vissza a cimoldalra
2020-01-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Pantheon (2507)
Élő közvetítések (8347)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3624)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1844)
Franz Schmidt (3504)
Operett, mint színpadi műfaj (4201)
Zenei események (1009)
Marilyn Horne (474)
Milyen zenét hallgatsz most? (25048)
Momus-játék (5769)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4652)
Ilosfalvy Róbert (874)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (196)
Kimernya? (3402)
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" (644)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1382)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

2+2+1 (Az Amadinda a Tháliában)
Dauner Nagy István, 2009-10-16 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2009. október 11.
Thália Színház

Amadinda Ütőegyüttes
Győri Noémi (fuvola)
Fábry Boglárka, Oravecz György (zongora)

KERÉKFY MÁRTON: Schlagspiele
SZTOJANOV GEORGI: Fuvolaverseny
HORVÁTH BALÁZS: PIN Code Variations
JUHÁSZ BALÁZS: Jeladás
STEVE REICH: Dance Patterns

Az Amadinda Ütőegyüttes legkomolyabb erényének azt tartom, hogy zömmel modern, sőt kortárs, de mindenképpen friss darabokat tartanak repertoáron. Igaz, nincs nagyon választásuk. A romantikusokra – pláne a korábbiakra – nem nagyon volt jellemző, hogy kínai gongra vagy anklungra komponáltak volna.

Az ütőhangszer-együttest önmagában nem tartom az izgalmas hangzás biztos zálogának. Nem sok zeneszerző képes maradéktalanul kihasználni a lehetőségeket, máskülönben viszont marad az önként vállalt korlát, egy beszűkült eszköztár.

A mostani koncertműsor más szempontból is gyanakvóvá tehetett volna. A programot 4+1 címmel hirdették, nyilván arra célozva, hogy a négy ifjú magyar szerző után, kvázi ráadásként, egy kipróbált veterán szerző új művének magyarországi bemutatóját is megkaphatja, aki kibírja addig. Ráadásul ezúttal az ifjak diplomadarabjaiból szemelgettek, és hát – valljuk be – épeszű diák vizsgán nem kockáztat. Ilyen alkalomra tisztességes, a szakmai felkészültséget bizonyító kompozíciót kell előadni.

Őszintén remélem, hogy Kerékfy Márton és Horváth Balázs darabját csupán ez a „biztonsági kűr” jelleg tette lapossá és unalmassá. A Schlagspiele egyszerű ritmusképletből, hamar kiismerhető módon építkezik, és nem örültem annak a felismerésnek, hogy többé-kevésbé pontosan megjósolható a folytatás és a végkifejlet. A PIN Code Variations hangszínben változatosabb volt, de az új és új hangszercsoportok bevetésével elkülönített hármas tagolás nem tartogatott sok meglepetést.
Javukra tényleg csak azt tudom írni, hogy amatőr hibákat sehol nem követtek el. Bizonytalanságot, értelmetlen és hiányos részeket sehol nem hallottam, vagyis a „szakmát” megtanulták. Remélhető, hogy ezt előbb-utóbb ők is kevésnek találják majd.

Az egyes félidők második felére a szerkesztők sokkal izgalmasabb, tetszetősebb opusokat tartogattak. Lehet, hogy szándékosan?

Sztojanov Georgi pusztán azzal az ötlettel, hogy az ütőegyüttessel szólófuvolát állított szembe, már egészen új és teljes zenei világot teremtett. Az eltérő karakterek sokkal izgalmasabban szóltak együtt, mint ahogy azt gondolhattuk volna. Először is azért, mert a fuvola nem csupán legatóra képes, finom hangszerként kontrasztált az ütőkkel, hanem éles magasakkal, staccatóval, flatterzungéval satöbbivel kiegészítette azokat. Mindezt egy tradicionális, háromtételes versenymű-forma kerekítette ki. Érzékeny párbeszéd a lassú tételben, majd frappánsan rövid, virtuóz harmadik tétel – ahogy a nagykönyvben meg van írva. Győri Noémi játéka is nagyon tetszett, és nem csak a technika és a hangszerhang szépsége miatt. Zenélt, és zenéje „kommunikált” a többi közreműködővel.

