vissza a cimoldalra
2018-08-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61025)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4053)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11286)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (7348)
Pantheon (2247)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (987)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6683)
Alexandru Agache, a bariton (123)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (760)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1464)
Franz Schmidt (3166)
Birgit Nilsson (36)
Erkel Színház (9452)
Jules Massenet ! Ki ismeri ? (302)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (155)
A nap képe (2077)
Opernglas, avagy operai távcső... (20129)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4330)
Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics (93)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

A rendezetlen opera – Carmen bemutató Szegeden
- dni -, 2018-02-02 [ Operabemutatók ]
nyomtatóbarát változat

Carmen bemutató Szegeden 2018. január 26.
Szeged, Nemzeti Színház

Bizet: Carmen

Carmen - Laczák Boglárka
Don José - László Boldizsár
Micaëla - Kónya Krisztina
Escamillo - Cseh Antal
Le Remendado - Bónus Gábor
Le Dancaïro - Andrejcsik István
Zuniga - Altorjay Tamás
Moralès - Major Attila
Frasquita - Somogyvári Tímea Zita
Mercédès - Horák Renáta

vezényel: Gyüdi Sándor
rendező: Keszég László

Elég régen voltam utoljára Szegeden. Valójában a mostani kiránduláshoz ez volt a legfontosabb, az igazi motiváció, mert - töredelmesen bevallom - a Carmen egyébként nem a legkedvesebb operám. Tudom, hogy operarajongó és operarajongó között is sok különbség lehet, de nekem ebben a műfajban a szép dallamoknál fontosabb a dráma, ebből a szempontból viszont ez a darab eléggé problémás.
Moldova György írta valahol, hogy "a rossz táncost a saját tökei is zavarják…"
Avagy lehet, hogy Bizet észre se vette, hogy melyek a librettó igazi drámai pillanatai?

"Ez a csók a tiéd! ígéretem szerint átadom ím neked!" mondja Micaëla Josénak, s itt heréli ki kapcsolatukat. Ez a „közvetített” csók magától értetődően tökéletesen aszexuális, senki nem akar a saját anyjával smárolni. A jelenet ellenpólusa mégsem a Habanera - ott Carmen még csupán általánosságokat mond - hanem a Seguidilla, a puszta nemiség elsöprő csábítása. A történet teljesen kerekké válik a Virágáriával, amiben Don José dönt és elbukik.

Sajnos Bizet a legkevésbé sincs tudatában annak, hogy ez milyen jó operaszüzsé. Nem fókuszál ezekre a pontokra, sőt bőkezűen saját maga szórta tele az operát mindenféle slágerekkel. Ezek nagyszerű zenék, de csak sokkal lazábban köthetők a történethez. Így az már nem zenedráma, nem opera, hanem egyfajta filmzene, amolyan Karib tenger kalózai... Nem véletlenül készült belőle több parafrázis, nincs nap, hogy ne hangzana fel néhány valamelyik rádióadón. Oka van annak, hogy például az Otellóból, vagy a Toscából egyetlen ilyesmi sem készült!

A Carmenben nincsenek cselekvő hősök és nincs jelen a kikerülhetetlen Végzet sem – de a feleségem sokkal tömörebben és lényegre törőbben fogalmaz: „Don José eleve lúzer, és az is marad, aki pedig lotyó volt, az lotyó marad, szóval nincs miért izgulni, nem történt semmi!”

Annak a bizonyos Francesco Rosi rendezte 1984-as filmnek viszont valahogy sikerült helyükre tenni a dolgokat, az volt az egyetlen hatásos Carmen, amit valaha láttam. Talán azért is, mert a filmzenéket tényleg filmzeneként kezeli, amit néha színez, sőt elnyom az áthaladó szekér nyikorgása, vagy a tömegek bikaviadalról kihallatszó morajlása. A szereplők játéka pedig nagyon karakteres. Domingo sodródik, Migenes elsöprő, és itt még Raimondi is nagyszerű: a tökéletes bájgúnár, aki nem is tudja, mibe csöppent...

Szóval a feladat nem lehetetlen, de rendkívül nehéz.

Szegeden sajnos végig volt egy olyan érzésem, hogy Keszég László meg sem próbálta...

Carmen bemutató Szegeden Számomra követhetetlen és érthetetlen volt, hogy ki miért és mit csinál a színpadon, de ezzel így lehettek maguk az énekesek és a kóristák is. Valaki bejön, aztán mielőtt nekimenne egy falnak, visszafordul, majd tanácstalanul megáll…
Nemrég nagy felhördülést okozott az a hír, hogy valamelyik olasz operaházban – talán a „me too” paródiájaképp – Carmen szúrta le Don Josét. Nos, Szegeden szó sem volt ilyesmiről, maradt a megszokott befejezés, de magam se tudom miért, már ennek se nagyon tudtam örülni.

