vissza a cimoldalra
2018-12-13
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61402)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4125)
Társművészetek (1283)
Haladjunk tovább... (216)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11296)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (3778)
Momus-játék (5562)
Jonas Kaufmann (2313)
Élő közvetítések (7597)
Pantheon (2285)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3024)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1191)
Erkel Színház (9492)
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" (635)
Polgár László (267)
Abbado – az ember (153)
Franz Schubert (309)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1544)
Franz Schmidt (3241)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (962)
Erkel Ferenc (1053)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Don Giovanniból miniszteri biztos (Interjú Horváth Ádámmal)
Spangel Péter, 2010-09-08 [ Interjúk ]
nyomtatóbarát változat

Szeptember 6-án, hétfőn, a Magyar Állami Operaház évadnyitó társulati ülésén Szőcs Géza kulturális államtitkár beiktatta hivatalába a dalszínház kormánybiztosát, Horváth Ádámot, akit az elmúlt években több szerepben is (többek között a Don Giovanni címszerepében, valamint Almaviva grófként a Figaró házasságában) láthatott a közönség a Házban. Új feladatkörében első interjúját a Café Momusnak adta.

   Horváth Ádám - Biztos úrnak vagy művész úrnak szólíthatom?

   - A "biztos úr"-nak van egyfajta pejoratív hangzása, viszont jelenlegi funkciómnak, mint megnyilvánulásnak, nem sok köze van a művészethez, így maradjunk az uramnál.

   - Ön operaénekes - hogyan került a minisztérium látókörébe?

   - Akik ismernek, tudják, hogy mint operaénekesnek, egyetlen célom volt és van, a közönség szolgálata. Mint embernek azonban, csakúgy, mint minden állampolgárnak, véleményem van az életünkről, társadalmunkról. 2003 óta állok közel a Fideszhez, illetve annak célkitűzéseihez. Hoffmann Rózsa, a Kulturális Tagozat elnöke (ma: oktatásért felelős államtitkár) kért föl, hogy legyek a tagozaton belül az Előadóművész Szekció elnöke. A választások után találkoztam a Nemzeti Erőforrás Minisztérium vezetőjével, Réthelyi Miklós miniszter úrral, és a kultúráért felelős államtitkárral, Szőcs Gézával. A kettejük bizalma igen megtisztelő, az ő megbízásukkal dolgozom, mint miniszteri biztos.

   - Milyen feladatokra kapta kinevezését?

   - Tevékenységem több pontra terjed ki. Egy vizsgálóbizottságot kell vezetnem, amely arra hivatott, hogy a Magyar Állami Operaház teljes körű pénzügyi, gazdasági átvilágítását elvégezze. Ezek után javaslatot kell tennem az intézmény fenntartójának arra, hogy melyik szervezeti forma a legmegfelelőbb és egyben leggazdaságosabb az intézmény számára, és, hogy milyen változásokat kell alkalmazni a helyes működéshez.

   - Hogyan fogadta a társulat?

   - Úgy érzem, hogy inkább pozitívan. A társulati ülés után fölvettem a kapcsolatot a nagy művészeti részlegek vezetőivel (énekművészek, zenekar, balett, kórus), hogy megbeszéljünk egy-egy időpontot, amikor találkozom velük, és elmagyarázom nekik a most történt változás lényegi pontjait, illetve, hogy a kérdéseikre válaszolhassak.

   - Korábban Győriványi Ráth Györggyel jó kapcsolatot ápolt? Nem jelent ez most hátrányt?

   - A kérdése kissé provokatív. Győriványi Ráth György a Magyar Állami Operaházban már több funkciót is betöltött. Volt főigazgató, volt kétszer főzeneigazgató, és jelen esetben az Operaház karmestere, aki az utóbbi időben igen nagysikerű előadásokat vezényelt (Tosca, Tannhäuser, Manon Lescaut, Turandot). Úgy gondolom, hogy Győriványi karnagy úr a fent említett előadásokon bizonyította kiváló karmesteri mivoltát, és erről a zenekar is meggyőződött. Örülnék neki, ha a neve hallatán a pozitív dolgokra emlékeznénk, és nem a majd tíz évvel ezelőtt történt esetleges hibás döntésekre. Ő többszörös karmesterverseny-győztes, Solti György és Leonard Bernstein által támogatott, világjáró neves magyar karmester.

   - A szakmai munkát is felügyeli, vagy csak az átvilágítással foglalkozik?

   - Mint miniszteri biztosnak a Magyar Állami Operaház működését nemcsak vizsgálnom, hanem segítenem is kell. Tehát a szakmai munkával is foglalkozom, de a "felügyeli" szó ebben a formában túlzás.

