vissza a cimoldalra
2018-05-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60802)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3983)
Társművészetek (1254)
Momus társalgó (6334)
Milyen zenét hallgatsz most? (24996)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11275)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (7199)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (845)
Erkel Színház (9289)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2529)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (713)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (580)
A nap képe (2056)
Momus-játék (5490)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2732)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1407)
Franz Schmidt (3127)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4274)
Simándy József - az örök tenor (536)
Kolonits Klára (1066)
Jonas Kaufmann (2255)
Operett, mint színpadi műfaj (3604)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Legendák születése (Trubadúr a Metből / Corelli, Price)
Szilgyo, 2011-08-23 [ Opera ]
nyomtatóbarát változat

Trubadúr / Corelli, Price VERDI: Il Trovatore

Franco Corelli, Leontyne Price, Irene Dalis, Mario Sereni, William Wilderman
The Metropolitan Opera Orchestra and Chorus
Fausto Cleva

Sony
88697910062

*

Operaberkekben közismert tény, hogy a nagyszerű tenor, Franco Corelli, és a nem kevésbé kiváló szoprán, Leontyne Price együtt debütáltak a New York-i Metropolitan Opera deszkáin, mégpedig 1961-ben, Verdi Trubadúrjának főszerepeiben. A szerencsések, akik jelen lehettek azon az estén, szenzációs előadásról és hatalmas sikerről tudósítottak, a csupán egy fokkal kevésbé szerencsések viszont egy frissiben megjelent dupla CD segítségével most felidézhetik a premiert követő első előadást.

Tulajdonképpen minden szó igaz abból, amit a lelkendező beszámolók és kritikusok leírtak, elmondtak erről a produkcióról, hiszen valóban minden együtt van egy emlékezetes Trubadúr-előadáshoz, apróbb hiányérzete mégis akadhat a maximalista zenebarátnak, igaz ezek jobbára az előadás külsőségeiből, félig-meddig külső tényezőiből fakadnak. A Met közönsége ugyanis a felvétel tanúsága szerint egyáltalán nem bírt viselkedni: minden számba, belépőbe beletapsol, ami manapság nem igazán tolerálható. Úgy látszik, régebben más volt a divat.

A közreműködő művészek helyenként meglehetősen szabadon bánnak a kottával: az abban leírt hangok néha egyszerűen áldozatul esnek jobb esetben a drámai hatás, rosszabb esetben pedig az önkényes magamutogatás oltárán. Ebben elsősorban a címszerepet éneklő Corelli jeleskedik, aki, ahol csak lehet, ráfekszik a záró magas hangokra, amit – ismét csak mai füllel hallgatva – egy idő után túlzásnak, sőt, modortalanságnak érezhetünk.

Ezeket az apróságokat leszámítva azonban valamennyi énekes egyenként és együttesen is lenyűgöző teljesítményt nyújt. Corelli és Price elsöprő lendülettel, fiatalos hévvel és teljes odaadással énekel, az utóbbi tolmácsolásában Leonóra IV. felvonásbeli áriája egyenesen csodálatos.

Azucena szerepében az amerikai mezzoszoprán, Knappertsbusch 1962-es legendás bayreuthi Parsifaljának Kundryja, Irene Dalis excellál, minden megszólalása élményszámba megy.
Ugyanez mondható el a Luna grófot éneklő, egyébként világszerte meglehetősen alulértékelt kiváló olasz baritonról, Mario Sereniről, aki 27 évadon keresztül lépett fel vezető szerepekben a Metben, mégsem igazán sikerült kitörnie előbb Leonard Warren, majd Robert Merrill és Cornell MacNeil árnyékából. Pedig nem akármilyen hang birtokosa volt, nála nagyobb átütőerővel, intenzitással kevesen énekelték Verdi egyik legjobb baritonszerepét.

