Bejelentkezés Regisztráció

Főtéma

A kiapadt forrás...

1998-12-08 12:12:12 Dr. Geréb

\"Weöres

Weöres Sándor kétség kívül a legtöbbet megzenésített magyar költő. Még alig volt tizenhét éves, amikor Kodály fölfedezte magának és az egész zeneszerző/zeneszerető társadalomnak, s hatalmas életműve még halála után is hosszú időre kimeríthetetlennek tűnt. Ez a forrás most egy jogi csapda folytán kiapadni látszik.

Az eddigi gyakorlat szerint a nyomtatásban megjelent verseket a szerzők megzenésítették, majd engedélyt kértek a költőtől vagy annak jogutódjától, s a kompozíciót a Jogvédő Hivatal erre illetékes osztályán levédették. Ettől kezdve, ha a mű nyilvános előadáson elhangzott - hangverseny, TV, rádió, stb. - műfajának és terjedelmének megfelelő mértékű honorárium illette meg a szerzőt. Természetesen a költőt is. Így mindenki jól járt. A zeneszerző, mert jó vershez jutott, a költő, mert műve új dimenziót, s ezzel további - sokszor a nyomtatásnál nagyságrendileg nagyobb - nyilvánosságot kapott, s persze a legjobban a hallgató járt akár az Öregekre, akár a Norvég lányokra, akár a Csiribiri-csiribirire gondolunk.

A jogutód most úgy döntött: aprópénzre váltja egy zseni életművét. A megzenésítésért cserébe, "jogdíjként" több ezer forintot kér versenként. Ezért ő semmit sem ad. Még csak kizárólagosságot sem biztosít. Csupán kegyesen megengedi, hogy a mai "Kodályok" hangokat illesszenek a verssorok fölé. Ehhez a törvény szerint joga van. Ez tény. Mint ahogy az is, hogy jogdíjat soha nem a zeneszerző fizet, hanem az, akinek a mű előadásából valamilyen anyagi haszna származik: koncertszervező, lemezkiadó.

Kórusművet írni amúgy sem tartozik a jól jövedelmező foglalatosságok közé. Ezeket a műveket többnyire amatőr kórusok adják elő templomokban, baráti kórustalálkozókon, egyházi- és világi ünnepeken. Komolyabb bevételt tehát csak a rádiófelvételek, élőadások jelentenek. Illetve jelentenének, mert engedély híján a kompozíció nem védhető le, s hiába tudják ki a szerző, a befolyó jogdíj úgynevezett függőszámlára kerül. Ez pedig oda fog vezetni, hogy a zeneszerzők elvesztik a bizalmukat a költőkben, s vagy latinul fognak írni - erre más okokból ugyan, de van már törekvés -, vagy népi szövegeket vesznek elő - erre is számtalan példa akad -, vagy ad abszurdum saját verseiket fogják megzenésíteni. Akármelyiket is választják, a Weöres jogutódok végső soron rosszabbul fognak járni.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.