vissza a cimoldalra
2020-08-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11552)
A csapos közbeszól (95)

Wagner-felvételek (303)
Régizene (3721)
Operett, mint színpadi műfaj (4525)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4038)
Erkel Színház (10614)
A MET felvételei (1027)
Opernglas, avagy operai távcső... (20620)
Társművészetek (1831)
Pantheon (2715)
ifj. Johann Strauss (168)
Cecilia Bartoli (883)
Nicolai Gedda-az univerzális tenor (286)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2022)
Franz Schmidt (3661)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4892)
Kodály Zoltán (388)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Beatissima Beatrix (A Voces Aequales lemeze)
Varga Péter, 2008-09-15 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Beatissima Beatrix Beatissima Beatrix 1508–2008
JOHANNES TINCTORIS és JOHANNES DE STOKEM művei
Voces Aequales énekegyüttes
Hungaroton
HCD 32583

1458-ban koronázták meg Mátyást, 1508-ban halt meg második felesége, Aragóniai Beatrix. 2008-ban kettős az alkalom, hogy emlékezzünk arra a királyra (és feleségére), kinek uralkodása idején a magyar udvar zenei élete is nemzetközi jelentőségű volt.

A nápolyi királylány, Betrice zenei nevelője az a Tinctoris volt, akit a kor egyik legnagyobb zeneírójaként tartanak számon, és ebbéli minőségében jelentősebb is volt, mint zeneszerzőként. A németalföldi Stokem valószínűleg az ő ajánlására lett az udvari kápolna karmestere, és Budán jobb énekkart nevelt ki, mint amilyen a Vatikánban volt. Így nem csoda tán, hogy Magyarországot elhagyva a pápai kórusban kötött ki.

Tinctoris maga azonban soha nem járt Magyarországon, kötődése ide csak közvetett, de hatása tanítványán, a királynén keresztül így is jelentős volt. Joggal kaptak hát a két zeneszerző eddig lemezre nem vett kompozíciói helyet egy Hungaroton-kiadványon. A művekből megtudhatjuk – ha csak részlegesen is –, milyen lehetett a zenei élet a királyi udvarban Budán, a 15. század második felében. És ez még akkor is fontos, ha azok a jelentős zeneszerzők, akiknek művei megszólaltak, nem itt születtek, nem itt tanultak.

Érdemes megemlíteni, hogy a felvételek autentikus helyszínen, a várkápolna gótikus altemplomában készültek (bár olyanfajta eredetiségre való törekvés, ami a barokk művek esetében még elfogadható, a reneszánsz zene terén értelmetlen).

A Voces Aequales csak férfiakból áll, ez kiegyenlített hangzást eredményez, és a tizenöt éve alakult együttes tagjai vannak már annyira összeszokottak, hogy ez természetesnek hasson. Itt-ott hallani azért némi elnagyoltságot a hangképzés, a frázisok formálása terén, de a legnehezebb sikerül nekik: nem valamiféle tiszteletreméltó, sőt tiszteletet parancsoló zenetörténeti relikviákat szólaltatnak meg, hanem élő zenét. Amelyek közül az egyik, a nagyszabású mű a lemezen Tinctoris négyszólamú Missa L’Homme arméja. Ez a mise úgy hangzik el, hogy hallani, az együttes tagjai nem egy polifonikus mutatványt igyekeznek hangzó mivoltában bemutatni, hanem olyan zenét, amely mindenféle „érdekesség” mivoltán túl, önmagában figyelemreméltó.

Elzarándokolhatunk a hazánkban csak romokban fennmaradt, Mátyás korabeli reneszánsz építészeti emlékekhez, hogy lássuk, mi volt itt akkor, s a töredékekből megsejtsünk egy keveset arról a korról, amikor valamiről nem késtünk le. Aki érti, ilyen zeneművek hallgatásakor arról is képet kaphat, mi történt errefelé akkoriban a muzsika terén.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1901 • Franz Konwitschny, karmester († 1962)
1924 • Georges Pretre, karmester († 2017)
1951 • Kovács János, karmester
elhunyt:
1981 • Karl Böhm, karmester (sz. 1894)
1996 • Sergiu Celibidache, karmester (sz. 1912)