vissza a cimoldalra
2017-11-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60137)
Momus társalgó (6274)
Milyen zenét hallgatsz most? (24979)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3855)
Társművészetek (1217)
Kedvenc művek (142)
Kedvenc előadók (2813)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11196)
A csapos közbeszól (94)

Operett, mint színpadi műfaj (3349)
Bartók Béla szellemisége (234)
Brahms, Johannes (155)
Momus-játék (5366)
Kimernya? (2591)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4104)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1127)
Giacomo Meyerbeer (650)
Simándy József - az örök tenor (487)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2418)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1177)
Franz Schmidt (2955)
Erkel Színház (8510)
Kodály Zoltán (348)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (562)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6439)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Valami más – Dvořak Stabat Matere halottak napja előestéjén
- vape -, 2017-11-06 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

Dvořak Stabat Matere halottak napja előestéjén 2017. november 1.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Dvořak: Stabat Mater

Anasztazja Scsegoljeva – szoprán
Vörös Szilvia – mezzoszoprán
Paolo Fanale – tenor
Liang Li – basszus
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)

vez.: Riccardo Frizza

Jó választás volt a szervező Művészetek Palotája részéről, hogy nem az évente amúgy is több alkalommal elhangzó rekviemek valamelyikét tűzte műsorra az ország reprezentatív hangversenytermében Halottak Napja alkalmából. Dvořák Stabat materének megkomponálásában személyes indíttatás játszott szerepet, három gyermeke elvesztése felett érzett gyászát dolgozta fel benne a zeneszerző. Nagyszabású mű, nem tűr meg maga mellett mást, a koncert – szünet nélküli – nyolcvan percét egymagában töltötte ki.

Nagyzenekar, nagy kórus osztott szóalmokkal is, négy énekes szólista: mindezeknek egysége csak akkor szólal meg igazán, ha mindenki a helyén van. A szólistakvartett nemzetközi társaság volt, képességeik, tudásuk vegyes, de mindegyikük benne maradt abban a körben, amit a stílus megkívánt, és abban a körben is, amit az előadók összessége alkotott.

A szoprán le sem tagadhatta volna, orosz nemzetiségét, nyilván az ottani iskola hatása is volt, hogy hangszíne itt-ott Nyetrebkójéra ütött, Vörös Szilvia pedig jól helyt állt. Az olasz tenor túlzó vibrátója volt kissé zavaró, a kínai basszista volt a szólisták között a legfigyelemreméltóbb, sem hanganyaga, sem előadásmódja nem hagyott maga után kívánni valót, nem véletlenül énekel Jansons felvételén is.

A zenekar szépen játszott, kifejezetten jó volt hallani, tudása megalapozott, ennek többször bizonyságát adta az elmúlt években, lényegében karmesterfüggő, hogy mennyire tudnak a napi átlag fölé emelkedni. Ricardo Frizza kitűnő karmester, a művet stílusosan megformálta, azzal egy azonban adós maradt, hogy a legapróbb részletekig menő pontosságot mutattasson fel az együttesekkel.

Mindazonáltal a kórus rendkívüli színvonalon szólalt meg. A közel hetven énekes hangja bőven betöltötte a teret, a nagy tuttikban, fortékban sem vált harsánnyá a hangzás. Ott pedig, ahol csak a női vagy a férfikar énekelt, különösen jól lehetett hallani, nem rínak ki egyéni hangok, alaposan kidolgozott egységes hangzása van a szólamoknak. Ritkán hallani ilyet. A végén a közönség hosszasan ünnepelte az egész produkciót, a bravózásokat megérdemelten kapta az énekkar.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
MűPa, Zászlótér

Möntör Máté (gitár), ifj. Farkas József (zongora)
"Hangulatkoncert"

18:00 : Budapest
MTA Zenetudományi Intézet

Hlavacsek Tihamér (zongora), Wiedemann Bernadett (ének)
Kodály, Lajtha, Dohnányi és Liszt dalai
KURTÁG: Játékok (válogatás)
KODÁLY: Székely keserves
BARTÓK: Kilenc kis zongoradarab (válogatás), 14 bagatell
LISZT: Ave Maria, Legenda no.2

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Rachmaninov Trió:
Mikhail Tsinman (hegedű), Natalia Savinova (cselló), Viktor Yampolsky (zongora)
"Budapesti Moszkva Napok"
HAYDN: G-dúr trió, Hob. XV:25
MENDELSSOHN: d-moll trió, Op.49
CSAJKOVSZKIJ: a-moll trió, Op.50

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekar szólistái
"Ránki György 110"
RÁNKI GYÖRGY
Ballada és ellenballada az ifjúságról 4:50
Pentaerophonia
Don Quijote és Dulcinea
A hétfejű sárkány szerenádja
Lúdapó meséi

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Rost Andrea (szoprán), Vigh Andrea (hárfa)
GLUCK: „Che farò senz’Euridice?” – Orfeo áriája az Orfeo és Euridice című operából
HÄNDEL: „Ombra mai fu” – Xerxes áriája a Xerxes című operából
HÄNDEL: C-dúr chaconne, HWV 484
JOHN THOMAS: The Minstrel's Adieu to his Native Land
BELLINI: „Oh! quante volte ti chiedo” – Júlia áriája a Rómeó és Júlia című operából
BALLINI: „Casta Diva” – Norma áriája a Norma című operából
DONIZETTI: „Prendi, per me sei libero” – Adina áriája a Szerelmi bájital című operából
DONIZETTI: „Regnava nel silenzio” – Lucia áriája a Lamermoori Lucia című operából
DONIZETTI–ROMAN MOSSHAMMER: Hárfa szóló a Lammermoori Lucia című operából
WALTER-KÜHNE: Fantázia Csajkovszkij Anyegin című operájának témáira
VERDI: „È strano, è strano!” – Violetta áriája a Traviata című operából
PUCCINI: „Vissi d'arte” – Tosca imája a Tosca című operából

20:00 : Budapest
Trafó

"10 éves a Bélaműhely"
Szépen játsszál mer’ elveszem!
A mai nap
született:
1942 • Hamari Júlia, énekes
elhunyt:
1695 • Henry Purcell, zeneszerző (sz. kb. 1659)
1938 • Leopold Godowsy, zongoraművész (sz. 1870)