Bejelentkezés Regisztráció

Kamara

Új és különleges zenei kalendárium Gregor Joseph Wernertől

2011-04-29 14:47:18 Johanna

Gregor Joseph Werner: Musikalischer Kalender GREGOR JOSEPH WERNER:
Musikalischer Kalender

Aura Musicale

Hungaroton
HCD 32654-55

*

Az Aura Musicale új felvétele, mely a World Premier sorozatban jelent meg, egy kevéssé ismert szerző kifejezetten szórakoztató muzsikáját rejti. Talán kevesen tudják, hogy a kismartoni Esterházy-kastélyban közvetlenül Haydn előtt volt első karnagyi rangban Gregor Joseph Werner, aki ily módon egy darabig felettese is volt a szimfónia atyjának.

Werner 1693-ban született az alsó-ausztriai Ybbsben. Később valószínűleg Johann Fuxnál tanult Bécsben, majd 1728-tól egészen haláláig állt az Esterházyak szolgálatában. Egyházi művei kevéssé számítottak újító jellegűnek, de világi zenéjében már felfedezhető a rokokó stílus könnyedsége, kirobbanó életöröme.

A Zenei Kalendárium népies elemekben és humorban bővelkedő alkotás, melyet a szerző Zichy Ferenc győri megyés püspöknek és főispánnak ajánlott, a következő címmel: "Új és igen kuriózus-muzikális hangszeres kalendárium két hegedű valamint basszus- és csembalószólamra, az év tizenkét hónapja szerint elrendezve és azok mindegyikének módját és sajátságát követve, bizarrságokkal és különös ötletekkel ellátva Gregor Joseph Werner, ez idő szerint Galántai Esterházy Pál Antal Károly Herceg őfőméltósága &c.,&. Kismartonbeli hercegi kastélyának karnagya által."

Máté Balázs a lemez kísérőfüzetében magától Wernertől idézi a következőket: "Rangod szerint tisztelt s nagyra becsült Olvasó! Ezennel egy olyan kis alkotás kerül Elébed lelkedet vidítandó, melyhez fogható eddig nem látott napvilágot. Ez emígy tituláltatik: Új és igen kuriózus-muzikális hangszeres kalendárium. Hogy ennek mibenlétéről rövid és világos információ adassék, tudni való, hogy rögvest a Január elején reszkető hangokkal kifejeztetik a hideg. Február folyamán mindenféle vidám, farsangi darabok következnek, köztük Paprikajancsi lakodalma. Március ábrázolja a szomorú böjtöt, majd egy elfecsérelt napot. Áprilisban a változékony idő következik néhány összekuszált taktussal. A Május a kertészkedést és a csalogány énekét hozza. Júniusban és Júliusban földrengés és mennydörgés van. Augusztusban és Szeptemberben néhány különleges tétel jő az időnek megfelelően. Október a kádárt mutatja be. Novemberben az iskolakezdés miatt oly mélabús deákot, majd a malmot hallani, mivel ilyenkor ki-ki élelmet gyűjt télire. Decembernek jut az alvás a hosszú éjszakák végett. A Nap is előtűnik, midőn negyedévenként a négy csillagjegybe lép: kos, rák, mérleg, bak. Egyszóval minden hónap jellegzetességei oly pontosan kifejeződnek, amint az a muzsika által csak lehetséges."

S valóban, a zene igen szemléletesen fejezi ki a tételek címeit. Nem csak olyan viszonylag könnyen lefesthető témákat vonultat fel a szerző, mint amilyenek a természeti jelenségek (vihar, földrengés, tavasz, békák brekegése, madarak éneke, visszhang, tél), de emberi tulajdonságok, foglalkozások is szerepelnek a tételek között. A bolondos paraszt, A zenélő pásztor, A kertész, A lustálkodó, A jókedvű paraszt, A sánta futár, A kádár, A mélabús diák stb. Vagy események, mint amilyen A vadászat, Az álarcosbál, Az idő múlatása, Farsang, Paprikajancsi lakodalma, Elmélkedés és szemlélődés.

A programszerű részek mellett szerepel még tizenhét menüett is a tételek sorában. Werner szerint minden menüett első része a nappal, a második az éj óráinak számát adja. Némelyik különleges szerkesztési módszerrel született, tanúskodva a szerző meglehetősen jó fantáziájáról, ötletességéről. Nehéz volna ezt az alkotást egyértelműen besorolni valamely korszakba, hiszen a tételek között éppúgy találunk tipikusan későbarokkos, mint kifejezetten a kora klasszikát sejtető részleteket is.

Mivel a darab eredetileg csupán két hegedűszólamot és számozott basszust tartalmaz, a végső hangzás elsősorban az előadók fantáziájától függ. Az Aura Musicale a hegedű, gordonka, nagybőgő és csembaló szólamok mellett gitárt, natúrkürtöket, sőt az egyik tételben postakürtöt is felvonultat. Ily módon a hangzás igen kellemesen dús, esetenként pedig nagyon szemléletes is.

Végül Máté Balázst idézném, aki a lemezismertető végén a következőképpen ajánlja figyelmünkbe a felvételt: "A szórakoztató opusz számunkra valódi felfedezés volt. Reményünk szerint a hallgató is kedvét leli az Esterházy-udvar rokokó életörömét sugárzó, bájos mű meghallgatásában."






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.