vissza a cimoldalra
2019-10-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1781)
Franz Schmidt (3437)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3457)
Gioacchino Rossini (1027)
Erkel Színház (10331)
Erkel Ferenc (1066)
Kimernya? (3253)
Jonas Kaufmann (2416)
Lisztről emelkedetten (965)
Élő közvetítések (8202)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4401)
Balett-, és Táncművészet (5897)
Amatőrtől a Zenetudósig... (avagy, ki ért jobban a Muzsikához?) (275)
Polgár László (268)
Pantheon (2432)
A nap képe (2162)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Szegedi örökség, Szegedi értékek - A komolyzene és operajátszás napjainkban
Heiner Lajos, 2019-10-07 [ Főtéma ]
nyomtatóbarát változat

Szegedi örökség A komolyzene és operajátszás napjainkban

Minikonferencia, Szegedi Akadémiai Bizottság Székháza, szept. 30.

Sokszínű, és – a meghirdetettel ellentétben nem „mini” – rendezvényre került sor a SZAB patinás székházában.

Először Sándor János rendező, a Szegedi Nemzeti Színház örökös tagja kapott szót.

„Az opera térfoglalása a Szegedi Nemzeti Színházban” címmel a kezdetekről beszélt.

Sosem tudtam, hogy a mai Nagyszínházat Auber A fekete dominó c. operájával nyitották meg.

1890-ben Verdi Trubadúrjának premierjén mindössze 28 fős zenekar játszott, ám, a gondos betanításnak köszönhetően, a bemutató sikert aratott a közönség és a kritikusok köreiben egyaránt.

1945-ig 33 szerző 52 operája került színre, az előadások színvonala meglehetősen ingadozó volt. Sándor felemlített egy Rigoletto-bemutatót, kihúzták a herceg két áriáját, a Gilda-Herceg kettősének egy részét, a Viharjelenetből a kórust, és más részleteket, nem tudtam követni, mert már azon gondolkodtam, egyáltalán mi maradt?

Az állandó változások mellett volt egyvalami állandó: a pénztelenség. Direktorok jöttek és mentek, egy időre a város is kezelésébe vette a színházat, de valamiféle stabilizációt nem sikerült elérni.

Pedig a vendégénekesek névsora impozáns – Anday Piroska, Pataky Kálmán, Svéd Sándor, Székely Mihály és mások.

Nem tudom megállni, hogy a neves vendégművészekkel kapcsolatban némi személyeset ne csempésszek be ide.

A Bohémélet ősbemutatójának karmestere, Arturo Toscanini fél évszázaddal a premier után koncertszerű előadásként elvezényelte a darabot.

A librettóban, a 3. felvonásban egy kis változtatással:

„Mielőtt Mimi távozna, hogy elbújjon a fa mögé, Francesco (később Frank) Valentino a következő szöveggel helyettesíti a jelenlegit: ’Ora andate a casa, per ogli parleró, poi tutti vi diró’. E váratlan változás forrása ismeretlen számomra.” Így a kiváló Puccini-szakember, William Ashbrook (Puccini operái, Zeneműkiadó, 1974, 85. old.)”

Írtam egy levelet, 30+ éve, „Frank Valentino, Metropolitan Opera House”, megkérdeztem a változtatás okáról.

És jött a válasz Szegedre, és azzal kezdődött, hogy a városra mindig szeretettel emlékszik, hiszen Lunát énekelt a helyi színházban.

A levél majd a luccai Puccini-múzeum tulajdona lesz.

A következő előadó Gyüdi Sándor. Az irányítása alatt álló zenekar ötven, vagyishogy 100 éves.

A „Szegedi Filharmonikus Egyesület” 1919 január 23-án adta bemutatkozó hangversenyét, a Tisza Szálló nagytermében.

Az alapító dirigenst, Figedy-Fichtner Sándort Fricsay Ferenc követte. Elég a szubjektív szövegekből, talán egyszer adódik alkalom mindazt megírni, amit fia elmesélt pár éve egy hosszas pattayai sörözés alatt.

Gyüdi Sándor hosszan fejtegette a „filharmonikus” és a „szimfonikus” közti különbséget, a rá jellemző, kivételes intelligenciával abszolvált előadásban nagyon sokról szó esett.

Részletek helyett a Zenekar egy kiadványára hivatkoznék – mondössze 25 oldalas, de mintapéldája annak, hogyan lehet száz esztendőt frappánsan, lényegre törően, sallangmentesen összefogni (a szerkesztés Kosztándi Melinda munkáját dicséri).

A Szegedi Nemzeti Színház igazgatója, Barnák László a fiatal közönség megnyeréséről értekezett. Ő maga se öregember – „fél éves voltam, amikor Vaszy Viktor meghalt”.

