vissza a cimoldalra
2019-07-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11352)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (8012)
A nap képe (2136)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6922)
Udvardy Tibor (208)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3307)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (984)
Balett-, és Táncművészet (5839)
Edita Gruberova (3086)
Operett, mint színpadi műfaj (3980)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1695)
Franz Schmidt (3372)
Társművészetek (1319)
Giuseppe Verdi (1390)
Opernglas, avagy operai távcső... (20253)
Elena Mosuc-drámai koloratúra (903)
Pantheon (2370)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Don Giovanniból miniszteri biztos (Interjú Horváth Ádámmal)
Spangel Péter, 2010-09-08 [ Interjúk ]
nyomtatóbarát változat

Szeptember 6-án, hétfőn, a Magyar Állami Operaház évadnyitó társulati ülésén Szőcs Géza kulturális államtitkár beiktatta hivatalába a dalszínház kormánybiztosát, Horváth Ádámot, akit az elmúlt években több szerepben is (többek között a Don Giovanni címszerepében, valamint Almaviva grófként a Figaró házasságában) láthatott a közönség a Házban. Új feladatkörében első interjúját a Café Momusnak adta.

   Horváth Ádám - Biztos úrnak vagy művész úrnak szólíthatom?

   - A "biztos úr"-nak van egyfajta pejoratív hangzása, viszont jelenlegi funkciómnak, mint megnyilvánulásnak, nem sok köze van a művészethez, így maradjunk az uramnál.

   - Ön operaénekes - hogyan került a minisztérium látókörébe?

   - Akik ismernek, tudják, hogy mint operaénekesnek, egyetlen célom volt és van, a közönség szolgálata. Mint embernek azonban, csakúgy, mint minden állampolgárnak, véleményem van az életünkről, társadalmunkról. 2003 óta állok közel a Fideszhez, illetve annak célkitűzéseihez. Hoffmann Rózsa, a Kulturális Tagozat elnöke (ma: oktatásért felelős államtitkár) kért föl, hogy legyek a tagozaton belül az Előadóművész Szekció elnöke. A választások után találkoztam a Nemzeti Erőforrás Minisztérium vezetőjével, Réthelyi Miklós miniszter úrral, és a kultúráért felelős államtitkárral, Szőcs Gézával. A kettejük bizalma igen megtisztelő, az ő megbízásukkal dolgozom, mint miniszteri biztos.

   - Milyen feladatokra kapta kinevezését?

   - Tevékenységem több pontra terjed ki. Egy vizsgálóbizottságot kell vezetnem, amely arra hivatott, hogy a Magyar Állami Operaház teljes körű pénzügyi, gazdasági átvilágítását elvégezze. Ezek után javaslatot kell tennem az intézmény fenntartójának arra, hogy melyik szervezeti forma a legmegfelelőbb és egyben leggazdaságosabb az intézmény számára, és, hogy milyen változásokat kell alkalmazni a helyes működéshez.

   - Hogyan fogadta a társulat?

   - Úgy érzem, hogy inkább pozitívan. A társulati ülés után fölvettem a kapcsolatot a nagy művészeti részlegek vezetőivel (énekművészek, zenekar, balett, kórus), hogy megbeszéljünk egy-egy időpontot, amikor találkozom velük, és elmagyarázom nekik a most történt változás lényegi pontjait, illetve, hogy a kérdéseikre válaszolhassak.

   - Korábban Győriványi Ráth Györggyel jó kapcsolatot ápolt? Nem jelent ez most hátrányt?

   - A kérdése kissé provokatív. Győriványi Ráth György a Magyar Állami Operaházban már több funkciót is betöltött. Volt főigazgató, volt kétszer főzeneigazgató, és jelen esetben az Operaház karmestere, aki az utóbbi időben igen nagysikerű előadásokat vezényelt (Tosca, Tannhäuser, Manon Lescaut, Turandot). Úgy gondolom, hogy Győriványi karnagy úr a fent említett előadásokon bizonyította kiváló karmesteri mivoltát, és erről a zenekar is meggyőződött. Örülnék neki, ha a neve hallatán a pozitív dolgokra emlékeznénk, és nem a majd tíz évvel ezelőtt történt esetleges hibás döntésekre. Ő többszörös karmesterverseny-győztes, Solti György és Leonard Bernstein által támogatott, világjáró neves magyar karmester.

   - A szakmai munkát is felügyeli, vagy csak az átvilágítással foglalkozik?

   - Mint miniszteri biztosnak a Magyar Állami Operaház működését nemcsak vizsgálnom, hanem segítenem is kell. Tehát a szakmai munkával is foglalkozom, de a "felügyeli" szó ebben a formában túlzás.

   - Milyen az operaház gazdasági helyzete?

   - Ezt a kérdést fogjuk most pontosan megvizsgálni. 2001-ben az akkor regnáló Fidesz-kormány, Rockenbauer Zoltán miniszter úr hathatós közbenjárására komoly tőkeinjekciót adományozott az intézménynek, a korábbi 2,1 milliárd forintos éves támogatást 6,6 milliárdra emelte. Sajnálatos módon a pályázatot nyert, legitim módon kinevezett vezetőket 2002-ben Görgey Gábor miniszter menesztette. Az elmúlt nyolc esztendő kultuszminiszterei a támogatást fokozatosan csökkentették. Így az egykori 6,6 milliárd forint mára csupán 4,7 milliárddá zsugorodott. Ez nemcsak annyit jelent, hogy a dolgozóknak utoljára 2001-ben volt fizetésemelésük, hanem azt is, hogy az infláció és egyéb kényszerítő intézkedések miatt reálértékben is csökkentek ezek az összegek. A jelenlegi kormányzatnak igen fontos a kultúra és szűkebb értelemben az Operaház helyzete, de most, amikor társadalmunkban minden vonalon a válság jelei mutatkoznak, botorság lenne azt követelnünk, hogy több pénzt kapjunk, de kérni szabad, és a reményt természetesen nem adjuk föl. Az átvizsgálásnak pontosan az a célja, hogy megtaláljuk azokat az összegeket, amelyek fölöslegesen, vagy téves irányítás miatt folynak el az intézményből, és ezeket meg is fogjuk találni.

