vissza a cimoldalra
2019-07-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11352)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (4009)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7011)
Élő közvetítések (8033)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3317)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1324)
Opernglas, avagy operai távcső... (20269)
Kedvenc magyar operaelőadók (1125)
Pantheon (2371)
Kimernya? (3179)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1697)
Franz Schmidt (3375)
Haspók (1259)
Fischer Ádám (512)
Balett-, és Táncművészet (5842)
Bretz Gábor (129)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4517)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Mikrokorzózás, avagy kis, romantikus séta Bartók zenéjében (Mikrokozmosz / Szolcsányi)
BaCi, 2009-10-20 [ Hangszeres művek ]
nyomtatóbarát változat

Bartók Mikrokosmos BARTÓK: Mikrokosmos
Books 1-6

Georges Solchany - piano

EMI
5099969557026

Közhelyszámba megy a megállapítás, hogy egyre jobban felgyorsul életünk. A minőség mellett ma már legalább olyan fontos a gyorsaság is. (Sőt, sok esetben fontosabb.) Ha precízen, bravúros tempóban, elképesztő hirtelenséggel végrehajtott dinamikai váltásokkal sorjáznak a hangok, az már fél siker az előadó számára. Ehhez a játékmódhoz persze minden hangszernek megvannak a legalkalmasabb darabjai.

Ha egy ifjú titán zongoraművész bizonyítani akar, akkor körülnéz Liszt háza táján, vagy esetleg előveszi Kurtág etűdjeit, kihegyezi ujjait és lemezre "zongoraversenyez" belőlük egy jó órányi anyagot. Ha ezzel sikert aratott, akkor illendő valami kuriózummal előrukkolni: egy-egy elfeledett barokk szerző, vagy idegen területre tévedt irodalmár (pl. Csáth Géza), esetleg képzőművész remekműveivel előrukkolni, hogy ismét magára terelje a T. publikum figyelmét. S ha már elfogytak a kuriózumok, és unalmassá válnak számára a lehengerlő monumentalitások - rendszerint ekkorra már van egy pár szál ősz hajszála is emberünknek -, akkor előkerülnek a nagy mesterek kis remekművei. A Két- és Háromszólamú invenciók, merészebbeknél a Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach, a Chopin-mazurkák, a Brahms-keringők, vagy a Bartók Mikrokozmosz remekművei.
S akkor általában megint felfigyel a közönség.
Mit tud a Maestro felmutatni, amikor nem lehet a briliáns futamok lenyűgöző hangorkánja mögé bújni? Amikor a virtuozitás egyetlen ponton sem fedi el az alkotás strukturális tökéletességét.

Szolcsányi György pontos születési dátumát nem sikerült kiderítenem, de aki Cziffra Györggyel együtt kezdte tanulmányait, az 1975-ben - amikor a felvétel készült - már nem gyerekcipőben járó művészpalánta.
S valóban, ami a művek szerkezeti felépítését illeti, Szolcsányi előadása minden dicséretet megérdemel.
Pontosan érzi, tudja még az egysoros kis unisonóknál is, hol kell lendíteni egy picit a zenén, hol kell finoman megmásítani az eddigi játékmódot, hogy létrejöjjön e kis darabokban a tökéletességet biztosító kényes egyensúly.
A "nagytestvérektől" való elszakadás azonban nem sikerült a Franciaországban élő idősödő művésznek.

Bartók rendkívül pontos ember lévén - és persze a XX. századi kottaírási gyakorlatnak megfelelően - minden részletre kiterjedő pontossággal rögzítette az előadói utasításokat. Nemcsak a ritmus és a bartóki harmóniavilág jelzi, mennyivel megelőzte korát a '20-as, '30-as évek alkotásaival, hanem ezek az interpretációra vonatkozó bejegyzések is.

Szolcsányi György azonban egy másik, rendkívül erős zenei irányvonal elkötelezett híveként adja elő Bartók gyermekdarabjait. Amikor a század első felének szerzői már rég a mai értelemben vett "kortárs zene" megteremtésén fáradoztak, akkor az előadók még javában a romantika művészetszemléletében fogalmazták meg a műveket. Az előadó szabadsága sokkal tágabb fogalom volt. A hangszer virtuózaként sokkal többet megengedhetett magának egy művész, mint manapság. Szolcsányi György ebben a szemléletben nőtt fel, s így ennek megfelelően fogalmazta meg a Bartók Mikrokozmoszokat.

A romantikus előadásmód magabiztos megvalósítójaként lép fel, s így sok helyütt - minden ártó szándék nélkül - felülbírálja a szerző utasításait. Az önkényes lassítások, belemenések, billentésmódok mellet olyan is előfordul (pl. a III. kötetben szereplő, Hommage á J. S. B. című darabban), hogy a beírt ritenuto helyett - valószínűleg a crescendo hatására - éppen ellenkezőleg, gyorsítást játszik. A hatás így egészen más, mintha kiszélesítenénk az adott helyet.

Bármilyen átgondolt is az előadás, az elavult megközelítési mód meglehetősen érdektelenné teszi a felvételt a ma embere számára. Messze vagyunk már az előadóművészi önkényuralomtól. De talán éppen ezért érdemes lett volna egy kicsit többet szánni a kiadvány értelmezésére. A művekről találunk néhány sort, az előadóról azonban semmit. A trackek minden esetben sok darabot fognak össze, ami jelentősen megnehezíti egy-egy mű megtalálását. A darabok címei pedig sehol sem szerepelnek, csupán számok szerint találjuk meg az egyes alkotásokat.

A felvétel mindenképpen érdekességnek számít, különlegességeket kereső gyűjtőknek és a romantika olthatatlan szerelmeseinek ajánlom. De aki a művekhez szeretne közelebb kerülni, az inkább a Hungaroton eddigi kiadványait használhatja sikerrel.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (opera)

18:00 : Budapest
Fűtött utca - éjjeli menedékhely és nappali melegedő

Uta Meyer (szoprán) Szabó László (bariton) Katja Steinhäuser (zongora)
Fűtött utca - éjjeli menedékhely és nappali melegedő
1086 Budapest, VIII. kerület Dankó utca 15
Német és magyar népdalok énekhangra és zongorára
Bartók és Brahms feldolgozásában

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Dmitry Smirnov, Kokas Katalin, Kelemen Barnabás, Sarah Christian (hegedű), Razvan Popovici (brácsa), Kokas Dóra, Maximilian Hornung (gordonka), Csalog Benedek (fuvola), Dinyés Soma (csembaló), Davidovics Igor (lant), José Gallardo, Dejan Lazic (zongora)
BACH: c-moll triószonáta a Musikalisches Opferből, BWV 1079
BARTÓK: 1. hegedű-zongora szonáta, BB 84
SOSZTAKOVICS: g-moll zongoraötös, op. 57
17:30 : Kapolcs
Művészetek völgye

A Seleljo-testvérek szaxofon-zongora duója
"Amerikai szonáták"
MUCZINSKY: Sonata
ALBRIGHT: Sonata
PHIL WOODS: Sonata
A mai nap
született:
1909 • Licia Albanese, operaénekesnő († 2014)
elhunyt:
1989 • Martti Talvela, énekes (sz. 1935)
1998 • Hermann Prey, énekes (sz. 1929)