vissza a cimoldalra
2019-05-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (10118)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4492)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6717)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1319)
Lisztről emelkedetten (952)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3254)
Élő közvetítések (7877)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1666)
Franz Schmidt (3337)
Kimernya? (3067)
Elena Mosuc-drámai koloratúra (901)
Jonas Kaufmann (2385)
Birgit Nilsson (41)
Operett, mint színpadi műfaj (3917)
Bende Zsolt (153)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61688)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Kortalan, pörgős, vidám csapatmunka – A Kékszakáll az Operettben
- zéta -, 2018-02-28 [ Operabemutatók ]
nyomtatóbarát változat

A Kékszakáll az Operettben 2018. február 24. 15 óra/19 óra
Budapesti Operettszínház

Offenbach: Kékszakáll

Kékszakáll - Varga Donát/Vadász Zsolt
Boulotte - Bordás Barbara/Lusine Sahakyan
Popolani - Peller Károly/Erdős Attila
Bobéche - Szacsvay László/Csuha Lajos
Clémentine - Kállay Bori/Kalocsai Zsuzsa
Oscar - Langer Soma/Kendi Ludovik
Saphir - Dolhai Attila/Veréb Tamás
Fleurette - Bojtos Luca/Kardffy Aisha
Alvarez - Imre Roland/Horváth Dániel
Liftes fiú - Ruff Roland

a Budapesti Operettszínház Ének- és Zenekara

vez. Dinyés Dániel/Silló István

Egy pillanatra sem bántam meg, hogy ezt a zimankós februári szombatot az Operettszínházban tölthettem. Offenbach zseniális operaparódiája, a Kékszakáll 1981 óta kedvenc, amikor Békés András hatalmas közönségsikert kiváltva megrendezte az Erkel Színházban.

Kortalan remekmű, mivel sztori és cselekménye szinte egyidős az emberiséggel. Az alapmű Don Juan közismert történetének egy szellemesen megcsavart változata, ahol végül a paródia alapszabályai szerint semmi sem úgy igaz, semmi sem úgy történik, ahogy eredetileg gondoljuk. Hatásos mű, szinte bármelyik kort és helyszínt kiválaszthatjuk előadásához, mert a poénok örökzöldek és minden környezetben hatalmasat ütnek. Mert a társadalomkritika is örökzöld benne.

Az előadás pörgős, érezhetően vidám csapatmunka olyan végeredménye, ami igazán méltó a darabhoz. Székely Kriszta feszes, pontos és konzekvensen végigvitt rendezésének minden pillanata eltalált. A cselekmény korunkban játszódik, ahol Bobéche ezúttal nem király, „csak” szenátor, Kékszakáll pedig egy vállalat igazgatója, nem lovag. Ez a környezet nincs különösebben kibontva, de nincs is rá szükség, de a közreműködők alá- és fölérendeltségét tökéletesen ábrázolja.

Kiemelném a frappáns díszletet (tervező: Balázs Juli), aminek segítségével a rendező színváltás nélkül tud a különböző, változatás helyszínek között „szörfölni”. Ez a ’szörfölés’ azért nagyon jó szó, mert Székely gyakorlatilag megállás nélkül hajtja végig a változatos cselekményt. Minden mozzanat az előzőre épül, és egyben előkészíti a következőt. Egyetlen pillanatra sem engedi el a már megragadott publikumot (s a publikum nagyon szereti az ilyet).

A két szereposztás változatos, mindkettőben találunk jelentős egyéni produkciókat. Jómagam az első szereposztás második előadását és a második premierjét láttam.

A délutáni előadás mindjárt egy izgalmas beugrással indult, a címszerepbe Varga Donát lépett be, fachkollégája megbetegedése miatt, megmenteni az előadást. Ilyen helyzetben az első a hála, hogy az előadás mégsem marad el, de Varga ennél jóval magasabb szinten teljesített. Készülhetett valamennyit erre a szituációra, mert elég biztosan tudta a meglehetősen mozgalmas rendezést, s ha egy-egy magasabb frázison érződött némi elfogódottság, mind játékban, mind énekben diadallal vette be a Nagymező utcát. Nagy erőssége a kiegyenlített hangszín, s a jó szövegmondás. A szerep többszöri előadása során bizonyára játéka még olajozottabb lesz.

Vadász Zsolt Kékszakállja erősebb a színpadi közlekedésben (persze hosszabb ideje van a pályán). Énekesi működését viszont helyenként érthetetlenül átlengi a bizonytalanság. Némelyik kényes frázis tökéletesen sikerül, a másik meg indokolatlanul elvékonyodik. A figura mégis hatásos, a személyiség súlya biztosan elviszi a címszerepet.

Bordás Barbara Boulotte-ján érződik, hogy többször megnézhette Sudlik Mária legendás alakítását felvételen, megoldásai a néhai jeles operaházi szopránéra emlékeztettek. Takarítónőt játszik, de a jelmezen átsüt a hercegnő, ettől eltekintve játéka kedves és üde. Éneklésében magabiztos és szerepjátszásban is a biztonsági játékra törekszik, ami azért kijelöl bizonyos határokat.

