vissza a cimoldalra
2019-01-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61445)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4178)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2285)
Társművészetek (1286)
Haladjunk tovább... (218)
Kedvenc felvételek (150)
Kedvenc előadók (2832)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11308)
A csapos közbeszól (95)

Kiss B. Atilla (194)
Lehár Ferenc (656)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2649)
Rost Andrea (2035)
Élő közvetítések (7671)
Momus-játék (5590)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4419)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3082)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (593)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1245)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1570)
Franz Schmidt (3261)
Erkel Színház (9628)
Palcsó Sándor (231)
Jonas Kaufmann (2337)
Marilyn Horne (469)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

"A Norma egy felhőkarcoló legfelső emelete" (Edita Gruberova)
- zéta -, 2009-11-16 [ Interjúk ]
nyomtatóbarát változat

Négy éve láthattuk Pesten, most újra színpadra áll nálunk - Edita Gruberovával pályájáról, szerepeiről, de leginkább a MűPában ma este felcsendülő Normáról beszélgettünk.

Edita Gruberova    - Legutóbb négy éve járt Budapesten, Donizetti nálunk ismeretlen remekét, a Roberto Devereux-t mutatta be. Az akkori előadás olvasóink szavazata alapján az év operaprodukciója lett. Most mire számíthatunk?

   - Nagyon sokat várok ettől az előadástól, mert számomra Norma szerepe a bel canto csúcspontja. Nemcsak Bellini művei között, hanem az egész bel canto irodalomban. Nagyon jó szereposztást sikerült összeállítani, és örülök annak, hogy megint egy határokon átívelő koprodukció jöhetett létre, a szlovák Filharmónia Zenekarával és a magyar Nemzeti Énekkarral. A próbák nagyszerű hangulatban zajlanak. Nagy öröm számomra, hogy újra felléphetek Budapesten, a Művészetek Palotájában. Igyekszünk több mint 100%-ot nyújtani, hogy a magyar publikum elégedett lehessen.

   - Régóta énekli Bellini egyéb szerepeit, de a Normát csak 2003 óta.. Biztosan más is megkérdezte már: miért várt vele ilyen sokáig?

   - Valóban sokáig vártam vele. A Norma csúcspontja az életemnek, zenei értelemben is, de nem csak úgy. Ez a szerep érzelmileg is a maximumot veszi ki az énekesből. Ebben a Bellini-zenében megtalálhatjuk az emberi lélek teljes palettáját. Tehát nemcsak rendkívüli énektechnikát igényel, hanem egy emberöltő lelki tapasztalatát is.

   - Mennyire fegyelmezett művész? Például a müncheni Norma-rendezés elképzeléseit mennyire tette magáévá, mennyit vitatkozott?

   - Én első helyen a zenére hagyatkozom. Megpróbálok ebből kiindulni, a rendezés számomra csak másodlagos. Mindig a pillanatnyi díszpozíció, a hangi állapot, a partnerek és a karmester együttes hatása dönti el, milyen is lesz az előadás.

   - Nemrégiben debütált a Lucrezia Borgia címszerepével is. Tudatosan építi a karrierjét?

   - Azt kell mondanom, hogy a karrier felépítésének a vége felé járok. A Normával talán már felérkeztem az Olümposzra. Ha lehet így fogalmazni: a Norma egy felhőkarcoló legfelső emelete. Viszont a közönség minduntalan azt kérdezi, hogy mi lesz a következő szerep. Hát így jött el a Lucrezia Borgia ideje. De a publikum még mindig nem elégedett...

   - Én is meg akartam kérdezni, hogy ezek után mit hallhatunk még Öntől?

   - Na, ugye! A legutóbbi két bemutatómat Christof Loy rendezte, az ő színpadra állításával gondolkodom Bellini La straniera [magyarul: Az idegen nő] című operájában.

   - Szintén Münchenben?

   - Még nem tudom, a helyszínt keressük, s én már tanulom a szólamot.

   - Zerbinettát, a koloratúr-irodalom egyik legnyaktörőbb szerepét 1973 óta szinte folyamatosan repertoárján tartja. Ez egyfajta világcsúcs, nem?

