vissza a cimoldalra
2019-09-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11438)
A csapos közbeszól (95)

Juan Diego Flórez (733)
Erkel Színház (10315)
Kimernya? (3221)
Balett-, és Táncművészet (5884)
Élő közvetítések (8133)
Pantheon (2386)
Társművészetek (1409)
A nap képe (2157)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1764)
Franz Schmidt (3422)
Opernglas, avagy operai távcső... (20316)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61895)
Operett, mint színpadi műfaj (4061)
Erkel Ferenc (1063)
Simándy József - az örök tenor (624)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (832)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Az az elsődleges, hogy olyat produkáljunk, aminek értelme van” – interjú Sebestyén Miklóssal
Heiner Lajos, 2019-06-12 [ Interjúk ]
nyomtatóbarát változat

A Café Momus Oslóba akkreditált tudósítója egy izgalmas Hamupipőke előadáson magyar névbe ütközött. Sebestyén Miklóst mostanában kevesebbet lehet itthon hallani, annál több hír érkezik róla jónevű színházak produkcióinak közreműködőjeként. A művészt két oslói előadás között kérdezhettük.

Sebestyén Miklós
Sebestyén Miklós
fotó: Genia Skorohodska
   - Kedves Sebe…, azazhogy Don Mag…, izé, Rossini úr, hogy érzi magát ebben a produkcióban? Nekem nagyon tetszett…

   - Most már eljutottunk abba a fázisba, hogy én is élvezem. Amikor a próbák nyomása, stressze elmúlik, akkor az ember kicsit megkönnyebbül.

   - Jól tudom, hogy első alkalommal énekel a Norvég Operában?

   - Igen, Oslóban ez volt a debütálásom, a szerepet magát már korábban énekeltem Tel-Avivban.

   - Hová vezet következő útja, és mit énekel?

   - Júniustól a Bregenzi Ünnepi Játékokon fogom Sparafucile szerepét énekelni, szeptembertől Lisszabonban Padre Guardiano és Calatrava “kombinált” szerepét A végzet hatalmában David Pountney rendezésében, és aminek különösen nagy örömmel nézek elébe, azok a Kékszakállú koncertek lesznek Fischer Ádámmal Düsseldorfban és Bambergben.

   - Ön megfordult már szinte a világ összes vezető operaházában. Mi a közös és mi a különbség mondjuk a Metropolitan vagy a Magyar Állami Operaház és az Oslói Opera között?

   - Ez egy nagyon összetett és bonyolult kérdés. Igazából nem is tudom, hol kezdjem. A Metropolitanben, amikor kezdetben egy kis niemand voltam, úgy kezeltek, mint a többi nagy nevet. A budapesti Operaház az utóbbi években nem nagyon hívott, úgyhogy nem igazán tudom, hogy mennek ott a dolgok. Az Oslói Operaházat rendszerében a némethez lehet hasonlítani. Ez a ház akusztikailag nagyszerű, akárcsak helyzete, nyilván nem véletlenül tartozik a magasabban jegyzett operaházak közé.

   - Elég sok Cenerentola-produkciót láttam a világban, és sokszor nem értettem a szereposztásokat, illetve rájöttem, ez a nemzetközi opera-business egy elég furcsa képződmény. Magyarán: olyanok énekelnek főszerepeket, olyanok dirigálnak, akik nem oda valók.

   - Nekem is volt már egy-két magasra húzott szemöldököm szereposztások kapcsán, ez a business azért régóta business, bár nem feltétlen az kellene, hogy legyen. Nekem továbbra is az az elsődleges, hogy valami olyat produkáljunk művészileg, aminek értelme van. Én próbálom nem businessnek látni a dolgot, de van, hogy egy a nagy ügynökség pl. azt mondja, adunk egy nagy nevet, akkor vidd ezeket is.

   - Sok helyen, sok énekessel dolgozott együtt. Kikre emlékszik a legszívesebben?

   - Szerencsésnek mondhatom magam, hogy egészen kivételes emberekkel dolgozhattam együtt. Énekesek, karmesterek, rendezők... hosszú lenne az összeset felsorolni. Anna Netrebkot minden idők egyik legnagyobb énekesének tartom, és megadatott, hogy dolgozzak vele. Nemcsak a színpadon, de privátban is egy fantasztikus ember. Hasonló emlékeim vannak Dima Hvorostovskyról és Ferruccio Furlanettoról. Amit viszont örökre sajnálni fogok, az az, hogy professzorommal, Polgár Lászlóval nem tudtam együtt énekelni.

   - A buffo-repertoárról beszélve nem lehet kihagyni Gregor József nevét. Milyen emlékei vannak róla?

   - Ha a buffo basszus elhangzik, akkor elsőnek biztos ő jut eszembe, noha nekem nem volt professzorom vagy tanárom, mint Polgár László. Jóska volt a buffo basszus, a mai napig etalonnak számítanak a felvételei. Emberileg is nagyon jó tapasztalataim voltak vele. Végtelenül önzetlen és segítőkész ember volt.

   - Kik a példaképei?

   - Erre nagyon könnyű a válasz: Polgár László. Gyerekkorom óta rajongtam érte, és 23 évesen egyszerre csak ott volt a lehetőség, hogy tanuljak tőle. Jól emlékszem, amikor először mentem hozzá meghallgatásra, azt se tudtam, fiú vagyok-e vagy lány... Rengeteget köszönhetek neki, a feleségének és a lányainak - ők a mai napig a legjobb barátaim közé tartoznak.

   - Egy utolsó kérdés, vagyis kettő. Lubickolt Don Magnifico szerepében – elsősorban buffonak tartja magát, vagy inkább a drámai szerepek állnak közelebb Önhöz? És van-e még el nem énekelt szerepálma?