   - Milyen az operaház gazdasági helyzete?

   - Ezt a kérdést fogjuk most pontosan megvizsgálni. 2001-ben az akkor regnáló Fidesz-kormány, Rockenbauer Zoltán miniszter úr hathatós közbenjárására komoly tőkeinjekciót adományozott az intézménynek, a korábbi 2,1 milliárd forintos éves támogatást 6,6 milliárdra emelte. Sajnálatos módon a pályázatot nyert, legitim módon kinevezett vezetőket 2002-ben Görgey Gábor miniszter menesztette. Az elmúlt nyolc esztendő kultuszminiszterei a támogatást fokozatosan csökkentették. Így az egykori 6,6 milliárd forint mára csupán 4,7 milliárddá zsugorodott. Ez nemcsak annyit jelent, hogy a dolgozóknak utoljára 2001-ben volt fizetésemelésük, hanem azt is, hogy az infláció és egyéb kényszerítő intézkedések miatt reálértékben is csökkentek ezek az összegek. A jelenlegi kormányzatnak igen fontos a kultúra és szűkebb értelemben az Operaház helyzete, de most, amikor társadalmunkban minden vonalon a válság jelei mutatkoznak, botorság lenne azt követelnünk, hogy több pénzt kapjunk, de kérni szabad, és a reményt természetesen nem adjuk föl. Az átvizsgálásnak pontosan az a célja, hogy megtaláljuk azokat az összegeket, amelyek fölöslegesen, vagy téves irányítás miatt folynak el az intézményből, és ezeket meg is fogjuk találni.

   - Szükség van-e leépítésekre?

   - Erről a kérdésről is az átvilágítás után tudok felelősen nyilatkozni. Egyvalami azonban bizonyos: ésszerű irányításra és felkészült munkaerőre van szükség. Itt most nem az intézmény művésztársadalmáról beszélek, hiszen az ő rátermettségükről a közönség nap mint nap "dönt", hanem arról a több száz dolgozóról, akiknek az a feladatuk, hogy a fent említett művészeket "kiszolgálják", hiszen ne felejtsük el, hogy ha nem lennének művészek, akkor maga az opera és a balett sem létezhetne. Ezzel csupán annyit szeretnék mondani, hogy súlyozni kell, mi a fontos.

   - Mi a helyzet Fischer Ádámmal? A dirigens tavaly lemondott főzeneigazgatói státuszáról, mégis gyakorolja a munkakört. Valóban létezik a Művészeti Tanács, mert ezt sokan kétségbe vonták?

   - Fischer Ádám a nagy magyar karmester-generáció egyik ma élő legnagyobb alakja. Jelenléte fontos volt, és fontos lesz a Magyar Állami Operaház számára. Hogy van-e Művészeti Tanács, bevallom, még nem kérdeztem, ezért ezt a kérdést nem tudom megválaszolni.

   - Ki most a Ház főzeneigazgatója, és ki felügyeli a művészeti munkát Kovalik Balázs helyett?

   - Jelenleg a szó szoros értelmében, a működési szabályzat szerint, nincs a háznak főzeneigazgatója. A művészeti munkát Fischer karnagy úr, Kovács János karnagy úr, mint első karmester, és a művészeti titkár felügyeli.

   - Mi a helyzet Keveházi Gáborral?

   - Keveházi Gábor a Magyar Állami Operaház 2010. szeptember 1-jétől kinevezett balett-igazgatója.

   - Igaz, hogy a minisztérium távlati elképzelésében az Operaház közhasznú kft.-vé alakítása szerepel?

   - Erről nincs tudomásom. Mint már említettem, a mi feladatunk az, hogy kidolgozzunk több működési formát, és ezekből az alternatívákból kiválasszuk a legmegfelelőbbet, és egyben a leggazdaságosabbat, amely persze emellett a két tényező mellett azt is biztosítja, hogy az intézményt kiszolgáló művészek, ha úgy tetszik: társulat, kellő biztonságban végezhesse a munkáját.

   - Tervez-e változást a most kezdődő évad programjában?

   - Minimális változásokra lehet számítani, hiszen már az én kinevezésem is okoz változást, mert ebbéli státuszom idejére, mint énekes, lemondtam az előadásaimat. Van néhány előadás, amely szereposztása még nem teljes, vagy nem ésszerűen átgondolt. Csak példaként: az egyik darabban egy mellékszerepre két vendégművészt kért föl a ház, mint új beállót. Ez a karakter közalkalmazottakkal kiállítható, vagyis főszereplőket azért többet próbáltatni, mert kisszerepekben új beállók vannak, egyrészt nem elegáns, másrészt nem gazdaságos.