   - Valóban 36 esztendeje éneklem. Nem tudok róla, hogy valaki énekelte-e még ennyi időn keresztül, archívumokban kellene utánanézni. Tény: ez nem "normális" dolog. Rettentő magas, "e"-t kell énekelni. De nemcsak a csúcshang extrém, hanem az egész szólam fekvése is. És egy idő után általában a hangszalagok azt mondják, hogy elég.

   - A november 20-i, pozsonyi Norma után egy héttel Bécsben megint Zerbinettát fog énekelni. Hogy lehet átállni ilyen gyorsan?

   - Ez egy olyan kérdés, amire Norma még nem tudja a választ. De komolyra fordítva: Norma és Zerbinetta két külön világ. Tudattal, fejben az ember ezt meg tudja csinálni, de hogy a hangszalagok engedelmeskednek-e? Majd meglátjuk.

   - Amikor nem énekel, mivel tölti legszívesebben idejét?

   - Én mindig éneklek. De szeretek olvasni, néha otthon csak úgy pihengetni, feladat nélkül. Nyáron szívesen kertészkedem, nagy házam van kerttel, van mit tenni-venni.

   - Legközelebb melyik operát hozná el Budapestre?

   - Mindig ez a kérdés: mi lesz a következő? Talán a Lucrezia Borgiát, azt maguknál biztos régen adták. Nagyon jó zene, nagyszerű szerepekkel.


Fotó: Wágner Gábor
Az interjú elkészítéséhez nyújtott segítségért köszönet illeti Sánta Zoltánt.


témánkkal kapcsolatos további írások:
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Rolla János tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián

18:00 : Budapest
Nádor Terem

Anima Musicae kamarazenekar
Műsorvezető: Gáspárfalvi Dorka oscar-díjas gyermekszínész
"Lelkektől Lelkekért"
Koncert az elhagyott állatokért
DVOŘÁK: E-dúr Szerenád I.-II.-III.-IV.-V. tételei
MOZART: D-Dúr Divertimento KV 136. I., II. III.
CSAJKOVSZKIJ: Vonósnégyes (zenekari átirat) No.1, Op. 11 D-mol II. Andante cantabile
WEINER LEÓ: Divertimento I., II., V.

18:00 : Budapest
Bartók Béla Emlékház

Fülei Balázs (zongora)
Kováts Péter (hegedű), Varga István (cselló)
BEETHOVEN: D-dúr trió, op. 70. no.1
BEETHOVEN: Esz-dúr trió, op. 70. no. 2

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Operavizsga Fesztivál
A Genfi Zeneművészeti Főiskola előadása
CAMPRA: Velencei ünnepek

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle - Balett két felvonásban

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Láposi Dániel (ütőhangszerek), Baráth Bálint (zongora), Kováts Jázon (elektronika)
és a fesztivál 23 tagú közössége
Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál 2019
STOCKHAUSEN: Kontakte
STOCKHAUSEN: Originale (Happening, 1961)

19:00 : Budapest
Duna Palota

Farkas Gábor (zongora), Baráti Kristóf (hegedű)
Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Baráti Kristóf
LISZT: Les Préludes
LISZT: 2. (A-dúr) zongoraverseny
BEETHOVEN: F-dúr románc, op.50
BEETHOVEN: 5. (c-moll) szimfónia, op.67

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Bertrand Chamayou (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Robin Ticciati
R. STRAUSS: Don Juan, Op.20
RAVEL: G-dúr zongoraverseny
DEBUSSY: Pelléas és Mélisande - szvit, Op.80
WAGNER: Előjáték és szerelmi halál a Trisztán és Izoldából
19:00 : Veszprém
Hangvilla

Operát az Operából - belföldi turné
PUCCINI: Tosca

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Ingolf Wunder (zongora)
MOZART: 12. F-dúr zongoraszonáta (KV. 332)
BEETHOVEN: 23. f-moll (Appassionata) zongoraszonáta (Op. 57)
CHOPIN: Noktürnök (Op. 9 No 1., 2., 3.)
Polonéz-fantázia (Op. 61)
Asz-dúr polonéz (Op. 53).
A mai nap
született:
1835 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző († 1918)
1841 • Emmanuel Chabrier, zeneszerző († 1894)
1907 • Ferencsik János, karmester († 1984)
1943 • Lencsés Lajos oboaművész