vissza a cimoldalra
2018-10-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4071)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61156)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Milyen zenét hallgatsz most? (24998)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Momus társalgó (6348)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11291)
A csapos közbeszól (95)

Zenetörténet (239)
Zenei események (993)
Kiss B. Atilla (177)
Operett, mint színpadi műfaj (3716)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (592)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1118)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1505)
Franz Schmidt (3198)
Charles Gounod (220)
A hangszerek csodálatos világa (182)
Élő közvetítések (7454)
Gioacchino Rossini (1019)
Opernglas, avagy operai távcső... (20146)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2932)
Kelemen Zoltán, operaénekes (90)
Simándy József - az örök tenor (552)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Egy szerkesztetlen kiadvány - amit, fenntartásokkal ugyan, de ajánlhatunk
Heiner Lajos, 2017-12-20 [ Opera ]
nyomtatóbarát változat

Philharmonia Records PHR 0109 (2 CD) Verdi:Nyitányok és előjátékok
Philharmonia Zürich, vez. Fabio Luisi

Philharmonia Records PHR 0109 (2 CD)

Először azt akartam írni, hogy „rosszul szerkesztett” – de ettől a címtől elálltam – hiszen itt szerkesztésnek se híre, se hamva.
Az embernek olyan érzése van, hogy Verdi operáinak címeit beledobták egy nagy kalapba, majd randomszerűen kihuzigálták, a számok így kerültek a két ezüstkorongra. Az talán elfogadható, hogy az elsőként felcsendülő nyitány A végzet hatalmáé – ezt játsszák a legtöbbet koncerteken.
Mit gondolnak, mi a kiadványon utolsónak megszólaló mű? „Logikus”, hogy az első Verdi-opera, az Oberto Sinfoniája.

Az első CD hatodik darabja: „La Traviata – Preludio”. Ugye az operában ilyenből kettő is van, elárulom, az első hallható. De miért nem mindkettő? A két lemez együttes játékideje bő két óra – ráfért volna a III. felvonás előjátéka is.
Az egyik (mellesleg a leghosszabb) zeneszám a Don Carlos – balett betéte! – ugye ez is logikus, ha a kiadvány címét nézzük.

Itt van az Aida nyitánya, igen, a nyitánya, nem az operaházi előadásokon megszólaló előjáték. De a felvétel során milyen zenei anyagot használtak? Hiszen, legjobb emlékezetem szerint, Toscanini a Verdi-hagyatékból egyetlen előadásra az eredeti kottát megkapta, az 1940-es interpretáció hanganyaga fennmaradt – és ez alapján készítette el Abbado, évtizedekkel későbben, a mű első studiófelvételét. Az –egyébként míves kiállítású – kiadvány kísérőfüzete a dirigenssel közöl hosszabb riportot – de arra nem tér ki, milyen kottaanyagot használtak.

S, mint írtam, nem tömték tele az ezüstkorongokat. Érdemes lett volna, direkt összehasonlításként, az Aida előjátékát is felvenni. Vagy a Traviata másik prelűdjét is. Fájó hiány a Rigoletto. És még az Alzira nyitányának is jutott volna hely.

Hogy miért ajánlom, fenti zsörtölődések dacára ezt az albumot? A zenei minőség korrekt – ne várjuk Toscanini izzását a Forza-nyitányban, röviddel e válogatás után vettem meg a Scala II. világháború utáni újjányitó koncertjének felvételét – noha a hangminőség meglehetősen kezdetleges, Toscanini Nabucco-nyitánya sokkal feszesebb, izgalmasabb, mint majd’ száz évvel később született pályatársáé.

De Luisi muzsikálása lendületes, a kidolgozás cizellált.

A Zürichi Operaház zenekara jó, ha nem is vetekedhet, konkurens felvételekből mazsolázva, Karajan berlini zenekarával, vagy a Muti dirigálta Scala-együttessel.
A hangfelvétel minősége, ahogy a Philharmonia Zürich kiadványai esetében megszokhattuk, kiváló (a „szerkesztő” nevét nem írom le, inkább szégyenpadra ültetném, szurokban megforgatva, de a zenei rendezőé álljon itt: Jakob Händel), rögzítése ez év januárjában történt).

Tudtommal az egyetlen – négy lemezes - CD, mely Verdi összes előjátékát, nyitányát és balettzenéjét tartalmazza, a Chandos Classicsé, Sir Edward Downes vezényletével. Ez a –középáras – válogatás, némi bosszankodás mellett, sok élvezetet is nyújt, elsősorban a ritkábban, vagy szinte sohasem játszott zenei számok miatt.

Köszönetünket fejezzük ki Bettina Augenak (Zürichi Operaház, Sajtóosztály) a kiadvány rendelkezésünkre bocsájtásáért.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Hold utcai református templom

Christoph Bossert (orgona)
J. S. Bach összes orgonaműve / 9. – Neumeister korálok

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Ránki Fülöp (zongora)
"Liszt születésnap - esti koncert"
LISZT: Nagy koncertszóló
LISZT: 5. (e-moll) magyar rapszódia
LISZT: h-moll szonáta

19:30 : Budapest
Klebelsberg Kultúrkúria

Rumy Balázs (klarinét), Fülei Balázs (zongora)
BRAHMS: f-moll szonáta klarinétra és zongorára, Op. 120/1
BRAHMS: Esz-dúr szonáta klarinétra és zongorára, Op. 120/2

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
19:00 : Cegléd
Kossuth Művelődési Központ, Kamaraterem

Melody Quintett
Andrásik Attiláné (hegedű), Drávucz Renáta (zongora), Kreszits Margit (klarinét), Pócz Ildikó (fuvola), Sindel-Kocsis Zsuzsanna (cselló)
A mai nap
történt:
1845 • A Tannhäuser bemutatója (Drezda)
született:
1913 • Forrai Miklós, karmester, karnagy, zenetanár († 1998)
1916 • Emil Gilelsz, zongorista († 1985)
elhunyt:
1987 • Jacqueline Du Pré, csellista (sz. 1945)