A díszlet sem forradalmasította az operajátszást. A vaskos, műmárványnak látszó oszlopok Sevillától nagyon idegenek, de ki tudja, a darab játszódhat akárhol, feltéve, ha azon a más helyen is szokásban van a bikaviadal… Az oszlopcsarnok egyiptomi? Esetleg Kréta vagy Minosz? De miért pont az?

Ilyenkor sarokba szorítva érzem magam. Én várok művészi közlést, de itt engem vizsgáztatnak.
Lehetséges-e, hogy van itt valami korszakosan fontos, valami kinyilatkoztatás, amit egyszerűen nem veszek észre?
Persze, hogy ne lehetne. Bőven lehet, hogy túl műveletlen és lassú gondolkodású vagyok ahhoz, hogy megértsek valamit, ami mindenki másnak nyilvánvaló...

Áttérhetnénk az előadás zenei oldalára, már ha az egyáltalán érdekel még bárkit. Az is fontos? Nézzék meg a szegedi Carmen plakátját: Széttört szív, a bemutató helye és dátuma, valamint a rendező neve. A rendezőé és senki másé! Itt nincsenek feltüntetve a főszereplők, nincsenek az együttesek, és nincs ott a főigazgató karmester neve sem. Ez különösen ebben az esetben - egyszerűen komikus. Valahol azt olvastam, hogy Keszég László korábban nem rendezett operát. Nos, szerintem most sem.

Igaz, az opera zenei megvalósítása sem volt teljesen maradéktalan. A címszereplő, Laczák Boglárka nem tűnt rossznak, igaz, jónak sem. Sajnos végig az volt a benyomásom, hogy hangban, jelenlétben, mozgásban, és mindenben egyszerűen kevés a szerephez. Micaëlának szerep szerint sem kell – nem is szabad – erős egyéniségnek lennie, de az üde, tiszta éneklés elvárható. Lehet, hogy az énekesnek éppen csak a premier napján kellett valami kellemetlen kórral megküzdenie, amitől nagyon lebeg, és így nehezen meghatározhatóvá válik a hang magassága. Nem csak itt, a fórumokban írták, máshonnan is azt hallottam, hogy a második szereposztásba is beugró Kónya Krisztina szombaton már sokkal-sokkal jobb volt. Nos, készséggel elhiszem, de akkor is sajnálom.

Carmen bemutató Szegeden László Boldizsár meg is lepett, meg nem is. Olvastam –ppp– barátom recenzióit, és neki elhiszem, hogy a tenor „túlvállalta magát” és a „tavaly hallott fény és erő a múlté”. Mégis, nem először hallom azt, hogy László Boldizsár éppen a problémátlan erejével, stabilitásával, hangi kondíciójával hódít. Lehet, hogy a premier előtt pihent két napot? Vagy csak egyet? Szerintem Őt éppen roppant teherbírása emeli ki az átlagból, mindenesetre vokálisan a legbiztosabb pont volt az egész előadásban, a Virágária pedig kifejezetten szép volt.

Cseh Antal baritonja nem volt annyira szép és átütő, mégis sokadszor tapasztalom, hogy tökéletesen működik a szerepében. Na ja, neki ma este nem is baritonnak kellett lennie, hanem Escamillónak.

Sorolhatnám még a szegedi operajátszás „szikláit”, Andrejcsik István, vagy Altorjay Tamás (ezúttal kisebb szerepekben) voltak „biztos pont”, de most inkább egy különös jelenségre hívnám fel a figyelmet: a kártyavető cigánylányok együtteséből és általában a háttérből meglepően jól szólt két hang: Horák Renátáé és Somogyvári Tímea Zitáé.

A Gyüdi Sándor vezette együttes megoldotta a feladatot, a szakmájukat tudják, a szűk keresztmetszet aznap este nem ők voltak.

Mint mondtam, ha lehet, nagyon szeretek egy-egy hétvégét Szegeden tölteni. Péntek délután utazunk, este előadás, szombaton kiállítás a Reök-palotában és/vagy feltöltődés az Aquapolis „csendes wellness” részében, beszélgetés jó barátokkal egy sörözőben, vagy kávézóban, higgyék el, mennyei program.

Jó, a két éve látott Tosca több nagyságrenddel tűnt magasabb színvonalúnak, mint a mostani Carmen, de ez bőven belefér. Azzal együtt is, hogy az egykor legendás Capellában valami minősíthetetlen kávét kaptunk és a Brünniben is kissé gyanúsan híg volt a Pilsner. Viszont hosszú évek után újra megnyílt a Virág Cukrászda, és a Széchenyi téren pedig lett egy fantasztikus új kézműves söröző.

