vissza a cimoldalra
2017-12-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3862)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60224)
Társművészetek (1222)
Momus társalgó (6308)
Milyen zenét hallgatsz most? (24990)
Kedvenc előadók (2814)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11198)
A csapos közbeszól (95)

Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (585)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1207)
Franz Schmidt (2979)
Beethovenről - mélyebben (679)
Operett, mint színpadi műfaj (3414)
Verdi-felvételek (533)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2457)
Kodály Zoltán (358)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2878)
Erkel Színház (8620)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6452)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (426)
Élő közvetítések (6758)
film és zene (187)
A nap képe (2010)
Jonas Kaufmann (2151)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Mona Lisa fekete-fehérben (Az Artúr király a MűPában)
Johanna, 2007-11-23 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2007. november 18.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

PURCELL: Artúr király

Purcell Kórus
Orfeo Zenekar
Csereklyei Andrea, Hamvasi Szilvia, Wierdl Eszter, Bárány Péter, Szigetvári Dávid, Raimund Nolte – ének
Vez.: Vashegyi György

Ha Vashegyi György neve szerepel a koncertműsorban, biztosak lehetünk benne, hogy ritkán, vagy hazánkban talán még soha nem hallott barokk zenéket ismerünk majd meg. Legutóbb úgy fél évvel ezelőtt volt alkalmam az együttes előadásában Händel L’Allegro il Penseroso ed il Moderato című oratóriumát meghallgatni, s máris itt a következő nagyszabású vállalkozás: Purcell Artúr király című semi-operája.

Ha visszagondolok a májusi koncertre, az első, ami eszembe jut, a visszafogottság, a túlságosan is mértéktartó előadás. Elolvasva az Artúr király szövegkönyvét, azon gondolkodtam el, hogyan tudja majd ez az együttes ezt az érzelmes, színes tündérmesét, sajátos visszafogottságával mégis élővé, élvezetessé tenni.

A koncert első felében meglehetősen unatkoztam. Unatkoztam, mert az Orfeo Zenekar a tőle lassan már megszokottnak számító korrekt, ám igen mértéktartó, egysíkú hangzást produkálta. Az énekes szólisták ugyan többnyire tisztán, nagy igyekezettel, de mégis kissé sótlanul énekeltek, a kórus volt az egyetlen, melynek pezsdítő hatásában egész este bízni lehetett. Az unalom többé-kevésbé folyamatosan, egészen a harmadik felvonásig tartott, amikor is elérkezett Cupido és a Hideg Géniusz párbeszéde.

A Cupido szerepében színpadra lépő Hamvasi Szilvia éneklése csodát tett velem, életet lehelt belém, visszaadta a reményt, hogy lesz itt még igazi barokk muzsika, igazi retorika, értelmet kap szöveg és zene, elvarázsol végre ez a háromszáz esztendős mese. Mert Purcell egy zseni volt, ehhez kétség nem férhet, nem az ő hibája, hogy mi manapság nem nagyon merjük kifejezni azokat az általános emberi érzelmeket, amelyek pedig ott vannak hangjegyekbe öntve, csak észre kellene venni. De Cupido merte, és szerencsére partnere, a Hideg Géniuszt alakító Raimund Nolte (aki addig szintén kissé visszafogta magát) szintén mert vele menni, s ők ketten megcsillantottak valamicskét abból, miért is válhatott az Artúr király Purcell sajnálatosan rövid életében a legsikeresebb művévé.

Ezen reménykeltő rész – majd a szünet – után folytatódott a középszerűség, mígnem elérkeztünk az ötödik felvonáshoz, ami aztán végképp gondolkodóba ejtett. Rögtön azután, hogy egy kínosan ügyetlen hármast hallottunk a férfi szólisták tolmácsolásában, következett egy „kocsmajelenet”, melyből egyértelműen kiderült, másképp is lehetne. A férfikar hirtelenjében színházat csinált. Miközben csodásan énekeltek, kellemes részegségben tántorogtak a színpadon, eljátszották a vidámságot, a fergeteges és borgőzös jókedvet. A kissé már szendergő publikum rögvest magához is tért, s azon nyomban tapssal hálálta meg, hogy a művészek megpróbálták némi élményben részesíteni őket.

