vissza a cimoldalra
2019-04-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11346)
A csapos közbeszól (95)

László Margit (182)
Élő közvetítések (7826)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (5)
Egyházi zene (219)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1639)
Franz Schmidt (3312)
Requiem (454)
Abbado – az ember (155)
Kimernya? (3006)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4322)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3227)
Operett, mint színpadi műfaj (3885)
Pantheon (2340)
Erkel Színház (9929)
Kelemen Zoltán, operaénekes (94)
Simándy József - az örök tenor (598)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

A boldog alázat énekese – Elment Bartha Alfonz
- zéta -, 2013-04-12 [ Kommentár ]
nyomtatóbarát változat

Bartha Alfonz Élete 84. évében elhunyt Bartha Alfonz. Elment, szépen, csendben. Pontosan úgy, ahogyan a pályáját élte. Nemesen, kulturáltan és finoman, nem előtérbe tolakodva.

Legelső élményem róla nem operaházi. A rádió adta klasszikus Don Pasquale-felvételét. Maleczky, Gyurkovics, Melis és Bartha. Mai füllel hallgatva: egy merő legenda az egész. No, ott tűnt fel először az olvadóan könnyed és nemes tenorhangja. Erőltetés nélküli, finom, artisztikus. Azt hiszem, e három-négy szóban benne rejlett az egész művészete. A titok. Ernesto szólamát azóta csak úgy tudom elképzelni, ahogyan ő énekelte.

Majd jött az első személyes találkozás a színpadon. A 70-es évek második felében már éppen túljutott a csúcson, de sikerült még főszerepekben elérni. Belmonte, Tamino, Ferrando, Basilio és Ottó. Tényleg, ez a hang Mozartra született.

Puhán és árnyaltan szólt, a magasságok kissé femininen elvékonyodva, nem a ma divatos, forszírozott és mesterségesen sötétített hangadással. Egy régi iskola biztos képviselője volt, aki hitt a természet adta világos hangszínében és a szabad hangadásban. Nem akart hősibb hangot kiadni magából, mint amire a Jóisten kijelölte. Megmaradt a saját szerepkörénél: Mozart, Rossini, Donizetti, Cimarosa és a legkönnyebb Verdik.

Az első szerepét Debrecenben egy Planquette-operettben a Zeneakadémia utáni első munkahelyén, még Bartha Andrásként kapta 1955 őszén. Utána jöttek a szerepek szépen sorban: Lyonel, Alfréd, Fenton, Tamino és a többiek. Odalent még a Bohémélet Rodophe-ját is kiosztották rá – egy vidéki énekes nem válogathatott akkoriban. Érdekelne nagyon, hogyan oldotta meg, bizonyára új, sosem hallott színeket kapott előadásában a szomorú költő figurája.

Azután fölköltözött – immár Alfonzként – Budapestre, az első feladata itt Tamino volt, még Székely Mihály Sarastrója társaságában. Pesten már kitartott a lírai szerepkör mellett, pedig biztos érte kísértés jócskán. A boldog 60-as években ő és Réti József jelentették elsősorban a lírai repertoárt, kulturáltan ellenpontozva a SimándyIlosfalvy spinto-tengelyt.

Évtizedekig vállán vitte a koncertrepertoárt Bachtól, Monteverditől Bartókig és a kortársakig. Alig volt hét, amikor ne jelent volna meg a Zeneakadémia patinás pódiumán valamely oratórium tenorszólamával.

