (A-dúr) hegedűre és zongorára (1902), BB 26b
I. és II. Ábránd zongorára a Négy zongoradarabból (1903) BB 27
Szonáta zongorára és hegedűre (1903), BB 28

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

"Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye"
Elmarad
A mai nap
született:
1683 • Jean-Philippe Rameau, zeneszerző († 1764)
1906 • Dmitrij Sosztakovics, zeneszerző († 1975)
1927 • Colin Davis, karmester († 2013)
1932 • Glenn Gould, zongorista († 1982)
elhunyt:
1849 • id. Johann Strauss, hegedűs, zeneszerző (sz. 1804)
1989 • Lehel György, karmester (sz. 1926)
2009 • Alicia de Larrocha, zongorista (sz. 1923)