vissza a cimoldalra
2020-02-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11466)
A csapos közbeszól (95)

Momus-játék (5793)
Élő közvetítések (8406)
Franz Schmidt (3540)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4692)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7323)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3695)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1874)
Belcanto (942)
Joan Sutherland - La Stupenda (117)
Operett, mint színpadi műfaj (4233)
Opernglas, avagy operai távcső... (20416)
Pantheon (2540)
Simándy József - az örök tenor (644)
Kolonits Klára (1161)
Erkel Színház (10543)
A díjakról általában (1086)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Vissza a jelenbe (Gyöngyösi Levente művei)
BaCi, 2008-04-08 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Gyöngyösi Levente művei GYÖNGYÖSI LEVENTE:
Missa Lux et Origo
Cantici Fratris Sole

Csereklyei Andrea, Schöck Atala, Rém Gabriella, Kálmán László, Csizmár Dávid, Kovács István (ének)
Purcell Kórus
Orfeo Zenekar
Vez.: Vashegyi György

Hungaroton
HCD 32483

Gyöngyösi Levente nevére mindig felkapom a fejem, mióta eloszlatta egyik alaposan berögzült tévhitemet a zenével kapcsolatban. Amikor másfél évtizeddel ezelőtt először hallottam őt continuózni, öt perc alatt sikerült bebizonyítania, hogy nemcsak Beethoven, Brahms, vagy Bartók kamarazenéi lehetnek izgalmasak egy billentyűs számára. Kellő hozzáértéssel, tűzzel, értelemmel előadva egy barokk ária continuo szólama is magában hordozza a fél világot.

Aztán hamarosan kiderült, hogy a csembalónál megismert fiatalember nemcsak játssza, de írja is a zenetörténet darabjait.
S most, íme, itt az első „szólóalbum” – ha szabad így fogalmaznom. Azért is próbálok ezzel a populáris műfajra jellemző megjelöléssel élni, mert érzékeltetni szeretném: a kortárs zenének most sem arról a híressé – vagy mondjuk inkább, hogy hírhedtté – lett változatáról van szó, amely miatt a Mini Fesztiválon még egy kisebb koncertteremben is nehéz teltházas előadást csinálni, hanem a ma élő, rendkívül sokféle irányzat egy sokkal barátságosabb ágáról.

Gyöngyösi Levente művei Eco regényeihez hasonlatos szabadsággal járkálnak ki, s be a különféle korok kapuján. Ahogy a rendkívül népszerű olasz író, úgy Gyöngyösi sem egy tipikus középkori, vagy klasszikus alkotást hoz létre, hanem egy adott korszak, vagy korszakok elemeit felhasználva, mindenki számára érthető módon fogalmazza meg abszolút mértékben XXI századi gondolatait.

Még egyszer, külön is hangsúlyozom, hogy a saját gondolatait.
Mert annak ellenére, hogy egyértelműen reneszánsz és klasszikus fordulatokkal, műfajokkal dolgozik, a hangnem összetéveszthetetlenül egyéni. Az akkordfűzések torzításai, a jazzes ritmikai elemek, a hangszerelés újdonságai egy sajátságos, senki másra nem jellemző ízt hoznak létre.

Gyöngyösi darabjai azonban a stilisztikai játék ellenére nemcsak tudományos elemzésre alkalmasak. Az ősi alapanyagokból új technikával megalkotott művek nemcsak szellemi táplálékot nyújtanak, hanem élvezetes perceket is, s így a laikusok számára is hozzáférhetővé teszik a kortárs zenét.

Valószínűleg ez az egyik oka, hogy a többségében fiatal előadók ennyire felszabadult, jó lemezfelvételt produkáltak.
Értik és élvezik a zenét.

Mind a szólistáknál és a kórusnál, mind pedig a zenekarnál megfigyelhető, hogy a koncerttermekben annyiszor hallott, zsíros, áporodott manírok helyett nagyon finom, apró rezdülésekkel teli szólamvezetéssel, érzékeny hangképzéssel nyúlnak a művekhez. Meglepő intelligenciával muzsikálnak, hiszen – és itt a jó előadás másik kulcsa – nem köti a kezüket annyi mélyen rögzült konvenció.
Szabadon gondolkozhatnak, érezhetnek mindarról, amit énekelnek, játszanak.