   - Imádom Don Magnificot, és imádok buffo szerepeket énekelni, Mustafa, Bartolo és hasonlók, de sajnos ritkán adatik meg, hogy ilyen szerepeket énekeljek. Inkább drámai szerepekre szoktak hívni. Mint korábban említettem, idén Sparafucile, Guardiano, Kékszakállú jön, legutóbb Moszkvában Vodnikot énekeltem a Ruszalkában. Persze rengeteg szerep van még, amit nem énekeltem, és jó lenne. Talán Osmin a Szöktetésből és Fülöp a Don Carlosból az, amit a közeli jövőben szívesen énekelnék. A basszbariton spektrum másik végén Jochanaan, Wotan és Sachs kacsintgat, de egyelőre nem hagyom magam elcsábítani. És egyszer szeretném a ‘You’ll Never Walk Alone-t” a liverpooli Anfield Road Stadionban énekelni.

   - Köszönjük a beszélgetést!

Sebestyén Miklós
©fotó: Valuska Gábor

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Quartetto Speranza:
G. Horváth László, Szabó Tamás (hegedű), Fajd Gergő (brácsa), Háry Péter (cselló)
MOZART: 14. (G-dúr) vonósnégyes, K. 387 („Tavasz”)
DEBUSSY: g-moll vonósnégyes, op. 10


14:30 : Budapest
BFZ Próbaterme

"Kakaókoncert"

15:00 : Budapest
Magyar Rádió 6-os stúdiója

Ránki Fülöp (zongora)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
vez. Vásáry Tamás
Műsorvezető: Péteri Lóránt
"Zenebeszéd"
BEETHOVEN: B-dúr zongoraverseny

16:30 : Budapest
Óbudai Evangélikus templom

Bajnóczi Orsolya (hegedű), Hollóné Korom Márta (orgona), Holló Csaba (ének)
"Evangélikus egyházi zene a barokktól Mozartig"
Bach dalok a „Geistliche Lieder und Arien” kötetből
BACH: a-moll szóló szonáta, IV. tétel
Bach, Brahms és Mozart korálelőjátékok, preludiumok és fugák

17:00 : Budapest
Kelenföldi református templom

Alföldy-Boruss Eszter (fuvola)
Lukács Krisztina (fuvola), Balog Endre (cselló), Alföldy-Boruss Csilla (csembaló)
J.S. BACH: c-moll partita, BWV 997
Nun komm der Heiden Heiland, BWV 659 - átirat
E-dúr szonáta, BWV 1035
F-dúr triószonáta, BWV 529
Ária a Márk passióból, BWV 247
d-moll triószonáta, BWV 1036
Igét hirdet: Nt. Takaró János lelkipásztor

17:00 : Budapest
Újpesti Baptista Templom

Országos Széchényi Könyvtár Kórusa
vez.: Eckhardt Mária, Gupcsó Ágnes
Tóka Ágoston (orgona)
Clarke, Palestrina, Liszt, Mosonyi, Grieg, Rheinberger, Franck, Bárdos, Gárdonyi, Kodály kórusművei
Rheinberger, Dohnányi orgonaművei

18:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Quartetto Speranza
G. Horváth László, Szabó Tamás (hegedű), Fajd Gergő (brácsa), Háry Péter (gordonka)
LIGETI GYÖRGY: Régi magyar társas táncok
MOZART: F-dúr divertimento, K. 138
FARKAS FERENC: Régi Magyar Táncok
WEINER LEÓ: Divertimento No.1

19:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

19:00 : Budapest
Felsővízivárosi Szent Anna Plébániatemplom

Tóth-Vajna Zsombor (orgona)

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály templom

"Organ & Choir"

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Ránki Dezső (zongora)
BEETHOVEN: Esz-dúr szonáta, op. 27/1
BEETHOVEN: Hat bagatell, op. 126
BEETHOVEN: E-dúr szonáta, op. 14/1
SCHUMANN: C-dúr fantázia, op. 17

20:00 : Budapest
Budavári Mátyás-templom

Magyar Virtuózok Kamarazenekar
vez.: Szenthelyi Miklós

20:00 : Budapest
Duna Palota

Duna Szimfonikus Zenekar
vez.: Deák András
"Budapest Gálakoncert"
15:00 : Fertőd
Esterházy Kastély (Haydn terem)

Wespa-vonósnégyes
MENDELSSOHN: Esz-dúr vonósnégyes Op.12
HAYDN: g-moll "Lovas" vonósnégyes Op.74 No.3

18:30 : Veszprém
Érseki Palota

Mendelssohn Kamarazenekar
Művészeti vezető: Kováts Péter (hegedű)
Az itáliai barokk zene (17–18. század)

19:00 : Fertőd
Esterházy Kastély (Haydn terem)

Apollon Musagéte Quartet
BACH: Kunst der Fuge Contrapunctus I.
HAYDN: D-dúr vonósnégyes Op.71 No.2
SCHUBERT: C-dúr vonósnégyes D.32
SCHUBERT: g-moll vonósnégyes D.173

19:00 : Pécs
Kodály Központ

Chantal Santon-Jeffery, Katherine Watson, Judith Van Wanroij, KatiaVelletaz, ÉléonorePancrazi, Thomas Dolié
Purcell Kórus, Orfeo Zenekar
vez.: Vashegyi György
BOISMORTIER: Ámor utazásai
A mai nap
történt:
1892 • A Bajazzók bemutatója (Milánó)
született:
1874 • Gustav Holst, zeneszerző († 1934)
1955 • Andrej Gavrilov, zongorista
elhunyt:
1960 • Koréh Endre, énekes (sz. 1906)
1987 • Jaco Pastorius, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1951)