Verdi: Requiem - Hostias; László Margit, Komlóssy Erzsébet, Bartha Alfonz, Szalma Ferenc
Állami Hangversenyzenekar, vez: Ferencsik János

Házy Erzsébet és Bartha Alfonz S a 80-as évek elejétől, amikor a hang már kissé megfáradt, zokszó és méltatlankodó tekintet nélkül átvedlett comprimario-énekessé. Remekebbnél remekebb karakterekben gyönyörködhettünk a Manon Lescaut (Táncmester), A ravasz rókácska (Iskolamester és Kutya), A nürnbergi mesterdalnokok (Eisslinger, szatócs), a Turandot (Altoum császár), a Gianni Schicchi (Spinelloccio), a Nabucco (Abdallo) és egyéb operák előadásain. Még jóval hetvenéves kora után is fellépett ezekben a szerepekben. Gondosan és precízen készült minden estéjére, éppúgy, mint a főszerepes korszakban. A szakmai alázat boldog énekese volt.

Majd – bűnös módon – elfeledkeztünk róla. Valahogy ő is tehetett erről, hiszen sosem tolta magát előbbre. Csendben teljesített, majd csendben visszavonult.

Néhány hónapja egy valamikori Cosi fan tutte-előadás tévéfelvételét kaptam meg, Ferrando szólamát persze Bartha Alfonz énekelte. A fekete-fehér kockákról megelevenedve ugyanaz a felhőtlen mozarti derű szólt hangján, mint régen. Akkor jutott eszembe, hogy hiszen még itt van közöttünk, és milyen jó lenne megkérdezni erről-arról.

Most már csak gyalázatosan kevés számú felvételét tudjuk megkérdezni: hogyan lehetett egy ilyen poétikusan ihletett hangot elfeledni?

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Vári-Kovács Emese (ének), Gál Márta (csembaló), Molnár Andrea (blockflöte)
„Férfi szemmel, női szemmel a barokkban”
MONTEVERDI: Scherzi musicali cioe arie et madrigali – Maledetto sia l’aspetto; Eri già tutta mia
FRESCOBALDI: Arie musicali per cantarsi, 1. kötet – Se l’Aura spira
G. CACCINI: Le nuove musiche – Belle rose porporine
F. CACCINI: Primo Libro delle Musiche – Ch’amor sia nudo
STROZZI: Cantate, ariette e duetti, op. 2 – Chiamata à nuovi Amori
MONTEVERDI: Tempro la cetra
FRESCOBALDI: Arie musicali per cantarsi, 1. kötet – Così mi disprezzate
F. CACCINI: Primo Libro delle Musiche – Nube gentil
STROZZI: Cantate, ariette e duetti, op. 2 – L’Eraclito amoroso
MONTEVERDI: Ohimè ch’io cado
STEFFANI: Un core o piante o sassi
STEFFANI: Il pastorello
STEFFANI: Dolce Auretta
STROZZI: Ariette a voce sola op. 6 – Chi brama in Amore
STROZZI: Diporti di Euterpe overo Cantate e ariette a voce sola, op. 7 – Mi fa rider la speranza

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Sztanyiszlav Trofimov, Irina Csurilova, Alekszej Markov, Nazsmiddin Mavljanov, Roman Burgyenko, Andrej Zorin [etc.]
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Mariinszkij Zenekar
vez.: Valerij Gergijev
CSAJKOVSZKIJ: Jolánta - koncertszerű előadás

20:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház

Szigetvári Dávid, Kovács István, Gabriella, Schöck Atala, Megyesi Zoltán, Bakonyi Marcell
vez.: Csiki Gábor
BACH – MENDELSSOHN: Máté-passió
Oratórium egy részben
18:00 : Martonvásár
Agroverzum

Novák Zita, Tóth Kiss Johanna (hegedű), Sörös Jenő (brácsa), Balog Endre (cselló), Boldoghy Kummert Péter (nagybőgő), Novák András (klarinét)
KODÁLY: Epigrammák 1-5 (Novák András átirata klarinétra és vonósnégyesre)
WEINER: Ballada op. 8 (Novák András átirata klarinétra és vonósötösre)
KEREK GÁBOR: Családi zene op. 207
WEINER: I. Divertimento, op. 20 (I., II. tétel)
WEBER: Kvintett klarinétra és vonósnégyesre, op. 34