vissza a cimoldalra
2019-02-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61449)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4240)
Haladjunk tovább... (230)
Milyen zenét hallgatsz most? (25008)
Társművészetek (1290)
Kedvenc előadók (2833)
Momus társalgó (6353)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2285)
Kedvenc felvételek (150)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11314)
A csapos közbeszól (95)

Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2932)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2652)
Opernglas, avagy operai távcső... (20191)
modern eszement rendezesek (261)
Balett-, és Táncművészet (5626)
Pantheon (2313)
José Cura (570)
Kimernya? (2936)
Élő közvetítések (7730)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3143)
Erkel Színház (9698)
Ilosfalvy Róbert (834)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4443)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1595)
Franz Schmidt (3280)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1281)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Mikrokorzózás, avagy kis, romantikus séta Bartók zenéjében (Mikrokozmosz / Szolcsányi)
BaCi, 2009-10-20 [ Hangszeres művek ]
nyomtatóbarát változat

Bartók Mikrokosmos BARTÓK: Mikrokosmos
Books 1-6

Georges Solchany - piano

EMI
5099969557026

Közhelyszámba megy a megállapítás, hogy egyre jobban felgyorsul életünk. A minőség mellett ma már legalább olyan fontos a gyorsaság is. (Sőt, sok esetben fontosabb.) Ha precízen, bravúros tempóban, elképesztő hirtelenséggel végrehajtott dinamikai váltásokkal sorjáznak a hangok, az már fél siker az előadó számára. Ehhez a játékmódhoz persze minden hangszernek megvannak a legalkalmasabb darabjai.

Ha egy ifjú titán zongoraművész bizonyítani akar, akkor körülnéz Liszt háza táján, vagy esetleg előveszi Kurtág etűdjeit, kihegyezi ujjait és lemezre "zongoraversenyez" belőlük egy jó órányi anyagot. Ha ezzel sikert aratott, akkor illendő valami kuriózummal előrukkolni: egy-egy elfeledett barokk szerző, vagy idegen területre tévedt irodalmár (pl. Csáth Géza), esetleg képzőművész remekműveivel előrukkolni, hogy ismét magára terelje a T. publikum figyelmét. S ha már elfogytak a kuriózumok, és unalmassá válnak számára a lehengerlő monumentalitások - rendszerint ekkorra már van egy pár szál ősz hajszála is emberünknek -, akkor előkerülnek a nagy mesterek kis remekművei. A Két- és Háromszólamú invenciók, merészebbeknél a Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach, a Chopin-mazurkák, a Brahms-keringők, vagy a Bartók Mikrokozmosz remekművei.
S akkor általában megint felfigyel a közönség.
Mit tud a Maestro felmutatni, amikor nem lehet a briliáns futamok lenyűgöző hangorkánja mögé bújni? Amikor a virtuozitás egyetlen ponton sem fedi el az alkotás strukturális tökéletességét.

Szolcsányi György pontos születési dátumát nem sikerült kiderítenem, de aki Cziffra Györggyel együtt kezdte tanulmányait, az 1975-ben - amikor a felvétel készült - már nem gyerekcipőben járó művészpalánta.
S valóban, ami a művek szerkezeti felépítését illeti, Szolcsányi előadása minden dicséretet megérdemel.
Pontosan érzi, tudja még az egysoros kis unisonóknál is, hol kell lendíteni egy picit a zenén, hol kell finoman megmásítani az eddigi játékmódot, hogy létrejöjjön e kis darabokban a tökéletességet biztosító kényes egyensúly.
A "nagytestvérektől" való elszakadás azonban nem sikerült a Franciaországban élő idősödő művésznek.

Bartók rendkívül pontos ember lévén - és persze a XX. századi kottaírási gyakorlatnak megfelelően - minden részletre kiterjedő pontossággal rögzítette az előadói utasításokat. Nemcsak a ritmus és a bartóki harmóniavilág jelzi, mennyivel megelőzte korát a '20-as, '30-as évek alkotásaival, hanem ezek az interpretációra vonatkozó bejegyzések is.