Vaszy nevét viseli az operabérlet, kétszázegynéhány előfizetőjével.

Kevés egy Szeged nagyságú városnak, de valahogy a közönségigény és a vezetés nem tud találkozni – számos jelzés kívánta az Ernani felújítását, mindmáig hiába.

Barnák fiatalítási koncepcióját jól jelzi, hogy a tervezett új Cosi tíz bérletes előadásából ötöt szán a fiataloknak.

Talán nem véletlen, hogy az est geometriai középpontjába Gyémánt Csilla előadása került. Az, hogy létezik Szegeden egy, operabarátokat összefogó kör, az ő érdeme.

Dugonics és Erkel kapcsolatról beszélt, a rá jellemző hihetetlen lexikális tudással. Bátori Mária, Erkel, de előtte vissza a középkorba.

Itt zene jött. Bátori Mária románcát Máthé Beáta tolmácsolta, Pál Tamás kíséretével.

A művésznőt korábban „élőben” nem hallottam. Tudom, hogy pályája nem típusos, csak pár éve, hogy teljesen más területről „átnyergelt” az opera világába.

Először hallottam „élőben”, és természetesen nem lehet messzemenő konzekvenciákat levonni abból, ami egy kis teremben megszólalt.

Három dolog mégis nyilvánvaló.

Intelligens, szenzitív muzsikus. Ez megtanulható.

Dekoratív megjelenésű. Ez adottság.

De éreztem azt a megmagyarázhatatlant, nevezzük karizmának, kisugárzásnak, amit nem lehet abszolválni – vagy van, vagy nincs.

Jelenleg mezzo és szoprán szerepeket egyaránt énekel – szerintem drámai szoprán, de majd eldönti, melyik Fachot választja.

És jött a „kísérő”, azaz Szeged zenei életének lassan fél évszázada meghatározó szereplője, Pál Tamás.

Nem tudok vállalkozni, hogy mindent visszaadjak, amiről beszélt. „Időpocsékolás és időhiány” – ez ugyanaz, Pál példákkal mutatta.

A Szabadtéri Játékok, ahol a kezdetek óta 2020-ban először nem játszanak a Dóm téren operát. Herczeg Tamás TAO-számokkal, statisztikákkal bombázott. Zárszavának szubjektív kicsengése adott némi reménységet, hogy ez a hiatus talán nem definitív.

Az este lezárásának hálátlan feladata Nátyi Róbertre hárult. Tényleg hálátlan dolog volt.

A konferencia 16,30-kor kezdődött. Nátyi 19,30 magasságában kapott szót.

A közönség zömét a Szegedi Operabarátok tette ki, órás-másfél órás programokhoz szokva.

Most, Gianni Scicchi helyet kaptak egy Lohengrint.

A rengeteg hasznos információ dacára, ez egy túlszervezés volt. Rövid szünettel három és fél óra.

Nátyi Róbert művészettörténészként számos emlékezetes kiállítást szervezett Szegeden, pár hónapja a Bartók Béla Zeneművészeti Kar dékánja – mondanivalója alapján önálló estet érdemelne.

Mini konferencia, mamut köntösben. Felejthetetlen információk, de új kabát szükségeltetik.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Fülei Balázs (zongora)
"Liszt Születésnap Matinékoncert"
LISZT: Zarándokévek, Második év: Itália – 1. Sposalizio
LISZT: Két legenda – 1. Assisi Szent Ferenc a madaraknak prédikál, 2. Paolai Szent Ferenc a hullámokon jár
LISZT: Két koncertetűd – 1. Erdőzsongás, 2. Manók tánca
LISZT: Tizenkét Schubert-dal – 9. Ständchen (Szerenád)
LISZT: Die Loreley
LISZT: Velence és Nápoly – 1. Gondoliera, 2. Canzone, 3. Tarantella

16:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Klavierduo Soós-Haag
"Liszt Születésnap Délutáni Koncert"
LISZT: Karácsonyfa (négykezes változat)
LISZT: h-moll szonáta (Camille Saint-Saëns kétzongorás átirata)

16:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

IX. Országos Gitárverseny Leo Brouwer, kubai zeneszerző 80. születésnapjára - a verseny győzteseinek gálakoncertje
Szerkesztő-műsorvezető: Becze Szilvia

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Farkas Judit (szoprán), Olgyay Gergő (gitár), Kéry Tamás (zongora)
"Hangulatkoncert"
MOZART: Così fan tutte - „Come scoglio...” (Fiordiligi áriája az I. felvonásból)
PONCE: Diferencias sobre la folía de España y fuga - részletek
VERDI: Luisa Miller - „Tu puniscimi, o Signore...” (Luisa áriája a II. felvonásból)
PONCHIELLI: La Gioconda - „Suicidio!” (Gioconda áriája a IV. felvonásból)
J.S. BACH: c-moll szvit - Sarabande, BWV 997
PUCCINI: Turandot - „Tu che di gel sei cinta...” (Liù áriája a III. felvonásból)
WAGNER: Tannhäuser - „Dich, teure Halle, grüss' ich wieder” (Erzsébet csarnokáriája a II. felvonásból)
FARKAS: Gitár-dalok Dsida Jenő verseire
GARCÍA LORCA: Canciones españolas antiguas - 1. Anda, jaleo, 7. El Café de Chinitas

