vissza a cimoldalra
2019-09-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11438)
A csapos közbeszól (95)

Juan Diego Flórez (733)
Erkel Színház (10315)
Kimernya? (3221)
Balett-, és Táncművészet (5884)
Élő közvetítések (8133)
Pantheon (2386)
Társművészetek (1409)
A nap képe (2157)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1764)
Franz Schmidt (3422)
Opernglas, avagy operai távcső... (20316)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61895)
Operett, mint színpadi műfaj (4061)
Erkel Ferenc (1063)
Simándy József - az örök tenor (624)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (832)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

A Manon Lescaut az Erkel Színházban I.
- zéta -, 2019-05-25 [ Operabemutatók ]
nyomtatóbarát változat

A Manon Lescaut az Erkel Színházban2019. május 21.
Erkel Színház

PUCCINI: Manon Lescaut

Manon Lescaut - Rim Sae-Kyung
des Grieux - Boncsér Gergely
Lescaut - Molnár Levente
Géronte de Ravoir - Rácz István
Edmondo - Ujvári Gergely
Lámpagyújtogató - Mukk József
Fogadós/Hajóparancsnok - Kiss András
Őrmester - Egri Sándor
Egy muzsikus - Heiter Melinda
Táncmester - Beöthy-Kiss László

a Magyar Állami Operaház Ének- és Zenekara
vez. Kocsár Balázs

Az idei csonka évad, s tematikus központja, a Puccini-év legnagyobb dobásának ígérkezett a Manon Lescaut felújítása. Az Operaház ezzel a produkcióval nyitotta volna a felújított főépületét, de mivel ez jelentősen eltolódott, s az előadás – jobb híján – az Erkel Színházba került át. Erre utal, hogy az Erkel nagyobb színpadnyílását a hatalmas díszlet nem teljesen tölti ki, ám érezhetően veszített a mélységéből (ami viszont itt csekélyebb).

Nem is lenne ennek olyan nagy jelentősége, ha nem éreznénk a darab fontos jeleneteiben túlzsúfoltnak a színpadot. Kézenfekvőnek tűnik a magyarázat, hogy az eredetileg nagyobb térre tervezett díszleteket (Horesnyi Balázs munkája) látjuk a szűkebb méretek közé kényszerítve. Ez leginkább az első és harmadik felvonásokban okoz zavarokat, azokban a tömegjelenetekben, ahol nagylétszámú énekkar is a színen van, s mozgásban gazdag cselekmény zajlik/zajlana. Bizony, olykor tényleg egy gombostűt sem lehet leejteni.

Szabó Máté rendezése klasszikus alapokon nyugszik, s ez nagyon jó. A beszűkített tér szinte változatlan a négy felvonáson keresztül: egy hatalmas, kanyarodó lépcsőház, ami beletorkollhat egy épületbe is akár, például az amiensi fogadóba, vagy Geronte gazdagon díszített házának hátsó kijáratába. A sokfunkciós hátteret dekorációkkal lehet tovább variálni, így alkalmas még akár Le Havre marcona kikötőjét is hibátlanul megjeleníteni. A díszlet (csontig lecsupaszítva) az utolsó felvonásban szól igazán nagyot, s erre építi fel Szabó Máté is a darab igazi mondanivalóját. Az égbeszökő lépcsősor vezeti el Manon lelkét, míg porhüvelye ott marad a gyötrődő des Grieux karjai között. Kietlen pusztaságnál is hatásosabb „sivatag” ez így, ugyanazon falak közt, amelyek a mindent elsöprő szerelem szárba szökkenésének tanúi voltak.

A rendezés nagy vonalakban megfelel a szép és ihletett előadás elvárásának, de azért került bele néhány bosszantó szépségpötty is. A színészvezetés területén a rendező mintha túlontúl simán beleegyezett volna egyes szereplők alkati ügyetlenkedésébe, a mozgás némelyüknél felettébb kidolgozatlannak hatott. A néma szereplők közt olykor felbukkantak mindenféle jelképes figurák, többnyire a Halál torz megtestesítői, de ez a szál (szerencsére) nem vonta el figyelmünket az alapsztoriról. A harmadik felvonás előjátékának szájbarágós-vetítős megoldása pedig egyszerűen ciki egy ilyen minőségű rendezésben.

A jelmezeket illetően (tervező: Füzér Anni) azt a meghökkentő kijelentést kell tenni, hogy sajnos, túl sok pénz állhatott rendelkezésre. Az első felvonás sok mindenről szól(hat), de semmiképpen nem az amiens-i nagypolgárságról, Le Havre kikötőjébe meg némi túlzással kivonult búcsúztatni az egész spanyol királyi udvar. Igen, a közönség szeret az operában szép jelmezeket látni, de itt kicsit átestünk ama lovon.

