vissza a cimoldalra
2018-04-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60771)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3974)
Társművészetek (1246)
Momus társalgó (6313)
Milyen zenét hallgatsz most? (24996)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11270)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (9239)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2680)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (758)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (152)
Opernglas, avagy operai távcső... (20065)
A díjakról általában (1022)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1227)
Komlóssy Erzsébet (38)
Élő közvetítések (7039)
Operett, mint színpadi műfaj (3576)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1382)
Franz Schmidt (3107)
Sz. Ágai Karola-drámai koloratúrszoprán (466)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (690)
Lisztről emelkedetten (905)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2497)

Fórumok teljes listája
Apróhirdetések
• 2018-04-17
A Magyar Nemzeti Énekkar meghallgatást hirdet bariton és basszus szólamra, valamint basszus szólamvezetői megbízatásra szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkező énekesek számára.

A meghallgatás anyaga:

1. Szabadon választott skála, ami a hangterjedelmet bemutatja.

2. Két szabadon választott, különböző karakterű darab (ária, vagy dal) előadása (zongorakísérőt biztosítunk)

3. Előre megadott énekkari állások előadása zongorakísérettel az alábbi művekből (kottát kérésre biztosítunk):

- Bach: h moll mise
- Brahms: Német Requiem
- Bartók: Cantata profana
- Verdi: Quattro pezzi sacri

4. Lapról olvasás

5. Szólampróba vezetése (csak szólamvezető-jelölt esetében!)


Jelentkezés részletes szakmai önéletrajzzal 2018. május 10-ig Tóth Antal menedzsernél a toth.a@filharmonikusok.hu e-mailcímen.
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Recenzió helyett (Mahler: IX. szimfónia)
Heiner Lajos, 2003-01-06 [ Szimfonikus művek ]
nyomtatóbarát változat

Mahler: IX. szimfónia Mahler: IX. szimfónia
Berlini Filharmonikus Zenekar
Claudio Abbado
DGG 471 624-2

Ha Ön, kedves Olvasónk, kritikát szeretne olvasni erről a CD-ről, kérem, klikkeljen arrébb.
Az ember nem tud kritikát írni a Kedveséről.

1986-ban hallottam először "élőben" Mahler Kilencedikjét. Korábban persze tanulmányoztam lemezről, de - be kell vallanom - nem volt rám olyan hatással, mint a Negyedik, vagy a "Titán" szimfónia.
A helyszín Budapest volt, a Kongresszusi Központ hangversenyterme, valamikor a nyár elején. Abbado vendégszerepelt - és itt cserben hagy a memóriám, hogyan is hívták akkor az együttest: Gustav Mahler Ifjúsági Zenekar? Európai Ifjúsági Zenekar?
Abbado akkor (53 éves volt) életében negyedszerre dirigálta a darabot.
Véget ért az Adagio. Abbado szinte rábukott a karmesteri pulpitusra. Döbbent csend. Aztán néhányan elkezdtek tapsolni. A tetszésnyilvánítás spontán abbamaradt. Tapintható volt valamiféle kozmikus űr, valami leírhatatlan vákuum. Fél perc telt el? Kettő? Nem tudom. És aztán jött a tapsorkán.

Úgy bő két évre rá hallottam először a dirigenst későbbi "saját" zenekarával, a Berlini Filharmonikusokkal. A szünet után Brahms II. szimfóniáját vezényelte - korrektül, de minden emlékezetesség nélkül. Minden "együtt volt", csak semmi rendkívüli, megfoghatatlan, egyszeri nem történt.
És különösen nagy volt a kontraszt a zenekar egy pár héttel korábbi bécsi hangversenyéhez képest - ott Karajan dirigálta ugyanezt a Brahms-opust. Alig tudott bejönni a terembe, a kottatartókra kapaszkodott, sokhelyütt nem volt együtt az orkeszter, néhány zenésze láthatóan gonosz vigyorral figyelte kínlódását - és mégis, ott volt az az általam korábban csak lemezekről ismert "creamy" hangzás, ott volt egy karmesteróriás kisugárzása, nem Brahms ellenében vagy érte, hanem mellette.

Érthető talán, milyen izgalommal vártam valamikor 1993-ban vagy 1994-ben ezt a Mahler-szimfóniát Abbadoval és a Berliniekkel. És kaptam egy rutinos, szívtelen, ledarált interpretációt, Bécsben és Salzburgban egyaránt.
Akkor azt mondták: Abbado Karajan páratlan hangzású zenekarából egy újabb nagy amerikai orkesztert csinált. Perfektet, és karakter nélkülit.

Aztán jött a 2001-es Salzburgi Ünnepi Játékok, Abbado és együttese, és Mahler Hetedikje. Az első tételben egy olyan penetránsan durva gikszer a rezeknél, hogy végigúszott a Grosses Festspielhausban a felhördülés. S mégis, dacára ennek, a koncert a szezon etalonja lett, a csont-bőr Maestro megszállottként vezette együttesét, a nagyon ritka zweigi Sternstundek egyike született meg.