17:00 : Budapest
Kelenföldi református templom

Finta Gergely (orgona)
Igét hirdet: Nt. Takaró János lelkipásztor
Johann Sebastian Bach orgonaművek
Kelenföldi Barokk Esték 200. hangversenye

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Palojtay János (zongora)
JANÁČEK: Benőtt ösvényen - I. kötet
BARTÓK: Szonatina, BB 69
BARTÓK: 3 rondó népi dallamokra, BB 92
DEBUSSY: Prelűdök I. kötet - válogatás: La cathédrale engloutie, Les Collines d'Anacapri, Les pas sur la neige, La danse de Puck, Minstrels
BARTÓK: 3 darab a Mikrokozmosz 6. kötetéből: Mese a kis légyről, Kis másod- és nagy hetedhangközök, Ostinato, BB 105
BARTÓK: Szabadban, BB 89

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Lajkó István (zongora)
"Liszt Születésnap Esti Koncert"
SCHUBERT: 19. (c-moll) zongoraszonáta, D. 958
LISZT: Les adieux. Rêverie sur un motif de l’opéra de Charles Gounod: Roméo et Juliette
LISZT: Zarándokévek, Második év: Itália – 2. Il penseroso
LISZT: Tarentelle de Dargomijski
LISZT: Velence és Nápoly – 1. Gondoliera, 2. Canzone, 3. Tarantella

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Karosi Júlia Quartet:
Karosi Júlia (ének), Tálas Áron (zongora), Bögöthy Ádám (nagybőgő), Varga Bendegúz (dob)
RTQ vonósnégyes:
Bujtor Balázs, Kovács Erika (hegedű), Hundt Boglárka (brácsa), Gál Béla (cselló)
Hangszerelések: Fenyvesi Márton (Gershwin-dalok) és Szabó Illés (Cole Porter-dalok)
"Jazz itt!"
PORTER: I love Paris
PORTER: You’d Be So Nice to Come Home To
PORTER: I’ve Got You Under My Skin
PORTER: Just One of Those Things
GERSHWIN: 2. (cisz-moll) prelűd
GERSHWIN: Do it Again
GERSHWIN: He Loves and She Loves
PORTER: It's All Right with Me
PORTER: Love for Sale
PORTER: What Is This Thing Called Love?
GERSHWIN: Porgy és Bess – Summertime
GERSHWIN: I Got Rhythm
PORTER: Ev'ry Time We Say Goodbye
PORTER: Night and Day
GERSHWIN: Bidin’n My Time (Várhatok még)

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály templom

"Organ & Choir"

19:30 : Budapest
Erkel Színház

ERKEL: Erzsébet (II. felvonás)
Koncertszerű előadás magyar nyelven, magyar és angol felirattal
Műismertető, hangverseny és lemezfelvétel

20:00 : Budapest
Duna Palota

Duna Szimfonikus Zenekar
vez.: Deák András
"Budapest Gálakoncert"
15:00 : Szeged
Szegedi Nemzeti Színház

PUCCINI: A köpeny / Gianni Schicchi

18:00 : Pécs
Kodály Központ

Mayu Kishima (hegedű)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Gilbert Varga
"Virtus & eksztázis"
HAYDN: E-dúr szimfónia, Hob. I:12
LALO: Spanyol szimfónia, op. 21
SZKRJABIN: Az eksztázis költeménye, op. 54

19:00 : Győr
Richter terem

Maxim Vengerov (hegedű)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
"A tánc apoteózisa"
RAVEL: La Valse
BRUCH: 1. (g-moll) hegedűverseny, op. 26
RAVEL: Tzigane
R. STRAUSS: A rózsalovag – szvit

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Kaneko Miyuji (zongora)
Gödöllői Szimfonikus zenekar
"Liszt Fesztivál"
LISZT: A-dúr és Esz-dúr zongoraverseny
LISZT: Haláltánc
AKUTAGAWA: Trinità Sinfonica
A mai nap
történt:
1845 • A Tannhäuser bemutatója (Drezda)
született:
1913 • Forrai Miklós, karmester, karnagy, zenetanár († 1998)
1916 • Emil Gilelsz, zongorista († 1985)
elhunyt:
1987 • Jacqueline Du Pré, csellista (sz. 1945)