Egyszóval Szeged változik, de mondhatnám úgy is: Szeged él! (És ha rajtam múlik, legközelebb is jövök.)

Carmen bemutató Szegeden
fotó:© Szegedi Nemzeti Színház

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Hold utcai református templom

Kecskés Mónika (orgona)
"J. S. Bach összes orgonaműve / 3."
Partiták, Prelúdium és fúgák
a-moll prelúdium és fúga BWV 543
Partite diverse sopra Ach, was soll ich Sünder machen BWV 770
c-moll prelúdium és fúga BWV 549
D-dúr Alla breve BWV 589
Partita diverse sopra Sei gegrüsset, Jesu gütig, BWV768
Partite diverse sopra O Gott, du frommer Gott, BWV767
D-dúr prelúdium és fúga, BWV 532

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

"Orgonaestek Virágh Andrással"
11:00 : Kaposvár
Szivárvány Kultúrpalota

"Kaposfest"
Klukon Edit és Ránki Dezső négykezes koncertje
GRIEG: Zwei symphonische Stücke / Két szimfonikus darab Op.14
I. Adagio cantabile
II. Allegro energico
GRIEG: Norwegische Tänze / Norvég táncok Op.35
I. Allegro marcato
II. Allegretto tranquillo e grazioso
III. Allegro moderato alla Marcia
IV. Allegro molto
GRIEG: Zwei Walzer-Capricen / Két keringő-capriccio Op.37
I. Tempo di Valse moderato
II. Tempo di Valse
DEBUSSY: Six épigraphes antiques / Hat antik felirat
Pour invoquer Pan, dieu du vent d’été / Pánnak, a nyári szél istenének megidézése
Pour un tombeau sans nom / Egy névtelen sírra
Pour que la nuit soit propice / Hogy az éj kedvező legyen
Pour la danseuse aux crotales / A kasztanyettás táncosnőhöz
Pour l’Égyptienne / Az egyiptomi lányhoz
Pour remercier la pluie au matin / Köszönet a reggeli esőért
DEBUSSY: Petite Suite / Kis szvit
I. En bateau / Csónakon
II. Cortège / Felvonulás
III. Menuet / Menüett
IV. Ballet / Tánc
LISZT: Zweiter Mephisto-Walzer / Második Mefisztó-keringő
A szerző által készített négykezes változat

17:00 : Bodrogkisfalud
Patricius Borház

Seres Borbála (gitár)
"Zempléni Fesztivál"
Három évszázad hat húron
SCARLATTI: A-dúr szonáta K.208.; A-dúr szonáta K. 533
J. W. DUARTE: Idylle pour Ida
GIULIANI: Rossiniana No 5. Op. 123.
MANUEL M. PONCE: Sonatina Meridional
BARRIOS: Julia Florida – Barcarola; Vals Op. 8 No. 4
ROLAND DYENS: Tango en Skäi

18:00 : Tokaj
Kulturális és Konferencia Központ (Zsinagóga)

Sass Magdolna (hegedű), Zentai Károly (zongora)
"Zempléni Fesztivál"
BRAHMS: G-dúr szonáta Op. 78
DVOŘÁK: Sonatina Op. 100

19:00 : Kaposvár
Szivárvány Kultúrpalota

"Kaposfest" – Cseh est
JANÁČEK: Szonáta hegedűre és zongorára
Enrico Pace (zongora), Baráti Kristóf (hegedű)
DVOŘÁK: Terzetto Op.74
Sayaka Shoji, Alexandra Conunova (hegedű), Veit Hertenstein (brácsa)
DVOŘÁK: A-dúr Zongoraötös Op.81
Kirill Troussov, Sayaka Shoji (hegedű), Veit Hertenstein (brácsa), Várdai István (cselló), Enrico Pace (zongora)

20:00 : Tokaj
Fesztiválkatlan

Rálik Szilvia, Boncsér Gergely, Rácz Rita, Hábetler András, Haja Zsolt, Balga Gabriella,Wiedemann Bernadett
Budapesti Akadémiai Kórustársaság
Budafoki Dohnányi Zenekar
Duna Táncműhely - koreográfus: Juhász Zsolt
Vezényel: Hollerung Gábor
"Zempléni Fesztivál"
KÁLMÁN IMRE: Marica grófnő
A mai nap
történt:
1876 • Az istenek alkonya bemutatója (Bayreuth)
született:
1936 • Róna Viktor, balettművész († 1994)