vissza a cimoldalra
2020-02-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11466)
A csapos közbeszól (95)

Pantheon (2542)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4695)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3702)
Társművészetek (1597)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1876)
Franz Schmidt (3542)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (131)
Élő közvetítések (8411)
Jacques Offenbach (480)
Natalie Dessay (1805)
Momus-játék (5796)
Plácido Domingo (921)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4558)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2716)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7329)
Kimernya? (3483)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Újdonságok Óbudán (A VI. Ifjúsági Kortárs Zenei Estek harmadik hangversenye)
kobzos55, 2009-03-04 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

VI. Ifjúsági Kortárs Zenei Estek 2009. március 1.
Óbudai Társaskör

Minden szülő tudja, hogy a kisgyermekek fejlődésében van egy olyan időszak, amikor napról napra, olykor heteken át ugyanazt az egy kedvenc meséjüket szeretik hallani. A felnőtt olvasók már általában újabb és újabb könyveket keresnek, s a rendszeresen olvasók is legfeljebb arra panaszkodnak, hogy nincs idejük az általuk igazán szeretett könyveket másodszor, vagy harmadszor elolvasni. A zenehallgatással nem ez a helyzet, a legtöbben megmaradnak a sokszoros ismételgetés gyönyörénél. A popzene barátai kedvenc slágereiket akár naponta többször is meghallgatják, igaz, csak egy-két hétig, hogy azután, megunván a rengetegszer hallott zenét, újabb kedvencre leljenek, s kezdődjék minden előröl. A komolyzene sok barátja pedig megszeret néhány szerzőt, korszakot, stílust, s azokat a – rendszerint valóban nagyszerű, időtálló – zenéket hallgatja újra meg újra, igaz, nem egy-két hétig, hanem egy életen át...

Viszonylag kevesen vagyunk olyan komolyzenebarátok, akik – a nagy klasszikus remekművek élvezete mellett – igazi ünnepnapnak tekintjük azokat az estéket, amikor új darabokkal ismerkedhetünk meg. Ez az öröm akkor is igazi, ha az alkotások nem feltétlenül azonos értékűek a régi korok ezer szűrőn átjutott legnagyobb remekeivel, mert a színvonal esetleges alacsonyságáért bőségesen kárpótol bennünket az újdonság varázsa, s az a tudat, hogy most a miénk az első minősítés (ha úgy tetszik: az első szűrés) lehetősége.

Szerencsénkre az utóbbi időben sok lehetőségünk adódott új – s mindjárt az elején leszögezhetjük, hogy többnyire nagyon élvezetes – művek megismerésére. A zeneszerzőversenyt követte a Mini-Fesztivál, s most három estén át a VI. Ifjúsági Kortárs Zenei Estek rendezvénysorozata. Egyéb elfoglaltságaim miatt sajnos csak az utolsó koncertre tudtam elmenni, az alábbi rövid beszámoló tehát erről szól.

A hangverseny Siska Ádám 185 című művének ősbemutatójával kezdődött, amelyet a szerző maga adott elő – laptopján. Bevallom, a tisztán elektronikus zene eddig minden barátkozási kísérletem ellenére sem tudott megragadni, s ez az idegenkedésem most sem csökkent.

Másodikként Tornyai Péter ...about time (four sentences) című alkotása hangzott el. A szellemes kompozíciót Bodrogi Éva (szoprán), Koltai Katalin (gitár) és Rohmann Ditta (cselló) kitűnő előadásában ismertük meg. Az első tételben egy felerősített metronómketyegés emlékeztetett az idő múlására, a másodikban az énekesnő (akinek hangját a tétel elején csak felvételről hallottuk) egy sakk-óra léptetésével irányította a gitár- és a gordonkakíséretek váltakozását. A mű happening jellege egyáltalán nem hatott mesterkéltnek, nem volt zavaró, s a zene végig szellemes, jó értelemben szórakoztató volt.

A cimbalom (Skála Dániel) és a zongora (Füzi Nóra) együtthangzásának szinte minden lehetőségét feltárta Cser Ádám Mirrors című, nagyon élvezetes, háromtételes kompozíciója. Ez is olyan zene volt, amit bármikor szívesen újra meghallgatnék, különösen ilyen remek előadásban.

Ismét ősbemutató következett: Nyitrai László Total madness – az őrület útja című, tubára és zongorára írt darabja. (Mielőtt az angolul tudó Momus-olvasók serege felvilágosítana, hogy a „total” nem „utat” jelent, gyorsan leszögezem, hogy az angol–magyar címfordítás a szerzőtől ered.) A mű a zeneszerző ismertetésével teljes összhangban „szándékosan vidám, jazzes-rockos és kicsit brutális részekkel is kevert”, s valóban az őrülettel határos zenei extázishoz vezető utat mutatja be. A tuba virtuóz megszólaltatása Kovács Péter érdeme, a zongoraszólamot Herman Péter játszotta. A mű bátran ajánlható akár depresszió elleni gyógyszerként is, a bemutató közönsége is felszabadult vidámsággal reagált, s nagy tapssal köszöntötte a szerzőt.

Ötödikként Bella Máté Inszomnia – kommentárokkal című, klarinétra és két gordonkára írt alkotásának ősbemutatóját hallottuk. Az elképesztően bonyolult klarinétszólamot ragyogóan adta elő Szűcs Péter, a gordonkás kommentálás szerepe Rohmann Dittának és Újházy Gyöngyinek jutott. Bár a mű számos része megérintett, elsőre úgy éreztem, néhány fordulata kissé öncélú, s csupán a klarinétos virtuozitásának bemutatását szolgálja.