Mert mi mást is szeretne a közönség, mint élményeket? Varázslatot, tündéri muzsikát, ármányt és fortélyt, szerelmes évődést, valamiféle gyönyörűséget átélni a muzsika kertjében, ha már elzarándokolt a Művészetek Palotájába, ahelyett, hogy kényelmes karosszékéből CD-n hallgatta volna meg az operát.

Nem teljesen értem, hogy ha Vashegyi György képes élővé tenni egy barokk operából néhány percet, akkor miért nem akarja ezt a képességét a maradék száz percre is kierjeszteni? Ha egy zenekar tud mosolyogni a színpadon, akkor miért nem hajlandó többet mosolyogni, és miért nem tud sírni is, és haragosnak vagy szerelmesnek, vagy kacérnak, vagy boldognak lenni, ahelyett, hogy szimplán csak egyenes derékkal, nagyjából tisztán lejátssza a hangokat? Miért nem akar több fantáziát, hangsúlyokat, dinamikát, agogikát, több játékosságot belevinni a hangokba? Kizártnak tartom, hogy Purcell eltűrt volna maga mellett egy ilyen unatkozó zenekart.

Lassanként már mindenünk meglesz ahhoz, hogy igazi régizenélést hallhassunk hazai művészek tolmácsolásában is. Tudás, jó hangszerek, szép hangú énekesek, még érdeklődő közönség is mindehhez. Ami mégis hiányzik – és nem tudom, honnan lehetne megtanulni –, az az élénkebb fantázia, az érzelmek, hangulatok merészebb, szabadabb kifejezése. Mert jó ez, nagyon jó, hogy meghallgathatjuk Purcell semi-operáját, ráadásul igazán korrekt előadásban. Tényleg örvendetes és fontos dolog. De nagyjából annyira éreztük át, milyen is ez a muzsika, mintha Leonardo olajfestményeit fekete-fehérben nézegetnénk. Láthatunk minden zseniális részletet, a kompozíció tökélyét, a festői technika zsenialitását, csak éppen a szín, az összhatás fog hiányozni, a borzongás, az „Istenem, hogy ez milyen gyönyörű” semmihez sem fogható érzése.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő

17:00 : Budapest
BFZ Próbaterme

Bíró Ágnes, Tuska Zoltán (hegedű), Kostyál Péter, Sipos Gábor (brácsa),
Kertész György, Sovány Rita (cselló), Jóföldi Anett (altfuvola), Bazsinka József (tuba), Polónyi Ágnes (hárfa), Ivanyickaja Irina (zongora)
"Vasárnapi kamarazene"
SOSZTAKOVICS: Adagio (A tiszta csermely című balettből)
LAURENT BOUTROS: Amasia
TORU TAKEMITSU: Toward the Sea (I. The Night, II. Moby Dick, III. Cape Cod)
ANDY EMLER: Tuba Stone
CSAJKOVSZKIJ: d-moll vonósszextett („Firenzei emlék”), Op.70

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Fejérvári Zoltán tanítványai
ELMARAD

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián" Botvay Károly tanítványai

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Gaál Dániel, Pelle Fanni, Hadobás Gergely, Madarasi Szabolcs, Kóta Donát, Blaskovics Bence (cselló)
Taraszova Brigitta (zongora)
"Kertész Ottó növendékeinek cselló tanszaki koncertje"
POPPER: 22. etűd
J.S. BACH: 3. (C-dúr) csellószvit, BWV 1009 – Gigue
DAVIDOV: 2. (a-moll) csellóverseny, op. 14 – 1. tétel
POPPER: 10. etűd
J.S. BACH: 3. (C-dúr) csellószvit, BWV 1009 – Courante
LALO: d-moll csellóverseny – 1. tétel
POPPER: 20. etűd
CRUMB: Csellószonáta – 1. tétel
SCHUMANN: a-moll csellóverseny, op. 129 – 1. tétel
POPPER: 20. etűd
LUTOSŁAWSKI: Sacher-variációk
HAYDN: 1. (C-dúr) csellóverseny, Hob. VIIb:1 – 3. tétel
J.S. BACH: 6. (D-dúr) csellószvit, BWV 1012 – Prélude
BUKINYIK: f-moll etűd
POPPER: 12. etűd
J.S. BACH: 6. (D-dúr) csellószvit, BWV 1012 – Prélude
KABALEVSZKIJ: 1. (g-moll) csellóverseny, op. 49 – 1. tétel

