Bejelentkezés Regisztráció

Hangszeres művek

És mégsem mozog (Ingrid Fliter Chopin-lemeze)

2008-09-10 08:20:00 - eszbé -

\"Ingrid CHOPIN:
Piano Sonata No.3 in B minor Op.58
Three Mazurkas Op.59
Barcarolle in F sharp Op.60
Grande valse brillante in E flat Op.18
Three Waltzes Op.64
Ballade No.4 in F minor Op.52

Ingrid Fliter – piano

EMI
5 14899 2

A magyar férfi vízilabda-válogatott az idei, pekingi olimpiai torna megnyerésével a világon egyedülálló tettet hajtott végre: még soha egyetlen nemzetnek sem sikerült egymás után háromszor diadalmaskodnia a négyévente megrendezett viadalon. Hozzáértők szerint a titok abban rejlik, hogy valóban csapatként tudnak működni – azon túl, hogy egyénileg kiváló játékosok alkotják, a társak össze is csiszolódtak, mindenki a „helyén van”, és ha valakinek nem megy, mindig van egy másik húzóember, aki továbblendíti a társaságot a mélyponton.

Nagyjából ezzel a pekingi győzelemmel egy időben hallgattam meg Ingrid Fliter Chopin-lemezét. A CD-n olyan „ismeretlen” művek szerepelnek, mint a h-moll szonáta, az f-moll ballada, a Barcarolla, néhány mazurka és keringő. Valljuk meg, elég nagy bátorság kiállni egy ilyen műsorral, mert mindenki azt fogja vizslatni, mi újat tud még mondani az illető, pláne ha ilyen rezümével (több neves európai verseny megnyerése, Marta Argerich segítő támogatása) rendelkezik.

Persze kérdés, hogy kell-e újat mondani. Mert meg lehet közelíteni Chopint abszolút egyéni stílusban, ahogyan azt Horowitz is tette, de Horowitznak ezt el lehet nézni, mert emellett valami olyan elképesztő plasztikusságot és nagyvilági eleganciát tudott felmutatni, amilyenről Fliter még csak nem is álmodhat. Pedig próbálkozik ő is meghökkentő megállításokkal, csak nem mindegy, hogy az ember hol és hogyan teszi ezt. Tulajdonképpen – bár nem fenntartások nélkül – a zongorázása elegánsnak nevezhető, de hiányzik az áttetsző struktúra, a Chopinre oly jellemző, a semmiből előbukkanó, majd pár hang után elbúvó belső szólamok finom kiemelése, cserébe kapunk például a keringőkben remekül hallható „umcaccákat”.

Vagy hozzá lehet nyúlni Chopinhez azzal az alapállással, hogy az ember megpróbálja a kottahűségre alapozva a szerző szándékát, gondolatait, érzéseit interpretálni. De ez itt az előző bekezdésben tapasztaltak miatt nem jöhet szóba.

Van tehát egy újabb, abszolút értelemben kiváló, de a sok kiváló közt elveszve mégiscsak tucat Chopin-lemezünk, amely sok elődjéhez hasonlóan nem váltotta meg a világot. Pont az hiányzik belőle, amely a magyar vízilabdacsapatot oly naggyá tette – bár minden szükséges összetevő adva van hozzá, mégsem áll össze szerves egésszé.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.