Úgy adódott, hogy előbb láttam a második szereposztást, ami ezen az estén, május 21-én debütált, meglehetősen szolid ház előtt. (A látogatottságra majd más alkalommal visszatérnék még.)

A Manon Lescaut az Erkel Színházban A címszerepben a koreai Rim Sae-Kyung mutatkozott be. Ha csak az utolsó felvonásban látom/hallom, akkor nyilván hozsannákat zengek most ehelyütt. Igazi Puccini-voce, elképesztő teherbírással, egészen rendkívüli drámai akcentussal. A szenvedés (hangi) ábrázolásának talán legmegrázóbb képviselője, akit valaha volt szerencsém hallani. (Pedig…) De Manon csak a negyedik felvonásban szenved igazán. Sae-Kyung az első háromban leginkább közönyösen énekelgetett, mintha csak elsőre blattolgatná a kottát. Ez a Manon nemhogy nem ébreszt szerelmet, nem is képes azt viszonozni. A sugárzás legkisebb jele nélkül tesz-vesz a színpadon. Persze, mindent pontosan elénekel, csak nem fejez ki semmit abból, amit erről a rendkívül összetett hősnőről gondolunk. Kecsesség, báj, női rafinéria, szenvedély… Ezek mind-mind fájóan hiányoznak a koreai szoprán eszköztárából. Apró termete miatt a színpad sem igazán kedvez neki, ha nem tudjuk az elején, hogy éppen akkor kellene megérkeznie a fogadóba, fel sem tűnik, hogy valaki bejött a színpadra. A művésznő naptárát böngészve azt látni, hogy fellépéseinek mintegy felét a Pillangókisasszony címszerepe teszi ki. (Gonoszul azt gondolom, hogy azért, mert abban a szerepben sokkal többet lehet-kell szenvedni.) Manont az elmúlt öt évben nem énekelt sehol. Érteni vélem…

Boncsér Gergely az idei évadban már túl van egy (részéről) meglepően jól sikerült Nyugat lányán, meg egy katasztrofális Gioconda-premieren. Des Grieux a kettő között van, de közelebb a Giocondához. Alapprobléma, hogy az énekes hangi tartománya nem teljesen egyezik a Puccini-hősével. Boncsér egy pompás magasságú karcsú lírai tenor, akinek nem szabadna Traviata-Alfrédnál súlyosabb szerepet vállalnia. A középregiszter egyszerűen nem jön át Puccini zenekarán, az énekes ezért erőlködik. Ha egy fekvésben erőlködik, erőlködni fog abban a magasságban is, ami egyébként simán menne anélkül is. A harmadik felvonás nagyjelenetét („Guardate, pazzo son..”) már recsegő-ropogó hangszalagokkal abszolválja. Sikerül, mert még fiatal, de pár év múlva – hangtalanul, néhány hangszálgyulladást követően – ugyanúgy nem fog szerződést kapni, mintha most, ha összeveszne kenyéradóival, mert azonnal visszaadná a szerepet (Enzoval egyetemben). Viszont még meglesz a hangja.

Leginkább Molnár Levente van a helyén Manon lump bátyja szerepében. Jó karakter, aki lelkesen és maradéktalanul megvalósítja a rendezői instrukciókat, így amikor színen van, kitölti a másik két főszereplő üres játéka által keltett űrt. Szerencsére, ebben szerepben kevés nagy dallamívet kell énekelnie, így az pontosan megfelel Molnár jelenlegi hangi állapotának.

Edmondo kicsit hálátlan szerepében jó hangadással remekel Ujvári Gergely, neki pontosan átjön a hangja a Puccini-orkeszteren. Sajnos játékban nagyon civil, s egyelőre nem tud elszakadni a karmestertől sem. Rácz István alakban s hangban is nagyszerű Geronte volt.

Kocsár Balázs adósunk maradt a Manon gyönyörű színeivel, Puccini hangfestészetének remekműve ugyan pontosan és kidolgozva, de csak meglehetősen dübörögve, szűk dinamikai skálán szólalt meg ezen az estén. Az előadás erőssége a Magyar Állami Operaház Énekkara (karigazgató: Csiki Gábor).