Ez önmagában nem is tűnt volna fel, ha nem Lusine Sahakyan követi őt este. Pályakezdő énekesnő, talán első igazi színházi főszerepe. Mindent véresen komolyan vesz, nem kacsint ki a nézőre. Amikor azt kérte tőle a rendező, hogy két percig moccanatlan legyen a körülötte zajló nyüzsgés ellenére, tényleg szobormerevvé vált. A szélsőségek híve, így óriási határokat jár be. Elképesztő energiával söpör végig az előadáson. Nem eljátssza Boulotte-ot, maga az. Vérbő komédiázást látunk-hallunk tőle. Ha valamiért érdemes volt ezt a darabot elővenni, hát, miatta. Gyönyörű, telt, zsíros és mégis könnyed mezzója lehengerlően hatott – nemcsak Kékszakállra.

Az elképzelésem szerint Popolani lenne az előadás fő motorja, de most háttérbe szorult. Peller Károly a színház egyik legnépszerűbb tagja, érződik is rajta az évtizedes rutin. A figurát, úgy érzem kicsit indokolatlanul egyedül a cinizmus eszközével próbálta megteremteni. Popolánija alakja így felszínes és egysíkú maradt. Majdnem így járt Erdős Attila is, bár talán Ő kevésbé cinikus figurát teremtett, s így – főleg a második felvonásban – a minden lében kanál titkár mögül kibukkant az ember is. Hangban is sokkal teljesebbet nyújtott.

Oscar figuráját meglehetősen ellentétesen fogta föl az alak két megszemélyesítője. Langer Soma inkább játékkal próbált hatásos lenni, míg Kendi Ludovik inkább a minőségi éneklésre helyezte a hangsúlyt. Bobéche kicsit ütődött, kicsit korrupt figuráját jól teremtette meg Szacsvay László, kár, hogy az énekszólam helyenként megoldhatatlan feladat elé állította. Csuha Lajos korrekt éneklése valamelyest ellensúlyozta a személyiség hiányát. Kállay Bori szenátornéja sajnos játékban a felszínen megrekedt, a kapott betétdal előadása inkább a szólam nehézségeire hívta fel a figyelmet. Nem így Kalocsai Zsuzsa, aki a más Offenbach-operettből átemelt részletet az előadás egyik legszínvonalasabb jelenetévé emelte, s pompás karikatúrát mutatott be az életüket a jólét oltárán feláldozó szépasszonyokról.

A fiatal szerelmesek némileg hálátlan szerepében mind Dolhai Attila és Veréb Tamás (Saphir), mind Bojtos Luca és Kardffy Aisha (Fleurette) kidolgozott játékkal, szép énekhanggal járult hozzá a produkció sikeréhez.

Az Operettszínház Ének- és Zenekara feltűnően igényes közreműködéssel lelkesen szolgálta Offenbachot a két előadáson. Dinyés Dániel, a produkció zenei vezetőjeként igényes munkával néhány további részletet emelt át a Mester más műveiből, amivel jelentősen növelte az operaparódia amúgy sem jelentéktelen hatásfokát. Dinyésre hárult karmesterként a beugrás viszonylag zökkenőmentes gondozása is. A második szereposztás premierjét Silló István a tőle megszokott magabiztossággal vezényelte.

A Kékszakáll az Operettben
fotó: © Gordon Eszter

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Manon Lescaut

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Liszt Múzeum

Xuesha Hu (zongora)
LISZT: 11. magyar rapszódia, S. 244/11
LISZT: Spanyol rapszódia, S. 254
LISZT: Obermann völgye, Zarándokévek I., Svájc, S. 160
LISZT: Dante szonáta, Zarándokévek II., Itália, S. 161

14:00 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Katayama Dozan (Shakuhachi)
Koto-Shakuhachi együttes
Anima Musicae Kamarazenekar
vez.: Antal Mátyás
DOZAN KATAYAMA: Sakura Quartet
DOZAN KATAYAMA: Kokiriko no Kaze
DOHNÁNYI - SITKOVETSKY: Szerenád
MICHIO MIYAGI: - Haru No Umi (Spring Sea)
MINORU MIKI: Lotus Concert
DOPPLER:Hungarian Pastorale Fantasie op.26

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Juniki Anna (szoprán), Katona Ágnes Ariadné (fuvola), Boldog-Nagy Zsófia (csembaló)
Bartha Lóránd (próza)
"Hangulatkoncert"
Pengető billentyűk - Vibe a 17-18. századból
J.S. BACH: D-dúr toccata, BWV 912
A. SCARLATTI: Ardo e' ver per te d'amore
SIRET: Második szvit
STORACE: Passacaglia
TAKEMITSU: Rain Dreaming