A másik kellemes meglepetés Juhász Balázs hangmontázs fölé komponált darabja. Az első egy-két percben a hangszórókból halkan felhangzó rádiózajok, a tücsökciripelés nagyon emlékeztetett Roger Waters Amused to Death című albumának egyik számára. A hasonlóság kezdetben zavart, de elég hamar kiderült, hogy szó sincs utánzásról. A Jeladás a jobb.
Tulajdonképpen sokkal jobb. A volt Pink Floyd-tag felvétele egy hangulatos és ígéretes kezdet után hamarosan egy fantáziátlan gitár-riffbe torkollik, és ezzel a visszasüllyed a legkönnyebb könnyűzenébe, de Juhász Balázs műve tartalmas, és legfőképpen következetes. Jó az ötlet, jó a megvalósítás, méltó arra, hogy odafigyeljünk. A kompozíció értékeit a közönség is méltányolta, a négy ifjú közül talán ő kapta a legnagyobb tapsot.

Magyarországi Reich-bemutató a végére? Hab a tortára?

Igen is, meg nem is.
A mintegy hatperces darab bírja mindazokat az erényeket, amelyekért a szerzőt tiszteljük. Érett kompozíció – nincs benne hiba. Legfeljebb annyi, hogy kifelé menet már nem sok mindenre emlékszem belőle.

Úgy gondolom, ha valaki nagy vonalakban ismeri az életművet, akár ki is hagyhatja ezt a művet. A Dance Patterns nem sok minden fog hozzátenni – igaz el sem vesz belőle.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Klaudia Tandl (ének), Niall Kinsella (zongora)
SCHUBERT: Die Männer sind méchant, D. 866/3
SCHUBERT: Die junge Nonne, D. 828
SCHUBERT: Des Mädchens Klage, D. 191
SCHUBERT: Heidenröslein, D. 257
SCHUBERT: Suleika I, D. 720
SCHUBERT: Suleika II, D. 717
SCHUBERT: Kennst du das Land, D. 321
SCHUBERT: Heiss mich nicht reden, D. 877/2
SCHUBERT: So lasst mich scheinen, D. 877/3
SCHUBERT: Nur wer die Sehnsucht kennt, D. 877/4
SCHUBERT: Der Fischer, D. 225
SCHUBERT: Du liebst mich nicht, D. 756
SCHUBERT: Thekla, D. 595
SCHUBERT: Der Jüngling an der Quelle, D. 300
SCHUBERT: Luisens Antwort, D. 319
SCHUBERT: Der König in Thule, D. 367
SCHUBERT: Gretchen am Spinnrade, D. 118
SCHUBERT: Gretchens Bitte, D. 564

11:00 : Budapest
Erkel Színház

KACSÓH PONGRÁC: János vitéz

18:00 : Budapest
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar próbaterme

"Próbatermi vendégség"
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar művészeinek kamarakoncertje
BRUCKNER: F-dúr vonósötös - Adagio
CSAJKOVSZKIJ: Románcok, op. 47 (részletek)
MOZART: e-moll szonáta hegedűre és zongorára, K. 304
DOHNÁNYI: Szextett

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor (zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 3"
BEETHOVEN: c-moll trió, op. 1/3
BEETHOVEN: B-dúr („Erzherzog”) trió, op. 97

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Charlotte Saluste-Bridoux (hegedű)
Concerto Budapest
Vezényel: Rácz Zoltán
DUKAS: La péri
BERNSTEIN: Szerenád
MUSZORGSZKIJ-RAVEL: Egy kiállítás képei
19:00 : Szeged
Nemzeti Színház

MOZART: Cosi fan tutte
A mai nap
született:
1835 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző († 1918)
1841 • Emmanuel Chabrier, zeneszerző († 1894)
1907 • Ferencsik János, karmester († 1984)
1943 • Lencsés Lajos oboaművész