vissza a cimoldalra
2019-10-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4588)
Simándy József - az örök tenor (632)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3458)
Erkel Színház (10335)
Élő közvetítések (8204)
Jonas Kaufmann (2417)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1781)
Franz Schmidt (3437)
Gioacchino Rossini (1027)
Erkel Ferenc (1066)
Kimernya? (3253)
Lisztről emelkedetten (965)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4401)
Balett-, és Táncművészet (5897)
Amatőrtől a Zenetudósig... (avagy, ki ért jobban a Muzsikához?) (275)
Polgár László (268)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Konstruktivista animáció a barlangfalon (M. Tóth Géza)
Kerékgyártó György, 2007-02-12 [ Interjúk ]
nyomtatóbarát változat

M. Tóth Géza - Mandarin Az év elejének kiemelkedő kulturális híre volt, hogy az Amerikai Filmakadémia M. Tóth Géza Maestro című animációs filmjét is jelölte Oscar-díjra. A film egy énekes színpadra lépés előtti pillanatait dolgozza fel - szatirikus formában, sok humorral. A fiatal filmes alkotó nem először keresi a kapcsolatot a komolyzenével: 2005-ben Bartók Csodálatos mandarinjához, majd a Kékszakállú herceg várához készített animációt.

   - Saját indíttatásból vagy felkérésre nyúlt a Csodálatos mandarinhoz?

   - Gimnazista korom óta tervem volt, hogy Bartók zenéjéhez animációt készítsek. Úgy gondoltam, a XX. századi képzőművészeti hagyományokon alapuló filmes kifejezési forma méltó lehet ehhez a muzsikához.

   - Honnan ered a kötődése a komolyzenéhez?

   - Családi hagyomány. Nálunk a polgári foglalkozása mellett szinte mindenki játszik valamilyen hangszeren, elsősorban vonósokon. Én csellón és nagybőgőn.

   - A Csodálatos mandarint a Kocsis Zoltán vezényelte NFZ közreműködésével mutatták be a Művészetek Palotájában. Kitől származik az együttműködés ötlete?

   - Kocsis Zoltánt az egyik legfontosabb, legelmélyültebb Bartók-interpretátornak tartom, régi vágyam volt, hogy alkotótársként együtt dolgozhassam vele. Miközben a Mandarinon dolgoztam, rájöttem, egyáltalán nem illene Bartókhoz, ha ez a mű konzervként, felvételről szólalna meg, kifejezetten igényli az élő előadást. Innen az ötlet, hogy amíg a zenekar játszik, én magam is a zenekarban üljek, és a karmester intéseire helyben szinkronizáljam az animációt. Szándékosan nem fogalmazok úgy, hogy animációs filmet, mert a mű dramaturgiáját tekintve nem filmszerű, és az előadás sem mozi élményt nyújt: ez egy animációval kiegészített koncert. Ehhez ki kellett fejlesztenünk egy számítógépes programot, ami lehetővé teszi, hogy "együtt muzsikáljak" az élőben játszó zenekarral.

   - Az előadás sikere inspirálta, hogy a Kékszakállúhoz is készítsen animációt?

M. Tóth Géza - Mandarin    - A Csodálatos mandarint elég sok helyen bemutattuk. A MűPa után láthatta a közönség a Miskolci Operafesztiválon, aztán Ménesi Gergellyel Pécsett, Gál Tamással Pozsonyban, Selmeczi Györggyel Kolozsváron játszottuk, majd Berlinben és Münchenben is pódiumra került. Itt nem a szimfonikus zenekari, hanem a kétzongorás változat szólalt meg, Mocsári Károly és Hernádi Ákos közreműködésével. A németországi előadásainkon megtapasztaltam, hogy annak, amit kitaláltam, igazából ez a közege: a kamarazenei előadás. Ezután úgy terveztem, hogy a következő animációs adaptációt valamelyik kétzongorás Liszt-darabra készítem, de Angliában, ahová a következő összművészeti munkám előkészítésére a Royal College of Art részéről meghívást kaptam, végül újra Bartókot választottam. A döntésemben annak is szerepe volt, hogy a Kékszakállú feldolgozását támogatni tudta a Miskolci Operafesztivál is.

   - Mennyiben más ez a Mandarinhoz képest? Természetesen nem a zenei műfajra gondolok.

   - Teljes mértékben megszűntettük a moziszerű előadást. Az előző produkciónál az animáció a zenészek mögé belógatott hatalmas, 3:4 arányú vetítővásznon jelent meg. A Kékszakállú esetében azonban az adott környezet architektúrája adta a vetítőfelületet. Ezzel a megoldással is hangsúlyozni kívántam, hogy a közönség nem mozifilmet, hanem egy új, összművészeti műfajban készített előadást lát és hall. A darab bemutató előadását a Miskolci Operafesztiválon tartottuk, Németh Judit, Bretz Gábor, és a Bartal László dirigálta Kassai Szimfonikus Zenekar közreműködésével. Helyszínnek az aggteleki Baradla barlangot választottuk. A sziklafalon megjelenő, konstruktivista ihletésű animációk érdekes, "altamírai" hangulatot is adtak a produkciónak.

   - Az ön rendezői sikerei hozzájárulhatnak ahhoz, hogy Bartók még ismertebb legyen a világban?

   - Sokan hiszik úgy, hogy az Oscar-jelölés megnyit bizonyos ajtókat. Nem tudom… A Bartók-animáció nagyon régi vágyam volt, és még az Oscar-jelölés előtt sikerült megvalósítanom, anélkül jutott el a nemzetközi közönség elé is. Nem hiszem, hogy a nomináció ehhez hozzátehet bármit is.