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Mező Péter tanítványai
Kamarahangversenyek 2018/2019 tavasz
HAYDN: 59. (g-moll) vonósnégyes, Hob. III:74 („Lovas”)
Meier Eveline, Agárdi Anette (hegedű), Lakatos Vivien (brácsa), Nagy Róbert (cselló)
MOZART: 19. (C-dúr) vonósnégyes, K. 465 („Disszonancia”)
Eveline Meier, Hoang Ho Khanh Van (hegedű), Li Ke (brácsa), Kristina Vocetková (cselló)
RACHMANINOV: 2. (d-moll) zongoratrió, op. 9 („Elégikus”)
Matous Peruska (hegedű), Kristina Vocetkova (cselló), Jan Vojtek (zongora)

18:00 : Budapest
Nádor Terem

Ittzés Gergely (fuvola), Monostori Gábor (zongora), Zétényi Tamás (cselló)
A darabról bevezető előadást tart: Sándor László
SÁNDOR LÁSZLÓ: Korálfantázia virágokkal

18:00 : Budapest
Szent Imre Gimnázium Díszterme

A Budapesti Vonósok és a Weiner Leó Konzervatórium ifjú szólistáinak közös koncertje
Műsor:
MARCELLO: d-moll Concerto II-I. tétel
Holes Éva – oboa
MOZART: A-dúr hegedűverseny K. 219, I.tétel
Réthy Lilla – hegedű
CASTELNUOVO TEDESCO: D-dúr Cocerto op.99, III. tétel
Csíki Janka – gitár
HIDAS FRIGYES: Florida Concerto I-II. tétel, Versenymű két harsonára
Ruzsányi István és Nok Roland – harsona
HAYDN: C-dúr oboaverseny Hob.VIIg:C1 I. tétel
Ozsváth Dorottya – oboa
PONCE: Concerto del Sur III. tétel
Riesz Péter - gitár
WIENIAWSKI: D - dúr Polonéz op. 4, I. tétel
Szabó Gergely – hegedű
TELEMANN: D-dúr szonáta -koncert
Pusztaszegi Ákos, Huszti Boldizsár – trombita
Felkészítő tanárok: Kerényi Judit, Fejérváriné Németh Zsuzsa, Kató Árpád, Foltyn Péter, Monoki Attila, Kis András

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Ando Yuki (ének)
Gaján Evelin (oboa), Kitatani Mariko (hegedű), Holló Mariann (zongora, orgona)
Ando Yuki ének diplomakoncertje
J.S. BACH: Magnificat, BWV 243 – Quia respexit
GRIEG: A szív melódiái, op. 5 – 3. Ich liebe dich
GRIEG: Hat dal, op. 48 – 3. Lauf der Welt, 6. Ein Traum
LISZT: Kling leise, mein Lied
LISZT: Oh, quand je dors
LISZT: Benedetto sia'l giorno (47. Petrarca-szonett)
R. STRAUSS: Nyolc költemény Hermann von Gilm verseire az Utolsó levelekből, op. 10 – 3. Die Nacht
R. STRAUSS: Öt kis dal, op. 69 – 5. Schlechtes Wetter
R. STRAUSS: Das Rosenband
R. STRAUSS: Négy dal, op. 27 – 4. Morgen
R. STRAUSS: Hat dal, op. 17 – 2. Ständchen
ELGAR: „The sun goeth down” – ária A királyság című oratóriumból

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Veronika Eberle (hegedű), Tabea Zimmermann (brácsa), Christoph Richter (cselló), Zempléni Szabolcs (kürt), Simon Izabella, Várjon Dénes (zongora)
"Összkiadás élőben"
Schumann zongorás kamarazenéja/5
SCHUMANN: Meseképek, op. 113
SCHUMANN: 3. (a-moll) hegedű-zongora szonáta, WoO27
SCHUMANN: Adagio és Allegro, op. 70
SCHUMANN: Esz-dúr zongoranégyes, op. 47

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Pillangókisasszony

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Frankó Tünde, Kun Ágnes Anna, Gulyásik Attila (ének)
Kassai Franciska előadóművész
Neumark Zoltán (zongora)
Szerkesztő, műsorvezető: Baranyi Ferenc
"Mediterrán május"
Olasz, francia, spanyol áriák, operettdalok, mindenféle énekek

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály Templom

"Organ & Choir"

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Agata Szymczewska (hegedű)
Liszt Ferenc Kamarazenekar (koncertmester: Tfirst Péter)
WEINER: Pasztorál, fantázia és fúga
GÓRECKI: Concerto - Notturno hegedűre és vonószenekarra
LISZT: 2. magyar rapszódia
DEBUSSY: Vonósnégyes – vonószenekari változat
18:00 : Pécs
Kodály Központ

Nika Gorič (szoprán)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Bogányi Tibor
VILLA-LOBOS: I. Sinfonietta(A memória de Mozart)
MOZART: “Pupilleamate“ - Cecilius áriája (Lucio Silla)„Schon lacht der holde Frühling“– koncertária, K.580
VILLA-LOBOS: Bachianas brasileiras No.5
STRAVINSKY: Tűzmadár-szvit (1919)
A mai nap
született:
1928 • Hidas Frigyes, zeneszerző († 2007)
1929 • Beverly Sills, énekes († 2007)
elhunyt:
1934 • Gustav Holst, zeneszerző (sz. 1874)