vissza a cimoldalra
2018-09-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61041)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

Opernglas, avagy operai távcső... (20137)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1479)
Operett, mint színpadi műfaj (3700)
Franz Schmidt (3181)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2888)
Pantheon (2260)
Kimernya? (2746)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1061)
Balett-, és Táncművészet (5549)
Lisztről emelkedetten (917)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (774)
Simándy József - az örök tenor (550)
A nap képe (2093)
Élő közvetítések (7395)
Jonas Kaufmann (2273)
Help me! (1091)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Pál Tamásnak szeretettel
Heiner Lajos, 2012-07-17 [ Főtéma ]
nyomtatóbarát változat

Érdekes játék a számokkal.
Amikor Pál Tamás beköszöntött Szeged zenei életébe, gyakorlatilag feleannyi idős volt, mint ma.
Beköszöntött?
Nem. Berobbant.
A Figaro házassága premierjével.
Amit állítólag Ferencsik is megnézett, és azt mondta, jobb, mint az ő pesti előadása.
Máig előttem az 1975-ös őszi évadnyitó. Gyimesi Kálmán bősz grófja, mellette a csodaszép és csodaszépen éneklő Karikó Teréz.
A fiatal Vághelyi Gábor Figarója, a konziból épp csak kikerült filigrán, bájos Vámossy Éva mint Cherubino. Berdál Vali Suzannéja. Meg Sinkó és Réti és Tas és Turján, és még inkább a Kertész nyúlfarknyi szerepében Gregor József – ma a Metropolitan nem találna ilyen énekest erre a szólamra.
Ám dacára minden énekesi teljesítménynek, akkor, és utána számtalanszor, Pál volt az előadás motorja.
Zsigerileg a „bolond nap” sistergése, őrülete, de nem elnyomva a lírát, egyszerre volt ez az előadás harsogóan jelentkező tavasz és mélabúsba hajló ősz.
És utána előadások százai – csak találomra tudok néhányat felidézni.
Verdi Giovanna d’Arcójának magyarországi bemutatója.
A Boccanegra, a Gyimesi-Gregor-Vámossy-Réti kvartettel. Akkor és ott Pál érttette meg velem, hogy ez az opus az olasz mester egyik legnagyobb remekműve.
Bohémélet, Pillangó (übrigens: dirigált az utóbbi fél évszázadban magyar karmester jobb Pillangókisasszonyt, mint Pál?).
Az a Don Carlos, amikor úgy tűnt, Pál utoljára dirigál operát Szegeden. Az Erzsébet-áriát bevezető zenekari szakasz, fehér izzásig felhevítve a vonósokat, a zárás apokalipszise, Ég és Föld olvadt össze, láttam a Maestro arcán a mosolyt, ahogy kivonult, csináljatok utánam valami ilyesmit.
Meg egy Bájital, akkoriban a szegedi színház rekonstrukciója zajlott, előadások egy moziban, a dirigens nem látható.
Nagyszerű karmester vezette a produkciót, minden „rendben volt” – de kezdődött a II. felvonás, és hátrahőköltem.
Kicserélték a zenekart?
Nem. Beállt Pál dirigálni.
Egy rádióközvetítés emléke, talán a Rádiózenekar játszott, Szlobodanyik a Csajkovszkij b-mollban.
Pál elkezdi az utolsó tételt, a „szokásos” tempóban, á la Mravinszkij vagy Karajan.
A pianista belép, kétszeres sebességgel.
És az éteren is átjön, ahogy Pál Tamás azt gondolja, na, jó, akkor vazze, és elkezdi hajtani a zenekart, Forma–1 alakulódik, az egészből valami animális-viszcerális jön ki, vajon megvan-e ez valamilyen archívumban?
Évtizedekkel később, Brahms Negyedik szimfóniája. A Maestro pulpitus nélkül, oda-odalépve egy-egy hangszercsoporthoz, szinte kihúzva belőlük a zenét.
Nem folytatom, Pál Tamás majd folytatja, csak azt tudom leírni, amit már megtettem, Szeged zenei életének meghatározó arca immáron nem Vaszy Viktor, hanem Pál Tamás.
És nem csak Szegednek, hanem Budapestnek, Szombathelynek, Marseille-nek, Bolognának vagy Caracasnak úgyszintén.
Szegeden jó pár éve van Vaszy tér.
Lesz majd Pál Tamás főutca, de ehhez várjunk néhány évtizedet.
Addig meg Páltól kérünk Macbethet, Ernanit, sok-sok Haydnt, és Bartókot meg Muszorgszkijt meg Beethovent és egy Schubert Nagy C-dúrt, időnként zongorázást, meg bölcs gondolatokat a Momus számára.
Isten éltessen sokáig jó egészségben, Maestro!

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Dávida Tamás (trombita)
Nagao Haruka (hegedű), Csikota Gergely, Király Tibor, Kirsch Bence, Kresz Richárd, Nagy Csaba, Seidl Dénes (trombita), Thiago Bertoldi (zongora)
A hallgató barátaiból alakult zenekar
"Dávida Tamás trombita DLA doktori zárókoncertje"
VIVALDI: B-dúr kettősverseny, RV 548
ENESCU: Legenda
HORVÁTH BALÁZS: Escalator
BOZAY ATTILA: Concertino
ERIC EWAZEN: Fantázia hét trombitára

16:00 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Orgonahangverseny

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Hámori Máté
LUTOSŁAWSKI: Concerto zenekarra
BARTÓK: Concerto zenekarra, BB 123
19:30 : Székesfehérvár
Ciszterci templom

Szili Gabriella, Alexander Schneider, Megyesi Zoltán, Najbauer Lóránt (ének)
Kodály Zoltán Kórusiskola Exsultate Fiúvegyeskara (karnagy: Tóth Márton)
Alba Regia Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Dinyés Soma
JOHANN SCHELLE: Erkenne deine Missetat – kantáta
JAN DISMAS ZELENKA: Barbara dira effera - alt szólókantáta ZWV 164
HÄNDEL: F-dúr Concerto grosso Op. 6 No. 2
J.S. BACH: Herr, gehe nicht ins Gericht – kantáta BWV 105
A mai nap
elhunyt:
1908 • Pablo de Sarasate, hegedűs, zeneszerző (sz. 1844)
1957 • Jean Sibelius, zeneszerző (sz. 1865)