   - Milyen a társulat hangulata? Hiszen a művészek egzisztenciájuk miatt állandó feszültségben vannak. Tervez-e intézkedéseket a kedélyek megnyugtatására?

   - Nyilván várják, hogy, találkozzunk és megnyugtassam őket, de azt se felejtsük el, hogy ez nem a vöröskereszt, vagyis rendnek kell lenni. Mindenkinek a lehető legmagasabb szinten kell végeznie a munkáját, és kérem, ezt csak az vegye magára, akire vonatkozik, hiszen az, hogy az Operaház még ma is működik, az a több száz kiválóan teljesítő, az operáért élő-haló művész/dolgozó áldozatos munkájának köszönhető.

   - Meddig tart megbízatása, és mely szerepekben láthatja önt a közönség?

   - Kinevezésem hat hónapra szól, de a feladatom az átvilágítás végéig és a megfelelő működési forma kidolgozásáig szól. A közönség ez idő alatt sajnos csak az utcán láthat, mert énekelni nem fogok a színházban, amely nagy áldozat, mert számomra az éneklés a legkedvesebb kifejezési forma.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

OrgonaExpedíció

16:00 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Orgonahangverseny

18:00 : Budapest
Kispesti Munkásotthon Művelődési Ház

Kispesti Vegyeskar Gyöngyvirág Kórusa
Karnagy: Borhy Csilla
Adventi koncert

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Szilvay Réka (hegedű), Fehér Ernő (zongora)
Szilvay Réka kurzus zárókoncertje
SIBELIUS: Két humoreszk, Op.87 (átirat hegedűre és zongorára)
BARTÓK: 2. hegedű-zongora szonáta, BB 85
KODÁLY: Adagio
SIBELIUS: Öt falusi tánc, Op.106

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Farkas Mira (hárfa), Scheuring Kata (fuvola)
Zemlényi Eszter (ének)
Fekete Dániel (vers)
FAURÉ: Clair de lune, op. 46/2
FAURÉ: Berceuse
DEBUSSY: Beau soir
DEBUSSY: Deux romances - 1. Romance, 2. Les cloches
DEBUSSY: Paysage sentimental
DEBUSSY: Voici que le printemps
DEBUSSY: Syrinx
DEBUSSY: Arabesque
MASSENET: Elégie
CAPLET: Viens! Une flûte invisible soupire…
DEBUSSY: Clair de lune (Votre ame est un paysage choisi)
RUSSEL: Deux poèmes de Ronsard, op. 26
SATIE: Gnossiennes No. 1., 3., 5.
SATIE: Je te veux
SATIE: La diva de l'Empire
DELIBES: Le rossignol

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: A Nyugat lánya

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Kolonits Klára (ének)
Benyus János (kürt)
Dinyés Dániel (zongora)
Richard Strauss: Alpesi kürt - dal
Korngold: Négy Shakespeare dal, op. 31
Schumann: Adagio és allegro
Debussy: Ariettes Oubliées (Elfelejtett arietták)
Grieg: Intermezzo
Schubert: A folyónál - dal
Korngold: Három dal, op. 22
Gounod: Barcarola, Chantez Noël!

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Karita Mattila (szoprán)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
"Élet és halál"
HAYDN: A megjutalmazott hűség – nyitány, Hob. Ia:11
BEETHOVEN: „Ah, perfido!” – koncertária, op. 65
SCHUMANN: Nyitány, scherzo és finálé, op. 52
WAGNER: Trisztán és Izolda – Előjáték és Izolda szerelmi halála
R. STRAUSS: Halál és megdicsőülés – szimfonikus költemény, op. 24

19:30 : Budapest
Uránia Nemzeti Filmszínház

Oláh Vilmos (hegedű), Szabó Péter (gordonka)
Narihito Mukeda (zongora)
Nemzetek zenéje - Lengyel est
Chopin és Wieniawski műveiből
CHOPIN: Bevezetés és polonéz („Polonaise brillante”) gordonkára és zongorára, op. 3
CHOPIN: f-moll Mazurka Op.7. No.3 - zongorára
CHOPIN: B-dúr Mazurka Op.17. No. 1- zongorára
CHOPIN: Asz-dúr Polonéz Op.53. No.6- zongorára
WIENIAWSKI: D-dúr Polonéz Op.4- hegedűre és zongorára
CHOPIN: g-moll trió zongorára, hegedűre és gordonkára, op. 8
A mai nap
született:
1870 • Leopold Godowsky, zongorista († 1938)
1943 • Gösta Winbergh, énekes († 2002)
elhunyt:
1976 • Lily Pons, énekes (sz. 1904)