vissza a cimoldalra
2020-02-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11466)
A csapos közbeszól (95)

Kolonits Klára (1158)
Momus-játék (5788)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4689)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (1009)
Erkel Ferenc (1075)
Erkel Színház (10542)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1871)
Franz Schmidt (3536)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7275)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2712)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3686)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (197)
Élő közvetítések (8394)
Ki írhat kritikát? (1444)
A nap képe (2189)
Opernglas, avagy operai távcső... (20414)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Túl gyorsan, túl sokat (Mozart-szimfóniák a Zeneakadémia Zenekarától)
Johanna, 2008-11-27 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2008. november 22.
Zeneakadémia

A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
Vez.: Vashegyi György

MOZART:
Esz-dúr szimfónia, K.543
g-moll szimfónia, K.550
C-dúr („Jupiter”) szimfónia, K.551

Az Alma Mater koncertek keretében Mozart három utolsó szimfóniája hangzott el szombat este a Zeneakadémián. Az intézmény hallgatóiból alakult zenekar kellően kis létszámban foglalt helyet a színpadon, s ez mindenképpen biztató kezdetnek tűnt. És valóban, az előadók időnként meglepően szép hangzást produkáltak, megnyerően, tömören szóltak a forték, szépek voltak a pianók, s eleinte az intonáció bizonytalansága sem volt még túl bántó. Az együttest – amint az a dirigenstől megtudtuk – három profi brácsás és egy kürtös is támogatta játékával.

Vashegyi György igen nagy gondot fordított a kis motívumok megformálására, a jól elhelyezett hangsúlyozásokra, a mértékkel alkalmazott vibrátókra, a levegős, áttetsző hangzásra. Zenei elképzelései nagymértékben hasonlítottak a Roger Norrington Mozart-felvételein hallható megoldásokhoz. Hogy a karmester vitathatatlan tudása, és a lelkes hallgatói részvétel ellenére miért nem sikerült mégsem igazán jól ez az este, arra próbálok a következőkben némi magyarázatot találni.

Mozart három utolsó szimfóniája egyenként is meglehetősen nehéz feladat. Bár az valóban nagyon helyes, ha a fiatal zenészeket a zeneirodalom remekműveinek segítségével igyekszünk megismertetni a zenekari munkával. Az is helyes, ha nagy feladatot bízunk rájuk, hiszen az által fognak fejlődni. De nem tartom okos dolognak megoldhatatlan célt kitűzni a hallgatók elé. Sajnos ez a koncertprogram most ilyen volt. Nem tudom, hány profi zenekar akad ma országunkban, amely maradéktalanul meg tudna felelni egy ilyen kihívásnak, de a szakmát egyelőre még csak tanulgató, kezdő fiataloknak erre végképp kevés az esélyük.

Vashegyi György minden ismétlést lelkiismeretesen betartatott, ami jelen esetben nem feltétlenül tett jót a produkciónak. A fiatalok a g-moll szimfónia lassú tételére tökéletesen kifáradtak. Egyre több hamis hang, egyre több ritmikai lötyögés hallatszott, a zene darabokra hullott, s már a gyönyörű dallamok is unalmasan csengtek. Az idő múlásával a fúvósok időnként már hallgathatatlan intonációt produkáltak, a vonósok is egyre gyakrabban estek szét, szóltak hamisan. Minden jel arra mutatott, hogy a koncentráció végérvényesen elillant a teremből. És nem csak a színpadon ülők fáradtak el, de a közönség is egyre nehezebben tűrte a helyzetet.

Tagadhatatlan, a szerencse sem szegődött igazán a fiatalok mellé. A szünetben az első kürtös rosszul lett, így egy kürttel kellett végigjátszani a Jupiter szimfóniát. Ráadásul az első tétel után egy hegedűhúr is elpattant, így még egy zenésznek el kellett hagynia a termet. Mindezek a kellemetlenségek önmagukban azonban semmit sem rontottak volna a hatáson.

A fő gond még mindig ugyanaz. A Zeneakadémia hallgatói sajnos nincsenek birtokában sem kellő technikai felkészültségnek, sem megfelelő állóképességnek. És ilyen helyzetben az sem elég, ha a karmester zenei szempontból valóban nagy tudású, ha kitűnő frazeálásokat tanít be a zenekarnak, ha jó a kapcsolata a diákokkal. Úgy érzem, Vashegyi György túl gyorsan akart túl sokat. Ilyen kondíciók mellett érdemesebb lenne apróbb, de biztosabb lépésekben haladni. Bőven elég lett volna megtanulni két Mozart-szimfóniát (és nem feltétlenül a legnehezebbeket). Könnyebb műsor mellett talán sokkal jobban kiderült volna, mennyi nagyszerű ötletet, szépen kidolgozott motívumot rejt az előadás. A belefektetett munka valószínűleg jóval több volt annál, mint amit a koncerten hallottak alapján gondolhatnánk. És hát a közönség sem távozhatott elégedetten – ami azért cseppet sem elhanyagolható tény.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Cantores Ecclesiae Rézfúvós Együttes:
Kovács Zalán László (művészeti vezető) (tuba)
Ambrus Szabolcs, Vass István (trombita), Kasza Mónika (kürt), Alföldy-Boruss Márk (harsona)
"Hangulat Extra"
KOVÁCS ZALÁN LÁSZLÓ: Korál
PURCELL: Szvit
VIVALDI: A négy évszak - Tél
KOVÁCS ZALÁN LÁSZLÓ: A didgeridoo története
SCHRAMMEL: Wien bleibt Wien
ERKEL: Hunyadi László (részletek)
LEW POLLACK: That's a Plenty
FARKAS A.: Magyar dal és tánc
KOVÁCS ZALÁN LÁSZLÓ: Kis karácsony
ROBERT RECK: When the Saints Go Marching in

18:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Aida

19:00 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Horti Lilla (ének), Pusker Júlia (hegedű), Balázs Piri Soma, Balogh Ádám, Boros Misi (zongora), Devich Gergely (gordonka), Szabó Marcell (zongora),
Ürmös Sándor (cimbalom)
műsorvezető: Bősze Ádám
CZF5 Cziffra Fesztivál - "Győztesek" koncertje

19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

Mitsuko Uchida (zongora)
Csalog Gábor (zongora)
Kemenes András (zongora)
Heinz Holliger (oboa, zongora)
"Hommage a Kurtág Márta"
A mai nap
született:
1743 • Luigi Boccherini, zeneszerző († 1805)
1926 • Kurtág György, zeneszerző
1971 • Gil Shaham, hegedűs
elhunyt:
1973 • Szigeti József, hegedűs (sz. 1892)
1975 • Luigi Dallapiccola, zeneszerző (sz. 1904)