vissza a cimoldalra
2018-06-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4041)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60892)
Momus társalgó (6335)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Társművészetek (1255)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11279)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (9354)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4285)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (895)
Operett, mint színpadi műfaj (3618)
Rost Andrea (2027)
Palcsó Sándor (216)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2770)
Élő közvetítések (7250)
Edita Gruberova (3058)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1425)
Franz Schmidt (3142)
Kinek tetszik Rimszkij-Korszakov ? (47)
Pantheon (2237)
Erkel Ferenc (1046)
Wagner (2594)
Opernglas, avagy operai távcső... (20100)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Túl gyorsan, túl sokat (Mozart-szimfóniák a Zeneakadémia Zenekarától)
Johanna, 2008-11-27 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2008. november 22.
Zeneakadémia

A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
Vez.: Vashegyi György

MOZART:
Esz-dúr szimfónia, K.543
g-moll szimfónia, K.550
C-dúr („Jupiter”) szimfónia, K.551

Az Alma Mater koncertek keretében Mozart három utolsó szimfóniája hangzott el szombat este a Zeneakadémián. Az intézmény hallgatóiból alakult zenekar kellően kis létszámban foglalt helyet a színpadon, s ez mindenképpen biztató kezdetnek tűnt. És valóban, az előadók időnként meglepően szép hangzást produkáltak, megnyerően, tömören szóltak a forték, szépek voltak a pianók, s eleinte az intonáció bizonytalansága sem volt még túl bántó. Az együttest – amint az a dirigenstől megtudtuk – három profi brácsás és egy kürtös is támogatta játékával.

Vashegyi György igen nagy gondot fordított a kis motívumok megformálására, a jól elhelyezett hangsúlyozásokra, a mértékkel alkalmazott vibrátókra, a levegős, áttetsző hangzásra. Zenei elképzelései nagymértékben hasonlítottak a Roger Norrington Mozart-felvételein hallható megoldásokhoz. Hogy a karmester vitathatatlan tudása, és a lelkes hallgatói részvétel ellenére miért nem sikerült mégsem igazán jól ez az este, arra próbálok a következőkben némi magyarázatot találni.

Mozart három utolsó szimfóniája egyenként is meglehetősen nehéz feladat. Bár az valóban nagyon helyes, ha a fiatal zenészeket a zeneirodalom remekműveinek segítségével igyekszünk megismertetni a zenekari munkával. Az is helyes, ha nagy feladatot bízunk rájuk, hiszen az által fognak fejlődni. De nem tartom okos dolognak megoldhatatlan célt kitűzni a hallgatók elé. Sajnos ez a koncertprogram most ilyen volt. Nem tudom, hány profi zenekar akad ma országunkban, amely maradéktalanul meg tudna felelni egy ilyen kihívásnak, de a szakmát egyelőre még csak tanulgató, kezdő fiataloknak erre végképp kevés az esélyük.

Vashegyi György minden ismétlést lelkiismeretesen betartatott, ami jelen esetben nem feltétlenül tett jót a produkciónak. A fiatalok a g-moll szimfónia lassú tételére tökéletesen kifáradtak. Egyre több hamis hang, egyre több ritmikai lötyögés hallatszott, a zene darabokra hullott, s már a gyönyörű dallamok is unalmasan csengtek. Az idő múlásával a fúvósok időnként már hallgathatatlan intonációt produkáltak, a vonósok is egyre gyakrabban estek szét, szóltak hamisan. Minden jel arra mutatott, hogy a koncentráció végérvényesen elillant a teremből. És nem csak a színpadon ülők fáradtak el, de a közönség is egyre nehezebben tűrte a helyzetet.

Tagadhatatlan, a szerencse sem szegődött igazán a fiatalok mellé. A szünetben az első kürtös rosszul lett, így egy kürttel kellett végigjátszani a Jupiter szimfóniát. Ráadásul az első tétel után egy hegedűhúr is elpattant, így még egy zenésznek el kellett hagynia a termet. Mindezek a kellemetlenségek önmagukban azonban semmit sem rontottak volna a hatáson.

A fő gond még mindig ugyanaz. A Zeneakadémia hallgatói sajnos nincsenek birtokában sem kellő technikai felkészültségnek, sem megfelelő állóképességnek. És ilyen helyzetben az sem elég, ha a karmester zenei szempontból valóban nagy tudású, ha kitűnő frazeálásokat tanít be a zenekarnak, ha jó a kapcsolata a diákokkal. Úgy érzem, Vashegyi György túl gyorsan akart túl sokat. Ilyen kondíciók mellett érdemesebb lenne apróbb, de biztosabb lépésekben haladni. Bőven elég lett volna megtanulni két Mozart-szimfóniát (és nem feltétlenül a legnehezebbeket). Könnyebb műsor mellett talán sokkal jobban kiderült volna, mennyi nagyszerű ötletet, szépen kidolgozott motívumot rejt az előadás. A belefektetett munka valószínűleg jóval több volt annál, mint amit a koncerten hallottak alapján gondolhatnánk. És hát a közönség sem távozhatott elégedetten – ami azért cseppet sem elhanyagolható tény.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

"A Múzeumok Éjszakája - A Liszt Múzeum programjai"
16.00: A Zeneakadémia Rendkívüli Tehetségek Képzőjének növendékei
A koncerten a jövő zongora-, hegedű- és csellóművészei mutatkoznak be
17.15: Tárlatvezetés a Múzeumban, hangszerbemutatóval
18.00: Palojtay János zongorahangversenye
BRAHMS: Hat zongoradarab, op.118
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 3. Bénédiction de Dieu dans la solitude (Isten áldása a magányban)
DEBUSSY: Képek, 1. kötet
RACHMANINOV: esz-moll etűd, op. 39/5
20.00: Hutás Erzsébet (hegedű) és Andrea Fernandes (zongora) hangversenye
LISZT: 2. elégia hegedűre és zongorára
KREISLER: Liebesgruss (Szerelmi üzenet), Liebesleid (Szerelmi bánat), Schön Rosmarin (Szép rozmaring)
CSAJKOVSZKIJ: Melódia, Keringő, Scherzo
RACHMANINOV: Vocalise
PAGNINI: Cantabile
ELGAR: Salut d'amour (Szerelmi üdvözlet)
LISZT: A három cigány
21.15: Tárlatvezetés a Múzeumban
22.00: az In Medias Brass rézfúvós kvintett hangversenye
SCHEIDT: Canzone Aethiopicae
CORELLI: Karácsonyi (g-moll) concerto grosso, op. 6/8 („Fatto per la Notte di Natale”)
FAURÉ: Pavane

18:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Fabrice Millischer, Jacques Mauger, Kiss Zoltán (harsona)
Veér Mátyás (basszusharsona)
HIDAS FRIGYES: Kettősverseny
JEAN-FRANCOIS MICHEL: Trilogy
ALEXANDRE GUILMANT: Morceau symphonique
DEBUSSY: A la maniére
SZENTPÁLI ROLAND: Allegro Fuoco
HIDAS FRIGYES: Movement

20:00 : Budapest
Mátyás-templom

Solti Kamarazenekar
19:00 : Gyula
Gyulai Várszínház, Kamaraszínpad

Kelemen Quartet:
Kelemen Barnabás, Kokas Katalin (hegedű), Homoki Gábor (brácsa),
Fenyő László (cselló)
A mai nap
született:
1935 • Sári József, zeneszerző
1943 • James Levine, karmester
1956 • Sylvia McNair, énekes