vissza a cimoldalra
2019-05-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Kedvenc magyar operaelőadók (1110)
Kimernya? (3034)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6710)
Erkel Színház (10060)
Franz Schmidt (3331)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3246)
Ilosfalvy Róbert (843)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4489)
László Margit (199)
Radnai György művészete (53)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1661)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1316)
Élő közvetítések (7868)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (977)
Zenetörténet (254)
Jacques Offenbach (474)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Csendes pillanatok a zongorairodalom viharos korszakából (Antal István Lisztet játszik)
BaCi, 2009-04-24 [ Hangszeres művek ]
nyomtatóbarát változat

Antal István La leggierezza
Antal István – zongora

LISZT:
Három koncertetűd – 2., f-moll („La leggierezza”)
Transzcendens etűdök Paganini nyomán – 5., E-dúr („A vadászat”)
Négy elfelejtett keringő – No. 2, 3
4., 6., 7., 10. magyar rapszódia
Fantázia W. A. Mozart Figaro lakodalma című operájának két témájára
Nagy fantázia Mozart Don Juanja nyomán

Hungaroton
32610

A lemez anyagát tekintve könnyű élvezetek forrásának tűnhet a Hungaroton mostani kiadványa.

Elsőként mindjárt a La leggierezza becenévre hallgató koncertetűd hangzik el, majd pedig a Paganini-capricciók átdolgozásai közül szólal meg az ún. Vadászetűd korai verziója. A 2. és 3. elfelejtett keringővel néhány perc erejéig bepillantást nyerhetünk az idősödő Liszt művészetébe, az ’51 és ’53 között megjelent magyar rapszódiák és a két, Mozart-operatémákra komponált fantázia azonban ismét a lenyűgöző pianista birodalmába vezet vissza. Ráadásul e két utolsó darabot a Busoni-féle kiadás szerint játssza Antal István. (Az első fantázia nem jelent meg Liszt életében, csak egy kézirat maradt fenn a weimari GoetheSchiller archívumban. Ebben a kéziratban még a Don Giovanni témái is fellelhetők. Busoni 1912-es kiadásában csupán a Figaro témái hallhatók, ezt a verziót rögzítette annak idején Antal István.)

Felszínes csillogás, bravúros fogások helyett első hallásra meglepően komoly hangvétellel szólalnak meg a darabok. A virtuóz hangszerkezelés háttérbe szorul, eszközzé válik, mely kizárólag a kifejező játékmód, a mondanivaló megvalósítását szolgálja.

Ha a hallgatónak sikerül ráállnia ennek a lecsendesült előadásmódnak a hullámhosszára, akkor a középkorú Liszt zenéjének egészen intim zugaiba juthat el. A La leggierezza halkan szédelgő futamait egy magabiztos erővonal fogja össze szoros egységgé, a Vadászetűd naturális kürtmenetei pedig magukban hordják a hegedűhúrok szelíd zengését is. A rapszódiákban nincsenek kiugró basszusok, vadul elkalapált ritmusképletek. Egy rangidős táncos tartózkodó, ám még erőteljes mozdulatai látszanak Antal játéka nyomán.

Legfeltűnőbb a két fantázia átgondoltsága. Az interpretációk többségében Mozart teljesen eltűnik, azonban Antal István előadásában egyértelműen ott vannak a színen az opera szereplői.

Természetesen ez nem az eredeti Mozart. Pontosan lehet érezni, hogy Antal Liszt szemszögéből látja a klasszikus szerzőt. De Mozart témái itt nemcsak ürügyként szolgálnak a technika csillogtatására. Világosan érezhető a romantikus mester törekvése, hogy megértse, s ily módon a maga teljességében jelenítse meg az opera figuráit.

A pergő futamok, a tempós oktávmenetek, nyaktörő harmóniamenetek takarásából előbukkan Liszt valódi zsenialitása. Antal István nem markáns kiemelésekkel, hanem a komoly hangvétellel irányítja a hallgatóságot. Intelligens hangvétele észrevétlenül arra ösztönöz bennünket, hogy a felszín csillogása helyett az izgalmas akkordmeneteket, szokatlan felrakásokat figyeljük.