   - Nem volt nehéz megszerezni a Bartók-művek interpretációjához szükséges jogokat?

   - De, nagyon nehéz volt. Sok energiába került. Végül a kb. 50 oldalas forgatókönyv, és a 100 oldalas képes forgatókönyv meggyőzte a jogok felett rendelkező örökösöket, hogy "komolyak a szándékaim", és a legmesszebbmenőkig tiszteletben tartom Bartók elképzeléseit. Úgy érzem, hogy az eredménnyel is elégedettek. A magyarországi jogörökössel, Vásárhelyi Gábor úrral kifejezetten jó kapcsolatot sikerült kialakítani.

   - Az Oscarra jelölt Maestro is erősen kötődik a zenéhez. Így lesz ez a következő művével is?

   - Természetesen. Az egyik készülő munkámról egyelőre csak annyit szeretnék elárulni, hogy sorozat lesz, és az előkészítési szakasz végén tartunk vele. A másik egy rövid, körülbelül nyolc perces animációs film, amelynek a munkacíme Ergo, és amellyel május-június környékén készülünk el. Egy életmű-allegóriáról van szó, amelyben a zene fontos dramaturgiai szerepet kap.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Térszínház

Búcsúfia - 1956
Bucz Magor szerzői hangversenye a Corvin köz hőseinek emlékére

15:00 : Budapest
Erkel Színház

ERKEL: Hunyadi László

18:00 : Budapest
FUGA

Kéringer László (ének) és Borbély László (zongora)
"Kunst in dem FUGA"
MOZART: Abendempfindung
SCHUBERT: Im Frühling
CSAJKOVSZKIJ: Ily hamar elfeledni...
MAHLER: Kis rajnai legenda
STRAUSS: Halk dalokat éneklek neked
RACHMANINOV: Ne énekelj, kedvesem
BIRTWISTLE: Komachi szomorúsága
Részlet - Ibn Jafaya Alzira „Az elveszett kert” című verséből, andalúz hagyomány alapján
RAVEL: Vocalise-étude Habanera formában
AVINU MALKEINU: zsidó ima isztambuli kántorhagyomány alapján
RAVEL: Kaddisch
Wa habibi - libanoni arab nyelvű keresztény ének
KODÁLY: A virágok vetélkedése
Szépen veri az eső a virágot - válaszúti népdal Kallós Zoltán gyűjtéséből

19:00 : Budapest
Budai kapucinus templom

Elekes Zsuzsa (orgona)

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Balogh Eszter (mezzoszoprán), Najbauer Lóránt (bariton)
Savaria Barokk Zenekar
vez.: Németh Pál
H. Purcell és G. F. Händel művek

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Axel Porath (brácsa), Philip Mayers (zongora, cseleszta), Schlanger Tamás (ütőhangszerek)
RIAS Kammerchor Berlin
Amadinda Ütőegyüttes
Vezényel: James Wood
"Klang der Stille"
CAGE: Imaginary Landscape No. 2
CAGE: Three²
FELDMAN: Rothko Chapel
JAMES WOOD: Khamush

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Pólus László (gordonka), Varga Gábor (klarinét), Pálfalvi Tamás (trombita),
Varga Zoltán Mihály (vibrafon), Janca Dániel (ütőhangszerek), Szent Efrém Férfikar (karigazgató: Bubnó Tamás)
"Mini-Fesztivál • 4.4"
DUBROVAY LÁSZLÓ: Három tétel trombitára és ütőhangszerekre - magyarországi bemutató
TORNYAI PÉTER: fiori sfiorati (b) - ősbemutató
BÁNKÖVI GYULA: Vízjelek - ősbemutató
EÖTVÖS PÉTER: Sentimental
SZOKOLAY SÁNDOR: Missa Brevis per coro maschile
HOLLÓS MÁTÉ: Szilencium (Áprily Lajos versére)
HORVÁTH MÁRTON LEVENTE: O vos omnes
SZŐNYI ERZSÉBET: Sicut cervus
SZŐNYI ERZSÉBET: Külvárosi elégia - Kassák Lajos versére
CSIKY BOLDIZSÁR: Moxa genezis (Kőrösi Csoma Sándor emlékére)
SÁRY LÁSZLÓ: Zsoltárkánon
17:00 : Békéscsaba
Csabagyöngye Kulturális Központ

Horti Lilla (szoprán), Kálmándi Mihály (bariton), Bándi János (tenor)
Nyíregyházi Cantemus Kórus, karnagy: Szabó Soma
Békés Megyei Szimfonikus Zenekar
vezényel: Gál Tamás
PUCCINI: Lidércek – opera két felvonásban

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Weiner - Szász kamarazenekar
vez.: Drahos Béla
"Liszt Fesztivál"
CIMAROSA: G-dúr Versenymű 2 fuvolára km: Drahos Rebeka
MOZART: D-dúr fuvolaverseny kv 314 km: Drahos Béla
MOZART: A-dúr zongoraverseny kv 488 km: Szilasi Alex
MOZART: D-dúr Divertimento km: Weiner - Szász Kamarazenekar
A mai nap
történt:
1842 • A Rienzi bemutatója (Drezda)
1923 • Robert Craft, karmester († 2015)
1973 • Megnyílt a Sydney Opera House
született:
1874 • Charles Ives, zeneszerző († 1954)
1977 • Leila Josefowicz, hegedűs
elhunyt:
1999 • Kistétényi Melinda, orgonista (sz. 1926)