vissza a cimoldalra
2019-09-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11438)
A csapos közbeszól (95)

Milyen zenét hallgatsz most? (25042)
Társművészetek (1397)
Élő közvetítések (8124)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7212)
Pantheon (2385)
A nap képe (2153)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4381)
Opernglas, avagy operai távcső... (20300)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1352)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61894)
Kedvenc előadók (2840)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1752)
Franz Schmidt (3420)
Simándy József - az örök tenor (623)
Operett, mint színpadi műfaj (4058)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3426)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Ruszalkák III. – A Budapesti Fesztiválzenekar koncertszerű előadása a MÜPÁ-ban
- zéta -, 2014-05-22 [ Operabemutatók ]
nyomtatóbarát változat

Dvořák: Ruszalka 2014. május 11.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Dvořák: Ruszalka

Pavla Vykopalová – Ruszalka
Aleš Briscein – Herceg
Jolana Fogašová – Idegen hercegnő/Boszorkány
Peter Mikuláš – Vízimanó
Lucie Silkenová – 1. sellő
Alžběta Poláčková – 2. sellő
Michaela Kapustová – 3. sellő/Kukta
Jiří Brückler – Vadász/Erdőőr

Cseh Filharmónia Énekkar, Brno
Budapesti Fesztiválzenekar
vez. Fischer Iván

És ismét Ruszalka, a harmadik. Csak emlékeztetőül: az első Metropolitan-közvetítés volt, a második ifjúsági előadás formájában került a Művészetek Palotájában publikum elé. Most pedig itt van a harmadik produkció, tisztán vagyis majdnem tisztán koncertszerű előadásban. A tanulságos előadáson bebizonyosodott, hogy koncertszerű és koncertszerű előadás között nagy különbségek lehetnek, s hogy a Színház gyakran felsorakozik a Zene mellé.

Sokadszor vetődik fel ugyanis a kérdés: van-e lételeme a koncertszerű operaelőadásnak? Magam eddig úgy gondoltam, hogy van, mert ez nem több annál, mint amikor otthon a nappali sötétjében CD-ről hallgatom az adott dalművet. De most rá kellett döbbenni, hogy ez eddig sem teljesen volt így. A koncertszerű előadás is tartalmaz (általában) némi teatralitást, ha csak annyit, hogy az adott szereplő gesztusokkal kíséri a cselekményt, ránéz a partnerére, olykor beszédes pillantásokkal kíséri a zenekari kíséretet.

Néhány éve pont a Budapest Fesztiválzenekar koncertjén fellépő Petra Lang késztetett elragadtatott csodálatra, aki az Istenek alkonya zárójelenetét tolmácsolta – eszközök nélkül, pusztán arcjátékkal – megdöbbentő drámaisággal.

A kérdés azért került ezúttal terítékre, mert ebben az előadásban előfordult olyan főszereplő, aki oly mértékben kívülállóként volt jelen az előadásban, amire egyszerűen nem emlékszem néhány évtizednyi „koncertszerű” múltamból. Külön pikantériája, hogy ezen közreműködő a mű címszereplője volt. Ruszalka alakítójának, Pavla Vykopalovának ráadásul a cselekmény szerint olyan jelenetben (a Herceggel folytatott II. felvonásbeli kettősében) is részt kell vennie, amiben egyetlen szót sem szólhat. Mint a MET-előadásban láttuk is, ezt a kényes színpadi szituációt még Renée Fleming sem tudta hibátlanul kivitelezni.

Pavla Vykopalová erre kísérletet sem tett, az említett jelenetben fel sem állt, érdeklődve böngészte a Bartók Béla Hangversenyterem erkélyeit, olykor hosszan szemlélte Fischer Iván vezénylését, de véletlenül sem vetett egy pillantást darabbéli partnerére, Aleš Brisceinre. Lehet, hogy ez a fajta permanens távolságtartás mást nem zavart, de számomra indokolatlanul elidegenítette főhősnőt. Annál is inkább, mert szólista partnerei nem ugyanígy gondolkodtak, bár ebben érezhetően nem volt egységesen „követendő taktika”, mindenki a saját elképzelései szerint „közlekedett” a pódiumon.

A másik véglet a Ježibaba és az Idegen hercegnő szerepét alakító Jolana Fogašová volt. Ő nem bírt a színpadi vénájával, mozgott, hadonászott a karjaival, táncolt, megragadta a Herceg kezét, stb. A többiek a két felfogás között helyezkedtek el.

A zenei megvalósítás sokkal egységesebbre sikeredett, bár kisebb kilengések itt is akadtak. Pavla Vykopalová Ruszalkája hangban alapjaiban meggyőzően közvetítette a szomorú sorsú sellőlány történetét, de a katarzis – számomra – elmaradt. Csalódást keltett Aleš Briscein sápadt fényű, kissé kontrolálatlan tenorja. Nemcsak a hangszín nemességét hiányolom, de a figura jellemábrázolása is felettébb szimpla volt.

