vissza a cimoldalra
2019-03-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61560)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2317)
Társművészetek (1297)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4257)
Milyen zenét hallgatsz most? (25009)
Haladjunk tovább... (230)
Kedvenc előadók (2833)
Momus társalgó (6353)
Kedvenc felvételek (150)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11322)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (9787)
Balett-, és Táncművészet (5706)
Kossuth-díj (1425)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4462)
Pantheon (2326)
Giuseppe Verdi (1388)
László Margit (158)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3179)
Operett, mint színpadi műfaj (3865)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1612)
Franz Schmidt (3294)
Élő közvetítések (7777)
Kocsis Zoltán (661)
Opernglas, avagy operai távcső... (20204)
Miklósa Erika (1230)
A díjakról általában (1056)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Geszty Sylvia emlékezete
- zéta -, 2018-12-17 [ Főtéma ]
nyomtatóbarát változat
Geszty Sylvia emlékezete

Ma érkezett a szomorú hír: Stuttgartban 84 éves korában elhunyt Geszty Sylvia.

Geszty Sylvia emlékezete Nem tudom megállni, hogy ne meséljem el kedvenc interjúmat, amit vele készíthettem. Már bőven elmúlt 75 éves, akkoriban épp Bécsben élt. Először valamelyik osztrák kirándulást céloztam meg, de amikor telefonon bejelentkeztem nála, nyomban említette, hogy hamarosan Budapesten élő testvéréhez látogat, inkább találkozzunk Pesten. Nekem kényelmesebb volt, örömmel belementem.

Karácsonyra érkezett. Megbeszélésünkhöz híven, Szenteste délelőttjén felhívtam, megcélozva, hogy majd az ünnepek után fussunk össze. Legnagyobb meglepetésre lazán felajánlotta a másnap esti találkozót. Hát, nem tipikus interjú-időpont a Karácsony első napja. De nem volt mit tenni, ha akkor nemet mondok, biztosan nincs interjú.

Felautóztam hát 25-én este 6-ra egy nagy csokor virággal, a hóval vastagon beborított Szabadsághegyre. Elegánsan felöltözve fogadott, s jöttömre már kapta is fel a bundát. Így derült ki, hogy Ő inkább keresne valami vendéglátó-ipari egységet. „Csak van nyitva valami…” Belém karolt és kicsúszkáltunk a kocsiig.

Már akkor is csodálattal adóztam a bátorságának, hogy nyolcvanhoz közeledve, csak úgy beül egy ismeretlen alak ütött-kopott, öreg Opeljébe és nekiálltunk karácsonyeste nyitva lévő helyet keresni. Hosszas bolyongás után kikötöttünk a Dérynében, ott a Tabán közepén. Mivel szinte minden zárva volt, kellő zsúfoltság és ricsaj fogadott bennünket. Nagy nehezen beverekedtük magunkat egy sarokba, rendelt két deci vörösbort (naná, villányit, teljesen képben volt a hazai borkínálatban) és mesélt, mesélt.

Ahogy egy közös ismerősünk mondta róla korábban, olyan volt, mint egy vidám kobold. Míg beszélt, egyre az járt az fejemben, milyen fantasztikus Zerbinetta lehetett. Az első pillanattól fogva bizalmába fogadott, úgy éreztem, bármit megkérdezhetek tőle. Az énektechnikát érintő kérdéseket lelkesen illusztrálta, pincéreink őszinte örömére. Demonstrálva hangi állapotát, simán fölskálázott a háromvonalas tartományba.

Talán még egy interjúmon sem nevettem ennyit. Azt hiszem, ez volt a titka: mindig, minden körülmények közt derűsnek maradni. Ahogy kerestük a szavakat, hogyan lehet szalonképesen leírni, mit is szeretett volna az egykorvolt hazai operapotentát az ifjú zeneakadémistától egy premier főszerepéért. (Mondott vagy négy verziót.) Vagy, ahogy utánozta a világhírű pályatársnőt az Éj királynője transzponált magasságaival, s mára sztárrá lett basszbariton tanítványt az eltorzult szövegmondásával a Tűzvarázsban. Ha fiatalkorában létezett volna a stand-up comedy műfaja, biztos abban is hatalmas sikert arat.

A borúsabb témákat is szinte vidáman kommentálta. Hogy mit hol rontott el, a tévedéseit, a zsákutcákat éppúgy, mint a káprázatos sikereket. Nem búsongott, nem okolt másokat, minden sztoriból a helyzet frappáns vidámsága maradt meg. Hogy miként mondott fel az A kategóriás operaházban, hogy miért nem írta alá a fantasztikus lehetőséget kínáló turnészerződését, s hagyta ott az ígéretes lemezfelvételt. Jó két és fél órát csevegtünk, majd hazafuvaroztam, gyönyörködött a kivilágított fővárosban, s kicsit sétáltunk is a hóban. Úgy éreztem, mintha mindig ismertem volna.

S még tartozom neki a Művészetek Palotájának bemutatásával, ha majd legközelebb Pestre jön…

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Kitagawa Chisa (hegedű), Szabadi Vilmos (hegedű), Taraszova Brigitta (zongora)
PROKOFJEV: C-dúr szonáta két hegedűre, op. 56
BARTÓK: 1. rapszódia, BB 94a
BEETHOVEN: 1. (D-dúr) hegedű-zongora szonáta, op. 12/1

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Amadinda Ütőegyüttes: Bojtos Károly, Holló Aurél, Rácz Zoltán, Váczi Zoltán
Joó Szabolcs (ütőhangszerek)
A Zeneakadémia és a Bartók Konzi ütőhangszeres hallgatói: Haász Tímea, Hencz Kornél, Láposi Dániel, Siptár Bence
Bereczki Klaudia, Bolyki Sára, Soós Zsófia (ének), Siklósi Kristóf (piccolo)
STEVE REICH: Drumming

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Nyikolaj Luganszkij (zongora)
DEBUSSY: Bergamaszk szvit
DEBUSSY: A boldog sziget
DEBUSSY: Két arabeszk
SZKRJABIN: 2. (gisz-moll) zongoraszonáta, op. 19 („Sonate-fantasie”)
SZKRJABIN: Prelűdök – részletek
SZKRJABIN: 3. (fisz-moll) zongoraszonáta, op. 23

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Iveta Apkalna (orgona)
Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara
vezényel: Mariss Jansons
BERLIOZ: Római karnevál - nyitány, op. 9
POULENC: g-moll orgonaverseny
SAINT-SAËNS: III. (c-moll, „Orgona”) szimfónia, op. 78

19:30 : Budapest
Duna Palota

Zhang Zhong Shi (zongora)
Chopin és Liszt művei
A mai nap
történt:
1859 • A Faust bemutatója (Párizs)
született:
1873 • Max Reger, zeneszerző († 1916)
1917 • Dinu Lipatti, zongorista († 1950)