Zarándy Ákos másfél éve dolgozik a Las dos Fridas című egyfelvonásos operán, amelyet a megegyező című képet festő Frida Kahlo kettős személyiségéről ír. Bár a szerző a műsorfüzetben néhány meglehetősen riasztóan bonyolult gondolatot vetett papírra a készülő opera nyelvéről és felépítéséről, a most elhangzott prológus (Recuerdo) könnyen felfogható, élvezetes zene. Azt hiszem, meghallgatása után, valamennyien izgatottan várjuk a teljes operát! A két énekesnőt (szoprán és népi ének) valamint nyolc hangszeres szólistát felvonultató IKZE Ensemble-t Madaras Gergely vezényelte.

A művek megértését segítette Földes Imre tanár úr rövid, szellemes bevezetője, és a részletes műsorfüzet, amelyben a szerzők fejtik ki gondolataikat most elhangzott műveikről és általában a zenéről. Bár eszmefuttatásaik olykor túl „emelkedettre” sikeredtek, ne feledjük, a zeneszerzőket nem írásos megnyilatkozásaikért szeretjük... (A szerzők egy-egy arcrészletét kinagyító, olykor természetellenesen körített fotói érzésem szerint semmivel sem tettek jobb szolgálatot, mintha „hagyományos” portréikkal illusztrálták volna a kiadványt.)

A vasárnapi koncertért csak köszönetet tudok mondani a szervezőknek (a karmesterként is közreműködő Madaras Gergely mellett Győri Noémi végezte el a feltehetőleg nem kis munkát). Az előadók szemmel láthatóan (és füllel hallhatóan) nagyon komolyan vették megtisztelő feladatukat, sikerrel követtek el mindent a szent célért, hogy az új alkotások méltó módon kerüljenek közönség elé.

Ha a sorozat másik két estéje is hasonló színvonalú volt, nem kell aggódnunk korunk magyar zeneszerzéséért!

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Kökény Eszter (hegedű)
Várallyay Kinga, Soós Orsolya (zongora)
"Hangulatkoncert" - Diploma előtt
BARTÓK: Hegedűverseny, Sz. 112, BB 117
RAVEL: Couperin sírja

18:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Aida

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Elek Petra, Finszter Eszter, Ilyés Zsanett, Mráz Nikolett, Híves Boglárka, Ortan Vivienne, Józan Vivien, Fenyvesi Gabriella Rea, Tuznik Natália, Somogyi Lili, Kaffehr Zsuzsanna, Papp Balázs, Halász Gergely, Szenthelyi Krisztián, Zajkás Boldizsár, Erdős Róbert, Katona Lóránt, Szeleczki Artúr, Csölley Martin (ének)
Takács Dorottya (fuvola)
Tóth-Csamangó Blanka, Börzsönyi Imola (klarinét)
Persányi Zsófia, Bacsi Tamás, Király Ádám (zongora)
Molnár Dániel (brácsa), Tokárszky Máté (gitár), Riku Hagiwara, Izumi Hagiwara (gordonka)
Felkészítő tanár: Dallos Erika
Tanszékvezető: Meláth Andrea
"Kamara@Zeneakadémia.2020"
MONTEVERDI: Zefiro torna
BACH: 106. kantáta „Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit” (Actus Tragicus), BWV 106 – részletek
BACH: 4. kantáta „Christ lag in Todesbanden”, BWV 4 – duett
SPOHR: 6 Lieder (1-3)
MOZART: 6 Notturno (4-6)
MOZART: Cosi fan tutte – Sestetto
Evening rise
ARNOLD CCOKE: 3 Songs (2-3)
ALBERT ROUSSEL: 2 Chanson
VERDI: Falstaff – Fúga
ERNST TOCH: Geographical Fugue

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Eric Terwilliger (kürt)
Liszt Ferenc Kamarazenekar (koncertmester: Tfirst Péter)
BRUCH: B-dúr oktett
HAYDN: 1. (D-dúr) kürtverseny, Hob. VIId:3
BEETHOVEN: 9. (A-dúr) hegedű-zongora szonáta, op. 47 („Kreutzer”) - vonószenekari átirat

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Vizin Viktória, Nyári Zoltán, Kovács István
Magyar Nemzeti Táncegyüttes (művészeti vezető: Zsuráfszky Zoltán)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Honvéd Férfikar
Vezényel: Riederauer Richárd
"L'homme armé - 70 éves a Honvéd Férfikar"
GYÖNGYÖSI LEVENTE: Katonasirató
VAJDA JÁNOS: Szent Péter meg a zsoldosok
TOLCSVAY LÁSZLÓ: Testamentom

19:30 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Bizják Dóra (zongora)
Dunai Tamás (színművész)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Vezényel: Kocsis-Holper Zoltán, Somos Csaba
"Chansonok és Balladák" Pászti/2
HINDEMITH: Six Chansons
SOLTI ÁRPÁD: La Loreley
RAVEL: Trois chansons
H. WOLF: Der Feuerreiter
TÓTH PÉTER: Trois beaux oiseaux du Paradis
LIGETI: Pápainé
VASS: Nocturne
CSÍKY BOLDIZSÁR: Nagy hegyi tolvaj (magyarországi bemutató)
VAJDA JÁNOS: Deux Chansons
PERTIS: Két háromszéki ballada
17:18 : Győr
Richter Terem

Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Káli Gábor
SCHUMANN: I. (B-dúr) “Tavaszi” szimfónia, op. 38
DVOŘÁK: A vízimanó - szimfonikus költemény, op. 107
A mai nap
született:
1930 • Lazar Berman, zongorista († 2005)
elhunyt:
1770 • Giuseppe Tartini, zeneszerző (sz. 1692)
1996 • Mieczysław Weinberg más néven Moishe Vainberg zeneszerző (sz. 1919)