vissza a cimoldalra
2014-04-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Rovataink
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (49568)
Társművészetek (944)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (2653)
Momus társalgó (5330)
Milyen zenét hallgatsz most? (23817)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (1940)
Kedvenc előadók (2661)
Kedvenc felvételek (137)
Kedvenc művek (102)

Olvasói levelek (10402)
A csapos közbeszól (91)

Obrazcova, Jelena (47)
Játsszunk... (2251)
Régizene (3037)
Élő közvetítések (3806)
Házy Erzsébet művészete és pályája (2856)
Operamúzeum (727)
Komlóssy Erzsébet (22)
Kolonits Klára (43)
Kimernya? (1906)
Erkel Színház (4533)
Momus-játék (4540)
Pantheon (1251)
Kedvenc magyar operaelőadók (900)
CD-DVD gyűjtés - Szenvedély? (93)
Miért jó kórusban énekelni? (701)
hanglemez - lemezhang (112)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

támogatja:

apróhirdetés feladása:

Legendák születése (Trubadúr a Metből / Corelli, Price)
Szilgyo, 2011-08-23 [ Opera ]
nyomtatóbarát változat

Trubadúr / Corelli, Price VERDI: Il Trovatore

Franco Corelli, Leontyne Price, Irene Dalis, Mario Sereni, William Wilderman
The Metropolitan Opera Orchestra and Chorus
Fausto Cleva

Sony
88697910062

*

Operaberkekben közismert tény, hogy a nagyszerű tenor, Franco Corelli, és a nem kevésbé kiváló szoprán, Leontyne Price együtt debütáltak a New York-i Metropolitan Opera deszkáin, mégpedig 1961-ben, Verdi Trubadúrjának főszerepeiben. A szerencsések, akik jelen lehettek azon az estén, szenzációs előadásról és hatalmas sikerről tudósítottak, a csupán egy fokkal kevésbé szerencsések viszont egy frissiben megjelent dupla CD segítségével most felidézhetik a premiert követő első előadást.

Tulajdonképpen minden szó igaz abból, amit a lelkendező beszámolók és kritikusok leírtak, elmondtak erről a produkcióról, hiszen valóban minden együtt van egy emlékezetes Trubadúr-előadáshoz, apróbb hiányérzete mégis akadhat a maximalista zenebarátnak, igaz ezek jobbára az előadás külsőségeiből, félig-meddig külső tényezőiből fakadnak. A Met közönsége ugyanis a felvétel tanúsága szerint egyáltalán nem bírt viselkedni: minden számba, belépőbe beletapsol, ami manapság nem igazán tolerálható. Úgy látszik, régebben más volt a divat.

A közreműködő művészek helyenként meglehetősen szabadon bánnak a kottával: az abban leírt hangok néha egyszerűen áldozatul esnek jobb esetben a drámai hatás, rosszabb esetben pedig az önkényes magamutogatás oltárán. Ebben elsősorban a címszerepet éneklő Corelli jeleskedik, aki, ahol csak lehet, ráfekszik a záró magas hangokra, amit – ismét csak mai füllel hallgatva – egy idő után túlzásnak, sőt, modortalanságnak érezhetünk.

Ezeket az apróságokat leszámítva azonban valamennyi énekes egyenként és együttesen is lenyűgöző teljesítményt nyújt. Corelli és Price elsöprő lendülettel, fiatalos hévvel és teljes odaadással énekel, az utóbbi tolmácsolásában Leonóra IV. felvonásbeli áriája egyenesen csodálatos.

Azucena szerepében az amerikai mezzoszoprán, Knappertsbusch 1962-es legendás bayreuthi Parsifaljának Kundryja, Irene Dalis excellál, minden megszólalása élményszámba megy.
Ugyanez mondható el a Luna grófot éneklő, egyébként világszerte meglehetősen alulértékelt kiváló olasz baritonról, Mario Sereniről, aki 27 évadon keresztül lépett fel vezető szerepekben a Metben, mégsem igazán sikerült kitörnie előbb Leonard Warren, majd Robert Merrill és Cornell MacNeil árnyékából. Pedig nem akármilyen hang birtokosa volt, nála nagyobb átütőerővel, intenzitással kevesen énekelték Verdi egyik legjobb baritonszerepét.

A lemezt hallgatva alapvető tanulságként, ám cseppet sem újdonságként szűrhető le, micsoda hanyatláson ment keresztül az operaénekesi kultúra az elmúlt fél évszázadban. Ám, hogy zárásként valami bíztatót is mondjak: a Met zenekara 50 évvel ezelőtt nagyságrendekkel gyengébben (ezen a felvételen legfeljebb középszerűen) muzsikált Fausto Cleva pálcája alatt, mint manapság szinte bármelyik Met-közvetítés alkalmával.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Hangverseny Pertis Jenő 75. születésnapja tiszteletére

18:00 : Budapest
MTA Zenetudományi Intézet

Konyicska Renáta, Király Csaba zongora
SCHUBERT: D-dúr katonainduló (négykezes)
LISZT: Norma parafrázis
CHOPIN: b-moll szonáta, Op.35
KIRÁLY CSABA: Improvizáció Liszt stílusában

19:00 : Budapest
Erkel Színház

VAJDA: Don Perlimplin/Don Cristobal

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Hajnóczy Júlia (szoprán), Brickner Szabolcs (tenor), Bizják Dóra (zongora)
SCHUMANN: A költő szerelme, Op.48
SCHUMANN: Hat ének, Op.107
BEETHOVEN: Adelaide, Op.46
BEETHOVEN: A vezeklés dala, Op.48/6
BEETHOVEN: A csók, Op.128
SCHUBERT: A rémkirály, D.328
DOMONICK ARGENTO: Hat Erzsébet-kori dal

19:00 : Budapest
Fészek Művészklub

Somogyi Péter (hegedű), Kiss Domonkos Judit (gordonka), Lugosi Anna (zongora)
BRAHMS: h-moll trió, Op.8
RAHMANYINOV: Elégikus trió

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Baráth András (zongora)
BRAHMS: Klavierstücke Op.118
BEETHOVEN: Asz-dúr szonáta Op.110
BRAHMS: Klavierstücke Op.119
BEETHOVEN: c-moll szonáta Op.111

19:30 : Budapest
Zeneakadémia

Óbudai Danubia Zenekar, Vásáry Tamás
vez.: Hámori Máté
BEETHOVEN: c-moll zongoraverseny
SIBELIUS: I. szimfónia

20:00 : Budapest
Budapest Jazz Club

Nigun
14:00 : Szeged
Nemzeti Színház

HUSZKA: Bob herceg

17:00 : Miskolc
Nemzeti Színház

CSAJKOVSZKIJ: Rómeó és Júlia

19:00 : Zalaegerszeg
Városi Hangverseny- és Kiállítóterem

Kelemen Barnabás, Kokas Katalin (hegedű)
Borbély László (zongora)

19:30 : Pécs
Bazilika

Pannon Filharmonikusok, MR Énekkar, Kolonits Klára, Breinich Beáta (szoprán), Ruszó Alexandra (alt), Haramza László (tenor), Molnár Zsolt (bariton)
Vez.: Ménesi Gergely
MOZART: Exultate, jubilate - motetta
HAYDN: C-dúr "Alleluja" szimfónia, Hob. I:30
KODÁLY: Missa brevis
A mai nap
született:
1857 • Ruggiero Leoncavallo, zeneszerző († 1919)
1858 • Ethel Mary Smyth, zeneszerző († 1944)