A Manon Lescaut az Erkel Színházban
©fotó: Nagy Attila

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Quartetto Speranza:
G. Horváth László, Szabó Tamás (hegedű), Fajd Gergő (brácsa), Háry Péter (cselló)
MOZART: 14. (G-dúr) vonósnégyes, K. 387 („Tavasz”)
DEBUSSY: g-moll vonósnégyes, op. 10


14:30 : Budapest
BFZ Próbaterme

"Kakaókoncert"

15:00 : Budapest
Magyar Rádió 6-os stúdiója

Ránki Fülöp (zongora)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
vez. Vásáry Tamás
Műsorvezető: Péteri Lóránt
"Zenebeszéd"
BEETHOVEN: B-dúr zongoraverseny

16:30 : Budapest
Óbudai Evangélikus templom

Bajnóczi Orsolya (hegedű), Hollóné Korom Márta (orgona), Holló Csaba (ének)
"Evangélikus egyházi zene a barokktól Mozartig"
Bach dalok a „Geistliche Lieder und Arien” kötetből
BACH: a-moll szóló szonáta, IV. tétel
Bach, Brahms és Mozart korálelőjátékok, preludiumok és fugák

17:00 : Budapest
Kelenföldi református templom

Alföldy-Boruss Eszter (fuvola)
Lukács Krisztina (fuvola), Balog Endre (cselló), Alföldy-Boruss Csilla (csembaló)
J.S. BACH: c-moll partita, BWV 997
Nun komm der Heiden Heiland, BWV 659 - átirat
E-dúr szonáta, BWV 1035
F-dúr triószonáta, BWV 529
Ária a Márk passióból, BWV 247
d-moll triószonáta, BWV 1036
Igét hirdet: Nt. Takaró János lelkipásztor

17:00 : Budapest
Újpesti Baptista Templom

Országos Széchényi Könyvtár Kórusa
vez.: Eckhardt Mária, Gupcsó Ágnes
Tóka Ágoston (orgona)
Clarke, Palestrina, Liszt, Mosonyi, Grieg, Rheinberger, Franck, Bárdos, Gárdonyi, Kodály kórusművei
Rheinberger, Dohnányi orgonaművei

18:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Quartetto Speranza
G. Horváth László, Szabó Tamás (hegedű), Fajd Gergő (brácsa), Háry Péter (gordonka)
LIGETI GYÖRGY: Régi magyar társas táncok
MOZART: F-dúr divertimento, K. 138
FARKAS FERENC: Régi Magyar Táncok
WEINER LEÓ: Divertimento No.1

19:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

19:00 : Budapest
Felsővízivárosi Szent Anna Plébániatemplom

Tóth-Vajna Zsombor (orgona)

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály templom

"Organ & Choir"

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Ránki Dezső (zongora)
BEETHOVEN: Esz-dúr szonáta, op. 27/1
BEETHOVEN: Hat bagatell, op. 126
BEETHOVEN: E-dúr szonáta, op. 14/1
SCHUMANN: C-dúr fantázia, op. 17

20:00 : Budapest
Budavári Mátyás-templom

Magyar Virtuózok Kamarazenekar
vez.: Szenthelyi Miklós

20:00 : Budapest
Duna Palota

Duna Szimfonikus Zenekar
vez.: Deák András
"Budapest Gálakoncert"
15:00 : Fertőd
Esterházy Kastély (Haydn terem)

Wespa-vonósnégyes
MENDELSSOHN: Esz-dúr vonósnégyes Op.12
HAYDN: g-moll "Lovas" vonósnégyes Op.74 No.3

18:30 : Veszprém
Érseki Palota

Mendelssohn Kamarazenekar
Művészeti vezető: Kováts Péter (hegedű)
Az itáliai barokk zene (17–18. század)

19:00 : Fertőd
Esterházy Kastély (Haydn terem)

Apollon Musagéte Quartet
BACH: Kunst der Fuge Contrapunctus I.
HAYDN: D-dúr vonósnégyes Op.71 No.2
SCHUBERT: C-dúr vonósnégyes D.32
SCHUBERT: g-moll vonósnégyes D.173

19:00 : Pécs
Kodály Központ

Chantal Santon-Jeffery, Katherine Watson, Judith Van Wanroij, KatiaVelletaz, ÉléonorePancrazi, Thomas Dolié
Purcell Kórus, Orfeo Zenekar
vez.: Vashegyi György
BOISMORTIER: Ámor utazásai
A mai nap
történt:
1892 • A Bajazzók bemutatója (Milánó)
született:
1874 • Gustav Holst, zeneszerző († 1934)
1955 • Andrej Gavrilov, zongorista
elhunyt:
1960 • Koréh Endre, énekes (sz. 1906)
1987 • Jaco Pastorius, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1951)