vissza a cimoldalra
2015-01-29
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Rovataink
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (51444)
Momus társalgó (5665)
Társművészetek (965)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (2703)
Milyen zenét hallgatsz most? (23864)
Kedvenc művek (103)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (1957)
Kedvenc előadók (2698)
Kedvenc felvételek (137)

Olvasói levelek (10545)
A csapos közbeszól (92)

Erkel Színház (5075)
Plácido Domingo (333)
Élő közvetítések (4371)
Jonas Kaufmann (1035)
Operett a magyar rádióban (1950-1980) (824)
Simon Keenlyside (383)
Régizene (3270)
Operett, mint színpadi műfaj (2350)
Balett-, és Táncművészet (3970)
Barokk zene (483)
Opernglas, avagy operai távcső... (18497)
A madárének és a zene kapcsolata (136)
A hangszerek csodálatos világa (121)
Elena Mosuc-drámai koloratúra (856)
Ilosfalvy Róbert (628)
Pantheon (1412)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

támogatja:

apróhirdetés feladása:

Legendák születése (Trubadúr a Metből / Corelli, Price)
Szilgyo, 2011-08-23 [ Opera ]
nyomtatóbarát változat

Trubadúr / Corelli, Price VERDI: Il Trovatore

Franco Corelli, Leontyne Price, Irene Dalis, Mario Sereni, William Wilderman
The Metropolitan Opera Orchestra and Chorus
Fausto Cleva

Sony
88697910062

*

Operaberkekben közismert tény, hogy a nagyszerű tenor, Franco Corelli, és a nem kevésbé kiváló szoprán, Leontyne Price együtt debütáltak a New York-i Metropolitan Opera deszkáin, mégpedig 1961-ben, Verdi Trubadúrjának főszerepeiben. A szerencsések, akik jelen lehettek azon az estén, szenzációs előadásról és hatalmas sikerről tudósítottak, a csupán egy fokkal kevésbé szerencsések viszont egy frissiben megjelent dupla CD segítségével most felidézhetik a premiert követő első előadást.

Tulajdonképpen minden szó igaz abból, amit a lelkendező beszámolók és kritikusok leírtak, elmondtak erről a produkcióról, hiszen valóban minden együtt van egy emlékezetes Trubadúr-előadáshoz, apróbb hiányérzete mégis akadhat a maximalista zenebarátnak, igaz ezek jobbára az előadás külsőségeiből, félig-meddig külső tényezőiből fakadnak. A Met közönsége ugyanis a felvétel tanúsága szerint egyáltalán nem bírt viselkedni: minden számba, belépőbe beletapsol, ami manapság nem igazán tolerálható. Úgy látszik, régebben más volt a divat.

A közreműködő művészek helyenként meglehetősen szabadon bánnak a kottával: az abban leírt hangok néha egyszerűen áldozatul esnek jobb esetben a drámai hatás, rosszabb esetben pedig az önkényes magamutogatás oltárán. Ebben elsősorban a címszerepet éneklő Corelli jeleskedik, aki, ahol csak lehet, ráfekszik a záró magas hangokra, amit – ismét csak mai füllel hallgatva – egy idő után túlzásnak, sőt, modortalanságnak érezhetünk.

Ezeket az apróságokat leszámítva azonban valamennyi énekes egyenként és együttesen is lenyűgöző teljesítményt nyújt. Corelli és Price elsöprő lendülettel, fiatalos hévvel és teljes odaadással énekel, az utóbbi tolmácsolásában Leonóra IV. felvonásbeli áriája egyenesen csodálatos.

Azucena szerepében az amerikai mezzoszoprán, Knappertsbusch 1962-es legendás bayreuthi Parsifaljának Kundryja, Irene Dalis excellál, minden megszólalása élményszámba megy.
Ugyanez mondható el a Luna grófot éneklő, egyébként világszerte meglehetősen alulértékelt kiváló olasz baritonról, Mario Sereniről, aki 27 évadon keresztül lépett fel vezető szerepekben a Metben, mégsem igazán sikerült kitörnie előbb Leonard Warren, majd Robert Merrill és Cornell MacNeil árnyékából. Pedig nem akármilyen hang birtokosa volt, nála nagyobb átütőerővel, intenzitással kevesen énekelték Verdi egyik legjobb baritonszerepét.

A lemezt hallgatva alapvető tanulságként, ám cseppet sem újdonságként szűrhető le, micsoda hanyatláson ment keresztül az operaénekesi kultúra az elmúlt fél évszázadban. Ám, hogy zárásként valami bíztatót is mondjak: a Met zenekara 50 évvel ezelőtt nagyságrendekkel gyengébben (ezen a felvételen legfeljebb középszerűen) muzsikált Fausto Cleva pálcája alatt, mint manapság szinte bármelyik Met-közvetítés alkalmával.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:30 : Budapest
Műcsarnok

Ittzés Gergely (fuvola)
"Dobajgó ceruzák - performansz Lévay Jenő kiállításához"
SÁRY LÁSZLÓ: Napraforgó
KONDOR ÁDÁM: Ut decet
HORVÁTH ÁDÁM: ...az egyik legegyszerűbb eset
SZEMZŐ TIBOR: Vizicsoda

18:00 : Budapest
Aranytíz Kultúrház

Magyar Vonóstrió
Vendég: Winkler Barnabás Ybl Díjas építész
"Interaktív kamarazenei szalon"
SCHUBERT: B-dúr trió, D. 581
SIBELIUS: C-dúr duó (hegedű-brácsa)
FERDINAND THIERIOT: a-moll trió, No. 2
RICHARD STRAUSS: Változatok egy osztrák dalra

19:00 : Budapest
Tolnay Klári Terem

Ambrózia Énekegyüttes
"Magyar Szentek Tisztelete - latin és magyar nyelvű gregorián"

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Turandot

19:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

STRAVINSKY: A kéjenc útja

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Németh Judit, Fekete Attila (ének)
Nyíregyházi Cantemus Kórus
Miskolci Szimfonikus Zenekar
Vez.: Gál Tamás
WAGNER: Wesendonck-dalok
LISZT: Faust-szimfónia

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Pinchas Zukerman (hegedű), Anna Lucia Richter, Barbara Kozelj (ének)
Pro Musica Leánykar (Szabó Dénes)
vez.: Fischer Iván
MOZART: A varázsfuvola - nyitány
MOZART: A-dúr hegedűverseny, K.219
MENDELSSOHN: Szentivánéji álom - kísérőzene

20:15 : Budapest
Vigadó

GIORDANO: André Chénier
"A londoni Royal Opera House élő közvetítései a pesti Vigadóban"
19:30 : Szombathely
Bartók Terem

Michael Martin Kofler (fuvola)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
vez.: Hamar Zsolt
MENDELSSOHN: Szentivánéji álom - részletek a kísérőzenéből
IBERT: Fuvolaverseny
SCHUBERT: IX. ("Nagy" C-dúr) szimfónia, D 944
A mai nap
született:
1782 • Daniel Auber, zeneszerző († 1871)
1862 • Frederick Delius, zeneszerző († 1934)
1924 • Luigi Nono, zeneszerző († 1990)
elhunyt:
1962 • Fritz Kreisler, hegedűs (sz. 1875)