Ajánlom ezt a lemezt a szakmának, mert lesz mit mazsolázniuk. De ajánlom mindazoknak is, akik a zenetörténet mauzóleumában pusztán csak az élvezet kedvéért szoktak kalandozni.
Garantálom, hogy közvetlenül a jelentől is megkaphatják a zenétől minden esetben elvárható, érzékletes pillanatokat!

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

Liszt-kukacok Akadémiája

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Császár Zsuzsanna (zongora)
LISZT: 8. magyar rapszódia
CSEMICZKY MIKLÓS: Sonatina con intermezzi
BARTÓK: Szonatina, BB 69
LISZT: Zarándokévek, Második év: Itália – 7. Dante-szonáta
DOHNÁNYI: Négy zongoradarab, op. 2 – 3. f-moll intermezzo
DOHNÁNYI: C-dúr rapszódia, op. 11/3

15:00 : Budapest
Magyar Rádió 6-os stúdiója

Pasztircsák Polina (ének), Davidovics Igor (lant)
Műsorvezető: Fazekas Gergely
"Zenebeszéd"
DOWLAND: Dalok, lantművek

16:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Kertesi Ingrid és Subedi Anna (ének)
Dobozy Borbála (csembaló), Virág Emese (zongora)
A Magyar Táncművészeti Egyetem balett tanszékének hallgatói
Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekar
vezényel: Ménesi Gergely
Szerkesztő-műsorvezető: Solymosi Tari Emőke

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Veress Ábel (zongora)
"Hangulatkoncert"
J.S. BACH: c-moll prelúdium és fúga, BWV 847
SCARLATTI: E-dúr szonáta, K. 380, L. 23
HAYDN: G-dúr szonáta, Hob. XVI:40
CHOPIN: Öt etűd az op. 10-es és op. 25-ös sorozatokból
LISZT: 6. magyar rapszódia
DOHNÁNYI: Ruralia Hungarica, op. 32a - részlet

17:00 : Budapest
Kelenföldi református templom

Vadász Attila (orgona)
Igét hirdet: Nt. Takaró János lelkipásztor
BUXTEHUDE: g moll prelúdium és fúga, BuxWV 148
SWEELINCK: 116. zsoltár
BACH: G dúr prelúdium és fúga, BWV 550
BACH: Erbarm'dich mein, oh Herre Gott, BWV 721
BACH: Két Contrapunktus a Fúga Művészetéből, BWV 1080
MENDELSSOHN: A-dúr szonáta

19:00 : Budapest
Erkel Színház

"Keresztény farsang Nino Machaidzéval"

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Foskolos Péter (hegedű),
Foskolos Bettina (zongora)
BACH: Sonata No.3 in C major, BWV 1005
BEETHOVEN: Sonata No. 3 in E flat major, Op. 12 No. 3
CHOPIN: Ballade No. 1 in G minor, Op. 23
SCHUMANN: Violin Sonata in A minor No. 3 Wo0 2

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Maxim Vengerov (hegedű),
Devich Gergely (cselló), Ránki Fülöp (zongora)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Maxim Vengerov
BEETHOVEN: C-dúr hármasverseny, op. 56
BEETHOVEN: VII. (A-dúr) szimfónia, op. 92

19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

Balog József, Csalog Gábor (zongora)
Sáry László (zongora, fütty)
Szathmáry Judit, Nagy Bernadett, Murányi Márta, Fehérváry Péter, Melkovics Zoltán, Horváth Csaba (ének)
Amadinda Ütőegyüttes
Schlanger Tamás (ütőhangszerek)
Ligeti Ensemble
"Sáry 80"
SÁRY LÁSZLÓ:
Collage
Tango
Broadway boogie-woogie
Kotyogó-kő egy korsóban
Pentagram
Concerto Classico – 1984-es revideált változat
Tranquillity
Oratórium – ősbemutató
Etüdök gőzmozdonyokra
Emlék
19:00 : Győr
Nemzeti Színház

MOZART: Szöktetés a szerájból
A mai nap
elhunyt:
1903 • Hugo Wolf, zeneszerző (sz. 1860)
1983 • Adrian Boult, karmester (sz. 1889)
2010 • Ágai Karola, énekes (sz. 1927)
2013 • Wolfgang Sawallisch, karmester (sz. 1923)