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Perényi Miklós (cselló), Spányi Miklós (csembaló)
J.S. BACH: 1. (G-dúr) csellószvit, BWV 1007
g-moll prelúdium és fúga, BWV 885
g-moll szonáta viola da gambára és csembalóra, BWV 1029
G-dúr szonáta viola da gambára és csembalóra, BWV 1027
D-dúr prelúdium és fúga, BWV 874
D-dúr szonáta viola da gambára és csembalóra, BWV 1028

18:00 : Budapest
FUGA Budapesti Építészeti Központ

Zétényi Tamás (cselló)
J.S. BACH: Szóló szvitek BWV 817, 997, 1002, 1013 (ZÉTÉNYI Tamás átiratában)

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Bohémélet

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Jevgenyij Koroljov, Anna Vinnitskaya, Ljupka Hadzigeorgieva (zongora)
Concerto Budapest
Vezényel: Keller András
J.S. BACH: Karácsonyi oratórium, BWV 248 – Pastorale
J.S. BACH: d-moll háromzongorás verseny, BWV 1063
J.S. BACH: A-dúr zongoraverseny, BWV 1055
J.S. BACH: c-moll kétzongorás verseny, BWV 1060
J.S. BACH: c-moll kétzongorás verseny, BWV 1062
J.S. BACH: f-moll zongoraverseny, BWV 1056
J.S. BACH: C-dúr háromzongorás verseny, BWV 1064

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Kristóf Réka, Mester Viktória, Kovácsházi István, Sebestyén Miklós, (ének)
Kántor Balázs (cselló), Bizják Dóra (zongora)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
KODÁLY: Két ének - mély férfihangra zenekarral
KODÁLY: Fölszállott a páva - változatok egy magyar népdalra
KODÁLY: Jézus és a kufárok - vegyeskarra
KODÁLY: Békesség-óhajtás - vegyeskarra
KODÁLY: Szonatina csellóra és zongorára
KODÁLY: Budavári Te Deum

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Kiss-B. Atilla, Beéri Benjámin, Ninh Duc Hoang Long, Patak Zita (ének)
Dóczi Áron
Symphonia Fantasia
Vezényel: Ménesi Gergely
CORELLI: g-moll (Karácsonyi) Concerto grosso Op. 6 No.8
HÄNDEL: Messiás - He shall feed his flock
CSAJKOVSZKIJ: Diótörő - szvit
FRANCK: Panis Angelicus
BIZET: Agnus Dei
SCHUBERT: Ave Maria
DONIZETTI: Szerelmi bájital - Nemorino románca
ADAM: Cantique de Noël
19:00 : Győr
Evangélikus Öregtemplom

Joanna Kamenarska (hegedű)
Akadémia Klasszika Salzburg
Művészeti vezető: Bényi Tibor (gordonka)
GEMINIANI-CORELLI: d-moll “La Folia” Concerto grosso No. 12
HÄNDEL-HALVORSEN: g-moll Passacaglia
J.S. BACH: E-dúr hegedűverseny, BWV 1042
MOZART: G-dúr “Milánói” szimfónia, KV 156
Tobi Reiser - népzenei gyűjtése
A mai nap
történt:
1865 • Schubert "Befejezetlen" szimfóniájának bemutatója (Bécs)
született:
1749 • Domenico Cimarosa, zeneszerző († 1801)