Jolana Fogašová viszont biztosan hozta az ellenszenves Idegen hercegnőt. Mindig elgondolkodtat, hogy miért nem adott neki Dvořak nevet, s azt gondolom, hogy csak mint jelenség fontos, személyként nem. Fogašová erről nem így gondolkodott, igazi királynői figurát teremtett. Nem feltétlenül zenei okokat sejtek mögötte, hogy a Boszorkány szerepét is ráosztották, ugyanis a szólam érezhetően mély a mostanában már drámai szoprán szerepeket éneklő művésznőnek. Ugyanakkor igyekezett az Idegen hercegnőéhez hasonló figurát teremteni, Ježibabája a szokásosnál jóval gonoszabb és ellenszenvesebb lett.

A veterán Peter Mikuláš Vízi embere egy nagyszerű pálya minden erényét méltón közvetíti. A sok végszavazás miatt kevéssé vonzó szerepet igazán grandiózus előadásban, mély humánummal átitatva szólaltatta meg. Pompás egységet alkottak a sellők (Lucie Silkenová, Alžběta Poláčková és Michaela Kapustová), nagy énekes ígéretnek tűnik a Vadász és az Erdőőr kettős szerepében a fiatal Jiří Brückler.

Brnoi Filharmónia Énekkar közreműködése a nyúlfarknyi feladatban némileg luxusnak tűnt, de a szervezők – éppúgy, mint a szólisták esetében – nyilván az autentikus megszólalást tarthatták elsődlegesnek. Az előadás legbiztosabb pontjának ugyanakkor a dvořaki muzsika anyanyelvi tolmácsolásával a Budapesti Fesztiválzenekar bizonyult. Fischer Iván dirigensi tevékenysége elsősorban a zenekari folyamatok mintaszerű tolmácsolására irányult.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Avilai Nagy Szent Teréz Plébániatemplo

Capella Theresiana
Missa L'Homme Armé

11:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

17:00 : Budapest
BFZ Próbaterem

Gulyás Emese, Kostyál Péter (hegedű), Fekete Zoltán, Polónyi István (brácsa), Kertész György, Mahdi Kousay (cselló), Varga Fruzsina (fuvola, pikoló), Berta Beáta (oboa, angolkürt), Csalló Roland (klarinét), Tallián Dániel (fagott), Bereczky Dávid (kürt)
Fábry Boglárka, Herboly László, Kurcsák István, Maros Ádám (ütőhangszerek)
"Vasárnapi kamarazene"
BEN WAHLUND: Pegasus
DEBUSSY: Danse – Tarantelle Styrienne (Holló Aurél átirata ütőkre)
SOSZTAKOVICS: 8. vonósnégyes, Op. 110 (Mark A. Popkin átirata fúvósötösre)
SCHÖNBERG: Megdicsőült éj, Op. 4

18:00 : Budapest
Budafoki református templom

Guilherme Roberto (ének), Kertész Ágnes (barokk hegedű), Pier Luigi Fabretti (barokk oboa), Szászvárosi Sándor (viola da gamba), Borsányi Márton (csembaló)
TELEMANN: Sonates Corellisantes - II. rész

18:00 : Budapest
Deák téri evangélikus templom

Mekis Péter (orgona)
"Deák téri orgonazenés áhítat"

18:00 : Budapest
ERŐMŰVHÁZ

Artissimo trió:
Szepessy Beáta (szoprán), Molnár Balázs (fuvola), Kapi-Horváth Ferenc (zongora)

18:00 : Budapest
FUGA Budapesti Építészeti Központ

Rajk Judit (ének), Kelemen Gáspár (hegedű), Kokas Dóra (gordonka), Csáki András (gitár), Pertis Szabolcs (népi furulya), Pertis Fanni + Pertis Virág + Pertis Katica + Pertis Botond (zongora), Egri & Pertis Duó
"Hommage" - rendhagyó emlékezés a 80 éve született Pertis Jenőre

19:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

19:00 : Budapest
Jezsuita Templom

Simplicissimus Kamaraegyüttes

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
"Bartók Világverseny és Fesztivál"
Gálakoncert

19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)
LISZT: Amit a hegyen hallani (Ce qu'on entend sur la montagne) Szimfonikus költemény, nr. 1, Victor Hugo költeménye nyomán Liszt Ferenc által készített négykezes változat
Via Crucis A Keresztút 14 állomása; négykezes változat a szerző által
17:00 : Sárospatak
Református Kollégium

Trio Bohemo:
Matouš Pěruška (hegedű), Kristina Vocetkova (gordonka), Jan Vojtek (zongora)
"V4 Nemzetközi Zongorafesztivál"
DVOŘÁK: „Dumky” Trió Op.90 No.4
SCHOENFIELD: Café Music (1986)
LUKÁŠ: Trio Boémo Op.343 (2004)

19:00 : Sárospatak
Református templom

Peter Donohoe (zongora)
"V4 Nemzetközi Zongorafesztivál"
HAYDN: C-dúr szonáta Hob. 48
RAVEL: Miroirs
MOZART: a-moll szonáta K.310
CSAJKOVSZKIJ: G-dúr szonáta Op 37. No.2
A mai nap
született:
1858 • Hubay Jenő, hegedűs († 1937)
1945 • Jessye Norman, énekes
elhunyt:
1945 • Anton Webern, zeneszerző (sz. 1883)