vissza a cimoldalra
2018-06-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4041)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60892)
Momus társalgó (6335)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Társművészetek (1255)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11279)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (9354)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4285)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (895)
Operett, mint színpadi műfaj (3618)
Rost Andrea (2027)
Palcsó Sándor (216)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2770)
Élő közvetítések (7250)
Edita Gruberova (3058)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1425)
Franz Schmidt (3142)
Kinek tetszik Rimszkij-Korszakov ? (47)
Pantheon (2237)
Erkel Ferenc (1046)
Wagner (2594)
Opernglas, avagy operai távcső... (20100)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Pál Tamásnak szeretettel
Heiner Lajos, 2012-07-17 [ Főtéma ]
nyomtatóbarát változat

Érdekes játék a számokkal.
Amikor Pál Tamás beköszöntött Szeged zenei életébe, gyakorlatilag feleannyi idős volt, mint ma.
Beköszöntött?
Nem. Berobbant.
A Figaro házassága premierjével.
Amit állítólag Ferencsik is megnézett, és azt mondta, jobb, mint az ő pesti előadása.
Máig előttem az 1975-ös őszi évadnyitó. Gyimesi Kálmán bősz grófja, mellette a csodaszép és csodaszépen éneklő Karikó Teréz.
A fiatal Vághelyi Gábor Figarója, a konziból épp csak kikerült filigrán, bájos Vámossy Éva mint Cherubino. Berdál Vali Suzannéja. Meg Sinkó és Réti és Tas és Turján, és még inkább a Kertész nyúlfarknyi szerepében Gregor József – ma a Metropolitan nem találna ilyen énekest erre a szólamra.
Ám dacára minden énekesi teljesítménynek, akkor, és utána számtalanszor, Pál volt az előadás motorja.
Zsigerileg a „bolond nap” sistergése, őrülete, de nem elnyomva a lírát, egyszerre volt ez az előadás harsogóan jelentkező tavasz és mélabúsba hajló ősz.
És utána előadások százai – csak találomra tudok néhányat felidézni.
Verdi Giovanna d’Arcójának magyarországi bemutatója.
A Boccanegra, a Gyimesi-Gregor-Vámossy-Réti kvartettel. Akkor és ott Pál érttette meg velem, hogy ez az opus az olasz mester egyik legnagyobb remekműve.
Bohémélet, Pillangó (übrigens: dirigált az utóbbi fél évszázadban magyar karmester jobb Pillangókisasszonyt, mint Pál?).
Az a Don Carlos, amikor úgy tűnt, Pál utoljára dirigál operát Szegeden. Az Erzsébet-áriát bevezető zenekari szakasz, fehér izzásig felhevítve a vonósokat, a zárás apokalipszise, Ég és Föld olvadt össze, láttam a Maestro arcán a mosolyt, ahogy kivonult, csináljatok utánam valami ilyesmit.
Meg egy Bájital, akkoriban a szegedi színház rekonstrukciója zajlott, előadások egy moziban, a dirigens nem látható.
Nagyszerű karmester vezette a produkciót, minden „rendben volt” – de kezdődött a II. felvonás, és hátrahőköltem.
Kicserélték a zenekart?
Nem. Beállt Pál dirigálni.
Egy rádióközvetítés emléke, talán a Rádiózenekar játszott, Szlobodanyik a Csajkovszkij b-mollban.
Pál elkezdi az utolsó tételt, a „szokásos” tempóban, á la Mravinszkij vagy Karajan.
A pianista belép, kétszeres sebességgel.
És az éteren is átjön, ahogy Pál Tamás azt gondolja, na, jó, akkor vazze, és elkezdi hajtani a zenekart, Forma–1 alakulódik, az egészből valami animális-viszcerális jön ki, vajon megvan-e ez valamilyen archívumban?
Évtizedekkel később, Brahms Negyedik szimfóniája. A Maestro pulpitus nélkül, oda-odalépve egy-egy hangszercsoporthoz, szinte kihúzva belőlük a zenét.
Nem folytatom, Pál Tamás majd folytatja, csak azt tudom leírni, amit már megtettem, Szeged zenei életének meghatározó arca immáron nem Vaszy Viktor, hanem Pál Tamás.
És nem csak Szegednek, hanem Budapestnek, Szombathelynek, Marseille-nek, Bolognának vagy Caracasnak úgyszintén.
Szegeden jó pár éve van Vaszy tér.
Lesz majd Pál Tamás főutca, de ehhez várjunk néhány évtizedet.
Addig meg Páltól kérünk Macbethet, Ernanit, sok-sok Haydnt, és Bartókot meg Muszorgszkijt meg Beethovent és egy Schubert Nagy C-dúrt, időnként zongorázást, meg bölcs gondolatokat a Momus számára.
Isten éltessen sokáig jó egészségben, Maestro!

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

"A Múzeumok Éjszakája - A Liszt Múzeum programjai"
16.00: A Zeneakadémia Rendkívüli Tehetségek Képzőjének növendékei
A koncerten a jövő zongora-, hegedű- és csellóművészei mutatkoznak be
17.15: Tárlatvezetés a Múzeumban, hangszerbemutatóval
18.00: Palojtay János zongorahangversenye
BRAHMS: Hat zongoradarab, op.118
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 3. Bénédiction de Dieu dans la solitude (Isten áldása a magányban)
DEBUSSY: Képek, 1. kötet
RACHMANINOV: esz-moll etűd, op. 39/5
20.00: Hutás Erzsébet (hegedű) és Andrea Fernandes (zongora) hangversenye
LISZT: 2. elégia hegedűre és zongorára
KREISLER: Liebesgruss (Szerelmi üzenet), Liebesleid (Szerelmi bánat), Schön Rosmarin (Szép rozmaring)
CSAJKOVSZKIJ: Melódia, Keringő, Scherzo
RACHMANINOV: Vocalise
PAGNINI: Cantabile
ELGAR: Salut d'amour (Szerelmi üdvözlet)
LISZT: A három cigány
21.15: Tárlatvezetés a Múzeumban
22.00: az In Medias Brass rézfúvós kvintett hangversenye
SCHEIDT: Canzone Aethiopicae
CORELLI: Karácsonyi (g-moll) concerto grosso, op. 6/8 („Fatto per la Notte di Natale”)
FAURÉ: Pavane

18:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Fabrice Millischer, Jacques Mauger, Kiss Zoltán (harsona)
Veér Mátyás (basszusharsona)
HIDAS FRIGYES: Kettősverseny
JEAN-FRANCOIS MICHEL: Trilogy
ALEXANDRE GUILMANT: Morceau symphonique
DEBUSSY: A la maniére
SZENTPÁLI ROLAND: Allegro Fuoco
HIDAS FRIGYES: Movement

20:00 : Budapest
Mátyás-templom

Solti Kamarazenekar
19:00 : Gyula
Gyulai Várszínház, Kamaraszínpad

Kelemen Quartet:
Kelemen Barnabás, Kokas Katalin (hegedű), Homoki Gábor (brácsa),
Fenyő László (cselló)
A mai nap
született:
1935 • Sári József, zeneszerző
1943 • James Levine, karmester
1956 • Sylvia McNair, énekes