   - Szükség van-e leépítésekre?

   - Erről a kérdésről is az átvilágítás után tudok felelősen nyilatkozni. Egyvalami azonban bizonyos: ésszerű irányításra és felkészült munkaerőre van szükség. Itt most nem az intézmény művésztársadalmáról beszélek, hiszen az ő rátermettségükről a közönség nap mint nap "dönt", hanem arról a több száz dolgozóról, akiknek az a feladatuk, hogy a fent említett művészeket "kiszolgálják", hiszen ne felejtsük el, hogy ha nem lennének művészek, akkor maga az opera és a balett sem létezhetne. Ezzel csupán annyit szeretnék mondani, hogy súlyozni kell, mi a fontos.

   - Mi a helyzet Fischer Ádámmal? A dirigens tavaly lemondott főzeneigazgatói státuszáról, mégis gyakorolja a munkakört. Valóban létezik a Művészeti Tanács, mert ezt sokan kétségbe vonták?

   - Fischer Ádám a nagy magyar karmester-generáció egyik ma élő legnagyobb alakja. Jelenléte fontos volt, és fontos lesz a Magyar Állami Operaház számára. Hogy van-e Művészeti Tanács, bevallom, még nem kérdeztem, ezért ezt a kérdést nem tudom megválaszolni.

   - Ki most a Ház főzeneigazgatója, és ki felügyeli a művészeti munkát Kovalik Balázs helyett?

   - Jelenleg a szó szoros értelmében, a működési szabályzat szerint, nincs a háznak főzeneigazgatója. A művészeti munkát Fischer karnagy úr, Kovács János karnagy úr, mint első karmester, és a művészeti titkár felügyeli.

   - Mi a helyzet Keveházi Gáborral?

   - Keveházi Gábor a Magyar Állami Operaház 2010. szeptember 1-jétől kinevezett balett-igazgatója.

   - Igaz, hogy a minisztérium távlati elképzelésében az Operaház közhasznú kft.-vé alakítása szerepel?

   - Erről nincs tudomásom. Mint már említettem, a mi feladatunk az, hogy kidolgozzunk több működési formát, és ezekből az alternatívákból kiválasszuk a legmegfelelőbbet, és egyben a leggazdaságosabbat, amely persze emellett a két tényező mellett azt is biztosítja, hogy az intézményt kiszolgáló művészek, ha úgy tetszik: társulat, kellő biztonságban végezhesse a munkáját.

   - Tervez-e változást a most kezdődő évad programjában?

   - Minimális változásokra lehet számítani, hiszen már az én kinevezésem is okoz változást, mert ebbéli státuszom idejére, mint énekes, lemondtam az előadásaimat. Van néhány előadás, amely szereposztása még nem teljes, vagy nem ésszerűen átgondolt. Csak példaként: az egyik darabban egy mellékszerepre két vendégművészt kért föl a ház, mint új beállót. Ez a karakter közalkalmazottakkal kiállítható, vagyis főszereplőket azért többet próbáltatni, mert kisszerepekben új beállók vannak, egyrészt nem elegáns, másrészt nem gazdaságos.

   - Milyen a társulat hangulata? Hiszen a művészek egzisztenciájuk miatt állandó feszültségben vannak. Tervez-e intézkedéseket a kedélyek megnyugtatására?

   - Nyilván várják, hogy, találkozzunk és megnyugtassam őket, de azt se felejtsük el, hogy ez nem a vöröskereszt, vagyis rendnek kell lenni. Mindenkinek a lehető legmagasabb szinten kell végeznie a munkáját, és kérem, ezt csak az vegye magára, akire vonatkozik, hiszen az, hogy az Operaház még ma is működik, az a több száz kiválóan teljesítő, az operáért élő-haló művész/dolgozó áldozatos munkájának köszönhető.

   - Meddig tart megbízatása, és mely szerepekben láthatja önt a közönség?

   - Kinevezésem hat hónapra szól, de a feladatom az átvilágítás végéig és a megfelelő működési forma kidolgozásáig szól. A közönség ez idő alatt sajnos csak az utcán láthat, mert énekelni nem fogok a színházban, amely nagy áldozat, mert számomra az éneklés a legkedvesebb kifejezési forma.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Pesti Vármegyeháza Díszudvara

Hegedűs Endre (zongora)
"Holdfény Estek"
BACH: g-moll siciliano
BEETHOVEN: c-moll „Pathétique” szonáta, op.13
BEETHOVEN: cisz-moll „Holdfény” szonáta, op.27
GRIEG: Lírikus darabok
- Arietta - A tavaszhoz - Esküvő Troldhaugenben -
BACH-BUSONI: Chaconne
LISZT: XIV. magyar rapszódia

19:30 : Budapest
Fasori Református templom

Keith John (orgona)
A mai nap
történt:
1782 • A Szöktetés a szerájból bemutatója (Bécs)
született:
1858 • Eugene Ysaye, hegedűs († 1931)
1937 • Pál Tamás, karmester
1948 • Pinchas Zukerman, hegedűs
elhunyt:
1979 • Alfred Deller, énekes (sz. 1912)
1989 • Herbert von Karajan, karmester (sz. 1908)