vissza a cimoldalra
2019-03-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61560)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2317)
Társművészetek (1297)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4257)
Milyen zenét hallgatsz most? (25009)
Haladjunk tovább... (230)
Kedvenc előadók (2833)
Momus társalgó (6353)
Kedvenc felvételek (150)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11322)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (9788)
Balett-, és Táncművészet (5706)
Kossuth-díj (1425)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4462)
Pantheon (2326)
Giuseppe Verdi (1388)
László Margit (158)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3179)
Operett, mint színpadi műfaj (3865)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1612)
Franz Schmidt (3294)
Élő közvetítések (7777)
Kocsis Zoltán (661)
Opernglas, avagy operai távcső... (20204)
Miklósa Erika (1230)
A díjakról általában (1056)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Irgalmatlan történetek! (A Rádiózenekar a Szimfonikus Körképen)
Balázs Miklós, 2010-01-25 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2010. január 21.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Magyar Szimfonikus Körkép

A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vez.: Stephen D'Agostino

MELIS LÁSZLÓ: Over..re...Ami megmaradt belőle... (ősbemutató)
STRAVINSKY: A tűzmadár - szvit (1919)
SARASATE: Cigánydalok
RAVEL: Lúdanyó meséi - szvit
Daphnis és Chloé - II. szvit

Volt itt minden, mi hiszékeny, gyermeki fülnek ingere, s mi az izgalmas és lapidáris történeteknek veleje és esszenciája: harcolás és összeveszés, tündérség és babona, csodamadár és bűbájos szerelmesek. Talán nem illendő hangos szavakkal dicsérni egy zenekart koncert előtt csupán a műsorválasztás merészségéért, én mégis megtettem, fennhangon, hogy hallja és okuljon belőle, akinek erre kell, hogy füle legyen. Mert számomra kedves, esti szép mesék halmazát kínálta a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara a csütörtöki éjszakában az arra kóborlóknak, varázsmesét, rímest és nemest, szép tündért jutalmul, meg Csúnyácskát és Szépséget, emberevő óriást, irgalmat nem ismerő Fenevadat, ki ábrándozni vagy borzongni szeret elalvás előtt a rossz álmot űzendő. Itt újabb és még újabb meséket követelő, csepp gyermeknek hihette magát a mord serdült, s a bájtalan való világba száradt, meglett felnőtt ember.

Pedig volt hősbemutató is (csak felnőtteknek), Melis László titokzatos, új műve, az Over..re...Ami megmaradt belőle..., mellyel a koncertet nyitandó máris a sűrűbe vezetett minket az est mosolyra húzott ajkú mesélője, Stephen D'Agostino.
Melis darabja huncut rejtvény, egy elveszettnek hitt mű megtalálásának imitációja, címét a "tu" (a megtalált) szótaggal kiegészítve nyitányt kapunk - s kaptunk valóban tartósat, erőset. Ünnepélyesen indult az előadás, aztán harsánnyá, harcossá lett, majd a monoton ritmust vivőknek hála nehezen érte meg a végét. Pedig mintha Rossini figyelt volna a konyhaablak mögül témát és ihletet keresve. E mű nem is mű igazán, csak műcske, opera aperta, csak sok fehér folt és sok irányítatlan, irányíthatatlan hangjegy: ebben áll a rébusz, véletlenszerű, mindig más, mindig máshol és más a hatás és közönség, elaprózódó befogadás. Hírlik, a kulcsok is hiányoznak, a hangnem az előadón áll. A mese vége eldöntetlen, eleje, közepe formálható. Megítélni, csak ha kész lesz! De soha nem lesz kész ez.

Öttételnyi Sztravinszkij, kíméletlen hangjegyek, a Tűzmadár meséje szvitben, koncertterem forró levegőjére hangszerelve. D'Agostino és zenekara teljes, kész, kedélyes narrátor, szól is a fabula, rendje-módja szerint, hol halk, hol hangos, ez legfőbb virtusa, s hogy ritmikáját nem bízza kósza véletlenre, ez is említést érdemelne. De szilárdan tartja az ütemet, s tartja a lépést a mind szilajabb regével, varázsmadár-tollért, ígéretért cserébe, s vezet az ezer ritka kincs birodalmába - s akármit is sejt, sosem pillant hátra.