Szolcsányi György azonban egy másik, rendkívül erős zenei irányvonal elkötelezett híveként adja elő Bartók gyermekdarabjait. Amikor a század első felének szerzői már rég a mai értelemben vett "kortárs zene" megteremtésén fáradoztak, akkor az előadók még javában a romantika művészetszemléletében fogalmazták meg a műveket. Az előadó szabadsága sokkal tágabb fogalom volt. A hangszer virtuózaként sokkal többet megengedhetett magának egy művész, mint manapság. Szolcsányi György ebben a szemléletben nőtt fel, s így ennek megfelelően fogalmazta meg a Bartók Mikrokozmoszokat.

A romantikus előadásmód magabiztos megvalósítójaként lép fel, s így sok helyütt - minden ártó szándék nélkül - felülbírálja a szerző utasításait. Az önkényes lassítások, belemenések, billentésmódok mellet olyan is előfordul (pl. a III. kötetben szereplő, Hommage á J. S. B. című darabban), hogy a beírt ritenuto helyett - valószínűleg a crescendo hatására - éppen ellenkezőleg, gyorsítást játszik. A hatás így egészen más, mintha kiszélesítenénk az adott helyet.

Bármilyen átgondolt is az előadás, az elavult megközelítési mód meglehetősen érdektelenné teszi a felvételt a ma embere számára. Messze vagyunk már az előadóművészi önkényuralomtól. De talán éppen ezért érdemes lett volna egy kicsit többet szánni a kiadvány értelmezésére. A művekről találunk néhány sort, az előadóról azonban semmit. A trackek minden esetben sok darabot fognak össze, ami jelentősen megnehezíti egy-egy mű megtalálását. A darabok címei pedig sehol sem szerepelnek, csupán számok szerint találjuk meg az egyes alkotásokat.

A felvétel mindenképpen érdekességnek számít, különlegességeket kereső gyűjtőknek és a romantika olthatatlan szerelmeseinek ajánlom. De aki a művekhez szeretne közelebb kerülni, az inkább a Hungaroton eddigi kiadványait használhatja sikerrel.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Erkel Színház

PONCHIELLI: Gioconda

18:30 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

I Bassifondi:
Simone Vallerotonda (theorba, gitár, művészeti vezető), Stefano Todarello (lant, gitár), Gabriele Miracle (ütőhangszerek)
FOSCARINI: Gagliarda francese; Passacaglio sopra la lettera del O; Aria di Firenze per la A e C
KAPSBERGER: Toccata II; Sfessania; Passacaglia; Colascione
CARBONCHI: Scaramanzie; Mariona
BARTOLOTTI: Passacaglia per la D
CORBETTA: Passacaglia per la X
PICCININI: Partite sopra quest’aria francese detta l’Alemana (Corrente)
SANZ: Jacaras
MURCIA: Folias gallegas; Zarambeques o Muecas; Cumbées; Tarantelas

19:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Budafoki Dohnányi Zenekar
Hangversenymester: Berán Gábor
"Budafoki hangversenyesték 5"
BRITTEN: Simple Symphony
BACH: a-moll hegedűverseny BWV 1041
PÁNCZÉL: Átváltozások
STRAUSS: Metamorfózisok

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Mariangela Vacatello (zongora)
Nemzeti Filharmonikusok
Honvéd Férfikar (karigazgató Strausz Kálmán)
Vezényel: Hamar Zsolt
LISZT: Les Préludes
LISZT: Esz-dúr zongoraverseny, S. 124
LISZT: A négy elem (Les quatre éléments) - Gémesi Géza rekonstrukciója
19:00 : Szombathely
AGORA – Művelődési és Sportház

Horváth István, Kriszta Kinga, Haja Zsolt, Rácz Rita etc.
Győri Nemzeti Színház kórusa, karvezető: Balogh Eszter
Paragvári Utcai Általános Iskola gyerekkórusa, karvezető: Sándorfi Olga
Savaria Szimfonikus Zenekar
Rendező: Hábetler András
Vezényel: Madaras Gergely
PUCCINI: Bohémélet
az opera szcenizált előadása
A mai nap
elhunyt:
1903 • Hugo Wolf, zeneszerző (sz. 1860)
1983 • Adrian Boult, karmester (sz. 1889)
2010 • Ágai Karola, énekes (sz. 1927)
2013 • Wolfgang Sawallisch, karmester (sz. 1923)