„Növendékei csodálták rendkívüli műveltségét, évtizedek múltán is emlegetik elemzéseit, lényegre törően bölcs meglátásait.” – olvashatjuk Hargitai Imre sorait. Antal István 30 éven át tanított a Főiskolán. A fiatalabb zongoristageneráció már nem hallhatta őt a tanteremben. De felvételről hallhatja zongorajátékát, s így valamelyest részesülhet abból az elmélyült tudásból, amit játékában örökül hagyott az utókorra.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Asuka Kawamura (zongora)
Haruka Iwashita (fuvola), Aya Shirai (cselló)
Asuka Kawamura zongora diplomakoncertje
HAYDN: 47. (h-moll) zongoraszonáta, Hob. XVI:32
PROKOFJEV: Szarkazmusok, op. 17
HUMMEL: Adagio, variációk és rondó egy orosz témára, op. 78
LISZT: h-moll szonáta

17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. Terem

Házimuzsika a Zeneakadémián
Falvay Attila tanítványai
MOZART: G-dúr hegedű-brácsa duó, K. 423
Székely Anna Lilla (hegedű), Borka Ráhel (cselló)
HAYDN: 38. (D-dúr) zongoratrió, Hob. XV:24
Rebecca Lopez Mena (hegedű), Blaskovics Bence (cselló), Giorgia Fabro (zongora)
HAAS: Szvit oboára és zongorára, op. 17
Bálint Dóra (oboa), Máté Emese (zongora)
SCHUMANN: 3. (A-dúr) vonósnégyes, op. 41/3
Durst-Gál Márta, Orgován Csenge (hegedű), Zsótér Zita (brácsa), Márkus Ágnes (cselló)
SCHUMANN: Fantáziadarabok, op. 73
Saki Kono (zongora), Blaskovics Bence (cselló)
Felkészítő tanárok: Falvay Attila (1, 2, 4), Botvay Károly (3), Kiss Péter (5)

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. Terem

Házimuzsika a Zeneakadémián
Csalog Gábor tanítványai

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Horváth Benjámin cselló diplomakoncertje
J. S. BACH: 3. (C-dúr) csellószvit, BWV 1009
BEETHOVEN: 4. (c-moll) vonósnégyes, op. 18/4
Szentimrei Noémi, Doffkay Eszter (hegedű), Papp Nóra (brácsa), Horváth Benjámin (cselló)
DVOŘÁK: h-moll csellóverseny, op. 104
a diplomázó barátaiból alakult zenekar
Vezényel: Ménesi Gergely

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Messa di Gloria / Lidércek

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Alexander Sitkovetsky (hegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar
Művészeti vezető: G. Horváth László
HÄNDEL: Concerto Grosso
ANDRZEJ PANUFNIK: Hegedűverseny
HOLST: Szent Pál szvit Op. 29, No. 2
BRITTEN: Variációk egy Frank Bridge-témára, Op. 10

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Granik Anna (zongora), Balogh Ferenc, Detvay M. Marcella (hegedű), Kiss Alexandra Enikő, Rudolf András (brácsa), Újházi Gyöngyi (csello)
TÓTH ARMAND: Duo Concertant
TÓTH ARMAND: Brácsa-szerenád
TÓTH ARMAND: III. vonósnégyes
TÓTH ARMAND: Eszterlánc
DOHNÁNYI: c-moll zongoraötös Op.1.
18:00 : Balatonfüred
Kisfaludy Színház

Baráti Kristóf Kossuth-díjas hegedűművész
Mendelssohn Kamarazenekar
Művészeti vezető: Kováts Péter
MOZART hegedűversenyek és szimfóniák
A mai nap
elhunyt:
1896 • Clara Schumann, zongorista, zeneszerző (sz. 1819)
2000 • Jean Pierre Rampal, fuvolista (sz. 1922)
2002 • Kónya Sándor, operaénekes (sz. 1923)