Úgy tartják: a virtuozitás adja Pablo de Sarasate Cigánydalokjának egyenes gerincét, az önmagába forduló, eszetlen, magamutogató virtuozitás. A legkisebbik királyfi, az éppen csak férfivá cseperedett Sárközi Lajos is így meséli, ahogy neki tanították az ősz apák és más vén mesterek, rubatók égnyi magas hegyén innen, a cifrák végtelen óceánján túl - nem csoda, hogy hetedhét országból jár csodájára a rokonság. Hogy kíséri-e dolgát hű fegyverhordozó, talán már nem is hallani, a hegedűs viszi a prímet. A prímás viszi a prímet.

Maurice Ravel francia zeneszerző baromfiudvara a második részre maradt: öt mesét gágog el Lúdanyó a maga szűkszavú módján: Csipkerózsika táncát önti hangokba az első, később Hüvelyk Matyi szalad a fülünk elé, Csúnyácska mondókáját a Szépség és a Szörnyeteg beszélgetései szakítják félbe, s végül a tündérkertben pihenjük ki utunk. Kedves, nemes és érzelmes karakterek táncai ezek, öt kurta vízió, öt aprólékos hangszereléssel megbabonázott mesecsonk. A pálcamester tudja ezt, szépen formál, a szálakból díszes, fönséges, fényűző egészet sző. A tündérkert ezernyi illatáért kitüntetem a zenekart (zenekert).
Később is Ravellel maradunk: Daphnis és Chloé ékesszóló, világraszóló, oboaszóló nagy szerelme virágzik ki a fülünk előtt. Mindenki érdeklődjön!
Az egyszer volt, hol nem volt sosemvolt józansága mégsem tette hideggé az együttest, mi több, legtöbbször metszően tiszta játékot nyújtottak közönségüknek; és voltak színek és pompás formák is, dúsan zengő összhangzatok, s akár a konyhakés a vajban, haladtak előre a szerelmi szálban a diadalmasan dörgő összkarig. Így ért véget az izgalmas kalandvetítés.
Fuss el véle.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Kitagawa Chisa (hegedű), Szabadi Vilmos (hegedű), Taraszova Brigitta (zongora)
PROKOFJEV: C-dúr szonáta két hegedűre, op. 56
BARTÓK: 1. rapszódia, BB 94a
BEETHOVEN: 1. (D-dúr) hegedű-zongora szonáta, op. 12/1

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Amadinda Ütőegyüttes: Bojtos Károly, Holló Aurél, Rácz Zoltán, Váczi Zoltán
Joó Szabolcs (ütőhangszerek)
A Zeneakadémia és a Bartók Konzi ütőhangszeres hallgatói: Haász Tímea, Hencz Kornél, Láposi Dániel, Siptár Bence
Bereczki Klaudia, Bolyki Sára, Soós Zsófia (ének), Siklósi Kristóf (piccolo)
STEVE REICH: Drumming

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Nyikolaj Luganszkij (zongora)
DEBUSSY: Bergamaszk szvit
DEBUSSY: A boldog sziget
DEBUSSY: Két arabeszk
SZKRJABIN: 2. (gisz-moll) zongoraszonáta, op. 19 („Sonate-fantasie”)
SZKRJABIN: Prelűdök – részletek
SZKRJABIN: 3. (fisz-moll) zongoraszonáta, op. 23

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Iveta Apkalna (orgona)
Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara
vezényel: Mariss Jansons
BERLIOZ: Római karnevál - nyitány, op. 9
POULENC: g-moll orgonaverseny
SAINT-SAËNS: III. (c-moll, „Orgona”) szimfónia, op. 78

19:30 : Budapest
Duna Palota

Zhang Zhong Shi (zongora)
Chopin és Liszt művei
A mai nap
történt:
1859 • A Faust bemutatója (Párizs)
született:
1873 • Max Reger, zeneszerző († 1916)
1917 • Dinu Lipatti, zongorista († 1950)