A lemezt hallgatva alapvető tanulságként, ám cseppet sem újdonságként szűrhető le, micsoda hanyatláson ment keresztül az operaénekesi kultúra az elmúlt fél évszázadban. Ám, hogy zárásként valami bíztatót is mondjak: a Met zenekara 50 évvel ezelőtt nagyságrendekkel gyengébben (ezen a felvételen legfeljebb középszerűen) muzsikált Fausto Cleva pálcája alatt, mint manapság szinte bármelyik Met-közvetítés alkalmával.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Mikolaj Warszynski (zongora)
LISZT: Zarándokévek, 2. év (Itália) – 2. Il Penseroso
LISZT: Három koncertetűd – 3. Un sospiro
LSIZT: Két koncertetűd – 2. Gnomenreigen
LISZT: Liebesträume (Három noktürn) – 3. Oh Lieb, so lang du lieben kannst
LISZT: 2. ballada
LISZT: Zarándokévek, 2. év (Itália) – 6. 123. Petrarca-szonett
LISZT: 10. magyar rapszódia
LISZT: 1. legenda – Assisi Szent Ferenc a madaraknak prédikál
LISZT: 12. magyar rapszódia

11:00 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

MÁV Szimfonikus Zenekar
Közreműködik és vezényel: Baráti Kristóf
BEETHOVEN: Hegedűverseny
DVOŘÁK: VIII. szimfónia

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Drahos Evelin (ének)
Harazdy Miklós (zongora)
J.S. BACH: Ich folge dir gleichfalls - ária a János passióból, BWV 245
HÄNDEL: Tornami a vagheggiar - részlet az Alcina című operából
PURCELL: Hark, the Ech'ing Air - részlet a Tündérkirálynő című operából
MOZART: Exultate, jubilate, K. 165 - Alleluja!
LISZT: In Liebeslust, S. 318
KODÁLY: Várj meg madaram, Op.14, No.3
PUCCINI: Quando m'en vo' soletta - részlet a Bohémélet című operából
DONIZETTI: Regnava nel silenzio - részlet a Lammermoori Lucia című operából

17:00 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

MÁV Szimfonikus Zenekar művészei
BOISMORTIER: Szonáta Op. 40 No. 5
MENDELSSOHN: Oktett Op. 20
BOISMORTIER: Szonáta Op. 40 No. 6
MENDELSSOHN: C-dúr szimfónia No. 13

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

Kruppa Bálint tanítványai
"Házimuzsika a Zeneakadémián"

18:30 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Az Indiana University rézfúvós kvintettje és a Zeneakadémia diákjai
DUKAS: La Péri - Fanfár
ROLAND BARETT: Three Frames
ANTHONY PLOG: 2. Mozaik rézfúvós kvintettre
DUKE ELLINGTON: It Don’t Mean A Thing If It Ain’t Got That Swing (David Kosmyna átirata)
HIDAS: Signal

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Artemis Quartett:
Vineta Sareika, Anthea Kreston (hegedű), Gregor Sigl (brácsa), Eckart Runge (cselló)
MENDELSSOHN: 3. (D-dúr) vonósnégyes, Op.44/1
SOSZTAKOVICS: 5. (B-dúr) vonósnégyes, Op.92
SCHUMANN: A-dúr vonósnégyes, Op.41/3

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Kölcsey Kórus
Arte Semplice Kamarakórus
Vezényel: Duffek Ildikó
"Duffek Ildikó karvezetés DLA zárókoncertje"
WEELKES: The Nightingale, the Organ of Delight
WILBYE: Come Shepheard Swaynes
WEELKES: On the Plaines Fairie Traines
FARMER: Faire Phyllis I saw sitting all alone
BENNET: Weepe O Mine Eyes
MORLEY: April is in My Mistris Face
ORBÁN GYÖRGY: Come Away
JEAN BELMONT: The Passionate Shepherd to His Love
BRITTEN: Öt virágének, Op.47 – 4. The Evening Primrose
ARCADELT: Il bianco e dolce cigno
MONTEVERDI: Cor mio, mentre vi miro (a 4. madrigálkötetből)
CLAUSETTI: L’ombra dei boschi d’Aser
CLAUSETTI: Saltavan ninfe
KODÁLY: Négy olasz madrigál – 1. Chi vuol veder, 2. Fior scoloriti, 3. Chi d’amor sente
KOCSÁR MIKLÓS: Négy madrigál – 1. Alkonyi dal, 2. Elfojtódás
VAJDA JÁNOS: Álmok – 1. Álom pávákkal, 2. Szélnóta
PETROVICS: Hervadáskor
TÓTH PÉTER: Magyar madrigálok – 9. Elmehetsz már, 10. Magas hegyről foly le a víz, 12. Bordal (asszonycsúfoló)

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály Templom

"Organ & Choir"
A mai nap
született:
1926 • Miles Davis, jazz-muzsikus († 1991)
1938 • Teresa Stratas, énekes
elhunyt:
1999 • Paul Sacher, karmester (sz. 1906)