Aztán itt van ez a Mahler Kilencedik. Élő előadás, 1999 szeptemberéből, de csak tavaly került kiadásra.
Tegye meg a hivatásos zenekritikus, hogy összeveti Abbado korábbi változatával (Bécsi Filharmonikusok), vagy Karajan elképzelésével (itt a későbbi, koncertváltozatra gondolok). Vagy Bernstein koncepcióival (a Berliniekkel adott hangverseny felvétele hatalmas élményként lakozik bennem). A dolog pikantériája, hogy valamennyi, fent említett CD elérhető a Deutsche Grammophone gondozásában.

Meglepő módon ez az új lemez hangzásában nem tükrözi az időközben eltelt esztendőket. Egyetlen rövid részletet, az utolsó tételből a "Fließender, doch durchaus nicht eilend" jelzésűt választottam ki közvetlen összehasonlításra (Universal Edition Wien, 174. old.).
Abbado-1 nagyszerűen felépített, de kicsit hideg fejjel kalkulált. Abbado-2 jóval szenvedélyesebb (ez a zene Mahler talán utolsó nagy feljajdulása!), de Karajan a legmeggyőzőbb. Persze, az összevetés kissé igaztalan: Karajan, aki életében oly ritkán nyúlt Mahler zenéjéhez, a hetvenes évek végén lemezre vette ezt a szimfóniát, felejthetően. Aztán 74 évesen elvezényelte a Berlini Ünnepi Heteken, utána - ő maga nyilatkozta - nem mert többé hozzányúlni.

Nem, nem és nem. Nem írok véleményt erről az új változatról. Ami egyébként gyönyörű kiállítású. Kár, hogy összesen négy "track" a kereshetőség, a négy tétel kezdésének megfelelően.
Ám a több mint 81 perces CD-n végül is öt "track" van. Elnémul Mahler hárfája, döbbent, hideg csend - aztán, 39 másodperc elteltével eszmél a publikum, tör ki a tapsorkán.
Valahogy úgy, mint anno Budapesten.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Sipos Péter (hegedű), Filip Lilla (brácsa), Jorge Sanz Ramos (cselló),
Yuki Taniguchi (zongora)
moderátor: Fülei Balázs
"Hangulat Junior"
Négyesfogat magyarosan
Brahms: g-moll zongoranégyes, Op.25
ismétlés: 11:30

18:00 : Budapest
MTA Zenetudományi Intézet

Balog Evelin, Bíró Zsófia, Gjorgjevic Dóra, Kunszeri Márta, Menyhárt Zsuzsanna, Rácz János (fuvola)
Somogyvári Csilla (fuvola, piccoló), Ittzés Zsuzsanna (fuvola, altfuvola), Nagy Bernadett (fuvola, basszusfuvola), Lukács Gergely (tuba), Nagy László Adrián (zongora)
"Tavaszi fuvolavarázs - a Filharmoniai Társaság kamaraestje"

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Boldoczki Gábor (trombita)
Kertesi Ingrid (szoprán), Fenyő László (cselló), Dinyés Soma (csembaló, orgona pozitív), Réti Balázs (zongora), Kuklis Gergely (hegedű), Klenyán Csaba (klarinét), Lakatos György (fagott)
"Boldoczki Gábor és barátai"
HÄNDEL: E-dúr szvit, HWV 430 – Ária és variációk
J.S. BACH: G-dúr szonáta viola da gambára és csembalóra, BWV 1027
ALBINONI: Esz-dúr szonáta trombitára és basso continuora
HÄNDEL: „Tu del Ciel ministro eletto” – ária az Il Trionfo del Tempo e del Disinganno c. oratóriumból (HWV 46a)
A. MELANI: „Quai bellici accenti” – kantáta („La tromba”)
S. FRIEDMAN: Fanfár szóló trombitára
FAURÉ: Après un rêve, Op.7/1
SCHUMANN: Adagio és allegro, Op.70
DEBUSSY: Nuit d’étoiles
POULENC: Les chemins de l’amour
MARTINU: La revue de cuisine
19:00 : Sopron
Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központ

Várallyay Kinga (zongora), Varga Gábor (klarinét)
Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Kóczán Péter
J.S. BACH: A-dúr zongoraverseny, BWV 1055
COPLAND: Klarinétverseny
MENDELSSOHN: IV. (A-dúr) “Olasz” szimfónia, Op.90

19:00 : Gyula
Gyulai Várszínház, Kamaraszínpad

Tóth Péter (zongora)
SCHUBERT: B-dúr Szonáta, D. 960
BRAHMS: F-moll Szonáta, Op. 5

19:30 : Debrecen
Kölcsey Központ

Bogányi Gergely, Boda Balázs, Grünwald Béla, Mogyorósi Éva, Pless Attila, Somogyi-Tóth Dániel (zongora)
Kodály Filharmonikusok Debrecen
Vezényel: Kovács László
"Zongoraavatás"
LUTOSŁAWSKI: Paganini variációk két zongorára
GERSHWIN: 3 Preludes
CHOPIN: A-dúr Polonéz, Op. 40. Nr.1
MOZART: A- dúr szonáta 3. tétel, „török induló” K. 331.
BEETHOVEN: cisz-moll (Holdfény) szonáta Op. 27. No. 2.
BRAHMS: II. B-dúr zongoraverseny, Op. 83.
A mai nap
történt:
1932 • A Székely fonó bemutatója (Budapest)
született:
1875 • Huszka Jenő, zeneszerző († 1960)
1967 • Lukács Gyöngyi, operaénekesnő